شناسایی و ارزیابی مولفه های زنجیره تأمین جهت ارتقاء اثربخشی عملکرد سازمان
الموضوعات :افراسیاب وزیری تنکابنی 1 , وحیدرضا میرابی 2 , جلال حقیقت منفرد 3 , سیدکامران نوربخش 4
1 - گروه مدیریت بازاریابی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: زنجیره تامین, عملکرد, اثربخشی عملکرد, عملکرد مالی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و ارزیابی مولفه های زنجیره تأمین جهت ارتقاء اثربخشی عملکرد سازمان صورت گرفت. این پژوهش به لحاظ هدف، بنیادی-کاربردی و همچنین، به لحاظ نوع دادهها، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی است که در بخش کیفی کدگذاری نظری و در بخش کمی توصیفی- پیمایشی است. جامعة مورد مطالعه در بخش کیفی شامل خبرگان، متخصصین و افراد آگاه به موضوع در زمینه زنجیره تأمین و در بخش کمی شامل تمام مدیران و کارشناسان صنایع لوازم خانگی در تهران است. حجم نمونه در بخش کیفی 20 مصاحبه شونده با توجه به اصل اشباع و روش نمونهگیری هدفمند و در بخش کمی 355 نفر بر اساس محاسبه حجم نمونه در معادلات ساختاری و روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند. ابزارگردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبههای نیمهساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته 66 گویه ای برگرفته از مبانی نظری، پیشینه پژوهش و مصاحبه با خبرگان است. در بخش کیفی به منظور محاسبه روایی از نظر خبرگان و برای محاسبه پایایی روش بازآزمون و توافق درون آزمودنی استفاده شد و در بخش کمی به منظور محاسبه روایی از روایی محتوایی و سازه و همین طور به منظور محاسبه پایایی از ضرایب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن ابزارها بود. روش تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی کدگذاری نظری (باز، محوری و انتخابی) و در بخش کمّی شامل آمار توصیفی و استنباطی