مفهوم هویت و هویتِ کالبدی در آثار معماری (با واکاوی در معماری تاریخیِ ایران)
مازیار سرداری
1
(
پژوهشگر دکتری معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب، تهران، ایران.
)
لیلا زارع
2
(
استادیار گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب، تهران، ایران.
)
آویده طلایی
3
(
استادیار گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب، تهران، ایران
)
وحید قبادیان
4
(
دانشیار گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
)
کلید واژه: معماری اسلامی, کلمات کلیدی: هویت, معماری هویتگرا, کالبد معماری, معماری باستانی,
چکیده مقاله :
کالبد شهر نمایشی از تمدن و فرهنگ بشر است. معماری که تبلور آن است بایست دارای ارزشهایی باشد که جامعه را به سوی هویت اصیل خود سوق دهد. ارزشهایی که امروزه در اغلب شهرهای معاصر فعلی کمرنگ شدهاند و کلانشهرها در اذهان عمومی چیزی جز ساختمانهای بلند مرتبه، پارکها و ادارات نیستند. به عبارت دیگر حس درک فضا و گفتمان متقابل صورت نمیپذیرد و هرچه میگذرد این بحران گستردهتر و عمیقتر میگردد. جهان رو به جلو و تکنولوژی محور امروز، سیمای شهرها را به سرعت دستخوش تغییر کرده و کالبد آنها رنگ و بوی غریبی به خود گرفته است. کالبد شهر که اولین وجه از معماری است که در تماس بصری با مخاطب قرار میگیرد، در معماری امروز غالبا در ارتباط با مخاطب نیست و نقش کمتری ایفا میکند. در این پژوهش سعی بر این است تا با روشی کیفی و رویکردی توصیفی-تحلیلی، به همراه مطالعه کتابخانهای به مفهوم هویت و سپس معماری هویتگرا دست یافت و در ادامه با مشاهدات میدانی از کالبد آثار معماری گذشته و ارجاع به اسناد و متون تاریخی، شاخصه های هویتگرای کالبدی شناسایی و معرفی شوند. نتایج نشان دهنده این است که هویت و هویتِ معماریِ این خاک در تاریخ، تمدن و فرهنگ غنیِ این مرز و بوم ریشه دوانیده و شناخت عناصر کالبدی سبکهای معماری تاریخی ایران، واجد اهمیت است. در ادامه دو مکتب مهم و جامع از معماری ایران، معرفی و شاخصه های کالبدی آنها استخراج و معرفی خواهند شد.
چکیده انگلیسی :
The city appearance, represents human civilization and culture. The architecture that represents it, should have values that lead the society to identity. Values that have faded in most of the contemporary cities and they are nothing but huge buildings, parks and offices. In other words, does not take place the space perception, and as time passes, this crisis increases. Today's technology-oriented world, has changed the cities appearance and their bodies have taken on a different appearance. The body of cities, as the first architecture element that is in visual communication with the people, nowadays does not interact with the audience and plays a lesser role. This research with a qualitative method and a descriptive-analytical approach, with a library study, will be achieve the concept of identity and identitarian architecture and then with field observations of historical architecture, referring to ancient documents and texts, physical identity elements are introduced. The results show that the identity and architectural identity of this soil is related to the rich history and culture and it’s important to knowing the physical elements of Iran historical architectural styles. In the following, two important styles of Iranian architecture will be introduced and their physical characteristics will be extracted and introduced.
_||_