نقش آینده پژوهی آموزش مجازی در توسعه کار آفرینی:یک پژوهش کیفی
محورهای موضوعی : آینده پژوهیآرزو رحیم زاده ینگه قلعه 1 , کیومرث نیاز آذری 2 , نگین جباری 3
1 - مدیریت آموزشی ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی گرگان ، ایران
2 - استاد گروه مدیریت آموزشی،عضو هیات علمی دانشگاه آراد اسلامی،ساری،ایران
3 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی گرگان
کلید واژه: آموزش مجازی, توسعه کار آفرینی, واژه های کلیدی:آینده پژوهی, پژوهش کیفی,
چکیده مقاله :
چکیدهزمینه:آینده پژوهی؛دانش تحلیل،طراحی وبرپایی هوشمندانه آینده است وآموزش مجازی به عنوان،رویکردی نوین در توسعه کار آفرینی به یکی از مهم ترین روش های آموزشی درحوزه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات با برداشتن زمان و مکان و دست یابی به فرصت های آموزشی متنوع،نیازمند مفهومی برای ایجاد تصویری از آینده برای بهبود و کار آفرینی می باشد.هدف: این پژوهش باهدف بررسی نقش آینده پژوهی آموزش مجازی درتوسعه کار آفرینی صورت گرفت.روش: باتوجه به هدف وماهیت پژوهش ازروش پژوهش ترکیبی یا آمیخته با تلفیق روش های کیفی وکمی استفاده شده است.جامعه آماری در بخش کیفی،18 نفراز خبرگان،صاحبان نظران،روسای دانشگاه که باروش نمونه گیری گلوله برفی ودرقسمت کمی،اعضای هیئت علمی دانشگاه های خراسان شمالی به تعداد 224 نفرباروش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب باحجم دانشکده ها انتخاب شدند.برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شدوجهت پایایی نیز با استفاده ازآزمون آلفای کرونباخ،ضریب پایایی هر مقوله بدست آمدکه یافته ها نشان داداین ضریب برای تمام مولفه ها بیشتر از 7/0 است.روش تجزیه وتحلیل داده های مصاحبه دربخش کیفی،کدگذاری باز،محوری وانتخابی ودربخش کمی تحلیل عاملی تائیدی انتخاب شده است.نتایج نشان داد که برای مولفه توسعه کارآفرینی 117 کد باز درقالب دومقوله(شاخص درونی و بیرونی) ومولفه آینده پژوهی آموزش مجازی 62 کد باز در قالب دو مولفه(راهبردهای کیفیت بخشی در جهت توسعه آموزش مجازی و زیرساختارهای آموزش مجازی) شناسایی شد.نتایج تحلیل عاملی مرتبه دوم نیز نشان داد که مولفه های توسعه کارآفرینی، مولفه توانمندی کارآفرینی بیشترین اهمیت و فرهنگ کارآفرینی با ضریب 0,58 در کمترین اهمیت را در مدل دارند.
AbstractBackground:Future Studies;The knowledge of analysis,design and intelligent establishment of the future,and E-learning as one of the most important educational methods in the field of information andcommunication technology,by removing time and place and achieving various educational opportunities,requires a concept to create an image of the future for improvement and entrepreneurship.Objective:This study aims to investigate the role of future studies of E-learning in entrepreneurship development.Method:In this study,ccording to the purpose and nature of the research,the combined research method has been used with a combination of qualitative and quantitative methods.In statistical population of the qualitative section,18experts,pundits,university chancellors and elites of the scientific community were chosen by snowball sampling method;and in a quantitative part,224faculty members of North Khorasan universities was selected by stratified random sampling according to the size of the colleges.For data collection,a researcher-made interview and a questionnaire were used.The reliability coefficientofeach category was obtained by using Cronbach's alpha test Results:The results present that this coefficient is morethan0.7forallcomponents.The analysis methodof interview data, in the qualitative part, has been selected open, axial and selective coding and in the quantitative part has been selected the confirmatory factor analysis present that117opencodeswasidentifiedintheformoftwocomponents(externaland internal indicator)and entrepreneurship development component of E-learning was identified 62open codes was identified in the form of two components(quality strategies for the development of E-learning and E-learning substructures)The results of factor analysis of the second order also confirm that the components of entrepreneurship development,ntrepreneurship capability component is the most important and entrepreneurial culture with the coefficient of0.58is the least important in the model.
_||_