ارائه مدل توسعه مدیریت سبز در شعب بانک تجارت ایران
الموضوعات :اسدالله مهرآرا 1 , محمد صادق بزرگی 2 , محمدرضا باقرزاده 3
1 - استادیار، گروه مدیریت، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران.
2 - دانشجوی دکتری،گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر، قائمشهر، ایران.
3 - گروه مدیریت ، دانشگاه آزاد قائمشهر ، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت سبز, استراتژی سازمانی, نوآوری سازمانی, تعهد سازمانی, رهبری سازمانی,
ملخص المقالة :
مفهوم سبز مفهوم جدیدی در مدیریت سازمان هاست. تصمیمگیری سبز بر تصمیماتی که در محدودیتهای محیطی با تاکید بر حفاظت از منابع طبیعی در بهبود کیفیت زندگی است، اشاره دارد. هدف پژوهش حاضر ارائه مدل توسعه مدیریت سبز در شعب بانک تجارت ایران انجام شده است. جامعهآماری تحقیق تعداد 32 نفر از خبرگان شعب بانک تجارت میباشد. جمع آوری دادهها از طریق پرسشنامه دلفی با اجزای استاندارد صورت پذیرفت، 4 متغیر اصلی و 11 متغیر فرعی مدل سازی ساختاری مورد آزمون قرار گرفت و روایی و پایایی متغیرها تأمین شد. در این تحقیق از تکنیک (SLR)، مدل سازی معادلات ساختاری برای تعیین ارتباطات بین متغیرها و جامعیت مدل با استفاده از نرم افزار pls استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داده است که مدل نهایی این پژوهش دارای 4 بعد، 11مؤلفه است که بعد نوآوری سازمانی شامل مولفههای (تجهیزات، آموزش، حمایت) و تعهد سازمانی شامل مولفههای(تعهد عاطفی، تعهد هنجاری، تعهد مستمر) ، بعد رهبری سازمانی ( عملکرد، تصمیم گیری، مدیریت) و بعد استراتژی سازمانی شامل مولفههای(استراتژی راهبری و فرهنگ سازی) می باشد و در پایان پیشنهاد شده است شعب بانک تجارت با بکارگیری رهبری درست و صحیح و مدیریت کارکنان و مشتریان و استفاده از ایدههای نوآورانه و تنظیم استراتژی متناسب با اهداف سازمان و بالابردن تعهد کارکنان میتواند در جهت پیاده سازی مدیریت سبز در شعب بانک تجارت در کل کشور گام موثر بردارد.