شناسایی نشانگرهای محوری مدیران آموزشی در فرایند یاددهی- یادگیری
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیزهره سبزیان پور 1 , مریم اسلام پناه 2
1 - گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
2 - گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
کلید واژه: تحلیل مضمون, عملکرد دانش آموزان, مدیر مدرسه, یاددهی-یادگیری,
چکیده مقاله :
هدف از این مطالعه، تبیین و استخراج چارچوب صلاحیت مدیران مدارس به عنوان رهبر یادگیری (دانایی) میباشد. این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی، نحوه گردآوری دادهها توصیفی تحلیلی و بر حسب روش اجرا از نوع پژوهشهای ترکیبی محسوب میشود. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی شامل: کلیه مقالات، رسالهها، طرحها و گزارشهای پژوهشی مرتبط با موضوع مورد پژوهش در گستره زمانی 2000-2018 در حوزه صلاحیتهای رهبر یادگیری با نمونهگیری هدفمند بود. در بخش کمی، جامعۀ آماری شامل تمام مدیران مدارس آموزش و پرورش شهر کرمانشاه بر اساس روش تصادفی ساده، تعداد 120 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در بخش کیفی، تحلیل مضمون با همسوسازی دادهها به تدوین و اعتباریابی چارچوب صلاحیتهای رهبر یادگیری (دانایی) پرداخته شد. در این فرایند دو پیشسازماندهندۀ یاددهی-یادگیری و سازمانی، و نیز 8 مضمون پایۀ اعتبار سنجی شد. در بخش کمی، ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامۀ محقق ساخته 36 گویه ای میباشد که بر اساس تحلیل مضمون تهیه شد، همچنین ضریب پایایی بر اساس آلفای کرونباخ مقدار قابل قبول 95/0 را نشان داد. دادهها توسط نرم افزار اسمارت پیالاس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج تحلیل عاملی تأییدی، ابزار مذکور از برازش مطلوبی برخوردار است.
The purpose of this study is to explain and elaborate a model for the competence of school principals as the learning leaders. The research approach is a descriptive-cross section. In the qualitative section, thematic analysis was used and in the quantitative part a confirmatory factor analysis was used. The statistical section of the qualitative section includes all valid scientific databases in the period of 2000-2018 in the field of educational competence. In the qualitative section, the components of know-ability were identified. In the domain of know-ability, two pre-organizers teaching-learning and organizational learning, as well as eight themes were validated. In the quantitative part of the statistical society, among the school principals in the province of Kermanshah, 120 participants were selected as sample based on simple random sampling method. As a result, a conceptual model was extracted and a researcher-made questionnaire was prepared by the managers who had high validity and reliability in the field of knowledge. Data were analyzed by Smart-pls software. Based on the results of the confirmatory factor analysis, the model has a good fit and the reliability coefficient based on Cronbach's alpha showed an acceptable value of 0.95.
_||_