معرفي نشريه
علمی
قابل توجه اساتید، دانشجویان و محققان گرامی
با احترام به استحضار می رساند
مجله سیاست پژوهی ایرانی در ارزیابی سال 1402
دانشگاه آزاد اسلامی موفق به أخذ رتبه A گردید.
عنوان: سیاست پژوهی ایرانی
عنوان قبلی: سپهر سیاست
صاحب امتیاز: دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
ناشر: دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
عنوان انگلیسی نشریه: Iranian Political Research
گروه علمی (موضوعی): علوم انسانی
زیر گروه: علوم سیاسی
حوزههای موضوعی نشریه:سیاست خارجی ایران
درجه علمی: تخصصی
مدیر مسئول: علی شیرخانی
سردبیر: علی شیرخانی
تاریخ آغاز اعتبار: 1393
نوع داوری: دوسو ناشناس، گمنام و محرمانه
میانگین بازه زمانی بررسی اولیه مقالات دریافتی: حداکثر 3 روز
میانگین بازه زمانی فرایند داوری پذیرش مقالات: 1 تا2 ماه، حداقل دو داور
درصد پذیرش مقالات: 30 درصد
فاصله انتشار: فصلنامه
زبان نشریه: فارسی (چکیده به انگلیسی)
نوع نشریه: نشریه علمی
نوع مقالات: پژوهشی و مروری
نوع انتشار: الکترونیکی
نوع دسترسی: رایگان (تمام متن)
شاپای الکترونیکی:0515-2981
شیوه استناددهی: شیوهنامه APA
پست الکترونیک :c.sepehr1397@gmail.com
آدرس وبگاه نشریه:https://se.qom.iau.ir
نشانی نشریه: آدرس: قم- پردیسان- دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم- دفتر مجلات دانشگاه.
هزینه داوری مقاله: 150 هزار تومان
هزینه پذیرش نهایی و انتشار: 350 هزار تومان
حقمؤلف (کپیرایت) مقالات: نشریه تابع قوانین بینالمللی حق نشر همگانی کرییتیو کامنز (CC BY-NC) است. حقمؤلف مقالات از آن نویسندگان است و نویسندگان مالک و صاحب حقمؤلف اثر خود هستند.
نوع دسترسی: دسترسی آزاد به مقالات نشریه بر اساس مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC)
کمیته بینالمللی اخلاق نشر (کوپ): این نشریه با احترام به قوانین اخلاق نشر، تابع راهنماها، اصول و قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار (COPE) است و از آییننامۀ اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی میکند.
سیاست مبارزه با سرقت ادبی و همانندجویی: تمامی مقالات ارسالی به نشریه، قبل از ورود به فرایند داوری، از طریق نرمافزارهای مشابهتیاب، همتایاب و سمیمنور بررسی خواهند شد.
نکات قابل توجه نویسندگان: بازنشر اطلاعات در این پایگاه با ذکر منبع آزاد است. با توجه به درخواست کمیسیون نشریات علمی کشور، ثبت و نمایش شناسه رایگان ORCID و استفاده از رایانامه دانشگاهی یا سازمانی برای نویسندگان مقالات الزامی است. بنابراین، از نویسندگان محترم درخواست میشود قبل از ارسال مقاله به نشریه نسبت به اخذ کد شناسه پژوهشگر ORCID و رایانامه دانشگاهی/سازمانی اقدام نمایند.
فایلها و فرمهای لازم: چهار فایل ضروری که باید از طریق سامانۀ دریافت مقالهها ارسال شوند: ۱. فایل اصلی مقاله (بدون نام نویسندگان و با رعایت راهنمای نویسندگان)، ۲. فایل مشخصات نویسندگان؛ ۳. فرم تعهدنامه و تضاد منافع نویسندگان (باید شامل عنوان مقاله و نام و نام خانوادگی تمام نویسندگان باشد و به امضای همه نویسندگان رسیده باشد).
قالب مقالات نشریه: نسخه نهایی مقاله بعد از طی کردن مراحل داوری و پذیرش مقاله بایستی در قالب نشریه ارسال شود. در غیر این صورت ترتیب اثر داده نخواهد شد.
******************************************************
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - ارزیابی سیاسی رویکرد راهبردی و مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال سازمان همکاری شانگهای
نوید نوزعیم سید باقر میرعباسی مریم مرادی سهیل سهیلی نجف آبادیشماره 1 , دوره 11 , بهار 1403هدف پژوهش حاضر ارزیابی سیاسی رویکرد راهبردی و مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال سازمان همکاری شانگهای بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و یافتهها نشان داد که، منافع ایران و دو قدرت بزرگ عضو سازمان شانگهای یعنی روسیه و چین در جلوگیری از نفوذ آمریکا در آسیای جنوب غربی چکیده کاملهدف پژوهش حاضر ارزیابی سیاسی رویکرد راهبردی و مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال سازمان همکاری شانگهای بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و یافتهها نشان داد که، منافع ایران و دو قدرت بزرگ عضو سازمان شانگهای یعنی روسیه و چین در جلوگیری از نفوذ آمریکا در آسیای جنوب غربی بهویژه آسیای مرکزی، موجب نزدیکی آنها به یکدیگر در چهارچوب مناسبات دوجانبه و همچنین در قالب سازمان همکاری شانگهای شده است. جمهوری اسلامی ایران جهت مقابله با هژمونیگرایی آمریکا در سطح منطقهای و تضمین منافع ملی خود در برابر تهدیدات امنیتی این کشور، در راستای عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای گام برداشته است. عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای فرصتهای ساختاری برای ایران فراهم ساخته که از یکسو به پشتوانه قدرت اعضای این ساختار در برابر هژمونیگرایی آمریکا در منطقه موازنه ایجاد کند، و از سوی دیگر، جایگاه سیاسی و امنیتی ایران در معادلات آسیای مرکزی و تحولات خاورمیانه را افزایش میدهد. بنابراین، ایران با ظرفیتهای بالای یاد شده در منطقه خاورمیانه، توانمندی لازمرا به لحاظ راهبردی، جهت تبدیل شدن به یک قدرت منطقهای دارد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - بررسی تأثیر راهبرد صدور انقلاب اسلامی ایران بر ژئوپلیتیک خاورمیانه و آغاز جنگ عراق و ایران
سعید مکوندی گوداژدر لنا عبدالخانی فریدون اکبرزاده روح اله شهابیشماره 1 , دوره 11 , بهار 1403هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر راهبرد صدور انقلاب اسلامی ایران بر ژئوپلیتیک خاورمیانه و آغاز جنگ عراق و ایران است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است که با توجه به شکنندگی داخلی کشورهای عربی و ماهیت رژیمهای استبدادی منطقه خاورمیانه که دارای دو بحران هویت چکیده کاملهدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر راهبرد صدور انقلاب اسلامی ایران بر ژئوپلیتیک خاورمیانه و آغاز جنگ عراق و ایران است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است که با توجه به شکنندگی داخلی کشورهای عربی و ماهیت رژیمهای استبدادی منطقه خاورمیانه که دارای دو بحران هویت و مشروعیت میباشند، همچنین مجموع مواضع امام خمینی که مقصودشان از صدور انقلاب، هرگز مداخله در امور داخلی عراق، یا صدور تجهیزات تروریستی به این کشور نبوده است و نیز بیانیههای رژیم بعث عراق، میتوان دریافت این نظریه که راهبرد جمهوری اسلامی ایران در خصوص صدور انقلاب، علت وقوع جنگ عراق علیه ایران میباشد، به طور کلی مردود و فاقد دلایل علمی و متّقن است. دلیل اصلی واهمهها و بیمهای رژیم بعث عراق نیز، ماهیت نظام بحرانزده خود بوده است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران و هند از منظر سازهانگاران؛ فرصتها و چالشها
سید جواد احمدی حسن خداوردی گارینه کشیشیانشماره 1 , دوره 11 , بهار 1403هدف پژوهش حاضر بررسی روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران و هند از منظر سازهانگاران بود. روش پژوهش توصیفی- تبیینی بوده و درصدد پاسخ به این سوالات است که کارگزاران سیاست خارجی ایران و هند چه درکی از یکدیگر دارند؟ و فرصتها و چالشهای این رابطه چیست؟ پژوهش بر این فرضیۀ استوار چکیده کاملهدف پژوهش حاضر بررسی روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران و هند از منظر سازهانگاران بود. روش پژوهش توصیفی- تبیینی بوده و درصدد پاسخ به این سوالات است که کارگزاران سیاست خارجی ایران و هند چه درکی از یکدیگر دارند؟ و فرصتها و چالشهای این رابطه چیست؟ پژوهش بر این فرضیۀ استوار است که ساختار هویتی برگرفته از انقلاب اسلامی ایران که در حوزه سیاست خارجی به نظم ساختاری- کارگزاری نیز تعمیم یافته، در تعارض با نئولیبرالیزم گزینش شده توسط سیاستگذاران خارجی هند و حزب حاکم میباشد. لذا این تفاوت در مبانی هویتی و رابطه ساختاری- کارگزاری در نظام داخلی و بینالمللی باعث ایجاد چالشها و فرصتهایی برای هر دو کشور شده است. نتیجه اینکه، پس از انقلاب اسلامی و خروج ایران از پیمان سنتو و همپیمانی با غرب، و پیوستن به جنبش عدم تعهد که هند از بنیانگذاران آن بود، امیدواری زیادی به بهبود روابط با هند بهدلیل اشتراکات هویتی ناشی از سیاست خارجی مسالمتجو و صلحگرایی (نهروئیزم) که مبتنی بر عدم وابستگی به قدرتهای بزرگ و همراهی با کشورهای ضعیف بود، در جمهوری اسلامی ایران ایجاد شد. اما پس از پایان جنگ سرد و شیفت پارادایم سیاست خارجی هند از آرمانگرائی نهروئیستی به واقعگرائی، تغییر در مبانی هنجاری - هویتی، و به حاشیه رفتن حزب کنگره ملی، پیروزی حزب بهاراتیا جاناتا « BJP»، و نزدیکی به غرب، روابط به سردی گرایید. لذا بهنظر میرسد که سیاستگذاران خارجی ایران و هند نتوانند منابع هویتی بیناذهنی و ارزشها و هنجارهای مشترکی برای توسعه روابط در سطح راهبردی و استراتژیک بیابند، که این مهم میتواند از چالشهای روابط دو کشور باشد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - جریانهای مقاومت در غرب آسیا و چالش نقش رهبری ایران در محور مقاومت
مهدی لطفی علی شیرخانی مهدی جاودانی مقدمشماره 1 , دوره 11 , بهار 1403این پژوهش، با بهرهگیری از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی، با رویکرد مسئلهمحور به ماهیت ایجابی و ایدئولوژیک انقلاب اسلامی در منطقه غرب آسیا به عنوان یک پدیده خاص نظر افکنده است؛ زیرا توانسته با این ماهیت به عنوان یک الگوی هویتبخش برای دولتها و گروههای محور مقاومت مبدل گرد چکیده کاملاین پژوهش، با بهرهگیری از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی، با رویکرد مسئلهمحور به ماهیت ایجابی و ایدئولوژیک انقلاب اسلامی در منطقه غرب آسیا به عنوان یک پدیده خاص نظر افکنده است؛ زیرا توانسته با این ماهیت به عنوان یک الگوی هویتبخش برای دولتها و گروههای محور مقاومت مبدل گردد. در این پژوهش از رویکرد پژوهش توسعهای بهره گرفته شده است؛ چراکه محور مقاومت، یک اتحاد امنیتی نانوشته میان جریانها، گروههای مقاومت شیعی و غیرشیعی در غرب آسیا و فرامنطقه بوده، که با هدف مبارزه با رژیم اسرائیل و سلطه غرب در منطقه خاورمیانه، به دفاع از آزادی فلسطین روی آورده است. انقلاب اسلامی ایران در آغازین روزهای پیروزی انقلاب با نفی غرب و شرق، داعیه تشکیل حزب مستضعفین با حضور تمامی ستمدیدگان را جهان را مطرح نمود و در جایگاه الگوی الهامبخش برای مسلمانان مبارز قرار گرفت. در همین راستا است که کشوری مانند عربستان، که دنبال گسترش ایدئولوژی وهابیت و رهبری جهان عرب است، ایران را متهم به صدور انقلاب و تلاش برای سرنگونی دولتهای منطقه کرده و همسو با غرب سعی میکند، ایران را تهدیدی برای کشورهای منطقه، و گسترش نفوذ در چهار پایتخت (بیروت، دمشق، بغداد و صنعا) معرفی نماید. از طرف دیگر رژیم صهیونیستی در تلاش است، با ایجاد روابط دوستانه با کشورهای همسایه ایران، ضمن اجرای پروژه ایران هراسی، در مرزهای غربی ایران با نفوذ در ترکیه و عراق، و در مرزهای شمالی با نفوذ در آذربایجان و آسیای مرکزی و در مرزهای جنوبی با نفوذ در کشورهای خلیج فارس به ویژه قطر، ایران را به محاصره خود درآورد، تا از قدرت تأثیرگذاری ایران در رهبری محور مقاومت بکاهد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - واکاوی زمینههای همگرایی اعراب با رژیم صهیونیستی در برابر ایران براساس نظریه موازنه تهدید استفان والت
اصغر رجبی ده برزوئی محمد بیدگلیشماره 1 , دوره 11 , بهار 1403هدف پژوهش حاضر واکاوی زمینههای همگرایی اعراب با رژیم صهیونیستی در برابر ایران، براساس نظریه موازنه تهدید استفان والت بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که، اعراب با تأکید بر تهدیدات امنیتی ایران به توسعه روابط خود با رژیم صهیونیستی به دلایلی ازجمله حما چکیده کاملهدف پژوهش حاضر واکاوی زمینههای همگرایی اعراب با رژیم صهیونیستی در برابر ایران، براساس نظریه موازنه تهدید استفان والت بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که، اعراب با تأکید بر تهدیدات امنیتی ایران به توسعه روابط خود با رژیم صهیونیستی به دلایلی ازجمله حمایت آمریکا از عادیسازی روابط، درگیر بودن اعراب با بحرانهای داخلی، تضعیف ایدئولوژی ضدصهیونیستی ایران، وجود شکاف و جدایی در میان کشورهای عربی و ایجاد تغییر در موازنه قدرت منطقهای در سطح همکاریهای مختلف نظامی، سیاسی و اقتصادی پرداختهاند و الگوی رفتاری موازنه تهدید را بهترین رویکرد در قبال جمهوری اسلامی ایران میدانند. به نظر میرسد، مسئله عادیسازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی همچون دیگر توطئههای مثلث غربی- عبری- عربی چند دهه گذشته، با شکست مواجه شده است و این توطئه، موضوع نگرانکنندهای نخواهد بود؛ زیرا دیر یا زود، به رسوایی کشورهای همپیاله با رژیم صهیونیستی و فروپاشی این مناسبات جعلی، منتهی خواهد شد. با عنایت به این مسئله که عادیسازی روابط در بهترین حالت از سطح روابط رژیم صهیونیستی با دولتها فراتر نخواهد رفت، پیشنهاد میگردد، جمهوری اسلامی ایران با دیپلماسی فعال سعی نماید، مسئله فلسطین را زنده نگه دارد و همچنین به حکومتهای عربی متذکر شود که به صدای ملتهایشان که مخالف عادیسازی روابط با اشغالگران رژیم صهیونیستی هستند، گوش فرادهند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - تحلیل جایگاه آیتالله خامنهای بهمثابه نقطه آجیدن نظام جمهوری اسلامی
آرش منشی زادگان علی اصغر داودی سعید گازرانیشماره 1 , دوره 11 , بهار 1403هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه مقام معظم رهبری در ساختار جمهوری اسلامی ایران از منظر نقطه آجیدن میباشد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و بر این فرض استوار است که رهبری به عنوان عامل اصلی حافظ هویت و اتحاد ملت، در نقش نقطه آجیدن ساخت سیاسی موجود، ایفای نقش میکند. آیتال چکیده کاملهدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه مقام معظم رهبری در ساختار جمهوری اسلامی ایران از منظر نقطه آجیدن میباشد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و بر این فرض استوار است که رهبری به عنوان عامل اصلی حافظ هویت و اتحاد ملت، در نقش نقطه آجیدن ساخت سیاسی موجود، ایفای نقش میکند. آیتالله خامنهای در مقام رهبری جمهوری اسلامی ایران، نقشی پررنگ در هدایت ملت، تنظیم روابط قوا و مدیریت بحرانها دارند. ایشان در قامت یک پیشوا، با اختیارات قانونی و فرانهادی، کارویژههای حیاتی خود را در گذر نظام اسلامی از بحرانهای پیش آمده در سه دهه اخیر ایفا نمودهاند. با توجه به اهمیت نقطه آجیدن در خلق حس یکپارچگی که هویتآفرین و حافظ هویت است، به نظر میرسد مقام رهبری در قامت نوعی گرهگاه، شمار کثیر دالهای سیّال، یعنی کثرت عناصر ایدئولوژیک را در درون یک حوزه یکپارچه سامان میدهد. همچنین ولی فقیه از منظر احراز جایگاه نقطه آجیدن و اعمال کارویژههایی خاص، نقش بیهمتایی در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایفا کرده و با ایجاد همافزایی و وحدت رویه میان قوا و مسئولان، در مسیر تحقق ثبات، امنیت و پیشرفت، اقدام نمودهاند. پرونده مقاله
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - واکاوی نقش قدرت نرم دیپلماسی ورزشی در پیشبرد اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
محمد بیدگلیشماره 4 , دوره 10 , زمستان 1402هدف پژوهش حاضر واکاوی نقش قدرت نرم دیپلماسی ورزشی در پیشبرد اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. پژوهش بر این فرضیه استوار است که تاثیر دیپلماسی ورزشی باعث ارتقاء راهبردها و اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران میشود. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و نتایج حاکی از چکیده کاملهدف پژوهش حاضر واکاوی نقش قدرت نرم دیپلماسی ورزشی در پیشبرد اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. پژوهش بر این فرضیه استوار است که تاثیر دیپلماسی ورزشی باعث ارتقاء راهبردها و اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران میشود. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است که با همکاری سازنده بین دستگاههای اجرایی ورزش کشور و در دستور کار قرار دادن و استفاده از ظرفیت ورزش بینالملل توسط این سازمانها، میتوان به بهبود شرایط موجود و در نتیجه ارتقاء دیپلماسی ورزشی ایران امیدوار بود. جمهوری اسلامی ایران به دلیل وجود ظرفیت بالقوه ورزشی میتواند با شکل دادن به دیپلماسی ورزشی خود، از ورزش به عنوان ابزاری کارآمد برای ارتقاء منزلتیابی بینالمللی، ارتقاء قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران، مشارکت در صلح و امنیت منطقهای، ارتقاء اثرگذاری مثبت، جذب افکار عمومی و رفع منازعات و آشتی بینالمللی در سطح جهان بهره ببرد. پیشنهاد میگردد که مدیریت ورزشی در بستر استراتژیک قرار گیرد؛ به این معنا که برنامه و سیاستگذاری شانزده تا بیست سالهای تدوین گردد که راهنما و دستور عملی برای مدیران عالی ورزشی کشور باشد. در این صورت است که میتوان از اِعمال سلیقه و فردگرایی در مدیریت ورزشی کشور پرهیز کرد و آن را به سوی اهداف متعالی مدنظر کشور، هدایت و راهبری نمود. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - محدوده اختیارات ولایت فقیه با تأکید بر دیدگاه امام خمینی (ره)
علی جعفرزاده دیزابادیشماره 10 , دوره 3 , زمستان 1395حاکمیت ولایت فقیه در عصر غیبت این سؤال را به دنبال می آورد که آیا محدوده اختیارات ولایت فقیه در حد اختیارات معصومین (ع) می باشد؟ یا این که اختیارات آنان کم تر و محدودتر از اختیارات معصومین (ع) است؟ به عبارت دیگر اختیارات ولایت فقیه در دایرۀ سیاست و حاکمیت مطلق است یا مق چکیده کاملحاکمیت ولایت فقیه در عصر غیبت این سؤال را به دنبال می آورد که آیا محدوده اختیارات ولایت فقیه در حد اختیارات معصومین (ع) می باشد؟ یا این که اختیارات آنان کم تر و محدودتر از اختیارات معصومین (ع) است؟ به عبارت دیگر اختیارات ولایت فقیه در دایرۀ سیاست و حاکمیت مطلق است یا مقیّد؟ در این رابطه دو دیدگاه مطرح است عده ای از دانشمندان اسلامی برآنند که ولی فقیه در حوزه حاکمیت همانند معصومین (ع) بسط الید می باشند ولی در مقابل عده ای دیگر برآنند که دایره حاکمیت آنان محدود است. در این نوشتار با توجه به رویکرد فقهی علمای برجسته با تاکید بر نظریه فقهی امام خمینی (ره) ثابت شد که اختیارات ولی فقیه در امر حاکمیت نه تنها مقید نمیباشد بلکه به میزان اقتضای تأمین مصالح مسلمان توسعه دارد؛ یعنی فقیه حاکم، در اداره ی امور کشور، حق دخالت و تصمیم گیری دارد. در حقیقت او، همانند یک زمام دار مبسوط الید، دارای همه ی اختیارات حکومتی است. در غیر این صورت مصالح مسلمانان ایفاد نمی گردد که از اهم وظایف حاکم اسلامی است. بنابراین، در این رابطه هیچ فرقی بین حاکمیت معصومین (ع) با حاکمیت غیر معصومین نیست. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - بررسی ریشههای سیاسی و ایدئولوژیک جنبش حوثیها
احمد جانسیز مصطفی تارینشماره 21 , دوره 6 , پاییز 1398هدف پژوهش حاضر بررسی و تشخیص ریشهها، انگیزهها و محرکهای سیاسی و ایدئولوژیک جنبش حوثیها که در سالهای اخیر در کشور یمن شکل گرفته است، بود. در این رستا، در بررسی دلایل علمی و نظری جنبش الحوثی نظریۀ دکمجیان مورد توجه قرار گرفته و به نقش زیدیه و نیز اقدامات حکام یم چکیده کاملهدف پژوهش حاضر بررسی و تشخیص ریشهها، انگیزهها و محرکهای سیاسی و ایدئولوژیک جنبش حوثیها که در سالهای اخیر در کشور یمن شکل گرفته است، بود. در این رستا، در بررسی دلایل علمی و نظری جنبش الحوثی نظریۀ دکمجیان مورد توجه قرار گرفته و به نقش زیدیه و نیز اقدامات حکام یمن به ویژه علی عبدالله صالح و اندیشههای حسین الحوثی پرداخته شده است. این مقاله، با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و یافتهها نشان داد، در تحلیل علل پیدایش جنبش حوثیها، برخی عوامل داخلی مانند شرایط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را عاملی برای این جنبش میدانند و برخی دیگر از نظریهپردازان، عوامل خارجی، نظام بینالملل و تاثیرات رخدادهای بیرونی را در ایجاد این جنبش مؤثر میدانند. پویایی جنبش حوثیها نشانگر این است که این جنبش در آینده سیاسی کشور یمن و در مسند قدرت، جایگاه مهمی را به دست خواهد آورد. بررسی ریشههای فکری این جنبش بیشتر زمینههای سیاسی و ایدئولوژیک دارد که ارادۀ پیروان خود را تغذیه نموده است. مبارزه با ظلم و اشغال، هژمونی امریکا، نفوذ صهیونیسم و تخریبات سکولاریسم جایگاه خاصی در این اندیشهها داشته و آنان بر مشروعیت نظام سیاسی، عدالتخواهی و امر به معروف و نهی از منکر تاکید میکنند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - مکتب جبل عامل و تحولات فرهنگی صفویه
محمدرضا عبداله نسب علی شیرخانی مقصود رنجبرشماره 23 , دوره 7 , بهار 1399هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیرات مکتب جبل عامل در تحولات فرهنگی حکومت صفوی بود. در این راستا و با روش توصیفی-تحلیلی، ماهیت و وسعت مهاجرت عالمان جبل عامل به ایران، شکلگیری صفویه و ارتباط آن با فقیهان جبل عامل، تاثیرات جبل عامل بر تحولات اجتماعی صفوی و تأسیس مکتب فقهی اصفهان چکیده کاملهدف پژوهش حاضر بررسی تاثیرات مکتب جبل عامل در تحولات فرهنگی حکومت صفوی بود. در این راستا و با روش توصیفی-تحلیلی، ماهیت و وسعت مهاجرت عالمان جبل عامل به ایران، شکلگیری صفویه و ارتباط آن با فقیهان جبل عامل، تاثیرات جبل عامل بر تحولات اجتماعی صفوی و تأسیس مکتب فقهی اصفهان مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد فقهای جبل عامل، به دلیل اتخاذ رویکرد اصولی در دستگاه فقاهتی خویش، حضوری فعال در سپهر اجتماعی صفوی اتخاذ نمودند و با تثبیت نهاد مرجعیت و ایجاد شبکه اداری علماء، جریان تصوف را به حاشیه رانده و دایره اختیارات فقها افزایش یافت، از این رو آئینها و مناسک مذهبی شیعه با قرائت فقیهانه انجام میشد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - مزایا و نواقص پدافند غیرعامل جمهوری اسلامی ایران
محمدتقی روستایی رضا دلاوریشماره 9 , دوره 3 , پاییز 1395دفاع در برابر خطر، پیشینه ای به بلندای تاریخ بشریت دارد. امروزه با وجود تهدیدات متنوع، دست یابی به راهبردهای دفاعی مطمئن و کارآمد در عرصه امنیت ملی به یکی از مهم ترین اهداف کشورهای در معرض خطر تبدیل شده است. جمهوری اسلامی ایران که با انواع تهدیدات داخلی و خارجی روبروست، چکیده کاملدفاع در برابر خطر، پیشینه ای به بلندای تاریخ بشریت دارد. امروزه با وجود تهدیدات متنوع، دست یابی به راهبردهای دفاعی مطمئن و کارآمد در عرصه امنیت ملی به یکی از مهم ترین اهداف کشورهای در معرض خطر تبدیل شده است. جمهوری اسلامی ایران که با انواع تهدیدات داخلی و خارجی روبروست، در کنار توجه به دفاع عامل، به بُعد پدافند غیرعامل نیز اهتمام ویژه دارد. نکته قابل تأمل در این عرصه، آثار و پیامدهای دفاع غیرعامل و نواقص موجود در مسیر پیاده سازی آن در کشور ایران است. لذا سوال این پژوهش این گونه است: مهم ترین مزایا و نواقص پدافند غیرعامل در جمهوری اسلامی ایران چیست؟ با بررسی های به عمل آمده به روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و اینترنتی، می توان گفت افزایش هزینه نظامی کشور مهاجم و کاهش یا جلوگیری از وارد آمدن خسارت به کشور ایران و در نتیجه تقویت نیروی بازدارندگی بشردوستانه به عنوان مهم ترین مزایای ایجاد و اجرای پدافند غیرعامل و همچنین فقدان یک استراتژی بلندمدت برای اجرای پدافند غیرعامل و کمبود منابع مالی و تجهیزات نسبت به دشمنان در کشور ایران به عنوان مهم ترین نواقص این طرح شناخته می شود. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - مفهوم امنیت از منظر رئالیسم،لیبرالیسم،سازه انکاری و انتقادی
شهرام عسکری حصن ابراهیم انوشه نیلوفرالسادات عمرانیشماره 11 , دوره 4 , بهار 1396این پژوهش در پی تجزیه و تحلیل مفهوم امنیت در تئوری های گوناگون رئالیسم لیبرالیسم سازه انگاری و انتقادی در طی ادوار گذشته و سیر تکوین تئوری های سنتی تا کنون می باشد.ظن غالب و مسلط بطور خاص در تفکر اندیشمندان و سیاستمداران این می باشد که مفهوم امنیت به شکل سنتی هدف اولیه چکیده کاملاین پژوهش در پی تجزیه و تحلیل مفهوم امنیت در تئوری های گوناگون رئالیسم لیبرالیسم سازه انگاری و انتقادی در طی ادوار گذشته و سیر تکوین تئوری های سنتی تا کنون می باشد.ظن غالب و مسلط بطور خاص در تفکر اندیشمندان و سیاستمداران این می باشد که مفهوم امنیت به شکل سنتی هدف اولیه دولت ها برای بقا و حفظ خود در نهایت خودیاری می باشد .و رویکرد به مولفه امنیت در قالب مفروضات سنتی روابط بین الملل با ماهیت نظامی،سخت افزاری،و برداشت بدبینانه حاکم می باشد.لذا کسب امنیت به شکل مطلق محوری حاکم بوده است.اما نویسنده پژوهش حاضر برانست که با گذشت زمان و حاکم شدن لیبرالیسم و در ادامه رشد مکاتب ذهنی گرایان ما دیگر شاهد مفهوم ایستا و لایتغیر مفهوم امنیت به شکل تعریف شده سنتی و رئالیستی نیستیم.لذا هم شاهد تغییر مفهوم امنیت در بازتعریف ان هستیم و همچنین گسترده شدن حوزه مفهوم امنیت در قالب موضوعات جدید و گوناگون هستیم.پژوهش حاضر با بررسی مباحث و ارای اندیشمندان:چهار مکتب مذکور و با بررسی داده ها و یافته ها در پی پاسخ به این سوال می باشد که مفهوم امنیت در سیر و تکوین این مکاتب چه تغییراتی را شامل شده است؟ پاسخ موقت این می باشد که امنیت در گذار زمان در این مکاتب که دارای روش شناسی هستی شناسی و معرفت شناسی متفاوت می باشند حوزه های موضوعی گوناگونی از موضوعات با تفاسیر جدید را شامل می شود. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
7 - واکاوی زمینههای همگرایی اعراب با رژیم صهیونیستی در برابر ایران براساس نظریه موازنه تهدید استفان والت
اصغر رجبی ده برزوئی محمد بیدگلیشماره 1 , دوره 11 , بهار 1403هدف پژوهش حاضر واکاوی زمینههای همگرایی اعراب با رژیم صهیونیستی در برابر ایران، براساس نظریه موازنه تهدید استفان والت بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که، اعراب با تأکید بر تهدیدات امنیتی ایران به توسعه روابط خود با رژیم صهیونیستی به دلایلی ازجمله حما چکیده کاملهدف پژوهش حاضر واکاوی زمینههای همگرایی اعراب با رژیم صهیونیستی در برابر ایران، براساس نظریه موازنه تهدید استفان والت بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که، اعراب با تأکید بر تهدیدات امنیتی ایران به توسعه روابط خود با رژیم صهیونیستی به دلایلی ازجمله حمایت آمریکا از عادیسازی روابط، درگیر بودن اعراب با بحرانهای داخلی، تضعیف ایدئولوژی ضدصهیونیستی ایران، وجود شکاف و جدایی در میان کشورهای عربی و ایجاد تغییر در موازنه قدرت منطقهای در سطح همکاریهای مختلف نظامی، سیاسی و اقتصادی پرداختهاند و الگوی رفتاری موازنه تهدید را بهترین رویکرد در قبال جمهوری اسلامی ایران میدانند. به نظر میرسد، مسئله عادیسازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی همچون دیگر توطئههای مثلث غربی- عبری- عربی چند دهه گذشته، با شکست مواجه شده است و این توطئه، موضوع نگرانکنندهای نخواهد بود؛ زیرا دیر یا زود، به رسوایی کشورهای همپیاله با رژیم صهیونیستی و فروپاشی این مناسبات جعلی، منتهی خواهد شد. با عنایت به این مسئله که عادیسازی روابط در بهترین حالت از سطح روابط رژیم صهیونیستی با دولتها فراتر نخواهد رفت، پیشنهاد میگردد، جمهوری اسلامی ایران با دیپلماسی فعال سعی نماید، مسئله فلسطین را زنده نگه دارد و همچنین به حکومتهای عربی متذکر شود که به صدای ملتهایشان که مخالف عادیسازی روابط با اشغالگران رژیم صهیونیستی هستند، گوش فرادهند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
8 - تحلیل راهبردی مقاوم سازی اقتصاد کشور بر پایه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی (مورد مطالعه: مرزبان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران)
محسن عزیزی حسین حسن زاده علیرضا مقدسیشماره 23 , دوره 7 , بهار 1399هدف پژوهش حاضر تبیین شاخص های مهم مقاوم سازی اقتصاد ایران در حوزه مرزبان اقتصادی و براساس رهنمودهای اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری بود. روش تحقیق، کاربردی بوده و با روش آمیخته و تلفیقی(کمی و کیفی) و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) انجام شده است. نتایج نشان داد، پیاده کردن دو چکیده کاملهدف پژوهش حاضر تبیین شاخص های مهم مقاوم سازی اقتصاد ایران در حوزه مرزبان اقتصادی و براساس رهنمودهای اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری بود. روش تحقیق، کاربردی بوده و با روش آمیخته و تلفیقی(کمی و کیفی) و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) انجام شده است. نتایج نشان داد، پیاده کردن دولت الکترونیک در گمرکات، کوتاه شدن زمان انجام تشریفات گمرکی، اجرای دقیق قوانین و مقررات بهداشتی برای جلوگیری از ورود کالاهای ناسالم و مضر به کشور، ایجاد پنجره واحد تجارت فرامرزی و ارائه تسهیلات ویژه برای شرکتهای تولیدی از مهمترین شاخص های مقاوم سازی اقتصاد ایران به شمار می آیند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
9 - ارتباط ولایت مطلقه فقیه با نقش زمان و مکان در اجتهاد
افسانه ترکاشوند محمود قیوم زاده عباسعلی حیدریشماره 22 , دوره 6 , زمستان 1398هدف پژوهش حاضر تبیین ارتباط میان ولایت مطلقه فقیه و نقش زمان و مکان در اجتهاد و ارائه مطالعه نظری جدید در استفاده از نظریه ولایت مطلقه فقیه جهت تسهیل امور جامعه بود. در این راستا، نقش زمان و مکان در اجتهاد، احکام، پیدایش موضوعات جدید، کشف مصادیق جدید برای موضوعات، اجرای چکیده کاملهدف پژوهش حاضر تبیین ارتباط میان ولایت مطلقه فقیه و نقش زمان و مکان در اجتهاد و ارائه مطالعه نظری جدید در استفاده از نظریه ولایت مطلقه فقیه جهت تسهیل امور جامعه بود. در این راستا، نقش زمان و مکان در اجتهاد، احکام، پیدایش موضوعات جدید، کشف مصادیق جدید برای موضوعات، اجرای احکام، احکام حکومتی و ترجیح برخی از احکام بر بعضى دیگر(قاعده اهمّ و مهم) با روش توصیفی – تحلیلی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد ولایت مطلقه فقیه ارتباط تنگاتنگی با موضوع نقش زمان و مکان در اجتهاد دارد و این دو سمت و سوی تصمیم گیری ولی فقیه را مشخص می‍کنند. زمان و مکان در ملاکات احکام، موضوعات و ویژگیهای آن اثرگذارند. ولیفقیه تنها با احکام اولیه و ثانویه نمیتواند مشکلات و مسائل نوین جامعه مدرن را حل کند، بلکه با استفاده از عنصر مصلحت، حکم حکومتی، قاعده اهم و مهم و عنصر زمان و مکان میتواند مشکلات نوظهور را حل کند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
10 - روسیه و بحران دولت - ملتسازی در عراق نوین
محمدرضا حکاکزادهشماره 29 , دوره 8 , پاییز 1400پژوهش حاضر با هدف بررسی سیاست روسیه در قبال بحران دولت- ملتسازی در عراق، درصدد پاسخ به این سوال است که بحران دولت ملتسازی در عراق نوین چه تأثیری بر ادراک نخبگان روس نسبت به تحولات این کشور و بهتبع آن سیاست روسیه داشته است؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و بر این فرضیه چکیده کاملپژوهش حاضر با هدف بررسی سیاست روسیه در قبال بحران دولت- ملتسازی در عراق، درصدد پاسخ به این سوال است که بحران دولت ملتسازی در عراق نوین چه تأثیری بر ادراک نخبگان روس نسبت به تحولات این کشور و بهتبع آن سیاست روسیه داشته است؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و بر این فرضیه استوار است که تحولات دولت ملتسازی در عراق نوین ازجمله ظهور افراطگرایی تکفیری، تهدید منافع متحدین روسیه و همچنین نگرانی از تسرّی خیزشها به اوراسیا، منجر به تغییر ادراک روسها و در نتیجه اتخاذ سیاست گسترش حضور و نفوذ روسیه در عراق را به دنبال داشته است. پرونده مقاله