ارائه الگوی معتبر برای برنامه درسی مبتنی بر توجه به همه خرده فرهنگها در نظام برنامه درسی ایران
محورهای موضوعی : برنامه درسینعمت اله عزیزی 1 , فائزه ناطقی 2 , ایوب روحی 3 , مهناز جلالوندی 4
1 - گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران (نویسنده مسئول)
3 - گروه علوم تربیتی،دانشگاه ازاد اسلامی ،واحد اراک،ایران
4 - گروه علوم تربیتی،دانشگاه ازاد اسلامی ،واحد اراک،ایران
کلید واژه: ", الگوی برنامه درسی", , ", دوره اول متوسطه", , ", خرده فرهنگها ", ,
چکیده مقاله :
چکیده هدف: هدف پژوهش نخست، بررسی وضعیت موجود توجه به مولفه های مربوط به خرده فرهنگها در دو عنصر اهداف و محتوای برنامه درسی ایران و دوم طراحی و اعتبار سنجی الگوی بر اساس دیدگاه متخصصان برنامه درسی که در ان تبدیل به وضع مطلوب بشود. روش: پژوهش حاضرازحیث هدف کاربردی می باشد و با استفاده از روش تحقیق ترکیبی از نوع اکتشافی به بررسی و پاسخگویی سئوالات پژوهش، پرداخته می شود. جامعه پژوهش شامل تمامی متخصصان حوزة برنامه درسی آموزش چندفرهنگی درآموزش و پرورش و دانشگاه های کشور بود که به منظور نمونه گیری از آن ها، از روش نمونه گیری هدفمند مبتنی بر گلوله برفی استفاده شد. همچنین برای جمع آوری اطلاعات در سوال اول از روش تحلیل و بررسی کتابهای مربوط و در سوال دوم وچهارم از رویکرد مصاحبه، بهره گرفته شد. یافته ها :نتایج به دست آمده در سوال اول نشان داد که توجه به اقوام و فرهنگ ها در اهداف و محتوای برنامه درسی دوره متوسطه اول کمترین جایگاه را دارد. در سوال دوم تمامی متخصصان و اساتید دانشگاهی بر توجه به خرده فرهنگها در برنامه درسی اذعان داشتند. در ادامه بر اساس دیدگاههای انها الگوی برای توجه و دقت بیشتر به این مهم طراحی شد. الگوی طراحی شده بیانگر توجه بیشتر مولفان و سیاستگذاران آموزش و پرورش به موضوع اهداف و محتوای برنامه درسی در خصوص توجه به اقوام و فرهنگ ها را نشان می دهد، که این الگو از منظر متخصصان و دست اندرکاران آموزشی و دانشگاهی معتبر تشخیص داده شد.
Objective: The aim of the first research is to investigate the current situation, paying attention to the components related to subcultures in the two elements of objectives and content of the Iranian curriculum, and the second is to design and validate a model based on the perspective of curriculum experts in which it becomes desirable. Method: The present study is an applied goal and uses a combination of exploratory research method to investigate and answer research questions. The study population included all specialists in the field of multicultural education curriculum in education and universities of the country. In order to sample them, targeted snowball sampling method was used. Also, in order to collect information in the first question, the method of analysis and review of relevant books and in the second and fourth questions, the interview approach was used. Results: The results obtained in the first question showed that attention to ethnicities and cultures in the goals and content of the curriculum of the first secondary school has the lowest place. In the second question, all specialists and university professors acknowledged the importance of subcultures in the curriculum. Then, based on their views, a model was designed to pay more attention to this important issue. The designed model shows that the authors and policy makers of education pay more attention to the goals and content of the curriculum regarding attention to ethnicities and cultures, which was recognized as valid by experts and those involved in education and academia.