هدف پژوهش حاضر شناسایی تعاملات اثربخش مربیگری سازمانی در بستر های چهارگانه اجتماعی-فرهنگی، سازمانی، شغلی و فردی و با تاکید بر رویکردهای سه گانه پیشنگر، یادگیری و حل بحران است. نوع این پژوهش بنیادی و از بعد هدف اکتشافی است. روش پژوهش، توصیفی(غیر آزمایشی) می باشد. جامعه آ چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر شناسایی تعاملات اثربخش مربیگری سازمانی در بستر های چهارگانه اجتماعی-فرهنگی، سازمانی، شغلی و فردی و با تاکید بر رویکردهای سه گانه پیشنگر، یادگیری و حل بحران است. نوع این پژوهش بنیادی و از بعد هدف اکتشافی است. روش پژوهش، توصیفی(غیر آزمایشی) می باشد. جامعه آماری پژوهش کارشناسان سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران است و نمونه در دسترس و مورد مطالعه پژوهشگر کارشناسان سازمان تربیت بدنی استان بوشهر با حجم نمونه 53 نفر است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته با استفاده از طیف پنج گانه لیکرت است. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و نرم افزار SPSS صورت گرفته است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که تعاملات اثربخش مربیگری کدامند و میزان اثربخشی آن ها در هر یک از بستر ها و رویکردهای پژوهش چقدر است. نهایتا الگوی مربیگری تعاملی ارائه شده است که برخلاف سایر الگوها، مربیگری اثربخش را تعاملی بین مربی و یادگیرنده می داند و آن را در بسترها و با رویکردهای متفاوت مطالعه می کند.
پرونده مقاله
پژوهش پیشِرو با هدف طراحی مدل سهوجهی مسئولیت اجتماعی برای سازمانهای دولتی ایران تحت رویکرد اسلامی انجام شده است. تحقیق، بر حسب هدف توسعهای-کاربردی و بر حسب روش ترکیبی (آمیخته) میباشد. جامعه آماری نظام اداری کشور (سازمانهای دولتی ایران) بوده، نمونهگیری بهصورت غیر چکیده کامل
پژوهش پیشِرو با هدف طراحی مدل سهوجهی مسئولیت اجتماعی برای سازمانهای دولتی ایران تحت رویکرد اسلامی انجام شده است. تحقیق، بر حسب هدف توسعهای-کاربردی و بر حسب روش ترکیبی (آمیخته) میباشد. جامعه آماری نظام اداری کشور (سازمانهای دولتی ایران) بوده، نمونهگیری بهصورت غیراحتمالی و بهرهگیری از نظرات 20 خبره و جمعآوری اطلاعات نیز با استفاده از پرسشنامه میباشد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارهای اس.پی.اس.اس و متلب استفاده شده است. در مرحله اول با استفاده از تکنیک دلفی 7بُعد و 29 مؤلفه برای مسئولیت اجتماعی سازمانی ارائه شده است. سپس در مرحله دوم تلاش شده است با ایجاد تناسب بین سطوح اخلاقی سازمان و راهبرد سازمان در قبال مسائل عمومی، به درجه اجرای اثرگذار هر یک از ابعاد مسئولیت اجتماعی دست یابیم. نتایج با استفاده از منطق فازی، نشان از آن داشت که تأثیرگذاری رویکرد اخلاقی و استراتژیهای مسئولیت اجتماعی سازمانی از طیف پایین به سمت بالا دارای تأثیرگذاری مثبتی بر تمامی ابعاد مسئولیت اجتماعی میباشند. در این میان تنها اثرات مورد نظر براساس طیف-بندیها و حالات مختلف در این دو متغیر بر روی مسئولیت اجتماعی متفاوت میباشد.
پرونده مقاله
هدف: کارآفرینانی که با شکست مواجه می شوند؛ عملکردهای متفاوت دارند. برخی از غم و اندوه و عواقب آن رهایی یافته و اقدام مجدد کارآفرینانه انجام می دهند؛ برخی دیگر در غم فرو رفته و مسیر دیگری انتخاب می کنند. کارآفرینان پس از شکست چگونه بازیابی می کنند؟ در این پژوهش تلاش نمود چکیده کامل
هدف: کارآفرینانی که با شکست مواجه می شوند؛ عملکردهای متفاوت دارند. برخی از غم و اندوه و عواقب آن رهایی یافته و اقدام مجدد کارآفرینانه انجام می دهند؛ برخی دیگر در غم فرو رفته و مسیر دیگری انتخاب می کنند. کارآفرینان پس از شکست چگونه بازیابی می کنند؟ در این پژوهش تلاش نموده ایم تا با بهره گیری از تجربه کارآفرینان دارای تجربه شکست عوامل تاثیر گذار بر بازیابی ایشان را شناسایی نماییم.روش: پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد کیفی و استراتژی پدیدارشناسی انجام شدهاست. این استراتژی با توجه به اصول هستی شناختی خود تا حد امکان بر تجربههای دست اول یا تجربهزیسته متمرکز می باشد. گردآوری داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با 18 نفر از کارآفرینان دارای تجربه شکست که کسب و کار جدیدی را شروع نموده اند انجام شده است.یافته ها: چهار تم خانواده، تعاملات اجتماعی، اعتقادات مذهبی و حواس پرتی که از ده جزء تشکیل شده اند در کنار عوامل فردی در بازیابی فرد تاثیر گذارند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق شایسته است آموزش های لازم برای کارآفرینان در مقاطع مختلف صورت پذیرد تا درک مفهوم شکست و شناخت آن بعنوان یک رخداد قابل پذیرش همراه کارآفرینی، در ایشان تقویت گردد. همچنین، توسعه مهارت های لازم فردی در جهت یادگیری از پدیده ها و بازیابی از رخداد ها در دستور کار متولیان قرار گیرد.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش بررسی میزان تعامل بین سازمان یادگیرنده و سازمان یاد دهنده و همچنین بررسی رابطه بین مؤلفههای سازمان یاد دهنده با سازمان یادگیرنده و مؤلفههای سازمان یادگیرنده با سازمان یاد دهنده و تعامل بین آنها می باشد. در این پژوهش با مطالعه پژوهشهای مرتبط و با استفاده چکیده کامل
هدف این پژوهش بررسی میزان تعامل بین سازمان یادگیرنده و سازمان یاد دهنده و همچنین بررسی رابطه بین مؤلفههای سازمان یاد دهنده با سازمان یادگیرنده و مؤلفههای سازمان یادگیرنده با سازمان یاد دهنده و تعامل بین آنها می باشد. در این پژوهش با مطالعه پژوهشهای مرتبط و با استفاده از تحلیل مضمون و مصاحبه با خبرگان این حوزه، ابتدا ابعاد مؤثر و مؤلفههای یادگیرنده و یاد دهنده مشخص شدند سپس پرسشنامهای با 60 گویه تهیه شد و پس از تأیید روایی آن و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ پرسشنامه ،با توجهبه تعدادجامعه آماری 55 نفر با استفاده از جدول مورگان بین48 نفر از اساتید که دارای مدرک دکتری مدیریت بودند به صورت آنلاین توزیع گردید که پرسشنامههای جمعآوری شده با استفاده از روش spss و باتوجهبه یکدست بودن جامعه آماری آزمون T تک نمونهای برای سنجش متغیرهای ابعاد یاددهنده و یادگیرنده و آزمون کولموگروف - اسمیرنوف جهت تطابق دادههای کمی و برای محاسبة میزان همبستگی میان متغیرها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتهها نشان دادند که بیشترین تعامل میان دیدگاه قابل یاددهی و سازمان یادگیرنده و متغیر یادگیری تیمی با سازمان یاد دهنده بوده و کمترین تعامل بین سازمان یادگیرنده با قاطعیت در تصمیمگیری و سازمان یاد دهنده با مدلهای ذهنی است.
پرونده مقاله
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی موانع جانشین پروری در ورزش قهرمانی کشور(مورد مطالعه : ورزش ووشو) می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران ستادی وزارت ورزش و جوانان، ورزشکاران بزرگسال تیم ملی ووشو (آقایان و بانوان )، مربیان و و رؤسای هیأتها و مدیران ارشد فدراسیون ووشو که جمعا چکیده کامل
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی موانع جانشین پروری در ورزش قهرمانی کشور(مورد مطالعه : ورزش ووشو) می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران ستادی وزارت ورزش و جوانان، ورزشکاران بزرگسال تیم ملی ووشو (آقایان و بانوان )، مربیان و و رؤسای هیأتها و مدیران ارشد فدراسیون ووشو که جمعا (60 نفر) میباشند. روش نمونه گیری به روش نمونه گیری تصادفی ساده از جامعه آماری مورد نظر می باشد و تعیین حجم نمونه از روش جدول نمونه گیری مورگان و کرجسی برابر با 52 نفر است. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته بسته پاسخ استفاده شده است. برای تعیین روایی پرسشنامه از شاخص نسبت روایی محتوایی (CVR) استفاده شده است. پایایی پرسشنامه نیز توسط تکنیکهای آماری (آلفای کرونباخ) و با کمک نرم افزار SPSS سنجیده شده است ، که 92/0 می باشد . همچنین داده های گردآوری شده با استفاده ازآزمونهای فریدمن و t تک نمونه ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که: هر چهار بعد مدیریتی، رفتاری، سازمانی و ساختاری در نظام جانشین پروری واجد تأثیر بود. دراینبین، مؤلفه مدیریتی دارای بیشترین تأثیر (67/3) و رفتاری کمترین تأثیر (22/3) را داشتهاند.
پرونده مقاله
در محیطهای آموزشی، عوامل زیادی مانع شکوفایی خلاقیت می شوند، مخصوصاً در مورد کسانی که دخیل و الگوی دانش آموزان می باشند، یعنی معلمان. پژوهش حاضر به بررسی موانع خلاقیت در معلمان دوره ابتدایی آموزش و پرورش شهر قزوین پرداخته است. روش این پژوهش، توصیفی– همبستگی از نوع چکیده کامل
در محیطهای آموزشی، عوامل زیادی مانع شکوفایی خلاقیت می شوند، مخصوصاً در مورد کسانی که دخیل و الگوی دانش آموزان می باشند، یعنی معلمان. پژوهش حاضر به بررسی موانع خلاقیت در معلمان دوره ابتدایی آموزش و پرورش شهر قزوین پرداخته است. روش این پژوهش، توصیفی– همبستگی از نوع زمینه یابی می باشد. جمع آوری اطلاعات نیز کتابخانه ای و میدانی بوده که با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، پس از تایید روایی و پایایی آن توسط اساتید راهنما و مشاور در یک نمونه 20 نفری با استفاده از روش آلفای کرونباخ 78/. محاسبه شده است. جامعه آماری پژوهش، 1450 نفر، و نمونه مورد مطالعه، نیز به شیوه تصادفی – طبقه ای 210 نفر برآورد گردید. اطلاعات بدست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد: میزان خلاقیت معلمان جامعه مورد نظر در سطح نسبتاً بالایی قرار دارد؛ بین متغیرهای اعتماد به نفس و رضایت شغلی معلمان با خلاقیت آنان ارتباط مستقیم و معنی داری وجود دارد، بطوریکه با کاهش این متغیرها، میزان خلاقیت آنان نیز کاهش می یابد؛ همچنین متغیرهای ترس از شکست و سلطه گری مدیر نیز با خلاقیت معلمان، ارتباط معنادار و معکوسی داشته، بطوریکه با افزایش این متغیرها، میزان خلاقیت معلمان نیز کاهش می یابد. نتایج تحلیل واریانس نیز نشان داد، متغیرهای تعدیل کننده، به جز متغیر تحصیلات نقشی در میزان خلاقیت معلمان ندارند.
پرونده مقاله
هدف مطالعه حاضر ارائه مدل نقشه شناختی فازی سیستم انگیزش منابع انسانی دانشگاههای نسل چهارم است. این مطالعه بر اساس روش آمیخته کیفی(متاسنتز) و کمّی(نقشه شناختی فازی) است. مفاهیم مستخرج از متاسنتز در نرم افزار Matlab تعریف و روابط بین مفاهیم و شدت آنها تحلیل شد. خروجی مات چکیده کامل
هدف مطالعه حاضر ارائه مدل نقشه شناختی فازی سیستم انگیزش منابع انسانی دانشگاههای نسل چهارم است. این مطالعه بر اساس روش آمیخته کیفی(متاسنتز) و کمّی(نقشه شناختی فازی) است. مفاهیم مستخرج از متاسنتز در نرم افزار Matlab تعریف و روابط بین مفاهیم و شدت آنها تحلیل شد. خروجی ماتریس نهایی در قالب دادههای ماتریس بالامثلثی جهت طراحی FCM وارد نرم افزار آنلاین Mental Modeler شد و مدل گرافیکی طراحی و وزنهای ورودی، خروجی، درجه مرکزیت و نوع هر مفهوم مشخص و دادههای عددی برای ارتباط مستقیم و غیرمستقیم به تجزیه و تحلیل دقیقتری منجر گردید. از میان 16 مفهوم موجود در مدل، یک مفهوم انتقالدهنده و دو مفهوم دریافتکننده و بقیه مفاهیم دوطرفه هستند. نتایج حاصل از مدل نشان میدهد که حرفهایسازی از طریق تخصصگرایی هوشمندانه در مسیر انگیزش منابع انسانی دانشگاههای نسل چهارم از اولویت بیشتری برخوردار است و مفاهیم تعالیگرایی مبتنی بر استعلای درون دانشگاهی و نیز مفهوم بینالمللیگرایی از طریق توسعه پارکهای علم و فناوری به ترتیب جزو مفاهیم اهم در جهت دستیابی به سیستم بهینه انگیزش و کاربرد مؤثر منابع انسانی در دانشگاههای نسل چهارم قرار گرفتهاند.
پرونده مقاله
مدیریت توسعه و تحول
,
شماره2,سال
15
,
تابستان
1402
رفتارهای کارآفرینانه، نقشی محوری در دستیابی کسب و کارها به نوآوری های بنیادین و مزیت های مطلق رقابتی دارند. مرور ادبیات پژوهش نشان داد که علیرغم تمرکز بالای مطالعات بر شناسایی عوامل بروز موفقیت، تفکیک چندانی بین این عوامل و رفتارهای کارآفرینانه صورت نپذیرفته است. در این چکیده کامل
رفتارهای کارآفرینانه، نقشی محوری در دستیابی کسب و کارها به نوآوری های بنیادین و مزیت های مطلق رقابتی دارند. مرور ادبیات پژوهش نشان داد که علیرغم تمرکز بالای مطالعات بر شناسایی عوامل بروز موفقیت، تفکیک چندانی بین این عوامل و رفتارهای کارآفرینانه صورت نپذیرفته است. در این مقاله، با استفاده از ابزار مصاحبه، بیست نفر از کارآفرینان نوپا و تثبیت شده مستقر در پارک های علم و فناوری دانشگاه ها مورد بررسی قرار گرفته اند. روایی و پایایی ابزار گردآوری داده ها به تایید خبرگان رسیده است. نتایج تحلیل مصاحبه ها با رویکرد نظریه داده بنیاد و طی سه مرحله کدگذاری خاص این روش، مشخص نمود که رفتار کارآفرینانه که تابع عوامل پیش بین می باشد، قابل طبقه بندی به چهار دسته اصلی یعنی رفتارهای اطلاعاتی، رفتارهای ارتباطی و شبکه سازی، رفتارهای مدیریت راهبردی و رفتارهای مدیریت اجرایی می باشد. مطالعۀ حاضر همچینین، شناختی کلی در زمینه عوامل محیطی خرد و کلان موثر بر بروز رفتارهای کارآفرینانه ارائه نموده و شاخص های موفقیت کارآفرینان را نیز در دو گروه شاخص های عینی و ذهنی طبقه بندی نموده است.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر رابطه بین بهره وری نیروی انسانی و رفتار شهروندی سازمانی را در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین مورد مطالعه قرار داده است. این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی می باشد که به شیوه همبستگی انجام شده است و از نظر نوع هدف، کاربردی می باشد. جهت گردآوری داده ها از روش پیمایشی ا چکیده کامل
پژوهش حاضر رابطه بین بهره وری نیروی انسانی و رفتار شهروندی سازمانی را در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین مورد مطالعه قرار داده است. این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی می باشد که به شیوه همبستگی انجام شده است و از نظر نوع هدف، کاربردی می باشد. جهت گردآوری داده ها از روش پیمایشی استفاده گردیده است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین می باشد. به منظور سنجش متغیرهای رفتار شهروندی سازمانی از پرسشنامه ای برگرفته از پرسشنامه استاندارد بینزتاک و همکاران مشتمل بر سه بعد وفاداری، اطاعت و مشارکت و برای سنجش بهره وری نیروی انسانی از پرسشنامه ای محقق ساخته استفاده شده است. پس از تعیین حجم نمونه، پرسشنامه ها به صورت تصادفی طبقه بندی شده و تعداد 183 پرسشنامه توزیع و جمع آوری گردیده است. جهت انجام محاسبات آماری از نرم افزار SPSS و از روش همبستگی اسپیرمن و رگرسیون استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که بین بهره وری نیروی انسانی و رفتار شهروندی سازمانی همبستگی مستقیم و معناداری وجود دارد و میزان این همبستگی برابر 683/0 می باشد.
پرونده مقاله
یکی ازمسائل اساسی که مدیران با آن روبه رو هستند بهبود عملکرد کارکنان و درنتیجه افزایش بهره وری سازمان می باشد. درتحقیق حاضر از بین عوامل تاثیرگذار برعملکرد کارکنان، به عامل سرمایه اجتماعی پرداخته شده است. بدین منظور در تحقیق حاضر جهت دستیابی به هدف تحقیق برای بررسی تاثی چکیده کامل
یکی ازمسائل اساسی که مدیران با آن روبه رو هستند بهبود عملکرد کارکنان و درنتیجه افزایش بهره وری سازمان می باشد. درتحقیق حاضر از بین عوامل تاثیرگذار برعملکرد کارکنان، به عامل سرمایه اجتماعی پرداخته شده است. بدین منظور در تحقیق حاضر جهت دستیابی به هدف تحقیق برای بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی از مدل ناهاپیت و قوشال استفاده گردید. به منظور گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه استفاده گردید. پرسشنامه ها استاندارد بود با این حال روایی آن نیز براساس نظر خبرگان تایید شد. پایایی آن نیز به وسیله ضریب آلفای کرنباخ مورد تایید قرار گرفت. پرسشنامه در بین جامعۀ آماری (78نفر) توزیع شد که از این تعداد 75پرسشنامه جمع آوری گردید. داده های جمع¬آوری شده به وسیله نرم افزار Spss مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. باتوجه به این که تحقیق ازنوع همبستگی بود، جهت تجزیه و تحلیل آماری از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. پس از آزمون فرضیه، رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکرد کارکنان مورد تایید قرار گرفت، بدین معنی که کارکنان دارای سرمایه اجتماعی بالاتر دارای عملکرد بهتری هستند.
پرونده مقاله
یکی از مسائل اساسی که مدیران با آن روبرو هستند بهبود عملکرد کارکنان می باشد. در این پژوهش از بین عوامل تأثیرگذار بر عملکرد کارکنان، به عوامل استرس زای سازمانی پرداخته شده است و در این راستا با استفاده از ادبیات موضوعی عوامل سازمانی استرس زا شناسائی شد و از طریق پرسشنامه چکیده کامل
یکی از مسائل اساسی که مدیران با آن روبرو هستند بهبود عملکرد کارکنان می باشد. در این پژوهش از بین عوامل تأثیرگذار بر عملکرد کارکنان، به عوامل استرس زای سازمانی پرداخته شده است و در این راستا با استفاده از ادبیات موضوعی عوامل سازمانی استرس زا شناسائی شد و از طریق پرسشنامه به روش میدانی اطلاعات مورد نظر در سازمان تأمین اجتماعی شهرستان خوی جمع آوری و نوع ارتباط آن با عملکرد از طریق آزمون رگرسیون خطی ساده و رگرسیون معادله درجه 2 مورد سنجش قرار گرفت. همچنین حد بهینه برای هریک از عوامل استرس زا برای عملکرد کارکنان این سازمان تعیین شد. عوامل استرس زای سازمانی مورد بررسی عبارتند از: عوامل فیزیکی، عوامل کاری، عوامل گروهی کار و عوامل کارراهه. براساس یافته های این پژوهش بین عوامل فیزیکی، عوامل کاری، عوامل گروهی کار و عملکرد کارکنان سازمان تأمین اجتماعی شهرستان خوی رابطه غیرخطی وجود دارد. لیکن میان کارراهه و عملکرد هیچ نوع رابطه ای وجود ندارد.
پرونده مقاله
پدیده کارآفرینی خیلی دیر و به صورت کمرنگ در عرصه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی وارد شده و هنوز هم نتوانسته است به جایگاه واقعی خود در اینحیطه دسترسی پیدا کند. این مقاله با هدف بررسی عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی در هئیت مدیره های سازمان نظام پرستاری ایران در سال 1391ان چکیده کامل
پدیده کارآفرینی خیلی دیر و به صورت کمرنگ در عرصه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی وارد شده و هنوز هم نتوانسته است به جایگاه واقعی خود در اینحیطه دسترسی پیدا کند. این مقاله با هدف بررسی عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی در هئیت مدیره های سازمان نظام پرستاری ایران در سال 1391انجام پذیرفته است. در این تحقیق، توصیفی- پیمایشی، با توجه به اینکه هیئت مدیره های سازمان نظام پرستاری 30 استان کشور جامعه آماری راتشکیل می دهند و بر اساس فرمول حجم نمونه نیاز به جمع آوری 100 پرسشنامه بود. از روش نمونه گیری تصادفی ساده جهت تحقیق استفاده شد. دراین روش محقق به کلیه آزمودنی ها در جامعۀ آماری فرصت انتخاب یکسان می دهد. نتایج تحقیق نشان دهنده این مطلب است که بین شش عاملسازمانی با کارآفرینی سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه گام به گام نشان می دهد که علیرغم معنی داربودن رابطه ساختار سازمانی، سیستم تحقیق و توسعه، ویژگی های کارکنان، فرهنگ سازمانی با کارآفرینی سازمانی این شاخص ها جزء عوامل مؤثر برکارآفرینی سازمانی نیستند و فقط سبک رهبری و استراتژی سازمانی از عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی هستند.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر شناسایی راههای رفع موانع ارتقای شغلی زنان در سازمانهای دولتی است. متغیرهای این تحقیق شامل ایجاد عدالت سازمانی، وجود دورههای آموزشی جهت کسب مهارتهای مدیریتی، تقویت اعتماد به نفس، تقویت ریسک پذیری، حضور در شبکههای ارتباطی غیررسمی، میزان مشارکت زنان چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر شناسایی راههای رفع موانع ارتقای شغلی زنان در سازمانهای دولتی است. متغیرهای این تحقیق شامل ایجاد عدالت سازمانی، وجود دورههای آموزشی جهت کسب مهارتهای مدیریتی، تقویت اعتماد به نفس، تقویت ریسک پذیری، حضور در شبکههای ارتباطی غیررسمی، میزان مشارکت زنان در تصمیم گیریها و ارتقای شغلی زنان می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی بوده که با به کارگیری پرسشنامه و روش پیمایشی دادههای مورد نیازآن جمع آوری شده اند. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان زن اداره امور مالیاتی استان قزوین میباشد و از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده گردیده و تعداد 123 نمونه قابل قبول جمع آوری گردید. نتایج تجزیه تحلیل دادهها توسط آزمون استقلال و آزمون تی تک نمونه ای در نرم افزار SPSS نشان میدهد که ارتباط معناداری بین ایجاد عدالت سازمانی، وجود دورههای آموزشی جهت کسب مهارتهای مدیریتی، تقویت اعتماد به نفس، تقویت ریسک پذیری، حضور در شبکههای ارتباطی غیررسمی، میزان مشارکت زنان در تصمیم گیریها و ارتقای شغلی زنان وجود دارد.
پرونده مقاله
با توجه به محوری بودن رفتار نیروی انسانی در سازمان ها، مدیران باید توجه خاصی به رفتار اعضاء در سازمان داشته باشند و به این منظور میباید به دانش رفتار سازمانی که آنان را در شناخت علل رفتار، پیش بینی و هدایت رفتار، یاری میکند، مجهز شوند، تا بتوانند نیروی انسانی را به عن چکیده کامل
با توجه به محوری بودن رفتار نیروی انسانی در سازمان ها، مدیران باید توجه خاصی به رفتار اعضاء در سازمان داشته باشند و به این منظور میباید به دانش رفتار سازمانی که آنان را در شناخت علل رفتار، پیش بینی و هدایت رفتار، یاری میکند، مجهز شوند، تا بتوانند نیروی انسانی را به عنوان یک سرمایه ی سازمانی، به طرف اهداف سازمان سوق دهند. هدف این تحقیق عبارت است از: شناسایی عوامل موثر بر سکوت کارکنان در شرکت سپهرالکتریک در سال 95-1394. این تحقیق توصیفی– علّی، از نوع پیمایشی و از نظر هدف کار بردی است. جامعهی آماری این تحقیق را کارکنان شرکت سپهرالکتریک تشکیل میدهند که برابر 494 نفر میباشد. حجم نمونه شامل 84 نفر است که با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه، استفاده شده است. روایی محتوایی پرسشنامه ها توسط استاد راهنما و خبرگان تأیید شد و پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت که این ضریب برای پرسشنامه 982/0 به دست آمده است. داده های جمع آوری شده توسط نرم افزار Lisrel و SPSS مورد محاسبه قرار گرفت، برای آزمون فرضیه ها از آزمون تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختار یافته استفاده شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که تمامی فرضیهها غیر از فرضیه چهارم مبنی بر تاثیر عامل گروهی رد نشده اند. به این ترتیب میتوان این ادعا را رد نکرد که عوامل سازمانی، محیطی و فردی بر سکوت سازمانی تاثیر معنی داری دارند.
پرونده مقاله
مدیریت توسعه و تحول
,
شماره2,سال
10
,
تابستان
1397
در این تحقیق به شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر اثربخشی سیستم های اطلاعاتی منابع انسانی در استانداری قزوین پرداخته شد. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه کارشناسان اداری استانداری قزوین، با حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی و 5 سال سابقه کاری می باشد. با مراجعه به اداره کارگزینی چکیده کامل
در این تحقیق به شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر اثربخشی سیستم های اطلاعاتی منابع انسانی در استانداری قزوین پرداخته شد. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه کارشناسان اداری استانداری قزوین، با حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی و 5 سال سابقه کاری می باشد. با مراجعه به اداره کارگزینی تعداد کارشناسان 159 نفر تعیین شده است. روش نمونهگیری نیز هدفمند می باشد. روش این تحقیق از منظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات پیمایشی می باشد. همچنین از نظر ماهیت تحقیق از نوع همبستگی می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است. بهمنظور طبقه بندی عوامل از تحلیل عاملی اکتشافی و بهمنظور بررسی معناداری عوامل از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. در نهایت نیز با استفاده از تحلیل مسیر اثر عوامل در نظر گرفته شده بر اثربخشی سیستمهای اطلاعاتی بررسی شده است. طبق نتایج تحقیق نوع سیستم، مزایای استفاده از سیستم، رضایت کاربران، برنامههای کاربردی، پذیرش سیستم و اثربخشی هزینهها بر اثربخشی سیستمهای اطلاعاتی منابع انسانی پذیرفته شده است. در نهایت نیز میبایست خاطر نشان نمود که با استفاده از ضریب مسیرهای محاسبه شده به رتبهبندی عوامل شناسایی شده پرداخته شد، طبق نتایج بدست آمده پذیرش سیستم در رتبه اول و اثربخشی هزینه در رتبه آخر قرار دارد.
پرونده مقاله
هدف از این مطالعه ارائه الگوی رفتاری کارآفرینان مستقل با رویکرد مبتنی بر تحلیل تفسیری مصاحبه می باشد. این پژوهش در حیطه مطالعات کیفی است و جهت گردآوری داده ها از تکنیک مصاحبه نیمه ساختار یافته با تعداد 20 کارآفرین مستقر در پارک های علم و فناوری دانشگاه های کشور استفاده چکیده کامل
هدف از این مطالعه ارائه الگوی رفتاری کارآفرینان مستقل با رویکرد مبتنی بر تحلیل تفسیری مصاحبه می باشد. این پژوهش در حیطه مطالعات کیفی است و جهت گردآوری داده ها از تکنیک مصاحبه نیمه ساختار یافته با تعداد 20 کارآفرین مستقر در پارک های علم و فناوری دانشگاه های کشور استفاده شده است و روش نمونه گیری به کار رفته در این تحقیق روش نمونه گیری هدفمند است. روایی به روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور همتا با نظرات هفت نفر از خبرگان دانشگاهی تایید و پایایی ابزار با استفاده از یادداشت برداری دقیق در مصاحبه و روش توافق دوکدگذار ارزیابی شده است. متن مصاحبه ها رمزگذاری و بازبینی شده و به روش کد گذاری باز، محوری و انتخابی، مفاهیم رفتاری از عمق به سطح آورده شده است. مقوله ها ترکیب و ادغام و روابط شناسایی شد و این فرایند منجر به استخراج 141 کد شده است. بر اساس یافته های این مطالعه رفتار کارآفرینان در سه مرحله، فرصت، ایجاد و تبادل و چهار سطح خرد(حرکت)، پایه(فعالیت)، یکپارچگی(وظیفه) و کلان(ترکیب) طبقه بندی شده است و در نتیجه عوامل علی، عوامل محیطی و مراحل و سطوح رفتارهای شناسایی شده در این مطالعه در فرایند شکل گیری کارآفرینی مستقل در ایران سهیم می باشند.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد