• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - تجزیه و تحلیل پیشرا ن های تاثیرگذار بر بازاریابی خدمات تجاری با تمرکز بر چشم انداز حوزه ی واردات و صادرات کالاهای بنگاه های کوچک و متوسط
        غلامعلی رحیمی وحید ناصحی فر تهمینه ناطق
        امروزه، جذب و حفظ مشتریان برای هر سازمان و بنگاهی امری اجتناب ناپذیر می باشد و شامل راهبردهایی است که در جهت جلب و حفظ رضایتمندی دایمی مشتریان و تبدیل مشتریان بالقوه به مشریان واقعی به کار گرفته می شود و منجر به دوام رابطه و پایداری مشتریان خواهد شد. به دلیل نرخ سریع تغ چکیده کامل
        امروزه، جذب و حفظ مشتریان برای هر سازمان و بنگاهی امری اجتناب ناپذیر می باشد و شامل راهبردهایی است که در جهت جلب و حفظ رضایتمندی دایمی مشتریان و تبدیل مشتریان بالقوه به مشریان واقعی به کار گرفته می شود و منجر به دوام رابطه و پایداری مشتریان خواهد شد. به دلیل نرخ سریع تغییرات در بنگاه ها ، یکی از عوامل تولید در بنگاه های کوچک و متوسط در راستای جهش تولید ، اصلاح حوزه ی بازاریابی می باشد، چرا که امروزه بازاریابی را با در نظر گرفتن رویکردهای آینده پژوهی می توان، امری حیاتی برای رسیدن به هدف بنگاه‌ها دانست. با توجه به اینکه این پژوهش در حوزه بنگاه‌های کوچک و متوسط ارائه دهنده خدمات می باشد، در آن پیشران ها و عواملی که بازاریابی خدمات خصوصا خدمات تجاری را به جز خدمات مالی و بیمه ای تحت تأثیر قرار می‌دهند شناسایی شده است. بدین منظور با بررسی مطالعات پیشین، مصاحبه با اساتید خبره در این حوزه و برگزاری جلسات با شرکت‌ها و بنگاه‌های ارائه دهنده خدمات تجاری، پیشران های مرتبط جمع‌آوری گردیده است. در این مطالعه از روش تحلیل کیفی و نظریه داده بنیاد استفاده شده است و با استفاده از این نظریه، پیشران های جمع‌آوری‌شده در مدل استراوس و کوربین، گردآوری، طبقه‌بندی و یکپارچه شده است. درنتیجه این پژوهش، 46 پیشران انتخاب گردیدند و در پنج دسته شرایط علّی، پدیده اصلی، شرایط مداخله‌گر، بستر، راهبرد و پیامدها قرار گرفتند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - سناریوهای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایران در افق 1420 با رویکردی آینده پژوهانه
        کیارش فرتاش محمد صادق خیاطیان یزدی امیر قربانی
        زمینه: یکی از مشکلات و دغدغه‌های اساسی دنیای امروز، پایان یافتن منابع سوخت فسیلی به عنوان مهم‌ترین منبع فعلی انرژی دنیا است؛ به همین دلیل انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان جایگزین مورد توجه است.هدف: هدف این پژوهش تدوین سناریوهای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران با رویکرد آ چکیده کامل
        زمینه: یکی از مشکلات و دغدغه‌های اساسی دنیای امروز، پایان یافتن منابع سوخت فسیلی به عنوان مهم‌ترین منبع فعلی انرژی دنیا است؛ به همین دلیل انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان جایگزین مورد توجه است.هدف: هدف این پژوهش تدوین سناریوهای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران با رویکرد آینده‌پژوهی است.روش: این تحقیق بر اساس هدف، کاربردی است که با استفاده از روش‌های کیفی-اکتشافی، اقدام به جمع‌آوری اطلاعات نموده است. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه و پنل خبرگان می‌باشد. در این تحقیق جامعه آماری مدیران و کارشناسان آگاه و متخصص در حوزه انرژی مخصوصا انرژی‌های تجدیدپذیر می‌باشند که با توجه به نوع اطلاعات لازم برای انجام تحقیق از نمونه‌گیری غیراحتمالی قضاوتی استفاده‌شده است. روش این پژوهش مبتنی بر سناریونویسی در آینده‌پژوهی است.یافته‌ها: پس از تدوین سوال تحقیق و تعیین موضوع، پنل خبرگان تشکیل و نیروهای پیشران مشخص گردید. به منظور تعیین پیشران‌های اصلی از 2 شاخص اهمیت و عدم قطعیت استفاده شد. با توجه به شاخص‌های اهمیت و عدم قطعیت دو پیشران "فناوری‌های نوظهور" و "اقتصاد سبز و پایدار" انتخاب شدند. با توجه به این دو عدم قطعیت چهار سناریوی "پایداری محیطی با طلای سبز"، "خیز موقت و ناپایدار به سمت پایداری"، "بهره‌وری با طلای سیاه" و "تداوم روند فعلی و چرخه شوم بلای سیاه" تدوین شدند.نتیجه‌گیری: در پایان سناریوهای تدوین شده با پیشینه مقایسه و تحلیل گردید سناریوهای پیشنهادی تحقیق حاضر به چه میزان با یافته‌های آن پژوهشگران همراستاست. نتایج و خروجی‌های حاصل از این روش می‌تواند بستر مناسبی برای سیاست‌گذاران حوزه انرژی‌ مخصوصا انرژی‌های تجدیدپذیر فراهم آورد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی رابطه بازاریابی داخلی و کیفیت محصول بواسطه رضایت کارکنان
        علیرضا میبدی ثانی علی اصغر هادی زاده محمدرضا بهرام زاده
        امروزه، نهادهای خدماتی و تولیدی به‌منظور جلب رضایت مشتریان و افزایش وفاداری آن‌ها همواره سعی در خلق مزیت‌های رقابتی مختلفی هستند که بر این مبنا، غالباً تحقیقات بازاریابی و ارتقاء کیفیت را به‌عنوان محور اصلی پژوهش‌های خود قرار داده‌اند. هدف از این تحقیق بررسی رابطه بازار چکیده کامل
        امروزه، نهادهای خدماتی و تولیدی به‌منظور جلب رضایت مشتریان و افزایش وفاداری آن‌ها همواره سعی در خلق مزیت‌های رقابتی مختلفی هستند که بر این مبنا، غالباً تحقیقات بازاریابی و ارتقاء کیفیت را به‌عنوان محور اصلی پژوهش‌های خود قرار داده‌اند. هدف از این تحقیق بررسی رابطه بازاریابی داخلی و کیفیت محصول به‌واسطه رضایت کارکنان در بین کارکنان و مشتریان در شرکت تولید خمیرمایه (مخمر خشک فوری) با 360 کارمند بوده است که به روش توصیفی و پیمایشی انجام‌شده است. نمونه آماری این پژوهش که از جامعه آماری دوگانه کارمندان و مشتریان انتخاب شده است شامل 248 نفر از کارکنان شاغل در کارخانه و دفتر مرکزی و همچنین 355 نفر از مشتریان این محصول بود. برای به دست آوردن این حجم نمونه برای جمعیت مشتریان از روش نمونه‌گیری بر اساس قاعده سرانگشتی و برای جمعیت کارکنان از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شده است. داده‌های موردنیاز توسط پرسشنامه‌های محقق ساخته جمع‌آوری گردید. در این مطالعه، از نرم‌افزار "اس‌پی‌اس‌اس" نسخه 26 برای توصیف اطلاعات و مدل‌سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار "آموس" نسخه 24 برای پاسخ به فرضیه‌های تحقیق استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که رابطه معناداری بین بازاریابی داخلی و کیفیت محصول به‌واسطه رضایت کارکنان وجود دارد که در ادامه محقق پیشنهاد‌هایی را نیز بر همین مبنا ارائه داد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - نقش و جایگاه فناوریهای نوین بر چابک سازی سازمان های رسانه ای و ارائه مدل مفهومی
        مینو تشکری محمد دادگران اکبر نصرالهی
        زمینه: سازمانهای فعال امروزی بخصوص سازمانهای رسانه ای همواره با مفهومی بنام تغییر مواجه هستند که تاثیر انکارناپذیری بر روی ابعاد مختلف از جمله ساختار و نحوه مدیریت آنها دارد. از عوامل بروز این تغییرات می توان به فناوریهای نوین اشاره کرد. در سالهای اخیر فناوریهای نوین نه چکیده کامل
        زمینه: سازمانهای فعال امروزی بخصوص سازمانهای رسانه ای همواره با مفهومی بنام تغییر مواجه هستند که تاثیر انکارناپذیری بر روی ابعاد مختلف از جمله ساختار و نحوه مدیریت آنها دارد. از عوامل بروز این تغییرات می توان به فناوریهای نوین اشاره کرد. در سالهای اخیر فناوریهای نوین نه تنها خود دستخوش تغییرات شده اند بلکه به سرعت در حال تأثیر گذاری بر موقعیت و عملکرد سازمانها هستند. این تحولات فناورانه در ذات خود حاوی چالش‌ها و تهدیدهایی همانند بقا و ایجاد مزیت رقابتی هستند که سازمانه های پیشرفته از آن بعنوان یک فرصت در توسعه چابک سازی استفاده می‌کنند.هدف: ارائه مدل مفهومی نقش و جایگاه فناوریهای نوین بر چابک سازی سازمان های رسانه ای است. روش: پژوهش حاضر به لحاظ ماهیت، اکتشافی، و از لحاظ نوع، کاربردی است که از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق اساتید دانشگاه در رشته مدیریت رسانه و ارتباطات، کارکنان و مدیران فعال و بازنشسته سازمان صدا و سیما به تعداد 160 نفر هستند. یافته ها: فناوریهای نوین، ابزاری کارآمد برای "افزایش سرعت انجام کار"، "بهبود انعطاف پذیری"، "ارتقای شایستگی سازمانی" و "بهبود پاسخگویی" است. نتایج: یافته‌های تحقیق نشان میدهد که فناوری نوین در ارتقای چابکی سازمانهای رسانه ای اثر قابل توجهی دارد. در همین زمینه، از میان چهار متغیر چابکی سازمانی بررسی شده، بکارگیری فناوری نوین بیشترین تأثیر را بر متغیر ارتقای شایستگی سازمانی دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تحلیل کلان مدل های تصمیم گیری پیش بینی رفتار خرید مصرف کننده
        سیدمحمدحسین موسوی کریم حمدی حسین وظیفه دوست
        زمینه: وظایف دانش آموختگان دانشگاهی در حوزه مدیریت بازاریابی، ارائه برنامه استراتژیک با نگاه آینده پژوهی در باره رفتار مصرف کننده به صورت مدلی در جهت توانمندسازی بازاریابان و و مخصوصا مصرف‌کنندگان میباشد. هدف: در این مقاله پژوهشی تلاش بر این است، مدلهای تصمیم گیری پیش ب چکیده کامل
        زمینه: وظایف دانش آموختگان دانشگاهی در حوزه مدیریت بازاریابی، ارائه برنامه استراتژیک با نگاه آینده پژوهی در باره رفتار مصرف کننده به صورت مدلی در جهت توانمندسازی بازاریابان و و مخصوصا مصرف‌کنندگان میباشد. هدف: در این مقاله پژوهشی تلاش بر این است، مدلهای تصمیم گیری پیش بینی رفتار خرید مصرف کننده با تحلیلی کلان، در فضای فیزیکی و مجازی مورد بررسی قرار گیرد. ابتدا قوانین و فرایند مدل های تصمیم گیری خرید و سپس شکل-گیری انواع مدلهای تصمیم گیری با پاداریمهای غالب در فضای رقابتی جهانی فیزیکی و مجازی، با کمک علم و فنآوری اطلاعات و ارتباطات، مبتنی بر تعامل و تبادل، پرداخته شود. روشها: با هدف دستیابی به نتایج تحقیق، با طراحی پرسشنامه با جامعه آماری 346 نفر و درجه‌بندی پنج‌گانه لیکرت با 5 زیرمقیاس، همچنین تایید پرسشنامه با آلفای کرانباخ 754/0، با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و جهت بررسی دو حالت معناداری، استاندارد بودن و برازش مناسب مدل سؤالات انتخابی برای عاملهای تحت بررسی از شاخصهای تحلیل عاملی تأییدی نرم افزار لیزرل با مقدار df/2x برابر با 2.22 استفاده شد.یافته ها: بدین منظور دادههای تحقیق از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی، با استفاده از آزمون مربع کای بارتلت با سطح معناداری 0.000 و شاخصKMO جهت کفایت نمونه برابر با 0.765 میباشد. نتیجه گیری: با استفاده از آماره ارزش ویژه، و ماتریس حاصل از چرخش عاملها، دو عامل اصلی با عناوین عامل رفتاری با دو مؤلفه و محرکها هم با سه مؤلفه، در مجموع با بیش از 63 درصد واریانس شناسایی و استخراج شده اند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - نقش آینده پژوهی آموزش مجازی در توسعه کار آفرینی:یک پژوهش کیفی
        آرزو رحیم زاده ینگه قلعه کیومرث نیاز آذری نگین جباری
        چکیدهزمینه:آینده پژوهی؛دانش تحلیل،طراحی وبرپایی هوشمندانه آینده است وآموزش مجازی به عنوان،رویکردی نوین در توسعه کار آفرینی به یکی از مهم ترین روش های آموزشی درحوزه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات با برداشتن زمان و مکان و دست یابی به فرصت های آموزشی متنوع،نیازمند مفهومی برای چکیده کامل
        چکیدهزمینه:آینده پژوهی؛دانش تحلیل،طراحی وبرپایی هوشمندانه آینده است وآموزش مجازی به عنوان،رویکردی نوین در توسعه کار آفرینی به یکی از مهم ترین روش های آموزشی درحوزه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات با برداشتن زمان و مکان و دست یابی به فرصت های آموزشی متنوع،نیازمند مفهومی برای ایجاد تصویری از آینده برای بهبود و کار آفرینی می باشد.هدف: این پژوهش باهدف بررسی نقش آینده پژوهی آموزش مجازی درتوسعه کار آفرینی صورت گرفت.روش: باتوجه به هدف وماهیت پژوهش ازروش پژوهش ترکیبی یا آمیخته با تلفیق روش های کیفی وکمی استفاده شده است.جامعه آماری در بخش کیفی،18 نفراز خبرگان،صاحبان نظران،روسای دانشگاه که باروش نمونه گیری گلوله برفی ودرقسمت کمی،اعضای هیئت علمی دانشگاه های خراسان شمالی به تعداد 224 نفرباروش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب باحجم دانشکده ها انتخاب شدند.برای جمع‌آوری اطلاعات از مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شدوجهت پایایی نیز با استفاده ازآزمون آلفای کرونباخ،ضریب پایایی هر مقوله بدست آمدکه یافته ها نشان داداین ضریب برای تمام مولفه ها بیشتر از 7/0 است.روش تجزیه وتحلیل داده های مصاحبه دربخش کیفی،کدگذاری باز،محوری وانتخابی ودربخش کمی تحلیل عاملی تائیدی انتخاب شده است.نتایج نشان داد که برای مولفه توسعه کارآفرینی 117 کد باز درقالب دومقوله(شاخص درونی و بیرونی) ومولفه آینده پژوهی آموزش مجازی 62 کد باز در قالب دو مولفه(راهبردهای کیفیت بخشی در جهت توسعه آموزش مجازی و زیرساختارهای آموزش مجازی) شناسایی شد.نتایج تحلیل عاملی مرتبه دوم نیز نشان داد که مولفه های توسعه کارآفرینی، مولفه توانمندی کارآفرینی بیشترین اهمیت و فرهنگ کارآفرینی با ضریب 0,58 در کمترین اهمیت را در مدل دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - تحلیل عوامل موثر بر مکان یابی تاسیسات هوشمند تحت پوشش صنعت آب و فاضلاب کشور
        مجید کلانتری جلال حقیقت منفرد محمد علی کرامتی
        در صنعت آب و فاضلاب ایران، علی رغم توجه به سامانه‌های مدیریت هوشمند، اهداف عملیاتی و پیش نیازهای استقرار آنها، چندان مورد توجه قرار نگرفته‌ و با وجود سرمایه‌گذاری فراوان، عدم توجه به این موضوع، تا حد بسیار زیادی، اثربخشی آنها را با ابهام مواجه کرده و بر همین اساس، این پ چکیده کامل
        در صنعت آب و فاضلاب ایران، علی رغم توجه به سامانه‌های مدیریت هوشمند، اهداف عملیاتی و پیش نیازهای استقرار آنها، چندان مورد توجه قرار نگرفته‌ و با وجود سرمایه‌گذاری فراوان، عدم توجه به این موضوع، تا حد بسیار زیادی، اثربخشی آنها را با ابهام مواجه کرده و بر همین اساس، این پژوهش به منظور تحلیل عوامل موثر بر مکان یابی تاسیسات آب و فاضلاب هوشمند، از منظر الزامات استقرار آنها انجام شده است. پس از بررسی مستندات موجود، مصاحبه، تحلیل مضمون، تشکیل گروه کانونی و طراحی شبکه مضامین در گام نخست، در گام دوم و جهت بررسی روایی مضامین، از تدوین پرسشنامه، تعیین حجم نمونه و آزمون نرمال بودن ، ضریب کیسرمیرالکین، آزمون کرویت بارتلت، تحلیل عاملی و آزمون های نیکویی برازش استفاده، عوامل موثر بر مکان یابی تاسیسات هوشمند شناسایی و در نهایت از بارعاملی جهت رتبه بندی متغیرهای قابل اندازه گیری استفاده شده است. نتایج گواه است که متغیر مکنون پیش نیازهای استقرار سامانه مدیریت هوشمند آب تاثیر بیشتری در قیاس با متغیر اهداف دارد. بیشترین تاثیر در میان پیش نیازها ، متعلق به گزینه " وجود استراتژی اجرایی مناسب " است و"مدیریت هوشمند شبکه توزیع"بیش ترین تاثیر را بین اهداف استقرار تاسیسات آب هوشمند دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - پیش بینی مولفه های کسب و کار ‬انرژی‬های تجدیدپذیر (با بررسی آینده انرژی و سناریوهای آن تا افق 2050 و توسعه انرژی‌های نو و سیاست‌های جهانی و نقش آن در کشور)
        شهرزاد هوشمندی نیا کریم حمدی سراج الدین محبی افسانه زمانی مقدم
        مدل‌های کسب و کار، ساختارهای اساسی نحوه ایجاد، عرضه و توسعه و نفوذ شرکت‌ها، به عنوان موتور اقتصاد هر کشور هستند. آنها سرعت رشد اقتصادی و میزان مصرف منابع را تعیین می‌کنند. مدل‌های کسب و کار علاوه بر تعداد و نوع مشاغل موجود، کیفیت و قیمت در بازار، کیفیت جوامع و زندگی را چکیده کامل
        مدل‌های کسب و کار، ساختارهای اساسی نحوه ایجاد، عرضه و توسعه و نفوذ شرکت‌ها، به عنوان موتور اقتصاد هر کشور هستند. آنها سرعت رشد اقتصادی و میزان مصرف منابع را تعیین می‌کنند. مدل‌های کسب و کار علاوه بر تعداد و نوع مشاغل موجود، کیفیت و قیمت در بازار، کیفیت جوامع و زندگی را نیز تعیین می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که شیوه‌های جستجو بخش مهمی از فرایند نوآوری است. از تئوری دانش مبتنی بر نوآوری و تکنیک‌های آماری پیشرفته (کوپولا با استنتاج بیزی)، نشان می دهد که شرکت‌های در حال تأسیس بطور عمده در هنگام معرفی مدل‌های جدید کسب و کار، هنگام نوآوری محصولات و فرآیندها به چندین منبع خارجی با جستجوی عمیق وگسترده متکی هستند. این جستجوی عمیق وگسترده خارجی برای نوآوری مدل‌های کسب و کار (BMI) مهم است زیرا در هنگام معرفی مدل‌های جدید تجاری که بیشتر به جای دانش فنی یا ضمنی در تجارت تکیه دارند، این مدل به دنبال کشف دانش در زمینه فعالیت شرکت‌هاست. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - شناسایی تاثیر معیارهای عدم اطمینان در ارزیابی فرصت های کارآفرینی در کسب و کارهای فناور(مورد مطالعه: صنعت نرم افزار)
        شیوا مهدیزاده اقدم جهانگیر یدالهی فارسی, نرگس ایمانی پور
        زمینه: تصمیم‌گیری برای انتخاب یک فرصت مناسب در شرایط عدم اطمینان یک معضل رایج برای کارآفرینان است و به خاطر تاخیر زمانی بین ارزیابی و بهره‌برداری فرصت ها، اطلاعات کارآفرینان در مورد فرصت‌ها غیردقیق و حداقلی می باشد. درک ماهیت و منابع عدم اطمینان، پایه و اساس تصمیم گیری چکیده کامل
        زمینه: تصمیم‌گیری برای انتخاب یک فرصت مناسب در شرایط عدم اطمینان یک معضل رایج برای کارآفرینان است و به خاطر تاخیر زمانی بین ارزیابی و بهره‌برداری فرصت ها، اطلاعات کارآفرینان در مورد فرصت‌ها غیردقیق و حداقلی می باشد. درک ماهیت و منابع عدم اطمینان، پایه و اساس تصمیم گیری های کارآفرینانه و تمرکز اصلی کارآفرینی بوده است. هدف: هدف این مطالعه شناسایی معیارهای عدم اطمینان در ارزیابی فرصت های کارآفرینی در کسب و کارهای فناور محور با رویکرد آمیخته می باشد. روش‌ها:جامعه آماری تحقیق شامل خبرگان حوزه صنعت نرم افزار می باشد. روش نمونه‌گیری در این بخش به صورت نمونه‌گیری هدفمند بوده است که ابراز گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه بوده است. تجزیه و تحلیل داده ها در قسمت داده های کیفی توسط کدگذاری ودر قسمت داده های کمی توسط وزن دهی و تحلیل واریانس و تصمیم گیری های چند معیاره صورت پذیرفته است.یافته‌ها و نتیجه‌گیری: نشانگرهای عدم اطمینان در این تحقیق مشمول شش کدمحوری عدم اطمینان منایع، مشتری، عامل، رقابتی، تکنولوژیکی و سیاسی و 29 کد اولیه بوده است که مدل شماتیک هرکدام از عوامل ارائه گردیده است . پرونده مقاله