آخرین اخبار نشریه
    آنالیز سازه - زلزله ( علمی پژوهشی )
  • شماره های پیشین

  • معرفي نشريه
    علمی

     نشریه "آنالیز سازه-زلزله" یک فصلنامه با دسترسی آزاد است.

     بر اساس ارزیابی نشریات دانشگاه آزاد اسلامی در شهریور 1402 فصلنامه آنالیز سازه-زلزله با کسب 97 امتیاز و برای دومین سال متوالی موفق به اخذ  درجه +A گردیده است.

    دانشجویان دوره دکتری تخصصی می توانند با چاپ مقاله در این فصلنامه،3 امتیاز پژوهشی مورد نیاز برای دفاع از رساله ی خود را کسب نمایند.

    دانشجویان دوره کارشناسی ارشد می توانند با چاپ مقاله در این فصلنامه، 2 نمره به نمره نهایی پایان نامه خود اضافه نمایند.

     

                          در این فصلنامه مقالات دریافتی با استفاده از نرم افزار مشابهت یاب سیناوب از نظر اصالت اثر و تعارض در منافع ارزیابی می‌شوند     

                     

    این فصلنامه تحت قانون بین المللی کپی رایت Creative Commons: BY-NC می باشد.

                                                                             

      این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیته اخلاق در انتشار (COPE) می‌باشد و از آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می‌نماید.

     

     هزینه های داوری و چاپ مقالات

     

    ردیف

    خدمات

    هزینه (ریال)

    1

     دریافت مقالات

    1500000

    2

    پذیرش مقالات

    3500000

    شماره حساب جهت پرداخت هزینه مقالات

    0115860635003

    بانک صادرات ایران

    شماره کارت جهت پرداخت

    6037691990486037

    بانک صادرات ایران

     


    آخرین مقالات منتشر شده

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - قابلیت اعتماد لرزه‌ای پل‌های قوسی سنگی با در نظر گرفتن عدم قطعیت مشخصات مصالح بر اساس روش سطوح پاسخ
      امیرحسین مهربد فرهاد بهنام فر آرمین عظیمی نژاد حمید هاشم الحسینی
      شماره 2 , دوره 21 , تابستان 1403
      پل‌های قوسی بنایی با استفاده از مصالح بنایی مانند آجر یا سنگ همراه با ملات یا بدون ملات ساخته شده‌اند. مشخصات مکانیکی آنها با توجه ‌به تنوع جنس مصالح بکار رفته، کیفیت ساخت و تأثیر گذشت زمان می‌توانند ثابت نبوده و دچار عدم ‌قطعیت‌های قابل‌توجهی باشند.بنابراین برای اطمینا چکیده کامل
      پل‌های قوسی بنایی با استفاده از مصالح بنایی مانند آجر یا سنگ همراه با ملات یا بدون ملات ساخته شده‌اند. مشخصات مکانیکی آنها با توجه ‌به تنوع جنس مصالح بکار رفته، کیفیت ساخت و تأثیر گذشت زمان می‌توانند ثابت نبوده و دچار عدم ‌قطعیت‌های قابل‌توجهی باشند.بنابراین برای اطمینان از توانایی و عملکرد سازه در مقابل بارهای وارده به ویژه زلزله، اتخاذ روش‌های دقیق‌تر مدل‌سازی و هم‌چنين لحاظ‌کردن این عدم‌قطعیت‌ها، یک موضوع اساسی مهندسی سازه است. برای یک پل قوسی سنگی شبکه ریلی ایران، مشخصات مکانیکی مصالح شامل ضریب سختی نرمال و برشی درزهای بلوک‌های سنگی و هم‌چنين زاویه اصطکاک داخلی درزها به عنوان کمیت‌هاي دارای عدم قطعیت و به صورت متغیر تصادفی در نظر گرفته شد. با توجه به محیط گسسته پل، تحلیل دینامیکی افزاینده تحت تاثیر یازده رکورد زلزله منتخب با روش المان مجزا انجام شده است. پس از تحلیل بیش از 2600 نمونه پل با مشخصات مصالح مختلف، براساس روش سطوح پاسخ ، توابع حالت حدی گسیختگی پل بر حسب سه متغیر تصادفی، برای کلیه رکوردها تعیین شده است. با استفاده از روش‌های قابلیت اعتماد FORM وMSC ، شاخص قابلیت اعتماد و احتمال شکست پل محاسبه گردید. نتایج نشان دادند برای رکوردهای منتخب زلزله، شتاب طیفی آستانه فرو‌ريزش پل با درنظر گرفتن عدم قطعیت‌ها در حدود 30% الی 50% نسبت به حالتی که عدم قطعیت در مصالح لحاظ نشده باشد کاهش پیدا می‌کنند. پرونده مقاله
    پربازدیدترین مقالات

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - بهبود عملکرد لرزه‌ای میراگر شکافدار پروانه‌ای با استفاده از آلیاژ حافظه‌دار شکلی نایتینول در مهاربند همگرای قطری
      فرزاد وفادار وحید بروجردیان علی قمری
      شماره 4 , دوره 20 , زمستان 1402
      مقاوم‌سازی سازه‌ها با وجود تغییرشکل پلاستیک در اعضای اصلی، مقرون به صرفه نمی‌باشد. لذا با افزودن میراگرها می‌توان این نقیصه را مرتفع نمود. عملکرد میراگر به نحوی است که قبل از عضو مهاربندی، تسلیم و مانع ایجاد مفصل پلاستیک در آن می‌شود. هرچند وجود میراگر باعث بهبود رفتار چکیده کامل
      مقاوم‌سازی سازه‌ها با وجود تغییرشکل پلاستیک در اعضای اصلی، مقرون به صرفه نمی‌باشد. لذا با افزودن میراگرها می‌توان این نقیصه را مرتفع نمود. عملکرد میراگر به نحوی است که قبل از عضو مهاربندی، تسلیم و مانع ایجاد مفصل پلاستیک در آن می‌شود. هرچند وجود میراگر باعث بهبود رفتار لرزه‌ای می‌گردد اما تاثیری در برگشت پذیری سازه ندارد و تعمیر آنها پس از زلزله به علت وجود تغییرشکل‌های ماندگار در کل سازه، گاهاً با مشکل همراه است. آلیاژهای حافظه دار شکلی ([1]SMA) بعنوان مواد هوشمند بسیاری از نواقص سیستم‌های مستهلک کننده انرژی فعلی را جبران می‌نمایند. اثر سیستم حافظه‌دار شکلی، رفتارکشسان، میرایی ذاتی و مقاومت بالا از مهمترین خصوصیات این آلیاژها هستند. در این تحقیق نوع جدیدی از میراگر شکافدار (تحت عنوان میراگر شکافدار پروانه‌ای) در چهار گروه با نسبت‌های مختلف ابعادی/h 1 hو /b1b ، با و بدونSMA آنالیز شده است که با افزودنSMA از نوع میله‌ای و جاگذاری آن به طوری که در بارهای فشاری و کششی ایجاد شده در مهاربند، همواره در تعدادی ازSMA ها نیروی کششی در جریان باشد. در ترکیب پیشنهادی، المان قطری تحت اثر نیروی کششی و فشاری، باعث ایجاد برش در میراگر شکافدار و ایجاد کشش درSMA می‌شود. نتایج نشان داد، بکارگیری SMA علاوه بر افزایش سختی و مقاومت سیستم، باعث ایجاد قابلیت برگشت‌پذیری و حذف پدیده کمانش‌ مهاربند در فشار می‌شود. [1] Shape memory alloy پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - تشخیص خسارت در پل‌های بزرگ دهانه با وجود چند خسارت همزمان
      محمد وحیدی آرمین عطیمی نژاد مریم فیروزی محمد هریسچیان
      شماره 1 , دوره 21 , بهار 1403
      مقاله حاضر یک روش دومرحله‌ای قدرتمند برای تشخیص خسارت پل‌های بزرگ دهانه با مقاطع متغیر ارائه می‌نماید. پل‌ها یکی از زیرساخت‌های اساسی در حوزه حمل‌ونقل شهری و برون شهری بوده که تشخیص خسارت به موقع درطول بهره‌برداری آن حائز اهمیت می‌باشد. خسارت دراین دسته از سازه‌ها سبب ا چکیده کامل
      مقاله حاضر یک روش دومرحله‌ای قدرتمند برای تشخیص خسارت پل‌های بزرگ دهانه با مقاطع متغیر ارائه می‌نماید. پل‌ها یکی از زیرساخت‌های اساسی در حوزه حمل‌ونقل شهری و برون شهری بوده که تشخیص خسارت به موقع درطول بهره‌برداری آن حائز اهمیت می‌باشد. خسارت دراین دسته از سازه‌ها سبب اختلال درخدمت‌رسانی درزمان بروزبلایای طبیعی‌خواهد شد. روش ارائه شده بر مبنای ترکیب المان محدود طیفی و شاخص خسارت انرژی کرنشی مودال و همچنین ترکیب الگوریتم ژنتیک و رگرسیون بردار پشتیبان برای تشخیص وتخمین میزان شدت‌خسارت می‌باشد. یکی ‌از روش‌های کارآمد درحوزه انتشار امواج روش المان‌ محدود طیفی ‌بوده که از قابلیت مدلسازی با انعطاف‌پذیری بالا و تشخیص خسارات ریز می‌باشد. روش‌های مبتنی بر ارتعاش بطور گسترده برای تشخیص خسارت سازه‌ها استفاده می‌گردد درحالیکه شاخص خسارت انرژی کرنشی مودال از حساسیت بالاتری در تشخیص خسارت در میان دیگر روش‌های مبتنی برارتعاش برخوردار است. مدل مورد تحقیق، پل‌کروچایلد درغرب کانادا می‌باشد که دارای ویژگی‌های خاصی از نظرهندسی و هم از مشخصات المان‌های سازه‌ای می‌باشد. در این تحقیق شاخص خسارت انرژی کرنشی مودال به علت تغییر مقطع در طول شاه‌تیر‌ها اصلاح گردیده است. همچنین از رگرسیون بردار پشتیبان به عنوان یک تکنیک قدرتمند در تخمین میزان شدت خسارت استفاده شده است. جهت افزایش دقت و بهبود روش تخمین میزان شدت خسارات از الگوریتم ژنتیک برای بهینه‌سازی پارامترهای مؤثر رگرسیون بردار پشتیبان استفاده می‌گردد. روش ترکیبی الگوریتم ژنتیک و رگرسیون بردار پشتیبان توانسته است به نحو مطلوبی شدت خسارات را تخمین بزند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - شناسایی آسیب‌های موجود در سکوی سه پایه توربین بادی دور از ساحل به روش انرژی کرنشی مودال
      سید رضا سمائی مجید قدسی حسن آباد امین کریم پور زهرایی
      شماره 3 , دوره 18 , پاییز 1400
      سکوهای دریایی در طول عمر مفید خود در معرض آسیب‌های مختلفی قرار می گیرند. این امر می‌تواند بهره‌برداری سازه را دچار مشکل کرده و در صورت رشد و افزایش خرابی باعث خسارات بیشتری در آینده گردد. معمولا محل و شدت آسیب در سازه‌ها نامشخص است، به همین جهت تلاشهای زیادی برای دست‌یا چکیده کامل
      سکوهای دریایی در طول عمر مفید خود در معرض آسیب‌های مختلفی قرار می گیرند. این امر می‌تواند بهره‌برداری سازه را دچار مشکل کرده و در صورت رشد و افزایش خرابی باعث خسارات بیشتری در آینده گردد. معمولا محل و شدت آسیب در سازه‌ها نامشخص است، به همین جهت تلاشهای زیادی برای دست‌یابی به روشی دقیق، مطمئن و کم هزینه برای شناسایی آسیب در سازه‌های دریایی صورت گرفته است. روشهای شناسایی آسیب بر پایه پاسخ دینامیکی، یکی از روشهای غیر مخرب و کاربردی مطرح هستند. یکی از مهم‌ترین زیرشاخه‌های شناسایی آسیب بر اساس پاسخ دینامیکی سازه، روش انرژی کرنشی مودال است. در این مقاله با استفاده از روش انرژی کرنشی مودال به شناسایی مکان آسیب در یک سکوی سه پایه توربین بادی دور از ساحل پرداخته شده است. نتایج نشان می دهد که روش فوق الذکر دارای توانایی مناسبی در شناسایی مکان آسیب‌های تکی، هم با شدت کم و هم باشدت زیاد می باشد. همچنین، در حالتی که بیش از یک عضو از سازه دچار آسیب شوند، الگوریتم نوشته شده قادر به شناسایی مکان آسیب‌ها بوده، ولی ممکن است علاوه بر اعضای آسیب دیده، برخی دیگر از اعضا نیز شاخص آسیبی بزرگتر از یک را نشان دهند پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - بررسی محل و شدت آسیب در زیر سازه شابلونی توربین بادی فراساحلی چهارپایه به روش انرژی کرنشی مودال بهبود یافته
      سید رضا سمائی مجید قدسی حسن آباد محمد اسدیان قهفرخی محمد جواد کتابداری
      شماره 3 , دوره 17 , پاییز 1399
      پایه های خرپایی سازه های فراساحلی از متداولترین سازه های دریایی هستند که در طول عمر بهره برداری درمعرض آسیبهای مختلفی قرار می گیرند. برخلاف سازه های خشکی این سازه ها دائماً در معرض برخورد امواج، خوردگی و آسیب اعضاء به ویژه در ناحیه عرشه و پاشش آب هستند. در عمق های کم اس چکیده کامل
      پایه های خرپایی سازه های فراساحلی از متداولترین سازه های دریایی هستند که در طول عمر بهره برداری درمعرض آسیبهای مختلفی قرار می گیرند. برخلاف سازه های خشکی این سازه ها دائماً در معرض برخورد امواج، خوردگی و آسیب اعضاء به ویژه در ناحیه عرشه و پاشش آب هستند. در عمق های کم استفاده از این سازه توربینهای بادی فراساحلی رایج است. با گذشت مدت زمان قابل توجه از عمر بهره برداری این توربین ها در دنیا پایش سلامت آنها ضرورت یافته است. در این تحقیق با توجه به تفاوت سازه های در معرض بارهای تناوبی امواج و خوردگی بالای آب دریا، با استفاده از روش انرژی کرنشی مودال، با در نظر گرفتن فرکانسهای طبیعی برای تشخیص عیوب احتمالی اعضاء و شدت آسیب، به بررسی اعضای واقع در عرشه و ناحیه پاشش آب که بیشتر در معرض خرابی قرار دارند پرداخته شده است. نتایج نشان می دهند، روش انرژی کرنشی مودال بهبود یافته دقت بالاتری در مکان یابی آسیب نسبت به روش اولیه (شاخص استابس) دارد. همچنین، آسیبهای تکی و چندگانه، با شدت کم و زیاد، توسط این روش با دقت مناسبی تعیین شده اند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - بررسی پارامترهای موثر برمقاومت فشاری، مقاومت الکتریکی ویژه و جذب آب بتن متخلخل سبک
      شهریار غلامین نوویرسر مرتضی جمشیدی رحمت مدندوست
      شماره 4 , دوره 20 , زمستان 1402
      بتن متخلخل نوعی ویژه از بتن سبک با اسلامپ کم یا حتی صفر شناخته می¬شود که از سیمان، درشت دانه، درصد محدودی از ریز دانه (یا فاقد ریزدانه)، افزودنی¬های مختلف شیمیایی و پوزولانی تشکیل شده است. در¬این مقاله ¬از لیکای ¬سازه¬ای ¬با¬ وزن¬حجمی m3¬¬¬kg/ 750¬ و نسبت آب به سیمان ثا چکیده کامل
      بتن متخلخل نوعی ویژه از بتن سبک با اسلامپ کم یا حتی صفر شناخته می¬شود که از سیمان، درشت دانه، درصد محدودی از ریز دانه (یا فاقد ریزدانه)، افزودنی¬های مختلف شیمیایی و پوزولانی تشکیل شده است. در¬این مقاله ¬از لیکای ¬سازه¬ای ¬با¬ وزن¬حجمی m3¬¬¬kg/ 750¬ و نسبت آب به سیمان ثابت (3/0W / C =) ، ¬برای ساخت بتن متخلخل سبک استفاده شد و ¬اثر ¬نسبتها¬ی مختلف سبکدانه به سیمان ( A/C ) شامل 3 ، 7/2 ، 4/2 ، 1/2 ، 8/1 ، 5/1 ، تخلخل کل ¬و درصدحجمی خمیر سیمان بر روی مقاومت فشاری ، مقاومت الکتریکی ویژه و درصد جذب آب بتن متخلخل سبک درسن 28 روز مورد بررسی قرار گرفت. با افزایش نسبت A/C از 5/1 تا 3¬، حجم خمیر سیمان از 873/30 % به 436/15 % در نمونه¬ها کاهش و تخلخل کل از64/21 % به 08/38 % افزایش یافت که منجر به کاهش مقاومت الکتریکی ویژه از 45/11 به 841/6 ، کاهش مقاومت فشاری از Mpa 27/13 به MPa 37/4 و افزایش جذب آب از 185/11 % به 695/12 % در نمونه‌های بتن متخلخل سبک شد. نتایج این پژوهش بهبود ویژگیهای فیزیکی و افت ویژگیهای مکانیکی و دوام بتن متخلخل سبک حاوی لیکا را نشان دادند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - بررسی برش در یک سازه‌ فولادی دارای میراگر اصطکاکی دورانی با تاثیر اثر اندرکنش خاک و سازه
      علیرضا لرک سعید عباچی علی نیکخو
      شماره 3 , دوره 19 , پاییز 1401
      میراگرهای اصطکاکی دورانی (RFD) به عنوان یکی از ابزارهای کنترل غیرفعال به منظور افزایش عملکرد لرزه ای و کنترل جانبی سازه ها و اتلاف انرژی ورودی زلزله ها از طریق اصطکاک در صفحات دوار آنها پیشنهاد شده است .استفاده از میراگرهای اصطکاکی دورانی ، باعث کاهش برش و بهبود پاسخ دی چکیده کامل
      میراگرهای اصطکاکی دورانی (RFD) به عنوان یکی از ابزارهای کنترل غیرفعال به منظور افزایش عملکرد لرزه ای و کنترل جانبی سازه ها و اتلاف انرژی ورودی زلزله ها از طریق اصطکاک در صفحات دوار آنها پیشنهاد شده است .استفاده از میراگرهای اصطکاکی دورانی ، باعث کاهش برش و بهبود پاسخ دینامیکی سازه ها خواهد شد .در تحلیل غیرخطی و طراحی سازه ها معمولا " خاک زیرین را صلب فرض می کنند ، در صورتی که اگر از اثر انعطاف پذیری بستر سازه استفاده شود ، خصوصیات دینامیکی سازه ها متفاوت خواهد بود . بررسی رفتار سازه ها با درنظرگرفتن اثرات اندرکنش خاک و سازه می تواند ما را به درک صحیح تری از رفتار سازه ها نایل سازد و این در حالی است که در عمده ی سازه های طراحی شده، اثرات سختی خاک و همچنین بلند شدگی احتمالی شالوده درنظرگرفته نمی شود.در این مقاله یک ساختمان ده طبقه نمونه در نظر گرفته شده و در آن با خاک سخت تیپ دو و خاک نرم تیپ سه ، عملکرد میراگربا ظرفیت میرایی های مختلف و اثر اندرکنش ، با نرم افزار SAP 2000 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت و برش در طبقات مختلف سازه ،درچهارحالت با میراگر و با اثر اندر کنش خاک و با میراگر بدون اثر اندر کنش خاک و بدون میراگر با اثر اندر کنش خاک و بدون میراگر و بدون اثر اندر کنش خاک ، مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نمودارها نشان داد که چه میزان میراگر اصطکاکی دورانی می تواند در کاهش برش در طبقات مختلف ساختمان ، با در نظر گرفتن اثر اندرکنش خاک و سازه مفید واقع شود. برای این تحقیق از سه رکورد زلزله استفاده شده است ، ودر انتها نتایج با یکدیگر مقایسه شده اند .نتایج حاصله حاکی از آن است که بکار گیری میراگرهای اصطکاکی دورانی ، برش را در همه حالات کاهش داد و نیز تجزیه تحلیل بار لغزش میراگرو ظرفیت مورد نیاز سازه ، نیز بدست آمد . پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - تاثیر زلزله‌های دور و نزدیک گسل بر ظرفیت فروریزش قابهای خمشی بتنی بهینه‌سازی شده بر اساس عملکرد
      سیامک صابونچی اشکان خدابنده لو
      شماره 1 , دوره 20 , بهار 1402
      طراحی براساس عملکرد، نگرشی نوین بر مباحث طرح لرزه‌ای سازه‌ها می‌باشد که مبنای آن برخلاف روش‌های سنتی طراحی مبتنی بر نیرو، بر تغییر مکان‌های سازه استوار است. استفاده از این رویکرد در فرآیند طراحی سازه‌ها موجب دستیابی به سازه‌هایی با عملکرد مناسب و سطح اطمینان قابل قبولی چکیده کامل
      طراحی براساس عملکرد، نگرشی نوین بر مباحث طرح لرزه‌ای سازه‌ها می‌باشد که مبنای آن برخلاف روش‌های سنتی طراحی مبتنی بر نیرو، بر تغییر مکان‌های سازه استوار است. استفاده از این رویکرد در فرآیند طراحی سازه‌ها موجب دستیابی به سازه‌هایی با عملکرد مناسب و سطح اطمینان قابل قبولی می‌شود. هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر زلزله‌های حوزه دور و نزدیک بر ظرفیت فروریزش و شکنندگی قابهای خمشی بتنی بهینه‌سازی شده بر اساس عملکرد با استفاده از الگوریتم‌ فراکاوشی مرکز جرم، می‌باشد. از تحلیل بارافزون در فرآیند بهینه سازی برای کنترل پاسخ های قاب های مورد مطالعه در سطوح عملکردی و از تحلیل دینامیکی افزایشی برای ارزیابی شکنندگی قابهای بهینه بدست آمده، استفاده شده است. با توجه به مقادیر به دست آمده برای نسبت حاشیه فروریزش و نسبت حاشیه فروریزش اصلاح شده برای قابهای 3، 6 و 12 طبقه مشاهده می‌کنیم نسبت حاشیه فروریزش و به طبع آن ایمنی لرزه‌ای تحت زلزله‌های دور گسل بترتیب 7%، 16% و 8% بیشتر از نسبت حاشیه فروریزش و ایمنی لرزه‌ای تحت زلزله‌های نزدیک گسل می‌باشد. به عبارت دیگر سازه‌های بهینه‌سازی شده در این مطالعه در برابر زلزله‌های نزدیک گسل ایمنی لرزه‌ای کم و شکنندگی بیشتری نسبت به زلزله‌های دور گسل دارند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      8 - بررسی آزمایشگاهی مدول‌الاستیسیته بتن قلیافعال براساس آزمون XRF و SEM
      محمدحسین منصورقناعی مرتضی بیک لریان علیرضا مردوخ پور
      شماره 4 , دوره 19 , زمستان 1401
      در این مقاله، ابتدا سه طرح اختلاط از بتن قلیافعال ساخته شد که به ترتیب حاوی 92، 96 و 100 درصد سرباره کوره آهنگدازی و 8، 4 و 0 درصد نانوسیلیس بودند. پس از انجام آزمون مقاومت فشاری و مدول الاستیسیته و انتخاب یک طرح به عنوان طرح بهینه به لحاظ برتری خواص مکانیکی، با افزودن چکیده کامل
      در این مقاله، ابتدا سه طرح اختلاط از بتن قلیافعال ساخته شد که به ترتیب حاوی 92، 96 و 100 درصد سرباره کوره آهنگدازی و 8، 4 و 0 درصد نانوسیلیس بودند. پس از انجام آزمون مقاومت فشاری و مدول الاستیسیته و انتخاب یک طرح به عنوان طرح بهینه به لحاظ برتری خواص مکانیکی، با افزودن 1 و 2 درصد الیاف پلی اولفین به طرح بهینه، دو طرح دیگر از بتن قلیافعال ساخته شد. تمام نمونه های بتنی تحت آزمون های مقاومت فشاری و مدول الاستیسیته، XRF و SEM، قرار گرفتند. نتایج حاصل از آزمون های این پژوهش نشان از برتری در خواص مکانیکی و ریزساختاری بتن قلیافعال نسبت به بتن معمولی را در تمام سنین عمل آوری داشت. در سن عمل آوری 90 روزه (به عنوان بهترین سن در عملکرد با توجه پیشرفت فرایند شیمیایی)، پیرو آزمون مقاومت فشاری کمترین (94/49 مگاپاسکال) و بیشترین (36/66 مگاپاسکال) مقدار مقاومت فشاری به ترتیب برای طرح 1 شامل بتن معمولی و طرح 4 شامل بتن قلیافعال حاوی 8 درصد نانوسیلیس کسب گردید. در همین سن عمل آوری، کمترین (44/32 گیگاپاسکال) و بیشترین (51/42 گیگاپاسکال) مقدار مدول الاستیسیته بتن به ترتیب در طرح 1 و 6 شامل بتن قلیافعال حاوی 8 درصد نانوسیلیس و 2 درصد الیاف پلی اولفین، به دست آمد. در این سن، افزودن 8 درصد نانوسیلیس و 2 درصد الیاف در بتن قلیافعال طرح 6 موجب افت 49/22 درصدی در مقاومت فشاری و بهبود 05/7 درصدی در مدول الاستیسیته گردید. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      9 - تعیین خواص بتن خودتراکم حاوی متاکائولین جایگزین سیمان و پودر سنگ آهک
      سیدفتح اله ساجدی میلاد اورک
      شماره 4 , دوره 18 , زمستان 1400
      امروزه تمایل به استفاده از بتن خودتراکم به‌دلیل مزایای آن، رو به گسترش است. ساخت بتن خودتراکم نیازمند افزایش مقدار سیمان مصرفی بوده و به علت ایجاد آلودگی زیست محیطی بیش تر در اثر افزایش تولید سیمان، تلاش برای استفاده از پوزولان ها جهت کاهش مصرف سیمان گامی اساسی در راستا چکیده کامل
      امروزه تمایل به استفاده از بتن خودتراکم به‌دلیل مزایای آن، رو به گسترش است. ساخت بتن خودتراکم نیازمند افزایش مقدار سیمان مصرفی بوده و به علت ایجاد آلودگی زیست محیطی بیش تر در اثر افزایش تولید سیمان، تلاش برای استفاده از پوزولان ها جهت کاهش مصرف سیمان گامی اساسی در راستای توسعه پایدار خواهد بود. بر این اساس، در این مطالعه با جایگزین کردن بخشی از سیمان و پودر سنگ آهک با متاکائولین به عنوان یک پوزولان فعال، برخی خواص بتن های تولیدی شامل رئولوژی، مکانیکی و دوام ارزیابی شدند. به‌همین منظور متاکائولین با درصدهای 10، 15 ،20 و 25 و 20، 25، 30 و 35 به‌ترتیب جایگزین سیمان و پودر سنگ آهک (بدون تغییر میزان سیمان) گردید. خواص خودتراکمی در قالب آزمایش های جریان اسلامپ، جعبه L، جعبه U و حلقه J و همین طور خواص مکانیکی شامل مقاومت‌های فشاری و کششی دونیم‌شدن و دوام شامل عمق نفوذ آب و نفوذ تسریع‎‌شده یون کلراید بررسی و اندازه گیری شدند. نتایج نشان دادند که استفاده از متاکائولین در ساخت بتن خودتراکم به‌عنوان جایگزین مستقل بخشی از سیمان و پودر سنگ آهک منجر به بهبود خواص مکانیکی بتن گردیده، ولی از روانی آن کاسته است، که برای رفع این اشکال باید درصد فوق روان کننده مصرفی طرح را تا رسیدن به روانی لازم افزایش داد. جایگزینی %20 متاکائولین به جای سیمان، نفوذپذیری آب و نفوذ تسریع‌شده یون کلراید را به‌ترتیب %35 و %20 کاهش داده و جایگزینی %35 متاکائولین به جای پودر سنگ آهک، نفوذپذیری آب و نفوذ تسریع‌شده یون کلراید را به‌ترتیب تا %70 و %35 کم نموده است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      10 - بررسی آثار حرارت بالا بر مقاومت ‌فشاری، کششی و مدول‌الاستیسیته بتن قلیافعال
      محمدحسین منصورقناعی
      شماره 3 , دوره 19 , پاییز 1401
      در سال های اخیر، بهبود خواص مکانیکی در بتن قلیافعال با هدف برتری نسبت به خواص مکانیکی بتن معمولی و کاهش مخاطرات زیست محیطی ناشی از کمبود منابع معدنی و انتشار گاز سمی دی اکسیدکربن در هوا (در راستای تولید سیمان)، مورد توجه محققین حوزه عمران قرار گرفت. در این پژوهش آزمایشگ چکیده کامل
      در سال های اخیر، بهبود خواص مکانیکی در بتن قلیافعال با هدف برتری نسبت به خواص مکانیکی بتن معمولی و کاهش مخاطرات زیست محیطی ناشی از کمبود منابع معدنی و انتشار گاز سمی دی اکسیدکربن در هوا (در راستای تولید سیمان)، مورد توجه محققین حوزه عمران قرار گرفت. در این پژوهش آزمایشگاهی، یک طرح اختلاط از بتن معمولی حاوی سیمان پرتلند با عیار 500 کیلوگرم بر متر مکعب و یک طرح اختلاط از بتن قلیافعال بر پایه سرباره کوره آهنگدازی ساخته شد. به منظور بررسی خواص مکانیکی، آزمون های مقاومت فشاری، مقاومت کششی و مدول الاستیسیته بتن تحت دمای 21 و 600 درجه سلسیوس در سن عمل آوری 90 روزه انجام شد. در بخش نتایج، اعمال حرارت بالا (600 درجه سلسیوس) به نمونه های بتنی موجب افت 42 و 15 درصدی در مقاومت فشاری، افت 56 و 21 درصدی در مقاومت کششی و افت 63 و 49 درصدی در مدول الاستیسیته به ترتیب برای بتن معمولی و بتن قلیافعال گردید. مقاومت فشاری بتن قلیافعال نسبت به بتن معمولی در دمای 21 و 600 درجه سلسیوس به ترتیب 11 و 64 درصد برتری را نشان داد. مقاومت کششی بتن قلیافعال نسبت به بتن معمولی در دمای 21 و 600 درجه سلسیوس به ترتیب 9 درصد کاهش و 63 درصد برتری را نشان داد. مدول الاستیسیته بتن قلیافعال نسبت به بتن معمولی در دمای 21 و 600 درجه سلسیوس به ترتیب 16 و 62 درصد برتری را کسب کرد. نتایج حاصل از آزمون تصاویر میکروسکوپ الکترونی روبشی در هماهنگی و همپوشانی با سایر نتایج آزمون های این پژوهش قرار دارد. پرونده مقاله
    مقالات در انتظار انتشار

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - بررسی عملکرد خطی و غیر خطی اتصال درختی-سپری سیمپسون
      علی قمری فرزین غفاری لیلا حسین زاده
      پس از زلزله نورتریج مشخص گردید که اتصالات تیر به ستون در قاب‌های خمشی ضعیف است و نیاز به اصلاح و بازنگری دارد. در سال‌های اخیر استفاده از اتصالات پیچی گسترش یافته و تقریبا جایگزین اتصالات جوشی شده است. آیین نامه آمریکا (AISC358-16) اتصال جدیدی به نام اتصال سیپسون معرفی چکیده کامل
      پس از زلزله نورتریج مشخص گردید که اتصالات تیر به ستون در قاب‌های خمشی ضعیف است و نیاز به اصلاح و بازنگری دارد. در سال‌های اخیر استفاده از اتصالات پیچی گسترش یافته و تقریبا جایگزین اتصالات جوشی شده است. آیین نامه آمریکا (AISC358-16) اتصال جدیدی به نام اتصال سیپسون معرفی کرد که یک اتصال نیمه صلب با ایده کنترل خسارت می‌باشد. اتصال پیشرو نوع جدید و هوشمند از اتصالات پیچی است که شامل صفحه ضعیف شده، صفحه انتهایی، نبشی و همچنین صفحه کمانشی است. هدف اصلی این پژوهش بررسی رفتار خطی و غیر خطی اتصال سیمپسون با استفاده از نرم افزار آباکوس است. نمونه مبنا، مدل مطرح شده در آیین نامه آمریکا (AISC358-16) انتخاب شد. برای دستیابی به درک بهتر از مدل جدید اتصال سیمپسون، 14 مدل عددی ساخته شد و نقاط ضعف و قوت مدل‌ها اعم از شکل پذیری، سختی، مقاومت و جذب انرژی مدل ها با هم مقایسه گردید. در این اتصال صفحه ضعیف شده و عملکرد آن بسیار حائز اهمیت است لذا برای این مهم متغییر‌هایی نظیر طول میانی، عرض میانی، طول اولیه و همچنین سخت کننده در ناحیه طول اولیه صفحه ضعیف شده بررسی شد. مدل با سخت کننده با ضخامت 30 میلی متر نسبت به بقیه مدل‌ها با توجه به خصوصیات ذکر شده، نتایج قابل قبولی از جمله لنگر متحمل 1010 کیلونیوتن متر و جذب انرژی 53/55کیلونیوتن میلی متر از خود نشان داد که استفاده آن برای مناطق با لرزه خیزی بالا مناسب است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - بررسی رفتار میراگرهای شکاف دار فولادی در سازه های بتنی
      لیلا حسین زاده سید مجید علوی نیا علی قمری عباس اکبرپور
      کشور ایران یکی از مناطق لرزه خیز دنیا می‌باشد. نیاز به مقاوم‌سازی لرزه‌ای ساختمان‌های موجود ضروری است. یکی از روش‌های مناسب در مقاوم‌سازی لرزه‌ای ساختمان‌ها استفاده از میراگرهاست. میراگرها اغلب به منظور افزایش میرایی و مستهلک نمودن انرژی زلزله مورد استفاده قرار می‌گیرند چکیده کامل
      کشور ایران یکی از مناطق لرزه خیز دنیا می‌باشد. نیاز به مقاوم‌سازی لرزه‌ای ساختمان‌های موجود ضروری است. یکی از روش‌های مناسب در مقاوم‌سازی لرزه‌ای ساختمان‌ها استفاده از میراگرهاست. میراگرها اغلب به منظور افزایش میرایی و مستهلک نمودن انرژی زلزله مورد استفاده قرار می‌گیرند. تحقیقات متعدد نشان می‌دهد که میراگرها می‌توانند تغییرمکان‌های ناشی از زلزله را کاهش دهند بدین صورت عملکرد بیشتر اعضای باربر سازه، در محدوده ارتجاعی باقی می‌ماند. در این تحقیق تاثیر استفاده از میراگر شکاف‌دار فولادی در سازه‌های بتنی مورد بررسی قرار گرفت. به همین منظور 4 مدل از میراگر شکاف‌دار فولادی به صورت 3 شکاف تکی و دوبل، 5 شکاف تکی و دوبل در سه ضخامت 6 ، 8 و 10 میلی‌متر طراحی شده و در قاب بتنی با مهاربند تک قطری در محل اتصال مهاربند به تیر ستون قرار گرفت. اثرات افزایش تعداد شکاف‌ها از 3 به 5، از تکی به دوبل و نیز اثر افزایش ضخامت مورد بررسی قرار گرفت نتایج نشان داد که با افزایش ضخامت میراگر سطح زیر نمودار نیرو -تغییرمکان، سختی و مقاومت در قاب افزایش می‌یابد. همچنین قاب‌هایی که از میراگرهای با 3 شکاف دوبل بهره می‌برند نسبت به قاب‌هایی که میراگر آن 5 شکاف دارد عملکرد مطلوب‌تری را دارند. به طوری‌که قاب دارای میراگر با 5 شکاف تکی در ضخامت 10 میلی‌متر نسبت به مدل دوبل 9/4% کاهش سختی داشته و نسبت به مدل دوبل 3تایی تکی و دوبل به ترتیب 9/2% ، 3/3% و 77% کاهش سختی داشته است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - بررسی عددی اثر مانع دیواری شامل گویهایECO-LINE بر انحراف مسیرگسلش 45 درجه شیب لغز معکوس
      نیما آجلی لاهیجی بهنام ادهمی غلامرضا قدرتی امیری الهام رجبی
      گسلش ناشی از زلزله به‌صورت گسیختگی از لایه‌های زمین و خاک عبور کرده و به سطح زمین می‌رسد و باعث آسیب به سازه‌های زیرساختی به‌ویژه پل‌ها می‌گردد، بدین منظور انحراف مسیر گسیختگی خاک در مجاورت سازه با روش‌های نوین حائز اهمیت است. حفر مانع دیواری در مسیر انتشار گسیختگی و در چکیده کامل
      گسلش ناشی از زلزله به‌صورت گسیختگی از لایه‌های زمین و خاک عبور کرده و به سطح زمین می‌رسد و باعث آسیب به سازه‌های زیرساختی به‌ویژه پل‌ها می‌گردد، بدین منظور انحراف مسیر گسیختگی خاک در مجاورت سازه با روش‌های نوین حائز اهمیت است. حفر مانع دیواری در مسیر انتشار گسیختگی و در مجاورت سازه به‌عنوان یکی از راهکارهای مؤثر کاهش اثرات ثانویه (جابجایی سطح زمین، دوران فونداسیون و پایه‌های سازه) ناشی از این پدیده است. در این مقاله مطالعه و بررسی عددی یک مانع دیواری پرشده با گوی‌های Eco-Line در مجاورت فونداسیون یک پل بتنی به‌عنوان روشی جدید جهت انحراف مسیر گسلش ارائه گردید و تأثیر پارامترهای مختلف ازجمله تغییرات عرض، عمق و فاصله مانع دیواری از فونداسیون پل بر انحراف مسیر، گسل 45 درجه شیب‌لغز معکوس و تغییرات جابجایی قائم و دوران فونداسیون موردبررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد، هنگامی‌که فاصله مانع دیواری تا پایه پل و همچنین عمق مانع به نحوی باشد که در مسیر انتشار امواج گسلش قرار گیرد به نحو مطلوبی امواج منحرف و کرنش پلاستیک، انرژی کرنش خاک و تغییر شکل سطح زمین تا 100 درصد و پاسخ سازه حداکثر تا 50 درصد کاهش می‌یابد و از آسیب به سطح زمین و سازه جلوگیری می‌کند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - مروری بر خسارت‌های اقتصادی ساخت و سازهای شهری در پهنه‌های گسلی
      پری نساء مصحفی
      زمین لرزه به عنوان یکی از مخرب‌ترین پدیده‌ها و مخاطرات طبیعی مطرح است که به دلیل افزایش رشد و توسعه شهرها و تمرکز سرمایه اهمیت بالایی پیدا کرده است. زمین‌لرزه‌ها افزون بر شتاب ناشی از عبور موج، خطر گسیختگی زمین را نیز به دنبال دارند. تجربه زلزله‌های مخرب نشان می‌دهد که چکیده کامل
      زمین لرزه به عنوان یکی از مخرب‌ترین پدیده‌ها و مخاطرات طبیعی مطرح است که به دلیل افزایش رشد و توسعه شهرها و تمرکز سرمایه اهمیت بالایی پیدا کرده است. زمین‌لرزه‌ها افزون بر شتاب ناشی از عبور موج، خطر گسیختگی زمین را نیز به دنبال دارند. تجربه زلزله‌های مخرب نشان می‌دهد که سازه‌های واقع در حریم گسله‌ی زمین‌لرزه‌ای، بیشترین خسارت را در زمان وقوع زمین‌لرزه داشته‌اند. شتاب ماکزیمم حرکت زمین قابل محاسبه است و با تمهیدات مهندسی می‌توان خسارات آن را کنترل نمود، اما مهار جابجایی‌های بزرگ و جلوگیری از انتقال آن به سازه در زون گسل زمین‌لرزه‌ای کاری دشوار است. در ویرایش چهارم آیین‌نامه 2800 بر اساس کار کمیته پهنه‌بندی این آیین‌نامه، بیش از 300 گسله اصلی و بزرگ برای سرزمین ایران به نقشه در آمده و علاوه بر آن گسله‌های نهان دیگری نیز وجود دارد که شناسایی و جانمایی دقیق آنها نیازمند انجام مطالعات دقیقتر است. نکته مهم در لرزه خیزی گستره ایران زمین علاوه بر عمق نسبتا کم زلزله‌های رخ داده، انطباق کانون‌های رخداد زلزله-ها با موقعیت قرارگیری مراکز جمعیتی است. روش ارزیابی و برآورد خسارات ناشی از زلزله، ابزار مهمی برای مقابله با زلزله و همچنین برآورد بیمه ساختمان‌ها می‌باشد. تحقیق حاضر یک مطالعه مروری است که در آن به ارزیابی پژوهش‌هایی که از سال 1998 تا 2023 در ارتباط با خسارتهای اقتصادی ساخت و سازهای شهری در پهنه‌های گسلی صورت گرفته، پرداخته شده است. از بین روش‌های کمی و کیفی متعدد، پنج متد کارآمد جهت تخمین و ارزیابی خسارات اقتصادی زلزله‌ها در راستای پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - بهینه سازی لرزه‌ای قاب فولادی با استفاده از الگوریتم تغییرشکل‌های یکنواخت
      امیرحسن علیزاده مهدی رحیمی اصل
      در این تحقیق هدف بهینه‌یابی قاب خمشی فولادی متوسط در سطح خطر ایمنی جانی طبق آیین‌نامه FEMA 350.می‌باشد. بدین منظور، دو سازه‌ی فولادی با تعداد طبقات3 و 5 طبقه در نظر گرفته شده است. این سازه-ها با آیین‌نامه AISC طراحی شده و سپس با استفاده از روش الگوریتم تغییرشکل‌های یکنو چکیده کامل
      در این تحقیق هدف بهینه‌یابی قاب خمشی فولادی متوسط در سطح خطر ایمنی جانی طبق آیین‌نامه FEMA 350.می‌باشد. بدین منظور، دو سازه‌ی فولادی با تعداد طبقات3 و 5 طبقه در نظر گرفته شده است. این سازه-ها با آیین‌نامه AISC طراحی شده و سپس با استفاده از روش الگوریتم تغییرشکل‌های یکنواخت مورد بهینه‌سازی لرزه‌ای قرار گرفته‌اند. روش تغییرشکل‌های یکنواخت که یکی از روش‌های سریع در بهینه‌سازی بر اساس معیارهای عملکردی میباشد طوری برای بهینه سازی بکارگرفته شده تا پراکندگی دوران‌های پلاستیک ایجاد شده در اجزای سازه به کمترین مقدار رسیده و دوران‌های پلاستیک مجاز در سطح خطر ایمنی جانی براساس آیین‌نامه FEMA را اقناع نماید. برای مدل‌سازی از نرم‌افزار کد باز Opensees براساس روش تاریخچه زمانی غیرخطی استفاده شده است. هدف بهینه‌سازی دستیابی به عملکرد مناسب در سطح خطر و سطح عملکرد به صورت همزمان می‌باشد. همچنین ساز‌ه‌ی بهسازی شده، تحت رکوردهای زلزله با شدت های مختلف قرار گرفته و عملکرد آن بررسی قرارگرفته است. نتایج نشان می‌دهند در روند استفاده از این الگوریتم همگرایی بخوبی ایجاد شده و استفاده از تابع هدف ِدوران‌های پلاستیک یکی از مناسب‌ترین روش‌ها در بهینه‌سازی سازه‌های فولادی محسوب می‌شود. تغییرات توزیع مصالح از اجزای سازه‌ای، عمدتاً از طبقات بالا به سمت طبقات پایین‌تر و از اعضای کناری به سمت اعضای داخلی قاب صورت گرفته و همچنین بهسازی در سطح عملکرد ایمنی جانی موجب کاهش وزن هر دو سازه شده و منجر به کاهش وزن آن‌ها بین 9 تا 20 درصد می‌شود. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - مقایسه معیارهای بهره‌برداری و شتاب ﺳﺎزهﻫﺎی بلند فولادی دیاگرید با سیستم قاب محیطی براساس تحلیل دینامیکی باد
      مهدی هوشمند حسن حاجی کاظمی سید علیرضا زارعی
      ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺴﺘﺮده از ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎی دﯾﺎﮔﺮﯾﺪ در ساختمان‌های بلند ﺗﺤﻘﯿﻖ درباره‌ی رﻓﺘﺎر اﯾﻦ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺳﺎزه‎ای در برابر باد و کنترل معیار آسایش بر پایه شتاب اﻣﺮی ﺿﺮوری ﺑﻪ ﻧﻈﺮ می‌رسد. هدف این پژوهش مقایسه معیار آسایش بر پایه شتاب در سیستم دیاگرید با سیستم لوله‌ای محیطی می‌ چکیده کامل
      ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺴﺘﺮده از ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎی دﯾﺎﮔﺮﯾﺪ در ساختمان‌های بلند ﺗﺤﻘﯿﻖ درباره‌ی رﻓﺘﺎر اﯾﻦ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺳﺎزه‎ای در برابر باد و کنترل معیار آسایش بر پایه شتاب اﻣﺮی ﺿﺮوری ﺑﻪ ﻧﻈﺮ می‌رسد. هدف این پژوهش مقایسه معیار آسایش بر پایه شتاب در سیستم دیاگرید با سیستم لوله‌ای محیطی می‌باشد. بدین منظور تأثیر ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ازجمله شتاب طبقات و برش پایه تحت بار دینامیکی باد ارزیابی شده است. انتظار می‌رود با شناخت دقیق‌تر شبکه قطری در سازه‎های بلند و بررسی معیارهای بهره‌برداری و آسایش برمبنای شتاب در برابر بار باد با استفاده از تحلیل دینامیکی تاریخچه زمانی به سه روش چولسکی، ارگودیک و AP، عملکرد شبکه قطری ارزیابی گردد. بررسی‌ها نشان می‌دهد شتاب طبقات سیستم دیاگرید بر اساس معادلات پیش‌بینی پاسخ دینامیکی باد ASCE7، از حد مجاز آیین‌نامه ASCE 7 مقدار milli-g20 فراتر رفته است. این مطلب به علت تخمین دست بالای معادلات ASCE 7 نسبت به نتایج تحلیل‌های تاریخچه زمانی باد می‌باشد. به‌طوری‌که در سازه 50 طبقه حداکثر شتاب بام به‌دست‌آمده از معادله ASCE 7۱.۸۳ برابر نتایج تحلیل دینامیکی تاریخچه زمانی باد می‌باشد و در سازه 70 طبقه 2.07 برابر و در سازه 100 طبقه 1.87 برابر نتایج تحلیل دینامیکی تاریخچه زمانی باد می‌باشد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - بررسی عددی اتصال پیشنهادی فلزی با استفاده از استاب ستون کوتاه
      فرزاد حاتمی برق مهرداد طاهری پور رضا رئوفی
      در سازه‌های آسیب دیده در زلزله‌های مختلف‌‌، تنها شواهد اندکی دال بر اینکه نواحی پلاستیک واقعاً تشکیل شده باشند وجود دارد‌‌. اکثر مطالعات انجام شده بر روی ایجاد مفصل پلاستیک در قسمتی از تیر تمرکز داشته‌‌، که این امر در صورت وقوع باعث آسیب غیر قابل جبران برای تیر می‌شود و چکیده کامل
      در سازه‌های آسیب دیده در زلزله‌های مختلف‌‌، تنها شواهد اندکی دال بر اینکه نواحی پلاستیک واقعاً تشکیل شده باشند وجود دارد‌‌. اکثر مطالعات انجام شده بر روی ایجاد مفصل پلاستیک در قسمتی از تیر تمرکز داشته‌‌، که این امر در صورت وقوع باعث آسیب غیر قابل جبران برای تیر می‌شود و در صورت عدم وقوع مفصل پلاستیک در تیر سبب انتقال نیرویی بیش از لنگر پلاستیک تیر به اتصال و در نتیجه به ستون شده که این امر یا باعث شکست ترد اتصال می‌شود و یا منجر به آسیب دیدن ستون به ویژه چشمه اتصال خواهد شد. لذا در این تحقیق با هدف کاهش آسیب در تیر و ستون و امکان جایگزینی قطعات آسیب چهار اتصال با هندسه جدید ارائه شده است. در حالت کلی‌‌، اتصالات پیشنهادی با جایگزینی یک مقطع H یاI شکل همراه یا به‌جای ورق‌انتهایی به عنوان استاب ستون کوتاه پیشنهاد می‌گردد. در این مطالعه ابتدا یک نمونه مدل اجزاء محدودی از اتصال ورق انتهایی که ترکیب جوش و پیچ بوده و تحت بار گذاری متناوب قرار گرفته است، انتخاب و پس از صحت سنجی در نرم‌افزار آباکوس مطالعه برروی اتصالات پیشنهادی انجام پذیرفت. نتایج نشان می‌دهد ناحیه‌ی‌ ا‌ستاب، با رفتار غیرخطی، یک مفصل محدود کنترل شده، با شکلپذیری فوق العاده را بوجود می‌آورد. تسلیم به هنگام در استاب سبب رفتار فیوزی آن و عدم آسیب به تیر و ستون می‌شود و تنش و کرنش پلاستیک را به‌طور‌قابل ملاحضه‌ایی در چشمه اتصال ستون کاهش می‌دهد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      8 - تاثیر زلزله‌های دور و نزدیک گسل بر ظرفیت فروریزش قابهای خمشی بتنی بهینه‌سازی شده بر اساس عملکرد
      اشکان خدابنده لو سیامک صابونچی
      طراحی براساس عملکرد، نگرشی نوین بر مباحث طرح لرزه‌ای سازه‌ها می‌باشد که مبنای آن برخلاف روش‌های سنتی طراحی مبتنی بر نیرو، بر تغییر مکان‌های سازه استوار است. استفاده از این رویکرد در فرآیند طراحی سازه‌ها موجب دستیابی به سازه‌هایی با عملکرد مناسب و سطح اطمینان قابل قبولی چکیده کامل
      طراحی براساس عملکرد، نگرشی نوین بر مباحث طرح لرزه‌ای سازه‌ها می‌باشد که مبنای آن برخلاف روش‌های سنتی طراحی مبتنی بر نیرو، بر تغییر مکان‌های سازه استوار است. استفاده از این رویکرد در فرآیند طراحی سازه‌ها موجب دستیابی به سازه‌هایی با عملکرد مناسب و سطح اطمینان قابل قبولی می‌شود. هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر زلزله‌های حوزه دور و نزدیک بر ظرفیت فروریزش و شکنندگی قابهای خمشی بتنی بهینه‌سازی شده بر اساس عملکرد با استفاده از الگوریتم‌ فراکاوشی مرکز جرم، می‌باشد. از تحلیل بارافزون در فرآیند بهینه سازی برای کنترل پاسخ‌های قاب‌های مورد مطالعه در سطوح عملکردی و از تحلیل دینامیکی افزایشی برای ارزیابی شکنندگی قابهای بهینه بدست‌آمده، استفاده شده است. با توجه به مقادیر به دست آمده برای نسبت حاشیه فروریزش و نسبت حاشیه فروریزش اصلاح شده برای قابهای 3، 6 و 12 طبقه مشاهده می‌کنیم نسبت حاشیه فروریزش و به طبع آن ایمنی لرزه‌ای تحت زلزله‌های دور گسل بترتیب 7%، 16% و 8% بیشتر از نسبت حاشیه فروریزش و ایمنی لرزه‌ای تحت زلزله‌های نزدیک گسل می‌باشد. به عبارت دیگر سازه‌های بهینه‌سازی شده در این مطالعه در برابر زلزله‌های نزدیک گسل ایمنی لرزه‌ای کم و شکنندگی بیشتری نسبت به زلزله‌های دور گسل دارند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      9 - مطالعه عددی رفتار تیر بتن تقویت شده با کامپوزیت های FRCM و TRM
      بیژن کریمی شرفشاده
      مقاومسازی کامپوزیت‌های ماتریس تقویت‌شده مبتنی بر سیمان با الیاف TRM و FRCM برای بهبود عملکرد رفتاری تیرهای بتن مسلح در معرض تخریب در دهه‌های گذشته مورد استفاده قرار گرفته‌اند. مقاومسازی و تقویت سطوح سازه مستلزم استفاده ازالیاف و ملات جهت پیوند بین آنها است. پیچیدگی راب چکیده کامل
      مقاومسازی کامپوزیت‌های ماتریس تقویت‌شده مبتنی بر سیمان با الیاف TRM و FRCM برای بهبود عملکرد رفتاری تیرهای بتن مسلح در معرض تخریب در دهه‌های گذشته مورد استفاده قرار گرفته‌اند. مقاومسازی و تقویت سطوح سازه مستلزم استفاده ازالیاف و ملات جهت پیوند بین آنها است. پیچیدگی رابط‌های بین الیاف و ماتریس امکان مدل ساده و دقیق را نمی‌دهد. به همین جهت این مقاله یک رویکرد تحلیل عددی مبتنی بر سنجش و بررسی قابلیت‌های استحکام دو کامپوزیت TRM و FRCM تحت تأثیر شرایط تنش خمشی از نظر ساختار تقویت سطوح خارجی سازه را ایجاد کرد. در این راستا، شش مقطع تیر بتنی مسلح با الگوهایFLAT , STRIP و U-شکل تقویت‌شده با دو کامپوزیت TRM و FRCM تحت بارگذاری سه نقطه‌ای و یک تیر به عنوان مرجع درنظر گرفته شد. برای این منظور تأثیر مکانیزم پیوند و لحظه خمش، ظرفیت بارنهایی، جذب و اتلاف انرژی، سختی الاستیک و در نهایت با استفاده از ضریب کاهشی β گشتاور نهایی و تنش تسلیم توسط نرم‌افزار Abacus محاسبه گردید. نتایج رفتاری، مقاطع تقویت‌شده با الگوهای مختلف کامپوزیت FRCM حدود 18درصد عملکرد مطلوبتری نسبت به کامپوزیت TRM را نشان می دهد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      10 - ارزیابی رفتارلرزه‌ای غیرخطی قاب‌های خمشی بتن آرمه با شکل‌پذیری ویژه با و بدون میراگرهای ویسکوز درتراز طبقات
      اشکان خدابنده لو سیامک برمکی
      هدف اصلی از این پژوهش ارزیابی رفتارلرزه‌ای غیرخطی قاب‌های خمشی بتن‌آرمه با شکل‌پذیری ویژه با و بدون میراگرهای ویسکوز در تراز طبقات می‌باشد. در تحقیق حاضر2 قاب ساختمانی بلندمرتبه بتن‌آرمه سه بعدی 12 و 16 طبقه که هر کدام از قاب‌ها با 8 مدل که 4 مدل با سیستم سازه‌ای قاب خم چکیده کامل
      هدف اصلی از این پژوهش ارزیابی رفتارلرزه‌ای غیرخطی قاب‌های خمشی بتن‌آرمه با شکل‌پذیری ویژه با و بدون میراگرهای ویسکوز در تراز طبقات می‌باشد. در تحقیق حاضر2 قاب ساختمانی بلندمرتبه بتن‌آرمه سه بعدی 12 و 16 طبقه که هر کدام از قاب‌ها با 8 مدل که 4 مدل با سیستم سازه‌ای قاب خمشی ویژه و 4 مدل با سیستم سازه‌ای قاب خمشی ویژه با میراگر ویسکوز در تراز طبقات، واقع در منطقه با لرزه‌خیزی زیاد بر روی خاک نوع 3، در نظرگرفته شده‌است. به منظور تحلیل لرزه‌ای قاب‌های با و بدون میراگر ویسکوز از روش تحلیل استاتیکی غیرخطی طبق پیوست دوم آیین‌نامه زلزله ایران ویرایش چهارم استفاده شده است. ابعاد اولیه المان‌های سازه‌ای قاب‌های مورد بررسی و ضخامت دال‌های سقف به ترتیب در نرم‌افزار ETABS-V15 و SAFE2014، تعیین شده است و در نهایت مدل‌سازی، بارگذاری ثقلی وجانبی، تحلیل استاتیکی غیرخطی قاب‌های مورد مطالعه درنرم‌افزارSAP2000-V19 ، انجام شده است. نتایج نشان می‌دهد که تغییردر مقاطع تیرها و ستون‌ها از مربع به مستطیل در قاب‌های با و بدون میراگر ویسکوز سبب افزایش تغییرمکان جانبی نسبی طبقات همچنین افزایش تعداد دهانه در امتداد محورY (مدل1 نسبت به 3)، و افزایش طول دهانه در امتداد محورY (مدل 1 نسبت به 4)، در قاب‌های با و بدون میراگر ویسکوز، سبب کاهش تغییرمکان جانبی مطلق طبقات می‌گردد. پرونده مقاله

    ابر واژگان

  • صاحب امتیاز
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه
    شاپای الکترونیکی:2821-0999

    دوره انتشار: فصلنامه
    پست الکترونیک
    j.analysis.se@iau-maragheh.ac.ir
    نشانی
    ارتباط با ما: شماره تماس: 9-37454506 -041  (داخلی 281)دورنگار- 37455111-041 ایمیل مجله: miau.journal@gmail.comآدرس: مراغه- بلوار شهید درخشی، مجتمع دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه، ساختمان اداری اندیشه، دفتر مجله علمی- تخصصی آنالیز سازه-زلزله
    تلفن

    جستجو

    بانک ها و نمایه ها

    آمار مقالات

    تعداد دوره‌ها 18
    تعداد شماره ها 49
    مقالات چاپ شده 348
    تعداد نویسندگان 775
    تعداد مشاهده مقاله 28501
    تعداد دانلود مقاله 8415
    تعداد مقالات ارسال شده 728
    تعداد مقالات رد شده 64
    تعداد مقالات پذیرفته شده 509
    درصد پذیرش 63 %
    زمان پذیرش(روز) 158
    تعداد داوران 82
    آخرین به روزرسانی 11/04/1403