تجزیه و تحلیل پیشرا ن های تاثیرگذار بر بازاریابی خدمات تجاری با تمرکز بر چشم انداز حوزه ی واردات و صادرات کالاهای بنگاه های کوچک و متوسط
محورهای موضوعی : آینده پژوهیغلامعلی رحیمی 1 , وحید ناصحی فر 2 , تهمینه ناطق 3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 - استادیار مدیریت منابع انسانی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
کلید واژه: نظریه داده بنیاد, بازاریابی بنگاه های کوچک و متوسط, بازاریابی, بازاریابی خدمات تجاری, تجزیه و تحلیل پیشران ها, چشم انداز سازی, مدل استراوس و کوربین,
چکیده مقاله :
امروزه، جذب و حفظ مشتریان برای هر سازمان و بنگاهی امری اجتناب ناپذیر می باشد و شامل راهبردهایی است که در جهت جلب و حفظ رضایتمندی دایمی مشتریان و تبدیل مشتریان بالقوه به مشریان واقعی به کار گرفته می شود و منجر به دوام رابطه و پایداری مشتریان خواهد شد. به دلیل نرخ سریع تغییرات در بنگاه ها ، یکی از عوامل تولید در بنگاه های کوچک و متوسط در راستای جهش تولید ، اصلاح حوزه ی بازاریابی می باشد، چرا که امروزه بازاریابی را با در نظر گرفتن رویکردهای آینده پژوهی می توان، امری حیاتی برای رسیدن به هدف بنگاهها دانست. با توجه به اینکه این پژوهش در حوزه بنگاههای کوچک و متوسط ارائه دهنده خدمات می باشد، در آن پیشران ها و عواملی که بازاریابی خدمات خصوصا خدمات تجاری را به جز خدمات مالی و بیمه ای تحت تأثیر قرار میدهند شناسایی شده است. بدین منظور با بررسی مطالعات پیشین، مصاحبه با اساتید خبره در این حوزه و برگزاری جلسات با شرکتها و بنگاههای ارائه دهنده خدمات تجاری، پیشران های مرتبط جمعآوری گردیده است. در این مطالعه از روش تحلیل کیفی و نظریه داده بنیاد استفاده شده است و با استفاده از این نظریه، پیشران های جمعآوریشده در مدل استراوس و کوربین، گردآوری، طبقهبندی و یکپارچه شده است. درنتیجه این پژوهش، 46 پیشران انتخاب گردیدند و در پنج دسته شرایط علّی، پدیده اصلی، شرایط مداخلهگر، بستر، راهبرد و پیامدها قرار گرفتند.
In the modern age, attracting and retaining customers for any organization is inevitable, and their durability is depending on strategies that are used to satisfy and attract customers and also convert potential customers to real customers and their loyalty. Due to the rapid rate of change in firms, one of the factors of production in small and medium enterprises in line with the mutation of productin is modification of marketing because today marketing can be considered as one of the ways to achieve the goal of the companies with considering future research approaches.Given that this study focuses on firms that provide services, it aims to identify the drivers and factors that affect service marketing, including commercial services except for financial and insurance services. To this end, many drivers were collected by reviewing previous studies, interviewing experts in this field, and holding meetings with companies and service providers. The tool used in this study is fundamental data theory, by which the approach has been able to aggregate and classify the collected drivers and apply them to the Strauss and Corbin model.As a result of this study, 46 drivers were selected and classified into five categories of causal conditions, main phenomena, confounding conditions, context, strategy and outcomes.
_||_