• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - روش های یاددهی- یادگیری برنامه درسی تلفیقی تربیت اجتماعی در دوره ابتدایی
        رضا غلامیان سیداحمد هاشمی علی اصغر ماشینچی محمد بهروزی
        هدف از اجرای این پژوهش روش های یاددهی- یادگیری برنامه درسی تلفیقی تربیت اجتماعی در دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1398-1397 بود. روش پژوهش، آمیخته (کیفی- کمی) از نوع طرح های متوالی- اکتشافی بود. جامعه آماری را متخصصان برنامه درسی و کارشناسان تعلیم و تربیت شاغل در مدارس ابتد چکیده کامل
        هدف از اجرای این پژوهش روش های یاددهی- یادگیری برنامه درسی تلفیقی تربیت اجتماعی در دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1398-1397 بود. روش پژوهش، آمیخته (کیفی- کمی) از نوع طرح های متوالی- اکتشافی بود. جامعه آماری را متخصصان برنامه درسی و کارشناسان تعلیم و تربیت شاغل در مدارس ابتدایی تشکیل دادند که از بین آنان 40 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب گردید. با استفاده از روش تحلیل محتوا مدل ترتیبی مایرینگ و نظام مقوله بندی قیاسی در سطح کیفی 70 کد و 18 تم از مصاحبه ها و خلاصه اسناد و مدارک استخراج و با استفاده از روش تحلیل عاملی در فاز کمی مفاهیم استخراج شده به 17 مقوله فرعی و 6 مقوله اصلی از روش های یاددهی- یادگیری مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها در حوزه کیفی بر اساس تحلیل محتوا مدل ترتیبی مایرینگ و نظام مقوله بندی قیاسی و در حوزه کمی روش تحلیل عاملی صورت پذیرفت. نتایج نشان داد که از رویکردهای یاددهی ـ یادگیری رشد حرفه‌ای استفاده از روش تدریس تلفیقی تربیت اجتماعی کودکان از درجة اهمیت و مورد استقبال بیشتری برخوردار بوده و با استفاده از روش همسال سنجی و نظرخواهی از والدین در ارزشیابی تربیتی فراگیران و اصطلاح روش‌های یادگیری و استفاده از راهبردهای یادگیری مشارکتی، تدریس تیمی، روش‌های حل مسئله، اکتشافی، پروژه، بحث و گفتگو و یادگیری خودهدایتی براساس رویکردهای سازنده گرایی و سایر رویکردهای ارائه شده در الگو و انجام فعالیت‌های شبیه سازی شده، کمترین ارزش را در این عنصر داشته است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - اثربخشی تدریس مبتنی بر الگوی چرخه یادگیری هفت مرحله‌ای آیزنکرافت بر بهبود مهارت‌های خودکارآمدی و تفکر انتقادی دانش‌آموزان ناحیه 1 کرج
        علیرضا محمدی نژاد گنجی مهتاب سلیمی شهلا فرهادی ورمرزابادی
        پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تدریس مبتنی بر الگوی چرخه یادگیری هفت مرحله‌ای آیزنکرافت بر بهبود مهارت‌های خودکارآمدی و تفکر انتقادی دانش‌آموزان ناحیه یک کرج انجام شد. روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ روش نیمه تجربی با اجرای پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل میب چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تدریس مبتنی بر الگوی چرخه یادگیری هفت مرحله‌ای آیزنکرافت بر بهبود مهارت‌های خودکارآمدی و تفکر انتقادی دانش‌آموزان ناحیه یک کرج انجام شد. روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ روش نیمه تجربی با اجرای پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری به تعداد 1360 نفر می‌باشد. با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی از بین مدارس ناحیه یک کرج، یک مدرسه و از بین دانش آموزان پایه پنجم آن مدرسه نیز به‌طور تصادفی 30 نفر انتخاب شد و در دو 15 نفره آزمایش کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش بسته آموزشی بر اساس الگوی چرخه یادگیری هفت مرحله‌ای آیزنکرافت (2003)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی مورگان-جینکز (1999) و پرسشنامه تفکر انتقادی ریکتس (2003) بود که روایی صوری و محتوایی پرسشنامه‌ها مذکور از نظر اساتید راهنما و مشاور بررسی و تائید شد. پایایی کل پرسشنامه‌ها با استفاده از آلفای کرونباخ، به ترتیب 82/0 و 87/0 محاسبه شد. نتایج نشان داد که تدریس مبتنی بر الگوی چرخه یادگیری هفت مرحله‌ای آیزنکرافت بر بهبود ابعاد مهارت خودکارآمدی (استعداد، بافت و کوشش) و ابعاد مهارت تفکر انتقادی (خلاقیت، بالندگی و تعهد) دانش‌آموزان ناحیه یک کرج مؤثر است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - رابطه بین راهبردی‌های حل مسئله با تفکر انتقادی در دانشجویان دانشکده مهندسی راه‌آهن، دانشگاه علم و صنعت
        رویا سروی فاطمه احمدبیگی مجتبی معظمی
        چکیدههدف مقاله حاضر بررسی رابطه بین راهبردهای حل مسئله با تفکر انتقادی در دانشجویان دانشکده مهندسی راه‌آهن، دانشگاه علم و صنعت است . این مقاله کاربردی و روش آن از نوع همبستگی بوده است . جامعه آماری این مقاله شامل کلیه دانشجویان دانشکده مهندسی راه‌آهن بودند. تعداد کل دان چکیده کامل
        چکیدههدف مقاله حاضر بررسی رابطه بین راهبردهای حل مسئله با تفکر انتقادی در دانشجویان دانشکده مهندسی راه‌آهن، دانشگاه علم و صنعت است . این مقاله کاربردی و روش آن از نوع همبستگی بوده است . جامعه آماری این مقاله شامل کلیه دانشجویان دانشکده مهندسی راه‌آهن بودند. تعداد کل دانشجویان 760 نفر بود که بر اساس جدول تناسب حجم نمونه مورگان 260 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پایایی پرسشنامه استاندارد حل مسئله کسیدی و لانگ (1996) برابر 86/0 و پایایی پرسشنامه در این پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 84/0 گزارش شد. برای متغیر تفکر انتقادی میزان پایایی پرسشنامه در پژوهش (احمد بیگی، 1397) با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 81% و پایایی پرسشنامه تفکر انتقادی در این پژوهش 86/0 گزارش شد. برای تحلیل داده‌ها از دو روش توصیفی و استنباطی استفاده شد. در روش توصیفی با استفاده از فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد به بررسی وضعیت متغیرهای موردبررسی و در بخش استنباطی با استفاده از آزمون کولموگروف – اسمیرنف جهت توزیع داده‌ها استفاده شد. چون داده‌ها دارای توزیع نرمال بودند پس برای آزمون این فرضیه‌ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. کلیه تحلیل‌های آماری توسط نرم‌افزار کامپیوتری SPSS ورژن 23 استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین راهبردهای حل مسئله و تفکر انتقادی ارتباط معنادار وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی نقش میانجی عدالت سازمانی و کیفیت زندگی کاری در مدل سازی تاثیر هوش معنوی بر خودکارآمدی؛ واکاوی دیدگاه معلمان
        جعفر بیک زاد علی هدایت فسندوز
        هدف از این پژوهش تبیین تاثیر هوش معنوی بر خودکارآمدی معلمان با میانجی عدالت سازمانی و کیفیت زندگی کاری است. جامعه آماری شامل معلمان مقطع متوسطه شهرستان نقده که با روش نمونه گیری تصادفی ، 230 نفر برای نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی - همبستگی با استفاده از الگوی معاد چکیده کامل
        هدف از این پژوهش تبیین تاثیر هوش معنوی بر خودکارآمدی معلمان با میانجی عدالت سازمانی و کیفیت زندگی کاری است. جامعه آماری شامل معلمان مقطع متوسطه شهرستان نقده که با روش نمونه گیری تصادفی ، 230 نفر برای نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی - همبستگی با استفاده از الگوی معادلات ساختاری به عنوان تحقیق کاربردی است. جهت گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه های استاندارد هوش معنوی دیوید کینگ، خودکارآمدی عمومی شرر، کیفیت زندگی کاری والتون و عدالت سازمانی نیهوف و مورهن استفاده شده است. به منظور آزمون نیکویی برازش از مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی تحلیل صورت گرفت. نتایج تحلیل نشان داد، هوش معنوی بر خودکار آمدی معلمان، کیفیت زندگی کاری و عدالت سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد. هوش معنوی به ترتیب 26/0، 63/0 و59/0 از تغییرات خودکارآمدی معلمان، کیفیت زندگی کاری و عدالت سازمانی را به طور مستقیم تبیین می کند. و به طور غیر مستقیم با میانجی گری عدالت سازمانی و کیفیت زندکی کاری به ترتیب 26/0 و 18/0 بر خودکارآمدی تاثیر دارد. همچنین عدالت سازمانی، 35/0 از تغییرات کیفیت زندگی کاری را تبیین می کند و متغیر هوش معنوی با میانجی عدالت سازمانی، 20/0 از تغییرات کیفبت زندگی کاری را تبیین می کند. تاثیر مستقیم عدالت سازمانی و کیفیت زندگی کاری بر خودکارآمدی به ترتیب معادل 44/0 و 28/0 می باشد. ضرایب معناداری تمامی مسیرها از 96/1، بیشتر می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تبیین رابطه بین سرمایه فکری ، یادگیری سازمانی و عملکرد کارکنان شعب بانک پارسیان استان گیلان
        اصغر قدم زن جلالی حسن حبیبی ماچیانی محمد تقی پور سارا مشتاقی
        سرمایه ی فکری یک دارایی نامشهود سازمان است. ظهور اقتصاد جدید مبتنی بر دانش و اطلاعات، منجر به افزایش علاقه ی محققان به مطالعه در حوزه ی سرمایه ی فکری شده است. هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین سرمایه فکری سازمان و عملکرد کارکنان و یادگیری سازمانی می باشد. پژوهش از حیث ه چکیده کامل
        سرمایه ی فکری یک دارایی نامشهود سازمان است. ظهور اقتصاد جدید مبتنی بر دانش و اطلاعات، منجر به افزایش علاقه ی محققان به مطالعه در حوزه ی سرمایه ی فکری شده است. هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین سرمایه فکری سازمان و عملکرد کارکنان و یادگیری سازمانی می باشد. پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نوع توصیفی – پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه شعب بانک پارسیان دراستان گیلان می باشد که دارای جمعیت 400 نفر می باشند. روش تحقیق روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده و سیستماتیک می باشد. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 196 نفر محاسبه شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد سرمایه فکری، عملکرد کارکنان و یادگیری سازمانی می باشد که پایایی سوالات پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ 83/0 محاسبه گردید و روایی سوالات به روش روایی محتوا تایید شد. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS21 به روش آزمون هم بستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها و نتایج حاصله نشان داد که بین سرمایه فکری و یادگیری سازمانی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد و هم چنین بین یادگیری سازمانی و عملکرد کارکنان نیز ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. هم چنین بین سرمایه فکری و یادگیری سازمانی با عملکرد کارکنان نیز ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - نقش برنامه درسی مبتنی بر شایستگی در اشتغال پذیری فارغ‌التحصیلان نظام های مهارتی (مطالعه موردی: دانشگاه جامع علمی کاربردی)
        مریم هادی زاده علی اکبر خسروی علیرضا عصاره رضا نوروززاده
        هدف این پژوهش بررسی ویژگی‌های مهم برنامه‌های درسی مبتنی بر شایستگی و عوامل اشتغال پذیری فارغ‌التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی است. داده‌ها از طریق مصاحبه و روش‌های کیفی و توصیفی - استنتاجی جمع‌آوری و تحلیل شدند. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر اجرا، کیفی و پدیدارشنا چکیده کامل
        هدف این پژوهش بررسی ویژگی‌های مهم برنامه‌های درسی مبتنی بر شایستگی و عوامل اشتغال پذیری فارغ‌التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی است. داده‌ها از طریق مصاحبه و روش‌های کیفی و توصیفی - استنتاجی جمع‌آوری و تحلیل شدند. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر اجرا، کیفی و پدیدارشناسانه است. جامعه آماری شامل متخصصان برنامه‌ درسی است که 10 نفر به‌صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. روایی و پایایی تحقیق مورد تائید چهار نفر از متخصصین قرار گرفت. نتایج نشان می‌دهد ایجاد زمینه مناسب آموزشی بر مبنای نیازهای مهارتی مشاغل، همسویی با تغییرات سریع فنّاورانه، داشتن انعطاف، سنجش صلاحیت حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان قبل از اشتغال، آموزش خلاقیت و کارآفرینی از ویژگی‌های برنامه درسی مبتنی بر شایستگی است. آشناسازی دانشجویان با تکنیک‌ها و مهارت‌های جدید برای احراز شغل، اجرای آموزش‌ها در محیط‌های کارورزی و کسب تجارب واقعی کار قبل از اشتغال از عوامل افزایش اشتغال پذیری و در مقابل، تعداد بالای ساعات آموزش‌های نظری، بروز نبودن محتوا، تجربه محدود در محیط واقعی کار و عدم آمادگی کافی برای انجام کار از دلایل عدم استقبال از فارغ‌التحصیلان دانشگاه جامع هستند. تقویت ترکیب اعضای تخصصی تدوین برنامه‌، اجرای نظام صلاحیت حرفه‌ای، متناسب‌سازی برنامه‌ها با نیازهای واقعی بازار کار، نظارت مستمر و کارآمد، تقویت پیوند بین نظام طبقه‌بندی مشاغل، نظام طبقه‌بندی رشته‌های تحصیلی و نظام اطلاعات بازار کار از راهکارهای بهبود اثربخشی برنامه‌های درسی این دانشگاه پیشنهاد شدند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - مطالعه تطبیقی سلامت اجتماعی در بین جوانان کاربر و ناکاربر کتابخانه‌های وابسته به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور (مطالعه موردی: کتابخانه‌های عمومی منطقه5 شهر تهران)
        لیلا آخوندی نجلا حریری محمدرحیم رسولی آزاد
        هدف از اجرای این پژوهش، بررسی وضعیت و مقایسه سلامت اجتماعی در بین جوانان کاربر و ناکاربر کتابخانه‌های وابسته به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در منطقه5 شهر تهران بوده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به لحاظ روش اجرا، پیمایشی- تحلیلی و به لحاظ هدف، از نوع همبستگی بوده اس چکیده کامل
        هدف از اجرای این پژوهش، بررسی وضعیت و مقایسه سلامت اجتماعی در بین جوانان کاربر و ناکاربر کتابخانه‌های وابسته به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در منطقه5 شهر تهران بوده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به لحاظ روش اجرا، پیمایشی- تحلیلی و به لحاظ هدف، از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش کلیه جوانان کاربر و ناکاربر کتابخانه های عمومی در منطقه 5 شهر تهران و حجم نمونه برابر 342 نفر بود. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه استاندارد سلامت اجتماعی کییز (2004) بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌‌ها از آمار‌ توصیفی و استنباطی در قالب شاخص‌های پراگندگی، آزمون اسپیرمن، آزمون لوین، آزمون تی استیودنت، آزمون ANOVA استفاده شد و یافته ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین سلامت اجتماعی و استفاده از کتابخانه عمومی در میان جوانان کاربر و ناکاربر، تفاوت مثبت و معناداری وجود دارد. لیکن میزان تفاوت اندک و از نوع ضعیف بوده است. براساس فرضیه های پژوهش میان ویژگی‌های جنسیت، سن، وضعیت تأهل، میزان تحصیلات و وضعیت اشتغال، بین جوانان کاربر و ناکاربر، رابطه معنادار و مثبتی مشاهده نشد. این عدم معناداری ناشی از رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات و دسترسی جوانان به محملهای اطلاعاتی نوین مانند: اینترنت، شبکه های اجتماعی و برنامه‌های کاربردی کتابخوانی بوده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - شناسایی نشانگرهای محوری مدیران آموزشی در فرایند یاددهی- یادگیری
        زهره سبزیان پور مریم اسلام پناه
        هدف از این مطالعه، تبیین و استخراج چارچوب صلاحیت‌ مدیران مدارس به عنوان رهبر یادگیری (دانایی) می‌باشد. این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی، نحوه گردآوری داده‌ها توصیفی تحلیلی و بر حسب روش اجرا از نوع پژوهش‌های ترکیبی محسوب می‌شود. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی شامل: کل چکیده کامل
        هدف از این مطالعه، تبیین و استخراج چارچوب صلاحیت‌ مدیران مدارس به عنوان رهبر یادگیری (دانایی) می‌باشد. این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی، نحوه گردآوری داده‌ها توصیفی تحلیلی و بر حسب روش اجرا از نوع پژوهش‌های ترکیبی محسوب می‌شود. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی شامل: کلیه مقالات، رساله‌ها، طرح‌ها و گزارش‌های پژوهشی مرتبط با موضوع مورد پژوهش در گستره زمانی 2000-2018 در حوزه صلاحیت‌های رهبر یادگیری با نمونه‌گیری هدفمند بود. در بخش کمی، جامعۀ آماری شامل تمام مدیران مدارس آموزش و پرورش شهر کرمانشاه بر اساس روش تصادفی ساده، تعداد 120 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در بخش کیفی، تحلیل مضمون با همسو‌سازی داده‌ها به تدوین و اعتباریابی چارچوب صلاحیت‌های رهبر یادگیری (دانایی) پرداخته شد. در این فرایند دو پیش‌سازمان‌دهندۀ یاددهی-یادگیری و سازمانی، و نیز 8 مضمون پایۀ اعتبار سنجی شد. در بخش کمی، ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامۀ محقق ساخته 36 گویه ای می‌باشد که بر اساس تحلیل مضمون تهیه شد، همچنین ضریب پایایی بر اساس آلفای کرونباخ مقدار قابل قبول 95/0 را نشان داد. داده‌ها توسط نرم افزار اسمارت پی‌ال‌اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج تحلیل عاملی تأییدی، ابزار مذکور از برازش مطلوبی برخوردار است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - نقش واسطه ای رضایت زناشویی در رابطه بین قدرت ایگو و موفقیت شغلی
        آرزو شکری عبداله شفیع آبادی فریده دوکانه ای فرد
        پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای رضایت زناشویی در رابطه بین قدرت ایگو و موفقیت شغلی انجام شد. روش پژوهش حاضر همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری، شامل شاغلین متاهل در فرمانداری‌های شرق استان تهران در سال 1397 بود. حجم نمونه آماری شامل 300 نفر تعیین و با چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای رضایت زناشویی در رابطه بین قدرت ایگو و موفقیت شغلی انجام شد. روش پژوهش حاضر همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری، شامل شاغلین متاهل در فرمانداری‌های شرق استان تهران در سال 1397 بود. حجم نمونه آماری شامل 300 نفر تعیین و با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. افراد نمونه، پرسش نامه‌های موفقیت شغلی نبی (۲۰۰۱)، رضایت زناشویی اینریچ (1986) و قدرت ایگو مارک استروم و همکاران (1997) را تکمیل کردند. برای آزمون فرضیه ها، از معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌ها حاکی از این بود: بین قدرت ایگو و موفقیت شغلی رابطه مثبت و در سطح 01/0 معنادار است. بین رضایت زناشویی و موفقیت شغلی نیز رابطه مثبت و در سطح 01/0 معنادار بود. همچنین رضایت زناشویی به صورت مثبت و معنادار رابطه بین قدرت ایگو و موفقیت شغلی را میانجیگری می کند. بنابراین می توان نتیجه گرفت به منظور بهبود موفقیت شغلی به عوامل شخصیتی و خانوادگی کارکنان توجه کافی نمود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - اثربخشی مداخله ذهن آگاهی بر اختلال کم‌توجهی و اختلال یادگیری در هنرجویان هنرستان های پسرانه شهر رودهن در سال تحصیلی 98-97
        قدیر قدیری علمداری حسین بیگدلی رضا حسین پور
        هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله ذهن آگاهی بر اختلال کم‌توجهی و اختلال یادگیری در هنرجویان هنرستان های پسرانه شهر رودهن در سال تحصیلی 98-97 انجام شد.مواد و روش‌ها: روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل همه هنرجو چکیده کامل
        هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله ذهن آگاهی بر اختلال کم‌توجهی و اختلال یادگیری در هنرجویان هنرستان های پسرانه شهر رودهن در سال تحصیلی 98-97 انجام شد.مواد و روش‌ها: روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل همه هنرجویان هنرستان‌های پسرانه شهید چمران و آیت الله رفسنجانی در سال تحصیلی 98-97 در شهر رودهن بود که از بین آنها 30 نفر با نمونه گیری در دسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند (15 n1=n2=). ابزار پژوهش شامل پرسشنامه d2جهت ارزیابی مشکلات کم‌توجهی و پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو توسط ویلکات و همکاران(CLDQ) بود. گروه آزمایش تحت مداخله ذهن آگاهی قرار گرفتند اما گروه گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. داده ها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند.یافته ها: نشان داد که به کارگیری مداخله ذهن آگاهی موجب کاهش معنادار اختلال کم‌توجهی(001/0P=) در آزمودنی‌های گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه شد. اما در کاهش مشکلات یادگیری اثربخشی معناداری مشاهده نشد.نتیجه گیری: براساس یافته حاصل مبنی بر اثربخشی معنادار مداخله ذهن آگاهی بر کاهش اختلال کم‌توجهی پیشنهاد می‌شود، مشاوران و درمانگران برای کاهش مشکلات کم‌توجهی هنرجویان هنرستان‌ها، از مداخله ذهن آگاهی استفاده نمایند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - تأثیر رهبری تحول‌آفرین بر رفتار شهروندی سازمانی و خلاقیت کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی
        محبوبه عبداللهی حسن بغدادی
        در دنیای به شدت رقابتی امروزی سازمان ها نه تنها برای سود بیشتر بلکه حتی برای بقای خود نیازمند خلاقیت و افزایش بهره وری می باشند که این امر نیازمند مدیریتی متعامل و تحول آفرین می باشد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر رهبری تحول‌آفرین بر رفتار شهروندی سازمانی و خلاقیت کارکنان د چکیده کامل
        در دنیای به شدت رقابتی امروزی سازمان ها نه تنها برای سود بیشتر بلکه حتی برای بقای خود نیازمند خلاقیت و افزایش بهره وری می باشند که این امر نیازمند مدیریتی متعامل و تحول آفرین می باشد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر رهبری تحول‌آفرین بر رفتار شهروندی سازمانی و خلاقیت کارکنان در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است. نوع تحقیق از نظر هدف، کاربردی و روش پژوهش، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است که در سال 96-97 در این شرکت در استان هرمزگان مشغول به کار بوده‌اند و تعداد آن‌ها 200 نفر است. بر اساس جدول مورگان و با در نظر گرفتن 10 درصد افت، نمونه 140 نفری به‌صورت تصادفی ساده انتخاب‌شده‌اند. داده‌های تحقیق از طریق پرسشنامه رهبری تحول‌آفرین باس و آولیو (2000) با پایایی858/0=α، رفتار شهروندی سازمانی لی و آلن (2002) و (904/0=α)، خلاقیت کارکنان کوالهو و همکاران (2011) و (785/0=α) جمع‌آوری گردید. روایی صوری پرسشنامه با نظرمتخصصان مورد تائید قرار گرفت. فرضیه‌های تحقیق با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و SMARTPLS و از طریق آزمون رگرسیون چندگانه تحلیل گردید. یافته‌ها نشان داد رهبری تحول‌آفرین بر رفتار شهروندی سازمانی و و خلاقیت کارکنان تأثیر مثبت و معناداری دارد.رهبری تحول آفرین(نفوذ آرمانی رفتار و صفات، انگیزش الهام بخش، ترغیب ذهنی) بر رفتار شهروندی سازمانی تأثیر معناداری دارد. رهبری تحول آفرین(انگیزش الهام بخش) بر خلاقیت تأثیر معناداری دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        12 - تأثیر مدیریت آموزش بر مسیر شغلی کارکنان سازمان‌های خدماتی
        بهاره سادات بیات غیاثی سید کامران نوربخش
        جامعه آماری، کارکنان سازمان مدیریت صنعتی می‌باشند. گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته مسیر شغلی و پرسشنامه آموزش کارکنان گردآوری ‌شده و نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تعداد 110 نفر می‌باشد. متغیر مستقل، مدیریت آموزش کارکنان ساز چکیده کامل
        جامعه آماری، کارکنان سازمان مدیریت صنعتی می‌باشند. گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته مسیر شغلی و پرسشنامه آموزش کارکنان گردآوری ‌شده و نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تعداد 110 نفر می‌باشد. متغیر مستقل، مدیریت آموزش کارکنان سازمان مدیریت صنعتی می‌باشد و متغیر وابسته مسیر شغلی کارکنان که با اقتباس از مؤلفه‌های مسیر شغلی مدل ادگارد شاین( هشت مؤلفه)، بررسی گردید. برای آزمون فرضیه‌ها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد و خروجی آن با استفاده از نرم افزار SPSS20 مورد تحلیل قرار گرفت که در سطح اطمینان 99 درصد، مدیریت آموزش کارکنان بر مؤلفه‌های مسیر شغلی کارکنان سازمان‌های خدماتی تأثیر دارد. همچنین اثرگذاری متغیر مستقل بر متغیرهای وابسته بوسیله روش رگرسیون چند متغیره مورد بررسی قرار گرفت، تاثیر مدیریت آموزش بر متغیرهای استقلال/عدم وابستگی، شایستگی مدیریت عمومی، خلاقیت و کارآفرینی، چالش ناب، سبک زندگی در سطح اطمینان 99% معنادار می‌باشند.(01/0>Sig) تاثیر مدیریت آموزش بر متغیرهای امنیت/ثبات، شایستگی فنی وظیفه‌ای، خدمت یا وفاداری نسبت به یک آرمان در سطح اطمینان 99% معنادار نمی‌باشند.(01/0 پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        13 - بررسی نقش «سازمان های مجازی» در ارتباطات انسانی موثر با رویکردی تفسیری به کنش رفتاری کاربران کافی نت های شهر دماوند
        رنگین نگار کرم زاده سینا تفنگ چی
        عصر مجازی نهایت توسعه و پیشرفت فناوری اطلاعات در فضای سه بعدی و در محیطی مبتنی بر دانش است و تأثیرات شگرف اثرفضاهای مجازی در سرعت و فراوانی ارتباطات انسانی موضوعی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. در این راستا پژوهش حاضر با هدف کلی بررسی دیدگاه و نقش سازمان‌های مجازی د چکیده کامل
        عصر مجازی نهایت توسعه و پیشرفت فناوری اطلاعات در فضای سه بعدی و در محیطی مبتنی بر دانش است و تأثیرات شگرف اثرفضاهای مجازی در سرعت و فراوانی ارتباطات انسانی موضوعی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. در این راستا پژوهش حاضر با هدف کلی بررسی دیدگاه و نقش سازمان‌های مجازی در ارتباطات انسانی مؤثر با رویکردی تفسیری به کنش رفتاری کاربران پسر و دختر فضای مجازی در شهردماوند بر روی نمونه ای با انتخاب تصادفی خوشه ای طبقه ای به حجم 345 از جامعه آماری کلیه جوانان بین 17 تا 36 ساله شهر دماوند که به کافی نت‌ها و مراکز ارتباطات رایانه ای شهر دماوند که در فروردین و اردیبهشت ماه سال 1394 مراجعه نموده‌اند و به روش پیمایشی انجام شده. جهت سنجش متغیرها از یک پرسشنامه محقق ساخته 32 سؤالی با مقیاس لیکرت و با اعتباری معادل 9018/0 در دختران و 7116/0 در پسران استفاده شده که پس از تکمیل، داده‌ها با نرم افزار SPSS در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است: 1) بین میزان بهره برداری جوانان دختر و پسر از سازمان‌های مجازی و ارتباطات انسانی مؤثر آن‌ها در زنان رابطه معنی‌داری وجود ندارد اما در بین مردان رابطه معنی‌داری وجود دارد. 2) بین میزان آشنایی جوانان دختر و پسر شهر با دولت الکترونیک و دیدگاه آن‌ها نسبت به تأثیر دولت الکترونیک بر توسعه فرهنگی– اقتصادی و اجتماعی رابطه معنی‌داری وجود دارد . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        14 - تدوین الگوی حکمرانی کارآفرین براساس دیدگاه متخصصان و مدیران ارشد در وزارت آموزش و پرورش
        مریم صفابخش یلدا دلگشایی فرشته کردستانی بهارک شیرزاد کبریا
        هدف این پژوهش تدوین الگوی حکمرانی کارآفرین براساس دیدگاه متخصصان و مدیران ارشد در وزارت آموزش و پرورش با روش پژوهش، به شیوه کیفی و با استفاده از رویکرد زمینه ای بود. جامعه آماری مورد مطالعه کلیه خبرگان و مدیران ستادی با روش نمونه برداری هدفمند به شیوه دلفی،30 خبره برای چکیده کامل
        هدف این پژوهش تدوین الگوی حکمرانی کارآفرین براساس دیدگاه متخصصان و مدیران ارشد در وزارت آموزش و پرورش با روش پژوهش، به شیوه کیفی و با استفاده از رویکرد زمینه ای بود. جامعه آماری مورد مطالعه کلیه خبرگان و مدیران ستادی با روش نمونه برداری هدفمند به شیوه دلفی،30 خبره برای مشارکت و انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته و تعاملی تا رسیدن به حد اشباع مقوله ها انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته و تعاملی تا رسیدن به اشباع اطلاعات گردآوری شده است. برای بررسی محتوای مصاحبه های صورت گرفته مفهوم سازی و استخراج مقوله ها از شیوه نظامند استفاده شد. طرح تحقیق نظامند نظریه برخاسته از داده ها بر استفاده از مراحل تحلیل داده ها ازطریق کدگذاری باز کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی تأکید دارد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار 12MAXQDA استفاده شد. نتایج کیفی پژوهش پیرامون الگوی حکمرانی کارآفرین 95 شاخص و 31 مقوله بدست آمد که درکدگذاری محوری در 8 دسته مقوله فرعی قرار گرفتند. سپس با استفاده از مثلث سازی براساس مقوله های مستخرج از مصاحبه با متخصصین و پژوهش ها مدل الگوی حکمرانی کارآفرین در 5 بعدکارآفرین، عملگرایی و ریسک پذیری، چالش طلبی و رویاپردازی تدوین شد. پرونده مقاله