ارائه مدل کارآفرینی سازمانی درکسب و کارهای درون سازمانی مبتنی بر حاکمیت شرکتی در ایران
محورهای موضوعی : مدیریت منابع آبمحمد حسن ترابی 1 , کمال سخدری 2 , محمد عزیزی 3 , مرتضی موسی خانی 4
1 - دانش آموخته دکتری، گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استادیار، گروه کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - استادیار، گروه کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
4 - استاد، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
کلید واژه: "کارآفرینی سازمانی", " کسب و کار درون سازمانی", "شرکت مادر (چند کسب و کاره)", "حاکمیت شرکتی",
چکیده مقاله :
کسب و کارهای درون سازمانی (زایشی) در سالهای اخیر با رشد چشمگیری همراه بوده و به استراتژی رشد کسب و کارها تبدیل شدهاست و نقش موثری در سود آوری شرکتها دارد. با این وجود، پژوهش ها در این زمینه، بخصوص در بستر نهادی ایران، پراکنده است. از آنجا که رفتارهای کارآفرینانه اساساً بر محور فرصت های کارآفرینانه شکل می گیرد، این پژوهش با رویکردی کیفی و تمرکز بر صنایع غذایی منتخب، درصدد ارائه مدل کارآفرینی سازمانی در کسب و کارهای درون سازمانی (زایشی) مبتنی بر حاکمیت شرکتی در ایران بوده که در سطح سازمان مادر و شرکت زایشی مورد بررسی قرار می گیرد. نتایج این پژوهش در زمینه و بافت نهادی ایران نشان می دهد که حرفه ای گرایی (استخدام مدیران متخصص و حرفه ای)، تنوع در اعضای هیات مدیره (عدم محدود سازی آنها به اعضای خانواده و غیره)، کنترل غیر فعال یا اخذ بازخورد از فعالیت ها (تعیین اهداف چالشی ونظارت دوره ای اقدامات) و همچنین اجرایی نمودن سیاست های جبران خدمت کارآفرینانه مثل واگذاری سهام مدیریتی و پاداش های نقدی و غیر نقدی می تواند نقش موثری در اخذ راهبردها و نظارت و کنترل بر اجرایی شدن برنامه ها در سطح شرکت مادر از طریق اجرای مکانیزم های حاکمیت شرکتی شود. این نتایج می تواند علاوه بر ارائه بینش های ارزشمندی جهت شناسایی رفتارهای مورد نیاز برای توسعه کارآفرینی سازمانی در شرکت مادر و کسب و کار درون سازمانی، مدل مناسبی نیز جهت پیاده سازی در شرکت های ایرانی ارائه نماید.
Internal Corporate Venturing has grown dramatically in recent years and has become a business growth strategy and has an important role in corporate profitability. However, research in this field, especially in context of Iran, is scattered. Since entrepreneurial behaviors are primarily centered on entrepreneurial opportunities, this research seeks a qualitative approach and focuses on the selected food industries, to present a Corporate Entrepreneurship Model in Corporate Ventures with the Corporate Governance. The results of this research in the field of Iran context, shows that professionalism (hiring expert and professional managers), diversity in board members (not restricting them to family members, etc.), passive control, or feedback from activity (Setting challenging goals and periodic oversight of actions) as well as implementing entrepreneurial compensation policies such as equity rewards and cash and non-cash rewards can play an effective role in adopting strategies and monitoring and controlling the implementation of programs at the parent company. Moreover the implementation of corporate governance mechanisms, factors such as the use of people in different areas of expertise, professional expertise and sufficient motivation to progress the organization goals can drive Internal Corporate Venturing activities using corporate governance mechanisms. These results can provide valuable insights into identifying the behaviors required for the development of corporate entrepreneurship in parent companies through Internal Corporate Venturing.
_||_