معرفي نشريه
علمی
نشریه "آنالیز سازه-زلزله" یک فصلنامه با دسترسی آزاد است.
بر اساس ارزیابی نشریات دانشگاه آزاد اسلامی در شهریور 1402 فصلنامه آنالیز سازه-زلزله با کسب 97 امتیاز و برای دومین سال متوالی موفق به اخذ درجه +A گردیده است.
دانشجویان دوره دکتری تخصصی می توانند با چاپ مقاله در این فصلنامه،3 امتیاز پژوهشی مورد نیاز برای دفاع از رساله ی خود را کسب نمایند.
دانشجویان دوره کارشناسی ارشد می توانند با چاپ مقاله در این فصلنامه، 2 نمره به نمره نهایی پایان نامه خود اضافه نمایند.
در این فصلنامه مقالات دریافتی با استفاده از نرم افزار مشابهت یاب سیناوب از نظر اصالت اثر و تعارض در منافع ارزیابی میشوند
این فصلنامه تحت قانون بین المللی کپی رایت Creative Commons: BY-NC می باشد.
![](/WebUsers/civil/news/cc_by_NC_-Small.png)
این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیته اخلاق در انتشار (COPE) میباشد و از آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی مینماید.
هزینه های داوری و چاپ مقالات
ردیف |
خدمات |
هزینه (ریال) |
1 |
دریافت مقالات |
1500000 |
2 |
پذیرش مقالات |
3500000 |
شماره حساب جهت پرداخت هزینه مقالات
0115860635003
بانک صادرات ایران
شماره کارت جهت پرداخت
6037691990486037
بانک صادرات ایران
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - قابلیت اعتماد لرزهای پلهای قوسی سنگی با در نظر گرفتن عدم قطعیت مشخصات مصالح بر اساس روش سطوح پاسخ
امیرحسین مهربد فرهاد بهنام فر آرمین عظیمی نژاد حمید هاشم الحسینیشماره 2 , دوره 21 , تابستان 1403پلهای قوسی بنایی با استفاده از مصالح بنایی مانند آجر یا سنگ همراه با ملات یا بدون ملات ساخته شدهاند. مشخصات مکانیکی آنها با توجه به تنوع جنس مصالح بکار رفته، کیفیت ساخت و تأثیر گذشت زمان میتوانند ثابت نبوده و دچار عدم قطعیتهای قابلتوجهی باشند.بنابراین برای اطمینا چکیده کاملپلهای قوسی بنایی با استفاده از مصالح بنایی مانند آجر یا سنگ همراه با ملات یا بدون ملات ساخته شدهاند. مشخصات مکانیکی آنها با توجه به تنوع جنس مصالح بکار رفته، کیفیت ساخت و تأثیر گذشت زمان میتوانند ثابت نبوده و دچار عدم قطعیتهای قابلتوجهی باشند.بنابراین برای اطمینان از توانایی و عملکرد سازه در مقابل بارهای وارده به ویژه زلزله، اتخاذ روشهای دقیقتر مدلسازی و همچنين لحاظکردن این عدمقطعیتها، یک موضوع اساسی مهندسی سازه است. برای یک پل قوسی سنگی شبکه ریلی ایران، مشخصات مکانیکی مصالح شامل ضریب سختی نرمال و برشی درزهای بلوکهای سنگی و همچنين زاویه اصطکاک داخلی درزها به عنوان کمیتهاي دارای عدم قطعیت و به صورت متغیر تصادفی در نظر گرفته شد. با توجه به محیط گسسته پل، تحلیل دینامیکی افزاینده تحت تاثیر یازده رکورد زلزله منتخب با روش المان مجزا انجام شده است. پس از تحلیل بیش از 2600 نمونه پل با مشخصات مصالح مختلف، براساس روش سطوح پاسخ ، توابع حالت حدی گسیختگی پل بر حسب سه متغیر تصادفی، برای کلیه رکوردها تعیین شده است. با استفاده از روشهای قابلیت اعتماد FORM وMSC ، شاخص قابلیت اعتماد و احتمال شکست پل محاسبه گردید. نتایج نشان دادند برای رکوردهای منتخب زلزله، شتاب طیفی آستانه فروريزش پل با درنظر گرفتن عدم قطعیتها در حدود 30% الی 50% نسبت به حالتی که عدم قطعیت در مصالح لحاظ نشده باشد کاهش پیدا میکنند. پرونده مقاله
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - بهبود عملکرد لرزهای میراگر شکافدار پروانهای با استفاده از آلیاژ حافظهدار شکلی نایتینول در مهاربند همگرای قطری
فرزاد وفادار وحید بروجردیان علی قمریشماره 4 , دوره 20 , زمستان 1402مقاومسازی سازهها با وجود تغییرشکل پلاستیک در اعضای اصلی، مقرون به صرفه نمیباشد. لذا با افزودن میراگرها میتوان این نقیصه را مرتفع نمود. عملکرد میراگر به نحوی است که قبل از عضو مهاربندی، تسلیم و مانع ایجاد مفصل پلاستیک در آن میشود. هرچند وجود میراگر باعث بهبود رفتار چکیده کاملمقاومسازی سازهها با وجود تغییرشکل پلاستیک در اعضای اصلی، مقرون به صرفه نمیباشد. لذا با افزودن میراگرها میتوان این نقیصه را مرتفع نمود. عملکرد میراگر به نحوی است که قبل از عضو مهاربندی، تسلیم و مانع ایجاد مفصل پلاستیک در آن میشود. هرچند وجود میراگر باعث بهبود رفتار لرزهای میگردد اما تاثیری در برگشت پذیری سازه ندارد و تعمیر آنها پس از زلزله به علت وجود تغییرشکلهای ماندگار در کل سازه، گاهاً با مشکل همراه است. آلیاژهای حافظه دار شکلی ([1]SMA) بعنوان مواد هوشمند بسیاری از نواقص سیستمهای مستهلک کننده انرژی فعلی را جبران مینمایند. اثر سیستم حافظهدار شکلی، رفتارکشسان، میرایی ذاتی و مقاومت بالا از مهمترین خصوصیات این آلیاژها هستند. در این تحقیق نوع جدیدی از میراگر شکافدار (تحت عنوان میراگر شکافدار پروانهای) در چهار گروه با نسبتهای مختلف ابعادی/h 1 hو /b1b ، با و بدونSMA آنالیز شده است که با افزودنSMA از نوع میلهای و جاگذاری آن به طوری که در بارهای فشاری و کششی ایجاد شده در مهاربند، همواره در تعدادی ازSMA ها نیروی کششی در جریان باشد. در ترکیب پیشنهادی، المان قطری تحت اثر نیروی کششی و فشاری، باعث ایجاد برش در میراگر شکافدار و ایجاد کشش درSMA میشود. نتایج نشان داد، بکارگیری SMA علاوه بر افزایش سختی و مقاومت سیستم، باعث ایجاد قابلیت برگشتپذیری و حذف پدیده کمانش مهاربند در فشار میشود. [1] Shape memory alloy پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - تشخیص خسارت در پلهای بزرگ دهانه با وجود چند خسارت همزمان
محمد وحیدی آرمین عطیمی نژاد مریم فیروزی محمد هریسچیانشماره 1 , دوره 21 , بهار 1403مقاله حاضر یک روش دومرحلهای قدرتمند برای تشخیص خسارت پلهای بزرگ دهانه با مقاطع متغیر ارائه مینماید. پلها یکی از زیرساختهای اساسی در حوزه حملونقل شهری و برون شهری بوده که تشخیص خسارت به موقع درطول بهرهبرداری آن حائز اهمیت میباشد. خسارت دراین دسته از سازهها سبب ا چکیده کاملمقاله حاضر یک روش دومرحلهای قدرتمند برای تشخیص خسارت پلهای بزرگ دهانه با مقاطع متغیر ارائه مینماید. پلها یکی از زیرساختهای اساسی در حوزه حملونقل شهری و برون شهری بوده که تشخیص خسارت به موقع درطول بهرهبرداری آن حائز اهمیت میباشد. خسارت دراین دسته از سازهها سبب اختلال درخدمترسانی درزمان بروزبلایای طبیعیخواهد شد. روش ارائه شده بر مبنای ترکیب المان محدود طیفی و شاخص خسارت انرژی کرنشی مودال و همچنین ترکیب الگوریتم ژنتیک و رگرسیون بردار پشتیبان برای تشخیص وتخمین میزان شدتخسارت میباشد. یکی از روشهای کارآمد درحوزه انتشار امواج روش المان محدود طیفی بوده که از قابلیت مدلسازی با انعطافپذیری بالا و تشخیص خسارات ریز میباشد. روشهای مبتنی بر ارتعاش بطور گسترده برای تشخیص خسارت سازهها استفاده میگردد درحالیکه شاخص خسارت انرژی کرنشی مودال از حساسیت بالاتری در تشخیص خسارت در میان دیگر روشهای مبتنی برارتعاش برخوردار است. مدل مورد تحقیق، پلکروچایلد درغرب کانادا میباشد که دارای ویژگیهای خاصی از نظرهندسی و هم از مشخصات المانهای سازهای میباشد. در این تحقیق شاخص خسارت انرژی کرنشی مودال به علت تغییر مقطع در طول شاهتیرها اصلاح گردیده است. همچنین از رگرسیون بردار پشتیبان به عنوان یک تکنیک قدرتمند در تخمین میزان شدت خسارت استفاده شده است. جهت افزایش دقت و بهبود روش تخمین میزان شدت خسارات از الگوریتم ژنتیک برای بهینهسازی پارامترهای مؤثر رگرسیون بردار پشتیبان استفاده میگردد. روش ترکیبی الگوریتم ژنتیک و رگرسیون بردار پشتیبان توانسته است به نحو مطلوبی شدت خسارات را تخمین بزند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - شناسایی آسیبهای موجود در سکوی سه پایه توربین بادی دور از ساحل به روش انرژی کرنشی مودال
سید رضا سمائی مجید قدسی حسن آباد امین کریم پور زهراییشماره 3 , دوره 18 , پاییز 1400سکوهای دریایی در طول عمر مفید خود در معرض آسیبهای مختلفی قرار می گیرند. این امر میتواند بهرهبرداری سازه را دچار مشکل کرده و در صورت رشد و افزایش خرابی باعث خسارات بیشتری در آینده گردد. معمولا محل و شدت آسیب در سازهها نامشخص است، به همین جهت تلاشهای زیادی برای دستیا چکیده کاملسکوهای دریایی در طول عمر مفید خود در معرض آسیبهای مختلفی قرار می گیرند. این امر میتواند بهرهبرداری سازه را دچار مشکل کرده و در صورت رشد و افزایش خرابی باعث خسارات بیشتری در آینده گردد. معمولا محل و شدت آسیب در سازهها نامشخص است، به همین جهت تلاشهای زیادی برای دستیابی به روشی دقیق، مطمئن و کم هزینه برای شناسایی آسیب در سازههای دریایی صورت گرفته است. روشهای شناسایی آسیب بر پایه پاسخ دینامیکی، یکی از روشهای غیر مخرب و کاربردی مطرح هستند. یکی از مهمترین زیرشاخههای شناسایی آسیب بر اساس پاسخ دینامیکی سازه، روش انرژی کرنشی مودال است. در این مقاله با استفاده از روش انرژی کرنشی مودال به شناسایی مکان آسیب در یک سکوی سه پایه توربین بادی دور از ساحل پرداخته شده است. نتایج نشان می دهد که روش فوق الذکر دارای توانایی مناسبی در شناسایی مکان آسیبهای تکی، هم با شدت کم و هم باشدت زیاد می باشد. همچنین، در حالتی که بیش از یک عضو از سازه دچار آسیب شوند، الگوریتم نوشته شده قادر به شناسایی مکان آسیبها بوده، ولی ممکن است علاوه بر اعضای آسیب دیده، برخی دیگر از اعضا نیز شاخص آسیبی بزرگتر از یک را نشان دهند پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - بررسی محل و شدت آسیب در زیر سازه شابلونی توربین بادی فراساحلی چهارپایه به روش انرژی کرنشی مودال بهبود یافته
سید رضا سمائی مجید قدسی حسن آباد محمد اسدیان قهفرخی محمد جواد کتابداریشماره 3 , دوره 17 , پاییز 1399پایه های خرپایی سازه های فراساحلی از متداولترین سازه های دریایی هستند که در طول عمر بهره برداری درمعرض آسیبهای مختلفی قرار می گیرند. برخلاف سازه های خشکی این سازه ها دائماً در معرض برخورد امواج، خوردگی و آسیب اعضاء به ویژه در ناحیه عرشه و پاشش آب هستند. در عمق های کم اس چکیده کاملپایه های خرپایی سازه های فراساحلی از متداولترین سازه های دریایی هستند که در طول عمر بهره برداری درمعرض آسیبهای مختلفی قرار می گیرند. برخلاف سازه های خشکی این سازه ها دائماً در معرض برخورد امواج، خوردگی و آسیب اعضاء به ویژه در ناحیه عرشه و پاشش آب هستند. در عمق های کم استفاده از این سازه توربینهای بادی فراساحلی رایج است. با گذشت مدت زمان قابل توجه از عمر بهره برداری این توربین ها در دنیا پایش سلامت آنها ضرورت یافته است. در این تحقیق با توجه به تفاوت سازه های در معرض بارهای تناوبی امواج و خوردگی بالای آب دریا، با استفاده از روش انرژی کرنشی مودال، با در نظر گرفتن فرکانسهای طبیعی برای تشخیص عیوب احتمالی اعضاء و شدت آسیب، به بررسی اعضای واقع در عرشه و ناحیه پاشش آب که بیشتر در معرض خرابی قرار دارند پرداخته شده است. نتایج نشان می دهند، روش انرژی کرنشی مودال بهبود یافته دقت بالاتری در مکان یابی آسیب نسبت به روش اولیه (شاخص استابس) دارد. همچنین، آسیبهای تکی و چندگانه، با شدت کم و زیاد، توسط این روش با دقت مناسبی تعیین شده اند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - بررسی پارامترهای موثر برمقاومت فشاری، مقاومت الکتریکی ویژه و جذب آب بتن متخلخل سبک
شهریار غلامین نوویرسر مرتضی جمشیدی رحمت مدندوستشماره 4 , دوره 20 , زمستان 1402بتن متخلخل نوعی ویژه از بتن سبک با اسلامپ کم یا حتی صفر شناخته می¬شود که از سیمان، درشت دانه، درصد محدودی از ریز دانه (یا فاقد ریزدانه)، افزودنی¬های مختلف شیمیایی و پوزولانی تشکیل شده است. در¬این مقاله ¬از لیکای ¬سازه¬ای ¬با¬ وزن¬حجمی m3¬¬¬kg/ 750¬ و نسبت آب به سیمان ثا چکیده کاملبتن متخلخل نوعی ویژه از بتن سبک با اسلامپ کم یا حتی صفر شناخته می¬شود که از سیمان، درشت دانه، درصد محدودی از ریز دانه (یا فاقد ریزدانه)، افزودنی¬های مختلف شیمیایی و پوزولانی تشکیل شده است. در¬این مقاله ¬از لیکای ¬سازه¬ای ¬با¬ وزن¬حجمی m3¬¬¬kg/ 750¬ و نسبت آب به سیمان ثابت (3/0W / C =) ، ¬برای ساخت بتن متخلخل سبک استفاده شد و ¬اثر ¬نسبتها¬ی مختلف سبکدانه به سیمان ( A/C ) شامل 3 ، 7/2 ، 4/2 ، 1/2 ، 8/1 ، 5/1 ، تخلخل کل ¬و درصدحجمی خمیر سیمان بر روی مقاومت فشاری ، مقاومت الکتریکی ویژه و درصد جذب آب بتن متخلخل سبک درسن 28 روز مورد بررسی قرار گرفت. با افزایش نسبت A/C از 5/1 تا 3¬، حجم خمیر سیمان از 873/30 % به 436/15 % در نمونه¬ها کاهش و تخلخل کل از64/21 % به 08/38 % افزایش یافت که منجر به کاهش مقاومت الکتریکی ویژه از 45/11 به 841/6 ، کاهش مقاومت فشاری از Mpa 27/13 به MPa 37/4 و افزایش جذب آب از 185/11 % به 695/12 % در نمونههای بتن متخلخل سبک شد. نتایج این پژوهش بهبود ویژگیهای فیزیکی و افت ویژگیهای مکانیکی و دوام بتن متخلخل سبک حاوی لیکا را نشان دادند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - بررسی برش در یک سازه فولادی دارای میراگر اصطکاکی دورانی با تاثیر اثر اندرکنش خاک و سازه
علیرضا لرک سعید عباچی علی نیکخوشماره 3 , دوره 19 , پاییز 1401میراگرهای اصطکاکی دورانی (RFD) به عنوان یکی از ابزارهای کنترل غیرفعال به منظور افزایش عملکرد لرزه ای و کنترل جانبی سازه ها و اتلاف انرژی ورودی زلزله ها از طریق اصطکاک در صفحات دوار آنها پیشنهاد شده است .استفاده از میراگرهای اصطکاکی دورانی ، باعث کاهش برش و بهبود پاسخ دی چکیده کاملمیراگرهای اصطکاکی دورانی (RFD) به عنوان یکی از ابزارهای کنترل غیرفعال به منظور افزایش عملکرد لرزه ای و کنترل جانبی سازه ها و اتلاف انرژی ورودی زلزله ها از طریق اصطکاک در صفحات دوار آنها پیشنهاد شده است .استفاده از میراگرهای اصطکاکی دورانی ، باعث کاهش برش و بهبود پاسخ دینامیکی سازه ها خواهد شد .در تحلیل غیرخطی و طراحی سازه ها معمولا " خاک زیرین را صلب فرض می کنند ، در صورتی که اگر از اثر انعطاف پذیری بستر سازه استفاده شود ، خصوصیات دینامیکی سازه ها متفاوت خواهد بود . بررسی رفتار سازه ها با درنظرگرفتن اثرات اندرکنش خاک و سازه می تواند ما را به درک صحیح تری از رفتار سازه ها نایل سازد و این در حالی است که در عمده ی سازه های طراحی شده، اثرات سختی خاک و همچنین بلند شدگی احتمالی شالوده درنظرگرفته نمی شود.در این مقاله یک ساختمان ده طبقه نمونه در نظر گرفته شده و در آن با خاک سخت تیپ دو و خاک نرم تیپ سه ، عملکرد میراگربا ظرفیت میرایی های مختلف و اثر اندرکنش ، با نرم افزار SAP 2000 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت و برش در طبقات مختلف سازه ،درچهارحالت با میراگر و با اثر اندر کنش خاک و با میراگر بدون اثر اندر کنش خاک و بدون میراگر با اثر اندر کنش خاک و بدون میراگر و بدون اثر اندر کنش خاک ، مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نمودارها نشان داد که چه میزان میراگر اصطکاکی دورانی می تواند در کاهش برش در طبقات مختلف ساختمان ، با در نظر گرفتن اثر اندرکنش خاک و سازه مفید واقع شود. برای این تحقیق از سه رکورد زلزله استفاده شده است ، ودر انتها نتایج با یکدیگر مقایسه شده اند .نتایج حاصله حاکی از آن است که بکار گیری میراگرهای اصطکاکی دورانی ، برش را در همه حالات کاهش داد و نیز تجزیه تحلیل بار لغزش میراگرو ظرفیت مورد نیاز سازه ، نیز بدست آمد . پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
7 - تاثیر زلزلههای دور و نزدیک گسل بر ظرفیت فروریزش قابهای خمشی بتنی بهینهسازی شده بر اساس عملکرد
سیامک صابونچی اشکان خدابنده لوشماره 1 , دوره 20 , بهار 1402طراحی براساس عملکرد، نگرشی نوین بر مباحث طرح لرزهای سازهها میباشد که مبنای آن برخلاف روشهای سنتی طراحی مبتنی بر نیرو، بر تغییر مکانهای سازه استوار است. استفاده از این رویکرد در فرآیند طراحی سازهها موجب دستیابی به سازههایی با عملکرد مناسب و سطح اطمینان قابل قبولی چکیده کاملطراحی براساس عملکرد، نگرشی نوین بر مباحث طرح لرزهای سازهها میباشد که مبنای آن برخلاف روشهای سنتی طراحی مبتنی بر نیرو، بر تغییر مکانهای سازه استوار است. استفاده از این رویکرد در فرآیند طراحی سازهها موجب دستیابی به سازههایی با عملکرد مناسب و سطح اطمینان قابل قبولی میشود. هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر زلزلههای حوزه دور و نزدیک بر ظرفیت فروریزش و شکنندگی قابهای خمشی بتنی بهینهسازی شده بر اساس عملکرد با استفاده از الگوریتم فراکاوشی مرکز جرم، میباشد. از تحلیل بارافزون در فرآیند بهینه سازی برای کنترل پاسخ های قاب های مورد مطالعه در سطوح عملکردی و از تحلیل دینامیکی افزایشی برای ارزیابی شکنندگی قابهای بهینه بدست آمده، استفاده شده است. با توجه به مقادیر به دست آمده برای نسبت حاشیه فروریزش و نسبت حاشیه فروریزش اصلاح شده برای قابهای 3، 6 و 12 طبقه مشاهده میکنیم نسبت حاشیه فروریزش و به طبع آن ایمنی لرزهای تحت زلزلههای دور گسل بترتیب 7%، 16% و 8% بیشتر از نسبت حاشیه فروریزش و ایمنی لرزهای تحت زلزلههای نزدیک گسل میباشد. به عبارت دیگر سازههای بهینهسازی شده در این مطالعه در برابر زلزلههای نزدیک گسل ایمنی لرزهای کم و شکنندگی بیشتری نسبت به زلزلههای دور گسل دارند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
8 - بررسی آزمایشگاهی مدولالاستیسیته بتن قلیافعال براساس آزمون XRF و SEM
محمدحسین منصورقناعی مرتضی بیک لریان علیرضا مردوخ پورشماره 4 , دوره 19 , زمستان 1401در این مقاله، ابتدا سه طرح اختلاط از بتن قلیافعال ساخته شد که به ترتیب حاوی 92، 96 و 100 درصد سرباره کوره آهنگدازی و 8، 4 و 0 درصد نانوسیلیس بودند. پس از انجام آزمون مقاومت فشاری و مدول الاستیسیته و انتخاب یک طرح به عنوان طرح بهینه به لحاظ برتری خواص مکانیکی، با افزودن چکیده کاملدر این مقاله، ابتدا سه طرح اختلاط از بتن قلیافعال ساخته شد که به ترتیب حاوی 92، 96 و 100 درصد سرباره کوره آهنگدازی و 8، 4 و 0 درصد نانوسیلیس بودند. پس از انجام آزمون مقاومت فشاری و مدول الاستیسیته و انتخاب یک طرح به عنوان طرح بهینه به لحاظ برتری خواص مکانیکی، با افزودن 1 و 2 درصد الیاف پلی اولفین به طرح بهینه، دو طرح دیگر از بتن قلیافعال ساخته شد. تمام نمونه های بتنی تحت آزمون های مقاومت فشاری و مدول الاستیسیته، XRF و SEM، قرار گرفتند. نتایج حاصل از آزمون های این پژوهش نشان از برتری در خواص مکانیکی و ریزساختاری بتن قلیافعال نسبت به بتن معمولی را در تمام سنین عمل آوری داشت. در سن عمل آوری 90 روزه (به عنوان بهترین سن در عملکرد با توجه پیشرفت فرایند شیمیایی)، پیرو آزمون مقاومت فشاری کمترین (94/49 مگاپاسکال) و بیشترین (36/66 مگاپاسکال) مقدار مقاومت فشاری به ترتیب برای طرح 1 شامل بتن معمولی و طرح 4 شامل بتن قلیافعال حاوی 8 درصد نانوسیلیس کسب گردید. در همین سن عمل آوری، کمترین (44/32 گیگاپاسکال) و بیشترین (51/42 گیگاپاسکال) مقدار مدول الاستیسیته بتن به ترتیب در طرح 1 و 6 شامل بتن قلیافعال حاوی 8 درصد نانوسیلیس و 2 درصد الیاف پلی اولفین، به دست آمد. در این سن، افزودن 8 درصد نانوسیلیس و 2 درصد الیاف در بتن قلیافعال طرح 6 موجب افت 49/22 درصدی در مقاومت فشاری و بهبود 05/7 درصدی در مدول الاستیسیته گردید. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
9 - تعیین خواص بتن خودتراکم حاوی متاکائولین جایگزین سیمان و پودر سنگ آهک
سیدفتح اله ساجدی میلاد اورکشماره 4 , دوره 18 , زمستان 1400امروزه تمایل به استفاده از بتن خودتراکم بهدلیل مزایای آن، رو به گسترش است. ساخت بتن خودتراکم نیازمند افزایش مقدار سیمان مصرفی بوده و به علت ایجاد آلودگی زیست محیطی بیش تر در اثر افزایش تولید سیمان، تلاش برای استفاده از پوزولان ها جهت کاهش مصرف سیمان گامی اساسی در راستا چکیده کاملامروزه تمایل به استفاده از بتن خودتراکم بهدلیل مزایای آن، رو به گسترش است. ساخت بتن خودتراکم نیازمند افزایش مقدار سیمان مصرفی بوده و به علت ایجاد آلودگی زیست محیطی بیش تر در اثر افزایش تولید سیمان، تلاش برای استفاده از پوزولان ها جهت کاهش مصرف سیمان گامی اساسی در راستای توسعه پایدار خواهد بود. بر این اساس، در این مطالعه با جایگزین کردن بخشی از سیمان و پودر سنگ آهک با متاکائولین به عنوان یک پوزولان فعال، برخی خواص بتن های تولیدی شامل رئولوژی، مکانیکی و دوام ارزیابی شدند. بههمین منظور متاکائولین با درصدهای 10، 15 ،20 و 25 و 20، 25، 30 و 35 بهترتیب جایگزین سیمان و پودر سنگ آهک (بدون تغییر میزان سیمان) گردید. خواص خودتراکمی در قالب آزمایش های جریان اسلامپ، جعبه L، جعبه U و حلقه J و همین طور خواص مکانیکی شامل مقاومتهای فشاری و کششی دونیمشدن و دوام شامل عمق نفوذ آب و نفوذ تسریع‎شده یون کلراید بررسی و اندازه گیری شدند. نتایج نشان دادند که استفاده از متاکائولین در ساخت بتن خودتراکم بهعنوان جایگزین مستقل بخشی از سیمان و پودر سنگ آهک منجر به بهبود خواص مکانیکی بتن گردیده، ولی از روانی آن کاسته است، که برای رفع این اشکال باید درصد فوق روان کننده مصرفی طرح را تا رسیدن به روانی لازم افزایش داد. جایگزینی %20 متاکائولین به جای سیمان، نفوذپذیری آب و نفوذ تسریعشده یون کلراید را بهترتیب %35 و %20 کاهش داده و جایگزینی %35 متاکائولین به جای پودر سنگ آهک، نفوذپذیری آب و نفوذ تسریعشده یون کلراید را بهترتیب تا %70 و %35 کم نموده است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
10 - بررسی آثار حرارت بالا بر مقاومت فشاری، کششی و مدولالاستیسیته بتن قلیافعال
محمدحسین منصورقناعیشماره 3 , دوره 19 , پاییز 1401در سال های اخیر، بهبود خواص مکانیکی در بتن قلیافعال با هدف برتری نسبت به خواص مکانیکی بتن معمولی و کاهش مخاطرات زیست محیطی ناشی از کمبود منابع معدنی و انتشار گاز سمی دی اکسیدکربن در هوا (در راستای تولید سیمان)، مورد توجه محققین حوزه عمران قرار گرفت. در این پژوهش آزمایشگ چکیده کاملدر سال های اخیر، بهبود خواص مکانیکی در بتن قلیافعال با هدف برتری نسبت به خواص مکانیکی بتن معمولی و کاهش مخاطرات زیست محیطی ناشی از کمبود منابع معدنی و انتشار گاز سمی دی اکسیدکربن در هوا (در راستای تولید سیمان)، مورد توجه محققین حوزه عمران قرار گرفت. در این پژوهش آزمایشگاهی، یک طرح اختلاط از بتن معمولی حاوی سیمان پرتلند با عیار 500 کیلوگرم بر متر مکعب و یک طرح اختلاط از بتن قلیافعال بر پایه سرباره کوره آهنگدازی ساخته شد. به منظور بررسی خواص مکانیکی، آزمون های مقاومت فشاری، مقاومت کششی و مدول الاستیسیته بتن تحت دمای 21 و 600 درجه سلسیوس در سن عمل آوری 90 روزه انجام شد. در بخش نتایج، اعمال حرارت بالا (600 درجه سلسیوس) به نمونه های بتنی موجب افت 42 و 15 درصدی در مقاومت فشاری، افت 56 و 21 درصدی در مقاومت کششی و افت 63 و 49 درصدی در مدول الاستیسیته به ترتیب برای بتن معمولی و بتن قلیافعال گردید. مقاومت فشاری بتن قلیافعال نسبت به بتن معمولی در دمای 21 و 600 درجه سلسیوس به ترتیب 11 و 64 درصد برتری را نشان داد. مقاومت کششی بتن قلیافعال نسبت به بتن معمولی در دمای 21 و 600 درجه سلسیوس به ترتیب 9 درصد کاهش و 63 درصد برتری را نشان داد. مدول الاستیسیته بتن قلیافعال نسبت به بتن معمولی در دمای 21 و 600 درجه سلسیوس به ترتیب 16 و 62 درصد برتری را کسب کرد. نتایج حاصل از آزمون تصاویر میکروسکوپ الکترونی روبشی در هماهنگی و همپوشانی با سایر نتایج آزمون های این پژوهش قرار دارد. پرونده مقاله