شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر تدریس خلاقانه معلمان
محورهای موضوعی : برنامه درسی
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران
2 - استادیار، دانشکده مدیریت، گروه مدیریت آموزش عالی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
کلید واژه: معلم, تدریس, خلّاقیّت, تدریس خلّاقانه,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر تدریس خلاقانه معلمان می باشد. پژوهش حاضر، از نظر ماهیت از نوع پژوهش های کمی و از نظر میزان کنترل متغیرها از نوع غیرآزمایشی و از نظر هدف، در زمره تحقیقات کاربردی قرار می گیرد. در گام اول به منظور شناسایی به مطالعه منابع علمی مختلف از جمله کتاب ها، مقالات و پایگاه های معتبر علمی موجود و همچنین مصاحبه با برخی خبرگان و کارشناسان و معلمان با سابقه و برجسته پرداخته شد. پس از تعیین عوامل مؤثر بر تدریس خلاقانه معلمان اقدام به طراحی پرسشنامه با هدف سنجش گزینه ها بر اساس مقیاس پنج درجه ای شد. جامعه آماری این تحقیق که با استفاده ازروش پیمایشی انجام شده، معلمان مدارس دوره ابتدایی منطقه 5 آموزش و پرورش شهر تهران بودند. حجم نمونه با استفاده نمونه گیری تصادفی و فرمول کوکران 100 نفر تعیین شد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و در سطح آمار استنباطی از آزمون بارتلت، تحلیل عاملی، ضریب و ماتریس همبستگی، و آزمون خی دو استفاده گردید. نتایج نشان داد مؤلفه های باور تدریس، انگیزه تدریس، محیط تدریس، تعهد تدریس، کیفیت شخصی، نگرش یادگیری، تلاش شخصی، تجربه زیستی و باور تدریس، به عنوان عوامل اثرگذار بر عوامل مؤثر بر تدریس خلاقانه معلمان میباشد. آزمون فریدمن نیز نشان داد اختلاف معناداری بین میانگین رتبههای مؤلفه های تدریس خلاقانه معلمان (01/0 >P و 220/1164=) وجود دارد. پایینترین میانگین رتبه مربوط به مؤلفه تجربه زیستی و بالاترین رتبه مربوط به مؤلفه 5 (کیفیت شخصی) میباشد.V
The aim of the current research is to identify and prioritize the factors that affect teachers' creative teaching. This study is considered to be quantitative in terms of nature, non-experimental in terms of the amount of control of variables, and applied in terms of purpose. in order to identify factors, various scientific sources were studied including books, articles and valid scientific databases, as well as doing interviews with some experts and experienced teachers. In order to determine the effective factors, a questionnaire was designed with the aim of measuring the options based on a five-point Likert scale. The statistical population of this survey study included the teachers of elementary schools in the 5th educational district of Tehran. The sample size was determined using random sampling and Cochran's formula and consisted of 100 people. For inferential statistics, Bartlett's test, factor analysis, correlation coefficient, Martis, and Friedman's test were used. The results showed that the components of teaching belief, teaching motivation, teaching commitment, personal quality, learning attitude, personal effort, teaching belief are the influential factors that impact the creative teaching of teachers.
_||_