این پژوهش، به منظور ارائه مدلی مفهومی با رویکرد کیفی و با تاکید بر اکوسیستم زنجیره بلوکی، به شناسایی عوامل تاثیرگذار بر مدل بلوغ زنجیره بلوکی در چارچوب گراندد تئوری می پردازد. عوامل اولیه با مرور پیشینه پژوهش استخراج گردیده، درادامه، مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 12 نف چکیده کامل
این پژوهش، به منظور ارائه مدلی مفهومی با رویکرد کیفی و با تاکید بر اکوسیستم زنجیره بلوکی، به شناسایی عوامل تاثیرگذار بر مدل بلوغ زنجیره بلوکی در چارچوب گراندد تئوری می پردازد. عوامل اولیه با مرور پیشینه پژوهش استخراج گردیده، درادامه، مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 12 نفر از خبرگان فناوری زنجیره بلوکی دادهها گردآوری شدهاند. پایایی و قابلیت اعتماد مصاحبهها از روشهای پایایی بازآزمایی و توافق درون موضوعی تایید شده است. دستاورد تحلیل داده های حاصل از مصاحبه با خبرگان، نشان می دهد که عوامل تاثیر گذار بر مدل بلوغ زنجیره بلوکی در گروه ذی اثران سازمانی، عواملی از جمله حمایت مدیران، فرهنگ سازمانی، آموزش و وجود نیروی ماهر در سازمان، نسبت به عوامل دیگر از اولویت بالاتری برخوردار بوده و در گروه ذی اثران غیر سازمانی، تاثیر ذی نفعان، نقش دولت، حاکمیت و دستگاه های بالادستی در ایجاد رگولاتوری و قوانین و مقررات، تشکیل کنسرسیوم و نیز وجود استارت آپ های تخصصی، نقش رسانه ها به منظور تبلیغ دستاوردهای سازمان های بالغ و همچنین استفاده از تجربیات سازمان های پیشرو از جمله عوامل حائز اهمیت مطرح شده اند.
پرونده مقاله
مدل های کلاسیک تحلیل پوششی داده ها کارایی واحدهای تصمیم گیرنده را بر اساس یک مرز کارای مشترک محاسبه می کنند و تفاوتی بین واحدهای کارا قائل نیستند. در این پژوهش، روش ابرکارایی وکارایی متقاطع به منظور رتبه بندی شعب کارآمد بانکها قبل از فاز همکاری مورد استفاده قرار می گیرد چکیده کامل
مدل های کلاسیک تحلیل پوششی داده ها کارایی واحدهای تصمیم گیرنده را بر اساس یک مرز کارای مشترک محاسبه می کنند و تفاوتی بین واحدهای کارا قائل نیستند. در این پژوهش، روش ابرکارایی وکارایی متقاطع به منظور رتبه بندی شعب کارآمد بانکها قبل از فاز همکاری مورد استفاده قرار می گیرد. سپس در فاز همکاری، هر شعبه کارآمد به عنوان بازیکن و زیرمجموعه های شعب کارآمد به عنوان ائتلاف در نظر گرفته می شوند و با استفاده از روش نظریه بازی های همکارانه و ارزش شیپلی مسئله مورد بررسی قرار می گیرد. در این مطالعه، متغیر تغییر کارایی، تاثیر هر شعبه کارآمد را در ائتلافهای مختلف نشان می دهد. از مجموع متغیر تغییر کارایی شعب کارآمد در هر ائتلاف، یک تابع مشخصه با عنوان سود حاصل از ائتلاف معرفی می گردد. مقدار این تابع مشخصه برای تمام ائتلافهای ممکن تعیین می گردد و ارزش شیپلی به عنوان راه حل این بازی همکارانه معرفی و رتبه بندی شعب کارا در شرایط همکاری ارائه می گردد. مدل حاصل بر روی یک مطالعه موردی پیاده سازی شده و رتبه شعب کارا در روش ابر کارایی و کارایی متقاطع( قبل از همکاری) و روش ارزش شیپلی (بعد از همکاری) با یکدیگر مقایسه می شوند.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین مؤلفهها و شاخصهای تامین نیرو مبتنی بر دانش در صنعت بانکداری در بخش دولتی انجام شده است. در ابتدا با استفاده از ادبیات نظری موضوع مؤلفه های استراتژی تامین نیرو و مدیریت دانش استخراج گردید و در بخش بعد از طریق روش دلفی و مصاحبه با 15 نف چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین مؤلفهها و شاخصهای تامین نیرو مبتنی بر دانش در صنعت بانکداری در بخش دولتی انجام شده است. در ابتدا با استفاده از ادبیات نظری موضوع مؤلفه های استراتژی تامین نیرو و مدیریت دانش استخراج گردید و در بخش بعد از طریق روش دلفی و مصاحبه با 15 نفر از خبرگان مدیریت منابع انسانی در بانک ملت و با استفاده از پرسشنامه نیمه ساختار یافته مؤلفهها و شاخص های استراتژی تامین نیرو مبتنی بر دانش تعیین گردید. پس از طراحی پرسشنامه مقایسات زوجی ، نظرات خبرگان منابع انسانی جمع آوری و مؤلفه ها و شاخصها وزن دهی و رتبهبندی شدند. یافتههای پژوهش نشان داد برای طراحی الگوی استراتژی تامین نیرو مبتنی بر دانش مجموعا 3 مؤلفه کلیدی در حوزه مدیریت دانش که به ترتیب عبارتند از :زمینه ساختاری،زمینه ارزشی و زمینه رفتاری را با در نظر گرفتن 15 شاخص میبایست مورد توجه قرار داد.
پرونده مقاله
ﻫﺪف ﺷﺮﻛﺖﻫﺎی ﺻﺎدراﺗﻲ از ﻋﺮﺿﻪ ﻛﺎﻻﻫﺎ ﺑﻪ ﺑﺎزارﻫﺎی ﺧﺎرﺟﻲ، علاوه بر ﻛﺴﺐ ﺳﻮد، اﻓﺰاﻳﺶ رقابتپذیری در ﻃﻮل زﻣﺎن اﺳﺖ. مقاله حاضر با هدف بررسی تأثیر سازگاری، ارتباطات و همکاری بر تعهد و اعتماد و نقش آنها بر عملکرد صادرات با نقش تعدیلگر رقابت ناکارآمد صورت گرفته است. این پژوهش کاربر چکیده کامل
ﻫﺪف ﺷﺮﻛﺖﻫﺎی ﺻﺎدراﺗﻲ از ﻋﺮﺿﻪ ﻛﺎﻻﻫﺎ ﺑﻪ ﺑﺎزارﻫﺎی ﺧﺎرﺟﻲ، علاوه بر ﻛﺴﺐ ﺳﻮد، اﻓﺰاﻳﺶ رقابتپذیری در ﻃﻮل زﻣﺎن اﺳﺖ. مقاله حاضر با هدف بررسی تأثیر سازگاری، ارتباطات و همکاری بر تعهد و اعتماد و نقش آنها بر عملکرد صادرات با نقش تعدیلگر رقابت ناکارآمد صورت گرفته است. این پژوهش کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل 600 نفر از مدیران و کارشناسان شرکتهای صادرکننده فرآوردههای نفتی و پتروشیمی در شهر تهران است. حجم نمونه پژوهش بر اساس فرمول کوکران، به تعداد 234 نفر تعیین شد و از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شده است. گردآوری دادهها بوسیله پرسشنامه حسباله و همکاران (2019)، لی و ژانگ (2007) و بوسو و همکاران (2019) انجام شد. روایی پرسشنامه با استفاده از روش دلفی و نظرات خبرگان و پایایی آن، توسط آلفای کرونباخ تایید شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده نرمافزار Amos اانجام شد. یافتهها نشان داد سازگاری، ارتباطات و همکاری بر اعتماد و تعهد در شرکتهای صادرکننده فرآوردههای نفتی و پتروشیمی تأثیر مثبت و معنادار دارند. همچنین، تعهد و اعتماد بر عملکرد صادرات این شرکتها تأثیر مثبت و معنادار دارند. علاوه بر این، نقش تعدیلگر رقابت ناکارآمد در روابط میان اعتماد و تعهد بر عملکرد صادرات مورد تایید قرار گرفت.
پرونده مقاله
هدف پژوهش توسعهای-کاربردی، از نظر نوع روابط موجود در مدل، از نوع تحقیقات علی- همبستگی است. در مرحله کیفی 1 نفر از خبرگان صنعت ساختمان بر اساس روش نمونه‎گیری گلوله برفی انتخاب و به منظور شناسایی مؤلفههای اصلی و شاخصها، طراحی پرسشنامه و طراحی مدل مصاحبه نیمه ساختار چکیده کامل
هدف پژوهش توسعهای-کاربردی، از نظر نوع روابط موجود در مدل، از نوع تحقیقات علی- همبستگی است. در مرحله کیفی 1 نفر از خبرگان صنعت ساختمان بر اساس روش نمونه‎گیری گلوله برفی انتخاب و به منظور شناسایی مؤلفههای اصلی و شاخصها، طراحی پرسشنامه و طراحی مدل مصاحبه نیمه ساختار یافته و بحث گروه‎های کانونی انجام شد.‎ در ادامه در نرم‎افزارMAXQDA پیاده‎سازی و با انجام کدگذاری باز و محوری شاخصها، شناسایی و تلخیص گردید و سپس با استفاده از روش دلفی، شاخصها به تأیید نهایی خبرگان رسیده و در مرحله بعد با استفاده از کدگذاری گزینشی، چارچوب نهایی مدل شکل گرفت. در بخش کمی به منظور اعتبار سنجی مدل، پرسشنامه‎ای با استفاده از نتایج روش کیفی تنظیم شد که شامل؛ 64شاخص و 11 مؤلفه بود و بین70 نفر از سازندگان در استان تهران و انبوه‎سازان صنعت ساختمان که دارای کسب وکارهای خانوادگی فعال در سطح بینالمللی هستند و کارآفرینی داشته‎اند، توزیع شد. داده‎ها با روش حداقل مربعات جزیی (PLS) تجزیه و تحلیل شد. از اهم نتایج تحقیق این بود که؛ ضرایب مسیر بین متغیرهای؛ حمایت دولت (0/242)، استراتژی موثر(0/223)، مزیت رقابتی (0/256) و شناسایی بازار (0/497) با متغیر بینالمللی‎سازی در سطح معناداری بالاتر از 1/96تائید شد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش تدوین و طراحی مدل پیشایندها و مداخلهگرهای بازاریابی تعاملی دوسویه حس محور است. روش این پژوهش آمیخته اکتشافی است که از طریق راهبردهای کیفی مدل مفهومی به دست آمده و سپس از طریق راهبردهای کمی برازش مدل و تحلیلها صورت گرفته است. در مرحله کیفی با بهرهگیری از نظر چکیده کامل
هدف پژوهش تدوین و طراحی مدل پیشایندها و مداخلهگرهای بازاریابی تعاملی دوسویه حس محور است. روش این پژوهش آمیخته اکتشافی است که از طریق راهبردهای کیفی مدل مفهومی به دست آمده و سپس از طریق راهبردهای کمی برازش مدل و تحلیلها صورت گرفته است. در مرحله کیفی با بهرهگیری از نظرات 14 نفر از خبرگان و کارشناسان و تکیه بر منابع مطالعاتی، چارچوب الگو ارائه و اعتبارسنجی شد و سپس در مرحله کمی با استفاده از پرسشنامه توزیع شده میان 384 نفر از مشتریان محصولات لبنی در تهران اجرا شده است. تحلیل اطلاعات شامل سه عملیات اصلی میباشد: ابتدا شرح و آمادهسازی دادههای لازم برای آزمون فرضیهها، سپس تحلیل روابط میان متغیرها و نهایتا به مقایسه نتایج مشاهده شده با نتایجی که فرضیهها انتظار داشتند پرداخته شده است. مدل نهائی پژوهش در سه مقوله اصلی؛ شرایط مداخلهگر (عوامل سازمانی و برند)، شرایط علی (عوامل سازمانی، مشتری و محیط رقابتی)، پدیده محوری (حس چشایی، بویایی، بینایی، لامسه و شنوایی)، متشکل و بین تمامی ابعاد پیشایندها و مداخلهگرها با بازاریابی تعاملی دوسویه حس محور (بازاریابی حسی) رابطه معناداری و مثبتی در صنعت لبنی وجود داشته است.
پرونده مقاله
کارآفرینی آموزش عالی بستری برای ارتقا عملکرد و توسعه مشارکت کارکنان و دانشجویان به شمار میآید. هدف پژوهش توسعه کارآفرینی در دانشگاه با رویکرد فراترکیب میباشد. روش پژوهش، آمیخته است، بخش کیفی از رویکرد فراترکیب سندلوسکی و باروسو و بخش کمی از آزمون t-test بهره گرفته شد. چکیده کامل
کارآفرینی آموزش عالی بستری برای ارتقا عملکرد و توسعه مشارکت کارکنان و دانشجویان به شمار میآید. هدف پژوهش توسعه کارآفرینی در دانشگاه با رویکرد فراترکیب میباشد. روش پژوهش، آمیخته است، بخش کیفی از رویکرد فراترکیب سندلوسکی و باروسو و بخش کمی از آزمون t-test بهره گرفته شد. جامعه آماری بخش کیفی 50 مقاله فارسی و 50 مقاله انگلیسی و در بخش کمی، 37 نفر از دانشجویان رشته کارآفرینی برای گروه آزمایش و 30 نفر از دانشجویان رشته غیرکارآفرینی برای گروه کنترل در مقطع دکتری است ایزارگردآوری داده در مرحله کیفی، مقالات و مستندات ( تحقیقات گذشته) در مرحله کمی پرسشنامه است که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت که پایایی آن( 89/0) است طی مراحل فراترکیب در بخش کیفی 3 تم اصلی (محرکهای توسعه کارآفرینی، ویژگیهای توسعه کارآفرینی، اقدامات توسعه کارآفرینی) و 11 تم فرعی(پیشنیازهای دانشجویان، فرهنگ کارآفرینی، زیرساختهای دانشگاه، سرمایه انسانی دانشگاهها، استقلال در تصمیم گیری، ساختار سازمانی متناسب، یادگیری مشارکتی، محتوای آموزشی مناسب، هدفگذاری در پژوهش، آشنایی میدانی با کارآفرینی، مهارت افزایی) شناسایی و در بخش کمی نیز تمامی فرضیهها تایید شد. نتایج نشان داد که، محرکهای توسعه کارآفرینی، ویژگیهای توسعه کارآفرینی، اقدامات توسعه کارآفرینی سبب توسعه کارآفرینی میشوندباید درصدد تقویت هرچه بیشتر این عوامل برآید
پرونده مقاله
مفهوم ناب، پیامدهای قابل اندازه گیری در فرآیند و زمان کار را از طریق کاهش یا حذف فعالیتهای بی ارزش قابل دستیابی می نماید. از این رو، هدف تحقیق حاضر ارائه مدل مدیریت منابع انسانی ناب برای شورای اسلامی شهر تهران میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی-توسعه ای است و جزء ت چکیده کامل
مفهوم ناب، پیامدهای قابل اندازه گیری در فرآیند و زمان کار را از طریق کاهش یا حذف فعالیتهای بی ارزش قابل دستیابی می نماید. از این رو، هدف تحقیق حاضر ارائه مدل مدیریت منابع انسانی ناب برای شورای اسلامی شهر تهران میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی-توسعه ای است و جزء تحقیقات کیفی بهحساب میآید. ابتدا با استفاده از تجزیهوتحلیل و تفسیر 5 مصاحبه انجام شده با 5 نفر از خبرگان شورای اسلامی شهر تهران و بررسی سطر به سطر مصاحبهها و ادغام مدل به دست آمده از مصاحبه و مرور ادبیات با استفاده از روش تحلیل تم، فرآیند دلفی در چهار دور به انجام رسید و پس از دور چهارم توافق حاصل گردید. در این پژوهش برای مدل مدیریت منابع انسانی ناب، پس از بررسی ادبیات نظری پژوهش و مدلهای موجود، مصاحبه با خبرگان شورای اسلامی شهر تهران و انجام روش دلفی، 24 شاخص در قالب 9 بعد اصلی شناسایی شدند. نتایج پژوهش مدلی جامع برای مدیریت منابع انسانی ناب در شورای اسلامی شهر تهران ارائه نمود که میتواند مورداستفاده مدیران و پژوهشگران قرار گیرد.
پرونده مقاله
یکی از مهمترین اهداف مدیران مالی به حداکثر رساندن سود سهامداران می باشد. مدیریت سرمایه در گردش با استفاده از ترکیب بهینه اقلام سرمایه در گردش، یعنی داراییها و بدهی های جاری، و کوتاه کردن دوره تبدیل وجه نقد که بیانگر دوره یا روزهای چرخه وجه نقد در مسیر تولید از طریق خرید چکیده کامل
یکی از مهمترین اهداف مدیران مالی به حداکثر رساندن سود سهامداران می باشد. مدیریت سرمایه در گردش با استفاده از ترکیب بهینه اقلام سرمایه در گردش، یعنی داراییها و بدهی های جاری، و کوتاه کردن دوره تبدیل وجه نقد که بیانگر دوره یا روزهای چرخه وجه نقد در مسیر تولید از طریق خرید موجودی ها، فروش نسیه و تبدیل وجه نقد به حسابهای دریافتنی و وصول مطالبات در جهت تحقق اهداف از پیش تعیین شده کمک شایانی به مدیران مالی می نماید. هدف این پژوهش بررسی تاثیر چرخه تجاری و کارائی عملیاتی چرخه تبدیل وجه نقد بر معیارهای ارزیابی عملکرد در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. بنابراین نمونه ای شامل 120 شرکت از شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در فاصله زمانی 1392 تا 1397 انتخاب و با استفاده از مدل رگرسیون چند متغیره و داده های تابلویی با روش الگوی اثرات ثابت بررسی شد. یافته های پژوهش نشان داد که رابطه بین چرخه تبدیل وجه نقد و چرخه تجاری با بازده حقوق صاحبان سهام مثبت و معنی دار و رابطه بین چرخه تبدیل وجه نقد و چرخه خالص تجاری با بازده دارایی ها و ارزش افزوده اقتصادی، منفی و معنی دار بوده است.
پرونده مقاله
هدف از انجام این پژوهش تعیین مؤلفههای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار از طریق هوشمندی کسب و کار می باشد. روش انجام این پژوهش به صورت کیفی و روش گردآوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانهای و مصاحبه از بین خبرگان هوشمندی کسب و کار و ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختار چکیده کامل
هدف از انجام این پژوهش تعیین مؤلفههای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار از طریق هوشمندی کسب و کار می باشد. روش انجام این پژوهش به صورت کیفی و روش گردآوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانهای و مصاحبه از بین خبرگان هوشمندی کسب و کار و ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختار یافته و اکتشافی میباشد. روش نمونهگیری به صورت هدفمند و از بین 14 نفر از کارشناسان، خبرگان و مدیران مرتبط با موضوع پژوهش در شرکت پالایش نفت تهران انتخاب شده اند. از روش دلقی فازی برای تجزیه و تحلیل دادها استفاده شده است. در این مقاله عوامل و مؤلفههای مؤثر بر دستیابی به مزیت رقابتی پایدار از طریق هوشمندی کسب و کار در قالب مدل مفهومی پژوهش تدوین شده است. مهمترین محدودیتی که در شناسایی هرچه بیشتر متغیرهایی که میتواند، در شکلگیری مزیت رقابتی با توجه به هوشمندی کسب و کار کمک شایانی به این تحقیق کند، به عدم کفایت مطالعات انجام گرفته در شکلگیری مزیت رقابتی با توجه به هوشمندی کسب و کار برمیگردد.
پرونده مقاله
هدف از تحقیق حاضر ارائه مدلی از مؤثرترین عوامل بازدارنده بلاک چین در توسعه کسب کار وکارآفرینی در ایران است. در این تحقیق از طرح تحقیق آمیخته اکتشافی استفاده شده است. ابتدا از روش تحلیل محتوای کیفی و مصاحبه نیمه ساختار یافته به گردآوری دادههای کیفی پرداخته و سپس با انجا چکیده کامل
هدف از تحقیق حاضر ارائه مدلی از مؤثرترین عوامل بازدارنده بلاک چین در توسعه کسب کار وکارآفرینی در ایران است. در این تحقیق از طرح تحقیق آمیخته اکتشافی استفاده شده است. ابتدا از روش تحلیل محتوای کیفی و مصاحبه نیمه ساختار یافته به گردآوری دادههای کیفی پرداخته و سپس با انجام تحقیق کمّی (توصیفی - پیمایشی) از طریق ارائه پرسشنامه به جمع آوری داده پرداخته شد. گویههای شناسایی شده شامل 154 کد باز که در قالب 6 مقوله اصلی با استفاده از جدول لاوشه و نرم افزار MAXGDA و تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی تحقیق انجام گرفته و شاخص های اقتصادی، تکنولوژیکی، سیاسی، قانونی، اجتماعی و محیطی از عوامل بازدارنده مؤثر بر توسعه بازار سرمایه نتیجه گردید. بالاترین عامل بازدارنده مربوط به عامل اجتماعی و سپس عوامل تکنوتوژیکی، سیاسی، اقتصادی، ، قانونی و محیطی به ترتیب در اولویتهای بعدی قرار گرفتند. با توجه به نو بودن فناوری بلاک چین در کسب وکاردر ایران، لذا صاحبان بنگاه ها، صاحبان سرمایه، بانک ها، بیمهها و ... باید با استفاده از این فرصت حداکثر رشد و توسعه را در جهت افزایش بهره وری در کشور ایجاد نمایند.
پرونده مقاله
مقاله با هدف بررسی عوامل مؤثر و پیامدهای تبیین نقش سرمایه اجتماعی در موفقیت کارآفرینی بینالمللی انجام شده روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی وبالحاظ نحوه گردآوری اطلاعات جزء پژوهشهای آمیخته (کمی و کیفی ) است. جامعه آماری بخش کیفی : خبرگان دانشگاهی و سازمانی(مدیران اتاق باز چکیده کامل
مقاله با هدف بررسی عوامل مؤثر و پیامدهای تبیین نقش سرمایه اجتماعی در موفقیت کارآفرینی بینالمللی انجام شده روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی وبالحاظ نحوه گردآوری اطلاعات جزء پژوهشهای آمیخته (کمی و کیفی ) است. جامعه آماری بخش کیفی : خبرگان دانشگاهی و سازمانی(مدیران اتاق بازرگانی تهران)و بخش کمّی :تمامی اعضای اتاق بازرگانی تهران.حجم نمونه بخش کیفی با اشباع نظری (20 نفر) و کمّی بر اساس فرمول کوکران 335 نفر. انتخاب نمونه بخش کیفی از نمونهگیری هدفمند و کمّی از نمونهگیری تصادفی طبقهای. ابزار گردآوری دادهها، بخش کیفی، مصاحبه و کمّی، پرسشنامه محققساخته بر مبنای مقیاس 5 گزینهای. روایی پرسشنامه بلحاظ صوری و محتوایی از طریق چند نفرخبرگان، روایی ﻫﻤﮕﺮا از طریق محاسبه ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦوارﯾﺎﻧﺲاﺳﺘﺨﺮاجﺷﺪه،روایی واﮔﺮا از طریق محاسبه جذر AVEبه تایید رسید. پایایی از طریق آلفای کرونباخ،برای کل پرسشنامه 86/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، آزمونهای آلفای کرونباخ، ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ وارﯾﺎﻧﺲ اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪه (AVE)، ماتریس جذر AVE، کولموگروفاسمیرنف و تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزار Lisrel. نتایج بدست آمده به شناسایی 7 مؤلفه اثرگذار: شکوفایی اجتماعی، همبستگی اجتماعی، انسجام اجتماعی، پذیرش اجتماعی، مشارکت اجتماعی، اعتماد به سازمان،شبکه سازی و 3 بعداثرپذیر: فعالیت بین المللی، رقابت پذیری بین المللی و رشد اقتصادی منجر شد.
پرونده مقاله
این تحقیق با هدف بررسی تاثیر تجربه مشتری بر قصد مراجعه مجدد او با در نظرگرفتن نقش ارزش لذتگرا ، وفاداری و ارزش ویژه برند در صنایع تندمصرف غذایی انجام شده است . تحقیق حاضر از نظر رویکرد کمی، از نظر روش توصیفی و پیمایشی و از نظر هدف کاربردی میباشد، جامعه آماری این تحقی چکیده کامل
این تحقیق با هدف بررسی تاثیر تجربه مشتری بر قصد مراجعه مجدد او با در نظرگرفتن نقش ارزش لذتگرا ، وفاداری و ارزش ویژه برند در صنایع تندمصرف غذایی انجام شده است . تحقیق حاضر از نظر رویکرد کمی، از نظر روش توصیفی و پیمایشی و از نظر هدف کاربردی میباشد، جامعه آماری این تحقیق شامل مشتریان مجموعه کافه و رستوران های میتزون، میت هاوس و استیک هاوس تهران میباشد که با توجه به حجم جامعه نامحدود، تعداد ٣٨٤ نفر بر اساس فرمول کوکران از طریق روش نمونهگیری، تصادفی ساده انتخاب شد. جهت تجزیه و تحیل اطلاعات از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامه استاندارد بوده که روایی آن توسط تعدادی از اساتید برجسته بازاریابی و پایایی آن نیز از طریق آلفای کرونباخ سنجیده شدهاست. نتایج تحقیق حاکی از آن است که تجربه خوشایند سبب افزایش قصد مراجعه مجدد مشتری میشود. همچنین، متغیرهای وفاداری، ارزش ویژه برند و ارزش لذتگرا نیز به عنوان متغیر میانجی رابطه تجربه مشتری و قصد مراجعه مجدد را تحت تاثیر قرار میدهند. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت از طریق این سه متغیر، تجربه خوشایند فاکتور دقیق تری برای افزایش قصد مراجعه مجدد مشتریان به حساب میآید.
پرونده مقاله
مربیگری یکی از روشهای آموزش کارکنان است که برای بالندگی نیروی انسانی به کار گرفته میشود. بر این اساس در تحقیق حاضر اقدام به شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر مربیگری در بهبود آموزش در سازمان تأمین اجتماعی نمودیم. این تحقیق در دسته تحقیقات کاربردی میباشد. نمونه تح چکیده کامل
مربیگری یکی از روشهای آموزش کارکنان است که برای بالندگی نیروی انسانی به کار گرفته میشود. بر این اساس در تحقیق حاضر اقدام به شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر مربیگری در بهبود آموزش در سازمان تأمین اجتماعی نمودیم. این تحقیق در دسته تحقیقات کاربردی میباشد. نمونه تحقیق 16 نفر از خبرگان مربیگری و آموزش است. در بعد فنی از روش فازی جهت لحاظ نمودن نااطمینانی و از مقایسه غیر رتبهای الکتره سه جهت افزایش دقت در اولویتبندی بهره گرفته شد. نتایج تحقیق بیانگر این واقعیت است که از 31 متغیر موثر بر نقش مربیگری بر بهبود آموزش نیروی انسانی 16 شاخص برتر شناسایی و اولویتبندی شدند. بر اساس نتایج به ترتیب کاهش موانع اطلاعاتی و انگیزشی؛ کاهش موانع محتوایی و کاهش موانع ساختاری در رتبههای اول تا سوم قرار دارند. بر اساس نتایج PLS اگر شاخص فرآیند مربیگری یک واحد افزایش یابد فرآیند آموزش 849/0 واحد افزایش مییابد. بحث: با توجه به نتایج فرآیند اثرگذاری مربیگری بر آموزش فرآیندی چند بعدی است و هماهنگی میان فرآیندهای نیازسنجی نیروی انسانی (کاهش موانع اطلاعاتی و انگیزشی)، برنامهریزی (کاهش موانع محتوایی) و اجرا و ارزیابی (کاهش موانع ساختاری)، اثربخشی دورههای آموزشی را از کانال فرآیند مربیگری بیشتر میسازد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی "تأثیر محتواهای تولیدی در شبکههای اجتماعی بر ارزش برند به تفکیک محتواهای تولیدی از سوی شرکت و محتواهای تولیدی از سوی کاربران" در هفت برند پوشاک ایرانی و هشت برند پوشاک خارجی که دارای نمایندگی فیزیکی هستند و حداقل ۱۰.۰۰۰ دنبال کننده در شبکه اجتما چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی "تأثیر محتواهای تولیدی در شبکههای اجتماعی بر ارزش برند به تفکیک محتواهای تولیدی از سوی شرکت و محتواهای تولیدی از سوی کاربران" در هفت برند پوشاک ایرانی و هشت برند پوشاک خارجی که دارای نمایندگی فیزیکی هستند و حداقل ۱۰.۰۰۰ دنبال کننده در شبکه اجتماعی اینستاگرام دارند؛ انجام شده است. روش پژوهش پیمایشی و اطلاعات به وسیله پرسشنامه از میان 230 نفر جمع آوری شد و پایایی کل پرسشنامه 95/0 بدست آمد. تحلیل دادهها با روش معادلات ساختاری انجام شده و یافتهها نشان میدهد محتواهای تولیدی از سوی شرکت بر آگاهی از برند، تداعی برند، کیفیت ادراک شده و وفاداری برند تأثیر مستقیم و معنادار دارد. بیشترین تأثیر محتواهای تولیدی شرکت از مسیر وفاداری برند بر ارزش برند است. محتواهای تولیدی از سوی کاربران نیز بر تداعی برند و وفاداری برند تأثیر مثبت و معنادار دارد. بیشترین تأثیر محتواهای تولیدی کاربران از مسیر وفاداری به برند بر ارزش برند است. نتایج پژوهش نشان میدهد؛ محتواهای تولیدی شرکت و محتواهای تولیدی کاربران در شبکههای اجتماعی بر ارزش برند تأثیر میگذارند.
پرونده مقاله
پژوهش پیشرو با هدف مطالعه نظاممند و ارائه الگویی جامع از الگوهای نظری و پژوهشهای انجام شده در حوزه جانشینپروری و بااستفاده از نظرات خبرگان صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش مدیران، اساتید و کارکنان دانشگاههای دولتی استان سمنان است. مصاحبه تا رسیدن به اشباع که تعداد چکیده کامل
پژوهش پیشرو با هدف مطالعه نظاممند و ارائه الگویی جامع از الگوهای نظری و پژوهشهای انجام شده در حوزه جانشینپروری و بااستفاده از نظرات خبرگان صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش مدیران، اساتید و کارکنان دانشگاههای دولتی استان سمنان است. مصاحبه تا رسیدن به اشباع که تعداد 13 نفر بود، ادامه پیدا کرد. همچنین 58 منبع به صورت هدفمند از 75 مقاله بررسی شده، انتخاب گردید. در این مقاله مضمونها و الگوی مدیریت جانشینپروری با استفاده از روش تحلیل مضمون تدوین شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که میتوان مدیریت جانشینپروری را در مضامین اقدامات پیشنیاز(دارای سه مضمون سازماندهنده و چهارده مضمون پایه)، بستر و عوامل زمینهای (دارای دو مضمون سازماندهنده و دوازده مضمون پایه) و برنامهریزی مدیریت جانشین-پروری(دارای هفت مضمون سازماندهنده و بیست و یک مضمون پایه) خلاصه کرد. مهمترین مضمون با توجه به دربرگرفتن بالاترین تعداد کدها، مضمون برنامهریزی مدیریت جانشینپروری و بعد از آن مضمون بستر و عوامل زمینهای مدیریت جانشینپروری و در آخر مضمون اقدامات پیشنیاز مدیریت جانشینپروری تعیین گردید.
پرونده مقاله
تحقیق حاضر برای رسیدن به هدف نهایی خود، یعنی ارائه الگوجهت شناسایی عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان نمایندگیهای بیمه پاسارگاد در شهرستان مشهد انجام شده است. ابزار تحقیق شامل دو پرسشنامه است که عبارتاند از: 1- تعیین اهمیت 2- به دست آوردن از روش دیمتل و مصاحبه با کارشناسا چکیده کامل
تحقیق حاضر برای رسیدن به هدف نهایی خود، یعنی ارائه الگوجهت شناسایی عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان نمایندگیهای بیمه پاسارگاد در شهرستان مشهد انجام شده است. ابزار تحقیق شامل دو پرسشنامه است که عبارتاند از: 1- تعیین اهمیت 2- به دست آوردن از روش دیمتل و مصاحبه با کارشناسان بیمه. این تحقیق از نظرات 25 کارشناس خبره بیمه در بازه زمانی ابتدای زمستان 1399 تا بهار1400جمع آوری شده است. در این راستا پرسش پزوهش حاضر این است که عوامل موثر بر وفاداری مشتریان در صنعت بیمه چیست؟ برای پاسخ به این پرسش عواملی که بر وفاداری مشتریان در بیمه موثر بودند شناسایی شدند، و در اختیار کارشناسان بیمه قرارگرفتند و با طیف لیکرت عوامل کیفی به کمی تبدیل شدند. سپس از آزمون T-test برای تعیین اهمیت عوامل موثر بر وفاداری مشتریان، استفاده شده است و عواملی که اهمیت بیشتری داشتند در پرسشنامه دوم و شناسایی اهمیت هر عامل بر عامل دیگر با روش دیمتل بررسی شدند. یافته ها و نتایج حاصل نشان داد: عوامل پاسخگویی به درخواست مشتریان، خدمات با سطح عالی، ارئه سریع خدمات عواملی تاثیر گذار و تاثیرپذیر هستند.
پرونده مقاله
مدتهای طولانی است که کنترل های داخلی از یک سوء دغدغه خاطر مدیران و از سوی دیگر صاحبان سرمایه و سایر اشخاص ذینفع در واحدهای تجاری میباشد، آنان از حیاتی بودن این کنترل ها در دستیابی به اهداف واحد اقتصادی مطلعند. هدف اصلی تحقیق حاضر شناسایی و رتبهبندی اصول و اجزای کنترل چکیده کامل
مدتهای طولانی است که کنترل های داخلی از یک سوء دغدغه خاطر مدیران و از سوی دیگر صاحبان سرمایه و سایر اشخاص ذینفع در واحدهای تجاری میباشد، آنان از حیاتی بودن این کنترل ها در دستیابی به اهداف واحد اقتصادی مطلعند. هدف اصلی تحقیق حاضر شناسایی و رتبهبندی اصول و اجزای کنترل داخلی کوزو در پیشگیری از فساد مالی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی است، بدین جهت با مرور ادبیات و مصاحبه با خبرگان شاخصهای کنترل داخلی کوزو در فساد مالی در پنج بخش محیط کنترلی، ارزیابی ریسک، فعالیتهای کنترلی، اطلاعات و ارتباطات و نظارت شناسایی شد سپس با استفاده از تشکیل ماتریس مقایسات زوجی اقدام به طراحی و توزیع ماتریس زوجی در بین نمونه آماری به شیوه گلوله برفی در بین 13 نفر از فعالین بازار سرمایه با سابقه بالای 15 سال گردید. با گردآوری تحلیل ها نتایج بهدستآمده تایید و رتبهبندی شاخصها را نشان داد؛ به طوری که نتایج نشانگر اولویت محیط کنترلی با وزن 0.43، ارزیابی ریسک و نظارت با وزن یکسان 0.16، اطلاعات ارتباطات 0.17 و فعالیت های کنترلی به میزان 0.12 را نشان داد.
پرونده مقاله
تتحقیق حاضر با هدف تعیین تاثیر مولفههای محیطی بر توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط در صنعت پتروشیمی انجام گرفته و از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی- تحلیلی است. جامعهی آماری این پژوهش مدیران کسب و کارهای کوچک و متوسط صنعت پتروشیمی بودهاند. پرسشنامههای این پژوهش چکیده کامل
تتحقیق حاضر با هدف تعیین تاثیر مولفههای محیطی بر توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط در صنعت پتروشیمی انجام گرفته و از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی- تحلیلی است. جامعهی آماری این پژوهش مدیران کسب و کارهای کوچک و متوسط صنعت پتروشیمی بودهاند. پرسشنامههای این پژوهش میان 39 نفر از مدیران این حوزه توزیع گردید. روایی ابزار تحقیق پیش از توزیع توسط اساتید و خبرگان حوزه مدیریت تائید و نیز روایای همگرا با استفاده از مدل تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن نیز با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شده است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و SMART PLS با روش آمار توصیفی و مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. یافتهها نشان داد که مولفههای محیطی تاثیر معنیداری و مثبتی بر توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط صنعت پتروشیمی دارد. همچنین یافتههای تحقیق حاکی از آن بود که مولفههای محیط سیاسی/ قانونی، محیط اقتصادی، محیط فرهنگی/ اجتماعی و محیط فناوری تاثیر معنیداری بر توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط صنعت پتروشیمی دارد.
پرونده مقاله
مدیریت دانش خبرگان برای استفاده مجدد همواره مورد توجه پژوهشگران می باشد.پژوهش حاضر، به شناسایی ابعاد و مؤلفه های موثر بر مدیریت دانش با استفاده از روش نگاشت شناختی فازی می پردازد. در تحقیقات موجود روشهای زیادی برای شناسایی عوامل موثر بر مدیریت دانش ارائه شده، و متناسب چکیده کامل
مدیریت دانش خبرگان برای استفاده مجدد همواره مورد توجه پژوهشگران می باشد.پژوهش حاضر، به شناسایی ابعاد و مؤلفه های موثر بر مدیریت دانش با استفاده از روش نگاشت شناختی فازی می پردازد. در تحقیقات موجود روشهای زیادی برای شناسایی عوامل موثر بر مدیریت دانش ارائه شده، و متناسب با شرایط خاص محیطی و نوع دانش مورد نظر، توسعه یافته است. با وجود تحقیقات گسترده و انجام طرحهای متعدّد مدیریت دانش، همواره شناسایی این عوامل در سازمانها با چالش های زیادی مواجه بوده است. آنچه در این مقاله اهمیت دارد، حل مسئله مدیریت دانش از طریق نگاشت شناختی فازی در سازمانهای ایرانی و بهطور خاص در سازمان حج و زیارت میباشد. برای گردآوری داده ها از روش جلسات خبرگی و تشکیل گروه کانونی با حضور 8 نفر از خبرگان حوزۀ دانش و مدیریت دانش استفاده شد و با استفاده از تحقیقات پیشین، درمجموع 9 عامل شناسایی شد؛ که میزان اهمیت هرکدام از این مؤلفهها با استفاده از نرمافزار اف سی مپر مشخص و نقشه الگوی نگاشت ادراکی فازی آن با استفاده از نرمافزار پاجک ترسیم گردید. نتایج به دست آمده نشان داد در میان 9 مؤلفه، تشریکمساعی و همکاری در درجه اهمیت بالاتری نسبت به سایر عوامل قرار گرفتند.
پرونده مقاله
هدف این تحقیق رتبهبندی عوامل مؤثر بر تعویق خرید بیمه که تاکنون در ادبیات اهمالکاری پیشنهادشدهاند، است. برای این منظور عوامل معرفیشده در پیشینه توسط خبرگان صنعت بیمه بازنگری و بیست مورد از آنها در چهار گروه شامل عوامل جمعیت شناختی، روانشناختی، مهارتی و نگرشی دستهب چکیده کامل
هدف این تحقیق رتبهبندی عوامل مؤثر بر تعویق خرید بیمه که تاکنون در ادبیات اهمالکاری پیشنهادشدهاند، است. برای این منظور عوامل معرفیشده در پیشینه توسط خبرگان صنعت بیمه بازنگری و بیست مورد از آنها در چهار گروه شامل عوامل جمعیت شناختی، روانشناختی، مهارتی و نگرشی دستهبندی شد. در ادامه پرسشنامه مقایسات زوجی تهیه و در میان 46 نفر از مدیران و کارشناسان صنعت بیمه، و اساتید دانشگاه توزیع شد. دادههای گردآوریشده به روش فرایند تحلیل سلسلهمراتبی گروهی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان میدهند که عوامل روانشناختی، نگرشی، مهارتی و جمعیت شناختی به ترتیب بیشترین تأثیر را بر رفتار تعویق خرید انواع بیمه داشتهاند. پس از اندازهگیری وزن نهایی عوامل مشاهده شد که تنبلی، ضعف دانش بیمه، تجربه منفی در خرید بیمه، بیاعتمادی به شرکتهای بیمه، افسردگی، ضعف مسئولیتپذیری، رفتارهای خودشکن، سطح رفاه، سن و جایگاه اجتماعی به ترتیب بیشترین توضیح دهندگی را در رفتار تعویق و اهمالکاری خرید بیمه دارند.
پرونده مقاله
مسئله مورد بررسی در تحقیق حاضر بررسی اثر خوانایی قانون مالیات های مستقیم بر ریسک مالیاتی کسب و کارو مقایسه ریسک مالیاتی کسب و کارقبل و بعد از اصلاحیه قانون مذکور است. برای این منظور اطلاعات مربوط به 37 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران جمع آوری و مورد تجزیه و چکیده کامل
مسئله مورد بررسی در تحقیق حاضر بررسی اثر خوانایی قانون مالیات های مستقیم بر ریسک مالیاتی کسب و کارو مقایسه ریسک مالیاتی کسب و کارقبل و بعد از اصلاحیه قانون مذکور است. برای این منظور اطلاعات مربوط به 37 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که طبق روش فلش از میان فصول منتخب، فصل معافیت ها از نظر سطح خوانایی دشوارترین فصل و فصل ترتیب رسیدگی ساده ترین فصل قانون مالیات های مستقیم می باشد. همچنین نتایج روش کلوز برای گروه آزمودنی حسابرسان مالیاتی و مدیران مالی با نتایج روش فلش مطابقت دارد. مطابق نتیجه روش کلوز برای حسابرسان مالیاتی خوانایی فصل معافیت ها در سطح متوسط و خوانایی فصل ترتیب رسیدگی در سطح مستقل و برای مدیران مالی خوانایی دو فصل مذکور در سطح متوسط می باشد. همچنین نتایج بررسی اثر خوانایی قانون مالیات های مستقیم بر ریسک مالیاتی کسب و کاربیانگر عدم وجود ارتباط می باشد و همچنین نتایج آزمون فرضیه دوم نشان داد که تفاوت معنا داری میان ریسک مالیاتی کسب و کارقبل و بعد از اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم وجود ندارد.
پرونده مقاله
صاحبنظران موضوع جانشینپروری را از مهمترین چالشهای پیش روی سازمانهای امروزی بهویژه بانکها میدانند. هدف این مطالعه ارائه الگوی مناسب برنامههای جانشینپروری در بانکهای ایران بود. روش پژوهش به صورت کیفی و از نوع پدیدارنگاری بود. گردآوری اطلاعات به روش میدانی و با ش چکیده کامل
صاحبنظران موضوع جانشینپروری را از مهمترین چالشهای پیش روی سازمانهای امروزی بهویژه بانکها میدانند. هدف این مطالعه ارائه الگوی مناسب برنامههای جانشینپروری در بانکهای ایران بود. روش پژوهش به صورت کیفی و از نوع پدیدارنگاری بود. گردآوری اطلاعات به روش میدانی و با شیوه مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته انجام شد. حجم نمونه تعداد 12 نفر از خبرگان و متخصصان بودند که به روش گلوله برفی انتخاب شدند. ابعاد و مولفهها به روش کدگذاری (باز، محوری، انتخابی) شناسایی شدند. در این مطالعه عوامل راهبردی، مدیریت استعداد، حمایت و پشتیبانی مدیران ارشد، عوامل فرهنگی و برنامههای آموزشی-توسعهای بهعنوان الزامات جانشینپروری، عوامل اطلاعاتی – تکنولوژیکی و عوامل فردی – انگیزشی به عنوان عوامل تسهیلکننده و مدیریت مسیر شغلی، مدیریت عملکرد و منابع – زیرساختها بهعنوان شرایط زمینهای شناسایی شدند. نتیجهگیری نهایی اینکه فرایند جانشینپروری از یک سازمان به سازمان دیگر متفاوت است و بانکها هم از این امر مستثنی نیستند و باید در فرآیند جانشینپروری تمامی جوانب مد نظر قرار گیرد.
پرونده مقاله
تاثیر افزایش نرخ ارز بر ارزش سهام شرکتهای دارویی مبتنی برارزش برآوردی حاصل از مدلهای ارزشیابی تنزیل سود نقدی ، جریان نقد آزاد و سود باقیمانده و قیمت واقعیچکیدهدر راستای انجام این پژوهش، اطلاعات بنیادی و قیمت سهام 52 شرکت دارویی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ط چکیده کامل
تاثیر افزایش نرخ ارز بر ارزش سهام شرکتهای دارویی مبتنی برارزش برآوردی حاصل از مدلهای ارزشیابی تنزیل سود نقدی ، جریان نقد آزاد و سود باقیمانده و قیمت واقعیچکیدهدر راستای انجام این پژوهش، اطلاعات بنیادی و قیمت سهام 52 شرکت دارویی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1390 تا 1398 جمع آوری و در ارزشیابی با استفاده از مدل تنزیل جریان نقد و سایر مدلها بکار گرفته شده اند. (1)و آزمون فرضیه اول پژوهش، به منظور محاسبه ارزشیابی سهام برای شرکتهای دارویی با استفاده از سه مدل سود تقسیمی تنزیلی، سود باقیمانده تنزیلی و جریان نقد آزاد تنزیلی، نشان داد که قیمت برآوردی سهام با استفاده از مدل سود باقیمانده تنزیلی دارای بیشترین پراکندگی و با مدل سود تقسیمی تنزیلی دارای کمترین میزان پراکندگی است نتایج تحقیق حاکی از آن است که در سطح اطمینان 75% بین نوسانات نرخ ارز و سهام شرکتهای دارویی رابطه مستقیم وجود دارد و بین سه مدل برآورد قیمت و قیمتهای واقعی سهام، حداقل میانگین یک گروه با سایر گروهها تفاوت دارد.(2)
پرونده مقاله
هدف این پژوهش، ارائه مدلی به منظور تأثیر نوآوری در تکنولوژی بر توسعه کسب وکارهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی استان گلستان است.در بخش کیفی، از تحلیل محتوا و روش دلفی فازی به منظور تعیین ابعاد و مولفه های تحقیق و در بخش کمی، از روش پیمایشی و نرم افزار Smart Pls به منظور بررس چکیده کامل
هدف این پژوهش، ارائه مدلی به منظور تأثیر نوآوری در تکنولوژی بر توسعه کسب وکارهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی استان گلستان است.در بخش کیفی، از تحلیل محتوا و روش دلفی فازی به منظور تعیین ابعاد و مولفه های تحقیق و در بخش کمی، از روش پیمایشی و نرم افزار Smart Pls به منظور بررسی رابطه بین متغیرهای تحقیق استفاده گردید.حجم نمونه تعداد 198 شرکت تولیدی که با فرمول کرجسی و مورگان، به صورت تصادفی ساده انتخاب شده و جمع آوری دادهها با پرسشنامه محقق ساخته می باشد. نتایج تحقیق نشان داد بیشترین تاثیر بر توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط شامل معیار مالی، ارزش افزوده، محیط خارجی، فرآیندها، منابع انسانی، صادرات، تولید با فناوری بالا، محصولات و نوآوری ها مربوط به عملکرد شرکت میباشد و نوآوری در تکنولوژی شامل قابلیت نوآوری کارآفرینان، زیرساخت فناوری، فرهنگ نوآوری و حمایت دولت از نوآوری فناورانه بر عملکرد شرکتهای تولیدی تأثیر مثبت دارد.
پرونده مقاله
این تحقیق در راستای بررسی عوامل موثر بر بهبود فضای کسب و کار واشتغال در میان جانبازان و معلولین تهران انجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آمار چکیده کامل
این تحقیق در راستای بررسی عوامل موثر بر بهبود فضای کسب و کار واشتغال در میان جانبازان و معلولین تهران انجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش جانبازان و معلولین ساکن در شهر تهران به تعداد 2500 نفر بود که از جامعه آماری مذکور با توجه به ضوابط نمونهگیری (بر اساس شیوة نمونهگیری مندرج در جدول مورگان) تعداد 333 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده اند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های محقق ساخته استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده روش های آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون کالموگراف - اسمیرنوف و آزمون پیرسون) انجام شد. نتایج نشان داد: رابطه مثبت و مستقیمی بین ابعاد فرار سرمایه و سرمایه گذاری ،شاخص های فضای کسب و کار ،شبکه های حمایت اجتماعی و حیطه فضای کسب و کار با بهبود فضای کسب و کار واشتغال در میان جانبازان و معلولین کشور وجود دارد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر استراتژی کسب و کار بر ریسک شرکت با تاکید بر توانایی مدیریت میپردازد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از بعد روش شناسی همبستگی از نوع علّی (پس رویدادی) میباشد. جامعه آماری پژوهش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و با اس چکیده کامل
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر استراتژی کسب و کار بر ریسک شرکت با تاکید بر توانایی مدیریت میپردازد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از بعد روش شناسی همبستگی از نوع علّی (پس رویدادی) میباشد. جامعه آماری پژوهش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و با استفاده از روش نمونهگیری حذف سیستماتیک، 135 شرکت به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده در دورهی زمانی 9 ساله بین سالهای 1390 تا 1398 مورد بررسی قرار گرفتند. روش مورد استفاده جهت جمع آوری اطلاعات، کتابخانهای بوده و دادههای مربوط برای اندازهگیری متغیرها از سایت کدال و صورتهای مالی شرکتها جمع آوری شده و در اکسل محاسبات اولیه صورت گرفته سپس برای آزمون فرضیههای پژوهش از نرم افزار استاتا استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که استراتژی کسب و کار بر ریسک سیستماتیک تاثیر مستقیم دارد. ولی، استراتژی کسب و کار بر ریسک بحران مالی و ریسک مالی تاثیر معکوس دارد. توانایی مدیریت بر ارتباط بین استراتژی کسب و کار و ریسک بحران مالی تاثیر ندارد. همچنین، توانایی مدیریت بر ارتباط بین استراتژی کسب و کار و ریسک مالی تاثیر ندارد. توانایی مدیریت بر ارتباط بین استراتژی کسب و کار و ریسک سیستماتیک تاثیر مستقیم دارد.  
پرونده مقاله