• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بهینه یابی میراگر اصطکاکی بر مبنای آنالیز حساسیت موازی برای دیوار های بتنی مرکزگرای متصل همراه با ستون های ثقلی
        مهدی روان بخشیان محسن ایزدی نیا حسین تاجمیر ریاحی محمد حسن میثمی
        در چند سال اخیر ، دیوار های بتنی مرکزگرای متصل به عنوان سازه های نوین به کار گرفته شده اند. مکانیزم این سازه ها به نحوی است که تمرکز اتلاف انرژی بر روی میراگر ها بوده و نقش دیوار بتنی و تاندون ها در آن به ترتیب ایجاد سختی و تامین کننده ظرفیت مرکزگرایی در سیستم است، به ن چکیده کامل
        در چند سال اخیر ، دیوار های بتنی مرکزگرای متصل به عنوان سازه های نوین به کار گرفته شده اند. مکانیزم این سازه ها به نحوی است که تمرکز اتلاف انرژی بر روی میراگر ها بوده و نقش دیوار بتنی و تاندون ها در آن به ترتیب ایجاد سختی و تامین کننده ظرفیت مرکزگرایی در سیستم است، به نحوی که باعث کاهش تغییر شکل باقیمانده در سیستم می گردد. دیوار های بتنی مرکزگرای متصل ، نوعی از سیستم دیوار های مرکزگرا محسوب می شود که میراگرها در بین دو پانل دیوار بتنی قرار می گیرند. مهمترین نکته ای که در این سازه ها بایستی در نظر داشت استفاده از میراگر به صورت بهینه در آن ها است. در این مقاله به معرفی سیستم جدیدی که ترکیب دیوار های بتنی مرکزگرای متصل به همراه ستون های ثقلی است پرداخته شده است. به نحوی که در آن میراگر های اصطکاکی در موقعیت های میانی و کناری دیوار بتنی قرار گرفتند . تمرکز و هدف اصلی در این پژوهش بررسی مقدار عددی بهینه برای "بار لغزش میراگر های اصطکاکی" در موقعیت های میانی و کناری دیوار بتنی مرکزگرا بر اساس" میزان نیروی پیش تنیدگی" در پیچ های اصطکاکی میراگر ها است به نحوی که در مطالعه حال حاضر ، مقاومت مصالح میراگر ها ، شکل و سایز ابعادی آن ها به عنوان پارامترهای متغیری در نظر گرفته نشده است و در تعیین میراگری بهینه، بدون تاثیر در نظر گرفته شده اند . در مجموع بار بهینه لغزش بر مبنای نیروی پیش تنیدگی در پیچ های اصطکاکی، به طور همزمان توسط آنالیز حساسیت دو طرفه توسط نرم افزار OpenSEES تعیین شده است . نتایج مقاله نشان داد که به کار گرفتن روش تعیین درصد ضریب پاسخ مینیمم (R) با تکیه بر آنالیز حساسیت موازی (دو طرفه) می تواند روش بسیار مناسب برای تعیین بهینه ترین میراگر اصطکاکی در سیستم های دیوار بتنی متصل مرکزگرا تلقی گردد.همچنین نیروی پیش تنیده و بهینه برای میراگر ها ، نشان گر آن بود که میراگر های قرار گرفته در موقعیت بین دو دیوار(مجموعه میراگر های میانی) ، یک مقدار بهینه مشخص و سایر میراگر ها (مجموعه میراگر های کناری) نیز عدد بهینه متفاوتی را نشان می دهند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی کارایی روش اصلاح شده‌ی بی‏نیاز از المان گالرکین در حل مسائل استاتیکی و به‌سازی
        رامین وفائی پور علی زارع علیرضا علیزاده مجدی فریبا بهروز سرند
        روش اجزای محدود (FEM) به طور گسترده‌ای در تحقیقات پیشین مورد استفاده قرار گرفته است. اگرچه روش اجزای محدود دقت کافی در تخمین مقادیر تغییرشکل و جابجایی‌ها دارد، اما محاسبه میدان تنش توسط این روش از دقت پایینی برخوردار است. در این مقاله روش بدون المان گالرکین (EFG) اصلاح چکیده کامل
        روش اجزای محدود (FEM) به طور گسترده‌ای در تحقیقات پیشین مورد استفاده قرار گرفته است. اگرچه روش اجزای محدود دقت کافی در تخمین مقادیر تغییرشکل و جابجایی‌ها دارد، اما محاسبه میدان تنش توسط این روش از دقت پایینی برخوردار است. در این مقاله روش بدون المان گالرکین (EFG) اصلاح شده برای حل مسائل الاستوستاتیک به صورت عددی پیشنهاد شده و مورد استفاده قرار گرفته است. برای توضیح ساده‌تر روابط پیشنهادی، ابتدا یک میله‌ی الاستیک یک بعدی در نظر گرفته شده است که تحت نیروی حجمی با تغییرات خطی در طول میله می‌باشد. مقایسه‌ای میان روش اصلی گالرکین بدون المان، روش گالرکین بدون المان اصلاح شده و راه حل دقیق برای بررسی دقت، کارایی و هزینه زمانی مورد نیاز انجام شده است. مطالعه‌ی ارائه شده نشان می‌دهد که روش‌های ذکر شده دارای دقت یکسانی هستند، اما روش اصلاح شده EFG در مقایسه با روش‌های دیگر نیاز به هزینه‌ زمانی بیشتری برای حل مسائل با تعداد زیادی درجه آزادی دارد. پاسخ‌های روش گالرکین اصلاح شده و بدون المان اصلاح نشده با پاسخ های تحلیلی تیموشنکو برای خمش یک تیر الاستیک مقایسه شده است. این مقایسه نشان می‌دهد که روش‌های اصلاح شده و اصلی تطابق بسیار خوبی با روش‌های تحلیلی در محاسبه مقادیر جابجایی‌ها دارند. با وجود یکسانی دقت در تخمین جابجایی‌ها، محاسبه میدان تنش نشان می‌دهد که روش اصلاح شده دقت کمتری نسبت به روش اصلی دارد. نشان داده شده است که با افزایش تعداد درجات آزادی، دقت روش اصلاح شده برای تخمین میدان تنش بهبود می‌یابد. با این حال، روش اصلاح‌شده EFG نسبت به روش‌های دیگر زمان‌برتر است. بر اساس تمام نتایج فوق، روش گالرکین بدون المان اصلاح شده را می‌توان به عنوان یک روش قدرتمند بدون شبکه مبتنی بر حداقل مربعات متحرک که دارای توابع شکل با خواص درون یابی است معرفی کرد. برخورداری از توابع شکل درونیاب در این روش ترکیب آن را با سایر روش‌های عددی مقدور ساخته و اعمال شرایط مرزی را با هزینه محاسباتی کمتر مقدور می‌سازد. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که خطای محاسبات جابجایی در روش ارائه شده حداکثر به میزان 5% نسبت به روش حل تحلیلی بوده است. همچنین میزان حداکثر خطا در روش ارائه شده برای تخمین تنش‌ها برابر با 15% بوده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - ﺑﺮﺭﺳﻲ عددی رفتار تیر بتن تقویت شده با کامپوزیت‌های FRCM و TRM
        بیژن کریمی شرفشاده محمد امیری محمد جواد کتابداری فرهود آذرسینا
        مقاوم‌سازی کامپوزیت‌های ماتریس تقویت‌شده مبتنی بر سیمان با الیاف TRM و FRCM برای بهبود عملکرد رفتاری تیرهای بتن مسلح در معرض تخریب در دهه‌های گذشته مورد استفاده قرار گرفته‌اند. مقاوم‌سازی و تقویت‌ سطوح سازه مستلزم استفاده ازالیاف و ملات جهت پیوند بین آن‌ها است. پیچیدگی چکیده کامل
        مقاوم‌سازی کامپوزیت‌های ماتریس تقویت‌شده مبتنی بر سیمان با الیاف TRM و FRCM برای بهبود عملکرد رفتاری تیرهای بتن مسلح در معرض تخریب در دهه‌های گذشته مورد استفاده قرار گرفته‌اند. مقاوم‌سازی و تقویت‌ سطوح سازه مستلزم استفاده ازالیاف و ملات جهت پیوند بین آن‌ها است. پیچیدگی رابط‌های بین الیاف و ماتریس امکان مدل ساده و دقیق را نمی‌دهد. به همین جهت این مقاله یک رویکرد تحلیل عددی مبتنی بر سنجش و بررسی قابلیت‌های استحکام دو کامپوزیت TRM و FRCM تحت تأثیر شرایط تنش خمشی از نظر ساختار تقویت سطوح خارجی سازه را ایجاد کرد. در این راستا، شش مقطع تیر بتنی مسلح با الگوهایFLAT , STRIP و U-شکل تقویت‌شده با دو کامپوزیت TRM و FRCM تحت بارگذاری سه نقطه‌ای و یک تیر به عنوان مرجع درنظر گرفته شد. برای این منظور تأثیر مکانیزم پیوند و لحظه خمش، ظرفیت بارنهایی، جذب و اتلاف انرژی، سختی الاستیک و در نهایت با استفاده از ضریب کاهشی β گشتاور نهایی و تنش تسلیم توسط نرم‌افزار Abacus محاسبه گردید. بر اساس نتایج رفتاری، مقاطع تقویت‌شده با الگوهای مختلف کامپوزیت FRCM حدود 18درصد عملکرد مطلوبتری نسبت به کامپوزیت TRM را نشان می‌دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - مقایسه معیارهای بهره‌برداری و شتاب سازه‌های بلند فولادی دیاگرید با سیستم قاب محیطی بر اساس تحلیل دینامیکی باد
        مهدی هوشمند حسن حاجی کاظمی سید علیرضا زارعی
        ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺴﺘﺮده از ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎی دﯾﺎﮔﺮﯾﺪ در ساختمان‌های بلند ﺗﺤﻘﯿﻖ درباره‌ی رﻓﺘﺎر اﯾﻦ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺳﺎزه‎ای در برابر باد و کنترل معیار آسایش بر پایه شتاب اﻣﺮی ﺿﺮوری ﺑﻪ ﻧﻈﺮ می‌رسد. هدف این پژوهش مقایسه معیار آسایش بر پایه شتاب در سیستم دیاگرید با سیستم لوله‌ای محیطی می‌ چکیده کامل
        ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺴﺘﺮده از ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎی دﯾﺎﮔﺮﯾﺪ در ساختمان‌های بلند ﺗﺤﻘﯿﻖ درباره‌ی رﻓﺘﺎر اﯾﻦ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺳﺎزه‎ای در برابر باد و کنترل معیار آسایش بر پایه شتاب اﻣﺮی ﺿﺮوری ﺑﻪ ﻧﻈﺮ می‌رسد. هدف این پژوهش مقایسه معیار آسایش بر پایه شتاب در سیستم دیاگرید با سیستم لوله‌ای محیطی می‌باشد. بدین منظور تأثیر ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ازجمله شتاب طبقات و برش پایه تحت بار دینامیکی باد ارزیابی شده است. انتظار می‌رود با شناخت دقیق‌تر شبکه قطری در سازه‎های بلند و بررسی معیارهای بهره‌برداری و آسایش برمبنای شتاب در برابر بار باد با استفاده از تحلیل دینامیکی تاریخچه زمانی به سه روش چولسکی، ارگودیک و AP، عملکرد شبکه قطری ارزیابی گردد. بررسی‌ها نشان می‌دهد شتاب طبقات سیستم دیاگرید بر اساس معادلات پیش‌بینی پاسخ دینامیکی باد ASCE7، از حد مجاز آیین‌نامه ASCE 7 مقدار milli-g20 فراتر رفته است. این مطلب به علت تخمین دست بالای معادلات ASCE 7 نسبت به نتایج تحلیل‌های تاریخچه زمانی باد می‌باشد. به‌طوری‌که در سازه 50 طبقه حداکثر شتاب بام به‌دست‌آمده از معادله ASCE 7۱.۸۳ برابر نتایج تحلیل دینامیکی تاریخچه زمانی باد می‌باشد و در سازه 70 طبقه 2.07 برابر و در سازه 100 طبقه 1.87 برابر نتایج تحلیل دینامیکی تاریخچه زمانی باد می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی عددی اثر مانع دیواری شامل گویهایECO-LINE بر انحراف مسیرگسلش 45 درجه شیب لغز معکوس
        نیما آجلی لاهیجی بهنام ادهمی غلامرضا قدرتی امیری الهام رجبی
        گسلش ناشی از زلزله به‌صورت گسیختگی از لایه‌های زمین و خاک عبور کرده و به سطح زمین می‌رسد و باعث آسیب به سازه‌های زیرساختی به‌ویژه پل‌ها می‌گردد، بدین منظور انحراف مسیر گسیختگی خاک در مجاورت سازه با روش‌های نوین حائز اهمیت است. حفر مانع دیواری در مسیر انتشار گسیختگی و در چکیده کامل
        گسلش ناشی از زلزله به‌صورت گسیختگی از لایه‌های زمین و خاک عبور کرده و به سطح زمین می‌رسد و باعث آسیب به سازه‌های زیرساختی به‌ویژه پل‌ها می‌گردد، بدین منظور انحراف مسیر گسیختگی خاک در مجاورت سازه با روش‌های نوین حائز اهمیت است. حفر مانع دیواری در مسیر انتشار گسیختگی و در مجاورت سازه به‌عنوان یکی از راهکارهای مؤثر کاهش اثرات ثانویه (جابجایی سطح زمین، دوران فونداسیون و پایه‌های سازه) ناشی از این پدیده است. در این مقاله مطالعه و بررسی عددی یک مانع دیواری پرشده با گوی‌های Eco-Line در مجاورت فونداسیون یک پل بتنی به‌عنوان روشی جدید جهت انحراف مسیر گسلش ارائه گردید و تأثیر پارامترهای مختلف ازجمله تغییرات عرض، عمق و فاصله مانع دیواری از فونداسیون پل بر انحراف مسیر، گسل 45 درجه شیب‌لغز معکوس و تغییرات جابجایی قائم و دوران فونداسیون موردبررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد، هنگامی‌که فاصله مانع دیواری تا پایه پل و همچنین عمق مانع به نحوی باشد که در مسیر انتشار امواج گسلش قرار گیرد به نحو مطلوبی امواج منحرف و کرنش پلاستیک، انرژی کرنش خاک و تغییر شکل سطح زمین تا 100 درصد و پاسخ سازه حداکثر تا 50 درصد کاهش می‌یابد و از آسیب به سطح زمین و سازه جلوگیری می‌کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - ارزیابی رفتارلرزه‌ای غیرخطی قاب‌های خمشی بتن آرمه با شکل‌پذیری ویژه با و بدون میراگرهای ویسکوز درتراز طبقات
        سیامک برمکی اشکان خدابنده لو
        هدف اصلی از این پژوهش ارزیابی رفتارلرزه‌ای غیرخطی قاب‌های خمشی بتن آرمه با شکل‌پذیری ویژه با و بدون میراگرهای ویسکوز درتراز طبقات می‌باشد. بدین منظور متغیرهای تغییرمکان هدف، تغییرمکان جانبی مطلق و نسبی طبقات، برش پایه، دوره تناوب اصلی موثرقاب‌های خمشی بتن آرمه طراحی شده چکیده کامل
        هدف اصلی از این پژوهش ارزیابی رفتارلرزه‌ای غیرخطی قاب‌های خمشی بتن آرمه با شکل‌پذیری ویژه با و بدون میراگرهای ویسکوز درتراز طبقات می‌باشد. بدین منظور متغیرهای تغییرمکان هدف، تغییرمکان جانبی مطلق و نسبی طبقات، برش پایه، دوره تناوب اصلی موثرقاب‌های خمشی بتن آرمه طراحی شده مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در تحقیق حاضر2 قاب ساختمانی بلند مرتبه بتن آرمه سه بعدی 12 و 16 طبقه که هر کدام از قاب‌ها با 8 مدل که 4 مدل با سیستم سازه‌ای قاب خمشی ویژه و 4 مدل با سیستم سازه‌ای قاب خمشی ویژه با میراگر ویسکوز در تراز طبقات، واقع درمنطقه با لرزه‌خیزی زیاد بر روی خاک نوع 3، درنظرگرفته شده است. به منظور تحلیل لرزه‌ای قاب‌های با و بدون میراگر ویسکوز ازروش تحلیل استاتیکی غیرخطی طبق پیوست دوم آیین نامه زلزله ایران ویرایش چهارم استفاده شده است. مدل سازی، بارگذاری ثقلی وجانبی، تحلیل استاتیکی غیرخطی قاب‌های مورد مطالعه درنرم افزارSAP2000-V19 ، انجام شده است. نتایج نشان می‌دهد که تغییردر مقاطع تیرها وستون‌ها ازمربع به مستطیل درقاب‌های با وبدون میراگر ویسکوز سبب افزایش تغییرمکان جانبی نسبی طبقات همچنین افزایش تعداد دهانه درامتدادمحورY (مدل1نسبت به3)، و افزایش طول دهانه در امتداد محورY (مدل1نسبت به4)، درقاب‌های با و بدون میراگر ویسکوز، سبب کاهش تغییرمکان جانبی مطلق طبقات می‌گردد. همچنین درمدل‌های 1 تا 4قاب‌های 12 و 16 طبقه با میراگر نسبت به حالت بدون میراگر، مقادیر تغییرمکان جانبی مطلق و نسبی طبقات کاهش می‌یابند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - طراحی بهینه خرپای فولادی پرات تحت بار متحرک با استفاده از الگوریتم ژنتیک با درنظر گرفتن کمانش اعضا
        مهدی رحیمی اصل امیرحسن علیزاده
        یکی از عوامل تأثیرگذار در طراحی سازه های مختلف هزینه ساخت می باشد و سازه را طوری میتوان طرح کرد که با هزینه ساخت یکسان، عملکرد بهتری در مقابل بارهای وارده داشته باشد. روش های مختلفی برای بهینه سازیمانند الگوریتم ژنتیک، الگوریتم های تکاملی پدید آمده اند که قابلیت زیادی ن چکیده کامل
        یکی از عوامل تأثیرگذار در طراحی سازه های مختلف هزینه ساخت می باشد و سازه را طوری میتوان طرح کرد که با هزینه ساخت یکسان، عملکرد بهتری در مقابل بارهای وارده داشته باشد. روش های مختلفی برای بهینه سازیمانند الگوریتم ژنتیک، الگوریتم های تکاملی پدید آمده اند که قابلیت زیادی نسبت به روش های ریاضی دارند.. در این تحقیق با استفاده از روش ژنتیک، مشخصات هندسی و ارتفاع یک خرپای دو بعدی از نوع پرات برای اقتصادی تر شدن طرح مورد بهسازی قرار گرفته است. این خرپا در ابتدا تحت نیروی متمرکز در موقعیت بحرانی به گونه ای طراحی شده است که با کمترین مقدار مصرف فولاد، تنش های حداکثر در اعضا از مقدار حدی فراتر نرود. سپس این نیروبه صورت متحرک در کل طول خرپا در نظر گرفته شده و با تابع هدف بیان شده، طرح بهینه آن انجام گرفته است.در نهایت نتایج دو مساله ی مقایسه شده است. نتایج نشان می دهند با تعداد حدود 17000 فراخوانی تابع هدف در طی 50 نسل نتایج به دقت مناسبی می انجامد و ارتفاع بهینه ی خرپا در حالت بار ثابت برابر 53/2 متر و حالت بار متحرک 56/2 بدست آمد که برای هر دو مورد در حدود50% طول هر دهانه می باشد. همچنین در حالت تاثیر بار متحرک وزن خرپای بهینه شده در حدود 36 % بیشتر از حالت تاثیر بار ثابت بدست آمد. پرونده مقاله