فهرس المقالات Jalal Haghighat monfared


  • المقاله

    1 - بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر توسعه مدیریت دانش (مورد مطالعه: جهاد دانشگاهی)
    مدیریت فرهنگی , العدد 4 , السنة 15 , پاییز 1400
    مقدمه و هدف پژوهش: هدف این تحقیق بررسی تأثیر ابعاد فرهنگ‌ سازمانی بر توسعه مدیریت دانش در جهاد دانشگاهی به عنوان یک سازمان پژوهش محور می‌باشد. روش پژوهش: ماهیت این تحقیق از نوع تحقیقات کمّی و از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و به لحاظ نحوه‌ی گردآوری داده‌ها، توصیفی - أکثر
    مقدمه و هدف پژوهش: هدف این تحقیق بررسی تأثیر ابعاد فرهنگ‌ سازمانی بر توسعه مدیریت دانش در جهاد دانشگاهی به عنوان یک سازمان پژوهش محور می‌باشد. روش پژوهش: ماهیت این تحقیق از نوع تحقیقات کمّی و از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و به لحاظ نحوه‌ی گردآوری داده‌ها، توصیفی - همبستگی می‌باشد. جامعة آماری این تحقیق را روسای واحدهای سازمانی، مدیران میانی و پایه جهاددانشگاهی تشکیل داده‌اند که براساس جدول مورگان، نمونه‌ای 210 نفری از آنان با روش نمونه‌گیری غیر تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه بود. تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از روش چند متغیرة مدل‌سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار (AMOS) انجام شده است. یافته‌ها: بارعاملی یا ضرایب همبستگی تحقیق، مقدار مثبتی می‌باشد، بنابرین بین فرهنگ سازمانی و توسعه مدیریت دانش رابطه‌ی مستقیم، معنادار و مثبتی وجود دارد. هم‌چنین، بین چهار بعد فرهنگ سازمانی (درگیر شدن در کار، سازگاری، انطباق‌پذیری و مأموریت) و توسعه مدیریت دانش رابطه مستقیم، معنادار و مثبتی وجود دارد، ولی رابطه و تأثیر ویژگی سازگاری با توسعه مدیریت دانش قوی‌تر است. نتیجه‌گیری: فرهنگ سازمانی عاملی موثر در استقرار سیستم مدیریت دانش بوده و تقویت ابعاد فرهنگ سازمانی به توسعه مدیریت دانش در سازمان جهاد دانشگاهی کمک می‌کند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - شناسایی و بررسی عوامل موثر بر سرمایه گذاری در توسعه محصول جدید در حوزه تکنولوژی های مالی نظارتی (مطالعه موردی بانک تجارت)
    دانش سرمایه‌گذاری , العدد 1 , السنة 11 , بهار 1401
    تغییرات تکنولوژیک منجر به ایجاد چالش ها و فرصتهای جدید در صنایع گوناگون می شود. عدم توانایی سازمان ها در منطبق ساختن مدل کسب و کار خود با این تغییرات ممکن است منجر به خروج آنها از بازار شود. صنعت بانکداری نیز از این امر مستثنی نبوده و تکنولوژی های مالی نظارتی نیز یکی از أکثر
    تغییرات تکنولوژیک منجر به ایجاد چالش ها و فرصتهای جدید در صنایع گوناگون می شود. عدم توانایی سازمان ها در منطبق ساختن مدل کسب و کار خود با این تغییرات ممکن است منجر به خروج آنها از بازار شود. صنعت بانکداری نیز از این امر مستثنی نبوده و تکنولوژی های مالی نظارتی نیز یکی از مهم ترین روند های تکنولوژیک در سال های اخیر است. با توجه به تاثیر گسترده این تکنولوژی ها بر صنعت بانکداری، سرمایه گذاری در توسعه محصول جدید در حوزه تکنولوژی های مالی نظارتی از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا به منظور پیاده سازی نتایج تحقیقات جدید و کمک به رفع مشکلات موجود در این زمینه، شناسایی و بررسی عوامل موثر بر سرمایه گذاری در توسعه محصولات جدید فناوری های مالی با رویکرد نظارتی ضروری به نظر می رسد. این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از نوع روش، توصیفی پیمایشی است. عوامل مؤثر بر سرمایه گذاری توسعه محصول جدید فناوری های مالی نظارتی از مرور ادبیات و نظر خبرگان صنعت بانکداری در بانک تجارت استخراج شده و پرسشنامه تأیید شده در جامعه خبرگان توزیع و نتایج با روش تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری با نرم افزار Smart-PLS3 مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش 4 بعد اصلی مؤثر بر توسعه محصول جدید در حوزه فناوری های مالی به همراه 29 عامل شناسایی و تأیید گردید که توجه به همه آنها دارای اهمیت است. کلیه عوامل کلیدی شناسایی شده، تاثیر معنی داری بر توسعه محصولات جدید فناوری های مالی با رویکرد نظارتی دارند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - Estimating Efficiency of Bank Branches by Dynamic Network Data Envelopment Analysis and Artificial Neural Network
    Advances in Mathematical Finance and Applications , العدد 4 , السنة 5 , تابستان 2020
    Network data envelopment analysis models assess efficiency of decision-making unit and its sections using historical data but fail to measure efficiency of its units and their internal stages in the future. In this paper we aim to measure efficiency of stages of bank br أکثر
    Network data envelopment analysis models assess efficiency of decision-making unit and its sections using historical data but fail to measure efficiency of its units and their internal stages in the future. In this paper we aim to measure efficiency of stages of bank branches and obtain efficiency trend of stages during the time, then to estimate their efficiency in the future therefore we can be aware of stages inefficiency before occurrence and prevent them. First, a two-stage structure including deposit collection and loan giving was designed for bank branches using literature review and comments of experts. Human forces and fixed assets were considered as input variables of the first stage, deposit as mediator variable, delayed claims as interim variable, and loan amount as output variable of the second stage. Then, a dynamic network data envelopment analysis model was formulated and stages efficiency were obtained for 16 consecutive periods. Therefore, efficiency trend of stages was obtained during the time. In the following, efficiency of various stages of branches were estimated using artificial neural network and some recommendations are provided according to obtained amounts in order to prevent inefficiency before occurrence. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - Social Entrepreneurship Development Model in the Higher Education System
    Journal of System Management , العدد 5 , السنة 6 , پاییز 2020
    Purpose of this study is to provide a structured model for the development of social entrepreneurship in the higher education system of humanities post-graduate. According to the research purpose, theoretical framework was established with three main dimensions includin أکثر
    Purpose of this study is to provide a structured model for the development of social entrepreneurship in the higher education system of humanities post-graduate. According to the research purpose, theoretical framework was established with three main dimensions including needs and incentives, features and measures and the consequences of social entrepreneurship development. This model has been led to interview protocol. Then researcher done 10 interviews with experts by telephone, Skype and face-to-face methods. These interviews were then coding and recoding and the concepts and categories were extracted. Then, the relationships between the categories were adjusted based on the model derived from the literature. Then with using the confirmatory factor analysis and ISM and SEM techniques, the dimensions and components of the designed model were confirmed and structured. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - A Stock Market Prediction Model Based on Deep Learning Networks
    Journal of System Management , العدد 5 , السنة 8 , پاییز 2022
    Accurate stock market prediction can assist in an efficient portfolio and risk management. However, accurately predicting stock price trends still is an elusive goal, not only because the stock market is affected by policies, market environment, and market sentiment, bu أکثر
    Accurate stock market prediction can assist in an efficient portfolio and risk management. However, accurately predicting stock price trends still is an elusive goal, not only because the stock market is affected by policies, market environment, and market sentiment, but also because stock price data is inherently complex, noisy, and nonlinear. Recently, the rapid development of deep learning can make the classifiers more robust, which can be used to solve nonlinear problems. This study proposes a hybrid framework using Long Short-Term Memory, Autoencoder, and Deep Neural Networks (LSTM-AE-DNNs). Specifically, LSTM-AE is responsible for extracting relevant features, and in order to predict price movement, the features are fed into two deep learning models based on a recurrent neural network (RNN) and multilayer perceptron (MLP). The dataset used for this is Dow Jones daily stock for 2008-2018, which was used in this article. Besides, to further assess the prediction performance of the proposed model, original stock features are fed to the single RNN and MLP models. The results showed that the proposed model gives the more accurate and best results compared to another. In particular, LSTM-AE+RNN shows a better performance than the LSTM-AE+MLP. In addition, hybrid models show better performance compared to a single DNN fed with the all-stock features directly. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - A Model of Evaluating the Agile of Health care Institute using a Stable Balanced Score Card (Case study: selected Hospitals in Guilan province)
    Journal of System Management , العدد 1 , السنة 8 , زمستان 2022
    Organizations face many challenges in the current unpredictable and changing business in which superiority in competition is one of their main goals. In this trend, the field of production has moved towards a paradigm called "Agile Production". If an organization wants أکثر
    Organizations face many challenges in the current unpredictable and changing business in which superiority in competition is one of their main goals. In this trend, the field of production has moved towards a paradigm called "Agile Production". If an organization wants to be agile, it must shorten the workflow of the process and provide the conditions for saving time.If a hospital is agile, it can respond when faced with internal and external changes and compete with other hospitals and provide appropriate and fast services to patients. Today, hospitals are currently trying to continuously evaluate their performance due to the increasing advancement of technology. A method in evaluating the performance of the organization is the Balanced Score Card (BSC) approach. In this, indicators measure the desired goals in the organization in four aspects of Internal process, Growth and Learning, Financial and Customer. In this approach, important aspects of sustainable development are ignored , therefore, the new method of Sustainable Balanced Score Card (SBSC) is used to evaluate the performance, which takes into account the environmental index.This study aimed to determine the factors that can be important for evaluating agility in the hospital and then classify them based on the perspectives of SBSC. In the next step, using a questionnaire and statistical hypothesis test, the effectiveness of these factors was confirmed. Then, the importance of each perspective in the field of agility was determined by hierarchical analysis, and this model was presented using the scoring method.Accordingly, the "Economic" index had the highest priority and the "Environmental" index had the lowest priority. Due to the high importance of the Economic index, suggestions were made, the most important of which is the use of long-term loans for the promotion and development of hospitals, effective cooperation, and the use of various insurance services of insurance organizations, considering inventory and tools. , Equipment, essential devices in the warehouse for greater efficiency.Regarding the innovation of this research, we can refer to the evaluation of agility from the perspective of the scorecard by considering the criterion of stability in the hospital. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - رتبه بندی تامین‌کنندگان تاب آور زنجیره تامین دارو با تلفیق تکنیک‌های فرایند تحلیل شبکه و دیمتل فازی
    مدیریت صنعتی , العدد 5 , السنة 16 , زمستان 2022
    در یک زنجیره تامین مناسب و کارا، سازمان ها باید ابتدا تامین کنندگان مناسب و با کیفیت را شناسایی کرده و سپس با پایه ریزی روابط و مشارکت های بلندمدت با تامین کنندگان انتخابی، در پی کسب و افزایش توانایی های رقابتی سازمان باشند انتخاب تامین کنندگان بر اساس شاخصه هایی صورت م أکثر
    در یک زنجیره تامین مناسب و کارا، سازمان ها باید ابتدا تامین کنندگان مناسب و با کیفیت را شناسایی کرده و سپس با پایه ریزی روابط و مشارکت های بلندمدت با تامین کنندگان انتخابی، در پی کسب و افزایش توانایی های رقابتی سازمان باشند انتخاب تامین کنندگان بر اساس شاخصه هایی صورت می گیرد که باعث تاب آوری زنجیره تامین می شوند. صورتیکه تامین کنندگان از تاب آوری مناسب برخوردار نباشند، در بازار رقابت امروز کسب و کار نه تنها محکوم به فنا هستند بلکه کل سیستم دچار مشکل خواهد شد لذا در این مقاله انتخاب تامین کننده در زنجیره تامین تاب آور مطرح میگردد ابتدا به شناسایی شاخص های تاب آوری زنجیره تامین دارو از طریق پرسشنامه از چند نفراز خبرگان صنعت دارویی پرداخته می شود و سپس استفاده از روش DEMATEL فازی روابط بین شاخص ها شناسایی خواهد شد و با استفاده از روشANP فازی وزن عوامل محاسبه و اهمیت آن مشخص می شود .با توجه به نتایج بدست آمده تامین کنندگان چینی، کره‌ای و ترکیه‌ای نسبت به سایر تامین کنندگان دارای وزن بالاتری می باشند و از لحاظ معیارهای مورد نظر شرکت در اولویت برتر قرار گرفته اند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - الگوی مقاوم‌سازی تولید در تکانه‌های بحرانی (تحریم)؛ مطالعه ای کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد
    مدیریت صنعتی , العدد 1 , السنة 16 , بهار 2021
    هدف این تحقیق ارائه الگوی مقاوم‌سازی تولید در تکانه‌های بحرانی می باشد. رویکرد این تحقیق کیفی بوده و از نظر هدف کاربردی و توسعه ای و از نظر روش، توصیفی–اکتشافی و نظریه ای داده بنیاد است. مطابق با روش تئوری داده بنیاد مصاحبه های نیمه ساختاریافته با خبرگان تولید (مو أکثر
    هدف این تحقیق ارائه الگوی مقاوم‌سازی تولید در تکانه‌های بحرانی می باشد. رویکرد این تحقیق کیفی بوده و از نظر هدف کاربردی و توسعه ای و از نظر روش، توصیفی–اکتشافی و نظریه ای داده بنیاد است. مطابق با روش تئوری داده بنیاد مصاحبه های نیمه ساختاریافته با خبرگان تولید (مورد مطالعه گروه خودرو سازی سایپا) انجام و بر اساس نمونه گیری نظری تا حد اشباع نظری ادامه یافت. پس از احصا 1131 عبارت کلیدی، 841 کد سطح اول، 165 کد سطح دوم و 79 مفهوم در مرحله کد گذاری باز ، 37 مقوله در کد گذاری محوری و در نهایت مدل پارادایمی در مرحله کدگذاری گزینشی حاصل شد. نتایج تحقیق شامل شرایط علی، زمینه ای، مداخله گر و پیامدها ، مشخص و مهمترین راهبردهای کنش عواملی همچون قرارگیری بینش اقتصاد مقاومتی در جایگاه استراتژی، تولید متناسب با بوم آوری منطقه ای–استانی ، اجرای درونی سازی بجای برونسپاری، تغییر پارادیم های فکری در درونزایی و برونگرایی، ایجاد مرکز تربیت مدیران جهادی و ایجاد مرکز تجمیع دانش فنی– صنعتی کشور به عنوان مهمترین عوامل در ایجاد تاب آوری محسوب می گردند . تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - شناسایی عوامل مؤثر در سنجش چابکی با رویکردی آمیخته از روشهای کیفی و کمی (مطالعه موردی: صنعت خودروسازی)
    مدیریت صنعتی , العدد 1 , السنة 16 , بهار 2021
    دستیابی به تولید چابک در هر صنعت تولیدی، در ابتدا نیازمند سنجش وضعیت چابکی در آن صنعت است. هدف این مقاله، شناسایی و تبیین عوامل اصلی سنجش چابکی در صنعت خودروسازی به عنوان مهم‌ترین صنعت غیرنفتی کشور است. این پژوهش، از لحاظ هدف، یک تحقیق کاربردی و از نظر روش، یک تحقیق آمی أکثر
    دستیابی به تولید چابک در هر صنعت تولیدی، در ابتدا نیازمند سنجش وضعیت چابکی در آن صنعت است. هدف این مقاله، شناسایی و تبیین عوامل اصلی سنجش چابکی در صنعت خودروسازی به عنوان مهم‌ترین صنعت غیرنفتی کشور است. این پژوهش، از لحاظ هدف، یک تحقیق کاربردی و از نظر روش، یک تحقیق آمیخته (کیفی و کمی) می‌باشد. جامعه آماری تحقیق را در بخش کیفی، خبرگان دانشگاه و صنعت خودروسازی کشور و در بخش کمی، کارشناسان صنعت مذکور تشکیل می‌دهد و روش گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه بوده است. در بخش کیفی، ابتدا با جستجوی مقالات پژوهشیِ مرتبط با موضوع به روش فرا ترکیب، 89 منبع انتخاب شده و 27 معیار سنجش چابکی شناسایی گردید. سپس این معیارها با نظرسنجی از 16 نفر از خبرگان صنعت خودروسازی کشور به روش دلفی فازی، مورد تأیید قرار گرفته و به صنعت مذکور تعمیم داده شد. در ادامه، معیارها با استفاده از روش نگاشت شناختی و به کمک 5 نفر از خبرگان صنعت و دانشگاه در 4 خوشه کلی محرک‌های چابکی، توانمندساز‌های چابکی، راهبرد‌های چابکی و قابلیت‌های چابکی دسته‌بندی شدند. در بخش کمی، با توزیع پرسشنامه و نظرسنجی از 286 نفر از کارشناسان صنعت خودروسازی، عوامل استخراج شده در بخش کیفی به روش تحلیل عاملی تأییدی صحه‌گذاری گردیدند. این عوامل و معیارها می‌توانند ابزار مناسبی برای مدیران صنایع تولیدی جهت ارزیابی، سنجش و تحلیل فاصله چابکی سازمان‌های خود باشند. توانمندساز‌های چابکی، راهبرد‌های چابکی و قابلیت‌های چابکی، سطح چابکی فعلی سازمان را اندازه‌گیری نموده و محرک‌های چابکی، سطح چابکی مورد نیاز سازمان را می‌سنجد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    10 - شناسایی عوامل تاب آوری زنجیره تامین دارو با استفاده از روش دلفی فازی و ارائه مدل ریاضی جهت تخصیص بهینه سفارش
    مدیریت صنعتی , العدد 2 , السنة 17 , تابستان 2022
    اختلالات در زنجیره تامین دارو از سال 2011 تا کنون باعث کمبود صدها دارو شده است که از نظر پزشکی ضروری است هنگامی که یک اختلال رخ می دهد صنعت از نظر توانایی سازگاری محدود می شود لذا بهبود تصمیمات تاب آوری استراتژیک برای جلوگیری از کمبود های آینده مهم است ،دسترسی به دارو ب أکثر
    اختلالات در زنجیره تامین دارو از سال 2011 تا کنون باعث کمبود صدها دارو شده است که از نظر پزشکی ضروری است هنگامی که یک اختلال رخ می دهد صنعت از نظر توانایی سازگاری محدود می شود لذا بهبود تصمیمات تاب آوری استراتژیک برای جلوگیری از کمبود های آینده مهم است ،دسترسی به دارو به عنوان یک حق انسانی یکی از اهداف سیستم های بهداشت و درمان است لذا زنجیره تامین دارو باید دارو را به مقدار و در زمان مناسب و کیفیت قابل قبول و هزینه بهینه فراهم کند،لدا هرگونه ریسک در زنجیره تامین دارو نه تنها میتواند منابع را هدر دهد بلکه می تواند زندگی بیماران را تهدید کند. در چنین شرایطی، مفهوم تاب‌آوری بروز یافته که نشان‌دهنده‌ی توانایی سازمان برای رویارویی با موارد غیرقابل‌پیش‌بینی است و اگر سازمان بتواند تأمین‌کننده با تاب‌آوری مناسب را شناسایی کند. سازمان مقاومت بیشتری در مقابل اختلالات دارد. لذا در این مقاله انتخاب تأمین‌کننده در زنجیره تأمین تاب آور مطرح گردیده است ابتدا با استفاده از مزالعات کتابخانه ای و روش دلفی عوامل تاب آوی صنعت دارو شناسایی شد سپس بر اساس این عوامل با استفاده از روش تحلیل شبکه تامین کنندگان رتبع بندی شدند و در نهایت مدل ریاضی جهت تخصیص بهینه سفارش به تامین کنندگان ارائه شد و- تقسیم بندی تامین کنندگان بعه استراتژیک،پشتیبان،جایگزین2-ایجاد منبع پشتیبان3-شناسایی جمعیتی که تحت تاثیر کمبود دارو هستند4-تقسیم بندی تامین کنندگان بر اساس ریسک بالا،متوسط و پایین5-افزایش شفافیت زنجیره تامین برای افزایش دانش مدیران برای درک تغییرات لازم می باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    11 - بهینه سازی شبکه زنجیره تامین زیست توده در چهار ‏سطح ‏
    مدیریت صنعتی , العدد 4 , السنة 18 , پاییز 2023
    آلایندگی بر اثر دفن زیست توده ها، امکان تولید انرژی پاک از زیست تودهها و تقاضای زیاد برای دریافت انرژی، بهینه سازی شبکه زنجیره تامین زیست توده را مهم و ضروری ساخته است. هدف این مقاله، ‎ ‎بهینه سازی شبکه‎ ‎زنجیره‎ ‎تامین‎ ‎زیست‎ &lr أکثر
    آلایندگی بر اثر دفن زیست توده ها، امکان تولید انرژی پاک از زیست تودهها و تقاضای زیاد برای دریافت انرژی، بهینه سازی شبکه زنجیره تامین زیست توده را مهم و ضروری ساخته است. هدف این مقاله، ‎ ‎بهینه سازی شبکه‎ ‎زنجیره‎ ‎تامین‎ ‎زیست‎ ‎توده‎ ‎در چهار سطح به منظور کاهش هزینه های اقتصادی و زیست محیطی است. مهم ترین‎ ‎شکاف‎ ‎پژوهشی‎ ‎برطرف‎ ‎شده‎ ‎در‎ ‎این‎ ‎مقاله،‎ ‎تعیین‎ ‎خروجیهای‎ ‎مطلوب‎ ‎و‎ ‎نامطلوب زیست‎ ‎توده ها در‎ ‎مراکز‎ ‎تفکیک‎ ‎سازی و در نظرگرفتن حالت چند دوره ای، چندمحصولی با وسایل حمل و نقل ناهمگن است. مدل پژوهش، دو هدفه برنامهریزی خطی‎ ‎عدد‎ ‎صحیح‎ ‎مختلط‎ ‎با عدم‎ ‎قطعیت‎ ‎و‎ ‎اختلال است ‎ ‎بدین منظور چهار سناریو، طراحی گردید. مدل با روش الگوریتم ژنتیک و MOPSO و با نرم افزار پایتون حل گردید.اعتبارسنجی‎ ‎مدل،‎ ‎در‎ ‎یک‎ ‎مورد مطالعه ای‎ ‎واقعی‎ ‎در‎ ‎استان‎ ‎فارس‎ ‎بررسی‎ ‎شده‎ ‎است. مدل پیشنهادی توانسته است پایداری و تاب آوری را همزمان، پیاده سازی نماید که موجب کاهش هزینه ها، کاهش انتشار کربن و افزایش تجاری شدن تولید انرژی از زیست توده ها شده است از اینرو سبب افزایش تمایل سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در این شبکه از زنجیره تامین میشود مدل پیشنهادی میزان تولید انرژی را 1/2 درصد نسبت به زمانی که خروجیهای مطلوب و نامطلوب در نظر گرفته نشوند کمتر تشان می دهد یعنی به واقعیت بسیار نزدیکتر می کند. با انجام تحلیل حساسیت بر روی داده های واقعی، کارایی مدل اثبات گردید. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    12 - شناسایی و ارزیابی ریسک‌های پیاده سازی سیستم‌های برنامه ریزی منابع سازمان (ERP) در صنایع بالادستی فولاد
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 5 , السنة 14 , زمستان 1401
    ضرورت ایجاد یکپارچگی درون سازمانی و بین سازمانی در محیط زنجیرة تأمین و تحول گسترده در حوزة فناوری و سیستمهای اطلاعاتی، عوامل اصلی شکل‌گیری سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP) بوده‌اند. یکی از عوامل موفقیت پیاده‌سازی آن‌ها و نیز هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی صحیح ریسک أکثر
    ضرورت ایجاد یکپارچگی درون سازمانی و بین سازمانی در محیط زنجیرة تأمین و تحول گسترده در حوزة فناوری و سیستمهای اطلاعاتی، عوامل اصلی شکل‌گیری سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP) بوده‌اند. یکی از عوامل موفقیت پیاده‌سازی آن‌ها و نیز هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی صحیح ریسک‌های موجود در سه فاز قبل ، حین و پس از پیاده سازی سیستم ‌های ERP، سپس ارزیابی ریسک‌های بدست آمده و پاسخگویی مناسب به آن ‌ها می‌باشد. در اﯾـﻦ ﺗﺤﻘﯿـﻖ با بررسی ادبیات موجود، 52عامل به عنوان عوامل شکست پروژه‌های ERP شناسایی شد، سپس ﺑـﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از روش ﻧﻤﻮﻧـﻪ ﮔﯿـﺮی هدفمند ﻣﺼﺎﺣﺒﻪﻫﺎﯾﯽ ﺑﺎ شش ﻧﻔﺮ از خبرگان حوزه سیستم‌های ‌برنامه ریزی منابع سازمان انجام گرفت و پس از تعدیل به 40 شاخص ریسک دست یافته شد. برای جمع آوری داده جهت ارزیابی مقادیر ریسک از ابزار پرسشنامه استفاده شد و تجزیه و تحلیل داده‌ها به وسیله نرم‌افزارهای اس پی اس اس و اکسل انجام گرفته است. این مقاله یک رویکرد عملی استفاده از ماتریس ریسک جهت ارزیابی ریسک‌های پیاده‌سازی ERP در صنایع بالادستی فولاد را بررسی می‌کند. این رویکرد از ذینفعان مهم پروژه مانند کارفرما، پیمانکار و مشاور حمایت می‌کند تا به تعهدات خود عمل کنند و اثرات منفی بر عملکرد پروژه ERP را در رابطه با اهداف هزینه، زمان و کیفیت به حداقل برسانند.در انتها ریسک‌ها در سه سطح بحرانی(غیر قابل قبول)، سطح بالا(قابل توجه) و متوسط تقسیم شدند و استراتژی برخورد با آن‌ها در سه دسته اجتاب از ریسک، پذیرش فعالانه و انتقال ذکر گردید. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    13 - ارائه بوم مدل کسب‌وکارهای کوچک و متوسط(SMEs) مبتنی بر شبکه خلق ارزش با رویکرد مدل‌سازی تجاری پویا
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 4 , السنة 15 , زمستان 1402
    هدف این پژوهش توسعه استراتژی‌های کسب‌وکارهای کوچک و متوسط(SMEs) از طریق بازطراحی شبکه خلق ارزش(مدل بوم کسب‌وکار) با رویکرد مدل‌سازی تجاری پویا، است. جامعه پژوهش حاضر را اساتید و خبرگان حوزه کسب و کارهای کوچک و متوسطِ فعال در صنایع غذایی شهر تهران، تشکیل دادند. در این تح أکثر
    هدف این پژوهش توسعه استراتژی‌های کسب‌وکارهای کوچک و متوسط(SMEs) از طریق بازطراحی شبکه خلق ارزش(مدل بوم کسب‌وکار) با رویکرد مدل‌سازی تجاری پویا، است. جامعه پژوهش حاضر را اساتید و خبرگان حوزه کسب و کارهای کوچک و متوسطِ فعال در صنایع غذایی شهر تهران، تشکیل دادند. در این تحقیق با استفاده از روش غیر تصادفی قضاوتی، از نظرات 15 نفر خبره استفاده شد. فرایند تجزیه و تحلیل داده‌ها در سه مرحله انجام شد. شناسایی مولفه‌های مدل کسب و کار از طریق مصاحبه و با استفاده از روش تحلیلتم؛ تعیین وزن عوامل و روابط علی-معلولی مولفه‌های مدل، از طریق ابزار پرسشنامه؛ نمایش فرآیند بازخورد رفتار سیستم بر اساس شبکه به هم پیوسته‌ای از حلقه‌های بازخوردی در قال نمودار حالت جریان با استفاده از الگوسازی به روش پویایی سیستم. بر این اساس در مرحله شناسایی ابعاد و مولفه‌ها با استفاده از تحلیل تم و در طی مرحله آشنایی با داده‌ها، شواهد گفتاری شناسایی شده(86 مورد) ازمتن مصاحبه‌ها در قالب 22 کد اولیه برچسب‌زنی شد. سپس، کدهای اولیه در قالب نه تم فرعی و نهایتاً، یک تم اصلی دسته‌بندی شدند. در نهایت، پس از الگوسازی به روش پویایی سیستم(SD)، شبکه خلق ارزش در قالب نمودار حالت جریان، رسم گردید. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    14 - بکارگیری روش تلفیقیQFD-AHP در راستای بهبود ارائه سرویس‌های اینترنتی
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 5 , السنة 9 , زمستان 1396
    امروزه، اینترنت به ‌عنوان یک ابزار سریع و ارزان ارتباطی، ابعاد مختلف زندگی بشر را دچار دگرگونی کرده است. آمار نشان می‌دهد که طی چند سال اخیر تعداد استفاده کنندگان از شبکه اینترنت در کشورهای مختلف، گسترش فوق‌العاده‌ای یافته است. در این میان، شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس ها أکثر
    امروزه، اینترنت به ‌عنوان یک ابزار سریع و ارزان ارتباطی، ابعاد مختلف زندگی بشر را دچار دگرگونی کرده است. آمار نشان می‌دهد که طی چند سال اخیر تعداد استفاده کنندگان از شبکه اینترنت در کشورهای مختلف، گسترش فوق‌العاده‌ای یافته است. در این میان، شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس های اینترنت به دنبال یافتن نیاز های اصلی مشتریان خود بوده‌اند. یکی از راهکارهای اصلی برای شنیدن صدای مشتریان استفاده از رویکرد گسترش عملکرد کیفیت می‌باشد. پژوهش حاضر در یکی از شرکت های ارائه دهنده سرویس های اینترنت در ایران صورت گرفته است. در مسیر پژوهش، ابتدا نیازهای مشتریان شناسایی شده و با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی و نظم و جامعیتی که در رویکرد گسترش عملکرد کیقیت وجود دارد، این نیازها در محصول که در واقع همان خدمات اینترنتی هستند، پیاده سازی شده اند. نتایج تحقیق حاکی از این است که "قیمت مناسب خدمات ارائه شده"دارای بالاترین اهمیت در نیازهای مشتریان و "استفاده از کارکنان خبره، متخصص و با انگیزه" مهمترین الزامات فنی جهت پیاده‌سازی نیازهای مشتریان هستند که تمرکز بیشتر روی آن‌ها در حصول موفقیت نقش اساسی ایفا می کنند شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    15 - طراحی مدل زمینه‌ای معماری سازمانی بر پایه حاکمیت فناوری اطلاعات
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 4 , السنة 11 , پاییز 1398
    معماری سازمانی با توصیفی کل‌نگر و جامع از کارکردهای فناوری اطلاعات در سازمان سعی در کاهش پیچیدگی استفاده از این فناوری و افزایش بازدهی در راستای پاسخگویی به نیازمندی‌ها و نیل به اهداف سازمانی دارد. از سویی دیگر، حاکمیت فناوری اطلاعات نیز کلیه تلاش‌های مؤثر برای هدایت و أکثر
    معماری سازمانی با توصیفی کل‌نگر و جامع از کارکردهای فناوری اطلاعات در سازمان سعی در کاهش پیچیدگی استفاده از این فناوری و افزایش بازدهی در راستای پاسخگویی به نیازمندی‌ها و نیل به اهداف سازمانی دارد. از سویی دیگر، حاکمیت فناوری اطلاعات نیز کلیه تلاش‌های مؤثر برای هدایت و کنترل استفاده از فناوری اطلاعات در سازمان را در بر می‌گیرد. وجود چارچوب‌های مختلف معماری سازمانی، استانداردها و الگوهایی با رویکردهای متفاوت در حوزه‌های معماری سازمانی و حاکمیت فناوری اطلاعات، محقق را بر آن داشته است تا با رویکردی جامع و سازگار با سازمان اتکا، مدل زمینه‌ای معماری سازمانی بر پایه حاکمیت فناوری اطلاعات را با روش‌ نظریه‌پردازی داده‌بنیاد ارائه نماید. گردآوری اطلاعات با استفاده از شیوه‌های مشاهده و سندکاوی و همچنین مصاحبه‌های باز و عمیق از طریق 14 نفر از خبرگان و صاحب نظران حوزه مدیریت و حاکمیت فناوری اطلاعات انجام شده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها در مراحل سه‌گانه کدگذاری به روش استراوس و کوربین، با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA منجر به ظهور780 مفهوم و 48 مقوله فرعی گردید و در پایان با انتخاب مقوله اصلی و ارتباط منظم آن با سایر مقوله‌ها در محورهای؛ شرایط علّی، شرایط زمینه‌‌ای، شرایط مداخله‌گر، راهبردها و پیامدها، مدل زمینه‌ای پژوهش ارائه گردید. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    16 - ارائه مدل راهبردی پیاده‌سازی لجستیک معکوس در صنعت لوازم‌خانگی ایران
    مدیریت سبز , العدد 2 , السنة 3 , تابستان 1402
    صنعت لوازم‌خانگی یکی از مهم‌ترین صنایع داخلی کشور است که گستره وسیعی از بنگاه‌ها و کارخانه‌های داخلی را به شکل مستقیم و غیرمستقیم در برمی‌گیرد. فعالیت‌های لجستیک معکوس (RL) شامل استفاده مجدد، بازیابی یا دفع مواد و محصولات استفاده شده است. هدف این پژوهش، ارائه مدل راهبرد أکثر
    صنعت لوازم‌خانگی یکی از مهم‌ترین صنایع داخلی کشور است که گستره وسیعی از بنگاه‌ها و کارخانه‌های داخلی را به شکل مستقیم و غیرمستقیم در برمی‌گیرد. فعالیت‌های لجستیک معکوس (RL) شامل استفاده مجدد، بازیابی یا دفع مواد و محصولات استفاده شده است. هدف این پژوهش، ارائه مدل راهبردی اجرای لجستیک معکوس در صنعت لوازم‌خانگی است. پژوهش حاضر ازنظر هدف، اکتشافی و ازنظر نوع استفاده، پژوهشی کاربردی است و در آن از استراتژی پژوهش کیفی و روش تحلیل مضمون استفاده شده است. جامعه آماری را کلیه خبرگان اجرایی و دانشگاهی حوزه لجستیک معکوس و صنایع لوازم‌خانگی تشکیل می‌دهند. برای گردآوری داده‌های پژوهش از ابزار مصاحبه و اجماع تعداد 11 خبره اجرایی و دانشگاهی بهره‌گیری شد. این تعداد به روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. تحلیل داده‌ها نشان داد که مدل راهبردی لجستیک معکوس شامل پنج دسته اصلی شامل راهبردهای مدیریتی، راهبردهای توسعه فناوری، راهبردهای فرهنگ‌سازی، راهبردهای تأمین مالی و قانونی و راهبردهای بازاریابی همکارانه است. بدین معنا که باید در این زمینه با تحقیق و توسعه بیشتر، راهبردهایی تدوین شود، به فرهنگ سازی مردم برای همکاری توجه شده و قوانین بازار رقابتی اصلاح گردد. همچنین در پیاده‌سازی آن به منابع مالی و فناوری‌های جدید نیازمندیم. استفاده از لجستیک معکوس (RL) به صنایع مختلف ازجمله لوازم‌خانگی کمک خواهد کرد که به اهداف بازیابی منابع خود دست یابند و به سمت توسعه پایدار حرکت کنند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    17 - عوامل مؤثر بر بین‌المللی‌سازی بانک‌ها
    اقتصاد مالی , العدد 4 , السنة 16 , پاییز 1401
    چکیدهبانکها به عنوان منابع اصلی تأمینکننده نقدینگی بنگاه‌های تولیدی و خدماتی، نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه اقتصادی یک کشور دارند. علاوه بر این، وجود بازارهای رقابتی نیز اهمیت این موضوع را افزایش میدهد. یکی از راه‌های به‌دست آوردن مزیت رقابتی، بین‌المللی شدن می‌باشد که أکثر
    چکیدهبانکها به عنوان منابع اصلی تأمینکننده نقدینگی بنگاه‌های تولیدی و خدماتی، نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه اقتصادی یک کشور دارند. علاوه بر این، وجود بازارهای رقابتی نیز اهمیت این موضوع را افزایش میدهد. یکی از راه‌های به‌دست آوردن مزیت رقابتی، بین‌المللی شدن می‌باشد که بسیاری از بانک‌ها در سطح جهانی در این راه گام برداشته‌اند. بین‌المللی شدن بانک‌ها، پدیده جدیدی نیست. در طول تاریخ بانکداری، بین‌المللی شدن همواره با بانکداری گره خورده است. امروزه، خدمات بانکها چنان متنوع شدهاند که بسیاری از بانکها ترجیح میدهند کلمه قدیمی بانک را از برنامههای تبلیغاتی خود حذف کرده و بر نقش پررنگتر بنگاههای خدمات مالی _بنگاههای خدماتی نوآور، پویا و مشتریمدار_ تأکید کنند. هدف مقاله حاضر، تبیین عوامل مؤثر بر بین‌المللی‌سازی بانک‌ها است. روش انجام این پژوهش، تحلیل مضمون می‌باشد. در این راستا، از مطالعه ادبیات نظری، به‌عنوان منبع پژوهش بهره گرفته شده است. جهت تکمیل و تأیید مضمون‌های به‌دست آمده و دستیابی کامل‌تر به مختصات بین‌المللی‌سازی بانک‌ها، به مصاحبه با خبرگان و سپس مطالعه تطبیقی نیز پرداخته شده است. درنهایت، 12 مقوله و 59 مضمون از منابع مورد مطالعه استخراج گردید. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    18 - شناسایی میزان اهمیت ایده سنجی و تایمینگ در موفقیت استارت آپ ها با تاکید بر برنامهریزی منابع مالی و سرمایهگذاری
    اقتصاد مالی , العدد 1 , السنة 16 , بهار 1401
    چکیدهاستارتآپ یک کمپانی نوپا است که که راه‌حلی نوین را برای یک مساله ارائه می‌کند، در حالی که تضمینی برای موفقیت کمپانی از طریق راه حل ارائه شده وجود ندارد اما شناسایی عوامل موثر بر موفقیت این گونه شرکتهای نوپا میتواند تضمین کننده موفقیت آنها باشد. از عوامل تاثیر گذار د أکثر
    چکیدهاستارتآپ یک کمپانی نوپا است که که راه‌حلی نوین را برای یک مساله ارائه می‌کند، در حالی که تضمینی برای موفقیت کمپانی از طریق راه حل ارائه شده وجود ندارد اما شناسایی عوامل موثر بر موفقیت این گونه شرکتهای نوپا میتواند تضمین کننده موفقیت آنها باشد. از عوامل تاثیر گذار در موفقیت استارتآپها میتوان به ایده سنجی و تایمینگ اشاره نمود. طبیعتا داشتن ایده مناسب و تشخیص زمان ورود و خروج به بازار می تواند نقش تعیین کننده ای در موفقیت استارتآپها داشته باشد. همچنین نمیتوان نقش منابع مالی و سرمایهگذاری در این حوزه را نادیده گرفت. بنابراین با عنایت به نقش ایده سنجی و تایمینگ در موفقیت استارت آپ ها، پژوهش حاضر در پی شناسایی میزان اهمیت ایده سنجی و تایمینگ در موفقیت استارتآپها با تاکید بر منابع مالی و سرمایه گذاری است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیری روش تحقیق داده بنیاد انجام گرفته است. ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه های نیمه ساختار یافته بوده و به منظور گردآوری اطلاعات، با بهکارگیری روش نمونهگیری هدفمند با 25 نفر از خبرگان شامل اساتید دانشگاه، دست اندرکاران فضای استارتآپی(مثل منتور ها، سرمایه گذاران ،مربیها و مشاورین) ، شتابدهندهها، استارتآپهای موفق , استارتآپهای شکستخورده مصاحبه انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام گرفت. بر اساس آن، مدل کیفی پژوهش طراحی شد. نتایج پژوهش حاضر، نشان دهنده استخراج بالغ بر 91کد یا مفهوم اولیه از مصاحبهها و نیز احصاء 20 مفهوم و 7 مقوله است که در قالب مدل پارادیمی شامل ایده سنجی و تایمینگ به عنوان مقوله محوری و شرایط علی، ICT به عنوان عوامل زمینه ای، برنامهریزیمنابع مالی و سرمایه گذاری به عنوان شرایط مداخله گر، مدل کسب و کار و محصول اولیه به عنوان راهبردها و ایجاد ارزش به عنوان پیامد قرار گرفت. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    19 - شناسایی و بررسی عوامل کلیدی موثر بر مدیریت توسعه محصول جدید در حوزه فناوری های مالی نظارتی (مطالعه موردی بانک تجارت)
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , العدد 4 , السنة 12 , پاییز 1399
    حضور فناوری های نوظهور در سالهای اخیر و انجام عملیات بانکداری بر بسترهای گوناگون که خود یک تحول در اکو سیستم بانکی محسوب می گردد، لزوم تبیین عوامل موثر بر توسعه محصول جدید در حوزه فناوری های مالی جهت اعمال رگولاتوری منطبق با استانداردهای بین المللی را بیش از پیش هویدا ن أکثر
    حضور فناوری های نوظهور در سالهای اخیر و انجام عملیات بانکداری بر بسترهای گوناگون که خود یک تحول در اکو سیستم بانکی محسوب می گردد، لزوم تبیین عوامل موثر بر توسعه محصول جدید در حوزه فناوری های مالی جهت اعمال رگولاتوری منطبق با استانداردهای بین المللی را بیش از پیش هویدا نموده است. یکی از وجوه تمایز محصولات و خدمات جدید، رعایت استانداردهایی است که در صنعت بانکداری الزام‌آورند. لذا به منظور کمک به رفع مشکلات موجود در این زمینه، شناسایی و بررسی عوامل مؤثر بر توسعه محصولات جدید در حوزه فناوری های مالی با رویکرد نظارتی ضروری به نظر می رسد. این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از نوع روش، توصیفی پیمایشی است. عوامل کلیدی مؤثر از مرور ادبیات و نظر خبرگان صنعت بانکداری در بانک تجارت استخراج شده و پرسشنامه تأیید شده در جامعه خبرگان توزیع و نتایج با روش تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری با نرم افزار Smart-PLS3 مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش 7 بعد اصلی مؤثر بر توسعه محصول جدید در حوزه فناوری های مالی نظارتی به همراه 46 عامل شناسایی و تأیید گردید که کلیه عوامل شناسایی شده، تاثیر معناداری بر توسعه محصولات جدید فناوری های مالی نظارتی دارند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    20 - توسعه کارآفرینی در دانشگاه با رویکرد فراترکیب (مطالعه موردی: دانشگاه تهران مرکزی)
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1400
    کارآفرینی آموزش عالی بستری برای ارتقا عملکرد و توسعه مشارکت کارکنان و دانشجویان به شمار میآید. هدف پژوهش توسعه کارآفرینی در دانشگاه با رویکرد فراترکیب می‌باشد. روش پژوهش، آمیخته است، بخش کیفی از رویکرد فراترکیب سندلوسکی و باروسو و بخش کمی از آزمون t-test بهره گرفته شد. أکثر
    کارآفرینی آموزش عالی بستری برای ارتقا عملکرد و توسعه مشارکت کارکنان و دانشجویان به شمار میآید. هدف پژوهش توسعه کارآفرینی در دانشگاه با رویکرد فراترکیب می‌باشد. روش پژوهش، آمیخته است، بخش کیفی از رویکرد فراترکیب سندلوسکی و باروسو و بخش کمی از آزمون t-test بهره گرفته شد. جامعه آماری بخش کیفی 50 مقاله فارسی و 50 مقاله انگلیسی و در بخش کمی‌‌، 37 نفر از دانشجویان رشته کارآفرینی برای گروه آزمایش و 30 نفر از دانشجویان رشته غیرکارآفرینی برای گروه کنترل در مقطع دکتری است ایزارگردآوری داده در مرحله کیفی، مقالات و مستندات ( تحقیقات گذشته) در مرحله کمی پرسشنامه است که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت که پایایی آن( 89/0) است طی مراحل فراترکیب در بخش کیفی 3 تم اصلی (محرک‌های توسعه کارآفرینی، ویژگیهای توسعه کارآفرینی، اقدامات توسعه کارآفرینی) و 11 تم فرعی(پیش‌نیازهای دانشجویان، فرهنگ کارآفرینی، زیرساختهای دانشگاه، سرمایه انسانی دانشگاهها، استقلال در تصمیم گیری، ساختار سازمانی متناسب، یادگیری مشارکتی، محتوای آموزشی مناسب، هدف‌گذاری در پژوهش، آشنایی میدانی با کارآفرینی، مهارت افزایی) شناسایی و در بخش کمی نیز تمامی فرضیه‌‌‌ها تایید شد. نتایج نشان داد که، محرکهای توسعه کارآفرینی، ویژگیهای توسعه کارآفرینی، اقدامات توسعه کارآفرینی سبب توسعه کارآفرینی میشوندباید درصدد تقویت هرچه بیشتر این عوامل برآید تفاصيل المقالة

  • المقاله

    21 - طراحی مدل بیمه‌های اتکایی جهت ورود به بازارهای بین‌المللی با رویکرد آمیخته
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , العدد 2 , السنة 15 , تابستان 1402
    هدف از این پژوهش طراحی مدل بیمه‌های اتکایی جهت ورود به بازارهای بین‌المللی است. این مطالعه از لحاظ هدف، کاربردی است که از لحاظ ماهیت و شکل اجراء با رویکرد کیفی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق در بخش کیفی شامل 10 نفر از خبرگان صنعت بیمه و در بخش کمی کارشناسان شعب بی أکثر
    هدف از این پژوهش طراحی مدل بیمه‌های اتکایی جهت ورود به بازارهای بین‌المللی است. این مطالعه از لحاظ هدف، کاربردی است که از لحاظ ماهیت و شکل اجراء با رویکرد کیفی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق در بخش کیفی شامل 10 نفر از خبرگان صنعت بیمه و در بخش کمی کارشناسان شعب بیمه در استان تهران می‌باشد که از این میان نمونه‌ای متشکل از 384 نفر انتخاب شده است. ابزار اصلی گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و پرسشنامه دلفی جهت غربال شاخص‌ها و پرسشنامه مبتنی بر طیف لیکرت 5 درجه بوده است. برای تحلیل داده‌های بدست آمده از روش تحلیل محتوا و نرم افزار مکس‌کیودا و تکنیک حداقل مربعات جزئی و نرم افزار اسمارت پی ال اس استفاده شده است. نتایج تحلیل کیفی توسط نرم افزار مکس کیودا نشان داد که ابعاد مؤلفه‌های طراحی مدل بیمه‌های اتکایی در بازارهای بین‌المللی شامل سرمایه‌گذاری، بازاریابی بین‌المللی، استراتژ‌ی‌ها، توسعه بازار، بین‌المللی‌سازی، نگرش بین‌المللی شدن، کارآفرینی بین‌المللی به بازارهای بین‌المللی می‌باشند. همچنین جهت این مؤلفه‌ها تعداد 48 شاخص به تأیید نهایی خبرگان رسید. نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها حاکی از تایید تمامی فرضیه‌های تحقیق بوده است. محاسبه شاخص‌های نیکویی برازش نشان داد که مدل پیشنهادی در این تحقیق از اعتبار مناسبی برخوردار است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    22 - ارزیابی ریسک‌‌ پیاده‌سازی سیستم‌های برنامه ریزی منابع سازمان ( ERP) در صنایع بالادستی فولاد
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , العدد 4 , السنة 15 , پاییز 1402
    ریسک و عدم قطعیت کامل به طور بالقوه می تواند عواقب جدی بر اجرای برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) داشته باشد. این مقاله یک رویکرد عملی برای ارزیابی ریسک پیاده‌سازی ERP در صنایع بالادستی فولاد را بررسی می‌کندکه از ذینفعان مهم پروژه مانند مشتری، پیمانکار یا توسعه‌دهنده، مشا أکثر
    ریسک و عدم قطعیت کامل به طور بالقوه می تواند عواقب جدی بر اجرای برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) داشته باشد. این مقاله یک رویکرد عملی برای ارزیابی ریسک پیاده‌سازی ERP در صنایع بالادستی فولاد را بررسی می‌کندکه از ذینفعان مهم پروژه مانند مشتری، پیمانکار یا توسعه‌دهنده، مشاور و تامین‌کننده پشتیبانی می‌کند تا به تعهدات خود عمل کنند و اثرات منفی بر عملکرد پروژه ERP را در رابطه با اهداف هزینه، زمان و کیفیت به حداقل برسانند. در اﯾـﻦ مطالعه پس ثبت ریسک‌ها و تحلیل اولیه کیفی آن‌ها به وسیله ماتریس ریسک، به منظور تحلیل دقیق تر داده‌ها و کاهش حجم متغیرها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی در نرم افزار SPSS ریسک‌ها در 7 گروه دسته‌بندی شدند سپس با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی در نرم افزار AMOS میزان اعتبار مدل بدست آمده بررسی گردید که پس از حذف 4شاخص ریسک، اعتبار مدل، مطلوب بدست آمد. جهت آنالیز کمی مدل با استفاده از روش FMEA نشان داده شد که ریسک‌های مربوط به عامل مدیریت پروژه بالاترین امتیاز یعنی بیشترین ریسک و عامل مربوط به افراد داخلی سازمان با اختلاف بسیار کمی از عامل فرآیند کمترین امتیاز ریسک را دارا می‌باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    23 - یادگیری عمیق برای پیش‌بینی بازار سهام با استفاده از اطلاعات عددی و متنی (رویکرد الگوریتم حافظه کوتاه مدت ماندگارLSTM)
    مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار , العدد 2 , السنة 14 , تابستان 1402
    قیمت سهام تحت تأثیر عوامل بسیاری است،که کار پیش‌بینی را چالش‌برانگیز می‌کند. این پیش‌بینی اگر فقط داده‌های عددی یا اطلاعات متنی را در نظر بگیرد، اغلب بی‌اثر می‌شود. هدف این پژوهش ارائه یک روش پیش‌بینی قیمت روز آینده سهام بر اساس ساختار شبکه عصبی عمیق با استفاده از داده‌ أکثر
    قیمت سهام تحت تأثیر عوامل بسیاری است،که کار پیش‌بینی را چالش‌برانگیز می‌کند. این پیش‌بینی اگر فقط داده‌های عددی یا اطلاعات متنی را در نظر بگیرد، اغلب بی‌اثر می‌شود. هدف این پژوهش ارائه یک روش پیش‌بینی قیمت روز آینده سهام بر اساس ساختار شبکه عصبی عمیق با استفاده از داده‌های قیمت، مجموعه‌ای از شاخص‌های فنی و سر تیتر اخبار به‌عنوان ورودی مدل است. برای این منظور از داده‌های سهام شاخص داوجونز و داده‌های خبری کانال ردیت استفاده شده است. از داده‌های سهام ویژگی‌های مبتنی بر شاخص فنی استخراج می‌شوند و داده‌های خبری توسط روش کوله‌کلمات به بردار ویژگی تبدیل می‌شوند و به شبکه حافظه کوتاه‌مدت ماندگار (LSTM) برای پیش‌بینی داده می‌شوند.از دقت به‌عنوان معیار ارزیابی عملکرد استفاده شده و آزمایش‌هایی بر روی دو مجموعه داده فقط عددی و فقط متنی برای ارزیابی استفاده همزمان دو منبع اطلاعاتی انجام پذیرفته است. همچنین ازسه شبکه ،SVM ، MLPوRNN برای ارزیابی مدل استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد که مدل LSTM بالاترین دقت پیش‌بینی 69.19% را با استفاده از اخبار و داده‌های مالی به دست آورده است. داده‌های خبری با دقت65.62% و داده‌های عددی با دقت51.89% می‌باشند.همچنین مدل LSTMدر مقایسه با شبکه‌های عصبی SVM وMLP و RNN از عملکرد بهتری برخوردار می‌باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    24 - تبیین الگوی راهبرد چابکی در صنعت خودروسازی کشور بر مبنای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی
    پژوهش های مدیریت راهبردی , العدد 1 , السنة 26 , بهار 1399
    چابکی لازمة پیشرفت در صنعت است. متخصصین در هر دو حوزة دانشگاه و صنعت، مدت‌هاست که بر اهمیت تولید چابک برای دستیابی به رقابت‌پذیری پایدار اذعان دارند. در این راستا، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به عنوان یک سند بالادستی می‌تواند راهنمای خوبی برای چابک‌سازی صنایع تولیدی کش أکثر
    چابکی لازمة پیشرفت در صنعت است. متخصصین در هر دو حوزة دانشگاه و صنعت، مدت‌هاست که بر اهمیت تولید چابک برای دستیابی به رقابت‌پذیری پایدار اذعان دارند. در این راستا، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به عنوان یک سند بالادستی می‌تواند راهنمای خوبی برای چابک‌سازی صنایع تولیدی کشور در شرایط تحریم کنونی باشد. لذا با هدف شناسایی عناصر چابکی و به منظور تبیین راهبردهای چابکی در صنعت خودروسازی کشور، این سند تحلیل مضمون گردید. این پژوهش، از منظر هدف، یک تحقیق کاربردی و از نظر روش، یک تحقیق کیفی می‌باشد. داده‌های سند، یک بار به شیوة دستی و یک بار با استفاده از نرم‌افزار کدگذاری گردید که منجر به شناسایی 37 مضمون پایه شد. سپس با استفاده از پرسشنامة سنخیت‌سنجی، به روش دلفی فازی، از خبرگان منتخب صنعت خودروی سواری و سبک کشور نظرسنجی گردید که نتایج آن، تأیید ارتباط قوی 15 مضمون با صنعت مورد مطالعه بود. این مضامین پایه با به‌کارگیری روش نگاشت شناختی در 3 مضمون سازمان‌دهنده دسته‌بندی شد که در قالب شبکة مضامین ترسیم گردید. مطابق با یافته‌های تحقیق، 1- چابک‌سازی نیروی انسانی از طریق: توانمندسازی، ارتقاء آموزش، افزایش مهارت، تجربه و انعطاف‌پذیری، فرهنگ کار جهادی، فرهنگ کار استاندارد، و تقویت کار گروهی 2- چابکی تولید و عملیات از طریق: تقویت عوامل تولید، انعطاف‌پذیری تولید و محصول، و کیفیت تولید و محصول و 3- چابکی زنجیرة تأمین از طریق: مدیریت بهینة منابع، مدیریت قابلیت‌ها، تنوع در تأمین، و توسعة همکاری و مشارکت، به عنوان راهبردهای چابکی صنعت خودروسازی معرفی شده‌اند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    25 - RFID-based decision support within maintenance management of urban tunnel systems
    International Journal of Information, Security and Systems Management , العدد 1 , السنة 5 , زمستان 2016
    Efficiently, tracking information related to components, materials and equipment from the production/construction phase to operation and maintenance is a challenge in the industries. The industry environment is a natural fit for generating and utilizing instance-level d أکثر
    Efficiently, tracking information related to components, materials and equipment from the production/construction phase to operation and maintenance is a challenge in the industries. The industry environment is a natural fit for generating and utilizing instance-level data for decision support. Advanced electronic identification and data storage technologies e.g. radio frequency identification (RFID), are used to identify equipment automatically and to integrate related information with equipment in various industries. The purpose of this paper is to explore and describe the impact of RFID-based decision support on maintenance management performance of urban tunnel systems. An RFID-based decision support – maintenance management model is theorized and tested with data collected from a sample of maintenance organizations using a structural equation methodology. This paper contributes to the RFID community by providing empirical insights into the impact of RFID-based decision support on maintenance management performance. This technology can potentially reduce the time for handling data in process of maintenance management. Timely and relevant information enables informed decision-making and causes to improvement for maintenance management performance تفاصيل المقالة