معرفي نشريه
علمی
آخرین بروزرسانی: 19فروردین 1403
فصلنامه «آینده پژوهی شهری» با رویکرد گسترش و ایجاد بستری برای ارتباطات علمی بین پژوهشگران و تبادل افکار و اندیشه، بحث و ارائه آراء و نظرات اساتید و محققان برجسته داخلی و خارجی پیرامون مباحث «آینده نگاری شهری و برنامه ریزی شهرهای آینده» مطابق مجوز انتشار طی نامه شماره 46385 / ص/ 99 مورخ 24 / 09 / 1399 به صورت فصلنامه توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان منتشر می شود.
الزامیست نویسندگان محترم هزینههای داوری و انتشار مقاله را به حساب با عنوان درآمد غیرشهریه دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان نزد بانک صادرات واریز و فیش واریزی را از طریق سامانه نشریه ارسال نمایند.
این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار (COPE) میباشد و از آییننامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی مینماید. همچنین نشریه آینده پژوهی شهری به صورت کامل قوانین دسترسی آزاد اطلاعات یا به عبارت دیگر (This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License) را رعایت و از آن حمایت مینماید.
این فصلنامه مبتنی بر داوری بسته بوده و دارای دسترسی آزاد توسط عموم است.
سیاست نشریه در مورد نحوه برخورد با سرقت ادبی: درصورتی که برای نشریه سرقت ادبی یک مقاله محرز شود، نشریه نویسنده /نویسندگان را در لیست سیاه قرار داده و اگر مقاله ایشان منتشر شده باشد، مقاله بایگانی شده و ذیل نام نویسنده/نویسندگان عبارت «مقاله سرقت ادبی می باشد» درج می شود.
زبان انتشار: فارسی (با چکیدۀ انگلیسی)
میانگین زمان داوری: 2 الی 4 ماه
نوع داوری: دوسوکور
وضعیت انتشار: دسترسی آزاد و رایگان به مقالات
صاحب امتیاز: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان
شاپا الکترونیکی: 4344-2783
آغاز انتشار مجله: 1400
نوع انتشار: برخط
دوره انتشار: فصلنامه
کشور: ایران
انواع مقالههای مورد پذیرش: تحلیلی، مروری وپژوهشی
زمان بررسی اولیه: حداکثر ۱ هفته
ایمیل نشریه: urbanfuturismzah@gmail.com
مهم ترین محورهای موضوعی این مجله عبارتاند از:
■ آینده پژوهی شهری
■ ارزیابی طرحهای جامع، تفضیلی، هادی و تجدید نظر و مجموعههای شهری
■ مطالعه و ارزیابی طرحهای بهسازی و نوسازی
■ ارزیابی طرحهای توسعه و عمران و جامع شهرستان
■ ارزیابی مطالعات کاربری اراضی شهری و طبقهبندی شهری
■ مطالعات جمعیتی سکونتگاه های انسانی
■ مطالعات مدیریت شهری (فضاهای سبز و پارک ها، منابع درآمدی شهرها و ...)
■ مطالعات مسائل فرهنگی شهرهای حال و آینده
رتبه فصلنامه منطبق با ارزیابی نشریات دانشگاه آزاد اسلامی - B79
بر اساس بخشنامه دفاع دانشجویان دکتری
مجلات با رتبه B دارای یک و نیم امتیاز برای دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد می باشد.
براساس دستورالعمل اجرایی حمایت مالی نشریات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به شماره 10/62815 مورخ 1398/10/4 مقرر گردید در صورت تأیید اولیه توسط سردبیر؛ بابت ارسال هر مقاله جهت داوری مبلغ 1/500/000 ریال و پس از تأیید نهایی، مبلغ 3/500/000 ریال دیگر جهت چاپ مقاله از مولفان محترم دریافت گردد. (لازم به ذکر است در صورتی که مقاله از طرف داوران محترم مردود اعلام شود مبلغ 1/500/000 ریال اولیه قابل بازگشت به مولف نمیباشد).
خواهشمند است هزینه های داوری و انتشار مقالات به حساب ذیل با عنوان درآمد غیرشهریه دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان نزد بانک صادرات واریز و فیش واریزی از طریق سامانه نشریه ارسال گردد.
شماره شبا: IR870190000000115860821001
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - واکاوی رویکردها و سیاستهای دو دهه مداخله در بافتهای فرسوده شهری تهران مبتنی بر نظریه زمینهای
راما قلمبر دزفولی مریم حسینی مقدمشماره 4 , دوره 3 , زمستان 1402فرسودگی و زوال شهری یکی از مسائل جدی و پدیدههای غیرقابلاجتناب است که مدیریت شهری در بسیاری از شهرهای جهان، الگووارهها و سیاستهای گوناگونی برای تعدیل این پدیده و پیامدهای آن به کار گرفتهاند. لذا سؤال اصلی این پژوهش در این زمینه این است که کدامیک از رویکردها و سیاست چکیده کاملفرسودگی و زوال شهری یکی از مسائل جدی و پدیدههای غیرقابلاجتناب است که مدیریت شهری در بسیاری از شهرهای جهان، الگووارهها و سیاستهای گوناگونی برای تعدیل این پدیده و پیامدهای آن به کار گرفتهاند. لذا سؤال اصلی این پژوهش در این زمینه این است که کدامیک از رویکردها و سیاستها در احیای بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری موفق ارزیابیشده است؟ و سیاست بهینه در روند مداخله در نوسازی بافت فرسوده شهری تهران چگونه است؟. هدف اصلی پژوهش مطالعه رویکردها و مداخلات بهمنظور شناخت رویکردهای غالب و تأثیرگذار در زمینه نوسازی و بهسازی بافتهای فرسوده شهری بوده و تعیین سیاست و رویکرد بهینه در مداخله بافتهای فرسوده شهر تهران بر اساس تجربیات بهعنوان فرعی دنبال شده است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و از نظریه زمینهای (Grounded Theory) که روشی کیفی بوده در این پژوهش استفادهشده است. ابزار جمعآوری دادهها و اطلاعات، مصاحبه عمیق با متخصصین بوده و از نرمافزار Maxquda جهت تجزیهوتحلیل اطلاعات استفادهشده است. تنظیم تئوری زمینهای برای دو دهه مداخله در بافتهای فرسوده شهری تهران تحت تأثیر چهار شرایط علی، زمینهای، تداوم و پیامدها بوده که هرکدام از این شرایط شامل زیرمجموعههایی است که بهطور مستقیم یا غیرمستقیم تأثیرگذاری داشتهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که هیچیک از رویکردهای مداخله، فرایند کاملی نبوده و دارای نواقصی جهت تحقق اهداف بوده است. نهایتاً رویکرد و سیاست بهینه برای مداخله بافت فرسوده بر مبنای تئوری زمینهای با عنوان اختصاری «نوسازی متوازن» شکلگرفته که از ویژگیهای آن میتوان به مشارکت مردم، هزینه کرد مدیریت شهری برای تملک جهت تأمین خدمات و املاک دارای تعارض و یکپارچگی اجرای سیاستها در سازمانهای متولی (خودمحور نبودن) اشاره کرد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - بررسی تاثیرعوامل نهادی و کالبدی بر سیاستگذاری توسعه منطقهای با رویکرد گردشگردی مذهبی (مطالعه موردی: شهرهای مهران و ایلام)
احمد کرمی آزیتا رجبی ناصر اقبالیشماره 4 , دوره 3 , زمستان 1402پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر عوامل نهادی و کالبدی بر سیاست¬گذاری توسعه منطقه¬ای با رویکرد گردشگردی مذهبی تدوین شده است. پژوهش حاضر از منظر نوع تحقیقات کاربردی محسوب میشود. روش تحقیق از نظر متدولوژی توصیفی-تحلیلی می باشد و جمع آوری داده ها و اطلاعات از دو روش کتابخانه چکیده کاملپژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر عوامل نهادی و کالبدی بر سیاست¬گذاری توسعه منطقه¬ای با رویکرد گردشگردی مذهبی تدوین شده است. پژوهش حاضر از منظر نوع تحقیقات کاربردی محسوب میشود. روش تحقیق از نظر متدولوژی توصیفی-تحلیلی می باشد و جمع آوری داده ها و اطلاعات از دو روش کتابخانه ای-اسنادی و میدانی است. جامعه¬ی آماری این پژوهش را کارشناسان و مدیران ارشد استانی و شهرستانی تشکیل میدادند. خبرگان به روش گلوله برفی و از میان افراد کارشناس انتخاب شدند. حجم نمونه در نظر گرفتهشده برای تکمیل پرسشنامه 30 نفر بود. ابزار گردآوری داده¬ها پرسشنامه بود که پایایی و روایی آن به تایید رسید. یافته ها نشان داد که عوامل نهادی بر سیاست گذاری توسعه منطقه ای با رویکرد گردشگردی مذهبی تاثیر مثبت و معناداری دارد. مقدار ضریب مسیر بدست آمده برابر با 223/0 بود که با توجه به مقدار ضریب، این تاثیر در حد متوسط ارزیابی می شود. همچنین عوامل کالبدی بر سیاست گذاری توسعه منطقه ای با رویکرد گردشگردی مذهبی تاثیر مثبت و معناداری دارد. مقدار ضریب مسیر بدست آمده برابر با 565/0 بود و با توجه به آن مقدار تاثیر در حد متوسط ارزیابی می شود. از دیگر یافته های پژوهش این بود که عوامل نهادی بر عوامل کالبدی تاثیر مثبت و معناداری دارد. مقدار ضریب مسیر بدست آمده برابر با 609/0 بود که نشان از تاثیر متوسط دارد. نتایج نشان داد عوامل نهادی بر سیاست¬گذاری توسعه منطقه¬ای با رویکرد گردشگردی مذهبی تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین عوامل کالبدی بر سیاست¬گذاری توسعه منطقه¬ای با رویکرد گردشگردی مذهبی تاثیر مثبت و معناداری دارد. از طرفی عوامل نهادی بر عوامل کالبدی تاثیر مثبت و معناداری دارد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - پیشرانها و موانع ملتسازی در جهت توسعه پایدار
احمد شجاعیان علی اصغر پورعزت غلامرضا معمارزاده طهرانشماره 4 , دوره 3 , زمستان 1402ایجاد روح مشترک ملی که از آن با عنوان ملتسازی یاد میشود، هدف اساسی کلیهی نظامهای سیاسی در همه ادوار تاریخ بوده است. ملتسازی فرآیندی است که طی آن شهروندان جامعه بهتدریج پیرامون نقاط مشترک و وحدت آفرین به خود فهمی میرسند و در مسیر تکامل آن گام بر میدارند. در فراین چکیده کاملایجاد روح مشترک ملی که از آن با عنوان ملتسازی یاد میشود، هدف اساسی کلیهی نظامهای سیاسی در همه ادوار تاریخ بوده است. ملتسازی فرآیندی است که طی آن شهروندان جامعه بهتدریج پیرامون نقاط مشترک و وحدت آفرین به خود فهمی میرسند و در مسیر تکامل آن گام بر میدارند. در فرایند دولت ملتسازی، ساختارهای سیاسی و اجتماعی بهگونهای شکل میگیرند که تأمینکننده نیازهای متقابل هستند. در چنین مناسباتی بهطور طبیعی ساختارهای سیاسی اقتصادی و اجتماعی، کارآمد، توسعهگرا و در وابستگی متقابل با یکدیگر شکل خواهند گرفت که بسترساز توسعه پایدار و واقعی هستند. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بازشناسی مضامین ملتسازی در جهت توسعه پایدار در ایران، با راهبرد کیفی انجام شد. روش پژوهش تحلیل مضمون بر مبنای مدل کلارک و براون (2006) میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته و عمیق میباشد که به روش کدگذاری باز و محوری تحلیل گردید. جامعه پژوهش (صاحبنظران دانشگاهی رشته مدیریت) بودند که از این میان با 12 نفر دادهها به سطح اشباع رسید. برای اعتباریابی از بازگشت به مصاحبهشوندگان و ممیزان بیرونی استفاده گردید. نتایج نشان داد ملتسازی در جهت توسعه پایدار در سازمان¬های دولتی با عنوان مضمون فراگیر مشتمل بر 2 مضمون پیشرانها و موانع ملتسازی با 83 مؤلفه در قالب مضامین پایه است. این فرآیند بهمنظور ایجاد همبستگی و همکاری میان مردم و سازمانهای مختلف، با هدف تحقق توسعه پایدار در سطوح مختلف اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی انجام گردید و میتواند به عنوان یک راهبرد برای تقویت همبستگی، وحدت و همکاری ملی و کاهش تعارضات باشد و بر اساس اشتراکات واقعی که مبتنی بر منافع مشترک و متقابل ملی است اختلافات را از بین برده یا کمرنگ نماید. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - ارزیابی میزان تحقق الگوی کاربری زمین در طرحهای توسعه شهری و برنامهریزی ارتقاء آن (مطالعه موردی شهر میرجاوه)
مهران قاسمی غلامرضا میریشماره 4 , دوره 3 , زمستان 1402رشد جمعیت شهرها و توزیع نامناسب خدمات و عدم مکان گزینی صحیح آنها، از نتایج منفی افزایش جمعیت به شمار میرود. هدف اصلی از برنامهریزی کاربری اراضی شهری، تأمین رفاه اجتماعی و اقتصادی شهروندان است؛ بنابراین، این پژوهش با هدف سنجش میزان الگوی کاربری اراضی و ارتقاء تحققپذی چکیده کاملرشد جمعیت شهرها و توزیع نامناسب خدمات و عدم مکان گزینی صحیح آنها، از نتایج منفی افزایش جمعیت به شمار میرود. هدف اصلی از برنامهریزی کاربری اراضی شهری، تأمین رفاه اجتماعی و اقتصادی شهروندان است؛ بنابراین، این پژوهش با هدف سنجش میزان الگوی کاربری اراضی و ارتقاء تحققپذیری الگوی کاربری زمین در طرح جامع شهر میرجاوه صورت پذیرفت. سنجش میزان الگوی کاربری اراضی و ارتقاء تحققپذیری الگوی کاربری زمین در طرح جامع شهر میرجاوه و روند تغییرات در ترکیب و میزان کاربریهای مسکونی، حملونقل، آموزشی، درمانی و فرهنگی در شهر میرجاوه، در بازه زمانی (1388-1401) در مبحث اختصاص سرانه برای هر نفر و جامعه آماری در این تحقیق از مرکز آمار ایران تهیه شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل اطلاعات گردآوریشده در این پژوهش از نرمافزارهای همچون اکسل و (2019) AutoCAD استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد در طرح جامع شهر میرجاوه ترتیب سرانه اختصاص زمین به ازای هر نفر در مترمربع برای کاربریهای مسکونی 51/50 مترمربع، حملونقل 29/25 مترمربع، آموزشی 54/2 مترمربع، درمانی 02/2 مترمربع و فرهنگی 23/1 مترمربع در سال 1388 بوده است. نتایج این تحقیق نشان داد که افزایش سرانه اختصاص زمین به ترتیب برای کاربری مسکونی با 57/91 مترمربع، حملونقل 71/50 مترمربع و آموزشی 76/2 مترمربع بوده است که در بخش کاربری درمانی با کاهش 02/2 مترمربع و فرهنگی 18/0 مترمربع سرانه روبهرو میباشد. این نتایج نشاندهنده عدم تحقق میزان کاربری پیشنهادی در سال 1388 را نشان میدهد. با استفاده از اطلاعات ارائهشده در این تحقیق میتوان طرحهای آتی را از نظر توجه به هر یک از شاخصها و زیر شاخصها توسعه اراضی شهری محاسبه نمود و بدین ترتیب میتوان نقاط قوت و ضعف طرحها را در اجرایی نمودن اهداف سنجید. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - تبیین ارتباط فضای شهری و احساس امنیت اجتماعی (موردمطالعه شهر سوران)
رقیه ریگی سپیده حضرتیشماره 4 , دوره 3 , زمستان 1402هدف از پژوهش حاضر بررسی تبیین ارتباط فضای شهری و احساس امنیت اجتماعی (موردمطالعه شهر سوران) بود. روش تحقیق توصیفی- تحلیل با روش همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی شهروندان شهر سوران است که طبق آخرین سرشماری در سال 1395 جمعیت شهر سوران 32,999 نفر بودهاند. بر اس چکیده کاملهدف از پژوهش حاضر بررسی تبیین ارتباط فضای شهری و احساس امنیت اجتماعی (موردمطالعه شهر سوران) بود. روش تحقیق توصیفی- تحلیل با روش همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی شهروندان شهر سوران است که طبق آخرین سرشماری در سال 1395 جمعیت شهر سوران 32,999 نفر بودهاند. بر اساس فرمول کوکران 380 نفر از این کودکان به روش نمونهگیری در دسترس، به عنوان نمونه انتخاب شد. در اين پژوهش ابزار گردآوري دادهها از پرسشنامه احساس امنیت اجتماعی و ارزیابی فضای شهری توسط محقق ساخته میباشد. با مشورت استاد راهنما روایی صوری پرسشنامه تأیید گردید. ضریب پایایی از طریق ضريب آلفای کرونباخ در پرسشنامه امنیت اجتماعی 83/0 و ارزیابی فضای شهری 76/0 دست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد در آمار توصیفی از شاخصهایی همچون میانگین و جداول فراوانی، انحراف معیار و در آمار استنباطی در آزمون متناسب با داده¬ها همچون آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده گردید. نتایج نشان داد بین فضای شهری و احساس امنیت اجتماعی در شهر سوران در سطح 99 درصد رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. فضای شهری توانسته 43 درصد تغییرات احساس امنیت اجتماعی را پیشبینی کند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - تدوین پیشنویس شاخصهای سالنامههای آماری کلانشهرها و مراکز استانها (مطالعه موردی: سالنامه آماری 31 مرکز استان کشور ایران)
محمدرضا اقبال حسن رضاپور میرصالحشماره 4 , دوره 3 , زمستان 1402در هزاره سوم میلادی، اندیشمندان و شهرشناسان بهمنظور شناخت پیچیدگیهای فضای شهرها، به دنبال ابزارهایی برای درک آن هستند. در این میان داده و اطلاعات بهعنوان زبان شناخت و فهم رفتار فضایی شهرها و ابزار مسلط برای تحلیل پیچیدگیهای موجود مورد توجه قرارگرفته است؛ بنابراین در چکیده کاملدر هزاره سوم میلادی، اندیشمندان و شهرشناسان بهمنظور شناخت پیچیدگیهای فضای شهرها، به دنبال ابزارهایی برای درک آن هستند. در این میان داده و اطلاعات بهعنوان زبان شناخت و فهم رفتار فضایی شهرها و ابزار مسلط برای تحلیل پیچیدگیهای موجود مورد توجه قرارگرفته است؛ بنابراین در پژوهش حاضر سعی شده است منابع آماری شهرها از جمله آمارنامهها برای تحلیل مسائل شهری موردتوجه قرار گیرد. روش پژوهش حاضر، توصیفی-تحلیلی و استنباطی بوده است. روش جمعآوری دادهها بهصورت اسنادی و نوع دادهها نیز متون آماری منتشرشده شهرداریها برای آخرین سال منتشرشده بوده است. جامعه آماری و محدوده مکانی در این پژوهش وجود نداشته است؛ اما محدوده موضوعی پژوهش سالنامهی آماری شهرداریها و محدوده سازمانی نیز شهرداریهای شهرهای مراکز استانهای کشور بوده است. روش تجزیهوتحلیل دادهها، با استفاده از روش تحلیل محتوا و روشهای آماری کمی ساده بوده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مغایرتهای محتوایی و شکلی در آمارنامههای شهری و همچنین عدم نظام آماری جامع و یکپارچه در آمارنامههای شهری مشاهده میشود. در مراحل بعدی مشخص شد که نایکنواختی در تهیه و تدوین آمارنامههای شهری در چارچوب زمان، مکان و اصول استانداردهای آماری وجود دارد. در مراحل دیگر از یافتههای پژوهش مشخص شد که بسیاری از داده و اطلاعات آماری منتشرشده در آمارنامههای شهرها و شهرداریها، شاخصهای رقابت شهری، شاخصهای سنجش پیشرفت، توسعه و برنامهریزی شهری به کار نرفته است. برای رسیدن به آمارنامه شهری یکپارچه و جامع، پیشنهاد میشود که شهرهای کشور در چارچوب معرفیشده که دارای 22 فصل است، آمارها و اطلاعات خود را هر سال بهروزرسانی کرده و منتشر کنند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
7 - الگوی تابآوری شهری در مواجهه با بحران سیلاب (مورد مطالعه: رودخانه خرم رود شهر خرمآباد)
امیررضا پروری کرامت اله زیاری سعید یزدانیشماره 4 , دوره 3 , زمستان 1402تابآوری امروزه یکی از دغدغههای مهم شهرها بالأخص شهرهای مخاطره آفرین است. ضعف مدیریت بحران شهری در مواجهه با مخاطرات سبب ایجاد خسارات جانی و مالی فراوانی میشود. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی تابآوری شهری در برابر مخاطره سیلاب در شهر خرمآباد تدوینشده ا چکیده کاملتابآوری امروزه یکی از دغدغههای مهم شهرها بالأخص شهرهای مخاطره آفرین است. ضعف مدیریت بحران شهری در مواجهه با مخاطرات سبب ایجاد خسارات جانی و مالی فراوانی میشود. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی تابآوری شهری در برابر مخاطره سیلاب در شهر خرمآباد تدوینشده است. تحقيق حاضر برحسب هدف، كاربردي و برحسب نحوه گردآوری دادهها توصیفی-تحلیلی ميباشد و ازلحاظ نحوه اجرا، از نوع پيمایشی و برحسب روش تحقیق از نوع کمی میباشد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SMART PLS استفادهشده است. یافتههای پژوهش در قالب نرمافزار Smart Pls مورد تائید انجام گرفت و نتایج نشان داد که از شاخصهای تابآوری سیلاب در خرمرود شهر خرمآباد شاخص ساختار شریانهای ارتباطی و حریم رودخانه از عوامل اساسی در تابآورسازی خرمرود در مواجهه با بحران سیلاب است. علت اصلی وقوع سیل در رودخانه خرمرود تجاوز به حریم رودخانه و بیحرمتی به طبیعت و محیطزیست است. پس نتیجه میگیریم تا زمانی که منابع طبیعی در کشورمان مورد دستاندازی و تجاوز قرار گیرند و خود را در برابر بلایای طبیعی مجهز و ایمن نسازیم، باید در انتظار چنین فجایع تلخی باشیم. پرونده مقاله
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - پیشرانها و موانع ملتسازی در جهت توسعه پایدار
احمد شجاعیان علی اصغر پورعزت غلامرضا معمارزاده طهرانشماره 4 , دوره 3 , زمستان 1402ایجاد روح مشترک ملی که از آن با عنوان ملتسازی یاد میشود، هدف اساسی کلیهی نظامهای سیاسی در همه ادوار تاریخ بوده است. ملتسازی فرآیندی است که طی آن شهروندان جامعه بهتدریج پیرامون نقاط مشترک و وحدت آفرین به خود فهمی میرسند و در مسیر تکامل آن گام بر میدارند. در فراین چکیده کاملایجاد روح مشترک ملی که از آن با عنوان ملتسازی یاد میشود، هدف اساسی کلیهی نظامهای سیاسی در همه ادوار تاریخ بوده است. ملتسازی فرآیندی است که طی آن شهروندان جامعه بهتدریج پیرامون نقاط مشترک و وحدت آفرین به خود فهمی میرسند و در مسیر تکامل آن گام بر میدارند. در فرایند دولت ملتسازی، ساختارهای سیاسی و اجتماعی بهگونهای شکل میگیرند که تأمینکننده نیازهای متقابل هستند. در چنین مناسباتی بهطور طبیعی ساختارهای سیاسی اقتصادی و اجتماعی، کارآمد، توسعهگرا و در وابستگی متقابل با یکدیگر شکل خواهند گرفت که بسترساز توسعه پایدار و واقعی هستند. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بازشناسی مضامین ملتسازی در جهت توسعه پایدار در ایران، با راهبرد کیفی انجام شد. روش پژوهش تحلیل مضمون بر مبنای مدل کلارک و براون (2006) میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته و عمیق میباشد که به روش کدگذاری باز و محوری تحلیل گردید. جامعه پژوهش (صاحبنظران دانشگاهی رشته مدیریت) بودند که از این میان با 12 نفر دادهها به سطح اشباع رسید. برای اعتباریابی از بازگشت به مصاحبهشوندگان و ممیزان بیرونی استفاده گردید. نتایج نشان داد ملتسازی در جهت توسعه پایدار در سازمان¬های دولتی با عنوان مضمون فراگیر مشتمل بر 2 مضمون پیشرانها و موانع ملتسازی با 83 مؤلفه در قالب مضامین پایه است. این فرآیند بهمنظور ایجاد همبستگی و همکاری میان مردم و سازمانهای مختلف، با هدف تحقق توسعه پایدار در سطوح مختلف اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی انجام گردید و میتواند به عنوان یک راهبرد برای تقویت همبستگی، وحدت و همکاری ملی و کاهش تعارضات باشد و بر اساس اشتراکات واقعی که مبتنی بر منافع مشترک و متقابل ملی است اختلافات را از بین برده یا کمرنگ نماید. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - شناسایی پهنه های مناسب حضور سالمندان در فضای شهری با استفاده از مدل AHP-Fuzzy با تاکید بر روانشناسی محیطی سالمند نگر (نمونه مورد مطالعه منطقه 8 شیراز)
احسان امینی صادق صیدبیگی جواد ابراهیمی امیر بخشیشماره 2 , دوره 3 , تابستان 1402پیش بینی ها برای 40 سال آینده افزایش جمعیت سالمند را بیشتر از سایر گروه های سنی پیش بینی می کند. بنابراین، پیش بینی می شود تعداد افراد 60 سال به بالا به عنوان نسبت جمعیت جهان بیش از دو برابر شود از 880 میلیون نفر در سال 2012 به 2 میلیارد نفر تا سال 2050 می رسد. بیشترین چکیده کاملپیش بینی ها برای 40 سال آینده افزایش جمعیت سالمند را بیشتر از سایر گروه های سنی پیش بینی می کند. بنابراین، پیش بینی می شود تعداد افراد 60 سال به بالا به عنوان نسبت جمعیت جهان بیش از دو برابر شود از 880 میلیون نفر در سال 2012 به 2 میلیارد نفر تا سال 2050 می رسد. بیشترین افزایش در طبقه 80 سال به بالا پیش بینی شده است. تعداد افراد صدساله حتی سریع تر در حال افزایش است و پیش بینی می شود ده برابر شود، از تقریبا 343000 نفر در سال 2012 به 3.2 میلیون نفر تا سال 2050 می رسد. یکی از گروه هایی که به بررسی بیشتر در فضای شهری نیازمند هستند گروه سالمندان می باشند. در واقع حرکت به سمت مناسب سازی شهر برای سالمندان نوعی حرکت در راستای پایداری شهری می باشد. بر همین اساس در این تحقیق فضاهای مناسب جهت حضورپذیری سالمندان با رویکرد روانشناسی سالمندنگر با استفاده از مدل AHP-Fuzzy در منطقه 8 شیراز شناسایی شده اند. روش پژوهش در این تحقیق از نظر نتایج و پیامد پژوهش از نوع بنیادی-راهبردی و از نظر فرایند اجرا؛ کمی و از نظر منطق استدلال از نوع پژوهش های قیاسی است و همچنین از لحاظ زمانی جزء پژوهش های مقطعی و از نظر هدف از نوع پژوهش های تحلیلی است. جامعه آمار شامل سالمندان منطقه 8 که برابر 2477 نفر هستند و حجم نمونه نیز طبق فرمول کوکران 285 نفر است. داده های مورد استفاده با استفاده از پرسشنامه جمع آوری و به شبکه فیش نهت اتصال داده شده اند و برای وزن دهی از مدل AHP استفاده شده که معیار محیط فیزیکی و ویژگی های شخصی و اجتماعی بیشترین وزن را به خود اختصاص داده اند. بعد از اعمال وزن بدست آمده روی نقشه های فازی شده با با استفاده از توابع پنجگانه فازی رویهم گذاری لایه ها انجام شده که با توجه به ارزیابی مدل تابع گاما به عنوان نقشه نهایی جهت شناسایی مکان های مناسب حضور سالمندان انتخاب شد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - اولویت بندی شهرستان های استان سیستان و بلوچستان از نظر زیرساخت های گردشگری
مرتضی صادق بختیاری معصومه حافظ رضازاده سجاد پودینه زهرا سرابندیشماره 1 , دوره 3 , بهار 1402زیرساخت های گردشگری از جمله عوامل موثری هستند که می توانند مستقیما منجر به ارائه خدمات شوند و برخورداری از آنها می تواند علاوه بر تاثیرگذاری بر توسعه گردشگری، به بهبود سطح کیفی زندگی جامعه محلی نیز کمک شایانی کنند. این پژوهش با هدف اولویت بندی شهرستان های استان سیس چکیده کاملزیرساخت های گردشگری از جمله عوامل موثری هستند که می توانند مستقیما منجر به ارائه خدمات شوند و برخورداری از آنها می تواند علاوه بر تاثیرگذاری بر توسعه گردشگری، به بهبود سطح کیفی زندگی جامعه محلی نیز کمک شایانی کنند. این پژوهش با هدف اولویت بندی شهرستان های استان سیستان و بلوچستان از نظر زیرساخت های گردشگری انجام گرفت. پژوهش حاضر بـر پایـه روش توصـیفی- تحلیلـی است. جامعـه آمـاری تحقیـق اسـتان سیستان و بلوچستان بـه تفکیـک شهرستان های آن (زاهدان، زابل، چابهار، سراوان، زهک، سیب و سوران، مهرستان، خاش، هیرمند، نیمروز، هامون، نیک شهر، ایرانشهر، کنارک، دلگان، سرباز، میرجاوه، فنوج، قصرقند) است. از طریق تکنیک تاپسیس فازی و فرآیند تحلیل شبکه (ANP) به اولویت بندی شهرستان ها پرداخته شده است. بر اساس نتایج به دست آمده از تاپسیس فازی و اولویت بندی شهرستان های استان سیستان و بلوچستان، شهرستان خاش با مقدار وزن 0/893 در اولویت اول قرار دارد، شهرستان چابهار با مقدار وزن 0/867 در اولویت دوم، شهرستان زاهدان با مقدار وزن 0/831 در اولویت سوم، شهرستان نیک شهر با مقدار وزن 0/800 در اولویت چهارم، شهرستان زابل با مقدار وزن 0/717 در رتبه پنجم قرار گرفته است. همچنین، شهرستان مهرستان با مقدار وزن 0/000 در اولویت آخر قرار گرفته است. همچنین، از نظر میزان توسعه یافتگی شهرستان ها از نظر زیرساخت های گردشگری شهرستان به سه گروه توسعه یافته، درحال توسعه و محروم گروه بندی شدند. بر این اساس، شهرستان های خاش، چابهار، زاهدان و نیک شهر توسعه یافته، شهرستان های زابل، ایرانشهر، کنارک و میرجاوه در حال توسعه و شهرستان های سراوان، زهک، سرباز، هامون، سیب و سوران، هیرمند، دلگان، نیمروز، فنوج، قصرقند و مهرستان محروم می باشند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - تحلیل فضایی شاخصهای شهر هوشمند شهری (مطالعه موردی: شهر زاهدان)
ملیحه ذاکریان عبدالسلام سپاهیان زهرا سرابندی سیما فیروزی رادشماره 2 , دوره 1 , پاییز 1400شهر هوشمند شهری است نوآوربا توسعه پایدار اقتصادی، زندگی باکیفیت و مجهز به زیرساختهای مدرن که در آن فرآیندهای خدماتی، اقتصادی، اجتماعی و حاکمیتی، به صورت دقیق، سریع و آسان انجام خواهند شد. هدف تحقیق حاضر، تحلیل فضایی شاخصهای شهر هوشمند شهری در شهر زاهدان است. با توجه ب چکیده کاملشهر هوشمند شهری است نوآوربا توسعه پایدار اقتصادی، زندگی باکیفیت و مجهز به زیرساختهای مدرن که در آن فرآیندهای خدماتی، اقتصادی، اجتماعی و حاکمیتی، به صورت دقیق، سریع و آسان انجام خواهند شد. هدف تحقیق حاضر، تحلیل فضایی شاخصهای شهر هوشمند شهری در شهر زاهدان است. با توجه به اهداف تحقیق، نوع تحقیق کاربردی و روش بررسی توصیفی- تحلیلی است. روش جمعآوری دادهها و اطلاعات، اسنادی و پیمایشی است. از آنجا که تحلیل فضایی شاخصهای شهر هوشمند یک مسأله تصمیمگیری چندمعیاره است، به همین منظور، در تحقیق حاضر از مدل تصمیمگیری چندمعیاره ویکور (Vikor) و همچنین، وزندهی زوجی با مدل تحلیل سلسلهمراتبی فازی (FAHP) استفاده شده است. نتایج آزمون تی تکنمونهای نشان داد که شاخصهای شهر هوشمند در شهر زاهدان همگی پایینتر از میانگین مطلوب (3) قرار دارند و در وضعیت نامطلوب میباشند. شاخص پویایی هوشمند با میانگین 2/832، شاخص مردم هوشمند با میانگین 2/809، شاخص زندگی هوشمند با میانگین 2/755، شاخص محیط هوشمند با میانگین 2/769 و شاخص حکمروایی هوشمند با میانگین 2/887 همگی در وضعیت نامطلوب میباشند. نتایج مدل ویکور نشان داد منطقه 1 با مقدار وزن 0/087 در اولویت اول قرار دارد. به عبارتی، این منطقه از نظر شاخصهای شهر هوشمند در بهترین حالت قرار دارد. منطقه 2 با مقدار وزن 0/165 در اولویت دوم، منطقه 5 با مقدار وزن 0/324 در اولویت سوم، منطقه با مقدار وزن 0/787 در اولویت چهارم و منطقه 4 با مقدار وزن 0/857 در اولویت آخر قرار دارند. نتایج به دست آمده بیانگر این است که مناطق شهر زاهدان از نظر شاخصهای شهر هوشمند در یک شرایط نامتعادل قرار گرفتند و از این حیث مناطق پنجگانه شهر با هم اختلاف زیادی دارند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - درک عدم قطعیتهای آیندهی وضعیت طرحهای توسعه شهری در ایران در چارچوب برنامهریزی سناریو (موردمطالعه: طرح جامع شهر نورآباد)
احمد رضایی مرضیه موغلی محمدابراهیم عفیفیشماره 3 , دوره 3 , پاییز 1402طرحهای جامع شهری بهعنوان مهمترین ابزار مدیریتی در مقیاس شهر در طی چند دهه که از ظهور آن میگذرد با مسائلی روبرو بوده که دستیابی به اهداف و نتایج مدنظر خود را با کمرنگی همراه کرده است. بهطورکلی، یکی از روشهای مهم در شناخت میزان موفقیت طرحهای توسعه شهری، ارزیابی آن چکیده کاملطرحهای جامع شهری بهعنوان مهمترین ابزار مدیریتی در مقیاس شهر در طی چند دهه که از ظهور آن میگذرد با مسائلی روبرو بوده که دستیابی به اهداف و نتایج مدنظر خود را با کمرنگی همراه کرده است. بهطورکلی، یکی از روشهای مهم در شناخت میزان موفقیت طرحهای توسعه شهری، ارزیابی آنها در راستای اصول توسعه پایدار هست. پرداختن بـه مبحـث ارزیابی طرح جامع، بهعنوان ابزاری مهم در راستای سنجش موفقیت و تحققپذیری پیشنهادهای طرح جـامع بـه شمار میرود و به برنامهریزان شهری کمک خواهد نمود بهتر با مشکلات تهیه و تدوین طرحهای جامعی که تهیهشدهاند، آشنا شوند. هدف این مقاله ارزیابی تحققپذیری پیشنهادهای اصلی و تأثیرگذار در طرح جامع شـهر نورآباد ممسنی با استفاده از کاربست رویکرد آیندهپژوهی است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از حیث روش پیمایشی در سطح اکتشافی و مبتنی بر رویکرد آیندهپژوهی در بازه زمانی 10 ساله صورت گرفته است. در این پژوهش با استفاده از روش دلفی و مشارکت 30 نفر متخصص نتایج در محیط نرمافزار میک مک تحلیل شد و سپس این عوامل بر اساس میزان اهمیت و عدم قطعیت، اولویتبندی و حیاتیترین عوامل مشخص و برای شناسایی پیشرانهای کلیدی از نرمافزار (Micmac) و برای سناریو نگاری از نرمافزار سناریو ویزارد استفادهشده است. نتایج حاکی از آن است که ده عاملی که در ستون اثرگذاری مستقیم بیشترین نقش را داشتهاند، عبارتاند از یکسانی محتوای طرح، زمان تهیه طرح، دخالت مسئولین، عدم ارتباط با مشاور، راهکارهای غیرمعقول، عدم توجه به شرایط محلی، نبود کمک دولتی، کمبود اعتبار و عدم وجود درآمد پایدار. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - سنجش عوامل موثر بر تابآوری اقلیمی در شهر زابل
حسنیه سعیدی ملیحه ذاکریانشماره 3 , دوره 1 , زمستان 1400شهر زابل در شمال استان سیستان و بلوچستان از کانون های پرخطر از نظر تغییرات اقلیمی در ایران است. این مسئله، ضرورت پژوهش راجع به تاب آوری اقلیمی را در این شهر مهم و دوچندان نموده است. پژوهش از نوع مطالعات کاربردی بوده و به روش توصیفی-تحلیلی انجام گرفته است. بنابراین، مبتن چکیده کاملشهر زابل در شمال استان سیستان و بلوچستان از کانون های پرخطر از نظر تغییرات اقلیمی در ایران است. این مسئله، ضرورت پژوهش راجع به تاب آوری اقلیمی را در این شهر مهم و دوچندان نموده است. پژوهش از نوع مطالعات کاربردی بوده و به روش توصیفی-تحلیلی انجام گرفته است. بنابراین، مبتنی بر مطالعات اسنادی و بررسی های میدانی است. پرسشنامه، متناسب با موضوع و بر مبنای طیف پنج گزینه ای لیکرت، برای شهروندان شهر زابل با تعداد 314 نفر تنظیم و توزیع شد. از روش های آماری مثل تی تک نمونه ای و مدلسازی معادلات ساختاریAmos استفاده شده است. براساس نتایج به دست آمده مشخص شد که وضعیت شاخص های اقتصادی، کالبدی، اجتماعی و نهادی در وضعیتی پایین تر از سطح نرمال یا نامطلوب و شاخص محیطی در وضعیت نسبتاً نامطلوب قرار دارد. شاخص کالبدی (10/18-)، اقتصادی (8/53-)، اجتماعی (6/54-) و نهادی (11/17-) و مقدار شاخص محیطی برابر 1/56- به دست آمد. همچنین، بر اساس نتایج عامل محیطی دارای بیشترین تأثیر بر تاب آوری اقلیمی در شهر زابل با ضریب بتا 0/46 در سطح معناداری 0/007 بود. پس از آن، عامل نهادی (0/049 =P، 0/37=β) و عامل اجتماعی با ضریب بتا 0/34 و سطح معناداری 0/005 دارای تاثیر مستقیم و معنادار بر تاب آوری اقلیمی در شهر زابل بودند. هم چنین عامل های کالبدی (0/205 =P، 0/20=β) و اقتصادی (0/461 =P، 0/09=β) فاقد اثر معنادار بودند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
7 - الگوی حکمروایی هوشمند شهری در مشارکت شهروندان (مطالعه موردی: منطقه 12 شهرداری تهران)
سید علی نوری محمدرضا فرزاد بهتاش علیرضا استعلاجی سمیه احمدپورشماره 2 , دوره 3 , تابستان 1402این مطالعه به نقش مدیریت شهری هوشمند در همکاری و مشارکت شهروندان در منطقه 12 شهرداری تهران پرداخته است. هدف پژوهش واکاوی مفاهیم همکاری و مشارکت در حوزه مدیریت شهر هوشمند و نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در ارتقاء حکمروایی مشارکتی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و همبستگی چکیده کاملاین مطالعه به نقش مدیریت شهری هوشمند در همکاری و مشارکت شهروندان در منطقه 12 شهرداری تهران پرداخته است. هدف پژوهش واکاوی مفاهیم همکاری و مشارکت در حوزه مدیریت شهر هوشمند و نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در ارتقاء حکمروایی مشارکتی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و همبستگی و نوع پژوهش کاربردی است. محدوده پژوهش، منطقه 12 شهرداری تهران است. روش جمعآوری دادهها به صورت اسنادی و میدانی از نوع پرسشنامه بوده است. روش تجزیه و تحلیل دادهها به صورت تحلیل کمی و استنباطی بوده است. یافتههای حاصل از پرسشنامههای تکمیل شده از مدیران و متخصصان حوزه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در نظام مدیریت شهری نشان میدهد که فناوری اطلاعات و ارتباطات در ارتقای همکاری و مشارکت شهروندان برای رسیدن به شهر مطلوب و پایدار نقش مهمی دارد. از این رو فنآوری اطلاعات و ارتباطات نقش مهمی در حمایت از اشتراکگذاری اطلاعات و یکپارچگی بین سازمانهای مدیریت شهری، دولتی و ذینفعان خارجی از جمله شهروندان منطقه 12 تهران دارد. همچنین نتایج حاصل نشان میدهد که فناوری اطلاعات و ارتباطات در ارتقای محیط همکاری در نظام مدیریت شهری نقش مهمی دارد. از جمله این نقشها، حمایت از اشتراکگذاری اطلاعات و ادغام بین سازمانهای دولتی و ذینفعان خارجی از جمله شهروندان است؛ بنابراین تصمیمگیری مبتنی بر دادههای موجود و برخط شهری یکی از نتایج اصلی مدیریت شهری هوشمند در افزایش کیفیت تصمیمات شهری است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
8 - تحلیل ساختاری موانع موثر بر تحققپذیری حکمروایی خوب شهری (مطالعه موردی: کلانشهر تهران)
شبناز خمجانی رحیم سرور طوبی امیر عضدی آزاده اربابی سبزواریشماره 2 , دوره 3 , تابستان 1402امروزه رویکردهای گوناگونی در عرصۀ مدیریت شهری مطرح شده است که حکمروایی خوب شهری، از مطرحترین آنهاست. حکمروایی جایگزینی برای روشهای سنتی مدیریت و حکمرانی بهشمار میآید. در این راستا مقاله حاضر کوشیده است با روش تحلیل ساختاری، موانع موثر بر تحقق پذیری حکمروایی خوب شهر چکیده کاملامروزه رویکردهای گوناگونی در عرصۀ مدیریت شهری مطرح شده است که حکمروایی خوب شهری، از مطرحترین آنهاست. حکمروایی جایگزینی برای روشهای سنتی مدیریت و حکمرانی بهشمار میآید. در این راستا مقاله حاضر کوشیده است با روش تحلیل ساختاری، موانع موثر بر تحقق پذیری حکمروایی خوب شهری در کلان شهر تهران را بازشناسی و خوشه بندی کند. داده های نظری با روش اسنادی و داده های تجربی با روش پیمایشی بر پایه تکنیک دلفی تهیه شده است. جامعه آماری20 نفر از خبرگان شهری بر اساس نمونهگیری هدفمند بود. 50 عامل در 8 بعد شفاف سازی، پاسخگویی، مشارکت مردمی، اثربخشی،اجماع گرایی، قانونمندی، مسئولیت پذیری و عدالت با روش تحلیل اثرات متقابل ساختاری در نرمافزار MICMAC پردازش شده است. نتایج پژوهش از تحلیل اثرات متقابل، بیانگر پراکندگی موانع در وضعیتی پیچیده و بینابین از اثرگذاری و اثرپذیری است؛ نظام خوشه بندی موانع حاکی از تمرکز موانع تاثیرگذار و دوگانه (موانع ریسک و هدف) است. عوامل پنهان کاری و عدم شفافیت در تصمیم گیری نهان و آشکار مدیران شهری، پایین بودن میزان صداقت مسئولان، عدم آگاهی شهروندان در خصوص برنامه ها و تصمیمات شهرداری، فقدان شفافیت در سیاست های درآمد و هزینه های شهرداری، عدم انسجام و ضعف نظم حقوقی در قوانین ومقررات مربوط به کنترل و هدایت توسعه شهری، بی اعتمادی و ابهام در پاسخگویی مسئولان شهری، ضعف عملکرد شهرداری در فرایند برنامه ریزی، تصمیم گیری و اقدام، چندپارچگی در مدیریت و تصمیم گیری در درون شهرداری، عدم اجرای ضوابط و مقررات نظارتی کنترل از سوی مراجع ذیربط، مقاومت در اعتراف به خطا و اشتباه مدیریتی در میان مسئولان شهری، عدم مشارکت مستمر شهرداری در رفع مشکلات شهری، برخورد نابرابر با فعالیت های غیرقانونی در شهرداری، ضعف در عمل کردن به وعده های داده شده توسط مسئولان شهرداری، فقدان یا ضعف نظارت همگانی و نگرش بخشی و فقدان نگرش سیستمی به اداره شهر بیشترین تاثیرگذاری مستقیم را در عدم تحقق پذیری حکمروایی خوب در کلان شهر تهران را دارند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
9 - تاثیر کرونا بر وضعیت گردشگری(مورد مطالعه: شهر اصفهان)
سعید لندران اصفهانی مهسا رحیمی لنجیشماره 1 , دوره 2 , بهار 1401گردشگری یکی از صنعت های روبه رشد دنیا است که بحران کرونا به شدت روی آن تاثیر منفی گذاشته است در سالهای گذشته اقتصاد جهانی شاهد رشد بسیار چشمگیر صنعت گردشگری بوده است؛ این صنعت توانست با پشت سر گذاشتن تحولات طولانی مدت و همراه با موفقیت، مسیر پرباری را با یک دهه رشد از ز چکیده کاملگردشگری یکی از صنعت های روبه رشد دنیا است که بحران کرونا به شدت روی آن تاثیر منفی گذاشته است در سالهای گذشته اقتصاد جهانی شاهد رشد بسیار چشمگیر صنعت گردشگری بوده است؛ این صنعت توانست با پشت سر گذاشتن تحولات طولانی مدت و همراه با موفقیت، مسیر پرباری را با یک دهه رشد از زمان بحران مالی جهانی سپری نماید. اما، این رشد و پویایی با شیوع و همه گیری جهانی بیماری کرونا دچار اختلال شدید شد. هدف تحقیق حاضر، نقش تاثیر کرونا بر وضعیت گردشگری شهر اصفهان است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش بررسی، توصیفی- تحلیلی است. روش جمع آوری داده ها، اسنادی و میدانی (پرسشنامه) است. جامعه آماری، شهروندان ساکن شهر اصفهان است. نمونه های انتخاب شده با استفاده از روش کوکران 351 نفر است. در تجزیه و تحلیل داده ها بسته به مقیاس متغیرها و اهداف مورد نظر از میانگین، آزمون T تک نمونه ای و مدلسازی معادلات ساختاری(SEM) در محیط نرم افزار Spss و آموس (Amos) استفاده شده است. بر اساس نتایج آزمون T، وضعیت ابعاد مذکور در شهر اصفهان از سطح میانگین نرمال بالاتر قرار دارد. همچنین، به بررسی تاثیر کرونا بر وضعیت گردشگری در شهر اصفهان با مدلسازی معادلات ساختاری در نرم افزار Amos پرداخته شد. بر اساس نتایج به دست آمده، اضطراب ناشی از کرونا دارای اثر مستقیم و معنادار بر وضعیت گردشگری ( 0/088=β) و (0/001 =P) در شهر اصفهان بود. همچنین، میزان و جهت سرمایه گذاری ( 0/13=β) و (0/036 =P) دارای تاثیر مستقیم و معنادار بر وضعیت گردشگری در شهر اصفهان است. بیشترین میزان بار عاملی مربوط به شاخص رضایت از حضور گردشگران از متغیر نگرش مردم نسبت به گردشگری به میزان 0/9 و سپس شاخص های ترس از ابتلا به کرونا و نگرانی از انتقال ویروس به دیگران از متغیر اضطراب ناشی از کرونا به ترتیب با بارهای عاملی 0/89 و 0/88 به دست آمد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
10 - بررسی و ارزیابی شاخصهای رشد هوشمند شهری درشهرها (مطالعه موردی: شهرسراوان)
عبدالسلام سپاهیان سیما فیروزی رادشماره 1 , دوره 2 , بهار 1401رویکرد رشد هوشمند به عنوان دومین موج از برنامه های مدیریت رشد که به وسیله هواداران زیادی مورد حمایت قرار گرفت، می باشد و به عنوان مجموعه ای از اهداف و استانداردها در برنامه ریزی کاربری زمین محلی است. هدف تحقیق پیش رو، بررسی و ارزیابی شاخص های رشد هوشمند شهری در شهر چکیده کاملرویکرد رشد هوشمند به عنوان دومین موج از برنامه های مدیریت رشد که به وسیله هواداران زیادی مورد حمایت قرار گرفت، می باشد و به عنوان مجموعه ای از اهداف و استانداردها در برنامه ریزی کاربری زمین محلی است. هدف تحقیق پیش رو، بررسی و ارزیابی شاخص های رشد هوشمند شهری در شهر سراوان است. روش تحقیق در پژوهش حاضر، توصیفی- تحلیلی است و از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی محسوب می شود. جمع آوری داده های موردنیاز در این پژوهش، از طریق مطالعات کتابخانه ای و پیمایش های میدانی صورت پذیرفته است. حجم جامعه آماری 60014 نفر و حجم نمونه براساس فرمول کوکران 355 نفر تعیین شد. همچنین، تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS (آزمون T تک نمونه ای و رگرسیون چندمتغیره) صورت گرفته است. یافته ها بیانگر این بود که ابعاد کالبدی، اجتماعی - اقتصادی و دسترسی در وضعیتی پایین تر از سطح نرمال یا نامطلوب قرار داشته و بعد زیست - محیطی در وضعیت نسبتاً نرمال قرار دارد. نتایج نشان داد که بعد اجتماعی – اقتصادی دارای بیشترین بار عاملی در رشد هوشمند در شهر سراوان دارد، میزان بار عاملی یا ضریب بتا برای بعد مذکور برابر 0/76 در سطح معناداری 0/000 به دست آمد. پس از آن، بعد کالبدی (0/69=β) و (0/000 =P)، بعد زیست محیطی (0/66=β) و (0/000 =P) و بعد دسترسی با ضریب بتا 0/47 و سطح معناداری 0/000 دارای تاثیر مستقیم و معنادار در رشد هوشمند شهری در شهر سراوان بودند. پرونده مقاله