• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر خردمندی و پایستگی تحصیلی دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان آمل
        خدیجه موسوی شعبان حیدری سیده علیا عمادیان
        پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر خردمندی و پایستگی تحصیلی دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان آمل انجام گردید. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نوع نیمه آزمایشی با اجرای پیش آزمون، پس آزمون و کنترل در دو گروه آزمایش و کنترل بوده است. از میان جامعه آماری پژوهش چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر خردمندی و پایستگی تحصیلی دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان آمل انجام گردید. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نوع نیمه آزمایشی با اجرای پیش آزمون، پس آزمون و کنترل در دو گروه آزمایش و کنترل بوده است. از میان جامعه آماری پژوهش حاضر، نمونه آماری از طریق نرم افزار g power به تعداد 30 نفر دانشجوی دختر در سال تحصیلی 1401-1400 انتخاب گردیدند. برای گردآوری داده ها، پرسشنامه پنج عاملی ذهن آگاهی بائر و همکاران (2006) وجهت سنجش خردمندی از پرسشنامه سه بعدی خردمندی آردلت و جهت سنجش پایستگی تحصیلی از پرسشنامه پایستگی تحصیلی مارتین و مارش استفاده گردید. آزمودنی های هر دو گروه در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو پرسشنامه خردمندی و پایستگی را تکمیل نمودند. پس از اجرای مرحله پیش آزمون گروه آزمایش تحت مداخله آموزشی مهارت های ذهن آگاهی قرار گرفتند در حالی که در طول این مدت هیچ گونه آموزشی به گروه کنترل داده نشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردیدند. نتایج نشان داد بین میانگین نمره های متغیرها در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری، تفاوت معناداری وجود دارد و همچنین می توان گفت میزان تغییرات این متغیرها در طی مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری، در دو گروه کنترل و ذهن آگاهی یکسان نبوده است، لذا می توان نتیجه گرفت آموزش ذهن آگاهی بر خردمندی و پایستگی تحصیلی مؤثر بوده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - طراحی الگوی بومی ارزشیابی مدارس براساس مؤلفه‌های اثربخش مدارس برتر و اعتباربخشی آن
        شهروز شهبازی محمد نوریان
        پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی بومی ارزشیابی مدارس براساس مؤلفه‌های اثربخش مدارس برتر و اعتباربخشی آن می‌باشد. روش پژوهش اکتشافی (کیفی ـ کمی) در بخش کیفی با رویکرد تکنیک دلفی و در بخش کمی توصیفی -پیمایشی لحاظ گردیده است. مشارکت‌کنندگان پژوهش حاضر در بخش کیفی اعضای هیأت چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی بومی ارزشیابی مدارس براساس مؤلفه‌های اثربخش مدارس برتر و اعتباربخشی آن می‌باشد. روش پژوهش اکتشافی (کیفی ـ کمی) در بخش کیفی با رویکرد تکنیک دلفی و در بخش کمی توصیفی -پیمایشی لحاظ گردیده است. مشارکت‌کنندگان پژوهش حاضر در بخش کیفی اعضای هیأت علمی ـ کارشناسان ارشد و ستادی آموزش و پرورش و کارشناسان استان تهران که براساس قانون اشباح نظری با 14 نفر انجام گرفت و در قسمت کمی مدیران مدارس غیردولتی (مدارس برتر) شهر تهران که تعداد آن‌ها 540 نفر بوده که 190 نفر به عنوان نمونه آماری ا نتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه‌ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته است. پرسشنامه پژوهش شامل 6 مؤلفه اصلی و 21 مؤلفه فرعی و 89 گویه است که براساس طیف لیکرت پنج گزینه‌ای تنظیم شده است. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش کمی آزمون‌های تحلیلی عامل تأییدی و با استفاده از نرم‌افزار AMOS انتخاب شدند. نتایج حاکی از آن است که در الگوی بومی ارزشیابی مدارس برتر مؤلفه‌های برنامه‌ریزی ـ ارزیابی ـ آموزش ـ مدیریت ـ امکانات و حوزه فرهنگی اجتماعی تأیید و میزان اعتباربخشی آن به روش Gof-R2 مورد بررسی و مدل ارائه شده را تأیید کردند و به مسئولین نظام آموزشی پیشنهاد می‌گردد در ارزشیابی آموزشی بومی از متغیرهای به‌دست آمده استفاده نمایند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - رابطه بین هوش هیجانی با موفقیت سازمانی با استفاده از سلامت روانی در کارکنان دانشگاه UTM مالزی
        جمهور طرفی حسن جرفی
        پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و موفقیت سازمانی با استفاده از سلامت روانی کارکنان صورت پذیرفت. روش پژوهش توصیفی، همبستگی بود. جامعه آماری شامل کارمندان دانشگاه های مالزی به تعداد 450 نفر بود. روش نمونه گیری به صورت تصادفی مرحله ای انتخاب شدند. به منظور گر چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و موفقیت سازمانی با استفاده از سلامت روانی کارکنان صورت پذیرفت. روش پژوهش توصیفی، همبستگی بود. جامعه آماری شامل کارمندان دانشگاه های مالزی به تعداد 450 نفر بود. روش نمونه گیری به صورت تصادفی مرحله ای انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها، از پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی(1980) بار- آن و پرسش نامه محقق ساخته موفقیت سازمانی استفاده شد. روایی پرسشنامه با استفاده از روش محتوایی و سازه و صوری تأیید گردید و پایایی اندازه گیری، از طریق فرمول آلفای کرونباخ به اندازه 87/0 تأیید شد. به منظور تحلیل داده ها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آماری PLS 3 و نیز نرم افزار آماریSpss استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین هوش هیجانی با موفقیت سازمانی با استفاده از سلامت روانی در کارکنان دانشگاه UTM مالزی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - مدل جامع عوامل مؤثر بر مدیریت استراتژیک منابع انسانی در سازمان مالیاتی کشور
        سعید سیفی نژاد محمدرضا باقرزاده یوسف قلی پور کنعانی مهران مختاری بایع کلائی
        مدیریت منابع انسانی یک رشته پویاست که بشدت با رفتار افراد مرتبط است و می تواند در استراتژی سازمان و رسیدن به اهداف استراتژی استراتژیک سازمان تأثیر گذاراست. هدف این تحقیق، ارائه مدل جامع عوامل مؤثر بر مدیریت استراتژیک منابع انسانی در سازمان مالیاتی کشور بوده و روش تحقیق چکیده کامل
        مدیریت منابع انسانی یک رشته پویاست که بشدت با رفتار افراد مرتبط است و می تواند در استراتژی سازمان و رسیدن به اهداف استراتژی استراتژیک سازمان تأثیر گذاراست. هدف این تحقیق، ارائه مدل جامع عوامل مؤثر بر مدیریت استراتژیک منابع انسانی در سازمان مالیاتی کشور بوده و روش تحقیق توصیفی و از نظر هدف، کاربردی و جامعه آماری شامل کارکنان و کارشناسان ادارات مالیاتی که بر اساس جامعه نامحدود نظر گرفته شده است که تعداد 348 نفر به عنوان نمونه آماری بوده است. به دست آوردن داده های خام از طریق پرسشنامه های معتبر مدیریت استراتژیک صورت پذیرفت و روش تجزیه و تحلیل تمام متغیرهای اصلی و فرعی با استفاده از مدل سازی ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل مورد آزمون قرار گرفت و روایی و پایایی متغیرها تأمین شد. نتایج نشان داد که عوامل ارائه شده برای مدل مدیریت استراتژیک منابع انسانی شامل ابعاد (آموزش منابع انسانی، تحول سازمانی، تعهد سازمانی، فرهنگ سازمانی، مدیریت، نیروی انسانی) می باشد در پایان پیشنهاد شده است سازمان امور مالیاتی کشور با پیاده سازی و بکارگیری این شاخص ها در پیشبرد اهداف استراتژیکی سازمان تأثیر مثبت بگذارد پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی وضعیت مؤلفه‌های سواد مالی در میان دانشجویان دانشگاه فرهنگیان
        محسن مولا پناه یوسف نامور اعظم راستگو مجید احمدلو توران سلیمانی ملا یوسف
        پژوهش حاضر، با هدف بررسی وضعیت مؤلفه های سواد مالی در میان دانشجویان دانشگاه فرهنگیان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی - مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان استان اردبیل به تعداد 1314 نفر بود که به روش نمونه گیر چکیده کامل
        پژوهش حاضر، با هدف بررسی وضعیت مؤلفه های سواد مالی در میان دانشجویان دانشگاه فرهنگیان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی - مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان استان اردبیل به تعداد 1314 نفر بود که به روش نمونه گیری در دسترس و با استفاده از جدول مورگان 278 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با استفاده از شاخص AVE و روایی صوری مورد تأیید قرار گرفت. مقدار شاخص AVE برای هرکدام از مؤلفه های سواد مالی (دانش مالی، نگرش مالی و رفتار مالی) بزرگتر از 5/0 و در روایی صوری نیز پرسشنامه توسط متخصصان موضوعی بررسی و مورد تأیید قرار گرفت و همچنین پایایی آن از طریق دو شاخص پایایی ترکیبی و ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که مقدار آنها برای هر کدام از مؤلفه های سواد مالی (دانش مالی، نگرش مالی و رفتار مالی) بالاتر از 7/0 بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تی تک نمونه با استفاده از نرم افزار SPSS22 استفاده شد. نتایج نشان داد که تحصیلات والدین، درآمد دانشجو، محل سکونت و جنسیت به ترتیب بیشترین تأثیر را بر رفتار، نگرش و دانش مالی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان دارند پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر تدریس خلاقانه معلمان
        رضوان مرادی مجتبی معظمی
        هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر تدریس خلاقانه معلمان می باشد. پژوهش حاضر، از نظر ماهیت از نوع پژوهش های کمی و از نظر میزان کنترل متغیرها از نوع غیرآزمایشی و از نظر هدف، در زمره تحقیقات کاربردی قرار می گیرد. در گام اول به منظور شناسایی به مطالعه منابع چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر تدریس خلاقانه معلمان می باشد. پژوهش حاضر، از نظر ماهیت از نوع پژوهش های کمی و از نظر میزان کنترل متغیرها از نوع غیرآزمایشی و از نظر هدف، در زمره تحقیقات کاربردی قرار می گیرد. در گام اول به منظور شناسایی به مطالعه منابع علمی مختلف از جمله کتاب ها، مقالات و پایگاه های معتبر علمی موجود و همچنین مصاحبه با برخی خبرگان و کارشناسان و معلمان با سابقه و برجسته پرداخته شد. پس از تعیین عوامل مؤثر بر تدریس خلاقانه معلمان اقدام به طراحی پرسشنامه با هدف سنجش گزینه ها بر اساس مقیاس پنج درجه ای شد. جامعه آماری این تحقیق که با استفاده ازروش پیمایشی انجام شده، معلمان مدارس دوره ابتدایی منطقه 5 آموزش و پرورش شهر تهران بودند. حجم نمونه با استفاده نمونه گیری تصادفی و فرمول کوکران 100 نفر تعیین شد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و در سطح آمار استنباطی از آزمون بارتلت، تحلیل عاملی، ضریب و ماتریس همبستگی، و آزمون خی دو استفاده گردید. نتایج نشان داد مؤلفه های باور تدریس، انگیزه تدریس، محیط تدریس، تعهد تدریس، کیفیت شخصی، نگرش یادگیری، تلاش شخصی، تجربه زیستی و باور تدریس، به عنوان عوامل اثرگذار بر عوامل مؤثر بر تدریس خلاقانه معلمان می‌باشد. آزمون فریدمن نیز نشان داد اختلاف معناداری بین میانگین رتبه‌های مؤلفه های تدریس خلاقانه معلمان (01/0 >P و 220/1164=) وجود دارد. پایین‌ترین میانگین رتبه مربوط به مؤلفه تجربه زیستی و بالاترین رتبه مربوط به مؤلفه 5 (کیفیت شخصی) می‌باشد.V پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - شناسایی چالش‌ها و موانع اجرای درس پژوهی از نظر معلمان (یک مطالعه پدیدار شناسانه)
        مهری رضایی غلامعلی احمدی مهدی دوایی رضا ساکی
        هدف از پژوهش حاضر، فهم تجارب زیسته معلمان از چالش‌ها و موانع اجرای درس پژوهی بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. روش گردآوری اطلاعات استفاده از مصاحبه های نیمه ساختارمند بود. بدین منظور داده ها با مصاحبه از 15 نفر از معلمانی که سابقه اجرای درس پژو چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر، فهم تجارب زیسته معلمان از چالش‌ها و موانع اجرای درس پژوهی بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. روش گردآوری اطلاعات استفاده از مصاحبه های نیمه ساختارمند بود. بدین منظور داده ها با مصاحبه از 15 نفر از معلمانی که سابقه اجرای درس پژوهی در فرایند آموزش را داشتند جمع آوری و به روش استرابرت و کارپنتر (2003) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تحلیل حاصل از مصاحبه ها حاکی از چهار مضمون اصلی از جمله چالش های فردی، چالش های محتوایی، چالش های سازمانی، چالش های روشی و 19 زیرمضمون شامل عدم آگاهی عمقی معلمان از تدریس پژوهی، انگیزش پایین، عدم علاقه معلمان به شیوه های نوین، برخورد سوگیرانه نسبت به تدریس پژوهی، تحصیلات پایین برخی از معلمان، کمبود منابع مناسب، سازمان دهی نامناسب محتوا، تقلید و کپی برداری، بومی نبودن محتوا، تئوری زدگی محتوا، تمرکزگرایی، فقدان امکانات، عدم آموزش های مناسب در دوره های تربیت معلم، نگاه زاویه دار سازمانی به تدریس پژوهی، نبود ابزارهای مناسب برای عملیاتی کردن تدریس پژوهی، عدم درگیری مشفقانه معلم، عدم توجه علائق کودکان، نادیده گرفتن کودک، استفاده از شیوه های سنتی بود. با توجه به یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که بدون توجه به چالش های موجود در ارتباط با درس پژوهی، اجرای آن از اثربخشی چندانی برخوردار نخواهد بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - شناسایی راهبردهای یادگیری از منظر فراشناختی و بررسی اثر آن بر خودکارآمدی تحصیلی، اهمال‌کاری و فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان پسر دوره دوم متوسطه در دوره بیماری کرونا
        علی یگانه پیش کناری علیرضا عصاره مریم صفرنواده محمد آرمند
        هدف از پژوهش حاضر، شناسایی راهبردهای یادگیری بیماری کرونا می باشد. روش این پژوهش، آمیخته و ترکیبی (کمی و کیفی) و از نوع پیش آزمون و پس آزمون چندگروهی (آزمایشی گسترش یافته) بوده است. در مرحله کیفی جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان و مدیران مقاطع متوسطه دوره دوم شهر رشت ت چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر، شناسایی راهبردهای یادگیری بیماری کرونا می باشد. روش این پژوهش، آمیخته و ترکیبی (کمی و کیفی) و از نوع پیش آزمون و پس آزمون چندگروهی (آزمایشی گسترش یافته) بوده است. در مرحله کیفی جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان و مدیران مقاطع متوسطه دوره دوم شهر رشت تعیین گردید و در مرحله کمی جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه مشغول به تحصیل در مدارس ناحیه 2 شهر رشت در سال تحصیلی 1401 – 1400 بوده است (500 =N). از جامعه آماری مذکور به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از بین مدارس متوسطه دوره دوم شهر رشت 2 مدرسه انتخاب شد و در بین کلاس های این 2 مدرسه (بعد از بررسی همگن بودن کلاس ها) 50 نفر از 2 کلاس همگن به صورت تصادفی انتخاب و در مرحله بعدی به صورت تصادفی یک کلاس به عنوان گروه آزمایشی و دیگری به عنوان گروه کنترل (در گروه های 25 نفره) تعیین گردید. طبق نتایج پژوهش می توان بیان کرد که با توجه به مقدار کوواریانس در متغیر خودکارآمدی تحصیلی (sig=0.00 F=36.97,)، این متغیر معنادار است. همچنین با توجه به نتایج به دست آمده (تحلیل کوواریانس در متغیر اهمال کاری تحصیلی (sig=0.00, F=25.71)) می توان گفت گروه آزمایش تغییر معناداری در اهمال کاری تحصیلی نسبت به گروه کنترل تحت تأثیر مداخله به وجود آمده است یعنی تدوین راهبردهای یادگیری از منظر فراشناختی بر اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شاغل به تحصیل در مدارس ناحیه 2 شهر رشت اثربخش است. همچنین با توجه به نتایج به دست آمده از تحلیل کوواریانس در متغیر فرسودگی تحصیلی که مقدار(sig=0.00 , F=30.42) می باشد، می توان گفت گروه آزمایش تغییر معناداری در فرسودگی تحصیلی نسبت به گروه کنترل تحت تأثیر مداخله به وجود آمده است یعنی تدوین راهبردهای یادگیری از منظر فراشناختی بر فرسودگی تحصیلی دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شاغل به تحصیل در مدارس ناحیه 2 شهر رشت اثربخش است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - ارائه الگوی معادلات ساختاری عوامل تأثیر‌گذار بر آسیب‌های اجتماعی فضای مجازی در بین دانش‌آموزان پسر متوسطه دوم شهر تهران
        علی حدادیان زهرا حضرتی صومعه ساسان ودیعه
        با گسترش فناوری اطلاعات، آسیب های اجتماعی کاربران فضای مجازی نیز افزایش می یابد. در این پژوهش به بررسی جامعه شناختی عوامل تأثیر گذار آسیب های اجتماعی فضای مجازی در بین نوجوانان پسر شهر تهران پرداخته شده که از لحاظ ماهیت و هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- تحلیلی و از ن چکیده کامل
        با گسترش فناوری اطلاعات، آسیب های اجتماعی کاربران فضای مجازی نیز افزایش می یابد. در این پژوهش به بررسی جامعه شناختی عوامل تأثیر گذار آسیب های اجتماعی فضای مجازی در بین نوجوانان پسر شهر تهران پرداخته شده که از لحاظ ماهیت و هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- تحلیلی و از نوع پیمایشی است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و با سطح معناداری 5 درصد 383 نفر ‌می‌باشند. داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای و تصادفی جمع آوری شده و در بخش کمّی پژوهش به منظور اعتبارسنجی الگوی به دست آمده، از آزمون های معادلات ساختاری با نرم‌افزارهای SmartPLS و SPSS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که بین گروه همالان، اعتیاد آنلاین، گمنامی، ناکامی ها، عدم دلبستگی خانوادگی، رسانه ملی و آسیب های اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین یافته‌های کمی حاکی از این است که تمامی متغیرهای احصاء شده با توجه به اینکه قدر مطلق مقدار آماره t برای تمامی روابط بین متغیرها بزرگتر از مقدار بحرانی 96/1 بوده و تمامی بارهای عاملی در حالت استاندارد بزرگتر از 3/0 به‌ دست آمد، لذا تمامی متغیرها و روابط تأیید شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - تحلیل محتوای کتاب‌های درسی قرآن و پیام‌های آسمانی دوره ابتدایی بر اساس مؤلفه سلامت معنوی
        امیر عظیمی گلوگاهی معصومه باقر پور
        تحقیق حاضر با هدف بررسی تحلیل محتوای کتاب های درسی قرآن و پیام‌های آسمانی دوره ابتدایی بر اساس مؤلفه‌های سلامت معنوی انجام شد. از حیث هدف، کاربردی و روش تحقیق، توصیفی از نوع تحلیل محتواست. جامعه آماری پژوهش شامل کتاب های درسی قرآن و هدیه های آسمانی دوره ابتدایی سال 140 چکیده کامل
        تحقیق حاضر با هدف بررسی تحلیل محتوای کتاب های درسی قرآن و پیام‌های آسمانی دوره ابتدایی بر اساس مؤلفه‌های سلامت معنوی انجام شد. از حیث هدف، کاربردی و روش تحقیق، توصیفی از نوع تحلیل محتواست. جامعه آماری پژوهش شامل کتاب های درسی قرآن و هدیه های آسمانی دوره ابتدایی سال 1401 می باشد که به علت ماهیت پژوهش و محدودیت جامعه آماری، نمونه گیری انجام نشد و همه جامعه آماری بررسی شد. ابزار پژوهش، چک لیست تحلیل محتوای محقق ساخته بوده که روایی آن مورد تأیید صاحبنظران بوده و پایایی آن با روش ویلیام اسکات 91 درصد محاسبه شده است و شیوه پردازش داده ها بر اساس روش آنتروپی شانون و واحد تحلیل نیز صفحات (متون، پرسش ها، تمرین ها و تصاویر) بودند که در مجموع 1681 مورد بوده است. یافته ها نشان داد از مجموع فراوانی مؤلفه های سلامت معنوی در کتاب درسی قرآن برابر 1059 مورد، مؤلفه های تلاوت و انس با قرآن با 34 % دارای بیشترین فراوانی و راستگویی 1 % دارای فراوانی بسیار کمی بوده است. در کتاب پیام‌های آسمانی برابر622 مورد، مؤلفه های نماز با 36 % دارای بیشترین فراوانی، راستگویی، تقوا و توکل با 2 % دارای فراوانی بسیار کمی بوده است که نشان دهنده توزیع و پراکندگی نامناسب این مؤلفه ها در کتاب های درسی هدیه های آسمانی می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - رابطه‌ی بین حمایت اجتماعی، معنای زندگی و راهبردهای مقابله‌ای با تاب‌آوری زنان بی‌سرپرست شهر ساری
        سید سلاله میریان شهربانو دهرویه قدرت اله عباسی
        هدف از پژوهش حاضر، رابطه‌ی بین حمایت اجتماعی، معنای زندگی و راهبردهای مقابله‌ای با تاب‌آوری زنان بی‌سرپرست شهر ساری بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان بی‌سرپرست مراجعه کننده به اداره بهزیستی شهرستان ساری در طی سال های 1399 تا 1401 بود ( چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر، رابطه‌ی بین حمایت اجتماعی، معنای زندگی و راهبردهای مقابله‌ای با تاب‌آوری زنان بی‌سرپرست شهر ساری بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان بی‌سرپرست مراجعه کننده به اداره بهزیستی شهرستان ساری در طی سال های 1399 تا 1401 بود (638 نفر). حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 240 نمونه برآورد شد. ابزار پژوهش پرسشنامه‌های حمایت اجتماعی (زیمت و همکاران، 1998)، معنا در زندگی (استیگر و همکاران، 2006)، راهبردهای مقابله‌ای (اندلر و پارکر، 1990) و تاب‌آوری (کانر و دیویدسون، 2003) بود که نمونه‌های پژوهش به آن پاسخ دادند. داده‌ها توسط نرم افزار آماریSPSS نسخه 26 توسط آزمون همبستگی پیرسونو رگرسیون چندگانه مورد بررسی قرار گرفت. نتایجنشان داد بین حمایت اجتماعی، معنای زندگی و سبک مقابله‌ای مسأله‌مدار با تاب آوری ارتباط معنادار و مثبت و بین سبک‌مقابله‌ای هیجان‌مدار و سبکمقابله‌ای اجتنابی با تاب آوری رابطه معنادار و معکوس برقرار است (05/0>Sig). همچنین نتایج نشان داد که راهبرد مسأله‌دار 431/0، هیجان‌مدار 324/0-، اجتنابی 313/0-، معنا در زندگی 310/0، و حمایت اجتماعی 260/0،تاب‌آوری را در زنان بی‌سرپرست پیش‌بینی می کند. با توجه به یافته‌های پژوهش، توجه به افزایش حمایت اجتماعی، معنای زندگی و بکارگیری راهبرد مقابله‌ای مسأله‌مدار در افزایش تاب‌آوری زنان بی‌سرپرست حائز اهمیت است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        12 - بررسی تأثیر مؤلفه‌های سلامت سازمانی بر تربیت شهروند جهانی (مورد مطالعه: معلمان مدارس ابتدایی شهرستان چالوس)
        محمد مهدی پور پاشا فرزانه فرضی مریم توسلی نژاد منا علی اکبری
        سلامت سازمانی، یک جنبه ضروری برای ایجاد یک محیط آموزشی ایمن و سالم برای دانش آموزان است. با اولویت دادن به سلامت سازمانی، مدارس می توانند به آماده سازی دانش آموزان برای تبدیل شدن به شهروندان جهانی متعهد و مسئولیت پذیری که برای مقابله با چالش های آینده مجهز هستند، کمک چکیده کامل
        سلامت سازمانی، یک جنبه ضروری برای ایجاد یک محیط آموزشی ایمن و سالم برای دانش آموزان است. با اولویت دادن به سلامت سازمانی، مدارس می توانند به آماده سازی دانش آموزان برای تبدیل شدن به شهروندان جهانی متعهد و مسئولیت پذیری که برای مقابله با چالش های آینده مجهز هستند، کمک کنند. از این رو، هدف این پژوهش بررسی تأثیر مؤلفه های سلامت سازمانی بر تربیت شهروند جهانی در مدارس ابتدایی شهرستان چالوس می باشد. روش تحقیق توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری همه معلمان پایه اول مدارس ابتدایی شهرستان چالوس است. حجم جامعه آماری 130 نفر می باشد. که بر طبق جدول مورگان 97 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب گردیده که پرسشنامه بین آنها توزیع شد. ابزار گردآوری داده ها، شامل پرسشنامه سلامت سازمانی هوی و فیدمن (1987)، پرسشنامه تربیت شهروند جهانی از کشاورز (1390) می باشد پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرارگرفت. برای سنجش روایی پرسشنامه ها از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار استنباطی (آزمون رگرسیون) به کمک نرم افزار SPSS انجام شد. یافته های تحقیق حاکی از این است که سلامت سازمانی و مؤلفه های آن در سطح اداری شامل، نفوذ مدیر، ملاحظه گری، ساخت دهی، پشتیبانی منابع و مؤلفه های سطح فنی روحیه و تأکید علمی بر تربیت شهروند جهانی تأثیر مثبت و معناداری دارند. اما بین مؤلفه سطح سازمانی (یگانگی نهادی) بر تربیت شهروند جهانی تأثیر مثبت و معنا داری یافت نشد و همچنین نتایج آزمون رگرسیون برای فرضیه اصلی نشان می دهد که سلامت سازمانی بر تربیت شهروند جهانی در بین مدارس ابتدایی شهرستان چالوس تأثیر مثبت و معناداری دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        13 - ارائه الگوی معادلات ساختاری عوامل موثر بر اثربخشی برنامه درسی مسئله محور در دوره پیش دبستانی
        حلیمه میرعرب رضی حسین فکوری حاجیار کاظم شریعت نیا علی اصغر  بیانی
        مطالعه حاضر با هدف ارائه الگوی معادلات ساختاری عوامل موثر بر اثربخشی برنامه درسی مسئله محور در دوره پیش دبستانی انجام شد. روش این مطالعه از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را متخصصان حوزه آموزش و پرورش پیش دبستانی و علوم تربیتی به تعداد 30 تشکیل دادند که بر اس چکیده کامل
        مطالعه حاضر با هدف ارائه الگوی معادلات ساختاری عوامل موثر بر اثربخشی برنامه درسی مسئله محور در دوره پیش دبستانی انجام شد. روش این مطالعه از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را متخصصان حوزه آموزش و پرورش پیش دبستانی و علوم تربیتی به تعداد 30 تشکیل دادند که بر اساس نمونه گیری هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های محقق ساخته استفاده شد که روایی آنها توسط صاحبنظران دانشگاهی و پایایی آنها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. به منظور تحلیل داده ها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آماری اسمارت پی ال اس استفاده شد. یافته‌های کمی حاکی از این است که تمامی متغیرهای احصاء شده با توجه به اینکه قدر مطلق مقدار آماره t برای تمامی روابط بین متغیرها بزرگتر از مقدار بحرانی 96/1 بوده و تمامی بارهای عاملی در حالت استاندارد بزرگتر از 3/0 به‌دست آمد، لذا تمامی متغیرها و روابط تأیید شد. براساس نتایج حاصل از پژوهش، عوامل موثر بر اثربخشی برنامه درسی مسئله محور در دوره پیش دبستانی موجب ارتقای سطح عملکرد مقوله‌های توسعه پایدار در آموزش و پرورش می‌گردد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        14 - تجربه زیسته دبیران زن دوره متوسطه اول از آموزش چندفرهنگی
        سمیه صائبی علیرضا عصاره نرگس کشتی آرای
        آموزش چندفرهنگی در هدف اول خود به دنبال تربیت افرادی است که نه تنها نسبت به فرهنگ خود قدردان هستند، بلکه برای سایر فرهنگ ها نیز ارزش و احترام قائلند و آنها را باعث قوت و پیشرفت فرهنگ خودشان می دانند. تحقیق حاضر، با هدف بررسی تجربه زیسته دبیران زن در خصوص آموزش چندفرهنگی چکیده کامل
        آموزش چندفرهنگی در هدف اول خود به دنبال تربیت افرادی است که نه تنها نسبت به فرهنگ خود قدردان هستند، بلکه برای سایر فرهنگ ها نیز ارزش و احترام قائلند و آنها را باعث قوت و پیشرفت فرهنگ خودشان می دانند. تحقیق حاضر، با هدف بررسی تجربه زیسته دبیران زن در خصوص آموزش چندفرهنگی است. به منظور نیل به این هدف از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی استفاده شده است. جامعة پژوهش شامل تمامی دبیران زن مشغول به تدریس در سال تحصیلی 1400-1399 در شهر اصفهان بود که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و بر مبنای اشباع داده ها نمونه ها به 12 نفر رسید و با کمک مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته داده ها گردآوری و به شیوه کلایزی با کمک نرم افزار Maxqda18 مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج، حاکی از 6 مؤلفه اصلی محتوای آموزشی، شیوه آموزش، تقویت روابط، تطابق محیطی، ارزشیابی متنوع و پذیرش تنوع فرهنگی است که از 110 کد مفهوم اولیه و دسته بندی مقولات به دست آمده است. ابعاد به دست آمده از تجارب دبیران زن از آموزش چندفرهنگی می تواند به عنوان مدلی در برنامه درسی چندفرهنگی سودمند افتد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        15 - اعتبارسنجی الگوی تلفیق بازی‌های بومی محلی در برنامه‌های درسی دوره ابتدایی
        فاطمه یوسفی محمد نوریان مرتضی سمیعی زفرقندی
        پژوهش حاضر با هدف اعتبارسنجی الگوی تلفیق بازی‌های بومی محلی در برنامه‌های درسی دوره ابتدایی، به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری آن شامل؛ آموزگاران مدارس دوره ابتدایی شهرستان گچساران از توابع استان کهکیلویه و بویراحمد بود. حجم نمونه 200 نفر تعیین شد که به روش تصادفی خو چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف اعتبارسنجی الگوی تلفیق بازی‌های بومی محلی در برنامه‌های درسی دوره ابتدایی، به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری آن شامل؛ آموزگاران مدارس دوره ابتدایی شهرستان گچساران از توابع استان کهکیلویه و بویراحمد بود. حجم نمونه 200 نفر تعیین شد که به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی سؤالات پرسشنامه با محاسبه شاخص روایی صوری محتوا (CVR و CVI) انجام گرفت. پایایی سؤالات پرسشنامه نیز از طریق اجرای آزمایشی و محاسبه آلفای کرونباخ تأیید شد. داده های گردآوری شده با بکارگیری نرم افزارهای 22- Spss وSmart PLS-3 و با آزمون های، حداقل مربعات جزئی و تحلیل عاملی تأییدی، تحلیل شد. در مرحله ارزیابی بیرونی یا مدل اندازه گیری، روایی مدل با محاسبه روایی سازه، روایی همگرا و روایی واگرا و پایایی مدل، با شاخص های پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ، سنجیده و مورد تأیید قرار گرفت. همچنین مدل درونی (ساختاری) نیز با محاسبه ضرایب معناداری Z (مقادیرt) ، شاخص استون-گیسرQ2 و ضریب تعیینR2 ، ارزیابی و تأیید شد. در بررسی برازش کلی مدل،60/0=GOF و205/0= SRMR بود که نشان می‌دهد، مدل از برازش مطلوبی برخوردار است. بنابراین با اطمینان می توان گفت که الگوی تلفیق بازی‌های بومی محلی در برنامه‌های درسی دوره ابتدایی از اعتبار بالایی برخوردار است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        16 - تعیین وضعیت سطوح برنامه‌ریزی درسی تربیت بدنی مدارس دوره ابتدایی بر مبنای مدل سه‌گانه آیزنر
        علی کروکی اسماعیل شریفیان
        هدف این تحقیق تعیین وضعیت سطوح برنامه‌ریزی درسی تربیت‌ بدنی بر اساس مدل سه‌گانه آیزنر بود. روش تحقیق توصیفی بود که به صورت پیمایشی صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان تربیت‌ بدنی دوره ابتدایی شهر کرمان به تعداد 342 نفر بود. بر اساس جدول مورگان 181 نفر به عنوان چکیده کامل
        هدف این تحقیق تعیین وضعیت سطوح برنامه‌ریزی درسی تربیت‌ بدنی بر اساس مدل سه‌گانه آیزنر بود. روش تحقیق توصیفی بود که به صورت پیمایشی صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان تربیت‌ بدنی دوره ابتدایی شهر کرمان به تعداد 342 نفر بود. بر اساس جدول مورگان 181 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. ابزار تحقیق شامل یک پرسشنامه بود که با الگوبرداری از پرسشنامه استاندارد برنامه ‌درسی پنهان شیخی (1388) و کتاب معلم تربیت ‌بدنی دوره ابتدایی طراحی شد. پایایی و روایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ و تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. نتایج نشان داد: 1-بین بُعد صریح برنامه‌ درسی تربیت ‌بدنی در مدارس دوره ابتدایی با نمره ملاک 3 اختلاف مثبت معناداری (05/0>P) وجود دارد. 2-بین بُعد پنهان برنامه ‌درسی تربیت ‌بدنی در مدارس دوره ابتدایی با نمره ملاک 3 اختلاف مثبت معناداری (05/0>P) وجود دارد. 3-بین بُعد پوچ برنامه ‌درسی تربیت ‌بدنی در مدارس دوره ابتدایی با نمره ملاک 3 اختلاف مثبت معناداری (05/0>P) وجود دارد. 4-بین سطوح برنامه ‌درسی تربیت ‌بدنی در مدارس دوره ابتدایی با نمره ملاک 3 اختلاف مثبت معناداری (05/0>P) وجود دارد. بین بعد صریح، پنهان و پوچ برنامه‌ درسی تربیت ‌بدنی در مدارس دوره ابتدایی با نمره ملاک 3 اختلاف مثبت معناداری (05/0>P) وجود دارد. بین برنامه ‌درسی آشکار و برنامه‌ درسی پنهان بیشترین اختلاف (649/0-) و بین برنامه ‌درسی پنهان و برنامه ‌درسی پوچ کمترین اختلاف (275/0-) مشاهده شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        17 - بررسی تأثیر کاربست آموزش هم‌شاگردی در کاهش اهمال‌کاری تحصیلی (یک اقدام‌پژوهی آموزشی)
        جمال عبدالملکی محمد غفاری مجلج
        از جمله مسائلی که در زمینه انجام تکالیف درسی توسط تعدادی از دانش‌آموزان در یک کلاس رخ می‌دهد، اهمال کاری در باب انجام تکالیف درسی است. اهمال‌کاری تحصیلی عبارتند از: عدم انجام تکالیف، ناقص انجام دادن یا با تأخیر انجام دادن آنان است. هدف پژوهش حاضر حل مشکل اهمال‌کاری تحصی چکیده کامل
        از جمله مسائلی که در زمینه انجام تکالیف درسی توسط تعدادی از دانش‌آموزان در یک کلاس رخ می‌دهد، اهمال کاری در باب انجام تکالیف درسی است. اهمال‌کاری تحصیلی عبارتند از: عدم انجام تکالیف، ناقص انجام دادن یا با تأخیر انجام دادن آنان است. هدف پژوهش حاضر حل مشکل اهمال‌کاری تحصیلی و عدم مشارکت دو نفر از دانش‌آموزان پایه دوم ابتدایی در انجام تکالیف درس ریاضی با کاربست روش آموزش هم شاگردی متقابل به عنوان یک روش مشارکت در آموزش بود. روش پژوهش حاضر اقدام پژوهی بود. لذا از طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با یک نمونه جهت بررسی اثربخشی آموزش هم شاگردی در کاهش اهمال‌کاری تحصیلی در انجام تکالیف درس ریاضی و عدم مشارکت آنها، استفاده شد. بنابراین وضعیت فراوانی و نسبت اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان قبل از اقدام و بعد از اقدام مورد مقایسه قرار گرفت، تا مشخص گردد آیا اقدام انجام‌ شده تأثیر معناداری در کاهش اهمال‌کاری تحصیلی و عدم مشارکت دانش‌آموزان دارد یا خیر؟ ابزار گردآوری داده‌ها، تکالیف درسی کتاب ریاضی پایه دوم و مصاحبه بود. جهت تحلیل داده‌ها از جداول توزیع فراوانی، نسبت فراوانی، نمودارها و آزمون تی دو نمونه همبسته با نرم‌افزار آماری SPSS v. 25 استفاده شد. یافته‌ها بیانگر کاهش معنادار میانگین نسبت اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان از 911/0 قبل اقدام به 142/0 بعد اقدام در سطح آلفای 01/0 و نتایج مثبت مصاحبه بود. لذا می‌توان گفت: آموزش هم شاگردی سبب کاهش اهمال‌کاری تحصیلی در انجام تکالیف ریاضی در دانش‌آموزان و ایجاد انگیزه مشارکت در آموزش گردیده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        18 - اعتباریابی و برازش الگوی برنامه درسی مبتنی بر رویکرد مغز محور با محوریت تعامل و انگیزش در دوره دوم متوسطه
        زهره ضیایی جزی فرزانه واصفیان سعید مذبوحی
        هدف از پژوهش حاضر، اعتباریابی و برازش الگوی برنامه درسی مبتنی بر رویکرد مغز محور با محوریت تعامل و انگیزش در دوره دوم متوسطه می باشد در بخش کمی پژوهش حاضر، جامعه آماری را معلمان با رویکرد آموزشی مبتنی بر مغز تشکیل می دهند. جامعه آماری در حدود 620 نفر بوده است که حجم نمو چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر، اعتباریابی و برازش الگوی برنامه درسی مبتنی بر رویکرد مغز محور با محوریت تعامل و انگیزش در دوره دوم متوسطه می باشد در بخش کمی پژوهش حاضر، جامعه آماری را معلمان با رویکرد آموزشی مبتنی بر مغز تشکیل می دهند. جامعه آماری در حدود 620 نفر بوده است که حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی مورگان 238 نفر می باشد، که پس از توزیع 300 پرسشنامه تعداد 238 پرسشنامه جمع آوری گردید. در بخش کیفی پژوهش مشارکت کنندگان شامل خبرگان و متخصصان می باشد و روش نمونه گیری هدفمند و معیار اشباع نظری و از تکنیک نمونه افراد کلیدی (خبرگان) می باشد که 10 مصاحبه صورت گرفته است. جهت انتخاب نمونه مناسب تحقیق از روش نمونه گیری خوشه ای استفاده شد. به طور کلی برای تجزیه و تحلیل مشاهدات و اطلاعات پژوهش و بررسی تأثیر همزمان مقیاس های عمومی با استفاده از نرم افزار Spss 24 , Pls (Smart Pls 4)تحلیل آماری انجام شد.. نتایج نشان داد کدهای باز شناسایی شده از طریق مصاحبه شامل 56 شاخص می باشد که با توجه به قرابت معنایی و هم خانواده بودن در 56 کد باز، 29 کد محوری و 6 کد انتخابی دسته بندی گردید. مطابق یافته های تحقیق مشخص گردید که طراحی برنامه درسی ناشی از چهار بعد اهداف، محتوا، روش های تدریس و روش ارزشیابی هستند. نتایج آزمون معادلات ساختاری نشان داد متغیرهای اهداف، محتوا، روش ارزشیابی تأثیر مثبت و معناداری بر تعامل دارد، متغیرهای اهداف، محتوا، روش ارزشیابی و روش های تدریس تأثیر مثبت و معناداری بر انگیزش دارد و همچنین روش های تدریس تأثیر معناداری بر تعامل ندارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        19 - نقش واسطه‌ای آگاهی فراشناختی در رابطه بین اثربخشی مدرسه و خوش‌بینی تحصیلی دانش‌آموزان
        مهسا محمودی مشایی مائده ابراهیمی زاهد زهرا صدری محمدرضا زائری بهروز عباس نجفی پور تابستانق
        هدف پژوهش تعیین نقش واسطه‌ای آگاهی فراشناختی در رابطه بین اثربخشی مدرسه و خوش‌بینی تحصیلی دانش‌آموزان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه یازدهم دوره دوم متوسطه منطقه یک شهر زنجان در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 5600 نف چکیده کامل
        هدف پژوهش تعیین نقش واسطه‌ای آگاهی فراشناختی در رابطه بین اثربخشی مدرسه و خوش‌بینی تحصیلی دانش‌آموزان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه یازدهم دوره دوم متوسطه منطقه یک شهر زنجان در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 5600 نفر بودند که از بین آنها به روش نمونه گیری در دسترس و بر اساس جدول مورگان و بعد از مشورت با اساتید دانشگاهی تعداد 300 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش برای جمع آوری داده‌ها سه پرسشنامه اثربخشی مدرسه هوی (2009)، خوش بینی تحصیلی تچانن- موران (2013) و خودآگاهی فراشناختی مختاری و ریچارد (2002) بود. برای تحلیل داده‌ها از مدل‌های ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده گردید. نتایج تحلیل‌ها نشان داد که اثرات مستقیم اثربخشی مدرسه بر خوش بینی تحصیلی (96/4t=، 000/۰p=) و خودآگاهی فراشناختی (38/4t=، 02/۰p=) ، و آگاهی فراشناختی بر خوش بینی تحصیلی (96/9t=، 000/۰p=) معنادار بود. همچنین اثر غیرمستقیم اثربخشی مدرسه بر خو ش بینی تحصیلی با میانجیگری خودآگاهی فراشناختی نیز معنادار بود (37/9t=، 001/۰p=). در نهایت، مدل پیشنهادی از برازش مطلوب برخوردار است. بنا بر یافته‌های پژوهش، اثربخشی مدرسه یکی از متغیرهای مهم و تأثیرگذار در تبیین خوش بینی تحصیلی دانش‌آموزان است که این اثر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق بهبود آگاهی فراشناختی صورت می‌دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        20 - آسیب‌شناسی عدالت آموزشی در حقوق‌ ایران به منظور ارائه مدل مناسب
        علیرضا درزی بورخانی علی بابایی مهر رضا نصیری لارمی
        عدالت آموزشی بدون هیچ تبعیضی برای همگان به لحاظ قانونی تضمین شده است و دولت ها موظف هستند عدالت آموزشی را با احترام حمایت نموده و به منصۀ اجرا بگذارند این مسأله در قوانین ایران نیز بازتاب پیدا کرده است. روش پژوهش حاضر توصیفی - همبستگی از نوع معادلات ساختاری است. جامعه آ چکیده کامل
        عدالت آموزشی بدون هیچ تبعیضی برای همگان به لحاظ قانونی تضمین شده است و دولت ها موظف هستند عدالت آموزشی را با احترام حمایت نموده و به منصۀ اجرا بگذارند این مسأله در قوانین ایران نیز بازتاب پیدا کرده است. روش پژوهش حاضر توصیفی - همبستگی از نوع معادلات ساختاری است. جامعه آماری تحقیق کیفی عبارت است اعضای هیأت علمی نخبه آموزشی و پژوهشی که به صورت مصاحبه و روش کیفی از 30 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران انتخاب شدند. بخش تحقیق کمی از طریق پرسشنامه محقق ساخته به تعداد 280 نفر بررسی شد. برای تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات از نرم افزار SPSS 26 و همچنین از نرم افزار pls 3 استفاده شد. با استفاده از روش کدگذاری تحلیل محتوای کیفی مبتنی بر مصاحبه با نخبگان عدالت آموزشی در حقوق ایران شناسایی و رتبه بندی شده و با استفاده از مدل ساختاری وزن‌های اثربخشی به دست آمده است. نتایج نشان داد که تمامی مؤلفه‌های عدالت آموزشی شناسایی و از بعد معناداری در پژوهش مورد تأیید قرار گرفتند و با بررسی مضامین، مفاهیم و تحقیقات کمی و کیفی الگوی عدالت آموزشی در حقوق ایران تبیین گردید. همچنین نتایج نشان می دهد که عدالت آموزش در نظام حقوقی‌ ایران نه تنها همه‌جانبه و کارا نیست، بلکه در موارد متعددی با اسناد بین المللی نیز در تعارض بوده و مستلزم بازنگری توسط قانون‎گذار می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        21 - سنتزپژوهی شاخص‌ها و مؤلفه‌های برنامه درسی مبتنی بر استیم برای دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه
        مریم عظیمی روشن حسین مؤمنی مهموئی یوسف مهدی پور علی اکبر عجم
        هدف پژوهش حاضر، بررسی شاخص ها و مؤلفه های برنامه درسی مبتنی بر استیم برای دانش آموزان دارای نیاز ویژه است. رویکرد پژوهش حاضر، کیفی و روش آن سنتز پژوهی بر اساس مدل روبرتس و همکاران (2006) است. جامعه پژوهش کلیه مقالاتی هستند (211 مقاله) که از سال 2009 تا 2023 میلادی در م چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر، بررسی شاخص ها و مؤلفه های برنامه درسی مبتنی بر استیم برای دانش آموزان دارای نیاز ویژه است. رویکرد پژوهش حاضر، کیفی و روش آن سنتز پژوهی بر اساس مدل روبرتس و همکاران (2006) است. جامعه پژوهش کلیه مقالاتی هستند (211 مقاله) که از سال 2009 تا 2023 میلادی در مورد برنامه درسی مبتنی بر استیم برای دانش آموزان دارای نیاز ویژه در پایگاه های علمی و تخصصی ارائه شده اند. نمونه پژوهش 31 مقاله است که این تعداد بر اساس پایش موضوعی، اشباع نظری داده ها و به صورت هدفمند انتخاب شده اند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از رویکرد تحلیل مضمون استفاده شد. برای تأمین روایی و پایایی از مضمون گذاری مجدد یافته ها طبق روش اسکات (2012) استفاده شد نتایج نشان دهنده 78 درصد توافق بین ارزشیابان در مضامین بود. داده های پژوهش از تحلیل کیفی مقالات مورد مطالعه، گردآوری شده اند. با تجزیه و تحلیل داده ها، ابعاد استیم در برنامه درسی دانش آموزان دارای نیاز ویژه در 5 بُعد، 14 عامل و 58 مقوله شامل بُعد عوامل فردی (شامل مؤلفه هایی چون معلم، دانش آموز)؛ بُعد الزامات فرایندی (جامعیت بخشی به تلفیق، نوآوری و خلاقیت و مهارت محوری)؛ بُعد راهبرد آموزش (مسأله محوری، آموزش همیارانه و مشارکتی، تلفیق بازی و یادگیری و امکانات رفاهی)، الزامات محیطی(محیط ساختار مند، محیط حمایتی و محیط فناورانه) و ارزشیابی (مشتمل بر شاخص هایی چون، شخصی سازی ارزیابی، جامعیت در ارزیابی و ارزیابی مهارت محور) طبقه بندی شدند. نتایج نشان داد که تلفیق استیم در برنامه های درسی فراگیران دارای نیاز ویژه نیازمند توجه به تمام ابعاد و عناصر برنامه های درسی است پرونده مقاله