محدوده اختیارات ولایت فقیه با تأکید بر دیدگاه امام خمینی (ره)
محورهای موضوعی : سیاست پژوهی ایرانی (سپهر سیاست سابق)
1 - هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
کلید واژه: اختیارات ولی فقیه, ولایت فقیه, امام خمینی, دیدگاه امام,
چکیده مقاله :
حاکمیت ولایت فقیه در عصر غیبت این سؤال را به دنبال می آورد که آیا محدوده اختیارات ولایت فقیه در حد اختیارات معصومین (ع) می باشد؟ یا این که اختیارات آنان کم تر و محدودتر از اختیارات معصومین (ع) است؟ به عبارت دیگر اختیارات ولایت فقیه در دایرۀ سیاست و حاکمیت مطلق است یا مقیّد؟ در این رابطه دو دیدگاه مطرح است عده ای از دانشمندان اسلامی برآنند که ولی فقیه در حوزه حاکمیت همانند معصومین (ع) بسط الید می باشند ولی در مقابل عده ای دیگر برآنند که دایره حاکمیت آنان محدود است. در این نوشتار با توجه به رویکرد فقهی علمای برجسته با تاکید بر نظریه فقهی امام خمینی (ره) ثابت شد که اختیارات ولی فقیه در امر حاکمیت نه تنها مقید نمیباشد بلکه به میزان اقتضای تأمین مصالح مسلمان توسعه دارد؛ یعنی فقیه حاکم، در اداره ی امور کشور، حق دخالت و تصمیم گیری دارد. در حقیقت او، همانند یک زمام دار مبسوط الید، دارای همه ی اختیارات حکومتی است. در غیر این صورت مصالح مسلمانان ایفاد نمی گردد که از اهم وظایف حاکم اسلامی است. بنابراین، در این رابطه هیچ فرقی بین حاکمیت معصومین (ع) با حاکمیت غیر معصومین نیست.
Rule of Velayat-e-Faqih, in the Occultation Age, is followed by the question that, “does the scope of powers of Velayat-e-Faqih equal scope of powers of the Immaculate (‘a)?” In other words, is he empowered around or bound to absolute sovereignty and politics? In this respect, there are two ideas posed: some of the Islamic scientists hold that Valiy-e-Faqih has as expanded power as the Immaculate (‘a), but some others say he is limited in sovereignty. In this article, considering jurisprudent approach of salient ulema with an emphasis on jurisprudent idea of Imam Khomeini (ra), it has been proven that powers of Valiy-e Faqih are not only unbound to sovereignty, but also they are extended to securing of interests of Muslims as it is exigent; meaning that the ruling Faqih is authorized to decide and involve in running the country’s affairs. In fact, he has all authorities of government like an expansively empowered leader. Otherwise, Muslim interests, among the duties of the Islamic ruler, are not secured. Therefore, sovereignty of non-Immaculate does not differ from that of the Immaculate in this connection.
_||_