بررسی جایگاه آموزش خودمراقبتی در برنامه درسی قصد شده علوم تجربی دوره دوم ابتدایی
محورهای موضوعی : برنامه درسیحسن گلچین نژاد دزفولی 1 , خلیل غفاری 2 , علیرضا فقیهی 3
1 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی ، گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک ، اراک ، ایران
2 - دانشیار ، گروه علوم تربیتی ، برنامه ریزی درسی ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الیگودرز ، الیگودرز ، ایران
3 - استادیار ، گروه علوم تربیتی ، مدیریت آموزشی ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک ، اراک ، ایران
کلید واژه: آموزش خودمراقبتی , برنامه درسی قصد شده , .علوم تجربی, بهداشت,
چکیده مقاله :
هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه آموزش خودمراقبتی در برنامه درسی قصد شده علوم تجربی بود. روش و ابزار : روش پژوهش از مطالعات تحلیل محتوا و با اهداف کاربردی بود. جامعه پژوهش کتاب علوم تجربی بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش های آمار توصیفی استفاده شد. پایایی دادهها از روش هولستی بررسی شد. یافته ها : در دستهبندی اول مؤلفه های خود مدیریتی، مهارتهای ارتباطی و مهارت کسب اطلاعات بررسی شد که مؤلفه مهارتهای ارتباطی به طور قابل ملاحضه ای بیش از دو مؤلفه دیگر مورد توجه بود. دستهبندی دوم مؤلفههای فردی، رفتاری و محیطی به یک میزان مورد توجه بود. دستهبندی سوم مؤلفه حفظ سلامت نسبت به بیماری های جزئی، مزمن و حاد فراوانی بیشتری داشت. دستهبندی چهارم مؤلفه تنظیمکننده بر سایر مؤلفهها یعنی پیشگیرانه، واکنشی و بازگرداننده سلامتی برتری داشت. دسته بندی پنجم مؤلفه جسمی نسبت به مؤلفه روانی، عاطفی، معنوی، مدرسه و جامعه بیشتر مورد توجه بود. نتیجه گیری : با توجه به نتایج پژوهش ، همگونی در مؤلفه های مختلف خودمراقبتی در کتاب علوم رعایت نشده است و با توجه به این یافتهها به برنامهریزان درسی پیشنهاد میشود، وضعیت آموزش خودمراقبتی در کتاب علوم بازنگری شود. پیشنهادها: پیشنهاد می گردد به این عدم توازن براساس دسته بندی های اول، سوم، چهارم و پنجم توجه گردد و محتوای کتاب درسی در هر سه پایه چهارم، پنجم و ششم مورد بازبینی و بازنگری قرار بگیرند.
Purpose: The purpose of this study was to investigate the place of self-care education in the intended curriculum of experimental sciences. Methods: The research method was a content analysis study with practical goals. The research community was the book of experimental sciences. Descriptive statistics methods were used to analyze the data. The reliability of the data was checked by the Holstein method. Results: In the first category of self-management components, communication skills and information acquisition skills were investigated, and the communication skills component was considered significantly more than the other two components. The second category of individual, behavioral and environmental components was of equal interest. The third category of health maintenance component was more frequent than minor, chronic and acute diseases. fourth category of regulatory component was superior to other components, i.e. preventive, reactive and restoring health. The fifth category of the physical component was more important than the mental, emotional, spiritual, school and community components. Conclusion: According to the results of the research, the homogeneity in the different components of self-care in science textbooks is not observed, and according to these findings, it is suggested to the curriculum planners to review the status of self-care education in science textbooks.