• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - اثر‌بخشی برنامه مداخله ماتریکس و مداخله کاهش آسیب بر شاخص‌های سلامت روان و نگرش به روابط آسیب‌زا در دختران دانش‌آموز مقطع متوسطه دوم آسیب‌دیده از رابطه با جنس مخالف
        هما شیخ دارانی محسن گل پرور ایلناز سجادیان
        هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامۀ مداخلۀ ماتریکس و آموزش کاهش آسیب بر شاخص های سلامت روان و نگرش به روابط آسیب زا در دختران دانش آموز مقطع متوسطۀ دوم آسیب دیده از رابطه با جنس مخالف بود. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی و طرح پژوهش، سه گروهی دو مرحله ای (پیش‌آزمون و پس آزمون) ب چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامۀ مداخلۀ ماتریکس و آموزش کاهش آسیب بر شاخص های سلامت روان و نگرش به روابط آسیب زا در دختران دانش آموز مقطع متوسطۀ دوم آسیب دیده از رابطه با جنس مخالف بود. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی و طرح پژوهش، سه گروهی دو مرحله ای (پیش‌آزمون و پس آزمون) بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دختران آسیب‌دیده از رابطه با جنس مخالف بودند که از بین آن ها 36 نفر به صورت هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 12 نفر) گمارده شدند. برای سنجش متغیر وابسته در مراحل پیش‌آزمون و پس آزمون از چک‌لیست نشانگان و مقیاس نگرش به روابط آسیب زا استفاده شد. گروه مداخلۀ ماتریکس و مداخلۀ کاهش آسیب، هریک به مدت 10 جلسه، تحت درمان قرار گرفتند ولی گروه کنترل هیچ درمانی دریافت ننمود. داده ها از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیری (مانکوا) و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل گردید. نتایج نشان داد که در مرحلۀ پس آزمون پس از کنترل پیش آزمون در اضطراب (001/0=p)، افسردگی (001/0=p)، خصومت (002/0=p)، حساسیت بین‌فردی (001/0=p) و پارانویا (007/0=p) بین گروه مداخلۀ ماتریکس و گروه آموزش کاهش آسیب با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. در مؤلفه های نگرش به روابط آسیب زا نیز در دو بعد آسیب عاطفی (001/0=p) و آسیب های اجتماعی (046/0=p) مداخلۀ ماتریکس نسبت به گروه آموزش آسیب و گروه کنترل و در آسیب تحصیلی (012/0=p) نیز گروه مداخلۀ ماتریکس فقط نسبت به گروه کنترل دارای تفاوت معناداری بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - اثر آموزش تأمل بر کارکردهای اجرایی، دوراندیشی رویدادی و خلاقیت کودکان 3 تا 5 سال
        قاسم محمدیاری ناصر بهروزی منیجه شهنی ییلاق غلامحسین مکتبی
        هدف از این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش تأمل بر کارکردهای اجرایی، دوراندیشی رویدادی و خلاقیت کودکان 3 تا 5 سال بود. این پژوهش، از نوع آزمایشی و طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری این پژوهش، کلیۀ کودکان 3 تا 5 سال دارای کارکردهای اجرایی پایین در مهدکودک چکیده کامل
        هدف از این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش تأمل بر کارکردهای اجرایی، دوراندیشی رویدادی و خلاقیت کودکان 3 تا 5 سال بود. این پژوهش، از نوع آزمایشی و طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری این پژوهش، کلیۀ کودکان 3 تا 5 سال دارای کارکردهای اجرایی پایین در مهدکودک های شهر اهواز در سال 1397 بود. در این پژوهش، حجم نمونه 30 کودک 3، 4 و 5 سال بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از پرسشنامۀ سنجش رفتاری کارکرد اجرایی – نسخۀ پیش‌دبستانی(Gioia, Espy & Isquith, 2003)، آزمون مرتب کردن کارت با ابعاد متغیر (Zelazo, 2006)، تکلیف کتاب تصویر (Atance & Meltzoff, 2005) و آزمون تفکر خلاق در عمل و حرکت تورنس (Torrance, 1981). تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که بین میانگین‌های پس‌آزمون دو گروه (آزمایشی و کنترل) در کارکردهای اجرایی، دوراندیشی رویدادی و خلاقیت کودکان تفاوت وجود دارد (383/10 F=، 001/0 <p) . تحلیل کوواریانس یک‌متغیره در متن مانکوا نشان داد که آموزش تأمل، اثر معنا داری بر کارکردهای اجرایی (109/11 F=، 01/0 <p)، دوراندیشی رویدادی (857/5 F=، 05/0 < p) و خلاقیت (529/12 F=، 01/0 <p) کودکان داشت و میانگین نمره های گروه آزمایشی در پس‌آزمون به طور قابل ملاحظه‌ای بالا بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - پیش بینى ناگویی هیجانی بر اساس طرحواره هاى ناسازگار اولیه و ابرازگرى هیجانى با نقش میانجیگری انعطاف پذیری شناختی در بیماران مبتلا به درد مزمن
        لیلی وکیلیان مرتضی ترخان جواد خلعتبری
        هدف پژوهش، پیش بینى ناگویی هیجانی بر اساس طرحواره‌هاى ناسازگار اولیه و ابرازگرى هیجانى با نقش میانجیگری انعطاف‌پذیری شناختی در بیماران مبتلا به درد مزمن است. روش پژوهش حاضر، همبستگی و از نوع مطالعات تحلیل مسیر بود. برای انجام پژوهش 300 نفر از بیماران دچار درد مزمن مراجع چکیده کامل
        هدف پژوهش، پیش بینى ناگویی هیجانی بر اساس طرحواره‌هاى ناسازگار اولیه و ابرازگرى هیجانى با نقش میانجیگری انعطاف‌پذیری شناختی در بیماران مبتلا به درد مزمن است. روش پژوهش حاضر، همبستگی و از نوع مطالعات تحلیل مسیر بود. برای انجام پژوهش 300 نفر از بیماران دچار درد مزمن مراجعه کننده به بیمارستان های شهر تهران در سال 1397 با شیوۀ نمونه گیری پژوهش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه های طرحواره های ناسازگار اولیه (Young, 1998)، ابرازگرى هیجان (King & Emmons, 1990)، ناگویی هیجانی تورنتو (Babgy, Parker & Taylor, 1994) انعطاف‌پذیری شناختی (Taghizadeh & Nikhah, 2015) را تکمیل نمودند. برای تحلیل داده ها از نرم‌افزارهای Amos و SPSS استفاده گردید. نتایج تحلیل مسیر نشان داد فقط حوزه های محدودیت های مختل به میزان 18/0 و دیگر جهت مندی به میزان 14/0 در تبیین واریانس ناگویی هیجانی تأثیر مثبتی دارد (05/0 >p). ابرازگرى هیجانى در تبیین واریانس ناگویی هیجانی 27/0-؛ بر متغیر میانجی (انعطاف‌پذیری شناختی) 44/0- تأثیر دارد (01/0 >p). در نهایت، ابرازگرى هیجانى با ضریب تأثیر 31/0- بر ناگویی هیجانی از طریق انعطاف پذیری شناختی تأثیر غیرمستقیم دارد (01/0 >p). از نتایج این پژوهش می توان در راستای کاهش سطح ناگویی هیجانی با استفاده از اصلاح طرحواره هاى ناسازگار اولیه، ابرازگرى هیجانى و انعطاف پذیری شناختی در بیماران مبتلا به درد مزمن استفاده کرد.. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی رفتار آسیب به خود متاثر از وضعیت ذهنی سازی و روابط خانوادگی در نوجوانان دختر 14 تا 18 ساله دبیرستانی (پژوهش کیفی)
        فریبا کریمی کیومرث فرح بخش عبدالله معتمدی حسین سلیمی
        این پژوهش با هدف بررسی رفتار آسیب به خود متاثر از وضعیت ذهنی سازی (نظریه ذهن) و روابط خانوادگی در نوجوانان دختر شهر ایوان صورت گرفت. مطالعه با روش کیفی و شیوه گراندد تئوری (نظریه مبنایی) با کمک مصاحبه نیمه ساختار یافته به روش اشباع نظری از 9 نفر نوجوان14 تا 18 ساله دبیر چکیده کامل
        این پژوهش با هدف بررسی رفتار آسیب به خود متاثر از وضعیت ذهنی سازی (نظریه ذهن) و روابط خانوادگی در نوجوانان دختر شهر ایوان صورت گرفت. مطالعه با روش کیفی و شیوه گراندد تئوری (نظریه مبنایی) با کمک مصاحبه نیمه ساختار یافته به روش اشباع نظری از 9 نفر نوجوان14 تا 18 ساله دبیرستانی دارای رفتار آسیب به خود که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند، انجام شد. بر حسب یافته ها مجموعه ای از عوامل مثل احساسات آسیب پذیر، ذهنیت خودکار، فشار، استرس و تحریک پذیری، ضعف در مدیریت هیجان، تمایل به تسکین و آرامش، قصدمندی، انعطاف پذیری کم و نشانه های افسردگی در بروز خودآسیب رسانی نقش داشته اند. نیز عواملی چون کمبود صمیمیت، استقلال، امنیت، اعتماد، همدلی، حمایت و درک بین والدین و فرزند زمینه ساز خودآسیب رسانی بوده اند که هر دوی این عوامل جزو مولفه های ذهنی سازی می باشد. مهم ترین پیامدهای آن الگو شدن برای همسالان، افت تحصیلی، بروز مشکلات روحی و جسمی، زمینه فرار از خانه و زمینه اقدام به خودکشی می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - اثربخشی درمان چند بعدی معنوی با محوریت کاهش وزن بر پایداری هیجانی، خودمهارگری، و شاخص توده بدنی زنان فزون وزن
        مینا شمس الاحراری شهناز نوحی احمد علیپور
        هدف این پژوهش تعیین اثربخشی درمان چندبعدی معنوی با محوریت کاهش وزن بر پایداری هیجانی، خودمهارگری، و شاخص تودۀ بدنی زنان فزون‌وزن بود. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایش و گواه بود. جامعۀ آماری کلیۀ زنان چاق و دارای اضافه وزن مراجعه کنند چکیده کامل
        هدف این پژوهش تعیین اثربخشی درمان چندبعدی معنوی با محوریت کاهش وزن بر پایداری هیجانی، خودمهارگری، و شاخص تودۀ بدنی زنان فزون‌وزن بود. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایش و گواه بود. جامعۀ آماری کلیۀ زنان چاق و دارای اضافه وزن مراجعه کننده به کلینیک مشاوره و روانشناسی در منطقۀ 3 تهران در سال 1398 بود و از بین آن ها با استفاده از نمونه گیری در دسترس 30 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. سپس پرسشنامۀ شانزده عاملی شخصیت کتل (1973) توسط هر دو گروه تکمیل شد و اندازه‌گیری قد و وزن از هر دو گروه به عمل آمد. پس از آن برنامۀ درمان چندبعدی معنوی با محوریت کاهش وزن به صورت 13 جلسه 90 دقیقه ای بر روی گروه آزمایش و سپس پس آزمون اجرا شد. داده ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS-24 و روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد درمان چندبعدی معنوی با محوریت کاهش وزن موجب افزایش پایداری هیجانی و خودمهارگری و کاهش شاخص تودۀ بدنی می شود (001/0P<)؛ بنابراین می توان گفت آموزش روش های کاهش وزن اگر با عنصر معنویت همراه باشد، می تواند هم در کاهش وزن و هم بر تنظیم هیجانات تأثیر داشته باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - مطالعه کیفی عوامل مؤثر بر پایبندی به درمان در معتادان تحت درمان در مراکز کمپ در شهر اصفهان
        فاطمه خاقانی هاجر ترکان زهرا یوسفی
        چکیده: هدف از این پژوهش، مطالعۀ کیفی بررسی عوامل پایبندی به درمان در معتادان تحت درمان در مراکز کمپ در شهر اصفهان بود. این پژوهش از نوع کیفی و تحلیل مضمو ن بود. جامعۀ پژوهش،کلیۀ معتادان مراکز کمپ شهر اصفهان سال 1397 بود که از مراکز کمپ 10 نفر به شکل هدفمند و به روش همگ چکیده کامل
        چکیده: هدف از این پژوهش، مطالعۀ کیفی بررسی عوامل پایبندی به درمان در معتادان تحت درمان در مراکز کمپ در شهر اصفهان بود. این پژوهش از نوع کیفی و تحلیل مضمو ن بود. جامعۀ پژوهش،کلیۀ معتادان مراکز کمپ شهر اصفهان سال 1397 بود که از مراکز کمپ 10 نفر به شکل هدفمند و به روش همگون انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته بود که حاوی سؤالات مرتبط با عوامل پایبندی به درمان در معتادان تحت درمان بود. داده های گردآوری شده به کمک روش تحلیل مضمون(Braun & Clarke, 2006) تحلیل شد. نتایج بررسی نشان داد که عوامل پایبندی به درمان شامل شش مقولۀ اصلی است‌‌: 1)‌پایبندی به کمک عوامل خانوادگی، 2)پایبندی به کمک عوامل رفتاری، 3)پایبندی به کمک عوامل معنوی، 4)پایبندی به کمک عوامل اجتماعی، 5)پایبندی به کمک اصلاح زندگی شخصی، 6)پایبندی به کمک عوامل درمانی. درکل نتایج نشان می دهد پایبندی به درمان در معتادان تحت درمان مراکز کمپ در کنار شش عامل مهم مذکور رخ می‌دهد و درمانگر اعتیاد برای درمان از طریق مراکز کمپ باید به تقویت این شش مؤلفه توجه کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - مقایسه تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی و مدیریت زمان بر اضطراب امتحان و خودکارآمدی تحصیلی در دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه
        لیلا شعاعی علیرضا حیدرئی سعید بختیارپور پرویز عسگری
        هدف این پژوهش، مقایسۀ تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی و مدیریت زمان بر اضطراب امتحان و خودکارآمدی تحصیلی در دانش‌آموزان دختر دوم متوسطه بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانش‌آموزان دختر دورۀ دوم متوسطه شهر بهبهان در سال تحصیلی 98-1397بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیر چکیده کامل
        هدف این پژوهش، مقایسۀ تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی و مدیریت زمان بر اضطراب امتحان و خودکارآمدی تحصیلی در دانش‌آموزان دختر دوم متوسطه بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانش‌آموزان دختر دورۀ دوم متوسطه شهر بهبهان در سال تحصیلی 98-1397بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند، 45 نفر از آنان انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل (هر گروه 15 دانش‌آموز) قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامۀ اضطراب امتحان (Spielberger, Gonzalez, Taylor, Algaze & Anton, 1978)و خودکارآمدی تحصیلی (Jing & Morgan, 1999) استفاده شد. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. گروه‌های آزمایشی تحت آموزش راهبردهای فراشناختی (6 جلسۀ 90 دقیقه‌ای) و مدیریت زمان (7 جلسۀ 60 دقیقه‌ای) قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله ای دریافت نکردند. داده‌ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که هر دو آموزش راهبردهای فراشناختی و مدیریت زمان، بر کاهش اضطراب امتحان و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان اثربخش بودند(01/0p<). همچنین نتایج نشان داد، آموزش راهبردهای فراشناختی نسبت به مدیریت زمان، دارای تأثیر بیشتری بر کاهش اضطراب امتحان و افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان بود (01/0p<). می‌توان از آموزش راهبردهای فراشناختی در کاهش اضطراب امتحان و افزایش خودکارآمدی تحصیلی در دانش‌آموزان بهره گرفت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - پیش بینی نگرش نسبت به مسئولیت بر اساس حسّ انسجام و هوش اجتماعی(مورد مطالعه: فرماندهان نیروی انتظامی در سطح شهرستانها)
        جواد عینی پور اصغر آقایی اکبر رضازاده
        در جامعۀ فرماندهان نیروی انتظامی، مسئولیت‌پذیری یکی از مسائلی است که نیازمند تقویت و توسعه است و شناسایی عوامل مؤثر بر آن، می‌تواند در نحوۀ شکل‌دهی آن مفید باشد؛ این پژوهش به منظور پیش‌بینی نگرش نسبت به مسئولیت بر اساس حسّ انسجام و هوش اجتماعی انجام پذیرفت. این تحقیق از چکیده کامل
        در جامعۀ فرماندهان نیروی انتظامی، مسئولیت‌پذیری یکی از مسائلی است که نیازمند تقویت و توسعه است و شناسایی عوامل مؤثر بر آن، می‌تواند در نحوۀ شکل‌دهی آن مفید باشد؛ این پژوهش به منظور پیش‌بینی نگرش نسبت به مسئولیت بر اساس حسّ انسجام و هوش اجتماعی انجام پذیرفت. این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی و جامعۀ آماری آن متشکل از کلیۀ فرماندهان نیروی انتظامی در سطح شهرستان‌ها بود که به صورت تصادفی ساده 82 نفر از آنها نمونه‌گیری شدند. از پرسشنامه‌های نگرش نسبت به مسئولیت(Salkovskis, 2000)، پرسشنامۀ حس انسجام(Antonovsky, 1987) و پرسشنامۀ هوش اجتماعی(Aung Tun Thet, 2008) استفاده شد و از شیوۀ تجزیه‌ و تحلیل اطلاعات رگرسیون چندمتغیرۀ گام ‌به‌گام استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون گام ‌به‌گام چندمتغیره نشان داد هوش اجتماعی و مؤلفۀ مهارپذیری از حس انسجام می‌توانند به صورت معنا‌داری نگرش نسبت به مسئولیت را پیش‌بینی نمایند(P<0.001). در جمع‌بندی می‌توان گفت هوش اجتماعی و حسّ انسجام به ‌عنوان مکمل یکدیگر در پیش‌بینی نگرش نسبت به مسئولیت نقش بازی می‌کنند؛ هوش اجتماعی با افزایش استرس و حسّ انسجام با افزایش اعتماد به نفس. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - اثربخشی مداخله سرمایه روانشناختی لوتانز (PCI) بر استرس شغلی و سرسختی‌شغلی کارکنان پرستاری
        ماندانا نیکنام
        هدف این پژوهش بررسی اثربخشی مداخلۀ سرمایۀ روانشناختی لوتانز (PCI) بر استرس شغلی و سرسختی شغلی پرستاران بود. روش تحقیق آزمایشی با طرح پیش‌آزمون_ پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ پژوهش کلیۀ پرستاران شاغل در سال 1396 در بیمارستان چمران شیراز بودند که بر اساس معیارهای ورود چکیده کامل
        هدف این پژوهش بررسی اثربخشی مداخلۀ سرمایۀ روانشناختی لوتانز (PCI) بر استرس شغلی و سرسختی شغلی پرستاران بود. روش تحقیق آزمایشی با طرح پیش‌آزمون_ پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ پژوهش کلیۀ پرستاران شاغل در سال 1396 در بیمارستان چمران شیراز بودند که بر اساس معیارهای ورود، 26 نفر به صورت هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در گروه آزمایشی (13 نفر) و کنترل (13 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایشی در 10 جلسه آموزش (هفته‌ای 1 جلسه) شرکت کردند، در حالی که گروه کنترل در این جلسات شرکت نداشت. شرکت کننده ها توسط مقیاس سرسختی‌ روانشناختی (مورنو- جیمز و همکاران، 2014) و استرس شغلی پرستاری (گری تافت و اندرسون 1981) ارزیابی شدند. آزمون تجزیه و تحلیل کوواریانس نشان داد که در مرحلۀ پس‌آزمون بین سرسختی شغلی و استرس شغلی گروه آزمایشی و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود داشته است (05/0>p). نتایج پژوهش نشان داد که مداخلۀ سرمایۀ روانشناختی لوتانز منجر به افزایش معنا دار میزان سرسختی شغلی، (05/0>p) و کاهش استرس شغلی پرستاران شده است (05/0>p). پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - نقش ترس از ارزیابی منفی دیگران در پیش بینی ابعاد خلاقیت دانشجویان
        اعظم بیانلو رضا جعفری هرندی
        هدف پژوهش، بررسی نقش ترس از ارزیابی منفی دیگران در پیش بینی ابعاد خلاقیت دانشجویان بود که با روش توصیفی- همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان دانشگاه های پردیس فارابی، قم و صنعتی شهر قم در سال تحصیلی 98-1397 بود. نمونه شامل 200 دانشجوی مقطع کارشناسی چکیده کامل
        هدف پژوهش، بررسی نقش ترس از ارزیابی منفی دیگران در پیش بینی ابعاد خلاقیت دانشجویان بود که با روش توصیفی- همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان دانشگاه های پردیس فارابی، قم و صنعتی شهر قم در سال تحصیلی 98-1397 بود. نمونه شامل 200 دانشجوی مقطع کارشناسی (100 پسر و 100 دختر) بود که به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. از پرسشنامه خلاقیت (Abedi,1993) و مقیاس ترس از ارزیابی منفی (Watson, Friend, 1969) برای جمع آوری داده ها استفاده شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS24 با استفاده از روش t مستقل و رگرسیون خطی تجزیه و تحلیل شد. مطابق با یافته ها، نمره کل خلاقیت زنان و مردان تفاوت معنادار نداشت، اما در مقیاس ترس از ارزیابی منفی، تفاوت معنادار بود(0/0 p=).در تحلیل رگرسیون، متغیر ترس از ارزیابی منفی در گروه زنان نمره کل خلاقیت را تا 64 درصد توانست پیش بینی کند؛ اما در گروه مردان این پیش بینی فقط در نمره انعطاف پذیری آن ها معنادار بود(01/0p=). در نتیجه، ترس از ارزیابی منفی دیگران تا حد زیادی می تواند خلاقیت را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین، فرهنگ جوامع در میزان ترس از ارزیابی منفی دیگران نقش تأثیرگذاری دارد و پیشنهاد می شود برای بروز خلاقیت افراد به ویژه زنان یک فضای حمایتی و غیر قضاوت گرانه فراهم شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - تأثیر مؤلفه‌های ذهن‌آگاهی برنشخوار فکری و تعلل‌ورزی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینا
        ابوالقاسم یعقوبی فرشته مطهری فر
        این پژوهش با هدف تعیین تأثیر مؤلفه های ذهن آگاهی بر نشخوار فکری و تعلل ورزی تحصیلی انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان بود که 367 دانشجو به شیوۀ نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی از میان آ چکیده کامل
        این پژوهش با هدف تعیین تأثیر مؤلفه های ذهن آگاهی بر نشخوار فکری و تعلل ورزی تحصیلی انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان بود که 367 دانشجو به شیوۀ نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی از میان آنها انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه های تعلل ورزی تحصیلی Solomon & Rothblum, 1984))، نشخوار فکریYousefi, 2008) )، مقیاس پنج وجهی ذهن‌آگاهی (Baer et al., 2006) استفاده شد. داده های به‌دست آمده با استفاده از روش تحلیل رگرسیون چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان داد که مؤلفه های ذهن آگاهی قادرند تغییرات نشخوار فکری و تعلل ورزی تحصیلی را پیش بینی کنند (01/0 p<) و همچنین بین مؤلفه های ذهن آگاهی با نشخوار فکری و تعلل ورزی تحصیلی رابطۀ معناداری وجود دارد (01/0 p<). بر اساس نتایج پژوهش، ذهن آگاهی باعث عدم محوریت ذهن فرد نسبت به الگوهای فکری تکراری و کاهش نشخوار ذهنی می‌گردد و با نگه داشتن ذهن فرد در زمان حال از به وجود آمدن تعلل ورزی در انجام کارها جلوگیری می‌کند. نشخوار فکری نیز با مرور افکار ذهنی بی فایده، انگیزۀ انجام به‌موقع کارها را گرفته و باعث تعلل‌ورزی می شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        12 - تاثیر سبک‌های مقابله‌ای بر رضایت زناشویی با میانجیگری احساس ازخودبیگانگی در دانشجویان زن متأهل
        سمانه شکوه محمد زارع نیستانک
        هدف این پژوهش بررسی تأثیر سبک‌های مقابله‌ای بر رضایت زناشویی با میانجیگری احساس ازخودبیگانگی در دانشجویان زن متأهل بود. طرح پژوهش توصیفی و روش پژوهش همبستگی بوده است. جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ دانشجویان زن متأهل دانشگاه پیام نور نجف‌آباد بودند که در سال تحصیلی 97-96 مش چکیده کامل
        هدف این پژوهش بررسی تأثیر سبک‌های مقابله‌ای بر رضایت زناشویی با میانجیگری احساس ازخودبیگانگی در دانشجویان زن متأهل بود. طرح پژوهش توصیفی و روش پژوهش همبستگی بوده است. جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ دانشجویان زن متأهل دانشگاه پیام نور نجف‌آباد بودند که در سال تحصیلی 97-96 مشغول به تحصیل بودند. به این منظور 252 نفر از این دانشجویان با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامۀ سبک‌های مقابله‌ با استرس (Endler & Parker, 1990)، پرسشنامۀ رضایت زناشویی انریچ (Olson, Fournier & Druckman, 1987) و پرسشنامۀ‌ ازخودبیگانگی (Osin, 2009) استفاده شد. داده‌ها با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار SPSS22 و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که سبک‌های مقابله‌ای با نقش میانجی احساس ازخودبیگانگی بر رضایت زناشویی دانشجویان زن متأهل دانشگاه پیام نور نجف آباد تأثیر معناداری دارد (01/0>P)؛ این بدین معناست که تأثیر سبک‌های مقابله‌ای بر رضایت زناشویی با میانجیگری احساس از خودبیگانگی، معنادار است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        13 - اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر رضایت زناشویی و علایم روانشناختی زنان متاهل
        کامران یزدانبخش نرگس محمد نجار علی احمدیان زهرا قاسملو نسب زیبا ارحمی عیسی لو
        هدف این پژوهش تعیین تأثیر شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر رضایت زناشویی و علائم روانشناختی در زنان متأهل بود. طرح پژوهش نیمه‌آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش را زنان متأهل مراجعه‌کننده به کلینیک های منطقۀ 2 شهر تهران در سال چکیده کامل
        هدف این پژوهش تعیین تأثیر شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر رضایت زناشویی و علائم روانشناختی در زنان متأهل بود. طرح پژوهش نیمه‌آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش را زنان متأهل مراجعه‌کننده به کلینیک های منطقۀ 2 شهر تهران در سال 1398تشکیل می دادند که 30 نفر از آن ها با روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و در دو گروه 15 نفری (آزمایش و کنترل) جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ فهرست نشانگان روانشناختی (Derogatis, Lipman & Covi, 1973) و رضایت زناشویی (Enrich, 1983) بود. گروه آزمایش، 8 جلسه یک ساعت و نیمه، تحت شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی قرار گرفتند. پس از اتمام دوره، پس‌آزمون اجرا و برای تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتعیری نشان داد شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر کاهش نمرات علائم روانشناختی (جسمانی‌سازی، افسردگی و اضطراب) و افزایش رضایت زناشویی آزمودنی های گروه آزمایش، مؤثر و معنا دار است (P≤0/001). بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی می تواند بر علائم روانشناختی زنان (جسمانی سازی، افسردگی و اضطراب) و رضایت زناشویی تأثیر مثبتی داشته باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        14 - نقش ناهمخوانی بین عزت‌نفس آشکار و ناآشکار در پیش‌بینی نشانگان افسردگی در دانشجویان دانشگاه
        بهرام ملکی
        هدف این پژوهش، بررسی نقش ناهمخوانی بین عزت نفس آشکار و ناآشکار در پیش بینی نشانه‌های افسردگی بود. روش پژوهش همبستگی و جامعۀ آماری تمام دانشجویان کارشناسی پیوستۀ دانشگاه فرهنگیان کردستان در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 956 نفر بود که از میان آن‌ها به روش نمونه‌گیری تصادف چکیده کامل
        هدف این پژوهش، بررسی نقش ناهمخوانی بین عزت نفس آشکار و ناآشکار در پیش بینی نشانه‌های افسردگی بود. روش پژوهش همبستگی و جامعۀ آماری تمام دانشجویان کارشناسی پیوستۀ دانشگاه فرهنگیان کردستان در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 956 نفر بود که از میان آن‌ها به روش نمونه‌گیری تصادفی منظم 274 نفر انتخاب شدند و به پرسشنامۀ افسردگی (Beck, Steer, & Brown,1956) عزت نفس (Rosenberg,1965) و ترجیح حروف الفبای نام (Nuttin, 1987) پاسخ دادند. اطلاعات 253 نفر با استفاده از تحلیل رگرسیون چندمتغیری سلسله‌مراتبی و نرم افزار spss تحلیل شد. نتایج نشان داد که ضریب همبستگی چندمتغیری برای متغیر پیش بین عزت نفس آشکار با نشانه‌های افسردگی برابر با 63/0- است که در سطح 001/0 معنا دار است (58/0= β)، اما این پیش بینی برای عزت نفس ناآشکار معنا دار نیست. همچنین همبستگی چندمتغیری برای جهت و مقدار ناهمخوانی بین عزت نفس آشکار و ناآشکار با نشانه‌های افسردگی برابر با 93/0 است که در سطح 001/0 معنا دار است 51/0= β). بر اساس این یافته ها، افرادی که عزت نفس آسیب‌دیده‌ای دارند؛ سطح بالاتری از نشانه‌های افسردگی و افرادی که دارای عزت نفس دفاعی‌اند؛ سطح پایین‌تری از نشانه‌های افسردگی را بروز می دهند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        15 - نقش ذهن‌آگاهی در پیش‌بینی نشانه‌های ‌اختلال ‌‌استرس پس از سانحه، استرس شغلی و فرسودگی شغلی در آتش‌نشانان شهر تبریز
        احسان گلستانی اسماعیل صدری دمیرچی سعیده جباری
        این پژوهش با هدف بررسی نقش ذهن آگاهی در پیش‌بینی نشانه‌های اختلال استرس پس از سانحه، استرس شغلی و فرسودگی‌ شغلی آتش نشانان شهر تبریز در سال 1398 انجام گرفت. روش پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی بود. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ آتش نشانان شهر تبریز با تعداد 640 چکیده کامل
        این پژوهش با هدف بررسی نقش ذهن آگاهی در پیش‌بینی نشانه‌های اختلال استرس پس از سانحه، استرس شغلی و فرسودگی‌ شغلی آتش نشانان شهر تبریز در سال 1398 انجام گرفت. روش پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی بود. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ آتش نشانان شهر تبریز با تعداد 640 نفر تشکیل دادند و در نهایت از بین آنها 127 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های فرسودگی شغلی (Maslach, 1991)، مقیاس اختلال تنیدگی پس از ضربه می سی سی پی (Norris, Reed, 1997)، فرم کوتاه پرسشنامۀ ذهن آگاهی فرایبورگ (Walach et al. 2006) و مقیاس استرس شغلی (Cooper, Marshall, 1976) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل رگرسیون انجام شد. یافته‌ها نشان داد که ذهن آگاهی در پیش‌بینی اختلال استرس پس از سانحه (307/0-=β)، استرس شغلی (284/0-=β) و فرسودگی شغلی (179/0-=β) نقش دارد. همچنین ذهن آگاهی می تواند ابتلا به اختلال استرس پس از ضربه، مشکلات استرس و فرسودگی شغلی را در آتش‌نشانان به صورت منفی پیش بینی کند. پرونده مقاله