معرفي نشريه
علمی
نویسندگان محترم توجه نمایند
به منظور پرداخت هزینه های مربوط به داوری مقالات (صد و پنجاه هزار تومان) می بایست از طریق لینک https://srb.iau.ir/pazhooheshi/fa/form/864 و همچنین به منظور پرداخت هزینه های مربوط به صدور پذیرش و چاپ مقالات (سیصد و پنجاه هزار تومان) از طریق لینک https://srb.iau.ir/pazhooheshi/fa/form/866 اقدام نمایند و تصویری از صفحه واریزی همچنین کد پیگیری را به همراه فایلهای مقاله برای مجله ارسال نمایند. |
اطلاعات مجله نوآوری در مدیریت ورزشی
- صاحب امتیاز: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
- شاپا الکترونیکی: 2981-1740
- آغاز انتشار مجله: 1041
- نوع انتشار : برخط
- دوره انتشار : فصلنامه
- رتبه مجله: ارزیابی نشریات دانشگاه آزاد اسلامی 1402 A+
- موضوع: تربیت بدنی و علوم ورزشی / مدیریت ورزشی
- نوع مجله: دانشگاهی / تخصصی
- کشور : ایران
- زبان: فارسی (با چکیده مبسوط انگلیسی و کتابشناسی و منابع انگلیسی)
- انواع مقالههای مورد پذیرش : مقاله تحلیلی؛ مقاله مروری؛ مقاله پژوهشی
- هیأت تحریریه : مشخصات اعضای هیأت تحریریه مجله
- خطمشی داوری: دوسو ناشناس (حداقل ۳ داور)
- زمان بررسی اولیه: حداکثر ۱ هفته
- زمان داوری : ۳ الی ۶ ماه
- هزینه داوری و انتشار : برای نویسندگان داخل ایران هزینه دارد / برای نویسندگان خارج از ایران هزینه ندارد.
- دسترسی پیشرفته : مقالات آماده انتشار
- آدرس پست الکترونیک : jism@srbiau.ac.ir
- نوع مجوز: CC-BY
- نوع دسترسی: دسترسی آزاد (Open Access)
- استراتژی مقابله با سرقت علمی : مشابهتیابی
- اخلاق نشر: تبعیت از قوانین کمیته اخلاق در انتشار
- شناسه مقاله: doi
- سبک ارجاع: APA
- منابع درآمد: دریافت هزینه از نویسندگان مقالهها / دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
- تبلیغات: هیچگونه تبلیغاتی که منافع انتفاعی داشته باشد در وبسایت مجله و یا متن مقالات منتشر شده نمایش داده نمیشود.
- بایگانی توسط نویسندگان : نویسندگان مجاز هستند آثار خود را به صورت آنلاین در مخازن نهادی/ انضباطی یا در وب سایت خود پست کنند.
- بایگانی توسط مجله : بایگانی داخلی
آخرین مقالات منتشر شده
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر نهادینه سازی فرهنگ ورزش در کودکان و نوجوانان
امید صفری غلامرضا صفری محمد نیکنام صغری آزادی فر فاطمه غفاریشماره 1 , دوره 3 , بهار 1403پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر نهادینهسازی فرهنگ ورزش در کودکان و نوجوانان از دیدگاه معلمان تربیت بدنی استان کهگیلویه و بویراحمد اجرا شده است. روش اجرای این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری حدود 480 نفر کلیه فرهنگیان تربیت بدنی استان میباش چکیده کاملپژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر نهادینهسازی فرهنگ ورزش در کودکان و نوجوانان از دیدگاه معلمان تربیت بدنی استان کهگیلویه و بویراحمد اجرا شده است. روش اجرای این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری حدود 480 نفر کلیه فرهنگیان تربیت بدنی استان میباشد و نمونه آماری تعداد 200 نفر از معلمان تربیت بدنی استان کهگیلویه و بویراحمد در نظر گرفته شد. بر اساس نتایج حاصله از آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین عوامل، خانوادگی، اجتماعی و فرهنگی بر نهادینهسازی فرهنگ ورزش در کودکان و نوجوانان رابطه معنادار وجود دارد .همچنین فعالیت خانواده و گروههای همسالان بر نهادینهسازی فرهنگ ورزش در کودکان و نوجوانان از دیدگاه معلمان استان کهگیلویه و بویراحمد تاثیر دارد. فعالیت نهادهای دولتی (سازمانهای ورزشی، مدرسه و رسانه) بر نهادینهسازی فرهنگ ورزش در کودکان و نوجوانان از دیدگاه معلمان استان کهگیلویه و بویراحمد تاثیر دارد. فعالیتهای مشترك بخش دولتی و خصوصی بر نهادینهسازی فرهنگ ورزش در کودکان و نوجوانان از دیدگاه معلمان استان کهگیلویه و بویراحمد تاثیر دارد. فعالیتهای تسهیل كننده بر نهادینهسازی فرهنگ ورزش در کودکان و نوجوانان استان کهگیلویه و بویراحمد تاثیر مثبت و معنادار دارد. بنابراین شایسته است که عوامل موثر بر نهادینهسازی فرهنگ ورزش شناسایی و بر این عوامل تاکید ویژه و اساسی به منظور رونق بخشیدن به ورزش کودکان شود. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - تأثیر ارزش ویژه برند بر ارزش ادراکشده و قصد خرید مجدد مشتریان محصولات ورزشی برند مجید
محبوب شیخعلی زاده پریسا انگوریشماره 1 , دوره 3 , بهار 1403هدف: برند به عنوان ارزشمندترین دارایی ناملموس هر سازمانی، به دلیل مزیتهاي فوق العادهاي كه ایجاد میكند، نقش مهمی در موفقیت سازمان و برقراري ارتباط مؤثر با مشتریان دارد؛ بنابراین ایجاد و حفظ موقعیت مناسب آن در ذهن مشتریان براي تأ چکیده کاملهدف: برند به عنوان ارزشمندترین دارایی ناملموس هر سازمانی، به دلیل مزیتهاي فوق العادهاي كه ایجاد میكند، نقش مهمی در موفقیت سازمان و برقراري ارتباط مؤثر با مشتریان دارد؛ بنابراین ایجاد و حفظ موقعیت مناسب آن در ذهن مشتریان براي تأثیر در تصمیمگیري و قصد خرید آنها از اهداف مهم هر سازمان به شمار میرود. لذا هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر ارزش ویژه برند بر ارزش ادراکشده و قصد خرید مجدد مشتریان محصولات ورزشی در شهر تبریز میباشد. روش: تحقيق حاضر از نوع توصیفی و پیمایشی بود. 366 نفر از مشتریان محصولات ورزشی مجید در شهر تبریز به صورت داوطلبانه پرسشنامههای استاندارد ارزش ویژه برند یو و دانسو (۲۰۰۱)، ارزش ادراکشده اگرت و یولاگا (۲۰۰۰) و قصد خرید پارک و همکاران (۲۰۰۸) را بصورت داوطلبانه تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد. یافتهها: یافتههای مدل معادلات ساختاری نشان داد که ارزش ویژه برند تأثیر مثبت و معناداری بر ارزش ادراکشده (01/11=t، 86/0= β) و قصد خرید مجدد (37/6=t، 66/0= β) مشتریان محصولات مجید شهر تبریز دارد. همچنین نتایج نشان داد مدل نظری ارائه شده مورد تأیید بوده و بنابراین مدل فرضی از برازش مناسبی (75/1 df=/2 χ و 047/0= RMSEA) برخوردار است. نتایج: میتوان بیان کرد تولید کنندگان محصولات ورزشی میتوانند با در اولویت قرار دادن ارزش ویژه برند و ایجاد تصویر ذهنی از برند و ایجاد وفاداری در مشتریان، قصد خرید مجدد را افزایش دهند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - شناسایی پیشرانهای توسعه ورزش حرفهای کشور عراق
محمد عبیس کرنفل المعموری قاسم رحیمی سرشبادرانی علی عطیه دخیل رسول نظریشماره 1 , دوره 3 , بهار 1403این پژوهش با هدف شناسایی پیشرانهای توسعه ورزش حرفهای کشور عراق، انجام شد. پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش به صورت کیفی و مبتنی بر نظریه برخاسته از دادهها است. برای گردآوری دادههای پژوهش از 25 مصاحیه عمیق و نیمه ساختاریافته با خبرگان و متخصصان و مدیرا چکیده کاملاین پژوهش با هدف شناسایی پیشرانهای توسعه ورزش حرفهای کشور عراق، انجام شد. پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش به صورت کیفی و مبتنی بر نظریه برخاسته از دادهها است. برای گردآوری دادههای پژوهش از 25 مصاحیه عمیق و نیمه ساختاریافته با خبرگان و متخصصان و مدیران سازمانهای ورزشی عراق بهره گرفته شد. مشارکتکنندگان در پژوهش به روش نمونهگیری هدفمند و نظری انتخاب شدند. تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها، طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی پدید آمدند. با استناد به نتایج کدبندی محوری و مفاهیم مشترک بین کدهای باز، 10 محور به نامهای حمایت از ورزشکاران حرفهای، امکانات آموزشی و تجهیزات تمرینی، تربیت و ارتقای مربیگری، رقابتهای ملی و بیناللملی، تحقیقات علمی و نوآوری، رسانه و فرهنگ، حمایت مالی، رویکرد یکپارچهسازی سیاست توسعهای، مشارکتکنندگان در ورزش و پرورش استعدادها و نخبهپروری در امر شناسایی پیشرانهای توسعه ورزش حرفهای کشور عراق شناسایی شد؛ لذا پیشنهاد میشود؛ با نهادینه کردن فرآیند شایسته سالاری و ثبات مدیریت در جذب و بکارگیری و نگاه داشته مدیران ورزش حرفهای به ویژه در باشگاهها، تمرکز بر توانمندسازی مدیران به ویژه در بخش بانوان با بهبود تفکر راهبردی و نگرش سیستمی در امر توسعه ورزش حرفهای کشور عراق گام برداریم. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - اثر رضایت،کیفیت خدمات و نوآوری بر عشق به برند در میان مشتریان برندهای منتخب داخلی و خارجی
پگاه عمرانی سید صلاح الدین نقشبندیشماره 1 , دوره 3 , بهار 1403هدف از پژوهش حاضر اثر رضایت،کیفیت خدمات و نوآوری بر عشق به برند در میان مشتریان برندهای منتخب داخلی و خارجی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مشتریان برندهای منتخب داخلی و خارجی تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 385 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. اب چکیده کاملهدف از پژوهش حاضر اثر رضایت،کیفیت خدمات و نوآوری بر عشق به برند در میان مشتریان برندهای منتخب داخلی و خارجی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مشتریان برندهای منتخب داخلی و خارجی تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 385 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها چهار پرسشنامه بود. پرسشنامه استاندارد رضایت (84/0=a )، پرسشنامه کیفیت خدمات لی (79/0=a )، پرسشنامه نوآوری (81/0=a ) و پرسشنامه عشق به برند (86/0=a ) که روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها توسط 15 نفر از اساتید مدیریت ورزشی مورد تایید قرار گرفت. شاخصهاي ارزيابي کليت مدل معادله ساختاري با توجه به دامنه مطلوب اين شاخصها در مجموع بيانگر اين بود که مدل مفروض تدوين شده توسط دادههاي پژوهش حمايت ميشوند، بعبارت ديگر برازش دادهها به مدل برقرار است و همگي شاخصها دلالت بر مطلوبيت مدل معادله ساختاری دارند. نتایج نشان داد که نوآوری یکی از فاکتورهای مهم و اساسی است که بر رضایت مشتریان تأثیر میگذارد. در بازار رقابتی امروز اگر برندهای ورزشی بتوانند در محصولات خود نوآوری بیشتری داشته باشند، سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص میدهند و این امر موجب میشود عشق برند در بین مشتریان بیشر شود. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - تحلیل بازاریابی عصبی و تاثیر آن بر فعالیت امواج مغزی مشتریان کالاهای ورزشی
عباس نقی زاده باقی فرزاد نوبخت نسرین عزیزیان کهن اکبر مهدوی علیرضا اسفندیاریشماره 1 , دوره 3 , بهار 1403مطالعه حاضر به مرور تحلیل بازاریابی عصبی و تاثیر آن بر فعالیت امواج مغزی مشتریان کالاهای ورزشی می پردازد. روش تحقیق مقاله حاضر به شکل مروری صورت یافته است. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل استفاده از مطالعات (جستجوی اسناد و مقالهها) است. برای جستجوی مقالات به زبان فارسی و چکیده کاملمطالعه حاضر به مرور تحلیل بازاریابی عصبی و تاثیر آن بر فعالیت امواج مغزی مشتریان کالاهای ورزشی می پردازد. روش تحقیق مقاله حاضر به شکل مروری صورت یافته است. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل استفاده از مطالعات (جستجوی اسناد و مقالهها) است. برای جستجوی مقالات به زبان فارسی و لاتین از مقالات سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۴ استفاده شد که ازطریق جستجو در پایگاههای اطلاعاتی Scopus، Sid، Jcr ، Google Scholar، و Science Direct جمعآوری شدند. همچنین برای استخراج مقالات از کلیدواژههای بازاریابی عصبی (Neuromarketing)، فعالیت های مغزی در بازاریابی ورزشی (Brain activities in sports marketing)، مشتریان کالاهای ورزشی (Sporting goods customers) استفاده شد. ۵۲ مقاله از جستجوی کلمات کلیدی به دست آمد و پس از درنظرگرفتن معیارهای ورود و خروج 23 عنوان مقاله به دست آمد. یافته های تحقیق نشان داد که بازاریابی عصبی منجر به افزایش فعالیت امواج مغزی مشتریان و همچنین ارتقای برند و ایجاد عمیق تر با مشتریان کمک می کند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که تحلیل بازاریابی عصبی در صنعت کالاهای ورزشی نه تنها به بهبود تجربه مشتریان کمک میکند، بلکه میتواند به ارتقاء فعالیتهای مغزی آنها نیز کمک کند و در نهایت به رشد و توسعه این صنعت کمک کند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - امکانسنجی توسعة قراردادهای الکترونیکی بر اساس رویه قضایی فوتبال حرفهای
رضا شاه منصوری مهدی منتظر عزت اله شاه منصوریشماره 1 , دوره 3 , بهار 1403هدف: تحقیق حاضر با امکانسنجی توسعه قراردادهای الکترونیکی بر اساس رویه قضایی فوتبال حرفهای طراحی و اجرا گردید. روش: روش تحقیق حاضر از نوع آمیخته بود که بهصورت کیفی و کمی انجام گردید. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان آگاه به حوزه تحقیق بودند. جامعه آماری این تحقی چکیده کاملهدف: تحقیق حاضر با امکانسنجی توسعه قراردادهای الکترونیکی بر اساس رویه قضایی فوتبال حرفهای طراحی و اجرا گردید. روش: روش تحقیق حاضر از نوع آمیخته بود که بهصورت کیفی و کمی انجام گردید. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان آگاه به حوزه تحقیق بودند. جامعه آماری این تحقیق در بخش کمی را تمامی اعضای مجمع فدراسیون فوتبال بود که تعداد این افراد شامل 89 نفر بود. ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق حاضر در بخش کیفی از تحلیل تم بهصورت کدگذاری مصاحبههای تحقیق استفاده شد. همچنین در بخش کمی از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. کلیه روند تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق حاضر در نرمافزار SPSS و PLS انجام گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که درمجموع تعداد 5 عامل شامل جنبههای زیرساختی، عوامل مربوط به قوانین و مقررات، جنبههای فرهنگی، بسترهای دانشی و بسترهای انگیزشی بهعنوان الزامات و بسترهای مربوط به توسعه قراردادهای الکترونیکی بر اساس رویه قضایی فوتبال حرفهای مشخص شدند. نتایج: توسعه قراردادهای الکترونیکی بر اساس رویه قضایی فوتبال حرفهای بهعنوان یک اصل مهم و کلیدی نیازمند توجه همهجانبه به مسائل مختلفی ازجمله جنبههای زیرساختی، عوامل مربوط به قوانین و مقررات، جنبههای فرهنگی، بسترهای دانشی و بسترهای انگیزشی دارد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
7 - تحلیل شاخصهای توسعة کارآفرینی دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه فنی وحرفه ای
علی حسن زاده محمد پوررنجبر محسن منوچهری نژادشماره 1 , دوره 3 , بهار 1403هدف این پژوهش شناسایی مؤلفهها و شاخصهای توسعه کارآفرینی دانشجویان تربیتبدنی دانشگاههای فنی وحرفه ایی کشوراست. پژوهش حاضر ازنظر ماهیت از نوع اکتشافی و ازنظر رویکرد از نوع ترکیبی (آمیخته) است. در بخش کیفی و با استفاده از روش دلفی، 30 نفر ازنظر متخصصان، مدیران، خبرگان چکیده کاملهدف این پژوهش شناسایی مؤلفهها و شاخصهای توسعه کارآفرینی دانشجویان تربیتبدنی دانشگاههای فنی وحرفه ایی کشوراست. پژوهش حاضر ازنظر ماهیت از نوع اکتشافی و ازنظر رویکرد از نوع ترکیبی (آمیخته) است. در بخش کیفی و با استفاده از روش دلفی، 30 نفر ازنظر متخصصان، مدیران، خبرگان وصاحبنظران حوزه کارآفرینی و خبرگان سازمانی و مدیران ورزشی که با این امر، سروکار دارند، استفادهشده است و درنهایت منجر به استخراج و شناسایی متغیرها، گردید. با استفاده از روش دلفی به شناسایی متغیرها پرداختهشده است. بر اساس ادبیات پژوهش و نظرات تخصصی خبرگان درمجموع 55 عامل شناساییشده است. برای غربال شاخصها و شناسایی شاخصهای نهایی از رویکرد دلفی فازی استفادهشده است و 48 شاخص در راند اول، 44 شاخص در راند دوم و 39 شاخص در راند سوم استخراجشده است. عوامل شناساییشده در چهار بعد، بعد مدیریتی، بعد تجاری، بعد تخصصی و بعد محیطی شناساییشده است که ترتیب رتبههای اول تا چهارم را به خود اختصاص دادهاند. استفاده از ظرفیتهای کارآفرینی در دانشجویان تربیتبدنی دانشگاه فنی و حرفهای میتواند راهگشای بیکاری فارغالتحصیلان رشته تربیت بدنی این دانشگاه باشد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
8 - شناسایی و بسط الگوهای منحصر به فرد مصرفی بانوان در حوزه کالاهای ورزشی
زهرا برزگر یزدی نیما ماجدی مهدی نادری نسبشماره 1 , دوره 3 , بهار 1403هدف از پژوهش حاضر شناسایی و بسط عوامل موثر برالگوی مصرفی بانوان در حوزه کالاهای ورزشی بود. روش پژوهش از نظر گردآوری دادهها آمیخته بود که به صورت کیفی-کمی بود. جامعه آماري پژوهش شامل کارشناسان و متخصصان رشتههای مدیریت، بازاریابی و مدیریت ورزشی، دانشجویان دکترا رشته با چکیده کاملهدف از پژوهش حاضر شناسایی و بسط عوامل موثر برالگوی مصرفی بانوان در حوزه کالاهای ورزشی بود. روش پژوهش از نظر گردآوری دادهها آمیخته بود که به صورت کیفی-کمی بود. جامعه آماري پژوهش شامل کارشناسان و متخصصان رشتههای مدیریت، بازاریابی و مدیریت ورزشی، دانشجویان دکترا رشته بازاریابی ورزشی و بانوانی که خدماتی ورزشی به آنها ارائه میشود، بودند. نمونه آماری در بخش کیفی به تعداد قابل کفایت بر مبنای اشباع نظری (16 نفر و 28 سند) و در بخش کمی از روش هدفمند دردسترس انتخاب شدند (360 نفر) انتخاب گردید. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و روایی صوری پرسشنامه توسط صاحبنظران، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (91/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. تجزیه و تحلیل قسمت کیفی با نرم افزار Maxqda، همچنین تجزیه و تحلیل قسمت کمی با نرم افزار مدل معادلاتساختاری Smart PLS3 انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که چارچوب مفهومی تحقیق حاضر شامل پنج بخش عوامل محیطی، پیشنیازهای مصرف، ارزشها و هنجارهای جامعه، ویژگیهای دموگرافیک گروههای مرجع و بهبود مصرف کالای ورزشی بود. همچنین ارزشها و هنجارهای از دو منظر ارزشهای جامعه و فرهنگ مصرف مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش کمی مشخص شد که اکثر مسیرهای روابط بین مؤلفههای پژوهش (بهجز مسیر عوامل محیطی -> بهبود مصرف کالای ورزشی) و همچنین گویهها با هریک از عاملهای خود بزرگتر از 96/1 و معنیدار است، این معناداری حاکی از پیشبینی صحیح روابط مدل پژوهشی است. پیشنهاد میگردد جهت افزایش مصرف کالای ورزشی توسط بانوان باید کالاهای ورزشی با استفاده از تجهیزات نوین و باتوجه به نیازها و علایق بانوان و بهرهگیری از نمادهای ورزشی طراحی شوند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
9 - فراترکیب عوامل و موانع مؤثر بر مشارکت دانش آموزان ایرانی در فعالیت های ورزشی
فهیمه ریوندی مهوش نوربخش مهدی کهندل پریوش نوربخششماره 1 , دوره 3 , بهار 1403وجود حجم زیادی از مطالعات پیرامون مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی که نتایج آنها تاحدودی دوپهلو و با ابهام همراه است، برنامه ریزی و سیاستگذاری برای این حوزه را با مشکل همراه کرده است، بنابراین لازم است نتایج تحقیقات گذشته ترکیب و یکپارچه سازی شود. از اینرو پژ چکیده کاملوجود حجم زیادی از مطالعات پیرامون مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی که نتایج آنها تاحدودی دوپهلو و با ابهام همراه است، برنامه ریزی و سیاستگذاری برای این حوزه را با مشکل همراه کرده است، بنابراین لازم است نتایج تحقیقات گذشته ترکیب و یکپارچه سازی شود. از اینرو پژوهش حاضر با هدف فراترکیب عوامل و موانع مؤثر بر مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی انجام شده است. روش این پژوهش مرور نظام مند و با هدف ترکیب پژوهشهای کیفی انجام شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را مطالعات کیفی (مقالات و پایان نامه های) بازۀ زمانی سالهای 1390 تا 1400 که در داخل کشور به صورت تمام متن در پایگاه های اطلاعاتی و کتابخانه های دانشگاهها در دسترس بودند تشکیل می دادند. براساس ملاک های ورود و خروج 12 تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. در پژوهش حاضر به منظور جمع آوری اطلاعات، از چک لیست طراحی شده استفاده شد. جهت کنترل کیفیت، روایی و پایایی، کدهای استخراجی مورد سنجش قرار گرفت و روایی کدها با استفاده از ابزار گلین ارزیابی شد. جهت تجزیه و تحلیل نتایچ پژوهش های اولیه از روش سنتز موضوعی و نرم افزار مکس کیودا استفاده شد. یافته ها نشان داد در تبیین عوامل و موانع مؤثر بر مشارکت دانش آموزان در ورزش سه عامل و مانع محیطی کلی به نام های عوامل و موانع محیط عمومی، عوامل و موانع محیط عملیاتی و عوامل و موانع محیط داخلی قرار دارند. در این بین عوامل و موانع محیطی اساسی ترین متغیرها را برای پیش بینی مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی در خود جای می دهند. براساس این نتیجه، لازم است در تبیین مشارکت ورزشی دانش آموزان بیشترین نگاه و اقدام سمت عوامل و موانع محیطی معطوف گردد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
10 - طراحی و اعتباریابی الگوی توسعه پایدار مقاصد ورزشی مبتنی بر رفتار گردشگران
نگار متین نیا ابوالفضل فراهانی محسن باقریان فرح آبادی علی محمد صفانیاشماره 1 , دوره 3 , بهار 1403هدف: هدف این پژوهش طراحی و اعتباریابی الگوی توسعه پایدار مقاصد ورزشی مبتنی بر رفتار گردشگران بود. روش: این تحقیق از نوع آمیخته (کیفی- کمی) بود. در مطالعه کیفی از نظریه داده بنیاد رویکرد گلیزر و در مطالعه کمی از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق را چکیده کاملهدف: هدف این پژوهش طراحی و اعتباریابی الگوی توسعه پایدار مقاصد ورزشی مبتنی بر رفتار گردشگران بود. روش: این تحقیق از نوع آمیخته (کیفی- کمی) بود. در مطالعه کیفی از نظریه داده بنیاد رویکرد گلیزر و در مطالعه کمی از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق را در بخش کیفی صاحبنظران تشکیل میدادند. این افراد با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند و با استناد با اشباع نظری 17 نفر از آنها انتخاب شدند. همچنین جامعه آماری این تحقیق را در مطالعه کمی کارکنان وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، کارکنان شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگری و همچنین برگزار کنندگان و راهنمایان تورهای ورزشی تشکیل میدادند و حجم نمونه آنها برابر با 270 نفر بود و به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. در بخش کیفی از ابزار مصاحبه و در بخش کمی از ابزار پرسشنامه استفاده شد. جهت بررسی کیفیت و اعتباربخشی به نتایج کیفی در تحقیق حاضر از معیارهای ارزشیابی لینکلن و گابا (1985) شامل معیارهای اعتبار، انتقال، قابلیت اعتماد و تأییدپذیری استفاده شد. همچنین در بخش کمی از روایی محتوای، روایی سازه و آلفای کرونباخ استفاده شد. یافتهها: براساس یافتههای تحقیق مطابقتهای رفتاری گردشگران ورزشی با هدف توسعه پایدار مقاصد ورزشی مبتنی بر 9 مقوله فرعی و سه مقوله اصلی (رفتار اصلی) تحت عناوین رفتارهای محیطی، رفتارهای فرهنگی- اجتماعی و رفتارهای اقتصادی است. همۀ سازههای تعریف کننده این عوامل در تحلیل عاملی تایید و مشخص گردد مدل نظری از اعتبار لازم برخوردار میباشد. نتایج: همانگونه که ملاحظه شد، اهداف رفتاری گردشگران ورزشی مبتنی بر توسعه پایدار مقاصد ورزشی بر ایجاد توازن در توسعه گردشگری از طریق رفتارهای محیطی، رفتارهای اجتماعی- فرهنگی و رفتارهای اقتصادی تأکید دارد. پرونده مقاله
پربازدیدترین مقالات
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - ارزیابی طراحی وبسایتهای باشگاههای ورزشی خصوصی ایران بر اساس WEB-QEM
علی کروکی مینا حکاکزاده محمد پوررنجبرشماره 1 , دوره 2 , بهار 1402هدف تحقیق حاضر ارزیابی طراحی وبسایتهای باشگاههای ورزشی خصوصی ایران براساس روش WEB-QEM بود. روش تحقیق حاضر توصیفی بود. جامعه آماری شامل وبسایتهای باشگاههای ورزشی خصوصی ایران به تعداد مجموعا 20 وبسایت بود. از سیاهه وارسی مدل وبکیو ایام توسط اولسینا و همکاران (199 چکیده کاملهدف تحقیق حاضر ارزیابی طراحی وبسایتهای باشگاههای ورزشی خصوصی ایران براساس روش WEB-QEM بود. روش تحقیق حاضر توصیفی بود. جامعه آماری شامل وبسایتهای باشگاههای ورزشی خصوصی ایران به تعداد مجموعا 20 وبسایت بود. از سیاهه وارسی مدل وبکیو ایام توسط اولسینا و همکاران (1999) به عنوان ابزار تحقیق استفاده گردید. برای پیادهسازی و تحلیل مولفههای این سیاههوارسی از نرمافزارهای آفلاین و آنلاین استفاده گردید. نتایج نشان داد که معیار قابلیتاستفادهپذیری با میانگین (0.2215) نشان میدهد که 45 درصد از وبسایتها در وضعیت متوسط هستند، معیار قابلیت عملکرد با میانگین (0.0656) نشان میدهد که 55 درصد از وبسایتها در وضعیت بسیار نامطلوب قرار دارند. معیار قابلیت اطمینان با میانگین (0.0620) نشان میدهد که 25 درصد از وبسایتها در وضعیت متوسط و 25 درصد هم در وضعیت مطلوب قرار دارند و معیار کارآیی با میانگین (0.1260) نشان میدهد که 50 درصد از وبسایتها در وضعیت مطلوب قرار دارند. در نهایت روش وبکیو ایام در ارزیابی وبسایتهای باشگاههای ورزشی خصوصی ایران با میانگین (0.1188) بطور مشترک 35 درصد در وضعیت نامطلوب و 35 درصد را نیز در وضعیت متوسط نشان داد. کمترین امتیاز را وبسایت باشگاه سینرژی (0.02 امتیاز) و بیشترین امتیاز را دو وبسایت باشگاه آیندهسازان (0.74 امتیاز) در روش وبکیو ایام کسب کردند. با توجه به شناسایی نقاط قوت و ضعف این وبسایتها در طراحی، پیشنهاد میگردد نسبت به بروزرسانی و رفع مشکلات فعلی اقدام نمایند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - شناسایی و اعتباریابی راهبردهای موثر بر نظام حکمرانی در ورزش جانبازان
محمد علی بیگی طیبه زرگر بهرام قدیمی اکبر آفرینشی خاکیشماره 4 , دوره 2 , زمستان 1402هدف از پژوهش حاضر شناسایی و اعتباریابی راهبردهای راهبردهای موثر بر نظام حکمرانی در ورزش جانبازان بود. روش پژوهش از نظر گردآوری دادهها آمیخته بود که به صورت کیفی-کمی بود. جامعه آماری در بخش کیفی خبرگان مدیریت ورزشی، جامعه-شناسی ورزشی، مربیان وورزشکاران پیشکسوت و مدیران چکیده کاملهدف از پژوهش حاضر شناسایی و اعتباریابی راهبردهای راهبردهای موثر بر نظام حکمرانی در ورزش جانبازان بود. روش پژوهش از نظر گردآوری دادهها آمیخته بود که به صورت کیفی-کمی بود. جامعه آماری در بخش کیفی خبرگان مدیریت ورزشی، جامعه-شناسی ورزشی، مربیان وورزشکاران پیشکسوت و مدیران ورزشی فدراسیون جانبازان و معلولین بودند. رشته تحصیلی و داشتن تالیفات علمی مرتبط با موضوع، دارا بودن سمتهای مدیریتی و تجارب اجرایی در حوزه مدیریت ورزشی و کارشناسان حوزه ورزش از جمله شاخصهای انتخاب لیست اولیه صاحبنظران بود. روش نمونهگیری به صورت نمونهگیری غیر احتمالی ، با انتخاب هدفمند و با حداکثر تنوع یا ناهمگونی استفاده شد. اندازه نمونه در این پژوهش بر مبنای شاخص اشباع نظری برابر با 16 نفر بود، همچنین در بخش کمی مدیران فدراسیون و هیئت های ورزشی، کارکنان کارشناسان فدارسیون و ورزشکاران فدراسیون جانبازان بودند، که برابر با 360 نفر بودند. ابزار پژوهش شامل مصاحبههای نیمه ساختارمند و پرسشنامة محقق ساختهای بود که با توجه به کدهای استخراج شده در قسمت کیفی، طراحی گردید. تجزیه و تحلیل قسمت کیفی با نرم افزار Maxqda، همچنین تجزیه و تحلیل قسمت کمی با نرم افزار مدل معادلاتساختاری AMOS انجام گرفت. نتایج مربوطه به راهبردهای موثر بر نظام حکمرانی در ورزش جانبازان نشان داده شده است که شامل، 4 مفهوم و 24 کدنهایی شناسایی و مورد تایید قرار گرفته اند. راهکارهای روابط انجمنی، عوامل مالی و اقتصادی،حمایت، راهبردهای مؤثر نظام حکمرانی در ورزش جانبازان را تشکیل دادند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - شناسایی و تبیین راهبردهای نگهداری خیرین ورزش یار در ساخت اماکن ورزشی
اسماعیل دل داده مهربان زین العابدین فلاح طاهر بهلکه اسرا عسکریشماره 1 , دوره 2 , بهار 1402هدف پژوهش شناسایی راهبردهای نگهداری خیرین ورزشیار با تأکید بر ساخت اماکن ورزشی بود. این پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفی تحلیلی و بر اساس رویکرد تحقیق، آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری بخش کیفی شامل صاحبنظران حوزه جذب و نگهداری خیرین در ورزش بود که نمونهگیری بهصورت هدفمن چکیده کاملهدف پژوهش شناسایی راهبردهای نگهداری خیرین ورزشیار با تأکید بر ساخت اماکن ورزشی بود. این پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفی تحلیلی و بر اساس رویکرد تحقیق، آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری بخش کیفی شامل صاحبنظران حوزه جذب و نگهداری خیرین در ورزش بود که نمونهگیری بهصورت هدفمند و تعداد 16 مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام گرفت و در بخش کمّی پژوهش جامعه آماری شامل کلیۀ مدیران و کارکنان ادرات ورزش و جوانان کشور بود که از این بین تعداد 220 نفر بهعنوان نمونه آماری با استفاده از روش خوشهای تصادفی انتخاب شدند. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها در بخش کیفی از روش تحلیل عرفی و در فاز کمّی تحقیق از روش الگوسازی معادلات ساختاری استفاده شد. براساس یافتههای بخش کیفی در مجموع 52 کد اولیه ایجاد شدکه با استفاده از این کدها پرسش نامه راهبردهای نگهداری خیرین ورزش یار مشتمل بر 25 گویه طراحی و در بخش کمّی مورد آزمون قرار گرفت. پس از تحلیل عاملی اکتشافی و شناسایی مؤلفه های تشکیل دهنده راهبردهای نگهداری خیرین ورزش یار در ساخت اماکن ورزشی، جهت تعیین اثرات گویه ها و عامل های شناسایی شده بر نگهداری خیرین ورزش یار، از مدل سازی معادلات ساختاری استفاده گردید؛ نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد به ترتیب عوامل آموزش و پژوهش ، عوامل حمایتی ،تشویق و انگیزش ،تبلیغات و رسانه و سازماندهی امور خیریه میتواند بهعنوان راهبرد بر نگهداری خیّرین ورزش یار تأثیر داشته باشد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - تأثیر مشارکت مشتری در طراحی محصول بر عملکرد کسب و کار (مطالعه موردی: محصولات ورزشی برند مجید)
خلیل دریس نرگس ابراهیمی سهیلا زرین جوی الوارشماره 4 , دوره 2 , زمستان 1402هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر مشارکت مشتری در طراحی محصول بر عملکرد کسب و کار در محصولات ورزشی برند مجید می-باشد. روش: روش پژوهش حاضر ترکیبی از روش کتابخانهای و پیمایشی است. از نظر هدف کاربردی، از نظر زمانی مقطعی، از نظر ماهیت و استراتژی کمی و از نظر فرآیند اجرا پیمای چکیده کاملهدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر مشارکت مشتری در طراحی محصول بر عملکرد کسب و کار در محصولات ورزشی برند مجید می-باشد. روش: روش پژوهش حاضر ترکیبی از روش کتابخانهای و پیمایشی است. از نظر هدف کاربردی، از نظر زمانی مقطعی، از نظر ماهیت و استراتژی کمی و از نظر فرآیند اجرا پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل مشتریان محصولات ورزشی برند مجید است که به دلیل نامحدود بودن تعداد آنها از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده و تعداد اعضای نمونه 384 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد. نرمال بودن متغیرهای پژوهش با آزمون کولموگروف اسمیرنوف بررسی شد و برای توصیف دادهها از روشهای آمار توصیفی و برای آزمون فرضیات از روشهای آمار استنباطی و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد.یافتهها: یافتهها حاکی از تأیید فرضیه اصلی و پنج فرضیه فرعی مطرح شده در این پژوهش است و مقادیر به دست آمده از نسبت بحرانی برای تمامی فرضیات، از مقدار 58/2 بیشتر است که نشان از معنادار بودن فرضیات در سطح خطای 1% است. نتایج: نتایج نشان داد مشارکت مشتری در طراحی محصول از طریق مؤلفههایی چون؛ مشارکت سخاوتمندانه، مشارکت عادلانه، مشارکت حقیقت محور، مشارکت با اعتماد و مشارکت آرزومندانه بر عملکرد کسب و کار تأثیر دارد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - تأثیر نوآوری باز بر اصالت برند باشگاههای فوتبال با میانجیگری تصویر ذهنی برند
امیر درخشان مهدی کهندل حسین عبدالملکی سید نعمت خلیفهشماره 4 , دوره 2 , زمستان 1402هدف از این مطالعه تاثیر نوآوری باز و بازاریابی شبکههای اجتماعی بر اصالت برند باشگاه های فوتبال با میانجیگری ارزش آفرینی و تصویر ذهنی برند بود. روش تحقیق توصیفی همبستگی و جزو تحقیقات کاربردی بود و با استفاده از روش معادلات ساختاری انجام گرفت. جامعه آماری را هواداران ب چکیده کاملهدف از این مطالعه تاثیر نوآوری باز و بازاریابی شبکههای اجتماعی بر اصالت برند باشگاه های فوتبال با میانجیگری ارزش آفرینی و تصویر ذهنی برند بود. روش تحقیق توصیفی همبستگی و جزو تحقیقات کاربردی بود و با استفاده از روش معادلات ساختاری انجام گرفت. جامعه آماری را هواداران باشگاه های فوتبال در لیگ های فعال کشور تشکیل می دادند. به منظور جمعآوری اطلاعات لازم از پرسشنامههای نوآوری باز پیتر و همکاران (2016) (88/0=α)، پرسشنامه بازاریابی شبکههای اجتماعی کیم و همکاران (2017) (77/0=α)، پرسشنامه اصالت برند کادیرو (2010) (89/0=α)، پرسشنامه ارزش آفرینی زینودین و همکاران (2012) (89/0=α) و پرسشنامه تصویر ذهنی الریچ (2009) (70/0=α) استفاده گردید. تعداد500 پرسشنامه توزیع و 428 پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش های توصیفی و مدل معادلات ساختاری و تحلیل-های تعقیبی از نرم افزار Spss و لیزرل استفاده شد. یافتهها نشان داد که مدل تاثیر نوآوری باز و بازاریابی شبکه های اجتماعی بر اصالت برند باشگاه های فوتبال با میانجی گری ارزش آفرینی و تصویر ذهنی برند از برازش مناسب برخوردار و معنادار است. در نتیجه میتوان گفت که نوآوری باز و بازاریابی شبکههای اجتماعی تأثیر قابلتوجهی در اصالت برند باشگاههای فوتبال دارند و میتوانند به ارزشآفرینی و تصویر ذهنی برند کمک کنند و بنابراین لازم است که باشگاه های فوتبال به حفظ هویت منحصربهفرد و متمایز خود از سایر باشگاهها اهمیت قائل شوند و برنامه اجرایی بدین منظور تدوین نمایند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - نقش استراتژی های مدیریت تعارض با میانجی گری مهارتهای روانی مربیان برعملکرد ورزشی تیم های لیگ های بسکتبال بانوان
فرانک طیاری علی محمد صفانیا کامبیز کامکاری شهره شُکرزاده جمشید همتیشماره 2 , دوره 1 , تابستان 1401هدف از مطالعه حاضر پرداختن به این موضوع از طریق بررسی و شناسایی ترجیحات استراتژیک مدیریت تعارض نسبت به و نتایج تیم بر اثربخشی تیم (برد و باخت، پلی آف، رتبه بندی، و ماندگاری تیم) بود. شرکت کنندگان شامل مربیان زن از 41 تیم در بسکتبال زنان بودند که ترجیحات آنها در سه سطح م چکیده کاملهدف از مطالعه حاضر پرداختن به این موضوع از طریق بررسی و شناسایی ترجیحات استراتژیک مدیریت تعارض نسبت به و نتایج تیم بر اثربخشی تیم (برد و باخت، پلی آف، رتبه بندی، و ماندگاری تیم) بود. شرکت کنندگان شامل مربیان زن از 41 تیم در بسکتبال زنان بودند که ترجیحات آنها در سه سطح مسابقات لیگ جمع شده بود. دادهها از طریق پرسشنامه چندبخشی برای ارزیابی متغیرهای مطالعات جمعآوری شد. و در مطالعه جمعیت شناسی از طریق تکمیل فرم در خواستی از مربیان کسب گردید و در بخش مطالعه اثربخشی اطلاعات آماری از سایت رسمی فدراسیوان بسکتبال ایران داده ها بدست آمد . از آمار استنباطی و مدلهای آمار پارامتریک رگرسیون چندمتغیری جهت پیشبینی فرضیه ، استراتژیهای مدیریت تعارض مربیان بر اثربخشی تیمهای بسکتبال بانوان موثر است استفاده شد . اثربخشی از طریق مولفههای استراتژی مدیریت تعارض در مربیان تیمهای بسکتبال بانوان با تأکید بر میزان F بدست آمده ، میتوان مطرح نمود که ارتباط معنیداری بین مؤلفههای استراتژیهای مدیریت تعارض با اثربخشی در سطح 01/0=α مشاهده میشود. به عبارتی دیگر توان پیشبینی اثربخشی از طریق مؤلفههای استراتژیهای مدیریت تعارض وجود دارد. یافته های تحقیق موارد مفیدی را برای مطالعات آینده ارائه نموده است پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
7 - بررسی نقش نگرش و همآفرینی در تأثیر ابعاد سوابق تجربه مشتری بر قصد خرید مجدد از فروشگاه آنلاین (مطالعه موردی: محصولات ورزشی)
دنیا باوی غلامرضا کنارکردیشماره 2 , دوره 2 , تابستان 1402هدف: استفاده فراگیر و گسترده از اینترنت و ظهور فناوریهای جدید، همچنان تغییردهنده بازیهای خردهفروشی است. هدف اصلی ما از انجام این تحقیق بررسی نقش نگرش و همآفرینی در تأثیر ابعاد سوابق تجربه مشتری بر قصد خرید مجدد از فروشگاه آنلاین است. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر تمام چکیده کاملهدف: استفاده فراگیر و گسترده از اینترنت و ظهور فناوریهای جدید، همچنان تغییردهنده بازیهای خردهفروشی است. هدف اصلی ما از انجام این تحقیق بررسی نقش نگرش و همآفرینی در تأثیر ابعاد سوابق تجربه مشتری بر قصد خرید مجدد از فروشگاه آنلاین است. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی مصرفکنندگان محصولات ورزشی پلتفرم دیجیکالا هستند. اندازه نمونه مورد نظر با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 384 تعیین شد و برای جمعآوری دادههای پژوهش از توزیع آنلاین پرسشنامه استاندارد با ضریب آلفای کرونباخ 903/0 استفاده شد. دادهها نرمال میباشد و جهت تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش و آزمون فرضیات از روشهای آمارتوصیفی، استنباطی و معادلات ساختاری استفاده شدهاست. یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از تأثیر مستقیم، مثبت و معنیدار ابعاد سوابق تجربه مشتری بر قصد خرید مجدد و همچنین تأثیر غیرمستقیم، مثبت و معنادار ابعاد سوابق تجربه مشتری با نقش میانجی نگرش نسبت به فروشگاه آنلاین بر قصد خرید مجدد از همان فروشگاه بود. همچنین نتایج نقش مثبت تعدیلگری متغیر خلق ارزش مشترک بین ابعاد سوابق تجربه مشتری و نگرش نسبت به فروشگاه را تأیید کرد.نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که شرکت ها میتوانند از مفهوم خلق ارزش مشترک به عنوان یکی از استراتژی های ارزشمند برای حفظ مشتریان استفاده کنند. راحتی، تجربه تحویل و بهبودی، ارتباط مثبت قابلتوجهی با نگرش دارند و مشتریان بر قابلیت انتخاب تاریخ و زمان تحویل و کیفیت خدمات تأکید و اهمیت میدادند. همچنین، طبق نتایج حاصل از یافتهها، وبسایتها و شبکههای اجتماعی فروشگاه می-تواند بر نگرش و قصد خرید مجدد مشتری از فروشگاه تأثیر گذارد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
8 - موانع پیش روی زنان در تصدی پست ریاست فدراسیونهای ورزشی ایران
جمال شایگان فریبا محمدیان زهرا نوبخت رمضانیشماره 4 , دوره 2 , زمستان 1402هدف : این تحقیق با هدف شناسایی موانع پیش روی زنان در تصدی پست ریاست فدراسیونهای ورزشی ایران ایران انجام شده است. روش شناسی : تحقیق حاضر به لحاظ شیوه گردآوری دادهها از دسته پژوهشهای آمیخته و به لحاظ اهداف پژوهش از نوع کاربردی بوده است. جامعه آماری، شامل کلیه مدیران چکیده کاملهدف : این تحقیق با هدف شناسایی موانع پیش روی زنان در تصدی پست ریاست فدراسیونهای ورزشی ایران ایران انجام شده است. روش شناسی : تحقیق حاضر به لحاظ شیوه گردآوری دادهها از دسته پژوهشهای آمیخته و به لحاظ اهداف پژوهش از نوع کاربردی بوده است. جامعه آماری، شامل کلیه مدیران زن وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک، فدراسیونهای ورزشی و قهرمانان فراملی زن (۲۱۴ نفر) بودند. که ابتدا با استفاده از مصاحبه با ۳۲ نفر از متخصصان، با روش اشباع نظری چالشهای موجود شناسایی شدند. تجزیهوتحلیل دادهها در بخش کیفی با استفاده از روش مکس کیودا و الگوی کیفی ساختاری تفسیری انجام گردیده است. یافته ها : نتایج پژوهش نشان داد که چالشهای پیش روی زنان در تصدی پست ریاست فدراسیونهای ورزشی ایران، عدم ارتقاء بانوان در جایگاه شغلی به دلیل کلیشهها و تعصبات سازمانی و وضعیت ساختار قدرت و نقشهای سیاسی مردانه در بدنه فدراسیون های ورزشی و دولت، بیشترین اشاره را در میان مصاحبهشوندگان داشته است وزنان عامل سازمانی را بیشتر دخیل دانسته و عاملهای جانشین پروری، اقتصادی، خانوادگی، فرهنگی، شخص، سیاسی، نگرشی و درنهایت اجتماعی نیز به ترتیب بهعنوان چالشهای بعدی شناساییشدهاند. نتیجه گیری : با توجه به نتایج تحقیق مبتنی بر اینکه موانع سازمانی و جانشینپروری در تصدی پست ریاست برای زنان دخیلاند، زنان باید ضمن باور داشتن به تواناییها و نشان دادن حساسیت به مسائل خود تلاش کنند که از طریق قانون و منطق مطالبات خود را در سازمانهای ورزشی برای تصدی پستهای مدیریتی مطرح و پیگیری کنند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
9 - تدوین الگوی ساختاری تفسیری برای توسعه والیبال زنان در ایران با رویکرد تحلیل کیفی و کمی
مریم سرمست محمد پورکیانی جمشید سیارنژادشماره 4 , دوره 2 , زمستان 1402والیبال زنان، هم از نظر ساختاری، و هم در ارتباط با امور فنی و آموزش و هنگام مقایسه با استانداردهای جهانی، کاستیهای فراوانی دارد. این مطالعه با هدف کلی تدوین الگوی ساختاری تفسیری توسعه والیبال زنان در ایران انجام گرفت. روش تحقیق آمیخته بود که در بخش کیفی از مصاحبه و کدگز چکیده کاملوالیبال زنان، هم از نظر ساختاری، و هم در ارتباط با امور فنی و آموزش و هنگام مقایسه با استانداردهای جهانی، کاستیهای فراوانی دارد. این مطالعه با هدف کلی تدوین الگوی ساختاری تفسیری توسعه والیبال زنان در ایران انجام گرفت. روش تحقیق آمیخته بود که در بخش کیفی از مصاحبه و کدگزاری با رویکرد چارمز و در بخش کمی از تحلیل ساختاری تفسیری استفاده شد. جامعه آماری شامل خبرگان مدیریت ورزشی، اعضای هیات علمی و خبرگان ورزش ِ والیبال بودند. جهت مصاحبه های نیمه ساختار یافته سعی شد تا هم از افراد دارای تحصیلات آکادمیک (اعضای هیئت علمی رشته مدیریت ورزشی، جامعه شناسی، اقتصاد و علوم تربیتی) و هم از افراد دارای تجربیات مدیریتی در سازمانهای ورزشی و مربیان و ورزشکاران رشته والیبال استفاده شود. با روش نمونه گیری گلوله برفی 15 نفر از افراد در حیطه های مختلف جهت مصاحبه انتخاب شدند. بعد از 12 مصاحبه اطلاعات به اشباع رسید. کدگزاری به روش سه مرحله ای چارمز انجام شده و کدهای باز، محوری و انتخابی مشخص و در نهایت 7 کد انتخابی یا مولفه موثر بر توسعه والیبال زنان شامل رفع موانع سازمانی، توانمندسازی نیروی انسانی، توسعه محیطی و سخت افزاری، رفع موانع اجتماعی، توسعه فرهنگی، تدوین راهبردهای توسعه و توسعه پایدار والیبال بانوان شناسائی شدند. با توجه به یافته های تحقیق میتوان گفت که توسعه والیبال زنان بیشتر مرهون انجام و عملیاتی سازی پروژه های تحقیقاتی گسترده، اتخاذ سیاستهای برابری در تخصیص بودجه و به کارگیری مدیران زن و همچنین آموزشهای پایه و اساسی در سطوح تربیتی است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
10 - شناسایی و اولویت بندی کارکردهای شکاف بین نسلی در توسعه ورزش همگانی کشور با استفاده از مدل تاپسیس
امیر ماهیان جاغرق شهریار خرازیان احسان اسداللهی میثم رضاییشماره 4 , دوره 2 , زمستان 1402هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی کارکردهای شکاف بین نسلی در توسعه ورزش همگانی کشور با استفاده از مدل تاپسیس بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی بود که به صورت آمیخته انجام شد. جامعه آماری شامل شامل اساتید علوم ورزشی و مدیریت ورزشی، متخصصین حوزه ورزش همگانی، خبرگان حوز چکیده کاملهدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی کارکردهای شکاف بین نسلی در توسعه ورزش همگانی کشور با استفاده از مدل تاپسیس بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی بود که به صورت آمیخته انجام شد. جامعه آماری شامل شامل اساتید علوم ورزشی و مدیریت ورزشی، متخصصین حوزه ورزش همگانی، خبرگان حوزه جامعه شناسی و جامعه شناسی ورزش و مدیران ورزشی سازمان های متولی امر ورزش مانند شهرداری ها، فدراسیون ورزش های همگانی و تفریحی و فدراسیون ورزش دانشجویی بود که با 14 نفر مصاحبه شد و در بخش کمی 384 پرسشنامه توزیع و جمع آوری شد. روش تجزیه تحلیل داده ها در بخش کیفی، تحلیل مضمون و در بخش کمی مدلسازی معادلات ساختاری و مدل تاپسیس بود. یافته ها نشان کارکردهای شکاف بین نسلی در ورزش همگانی در دو مضمون اصلی (کارکردهای نسلی و ورزشی) و 6 مضمون فرعی قرار می-گیرد که نتایج مدل تحقیق نشان که مدل مفهومی پژوهش از برازیش مطلوبی برخوردار است. در نهایت یافته های مدل تاپسیس نشان داد تغییرات نسلی اولویت اول در بین کارکردهای شکاف بین نسلی در ورزش همگانی است، پس از آن تغییرات فرهنگی و تغییرات ورزشی قرار داشت. ارتباطات نیز آخرین اولویت پاسخ دهندگان بود. در یک نتیجه گیری کلی باید ذکر کرد مدیریت شکاف بین نسلی به عنوان یک مساله مهم می تواند نقش مهم و تعیین کننده ای در جهت ایجاد همدلی در سیستم های اجتماعی داشته باشد. پرونده مقاله