• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی عملکرد لرزه‌ای مهاربندهای کمانش‌تاب با دو هسته‌ی تسلیمی موازی
        کوروش مهدی زاده عباسعلی صادقی سیده وحیده هاشمی
        ساز ه های مجهز به مهاربندهای کمانش تاب (BRB) از جمله سازه های مقاوم در برابر زلزله هستند که دو خصوصیت سختی جانبی بالا و قابلیت جذب و اتلاف انرژی را همزمان دارا می باشند. در این تحقیق، به منظور بررسی عملکرد لرزه ای مهاربند های کمانش تاب یک هسته ای و دو هسته ای از مکانیزم چکیده کامل
        ساز ه های مجهز به مهاربندهای کمانش تاب (BRB) از جمله سازه های مقاوم در برابر زلزله هستند که دو خصوصیت سختی جانبی بالا و قابلیت جذب و اتلاف انرژی را همزمان دارا می باشند. در این تحقیق، به منظور بررسی عملکرد لرزه ای مهاربند های کمانش تاب یک هسته ای و دو هسته ای از مکانیزم دو هسته ی موازی با طول هسته ی یکسان و با تنش تسلیم متفاوت استفاده شده است. بنابراین در این مطالعه، 3 ساختمان سه بعدی 3، 6 و 9 طبقه مجهز به مهاربندهای همگرای ضربدری کمانش تاب در نرم افزار ETABS 2017 بر اساس آئین نامه ی AISC-LRFD طراحی و کلیه ی ضوابط لرزه ای استاندارد 2800 ویرایش چهارم نیز کنترل و در ادامه قاب های دو بعدی پیرامونی مجهز به مهاربندهای کمانش تاب در دو حالت یک هسته ای و دو هسته ا ی در نرم افزار SeismoStruct 2018 مدل سازی شده است. به منظور بررسی رفتار سازه های مذکور، تحلیل های استاتیکی غیر خطی بهنگام شونده و دینامیکی غیر خطی تاریخچه زمانی تحت 3 زلزله ی دور از گسل انجام شده است. نتایج نشان می دهد که استفاده از دو هسته ی تسلیمی موازی سختی الاستیک سازه را افزایش می دهد ولی تغییر محسوسی در مقاومت جانبی سازه ها ایجاد نمی کند. همچنین تحت زلزله های اعمال شده منحنی های هیسترزیس به دست آمده نشان می دهد که استفاده از دو هسته ی موازی اتلاف انرژی زلزله را بیشتر می نماید. به طور کلی استفاده از مهاربندهای کمانش تاب دو هسته ای، پاسخ های لرزه ای از قبیل جابجایی بام، شتاب بام، جابجایی نسبی و برش پایه را تقریبا تا 20 درصد کاهش داده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تحلیل حساسیت مبتنی بر قابلیت اطمینان سازه‌ها‌ی قاب خمشی فولادی تحت اثر برخورد وسیله‌ی نقلیه‌ی سنگین
        عباسعلی صادقی حمید کاظمی میثم ٌصمدی
        در چند دهه ی اخیر، با گسترش حوادث غیرطبیعی مانند آتش سوزی، انفجار و برخورد وسایل نقلیه، مطالعه ی رفتار سازه ها تحت اثر بارگذاری‌های نامتعارف مورد توجه پژوهشگران و مهندسین سازه قرار گرفته است. در این تحقیق، سازه ها ی قاب خمشی فولادی 2 و 5 طبقه تحت اثر ضربه ی ناشی از بر چکیده کامل
        در چند دهه ی اخیر، با گسترش حوادث غیرطبیعی مانند آتش سوزی، انفجار و برخورد وسایل نقلیه، مطالعه ی رفتار سازه ها تحت اثر بارگذاری‌های نامتعارف مورد توجه پژوهشگران و مهندسین سازه قرار گرفته است. در این تحقیق، سازه ها ی قاب خمشی فولادی 2 و 5 طبقه تحت اثر ضربه ی ناشی از برخورد وسیله ی نقلیه ی سنگین، با در نظر گرفتن عدم قطعیت‌ در مصالح و بارهای اعمالی، به کمک نرم افزارOpenSees مدل‌سازی گردیده و تحلیل حساسیت مبتنی بر قابلیت اطمینان متغیرهای تصادفی مورد مطالعه در نرم افزارMATLAB انجام ‌شده است. سپس تأثیرهرکدام از متغیرها با استفاده از روش‌های شبیه سازی براساس توابع شرایط حدی مبتنی بر حداکثر دوران مجاز تیر دهانه ی آسیب دیده ی قاب ها بررسی گردیده است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که در سازه های موردنظر، متغیرهای تصادفی جرم و سرعت وسیله ی نقلیه و مقاومت تسلیم مصالح، تأثیرگذارترین متغیرها در محاسبه ی احتمال خرابی بوده اند و روش شبیه‌سازی زیرمجموعه ای بر مبنای تکنیک متغیر کنترل (CSS) نسبت به روش مونت‌کارلو (MCS)، با تعداد نمونه ی کمتر و زمان اجرای کوتاه تر، احتمال خرابی را با خطای قابل قبولی تخمین زده است. همچنین نتایج این تحقیق نشان می دهد که با افزایش تعداد طبقات ساختمان، احتمال خرابی آن در اثر برخورد وسیله ی نقلیه افزایش می‌یابد به طوری که براساس نتایج این مطالعه، مقدار پارامتر دوران تیر دهانه ی آسیب دیده ی قاب 5 طبقه نسبت به 2 طبقه تحت توابع LSF1، LSF2 و LSF3 به ترتیب معادل 55، 18 و 33 درصد افزایش یافته است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی رفتار دیوارهای برشی فولادی مرکب با ستون‌های پر شده با بتن تحت بار انفجار
        حسین پروینی ثانی شهرام محمدی
        با توجه به اهمیت موضوع انفجار در سازه های خاص دارای دیوار برشی فولادی مرکب به همراه ستون های باکس فولادی پر شده با بتن، در این پژوهش اثر بار انفجار برای این سیستم ها مورد بررسی قرار گرفته است. در این مطالعه یک سازه فولادی 8 طبقه همراه با دیوار های برشی فولادی به عنوان س چکیده کامل
        با توجه به اهمیت موضوع انفجار در سازه های خاص دارای دیوار برشی فولادی مرکب به همراه ستون های باکس فولادی پر شده با بتن، در این پژوهش اثر بار انفجار برای این سیستم ها مورد بررسی قرار گرفته است. در این مطالعه یک سازه فولادی 8 طبقه همراه با دیوار های برشی فولادی به عنوان سیستم باربر جانبی انتخاب شده و پس از طراحی سازه، سیستم دیوار برشی فولادی مرکب به همراه ستون های باکس فولادی پر شده با بتن در برابر بارگذاری انفجار تحت روش انفجار در هوا مدلسازی شده است. در این مقاله نشان داده شده است که با اضافه کردن یک لایه و سپس دولایه بتن به ورق برشی فولادی تحت مقدار ماده منفجره و فاصله ثابت میزان انرژی جنبشی و میانگین جابجائی خارج از صفحه ورق برشی بطور متوسط 63% کاهش یافته و نوع خرابی از گسیختگی ورق به کمانش ورق تغییر پیدا کرده است. همچنین تمرکز تنش ها از محل اتصال ورق و المان های مرزی دیوار برشی به مرکز ورق انتقال یافته و مقدار انرژی جذب شده در ورق برشی فولادی 380% افزایش یافته است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی مقایسه ای رفتار مکانیکی بتن مسلح شده با الیاف فلزی صنعتی و براده‌ای بازیافتی
        فرهاد جیره ضیاءالدین زمان زاده لیلا جلیلی
        در سالهای اخیر اغلب تحقیقات آزمایشگاهی صورت گرفته در مورد رفتار مکانیکی بتن مسلح شده با الیاف فولادی بازیافتی و صنعتی در کشورهای خارجی بوده و لازم است مطالعه هایی در مورد بتن الیافی ساخته شده از مصالح موجود کشور انجام گیرد. در این مقاله تحقیق آزمایشگاهی و عددی در مورد ر چکیده کامل
        در سالهای اخیر اغلب تحقیقات آزمایشگاهی صورت گرفته در مورد رفتار مکانیکی بتن مسلح شده با الیاف فولادی بازیافتی و صنعتی در کشورهای خارجی بوده و لازم است مطالعه هایی در مورد بتن الیافی ساخته شده از مصالح موجود کشور انجام گیرد. در این مقاله تحقیق آزمایشگاهی و عددی در مورد رفتار مکانیکی بتن الیافی انجام گرفته است. در قسمت آزمایشگاهی ابتدا با الگو برداری از طرح اختلاط ارائه شده در تحقیقات پیشین برای بتن الیافی بازیافتی دو طرح اختلاط متناسب با مصالح موجود کشور تعیین گردید به طوری که با افزودن دو مقدار متفاوت الیاف فولادی، اسلامپ روانی مطلوب را به ما بدهد. اثر الیاف صنعتی و براده‌ای بر روی رفتار فشاری و کششی بتن الیافی با انجام تستهای فشاری و کشش غیر مستقیم بررسی شد. افزودن الیاف صنعتی و براده ای باعث کاهش ناچیز مقاومت فشاری و کششی غیر مستقیم گردیده است. در شبیه سازی و مدلسازی اجزای محدود تستهای فشاری تشکیل ترک ها در المانهای بتنی اطراف عناصر فولادی، وقوع گرادیان تنش در این المانهای بتنی را تایید کرد که منجر به کاهش مقاومت فشاری بتن می شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی خواص رئولوژی و مکانیکی ملات‌های دوجزئی و سه‌جزئی حاوی میکروسیلیس و سرباره
        سیدفتح اله ساجدی ویلبرت کرمیان
        امروزه با کاربرد پوزولان ها و افزودنی‌ها، دگرگونی عظیمی در فن آوری ملات ها برای کسب مقاومت و دوام بالا، ایجاد شده است. هدف از انجام این تحقیق ساخت ملات‌های دوجزئی و سه‌جزئی و مقایسه خواص رئولوژی و مکانیکی آن‌ها می باشد. در این تحقیق آزمایش های مقاومت های فشاری، خمشی و ک چکیده کامل
        امروزه با کاربرد پوزولان ها و افزودنی‌ها، دگرگونی عظیمی در فن آوری ملات ها برای کسب مقاومت و دوام بالا، ایجاد شده است. هدف از انجام این تحقیق ساخت ملات‌های دوجزئی و سه‌جزئی و مقایسه خواص رئولوژی و مکانیکی آن‌ها می باشد. در این تحقیق آزمایش های مقاومت های فشاری، خمشی و کششی بر روی ملات مرجع، ملات‌های دوجزئی و همین طور ملات‌های سه جزئی صورت گرفت. سرباره مصرفی در ساخت ملات های تحقیق در کارخانه فولاد اهوار تولید شده است. آزمایش مقاومت فشاری در سنین 7، 28، 56 و 91 روزه و آزمایش های مقاومت های خمشی و کششی در سنین 28 و 91 روزه انجام شدند. در آزمایش های مقاومت های مذکور به ترتیب از نمونه های مکعبی به بعد 50 میلی متر، نمونه های منشوری به ابعاد 160×40×40 میلی متر و نمونه های پاپیونی استاندارد استفاده شده است. نتایج نشان داد که جایگزینی میکروسیلیس تا %10 وزن سیمان، باعث افزایش مقاومت های فشاری، خمشی و کششی در ملات های دوجزئی گردید که این افزایش ها در تمام سنین نسبت به نمونه فاقد میکروسیلیس قابل توجه بوده است. تغییرات مقاومت های فشاری، خمشی و کششی با افزایش میکروسیلیس جایگزین سیمان تا %15، از یک رفتار غیرخطی معکوس تبعیت می‌کند. درصدهای بهینه جایگزینی میکروسیلیس و سرباره به ترتیب به میزان %5 و %10، باعث افزایش سه مقاومت مذکور، در ملات‌های سه جزئی گردید که این افزایش ها در تمام سنین نسبت به نمونه مرجع قابل‌ملاحظه هستند. با افزایش درصد میکروسیلیس جایگزین، روانی ملات ها کاهش یافته و با افزایش درصد سرباره، روانی بیش تر گردید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تحقیق و بررسی روشهای ساخت و ترکیب انواع بتن هوشمند
        عبدالکریم عباسی دزفولی
        بتن هوشمند به مصالح ساختاری اطلاق می‌شود که می‌توانند تغییرات محیط اطراف خود را حس کنند و واکنش مناسب نشان دهند. این کار با تغییر یک یا چند پارامتر صورت می‌گیرد. خواص هوشمندانه بتن معمولاً با تغییر و ارتقاء مواد ترکیب دهنده و ماتریس بتن به دست می‌آید. به ‌طور عمده با به چکیده کامل
        بتن هوشمند به مصالح ساختاری اطلاق می‌شود که می‌توانند تغییرات محیط اطراف خود را حس کنند و واکنش مناسب نشان دهند. این کار با تغییر یک یا چند پارامتر صورت می‌گیرد. خواص هوشمندانه بتن معمولاً با تغییر و ارتقاء مواد ترکیب دهنده و ماتریس بتن به دست می‌آید. به ‌طور عمده با بهبود ترکیب مواد اولیه یا افزودن مواد عامل دار و کاربردی به بتن حاصل می‌شود، این بتن دارای ویژگی‌های بیونیک (زیستی) نیز میباشد. در مقایسه با بتن معمولی، بتن هوشمند که به‌طور مناسب و صحیح طراحی شده میتواند برای بهینه سازی ایمنی، دوام و عملکرد مناسب زیرساخت‌ها و کاهش هزینه‌های نگهداری مورداستفاده قرار گیرد. هزینه‌های مدت استفاده، مصرف منابع و آلودگی محیط‌زیست، که پایه‌ای اساسی برای ساخت‌وساز خواهد بود را کاهش می‌دهند. در چند دهه گذشته، تلاش‌های چشمگیری در جهت تحقیق در مورد بتن هوشمند و بسیاری از دستاوردهای نوآورانه در توسعه و کاربرد بتن هوشمند به‌دست‌آمده است. سیزده نوع بتن هوشمند با تأکید بر قابلیت‌های خود، به‌طور سیستماتیک در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرند، که با توجه به اصول، ترکیب، ساخت، خواص، توسعه تحقیق و کاربردهای ساختاری مطالعه و بررسی شدند. علاوه بر این، برخی ازنظرات و چشم‌انداز توسعه بتن هوشمند نیز مورد بحث قرار گرفته است. نهایتاً ترکیب ساخت 13 بتن هوشمند به‌طور خلاصه در جدولی ارائه شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بررسی آزمایشگاهی و عددی خصوصیات رئولوژیکی و مکانیکی بتن‌های خودتراکم حاوی الیاف فولادی و PET با استفاده از روش سطح پاسخ (RSM)
        حامد باصر طالب مرادی شقاقی حسن افشین صالح اهری سعید میررضایی
        در شاخصه های مدرن طراحی بتن براساس نیازهای روزمره استفاده از مصالح بازیافتی یک اصل مهم و اساسی است. بدین جهت در تحقیق حاضر PET (Polyethylene Terephthalate) جایگزین ریزدانه در بتن خودتراکم شده است. هدف از مطالعه حاضر تولید و بهینه سازی مشخصات مکانیکی و رئولوژیکی بتن های چکیده کامل
        در شاخصه های مدرن طراحی بتن براساس نیازهای روزمره استفاده از مصالح بازیافتی یک اصل مهم و اساسی است. بدین جهت در تحقیق حاضر PET (Polyethylene Terephthalate) جایگزین ریزدانه در بتن خودتراکم شده است. هدف از مطالعه حاضر تولید و بهینه سازی مشخصات مکانیکی و رئولوژیکی بتن های خودتراکم سازگار با محیط زیست است. متغیرهای ورودی در مخلوط ها، شامل PET به عنوان جایگزین درصدی از ریزدانه ها، الیاف فولادی، پودرسنگ به عنوان جایگزین درصدی از وزن سیمان و روان کننده به صورت، درصدی از وزن مواد پودری می باشد. پاسخ های مورد مطالعه جریان اسلامپ، نسبت جعبه L (H2/H1)، مقاومت فشاری و مقاومت کششی می باشد. طرح های اختلاط با استفاده از روش معکب مرکزی CCD (Central Composite Design) که یکی از روش های سطح پاسخ RSM (Response Surface Methodology) می باشد طراحی و مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که با افزایش PET مشخصات روانی و مکانیکی مخلوط ها کاهش می یابد در حالی که الیاف به طور موثری کاهش مقاومت ها را بهبود می بخشد. با استفاده از مدل های ریاضی ارائه شده توسط ANOVA بهینه سازی های چند هدفه به منظور ماکزیمم سازی مقاومت فشاری توسط روش RSM صورت گرفته و یک طرح اختلاط بهینه براساس نتایج آزمایشگاهی پیشنهاد شده است. پرونده مقاله