نقش و جایگاه فناوریهای نوین بر چابک سازی سازمان های رسانه ای و ارائه مدل مفهومی
محورهای موضوعی : آینده پژوهیمینو تشکری 1 , محمد دادگران 2 , اکبر نصرالهی 3
1 - کارشناس سازمان صدا و سیما
2 - استاد دانشگاه ازاد
3 - استاد دانشگاه آزاد
کلید واژه: "سازمانهای رسانه", "چابک سازی", "فناوریهای نوین",
چکیده مقاله :
زمینه: سازمانهای فعال امروزی بخصوص سازمانهای رسانه ای همواره با مفهومی بنام تغییر مواجه هستند که تاثیر انکارناپذیری بر روی ابعاد مختلف از جمله ساختار و نحوه مدیریت آنها دارد. از عوامل بروز این تغییرات می توان به فناوریهای نوین اشاره کرد. در سالهای اخیر فناوریهای نوین نه تنها خود دستخوش تغییرات شده اند بلکه به سرعت در حال تأثیر گذاری بر موقعیت و عملکرد سازمانها هستند. این تحولات فناورانه در ذات خود حاوی چالشها و تهدیدهایی همانند بقا و ایجاد مزیت رقابتی هستند که سازمانه های پیشرفته از آن بعنوان یک فرصت در توسعه چابک سازی استفاده میکنند.هدف: ارائه مدل مفهومی نقش و جایگاه فناوریهای نوین بر چابک سازی سازمان های رسانه ای است. روش: پژوهش حاضر به لحاظ ماهیت، اکتشافی، و از لحاظ نوع، کاربردی است که از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق اساتید دانشگاه در رشته مدیریت رسانه و ارتباطات، کارکنان و مدیران فعال و بازنشسته سازمان صدا و سیما به تعداد 160 نفر هستند. یافته ها: فناوریهای نوین، ابزاری کارآمد برای "افزایش سرعت انجام کار"، "بهبود انعطاف پذیری"، "ارتقای شایستگی سازمانی" و "بهبود پاسخگویی" است. نتایج: یافتههای تحقیق نشان میدهد که فناوری نوین در ارتقای چابکی سازمانهای رسانه ای اثر قابل توجهی دارد. در همین زمینه، از میان چهار متغیر چابکی سازمانی بررسی شده، بکارگیری فناوری نوین بیشترین تأثیر را بر متغیر ارتقای شایستگی سازمانی دارد.
Background: Nowaday, active organizations, especially media organizations, are always faced with a concept called changes, which has an undeniable impact on various dimensions, including their structure and management method. Among the causes of these changes are new technologies. In recent years, new technologies have not only undergone changes themselves, but are rapidly affecting the organizations situation and function. These technological developments inherently present challenges and threats such as survival and competitive advantage that advanced organizations use as an opportunity to develop agility.Objective: To provide a conceptual model of the role and the position of new technologies in media organizations agility.Method: The present study is by nature exploratory, and is an applied one used the survey method. The statistical population of this research are university professors in the field of media and communication management, active and retired employees and managers of IRIB Organization, consisted of 160 samples.Findings: New technologies are an effective tools for “speed”, “flexibility”, “Responsiveness” and “competency”. Conclusion: Research findings show that new technology has a significant effect on improving media organizations agility. In this regard, among the four variables of organizational agility examined, the use of new technology has the greatest impact on the variable “competency”.
_||_