فهرست مقالات کمال سخدری


  • مقاله

    1 - شناسایی و اولویت بندی ابعاد اکوسیستم کارآفرینی شهرهای بندری و نقش آن در مدیریت شهری(مطالعه موردی شهرهای بندری استان خوزستان)
    مطالعات مدیریت شهری , شماره 2 , سال 11 , تابستان 1398
    مقدمه و هدف پژوهش: شهرهای بندری به عنوان یک حلقه مهم در زنجیره لجستیکی کشور قلمداد می گردند. این مهم در چارچوب تحقق مفهوم اکوسیستم کارآفرینی شهر بندری به عنوان عامل اساسی زنجیره تأمین کالای کشور و نقش آن در مدیریت شهری قابل دست یابی است. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و او چکیده کامل
    مقدمه و هدف پژوهش: شهرهای بندری به عنوان یک حلقه مهم در زنجیره لجستیکی کشور قلمداد می گردند. این مهم در چارچوب تحقق مفهوم اکوسیستم کارآفرینی شهر بندری به عنوان عامل اساسی زنجیره تأمین کالای کشور و نقش آن در مدیریت شهری قابل دست یابی است. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و اولویت‌بندی ابعاد مؤثر در اکوسیستم کارآفرینی شهرهای بندری ایران است. روش پژوهش: این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی و روش تحقیق، مطالعه موردی و نحوه گردآوری داده ها مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با خبرگان است. جامعه آماری، خبرگان صنعت حمل و نقل دریایی و روش نمونه گیری هدفمند است. روش تجزیه و تحلیل داده های حاصل از مصاحبه ها کدگذاری و حاصل این کدگذاری هشت بُعد و 84 شاخص بود. برای سنجش روایی پژوهش از گروه کارشناسان و پایایی از مستندسازی تمامی مراحل توسط چندین پژوهشگر استفاده گردید. در پایان نسبت به اولویت بندی ابعاد مؤثر در اکوسیستم کارآفرینی شهرهای بندری با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی براساس تکنیک مقایسه های زوجی اقدام گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد که ابعاد مؤثر در اکوسیستم کارآفرینی شهرهای بندری ایران به ترتیب اولویت عبارتند از: سیاست، مالی، بازارها، ذی نفعان، سرمایه انسانی، حمایت ها، سرمایه طبیعی و فرهنگ نتیجه گیری: توجه هم زمان با رویکرد سیستمی به تمامی ابعاد، موجب توسعه متوازن و پایدار کارآفرینی در مدیریت شهرهای بندری می گردد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - شناسایی عوامل تاثیر گذار بر بازیابی کارآفرینان دارای تجربه شکست
    مدیریت توسعه و تحول , شماره 5 , سال 13 , زمستان 1400
    هدف: کارآفرینانی که با شکست مواجه می شوند؛ عملکردهای متفاوت دارند. برخی از غم و اندوه و عواقب آن رهایی یافته و اقدام مجدد کارآفرینانه انجام می دهند؛ برخی دیگر در غم فرو رفته و مسیر دیگری انتخاب می کنند. کارآفرینان پس از شکست چگونه بازیابی می کنند؟ در این پژوهش تلاش نمود چکیده کامل
    هدف: کارآفرینانی که با شکست مواجه می شوند؛ عملکردهای متفاوت دارند. برخی از غم و اندوه و عواقب آن رهایی یافته و اقدام مجدد کارآفرینانه انجام می دهند؛ برخی دیگر در غم فرو رفته و مسیر دیگری انتخاب می کنند. کارآفرینان پس از شکست چگونه بازیابی می کنند؟ در این پژوهش تلاش نموده ایم تا با بهره گیری از تجربه کارآفرینان دارای تجربه شکست عوامل تاثیر گذار بر بازیابی ایشان را شناسایی نماییم.روش: پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد کیفی و استراتژی پدیدارشناسی انجام شده‌است. این استراتژی با توجه به اصول هستی شناختی خود تا حد امکان بر تجربه‌های دست اول یا تجربه‌زیسته متمرکز می باشد. گردآوری داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با 18 نفر از کارآفرینان دارای تجربه شکست که کسب و کار جدیدی را شروع نموده اند انجام شده است.یافته ها: چهار تم خانواده، تعاملات اجتماعی، اعتقادات مذهبی و حواس پرتی که از ده جزء تشکیل شده اند در کنار عوامل فردی در بازیابی فرد تاثیر گذارند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق شایسته است آموزش های لازم برای کارآفرینان در مقاطع مختلف صورت پذیرد تا درک مفهوم شکست و شناخت آن بعنوان یک رخداد قابل پذیرش همراه کارآفرینی، در ایشان تقویت گردد. همچنین، توسعه مهارت های لازم فردی در جهت یادگیری از پدیده ها و بازیابی از رخداد ها در دستور کار متولیان قرار گیرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - ارائه مدل کارآفرینی سازمانی درکسب و کارهای درون سازمانی مبتنی بر حاکمیت شرکتی در ایران
    مدیریت توسعه و تحول , شماره 2 , سال 14 , تابستان 1401
    کسب و کارهای درون سازمانی (زایشی) در سالهای اخیر با رشد چشمگیری همراه بوده و به استراتژی رشد کسب و کارها تبدیل شده‌است و نقش موثری در سود آوری شرکتها دارد. با این وجود، پژوهش ها در این زمینه، بخصوص در بستر نهادی ایران، پراکنده است. از آنجا که رفتارهای کارآفرینانه اساساً چکیده کامل
    کسب و کارهای درون سازمانی (زایشی) در سالهای اخیر با رشد چشمگیری همراه بوده و به استراتژی رشد کسب و کارها تبدیل شده‌است و نقش موثری در سود آوری شرکتها دارد. با این وجود، پژوهش ها در این زمینه، بخصوص در بستر نهادی ایران، پراکنده است. از آنجا که رفتارهای کارآفرینانه اساساً بر محور فرصت های کارآفرینانه شکل می گیرد، این پژوهش با رویکردی کیفی و تمرکز بر صنایع غذایی منتخب، درصدد ارائه مدل کارآفرینی سازمانی در کسب و کارهای درون سازمانی (زایشی) مبتنی بر حاکمیت شرکتی در ایران بوده که در سطح سازمان مادر و شرکت زایشی مورد بررسی قرار می گیرد. نتایج این پژوهش در زمینه و بافت نهادی ایران نشان می دهد که حرفه ای گرایی (استخدام مدیران متخصص و حرفه ای)، تنوع در اعضای هیات مدیره (عدم محدود سازی آنها به اعضای خانواده و غیره)، کنترل غیر فعال یا اخذ بازخورد از فعالیت ها (تعیین اهداف چالشی ونظارت دوره ای اقدامات) و همچنین اجرایی نمودن سیاست های جبران خدمت کارآفرینانه مثل واگذاری سهام مدیریتی و پاداش های نقدی و غیر نقدی می تواند نقش موثری در اخذ راهبردها و نظارت و کنترل بر اجرایی شدن برنامه ها در سطح شرکت مادر از طریق اجرای مکانیزم های حاکمیت شرکتی شود. این نتایج می تواند علاوه بر ارائه بینش های ارزشمندی جهت شناسایی رفتارهای مورد نیاز برای توسعه کارآفرینی سازمانی در شرکت مادر و کسب و کار درون سازمانی، مدل مناسبی نیز جهت پیاده سازی در شرکت های ایرانی ارائه نماید. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - شناسایی عوامل موثر بر عملکرد مراکز رشد کسب و کار
    مدیریت توسعه و تحول , شماره 5 , سال 12 , زمستان 1399
    مراکز رشد کسب و کار، ابزاری قدرتمند برای توسعه نوآوری و کارآفرینی به شمار می‌روند که به طور روزافزون بر تعداد آن ها در جهان افزوده می‌شود‌. یکن فقدان شناخت از عوامل تاثیرگذار بر عملکرد آن ها، بهعنوان یک شکاف نظری در ادبیات مطرح شده است. در تحقیق حاضر با هدف شناسایی این چکیده کامل
    مراکز رشد کسب و کار، ابزاری قدرتمند برای توسعه نوآوری و کارآفرینی به شمار می‌روند که به طور روزافزون بر تعداد آن ها در جهان افزوده می‌شود‌. یکن فقدان شناخت از عوامل تاثیرگذار بر عملکرد آن ها، بهعنوان یک شکاف نظری در ادبیات مطرح شده است. در تحقیق حاضر با هدف شناسایی این عوامل، ابتدا با استفاده از روش فراترکیب و مطالعه نظام مند 40 پژوهش، عوامل موثر اولیه استخراج گردیده و سپس در راستای بسترمند سازی، با بهره‌‌گیری از روش مطالعه موردی، نسبت به انجام مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته با خبرگان، در مراکز رشد شهر قزوین اقدام شده است. در نهایت با تحلیل محتوای کیفی مصاحبه ها، عوامل موثر بر عملکرد مراکز رشد، در قالب 6 زمینه اصلی و 33 عنصر مرتبط با آن ها شامل 2 عنصر در زمینه اصلی محیط خارجی، 2 عنصر در زمینه اصلی بستر محلی، 8 عنصر در زمینه اصلی مرحله پیش رشد، 9 عنصر در زمینه اصلی مرحله رشد، 2 عنصر در زمینه اصلی مرحله پس از رشد و 10 عنصر در زمینه اصلی سیاست‌های کلی، با رویکرد فرایندی به رشد کسب و کارها، شناسایی و طبقه بندی شده‌اند که پس از اعتبار سنجی با استفاده از روش های بررسی توسط اعضاء و گروه کانونی، در قالب مفاهیم کاربردی معرفی و تبیین گردیده اند. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - شناسایی عوامل محیطی مؤثر بر اتخاذ استراتژی‌های مدیریت خلأهای نهادی در بازارهای درحال‌توسعه
    نوآوری های مدیریت آموزشی , شماره 4 , سال 16 , پاییز 1400
    پژوهش حاضر به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر استراتژی‌های مدیریت خلأهای نهادی در بازارهای نوظهور است. هزینه‌های ناشی از خلأهای نهادی و شرکت‌های چندملیتی در بازارهای نوظهور نیاز به اتخاذ استراتژی‌هایی برای مدیریت این خلأها دارند. از طرفی پژوهش‌های این حوزه تنها به بررسی است چکیده کامل
    پژوهش حاضر به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر استراتژی‌های مدیریت خلأهای نهادی در بازارهای نوظهور است. هزینه‌های ناشی از خلأهای نهادی و شرکت‌های چندملیتی در بازارهای نوظهور نیاز به اتخاذ استراتژی‌هایی برای مدیریت این خلأها دارند. از طرفی پژوهش‌های این حوزه تنها به بررسی استراتژی‌های مدیریت خلأهای نهادی پرداختند و کمتر پژوهشی به بررسی عوامل مؤثر بر اتخاذ این استراتژی‌ها پرداخته ‌‌است. پژوهش حاضر با رویکردی کیفی و اکتشافی و با استفاده از روش مطالعه موردی مبتنی بر تمپلیت صورت گرفت که 13 مورد از شرکت‌های بین‌المللی فعال در ایران مورد مطالعه عمیقِ نیمه ساختاریافته قرارگرفته‌اند. نتایج پژوهش نشان دادند که عوامل مؤثر بر اتخاذ استراتژی‌های مدیریت خلأهای نهادی شامل نوع خلأ و بازار مصرف (عوامل محیطی)، سطح ورود و استراتژی ورود (عوامل سازمانی) هستند. همچنین یافته‌های در تبیین جهت‌گیری‌های مفید برای محققین حوزۀ کارآفرینی بین‌الملل و مدیران شرکت‌های فعال در کشورهای درحال‌توسعه مؤثر می باشند. پرونده مقاله