• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - تحلیل گفتمان توسعه اجتماعی در ادوار مجلس شورای اسلامی ایران
        مرادعلی  منصوری رضی رضا یازرلو صدیقه امینیان علیرضا اسماعیلی
        هدف مقاله حاضر، تحلیل گفتمان توسعه اجتماعی در ادوار مجلس شورای اسلامی بوده است. به این منظور، متن مذاکرات مربوط به توسعه اجتماعی در ادوار اول تا نهم مجلس شورای اسلامی با تاکید بر مذاکرات مربوط به برنامه‌های اول تا پنجم توسعه کشور و با استفاده از روش نمونه‌گیری «نظری» ان چکیده کامل
        هدف مقاله حاضر، تحلیل گفتمان توسعه اجتماعی در ادوار مجلس شورای اسلامی بوده است. به این منظور، متن مذاکرات مربوط به توسعه اجتماعی در ادوار اول تا نهم مجلس شورای اسلامی با تاکید بر مذاکرات مربوط به برنامه‌های اول تا پنجم توسعه کشور و با استفاده از روش نمونه‌گیری «نظری» انتخاب و به ‌عنوان جامعه هدف پژوهش، مبنای بررسی و تحلیل قرار گرفته است. یافته‌های حاصل از تحلیل گفتمان، حاکی از آن است که در ادوار اول و دوم مجلس، به دلیل شرایط جنگ در کشور، تمرکز بر توزیع و رفع نیازهای ضروری آحاد جامعه بوده است و هر آنچه با توسعه به معنای رشد اقتصادی - اجتماعی پیوند داشته، نابهنجار تلقی و از ادبیات گفتاری و کرداری توسعه حذف شدند. در مجلس سوم و در قالب برنامه اول توسعه، با توجه به حاکم بودن گفتمان «تعدیل اقتصادی» شاهد «رویکرد تک بعدی به توسعه» با اولویت توسعه اقتصادی و در حاشیه قرار گرفتن ابعاد دیگر توسعه از جمله توسعه اجتماعی بودیم. در مجلس چهارم و در قالب برنامه دوم توسعه، گفتمان «رشد و توسعه پایدار»؛ حاکم شد. در مجلس پنجم و ششم در قالب برنامه سوم توسعه، گفتمان «توسعه پایدار»؛ و در مجالس ششم و هفتم در قالب برنامه چهارم، گفتمان «توسعه اجتماعی بومی»؛ و نهایتا در مجالس هشتم و نهم در قالب برنامه پنجم توسعه، گفتمان «پیشرفت و عدالت» تسلط گفتمانی داشته‌اند. این رویکرد حاکی از نوعی گسست و عدم تداوم گفتمان جامع توسعه اجتماعی در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی بوده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - طراحی الگوی تبیین مولفه‌های گرایش به شبکه‌های اجتماعی با روش فراترکیب
        غلامرضا تاج بخش امین گودرزی محمد سمیعیانی
        با توجه به حضور گسترده‏ی شبکه‏های اجتماعی و نرم‏افزارهای تلفن همراه در خانواده‏ها و استفاده‏ی روز افزون اعضای خانواده از این آن، این مقاله پژوهشی در صدد طراحی الگوی تبیین مؤلفه‏های گرایش به شبکه‏های اجتماعی است. جمعیت مورد مطالعه‏ی پژوهش را تمامی مقاله‏های مرتبط با موضو چکیده کامل
        با توجه به حضور گسترده‏ی شبکه‏های اجتماعی و نرم‏افزارهای تلفن همراه در خانواده‏ها و استفاده‏ی روز افزون اعضای خانواده از این آن، این مقاله پژوهشی در صدد طراحی الگوی تبیین مؤلفه‏های گرایش به شبکه‏های اجتماعی است. جمعیت مورد مطالعه‏ی پژوهش را تمامی مقاله‏های مرتبط با موضوع پژوهش شامل می‏شود. در راستای انجام پژوهش پس از طراحی سوالات پژوهش، جستجویی نظامند بر اساس کلیدوازه‏های مرتبط، شبکه‏های اجتماعی، اینترنت ، فضای مجازی از پایگاه‏های داده که شامل تمامی نشریات علمی ـ پژوهشی معتبر داخلی از سال‏های 1388 تا سال 1396 صورت گرفته است. نتایج حاصل از بررسی 36 مقاله از 72 مقاله‏ی اولیه پژوهشگران 8 بعد را به عنوان ابعاد اصلی گرایش به شبکه‏های اجتماعی که در پژوهش‏های مختلف داخلی در سال‏های 1388 تا اواخر 1396 به آن اشاره شد؛ شناسایی کرده‏اند. بر اساس این ابعاد مدل یکپارچه نهایی ارایه و اعتبار سنجی شده است. این مقاله با شناسایی تمامی ابعاد گرایش به شبکه‏های اجتماعی در منابع موجود در سال‏های 1388 تا اواخر 1396 می‏تواند به عنوان مبنایی برای شناسایی علل گرایش به شبکه‏های اجتماعی در ایران برای محققین و سایر گروه‏ها، همچون برنامه‏ریزان و مدیران دولتی جهت آموزش جامعه قرار گیرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی و تحلیل جایگاه میراث فرهنگی در برنامه ششم توسعه
        شهریار ساجدی رئیسی سید ذکریا  ادیانی محمد زمان محمدی رئیسی
        میراث فرهنگی به مثابه اصالت و هویت افراد جامعه، بخش گسترده‏ای از فرهنگ عمومی است که به بخشی گرایی و مصرفی گرایی دچار شده است. بسیاری از نمادها و مصادیق میراث فرهنگی مطرود مانده یا فراموش شده اند و این روند فراموشی و بی تفاوتی- آگاهانه یا ناآگاهانه- با سرعت بسیار سرسام آ چکیده کامل
        میراث فرهنگی به مثابه اصالت و هویت افراد جامعه، بخش گسترده‏ای از فرهنگ عمومی است که به بخشی گرایی و مصرفی گرایی دچار شده است. بسیاری از نمادها و مصادیق میراث فرهنگی مطرود مانده یا فراموش شده اند و این روند فراموشی و بی تفاوتی- آگاهانه یا ناآگاهانه- با سرعت بسیار سرسام آوری همچنان ادامه دارد. این پژوهش با روش کتابخانه‏ای و تحلیل اسنادی به شناسایی انواع و مصادیق میراث فرهنگی و بررسی جایگاه آن در برنامه ششم توسعه پرداخته است. یافته‏ها نشان می‏دهد در برنامه ششم توسعه بر تعیین تکلیف کسب و کارهای گردشگری و نیز درآمد موزه‌ها و آثار تاریخی، احیای روستاهای دارای بافت تاریخی، تعیین وظایف دستگاه‌های اجرایی در رابطه با گردشگری و میراث فرهنگی و واگذاری بخشی از امور اجرایی به بخش‌خصوصی تاکید شده است. اما غالبا به میراث فرهنگی دینی، و نیز مادی و سودآور توجه شده است و با توجه به گستردگی میراث فرهنگی ملموس در ایران، تاکید این برنامه بر آن محدود و ناکافی می‏باشد. علاوه بر این، عملکرد این برنامه نسبت به میراث فرهنگی ناملموس، گزینشی، به همراه بی تفاوتی، انحصارگرایی، حاشیه رانی و یا طرد بوده است. برای گریز از این چالش؛ شناسایی، نگهداری و بازسازی میراث فرهنگی؛ آموزش همگانی و رسمی؛ گسترش تنوع فرهنگی، چند جانبه نگری و عدالت فرهنگی؛ ایجاد فضای تنفس برای فرهنگ بومی، محلی و قومی؛ و محوریت انسان در توسعه، از نکاتی است که باید در برنامه‏های توسعه بر آن‏ها تاکید شود تا موجبات پیشرفت کمی و کیفی توسعه پایدار، مردمی و انسانی فراهم آید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - نقش بازدارنده حمایت اجتماعی از تعارض نقش شغلی- خانوادگی
        سیدعلیرضا افشانی لیدا هاتفی راد
        كار و خانواده دو حوزه اساسي در زندگي هر فرد محسوب مي‏شود كه درگيري همزمان با نقش‏هاي دوگانه اين دو حوزه هم بر سازمان و فرد و هم بر خانواده‏ها اثرگذار است. پژوهش حاضر درصدد است تا یکی از عوامل اجتماعی مهم مرتبط با تعارض نقش شغلي- خانوادگي یعنی حمایت اجتماعی از فرد شاغل ر چکیده کامل
        كار و خانواده دو حوزه اساسي در زندگي هر فرد محسوب مي‏شود كه درگيري همزمان با نقش‏هاي دوگانه اين دو حوزه هم بر سازمان و فرد و هم بر خانواده‏ها اثرگذار است. پژوهش حاضر درصدد است تا یکی از عوامل اجتماعی مهم مرتبط با تعارض نقش شغلي- خانوادگي یعنی حمایت اجتماعی از فرد شاغل را در میان زنان شاغل در شهر يزد مورد بررسي قرار دهد. روش مورد استفاده در این تحقیق، از نوع پیمایشی است؛ داده‏ها با ابزار پرسشنامه و با استفاده از شیوه نمونه‏گیری خوشه‏ای از 323 نفر از زنان شاغل در شهر يزد گردآوری شده است. داده‏ها به کمک نرم‏افزار آماری SPSS و Amos مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‏ها نشان داد که بین حمایت اجتماعی از فرد شاغل با تعارض نقش شغلی و خانوادگی و هم‏چنين بین حمایت اجتماعی در خانواده و حمایت اجتماعی سرپرست با تعارض نقش شغلی- خانوادگی و ابعاد آن رابطه منفی و معنی‏داری وجود داشت. ولی بین حمایت اجتماعی همکاران با تعارض نقش رابطه معناداری یافت نشد. بنابراین برخورداری از حمایت اجتماعی هم در خانواده و هم در محیط کار برای كاهش فشار و تنش زنان شاغل ضروری است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تاثیرات آستانه‌ای اقتصاد سایه بر رابطه بین عمق مالی، سیاست‌های بانکی و نوسانات کلان اقتصاد با توسعه اجتماعی - اقتصادی
        سید نورالدین  هدایی مرجان دامن کشیده منیژه هادی نزاد شهریار نصابیان
        در مطالعه حاضر به بررسی تاثیرات آستانه‌ای اقتصاد سایه بر رابطه بین عمق مالی، سیاست‌های بانکی و نوسانات کلان اقتصاد با توسعه اجتماعی - اقتصادی طی دوره زمانی 1370-1401 و بکارگیری رویکرد آستانه‌ای انتقال ملایم (STAR) پرداخته شد. نتایج قسمت غیرخطی مدل نشان از وجود رابطه مثب چکیده کامل
        در مطالعه حاضر به بررسی تاثیرات آستانه‌ای اقتصاد سایه بر رابطه بین عمق مالی، سیاست‌های بانکی و نوسانات کلان اقتصاد با توسعه اجتماعی - اقتصادی طی دوره زمانی 1370-1401 و بکارگیری رویکرد آستانه‌ای انتقال ملایم (STAR) پرداخته شد. نتایج قسمت غیرخطی مدل نشان از وجود رابطه مثبت متغیر عمق مالی با شاخص توسعه اقتصادی را نشان می‌دهد. متغیرهای اقتصاد سایه، نوسانات نرخ ارز، تورم، مخارج دولت، رشد نقدینگی و نرخ سود اسمی رابطه منفی با شاخص توسعه اجتماعی- اقتصادی دارند. بطوریکه متغیر‌های مورد اشاره به ترتیب منجر به کاهش؛ 95 درصدی، 95 درصدی، 50 درصدی، 45 درصدی، 7 درصدی و 40 درصدی توسعه اقتصادی می‌شوند. كانال اصلي اثرگذاري عمق مالي، از طريق افزايش كارآيي سرمايه‏گذاري و سیاست‌های پولی انجام مي‌گيرد. بنابراين مي‏توان نحوة آزادسازي بازارهاي مالي، ضعف مديريت نظام مالي و عدم شكل‏گيري بازارهاي مالي منسجم و بهره مندی از مقررات در كشور را از دلايل كاهش كارآيي سرمايه گذاري از طريق تخصيص غير بهينة منابع در كشور دانست. در نتيجه، بايد توجه و اهتمام بيشتري در كشور، براي توسعه و كارآمد كردن بازارهاي مالي و در نتيجه تخصيص كارآتر منابع و افزايش كارآيي سرمايه گذاري، انجام گيرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی تاثیر دینداری و گرایش سیاسی بر احساس عدالت توزیعی شهروندان در برنامه‌های توسعه رفاهی دولت
        میثم هاشمی نیا رحمت اله امیراحمدی حسین ابوالحسن تنهایی
        در این پژوهش، تاثیرگذاری گرایش سیاسی و میزان دینداری شهروندان بر احساس عدالت توزیعی در برنامه‌های رفاهی دولت مد نظر است. این پنجره و منظر، از آن جهت اهمیت دارد که حاکمیت سیاسی کشور در پیوندی جدایی ناپذیر با دین، تلاش می‌کند نگرش متفاوتی به مقوله رفاه و عدالت اجتماعی بر چکیده کامل
        در این پژوهش، تاثیرگذاری گرایش سیاسی و میزان دینداری شهروندان بر احساس عدالت توزیعی در برنامه‌های رفاهی دولت مد نظر است. این پنجره و منظر، از آن جهت اهمیت دارد که حاکمیت سیاسی کشور در پیوندی جدایی ناپذیر با دین، تلاش می‌کند نگرش متفاوتی به مقوله رفاه و عدالت اجتماعی بر اساس مفاهیم دینی داشته باشد. چارچوب نظری این پژوهش بر مبنای نظریه‏های نقد دولت رفاه و نظریه بوردیو تدوین شده است. این تحقیق به صورت پیمایشی و با ابزار پرسش نامه در بین شهروندان خرم آبادی در پایان سال 1399 و آغاز 1400 انجام یافته است. نمونه‌گیری پژوهش با تلفیقی از نمونه‌گیری خوشه‏ای و طبقه‌بندی نامتناسب طراحی شد و حجم نمونه 400 نفر بود. نتایج نشان می‌دهد شهروندان دیدگاه یکسانی به برنامه‌های رفاهی دولت‌ها ندارند. آنها در میان سه دولت پیشین، برنامه‌های رفاهی دولت خاتمی را بهتر و دولت روحانی را ضعیف‌تر ارزیابی کرده‌اند. در امید به برنامه‌های رفاهی دولت آینده نیز اکثریت جمعیت معتقد به ثبات یا حتی بدتر شدن وضعیت هستند. نتایج پژوهش حاکی از تاثیرگیری ارزیابی برنامه‌های رفاهی دولت از میزان تعهد شهروندان به شعایر دینی و نوع گرایش سیاسی آنهاست؛ در این معنا افراد با گرایش اصول‏گرا و اعتقادات دینی بیشتر، ارزیابی بهتری از عدالت توزیعی دارند. نتایج پژوهش موید این است که ارجحیت گرایش‌ها و نگرش‌ها موجب وابستگی/ طرد ذهنی شهروندان نسبت به نهادهای دولتی شده و ارزیابی نیازهای اجتماعی و توزیع عدالت توزیعی برنامه‌های رفاهی دولت را سوگیرانه و به نفع یا علیه آنها تغییر می‌دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - عوامل اجتماعی موثر بر نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار شهری اراک
        فاطمه فراهانی علی روشنایی محمد حسین اسدی داود آبادی امید علی احمدی
        هدف اساسی این پژوهش شناسایی عوامل اجتماعی موثر بر نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار شهری اراک است. توجه به مفهوم ظرفیت اجتماعی زنان از آن جهت در طرح‏های توسعه مورد توجه سیاستگذاران و مسئولان سیاست اجتماعی قرار گرفته است که با روند جهاني شدن، نقش دولت‌هاي ملي در طرح‌های تو چکیده کامل
        هدف اساسی این پژوهش شناسایی عوامل اجتماعی موثر بر نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار شهری اراک است. توجه به مفهوم ظرفیت اجتماعی زنان از آن جهت در طرح‏های توسعه مورد توجه سیاستگذاران و مسئولان سیاست اجتماعی قرار گرفته است که با روند جهاني شدن، نقش دولت‌هاي ملي در طرح‌های توسعه تضعیف شده است و استفاده از ظرفیت اجتماعات محلی می‌تواند به منزله يك راه حل اجرا شدني در مشكلات توسعه قرار بگیرد. چارچوب نظری این پژوهش بر مبنای نظریه‌های تبیین کننده رابطه جنسیت و توسعه به ویژه نظریه‌های فمنیستی، نظریه ظرفیت سازی، نظریه سیستم پایدار شهری، نظریه سلطه مردانه بوردیو، نظریه دلبستگی شهری تدوین شده است. این تحقیق به صورت پیمایشی و با ابزار پرسش‌نامه محقق ساخته بر اساس طرح نمونه گیری مدون در بین زنان بالای 20 سال 55 محله در 5 منطقه شهر اراک انجام یافته است. در نمونه‌گیری از روش خوشه‏ای و طبقه‌بندي نامتناسب استفاده شد و حجم نمونه 392 نفر بود.نتایج، فرضیه‌های پژوهش را تایید می‌کند که بر اساس آن میزان سرمایه در اختیار زنان شامل( سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی و سرمایه اقتصادی)؛ ظرفیت شهر در تامین نیازهای شهروندان؛ وضعیت رفاهی محل سکونت ؛ میزان استیلای کلیشه‌های جنسیتی در خانواده؛ تحصیلات، بومی/غیربومی بودن؛ وضعیت شغلی زن، میزان دلبستگی به شهر؛ اعتقاد به تفکیک جنسیتی توسعه؛ احساس تبعیض جنستی، و میزان استعدادهای مرتبط با توسعه، بر نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار شهری موثر است. نهایت امر این که، بر اساس تحلیل رگرسیون، توان متغیرهای مستقل مورد استفاده در تبیین واریانس متغیر وابسته، 35 درصد بوده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - تحلیل جامعه شناختی سازه‌های اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر جذب سرمایه‌گذاری( نمونه مطالعاتی استان لرستان)
        نورالدین اله دادی مجتبی ترکارانی
        امروزه سرمايه‏گذاري و داشتن سرمايه به عنوان يكي از مباحث كليدي توسعه، از اهمیت بسیار اساسی و تعیین‏کننده‏ای برخوردار است. دولت‏ها ترجيح مي‏دهند كه در غياب و يا در كنار خود عنصري مانند بخش خصوصي را وارد ميدان كنند تا نقش و وظايف آنها را انجام دهد. هدف اين تحقيق تبیین عوا چکیده کامل
        امروزه سرمايه‏گذاري و داشتن سرمايه به عنوان يكي از مباحث كليدي توسعه، از اهمیت بسیار اساسی و تعیین‏کننده‏ای برخوردار است. دولت‏ها ترجيح مي‏دهند كه در غياب و يا در كنار خود عنصري مانند بخش خصوصي را وارد ميدان كنند تا نقش و وظايف آنها را انجام دهد. هدف اين تحقيق تبیین عوامل ساختاری مؤثر بر جذب سرمايه‏گذاري در استان لرستان است. روش تحقیق ترکیبی از نوع کمی است و تکنیک پیمایش و ابزار پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفت و مدل نظری تحقيق که در برگیرنده متغيرهاي مستقلي مانند شرايط اقتصادي، زيرساختي، قضايي - انتظامي، سياسي، اداري - سازمانی، فرهنگي - اجتماعي و شرايط سطح ملي و جهاني است، طراحی شد تا بر اساس آن جذب سرمایه‏گذاری در بين سرمايه‏گذاران مورد تبیین و تحلیل قرار گیرد. مطابق با سطح‏بندی انجام شده پاسخگویان، تمایل به سرمایه‏گذاری در لرستان متوسط روبه پايين، زیر ساخت‏های موجود در استان متوسط رو به پایین، شرايط اقتصادي متوسط رو به بالا، میزان مسائل قضایی- انتظامی متوسط رو به پایین، مسائل اداری - سازمانی متوسط رو به پایین، شرايط فرهنگی - اجتماعی متوسط رو به پایین، شرايط سياسي پايين و سطح شرايط ملي و جهاني نيز پايين مي‏باشد. همچنين بين متغيرهاي مستقل تحقيق اعم از اقتصادي، زيرساختي، قضايي- انتظامي، فرهنگي- اجتماعی، سياسي، اداري- سازماني با تمايل به سرمايه‏گذاري به عنوان متغير وابسته تحقيق رابطه همبستگي مثبت و معناداري وجود دارد ولي متغير شرايط ملي و جهاني داراي رابطه همبستگي معنا‏داري نمي‏باشد. رگرسيون چند متغيره تحقيق نشان می‏دهد كه متغير سياسي، اداري - سازمانی و فرهنگي- اجتماعي، متغيرهاي تاثيرگذار در تبيين و پيش‏بيني گرايش به سرمايه‏گذاري در استان هستند و قدرت تبيين كنندگي رگرسيون يا همان R2 مدل تحقيق 52 درصد است به اين معنا كه اين متغيرها در حدود نيمي از وضعيت متغير وابسته را تبيين مي‏كنند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - سیاست‏های علم و فناوری در برنامه‏های توسعه پنج‏ساله (تحلیل گفتمان برنامه ششم بر اساس رویکرد لاکلو و موف)
        سیده زهرا امیر ارجمندی مهرداد نوابخش باقر ساروخانی
        سیاست‏های علم و فناوری به دلیل اهمیتی که در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع دارند، به یکی از مهمترین عرصه‏های نزاع گفتمانی تبدیل شده‏اند. از این‏رو، مطالعه حاضر با هدف تحلیل گفتمان برنامه ششم بر اساس رویکرد لاکلو و موف انجام گرفته است. جامعه مورد مطالعه کلیه مواد قانونی چکیده کامل
        سیاست‏های علم و فناوری به دلیل اهمیتی که در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع دارند، به یکی از مهمترین عرصه‏های نزاع گفتمانی تبدیل شده‏اند. از این‏رو، مطالعه حاضر با هدف تحلیل گفتمان برنامه ششم بر اساس رویکرد لاکلو و موف انجام گرفته است. جامعه مورد مطالعه کلیه مواد قانونی و تبصره‏های مرتبط با علم و فناوری در قانون برنامه ششم توسعه بودند که به صورت تمام‏شماری مورد مطالعه قرار گرفتند یافته‏ها نشان می‏دهد که دال مرکزی این سند «نوآوری هدفمند علمی» است که مدلول‌‌های خود را بر اساس سه نشانه «کارآمدی و روزآمدی، خصوصی‌‌سازی/مردم‌‌سازی و اقتصاد دانش‌‌بنیان» برساخت کرده است. دال شناور، در قالب «همکاری و مشارکت علمی» و «عملکرد رقابتی» خود را نشان داده است. دال‏های تهی «اشتغال»، «نوسازی و بهسازی دانشی» و «بهره‌‌وری علمی» هستند که با وقفه‌‌ها و لحظه‌‌ها «مردمی‌‌سازی»، «نوسازی و بهسازی آموزشی» و «فرهنگ و ارزش‌‌های اسلامی» همراه هستند. حوزه گفتمانی این برنامه «دولت‌‌محوری، وابستگی به بیرون، کاهش محرومیت و بی‌‌طرفی علمی» است که گفتمان «فرهنگ‌‌محور/بوم‌‌محور» با موقعیت هژمونیک خود تخاصم‌‌ها را به حاشیه برده و فضا را برای مانور گفتمانی خود تحکیم بخشیده است. نتایج این مطالعه نشان می‏دهد که این برنامه با تاکید بر ررویه‏های اثبات‏گرایانه و عرضه‏محوری به سوی اهداف کمی در حرکت است که این امر امکان مردمی‌‌سازی علم و بکارگیری سرمایه‌‌های اجتماعی را با خلاء جدی روبرو ساخته است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - بررسی وضعیت مهاجرت طی سالهای پس از انقلاب و عوامل موثر بر تشدید آن
        امیرحسین اخباری فرد رضا شیرزادی فخرالدین سلطانی
        جمهوري اسلامي ايران از جمله کشورهايي است که به طور پيوسته با معضل مهاجرت روبرو بوده است. هرچند بحث مهاجرت از اوايل انقلاب اسلامي پيوسته گريبانگير کشور بوده است اما اين امر در سال‏هاي اخير ابعاد تازه و جدي تري يافته است. خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، چکیده کامل
        جمهوري اسلامي ايران از جمله کشورهايي است که به طور پيوسته با معضل مهاجرت روبرو بوده است. هرچند بحث مهاجرت از اوايل انقلاب اسلامي پيوسته گريبانگير کشور بوده است اما اين امر در سال‏هاي اخير ابعاد تازه و جدي تري يافته است. خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، موجب ترس از دست دادن آرامش زندگی در بخش اقتصادی و افزایش نارضایتی‏ها و انتقادها به حکومت گردیدکه سبب افزایش موج جدیدی از مهاجرت از داخل به خارج گردیده است. بر این اساس مسئله اصلی در این پزوهش بررسی وضعیت مهاجرت طی سال‏های پس از انقلاب و عوامل موثر بر تشدید آن است. یافته‏های پژوهش نشان می‏دهدکه خروج یکجانبه آمریکا از برجام، و افزایش تحریم‏ها باعث، باعث افزایش مهاجرت به مکان‌های دیگر گردیده است. در چند سال اخیر، آمارها از ورود ایران به موج جدید مهاجرت‌ها خبر می‌دهد که با تحریم‌ها، تشدید شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - بررسی تأثیرات کوتاه مدت و بلند مدت سواد مالی، شمول مالی و توسعه اجتماعی بر ثبات مالی در کشورهای عضو اوپک با استفاده از رویکرد PARDL
        مروان عبدالرزاق مطر حسین شریفی رنانی ادیب قاسم شندی بهار حافظی
        توسعه اجتماعی فرایند ایجاد دگرگونی هاي بنیادین با هدف ادغام اجتماعی، انسجام اجتماعی، پاسخگو کردن کارگزاران امکانات و سازمانهاي صاحب قدرت است که به دلیل ماهیت چند بعدی خود، می تواند پیامدهای اقتصادی داشته باشد. از جمله این پیامدها می توان به مقوله ثبات مالی اشاره داشت. ع چکیده کامل
        توسعه اجتماعی فرایند ایجاد دگرگونی هاي بنیادین با هدف ادغام اجتماعی، انسجام اجتماعی، پاسخگو کردن کارگزاران امکانات و سازمانهاي صاحب قدرت است که به دلیل ماهیت چند بعدی خود، می تواند پیامدهای اقتصادی داشته باشد. از جمله این پیامدها می توان به مقوله ثبات مالی اشاره داشت. علاوه بر این، شمول مالی و سواد مالی دو مفهوم دیگری می باشند که می توانند با ثبات مالی در ارتباط باشند. در همین راستا، در تحقیق حاضر به بررسی تأثیرات کوتاه مدت و بلند مدت سواد مالی، شمول مالی و توسعه اجتماعی بر ثبات مالی در 17 کشور عضو اوپک شامل الجزایر، ایران، عراق، کویت، لیبی، جزایر سلیمان، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اکوادور، آنگولا، ونزوئلا، نیجریه، گابن، گینه، کنگو و اندونزی طی سال های 2010 تا 2023 پرداخته شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش رگرسیونی داده های پانلی با رویکرد خودرگرسیون با وقفه های توزیعی PARDL استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داد که ارتقای توسعه اجتماعی می تواند در کوتاه مدت و بلند مدت نقش مثبت و تقویت کننده در زمینه ثبات مالی کشورهای مورد بررسی داشته باشد. دیگر یافته ها نشان داد که شمول مالی تأثیر در کوتاه مدت تأثیر منفی ولی در بلند مدت تأثیر مثبت و معنادار بر ثبات مالی در کشورهای مورد بررسی داشته است. همچنین مشاهد شد که در نهایت سواد مالی تا حدودی توانسته هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت ثبات مالی را در کشورهای مورد بررسی بهبود بخشد. بر همین اساس نتیجه گیری می شود که توسعه اجتماعی به دلیل ابعاد گسترده آن و همچنین شمول مالی و سواد مالی، باید به عنوان عوامل موثر بر ثبات مالی در کشورهای مورد بررسی در نظر گرفته شوند و هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت مد نظر قرار داشته باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        12 - اراِئه الگوی نوآوری اجتماعی با رویکرد توسعه کارآفرینی در اداره کل راه و شهرسازی استان های شمالی
        روح اله سمیعی علیرضا  سازش پرویز سعیدی محمودرضا  مستقیمی
        تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی-توسعه ای و از حیث روش اجرا تحقیقات توصیفی-پیمایشی و از نوع همبستگی قرار می گیرد و از روش آمیخته اکتشافی استفاده شده است. در راستای آن به منظور طراحی الگوی نوآوری اجتماعی با رویکرد توسعه کارآفرینی در اداره کل راه و شهرسازی استان های شمالی چکیده کامل
        تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی-توسعه ای و از حیث روش اجرا تحقیقات توصیفی-پیمایشی و از نوع همبستگی قرار می گیرد و از روش آمیخته اکتشافی استفاده شده است. در راستای آن به منظور طراحی الگوی نوآوری اجتماعی با رویکرد توسعه کارآفرینی در اداره کل راه و شهرسازی استان های شمالی از تکنیک دلفی فازی در مراحل مختلف تحقیق استفاده شده است.در مرحله کیفی از تیم تصمیم که شامل خبرگان (اساتید دانشگاهی و مدیران عالی ادارات راه و شهرسازی استان های شمالی) به تعداد 50 نفر بودند که به عنوان تیم تصمیم در شناسایی شاخص ها و ابعاد متغیرها در این تحقیق حضور داشتند که جهت انتخاب آنها از روش غیرتصادفی(هدفمند) و روش گلوله برفی استفاده شده است.در مرحله کمی جهت گردآوری داده ها از جامعه آماری کارشناسان ادارات راه و شهرسازی استان های شمالی تشکیل می دهند که تعداد آنان1000 است. برای تعیین حجم نمونه کارشناسان ادارات راه و شهرسازی استان های شمالی از جدول کرجسی و مورگان استفاده شد لذا تعداد حجم نمونه 278 نفر تعیین شد و روش نمونه گیری ،تصادفی طبقه ای بود.با توجه به نتایج تحقیقات انجام گرفته و ادبیات نظری موجود در زمینه نوآوری اجتماعی در هفت دسته کلی(اهداف اجتماعی-تحول اجتماعی-ظرفیت سازی-مدیریت سازمانی-کارآفرینی اجتماعی-تحول نهادی وخدمات عمومی) دسته بندی گردید.شاخص عوامل ساختاری ، عوامل مهارتی ، عوامل محیطی و عوامل رفتاری دارای اولویت می‌باشند.شاخص کارآفرینی اجتماعی ، ظرفیت سازی ، تحول اجتماعی ، مدیریت سازمانی، تحول نهادی ، اهداف اجتماعی و خدمات عمومی دارای اولویت می-باشند. پرونده مقاله