در این تحقیق به بررسی عملکرد پل بتنی تحت بار دینامیکی زلزله در حوزه دور و نزدیک گسل پرداخته شده است. با توجه به اطلاعات موجود و نشان دادن اثرات عوامل و متغیرهای کلیدی حرکات زمین در زلزلههای حوزه دور و نزدیک گسل، به عملکرد پل پرداخته شده است. مدلسازی یک پل دو دهانه به چکیده کامل
در این تحقیق به بررسی عملکرد پل بتنی تحت بار دینامیکی زلزله در حوزه دور و نزدیک گسل پرداخته شده است. با توجه به اطلاعات موجود و نشان دادن اثرات عوامل و متغیرهای کلیدی حرکات زمین در زلزلههای حوزه دور و نزدیک گسل، به عملکرد پل پرداخته شده است. مدلسازی یک پل دو دهانه به صورت سه بعدی در نرمافزار CSI Bridge صورت گرفته و برای بررسی قابلیت یک سازه تحت زلزلههای نزدیک به یک گسل با زلزلههای حوزه دور از گسل، مقایسه و بررسی گردید. تحلیل تاریخچهی زمانی بر روی مدلهای ایجاد شده و تحت 7 رکورد از زلزلههای گذشته در دو حالت دور و نزدیک به گسل، صورت گرفت که با بررسی رکورد زمینلرزههای نزدیک گسل مشاهده شد که این زمینلرزه ها نسبت به زمین لرزههای دور از گسل تغییرمکانهای شدیدی را تولید میکنند. پلهای جداسازی شده با استفاده از جداگرهای لرزهای، نسبت به زلزله های دور از گسل پاسخ بسیار مناسبی دارند. بدین معنی که با جدا نمودن این پلها میزان شتاب وارده بر عرشه، برش پایه و همچنین جابهجایی نسبی عرشه نسبت به پل جدا نشده کاهش مییابد. این موضوع در پاسخ این پلها نسبت به زلزله های نزدیک گسل دیده نمیشود. با بررسی رکورد زمین لرزههای نزدیک گسل مشاهده شد که این زمین لرزهها نسبت به زمین لرزههای دور از گسل تغییرمکانهای شدیدی را تولید میکنند که میتواند سیستم جداسازی را به شرایط بحرانی ببرد، لذا برای جلوگیری از این رخداد لازم است از سیستم مضاعفی (FDGM) جهت اصلاح پاسخ پلهایی که تحت این زمین لرزهها قرار میگیرند، استفاده نمود. براساس نتایج بالا میتوان بیان کرد که تغییر مکانها در نزدیکی گسل و با اثر جهتپذیری پیشرونده بیشتر از حوزههای دور از گسل خواهد بود به طوری که برای نسبتهای فاصله مختلف از گسل، هر چه مقدار این نسبت کمتر باشد، تغییر مکان حداکثر پایههای پل بیشتر و مقدار نیروی برش حداکثر نیز بیشتر خواهد بود.
پرونده مقاله
با گسترش روزافزون تکنولوژی ساخت تجهیزات نظامی با تخریب بالا، نیاز به ساخت سازههایی با مقاومت قابل قبول در برابر انفجار در مراکز حساس و حیاتی بیش از پیش احساس میشود. این سازهها به عنوان امکانات شهری در زمان صلح و در زمان جنگ و بلایای طبیعی عاملی برای حفظ جان مردم محسو چکیده کامل
با گسترش روزافزون تکنولوژی ساخت تجهیزات نظامی با تخریب بالا، نیاز به ساخت سازههایی با مقاومت قابل قبول در برابر انفجار در مراکز حساس و حیاتی بیش از پیش احساس میشود. این سازهها به عنوان امکانات شهری در زمان صلح و در زمان جنگ و بلایای طبیعی عاملی برای حفظ جان مردم محسوب میشوند. به علت عدم وجود اطلاعات تجربی مناسب و مشکلات روشهای آزمایشگاهی در زمینه انفجار سازهها، استفاده از روشهای مدلسازی عددی و اجزا محدود میتواند کمک شایانی در طراحی سازهها و برآورد بارهای وارد بر آنها داشته باشد. در این تحقیق تأثیر دال بتنآرمه فداشونده بر عملکرد سازههای بتنآرمه قوسی شکل زیرزمینی تحت بار انفجار با جزئیات متداول و همچنین پارامترهای تأثیرگذار مختلف مورد مطالعه قرار گرفته است. جهت حل از نرمافزار اجزا محدود Ls-Dyna استفاده شده و مدلهای بهینهسازی شده قوسهای بتنی تحت میزان مختلف مواد منفجره مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحلیلهای مختلف صورت گرفته نشان میدهد که در صورت قرار دادن دال بتنی فداشونده روی تاج سازه قوسی شکل زیرزمینی تخریبی روی سازه مورد مطالعه صورت نمیگیرد و فقط تخریب مربوط به دال بتنی خواهد بود که با افزایش میزان TNT تخریب روی آن بیشتر میشود و در اصل وجود این دال باعث پخش قدرت انفجار در سطح بیشتری از خاک میگردد که این موجب کاهش انتقال نیرو به سازه مورد مطالعه میباشد. بنابراین درجه ایمنی این سازهها به لحاظ عملکرد در برابر بار انفجار به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.
پرونده مقاله
خوردگی فولاد در بتن مسلح یکی از مهمترین عوامل تخریب و نابودی سازههای بتنی در سراسر دنیا میباشد . این مساله حتی در کشورهای پیشرفته هرساله هزینههای زیادی را برای تعمیر و نگهداری سازههای بتنی حساس و غیر حساس به دولتها و منابع ملی تحمیل مینماید. این خسارتها در کشورهای چکیده کامل
خوردگی فولاد در بتن مسلح یکی از مهمترین عوامل تخریب و نابودی سازههای بتنی در سراسر دنیا میباشد . این مساله حتی در کشورهای پیشرفته هرساله هزینههای زیادی را برای تعمیر و نگهداری سازههای بتنی حساس و غیر حساس به دولتها و منابع ملی تحمیل مینماید. این خسارتها در کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار شدیدتر بوده وسازههای بتنیزیادی دچار خوردگی و خرابی گشتهاند. بررسیها نشان می‎دهد، اصلیترین عامل خوردگی سازههای بتنی مسلح، خوردگی میلگردهای فولادی میباشد. از اینرو کلیه میلگردهای ساختمانها و سازهها در مناطق خورنده باید به نحو مناسب در مقابل خوردگی محافظت گردد. جدا کردن میلگرد از محیط و عایقسازی آن از نظر تماس با عوامل خورنده یکی از راهحلهای جلوگیری از خوردگی و با دوام کردن بتن مسلح میباشد تاکنون روشهای متفاوتی برای این منظور ارائه گردیده است،در این پژوهش نشان داده میشود که استفاده از آرماتورهای گالوانیزه باعث جلوگیری موثر از خوردگی میلگردهای مورد استفاده در بتن مسلح شده و در نتیجه بتن مسلح مقاومت بسیار بالاتری در برابر عوامل محیطی خورنده همچون حمله کلراید و سولفاتها خواهد داشت، همچنین از نظر اقتصادی نیز نتایج نشان میدهد که هزینه استفاده از میلگردهای گالوانیزه در سازههای صنعتی حساس همچون مخازن نفتی حدود 6 درصد هزینه کل و در ساختمانهای معمولی بین 1 تا 2 درصد هزینه کل خواهد بود که از این نظر نیز مقرون بصرفه خواهد بود. بنابراین استفاده از میلگردهای گالوانیزه به عنوان یک ابزار اصلی و موثر درحفاظت از خوردگی فولاد، میتواند مورد توجه صنعت ساختمان قرار گیرد.
پرونده مقاله
امروزه کاربرد بتن الیافی به دلیل مزایای آن نسبت به بتن غیر مسلح گسترش یافته است .از جمله این مزایا می توان میزان جذب انرژی بالا، بهبود چشمگیر رفتار بتن در ناحیه بعد از ایجاد اولین ترک، بهبود مقاومت خمشی و مقاومت به ضربه و جلوگیری از ایجاد و گسترش ترکهای جمع شدگی را نام چکیده کامل
امروزه کاربرد بتن الیافی به دلیل مزایای آن نسبت به بتن غیر مسلح گسترش یافته است .از جمله این مزایا می توان میزان جذب انرژی بالا، بهبود چشمگیر رفتار بتن در ناحیه بعد از ایجاد اولین ترک، بهبود مقاومت خمشی و مقاومت به ضربه و جلوگیری از ایجاد و گسترش ترکهای جمع شدگی را نام برد. طاقت عبارت است از مقدار انرژی که نمونه بتنی در اثر نیروهای ضربه ای می تواند قبل از گسیختگی کامل تحمل نماید. طاقت از سطح زیر نمودار بار-تغییرشکل در آزمایش خمش یا فشار بدست می آید و با ضریبی به نام ضریب طاقت بتن مشخص می شود. در این تحقیق اثر الیاف شیشه با درصدهای حجمی 1، 2 و 3 درصد و با دو طول 3 و 6 میلیمتر بر ضریب طاقت بتن الیافی بررسی شده است. روش کار به صورت آزمایشگاهی و بر اساس دستورالعمل های مندرج در آیین نامه ژاپن(نسخه هایJSCE-SF4) می باشد. نتایج حاکی از آنست که با افزایش طول الیاف شیشه ای تغییر قابل ملاحظه ای در مقدار ضریب طاقت خمشی بتن رخ نداده است. در نمونه های مسلح به الیاف شیشه ای نمونه با 3 درصد حجمی الیاف بیشترین مقدار و نمونه با 2 درصد حجمی الیاف کمترین مقدار ضریب طاقت خمشی را دارد. در نمونه های مسلح به الیاف شیشه ای با طول 3 میلیمتر از مقایسه نتایج مشخص شد که در طول های مساوی الیاف ضریب طاقت فشاری بتنی بیشتر است که میزان درصد حجمی الیاف آن بیشتر بوده است.
پرونده مقاله
گسترش یک خرابی موضعی اولیه از یک عضو به عضو دیگر و در نتیجه تخریب کلی سازه یا بخش بزرگی از آن خرابی پیشرونده تعریف میشود. وقوع حوادث مختلفی از قبیل انفجار، آتشسوزی، برخورد وسایل نقلیه، خطا در محاسبات یا ساخت میتواند این نوع خسارت را در سازه ایجاد نماید. اگرچه احتمال چکیده کامل
گسترش یک خرابی موضعی اولیه از یک عضو به عضو دیگر و در نتیجه تخریب کلی سازه یا بخش بزرگی از آن خرابی پیشرونده تعریف میشود. وقوع حوادث مختلفی از قبیل انفجار، آتشسوزی، برخورد وسایل نقلیه، خطا در محاسبات یا ساخت میتواند این نوع خسارت را در سازه ایجاد نماید. اگرچه احتمال وقوع تخریب پیشرونده در ساختمانهای معمولی قابل توجه نیست اما این پدیده میتواند در ساختمانهایی که در طبقهبندی با اهمیت خیلی زیاد قرار میگیرند تلفات انسانی،خسارات اقتصادی و تهدیدات امنیتی زیادی به همراه داشته باشد. در این تحقیق روش تحلیل خرابی پیشرونده مختصراً بیان شده و سپس رفتار یک سازه 7 طبقه بتن مسلح متشکل از سیستم قاب خشمی ویژه که در برابر نیروهای لرزهای طراحی شده است تحت تخریب پیشرونده مطابق با آییننامه UFC-4-023-03 بر اساس روش مسیر جایگزین با استفاده از نرمافزار SAP مورد ارزیابی قرار میگیرد. مشاهده میشود که سازه قادر به تامین الزامات UFC نمیباشد. بنابراین تیرهای ضعیف با پلیمرهای مسلح به الیاف کربن CFRP در خمش تقویت شدند. نتایج تحلیل بیانگر این است که روش اتخاذ شده پیوستگی و مقاومت را در تیرهای مجاور ستون حذف شده به طور قابل توجهی بهبود بخشیده و توزیع مفاصل پلاستیک رضایتبخش است. در نتیجه خسارت بصورت موضعی باقی میماند.
پرونده مقاله
یکی از مسائل مهم در مدیریت تعمیر و نگهداری خطوط ریلی، پایدارسازی بستر و خاکریز راهآهن تحت تائیر بارهای بهرهبرداری و محیطی است. این موضوع به ویژه در خاکریزهای بلند متکی بر بسترهای سست و با ظرفیت باربری ناچیز و همچنین مستعد نشست از اهمیت زیادی برخوردار است. در بین روشه چکیده کامل
یکی از مسائل مهم در مدیریت تعمیر و نگهداری خطوط ریلی، پایدارسازی بستر و خاکریز راهآهن تحت تائیر بارهای بهرهبرداری و محیطی است. این موضوع به ویژه در خاکریزهای بلند متکی بر بسترهای سست و با ظرفیت باربری ناچیز و همچنین مستعد نشست از اهمیت زیادی برخوردار است. در بین روشهای موجود جهت بهسازی مشخصات خاکریز و بستر در خطوط ریلی در حال بهرهبرداری، استفاده از ریزشمع جهت تثبیت خاکریز و بستر که موجب انسداد خط و قطع ترافیک نمیشود، ارجحیت بیشتری دارد. در مقاله حاضر با استفاده از نرمافزار اجزای محدود ABAQUS یک مطالعه پارامتریک بر روی خاکریزهای بلند تسلیح شده با ریزشمع با آرایشهای مختلف در برابر بارهای عملیاتی، ریل، وزن دائم شبکه راهآهن و زمینلرزههای شدید انجام شده و آرایش بهینه ریزشمعها برای تقویت خاکریز شبکه ریلی با بهرهگیری از استاندارد بارگذاری LM71 مشخص گردیده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که عوامل مؤثر در طرح چیدمان ریزشمعها به طور کلی شامل نحوه توزیع و مقدار بارهای گسترده و متمرکز، پارامترهای مقاومتی و ظرفیت باربری خاک، عمق نفوذ ریزشمعها و مشخصات هندسی خاکریز می‎باشد. لازم به ذکر است که آرایش بهینه ریزشمعها به منظور بهسازی خاکریزهای بلند بین پاشنه و تا طول شیروانی میباشد و این امر موجب کاهش هزینههای تعمیر، نگهداری و نیز بهربرداری میشود.
پرونده مقاله
از جمله مشکلات رایج در اجرای سازه های بتنی بروز درز یا اتصال سرد میباشد. ناپیوستگی به وجود آمده در جسم بتن درنتیجه اتصال سرد میتواند باعث ضعف سازه ای، افزایش نفوذ پذیری، کاهش دوام، خوردگی میلگردها و نمای بد در بتن شود. در تحقیق حاضر، بهمنظور بررسی تأثیر اتصال سرد بر چکیده کامل
از جمله مشکلات رایج در اجرای سازه های بتنی بروز درز یا اتصال سرد میباشد. ناپیوستگی به وجود آمده در جسم بتن درنتیجه اتصال سرد میتواند باعث ضعف سازه ای، افزایش نفوذ پذیری، کاهش دوام، خوردگی میلگردها و نمای بد در بتن شود. در تحقیق حاضر، بهمنظور بررسی تأثیر اتصال سرد بر روی مقاومت فشاری بتن، ۱۹۲ عدد نمونه مکعبی به روش طرح اختلاط ملی در ۴ حالت، بهنحوی که ۴۸ عدد نمونه بدون اتصال سرد، ۴۸ عدد نمونه با اتصال سرد به صورت افقی، ۴۸ عدد نمونه بااتصال سرد به صورت عمودی و ۴۸ عدد نمونه بااتصال سرد به صورت مورب در بازه ی زمانی ۲۴ ساعته بتن ریزی شده و پس از طی ۲۸ روز عملآوری با شرایط استاندارد با دستگاه جک فشاری، مقاومت فشاری نمونه ها مورد ارزیابی قرارگرفته است. پس از ارزیابی های بهعملآمده بر روی نتایج حاصل از آزمایشها، مقادیر تأثیر اتصال سرد بر روی مقاومت فشاری نمونه ها، عدم قطعیت و احتمال شکست نمونه ها مورد بررسی قرارگرفته است. نتایج تحلیل ها حاکی از آن است که بهطور کلی ایجاد اتصال سرد در بتن باعث کاهش مقاومت فشاری بتن می گردد؛ اما میزان کاهش مقاومت فشاری در اثر ایجاد اتصال سرد به زاویه آن بستگی دارد. همچنین اندازه زاویه سطح اتصال سرد بر روی میزان احتمال شکست آن نیز تأثیر دارد.
پرونده مقاله