پیش¬بینی تقلب تحصیلی آنلاین در دوران آموزش مجازی بر اساس هوش موفق و باورهای ضمنی هوش در دانش¬آموزان
محورهای موضوعی : آموزش
کلید واژه: تقلب تحصیلی, هوش موفق, باورهای ضمنی هوش. ,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش، بررسی پیش¬بینی تقلب تحصیلی آنلاین در دوران آموزش مجازی بر اساس هوش موفق و باورهای ضمنی هوش در دانش¬آموزان بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش دانش¬آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. حجم نمونه 200 نفر از این افراد بر اساس فرمول پلنت از تاپاکینگ و همکاران (2007) و به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و به مقیاس کوتاه تقلب تحصیلی آنلاین (OACS-BF) ویسی و همکاران (1399)، پرسشنامه هوش موفق (SIQ) گریگورنکو و استرنبرگ (2002) و مقیاس نظریه تلویحی هوش (ITIS) عبدالفتاح و یاتس (2006) پاسخ دادند. دادههای جمع¬آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره تحلیل شد. یافتهها نشان داد که بین هوش موفق و باورهای ضمنی هوش با تقلب تحصیلی آنلاین رابطه معناداری وجود دارد (01/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره نیز آشکار کرد که 1/71 درصد واریانس تقلب تحصیلی آنلاین به وسیله هوش موفق و باورهای ضمنی هوش تبیین میشود. يافتههاي اين پژوهش نشان مي¬دهد كه هوش موفق و باورهای ضمنی هوش سهم معنادار در پیش¬بینی تقلب تحصیلی آنلاین دانش¬آموزان دارند.
The purpose of this study was to predict online academic cheating during e-learning based on successful intelligence and implicit beliefs of intelligence in students. The descriptive-correlational method was used. The statistical population consisted of all female high school students in Tehran in the academic year 2021-2022. In this study, according to convenience sampling method, 200 female students were recruited by applying Tabachnick et al.’s (2007) formula. The selected sample members were asked to fill in the online academic cheating scale (OACS) (Veisi et al., 2020), successful intelligence questionnaire (SIQ) of Grigorenko and Sternberg (2002), and implicit theory of intelligence scale (ITIS) of Abd-El-Fattah and Yates (2006). The data were analyzed by conducting Pearson correlation and multivariate regression analyses. Findings showed that there was a significant correlation between successful intelligence and implicit beliefs of intelligence with online academic cheating (P<0/01). Regression analyses also revealed that %71/1 of variance of online academic cheating was explained by successful intelligence and implicit beliefs of intelligence. This study confirmed the significant contribution of successful intelligence and implicit beliefs of intelligence in online academic cheating in students.