عوامل مؤثر بر بینالمللیسازی بانکها
الموضوعات : Financial Economics
مژده نیلچیان
1
,
محمدرضا کاباران زاد قدیم
2
,
جلال حقیقت منفرد
3
,
جمشید عدالتیان شهریاری
4
1 - گروه کارآفرینی، واحدتهران مرکزی، دانشگاه آزاداسلامی، تهران،ایران.
2 - گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
4 - گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: بانک, تحلیل مضمون, بینالمللیسازی, واژههای کلیدی: بانکداری بینالمللی,
ملخص المقالة :
چکیدهبانکها به عنوان منابع اصلی تأمینکننده نقدینگی بنگاههای تولیدی و خدماتی، نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه اقتصادی یک کشور دارند. علاوه بر این، وجود بازارهای رقابتی نیز اهمیت این موضوع را افزایش میدهد. یکی از راههای بهدست آوردن مزیت رقابتی، بینالمللی شدن میباشد که بسیاری از بانکها در سطح جهانی در این راه گام برداشتهاند. بینالمللی شدن بانکها، پدیده جدیدی نیست. در طول تاریخ بانکداری، بینالمللی شدن همواره با بانکداری گره خورده است. امروزه، خدمات بانکها چنان متنوع شدهاند که بسیاری از بانکها ترجیح میدهند کلمه قدیمی بانک را از برنامههای تبلیغاتی خود حذف کرده و بر نقش پررنگتر بنگاههای خدمات مالی _بنگاههای خدماتی نوآور، پویا و مشتریمدار_ تأکید کنند. هدف مقاله حاضر، تبیین عوامل مؤثر بر بینالمللیسازی بانکها است. روش انجام این پژوهش، تحلیل مضمون میباشد. در این راستا، از مطالعه ادبیات نظری، بهعنوان منبع پژوهش بهره گرفته شده است. جهت تکمیل و تأیید مضمونهای بهدست آمده و دستیابی کاملتر به مختصات بینالمللیسازی بانکها، به مصاحبه با خبرگان و سپس مطالعه تطبیقی نیز پرداخته شده است. درنهایت، 12 مقوله و 59 مضمون از منابع مورد مطالعه استخراج گردید.
