• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - شناسایی ابعاد فرهنگی موثر بر جذب مشتریان ایرانی به خدمات بانکداری الکترونیک
        فرشته عقبائی علی رضائیان سید مهدی الوانی سید ذبیح الله هاشمی
        بیشتر تحقیقهای انجام شده در زمینه مدل‌های پذیرش بانکداری الکترونیک، بعد فرهنگی را نادیده گرفته و از این فاکتور مهم و کلیدی غافل بوده یا کمتر به آن پرداخته اند. یکی از مسائل و مشکلات بانک‌ها در جذب مشتریان به خدمات بانکداری الکترونیک، نیز ضعف توجه به مقوله فرهنگ مشتریان چکیده کامل
        بیشتر تحقیقهای انجام شده در زمینه مدل‌های پذیرش بانکداری الکترونیک، بعد فرهنگی را نادیده گرفته و از این فاکتور مهم و کلیدی غافل بوده یا کمتر به آن پرداخته اند. یکی از مسائل و مشکلات بانک‌ها در جذب مشتریان به خدمات بانکداری الکترونیک، نیز ضعف توجه به مقوله فرهنگ مشتریان در توسعه استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک می‌باشد.بنابراین شناخت ابعاد فرهنگی هم برای دستیابی به اصل مشتری مداری و هم برای افزایش سهم بازار از طریق جذب و نگهداری مشتریان و اشاعه فرهنگ استفاده از آن و نیز جهت دهی در توسعه خدمات بانکداری الکترونیک، عامل اساسی بشمار می‌رود. هدف این پژوهش، شناسایی ابعاد فرهنگی موثر بر جذب مشتریان بانک به خدمات بانکداری الکترونیک به عنوان گامی نوآورانه در خدمت رسانی به جامعه می‌باشد تا بر تمرکز بر این عوامل، رویکردهای دقیق در حوزه مدیریت بازاریابی مشتریان صورت پذیرد. این تحقیق بر اساس ماهیت و روش از نوع توصیفی و بر اساس هدف از نوع کاربردی می‌باشد. از لحاظ نوع شناسی، در زمره تحقیقهای کیفی و در پارادایم استقرایی و ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته است. داده‌های کیفی بدست آمده از مصاحبه با مشتریان و مدیران حوزه بازاریابی بانک ملت، با استفاده از تحلیل تماتیک کدگذاری شد و مهمترین عوامل فرهنگی موثر بر جذب مشتریان ایرانی به خدمات بانکداری الکترونیک استخراج، دسته بندی و به تایید خبرگان رسیده است. نتایج تحقیق نشان دهنده آن است که عوامل فرهنگی موثر بر جذب مشتریان ایرانی به خدمات بانکداری الکترونیک عبارتند از: ارزش‌های دینی، احساسات، هنر، آداب و رسوم، نمادها و سمبلها پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - ارائه مدل کارآفرینی سازمانی درکسب و کارهای درون سازمانی مبتنی بر حاکمیت شرکتی در ایران
        محمد حسن ترابی کمال سخدری محمد عزیزی مرتضی موسی خانی
        کسب و کارهای درون سازمانی (زایشی) در سالهای اخیر با رشد چشمگیری همراه بوده و به استراتژی رشد کسب و کارها تبدیل شده‌است و نقش موثری در سود آوری شرکتها دارد. با این وجود، پژوهش ها در این زمینه، بخصوص در بستر نهادی ایران، پراکنده است. از آنجا که رفتارهای کارآفرینانه اساساً چکیده کامل
        کسب و کارهای درون سازمانی (زایشی) در سالهای اخیر با رشد چشمگیری همراه بوده و به استراتژی رشد کسب و کارها تبدیل شده‌است و نقش موثری در سود آوری شرکتها دارد. با این وجود، پژوهش ها در این زمینه، بخصوص در بستر نهادی ایران، پراکنده است. از آنجا که رفتارهای کارآفرینانه اساساً بر محور فرصت های کارآفرینانه شکل می گیرد، این پژوهش با رویکردی کیفی و تمرکز بر صنایع غذایی منتخب، درصدد ارائه مدل کارآفرینی سازمانی در کسب و کارهای درون سازمانی (زایشی) مبتنی بر حاکمیت شرکتی در ایران بوده که در سطح سازمان مادر و شرکت زایشی مورد بررسی قرار می گیرد. نتایج این پژوهش در زمینه و بافت نهادی ایران نشان می دهد که حرفه ای گرایی (استخدام مدیران متخصص و حرفه ای)، تنوع در اعضای هیات مدیره (عدم محدود سازی آنها به اعضای خانواده و غیره)، کنترل غیر فعال یا اخذ بازخورد از فعالیت ها (تعیین اهداف چالشی ونظارت دوره ای اقدامات) و همچنین اجرایی نمودن سیاست های جبران خدمت کارآفرینانه مثل واگذاری سهام مدیریتی و پاداش های نقدی و غیر نقدی می تواند نقش موثری در اخذ راهبردها و نظارت و کنترل بر اجرایی شدن برنامه ها در سطح شرکت مادر از طریق اجرای مکانیزم های حاکمیت شرکتی شود. این نتایج می تواند علاوه بر ارائه بینش های ارزشمندی جهت شناسایی رفتارهای مورد نیاز برای توسعه کارآفرینی سازمانی در شرکت مادر و کسب و کار درون سازمانی، مدل مناسبی نیز جهت پیاده سازی در شرکت های ایرانی ارائه نماید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - طراحی الگوی فرهنگ سازمانی با رویکرد شبکه ای - میانداری
        بهزاد بایایی ناصر میرسپاسی ناصر آزاد سمیه قجری
        با گسترش ارتباطات و شبکه سازی میان سازمانهای متعدد و مختلف، نوع ارزشها و به تبعیت از آن، فرهنگ نیز در تعامل با سایر سازمانها دچار تغییرات شده است. شناخت هوشمندانه فرهنگ سازمانی متاثر از کارکرد میان شبکه ایی برای سازمانهای با نقش هماهنگ کنندگی و یا به اصطلاح میانداری ضرو چکیده کامل
        با گسترش ارتباطات و شبکه سازی میان سازمانهای متعدد و مختلف، نوع ارزشها و به تبعیت از آن، فرهنگ نیز در تعامل با سایر سازمانها دچار تغییرات شده است. شناخت هوشمندانه فرهنگ سازمانی متاثر از کارکرد میان شبکه ایی برای سازمانهای با نقش هماهنگ کنندگی و یا به اصطلاح میانداری ضروری می باشد. هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی فرهنگ سازمانی شبکه ایی- میانداری در یک نهاد حاکمیتی است. رویکرد پژوهش از نوع آمیخته و بر اساس نتایج، کاربردی می باشد. جهت جمع آوری داده ها با تعداد 15 نفر از خبرگان، مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفته است. از رویکرد نظریه داده بنیاد و ظاهرشونده جهت تجزیه و تحلیل داده های مصاحبه استفاده شد که از مجموع تعداد 225 واقعه شناسایی شده، در نهایت تعداد5 مولفه اصلی و 30 مفهوم بعنوان مولفه های اصلی و فرعی فرهنگ سازمانی میانداری نهایی گردید. برای آزمون مدل، از تحلیل عاملی تائیدی و نرم افزار Smart PLS بهره گرفته شد که بار عاملی هر یک از گویه ها با متغیر خود دارای آماره t بالاتر از 96/1 بوده است و گویه ها از دقت لازم برای اندازه‌گیری سازه یا متغیر مکنون برخوردار و هیچ یک از گویه های مدل حذف نشده است. نتایج آزمون نشان می دهد که شاخص های شناسایی شده در پنج مولفه اصلی(تعامل محوری، شبکه محوری، شهروندمحوری،چشم اندازمحوری، و نتیجه محوری) مورد تائید می باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - شناسایی و تحلیل مولفه های هوش استراتژیک با تاکید بر نقش مهارت های اشتغال زا در مراکز آموزش عالی
        آیناز زیادلو نگین جباری کیومرث نیازآذری
        مطالعه حاضر با هدف مدل‌سازی مولفه‌های هوش استراتژیک با تاکید بر نقش مهارت‌های اشتغال‌زا در مراکز آموزش عالی طراحی شد. برای این منظور از روش آمیخته مبتنی بر مطالعات کیفی-کمی استفاده گردید. جامعه آماری در بخش کیفی برای انجام مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته مرتبط با نظریه برخا چکیده کامل
        مطالعه حاضر با هدف مدل‌سازی مولفه‌های هوش استراتژیک با تاکید بر نقش مهارت‌های اشتغال‌زا در مراکز آموزش عالی طراحی شد. برای این منظور از روش آمیخته مبتنی بر مطالعات کیفی-کمی استفاده گردید. جامعه آماری در بخش کیفی برای انجام مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته مرتبط با نظریه برخاسته از داده‌ها شامل اساتید دانشگاه‌های استان گلستان و در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخت متشکل از اساتید دانشگاه‌های شهر گرگان بود. تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از روش گراندد تئوری مبتنی بر نظریه استراوس-کوربین و در بخش کمی از مدل‌یابی معادلات ساختاری و نرم‌افزار LISREL استفاده شد. بر اساس یافته‌های کیفی عمده‌ترین مهارت‌های سازمانی اشتغال‌زا در مراکز آموزش عالی استان عبارتند از ارتباطی، کار تیمی، فناوری اطلاعات، مدیریت، حل مساله، برنامه‌ریزی و یادگیری. نتایج تحلیل با روش مدل معادلات ساختاری نمایان ساخت که مهارت‌های سازمانی و هوش استراتژیک تاثیر مثبت-معناداری بر اشتغال‌زایی مراکز آموزش عالی گرگان دارند. هوش استراتژیک نیز به سه مولفه اصلی مدیریت استراتژیک، هوشمندی مرتبط با سایر دانشگاه‌ها و هوشمندی محیطی قابل افراز است. برای اعتبارسنجی مدل از پرسشنامه‌ای با طیف لیکرت پنج درجه استفاده شد. روایی پرسشنامه با محاسبه شاخص CVR تایید گردید و آلفای کرونباخ تمامی ابعاد نیز بالای 7/0 بدست آمد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تبیین مدل مدیریت منابع انسانی نظام اداری ایران با محوریت سازمان اجتماعی چابک
        داود امامزاده غلامرضا معمارزاده ناصر حمیدی جواد محرابی
        سازمان های اجتماعی با عمده وظایف خود نیازمند منابع انسانی هستند تا با بهره مندی از آن بتوانند به بالاترین سطح از بهره وری دست یابند پس ایفای نقش منابع انسانی در چابکی سازمان نیازمند تبیین الگو و ترکیبی از فعالیت های مدیریت منابع انسانی است که چیستی این ابعاد و مؤلفه ها چکیده کامل
        سازمان های اجتماعی با عمده وظایف خود نیازمند منابع انسانی هستند تا با بهره مندی از آن بتوانند به بالاترین سطح از بهره وری دست یابند پس ایفای نقش منابع انسانی در چابکی سازمان نیازمند تبیین الگو و ترکیبی از فعالیت های مدیریت منابع انسانی است که چیستی این ابعاد و مؤلفه ها و ترکیب آن ها در سازمان اجتماعی چابک هدف این پژوهش می باشد. این پژوهش از منظر هدف توسعه‌ای، از نظر روش توصیفی و پیمایشی است. جمع آوری داده ها به روش کتابخانه ای و میدانی صورت پذیرفت. از مرور ادبیات و پیشینه تحقیق و نظر خبرگان 9 بعد چابکی، 5 بعد و30 مولفه مدیریت منابع انسانی به دست آمد. مولفه های شناسایی شده بر اساس نظر خبرگان طی سه مرحله از طریق تکنیک دلفی غربال شد. در ادامه با استفاده از روش بهترین - بدترین (BWM) ضریب اهمیت یا وزن مولفه ها برای سازمان های اجتماعی چابک بدست آمد. از ترکیب ابعاد و مولفه ها، الگوی مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های اجتماعی چابک ایران حائز گردید. بیشترین درجه اهمیت در بین ابعاد مدیریت منابع انسانی بعد "جذب" و در بین مولفه ها " انتخاب بر مبنای شایسته سالاری، شایسته گزینی و گزینش متمرکز" بوده است پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تدوین مدل توسعه کارآفرینی با رویکرد پاسخگویی اجتماعی در آموزش عالی
        محبوبه پرگو وحیدرضا میرابی حمیده رشادتجو حسین وظیفه دوست
        پژوهش حاضر در پی تدوین مدل توسعه کارآفرینی با رویکرد پاسخگویی اجتماعی در آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی می‌باشد. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با به‌کارگیری روش تحقیق داده بنیاد انجام گرفته است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه‌های نیمه‌ساختار یافته بوده و به منظور چکیده کامل
        پژوهش حاضر در پی تدوین مدل توسعه کارآفرینی با رویکرد پاسخگویی اجتماعی در آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی می‌باشد. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با به‌کارگیری روش تحقیق داده بنیاد انجام گرفته است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه‌های نیمه‌ساختار یافته بوده و به منظور گردآوری اطلاعات، با به‌کارگیری روش نمونه‌گیری هدفمند با 20 نفر از خبرگان شامل اساتید دانشگاه و خبرگان دانشگاهی مسلط به مباحث کارآفرینی و پاسخگویی اجتماعی مصاحبه انجام شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام گرفت. بر اساس آن، مدل کیفی پژوهش طراحی شد. نتایج پژوهش حاضر، نشان‌دهنده استخراج بالغ بر تعداد 258 کدباز، 43 خرده مقوله یا مفهوم و6 مقوله استخراج و ویژگیهای آن‌ها شناسایی شد که در قالب مدل پارادایمی شامل شرایط زمینه ای (شامل: تغییرهای فناورانه و...)، شرایط محوری (توسعه کارافرینی با رویکرد پاسخگویی اجتماعی در آموزش عالی در دانشگاه)، شرایط علی (شامل: ملزومات توسعه کارافرینی و...)، شرایط مداخله‌گر (شامل: جایگاه کشور ایران در شاخص‌های کارافرینی و...)، راهبردها (شامل: رصد و پایش دانشجویان و کارافرینان، بومی‌کردن دانش تخصصی، متدولوژی یادگیری و پیشرفت علم، توانمندی، ارزش‌آفرین و اثربخش اجتماعی و...) و پیامد (شامل: رشد در تولید علم و دستاوردهای دانشگاهی و...) ارائه گردید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - مقایسه شایستگی‌های حرفه‌ای کارکنان دانشی به تفکیک وظایف سازمان‌های دانش‌بنیان
        هاجر عابدینی فرج اله رهنورد علی اکبر قهرمانی
        در دنیای مملو از تغییرات، داشتن نیروی انسانی شایسته و آگاهی از شایستگی‌های آن‌ها می‌تواند موفقیت بلندمدت سازمان‌ها را تضمین کند. سازمان‌های دانش‌بنیان برای انجام وظایف خاص خود نیاز به کارکنان دانشی با شایستگی‌های حرفه‌ای ویژه‌ای دارند. این تحقیق با هدف مقایسه شایستگی‌ها چکیده کامل
        در دنیای مملو از تغییرات، داشتن نیروی انسانی شایسته و آگاهی از شایستگی‌های آن‌ها می‌تواند موفقیت بلندمدت سازمان‌ها را تضمین کند. سازمان‌های دانش‌بنیان برای انجام وظایف خاص خود نیاز به کارکنان دانشی با شایستگی‌های حرفه‌ای ویژه‌ای دارند. این تحقیق با هدف مقایسه شایستگی‌های حرفه‌ای کارکنان دانشی به تفکیک وظایف سازمان‌های دانش‌بنیان انجام ‌شده است که از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نوع داده‌ها، کمی است. ماهیت پژوهش توصیفی و با فن پیمایش انجام شده است. جامعه آماری، کارکنان دانشی سازمان‌های دانش‌بنیان استان‌های منتخب (تهران، قزوین، قم و البرز) به تعداد 328 نفر بودند که با 177 نفر به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه پژوهشگرساخته بود که تجزیه‌وتحلیل آنها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و با تأکید بر آزمون تحلیل واریانس یک‌طرفه و آزمون تعقیبی انجام‌ شد. نتایج نشان می‌دهد که روزآمدسازی دانش، اکتساب دانش حرفه‌ای، مهارت‌های اجتماعی، مدیریتی، مذاکره و بازاریابی، توانایی فکری و الگوسازی، مشاوره کسب‌وکار، روحیه پژوهندگی و کارآفرینی مهم‌ترین شایستگی‌های حرفه‌ای کارکنان دانشی هستند. روزآمدسازی دانش برای هر کدام از وظایف سازمان‌های دانش‌بنیان از میانگین متفاوتی برخوردار است. همچنین برای ارائه مشاوره‌های کارآفرینانه و ارائه کالاهای نوآورانه، داشتن مهارت بازاریابی، روحیه کارآفرینی و روحیه پژوهندگی اهمیت بسزایی دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - تبیین طراحی الگوی نهادینه‌سازی فرهنگ مربیگری در راستای توسعه کارآفرینی سازمانی
        حوریا اصل فلاح بیت الله اکبری مقدم محمد دوستار
        فرهنگ مربیگری در سازمان‌ها فرایندی تحول‌آفرین است که در آن مربیان به عنوان کاتالیزور سازمانی توسعه رهبران، مدیران و کارکنان را تسهیل می‌بخشند. موضوع توسعه کارآفرینی سازمانی، یکی از چالش‌های پیشِ روی سیاست‌گذران و مدیران شرکت‌های مختلف محسوب می‌شود. فرهنگ مربیگری با ارائ چکیده کامل
        فرهنگ مربیگری در سازمان‌ها فرایندی تحول‌آفرین است که در آن مربیان به عنوان کاتالیزور سازمانی توسعه رهبران، مدیران و کارکنان را تسهیل می‌بخشند. موضوع توسعه کارآفرینی سازمانی، یکی از چالش‌های پیشِ روی سیاست‌گذران و مدیران شرکت‌های مختلف محسوب می‌شود. فرهنگ مربیگری با ارائه برنامه‌های حمایتی به کارکنان سازمان جهت دستیابی به سطوح بالای خودکارآمدی نقش مهمی را در فعالیت‌های کارآفرینانه سازمان ایفا می‌کند. هدف اصلی این تحقیق، طراحی الگوی نهادینه‌سازی فرهنگ مربیگری در راستای توسعه کارآفرینی سازمانی است. بر این اساس روش تحقیق این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از منظر گردآوری اطلاعات، کیفی است. روش نمونه‌گیری هدفمند صورت گرفت. برای گردآوری داده‌ها از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با 15 نفر از مدیران و خبرگان آگاه به مباحث مربیگری و کارآفرینی سازمانی مربیگری منتخب از طریق نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد. داده‌ها طی دو مرحله کدگذاری باز و محوری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بر اساس یافته‌های تحقیق، ویژگی‌های سازمانی، بسترهای سازمانی حامی فرهنگ مربیگری، احساسات و ادراکات کارکنان، جو سازمانی، ویژگی‌های مدیران سازمان، ویژگی‌های مربیان عوامل اثرگذار در نهادینه‌سازی فرهنگ مربیگری هستند. همچنین راهبردهای نهادینه‌سازی از جمله استفاده مداوم مربیگری در سطوح چندگانه سازمانی، برنامه‌های توانمندسازی کارکنان و مدیران، بکارگیری مدیریت منابع انسانی سازمان کارآفرین، اجرای تفکر سیستمی در سازمان، استقرار نظام مدیریت مشارکتی، همسو نمودن فرهنگ مربیگری با ارزش‌های سازمانی شناسایی شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - طراحی مدلی برای بهینه‌سازی مدیریت استعداد: با رویکرد پویایی‌شناسی سیستم
        سید سلمان ذکریائی حسین خنیفر صلاح الدین ابراهیمی بهمن غلامی
        مدیریت استعداد از انجام یک سری فعالیت‌های یکپارچه به منظور تضمین جذب، نگهداری، انگیزش و توسعه کارکنان مستعد مورد نیاز سازمان ها در حال حاضر و در آینده توسط است. این پژوهش در پی شناسایی عوامل مؤثر بر سنجش استعداد، مدیریت بهینه استعداد، درک بهتر فرآیند مدیریت استعداد و پی چکیده کامل
        مدیریت استعداد از انجام یک سری فعالیت‌های یکپارچه به منظور تضمین جذب، نگهداری، انگیزش و توسعه کارکنان مستعد مورد نیاز سازمان ها در حال حاضر و در آینده توسط است. این پژوهش در پی شناسایی عوامل مؤثر بر سنجش استعداد، مدیریت بهینه استعداد، درک بهتر فرآیند مدیریت استعداد و پیش‌بینی آینده آن بوده که نهایتاً مدلی بهینه را طراحی نموده و بدین منظور از روش پویایی‌شناسی سیستم (SD) بهره گرفته است. نمونه شامل 150 نفر مدیران و اساتید خبره و کارکنان ماهر در این زمینه در سازمان‌های مختلف(دانشگاه‌ها، وزارت علوم و آموزش و پرورش) بوده و داده‌ها به‌وسیله تحقیقات پیشین، مصاحبه با خبرگان منابع انسانی سازمان‌ها و پرسشنامه جمع‌آوری‌شده، با نظر خبرگان و گروه‌های کانونی، روابط علت- معلولی مشخص و در نرم‌افزار vensim ترسیم شد، سناریوها و سیاست‌های پیشنهادی که حاکی از عوامل تأثیرگذار مهم برای پیش‌بینی مدیریت استعداد در آینده بود مطرح، نهایتاً مدلی بهینه جهت درک بهتر مدیریت استعداد، مدیریت بهینه استعداد و آینده آن طراحی شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - پیش بینی نرخ ارز با استفاده از روش های آینده پژوهی و بررسی تاثیر نوسانات ارزی بر عملکرد شرکت ها: مطالعه موردی شرکت دخانیات ایران
        علیرضا فتحی نیا علی بدیع زاده
        نرخ ارز همواره از اولویت و جذابیت بالایی در جامعه و به خصوص بین شرکت ها برخوردار است برای پیش بینی نرخ ارز روش های متفاوتی به کار گرفته می شود که از میان آن ها روش های ساختاری به عنوان روش های تحلیل بنیادین، دقت کمی در پیش بینی دقیق نرخ ارز دارند اما به عنوان چشم انداز چکیده کامل
        نرخ ارز همواره از اولویت و جذابیت بالایی در جامعه و به خصوص بین شرکت ها برخوردار است برای پیش بینی نرخ ارز روش های متفاوتی به کار گرفته می شود که از میان آن ها روش های ساختاری به عنوان روش های تحلیل بنیادین، دقت کمی در پیش بینی دقیق نرخ ارز دارند اما به عنوان چشم انداز بلند مدت بسیار مفید بوده و روند حرکتی نرخ ارز را روشن می سازند. برای جبران کاستی این دسته از روش ها، می توان از بررسی های تکنیکال بهره برد. با استفاده از تکنیک های آینده پژوهی سعی شده است تا علاوه بر پوشش خلا مطالعاتی تکنیک های آینده پژوهی در پیش بینی نرخ ارز، خطاهای ناشی از روش های کمی نیز به حداقل رسانده شود تا شرکت ها برای وقوع حالت های مختلف آمادگی داشته باشند. در بخش پایانی مقاله تاثیر نوسانات ارزی بر روی شاخص های عملکردی شرکت دخانیات طی سه سال اخیر مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بررسی حاکی از آن است که نوسانات ارزی نخستین و بیشترین تاثیر را بر روی روند اجرای طرح های توسعه ای می گذارد و هم چنین شوک های اقتصادی ناگهانی به صورت آنی در عملکرد شرکت ها انعکاس پیدا نکرده و به دلیل وجود ضربه گیرهایی نظیر موجودی در انبار، خریدهای استقراضی و ایجاد بدهی های بلند مدت، با گذشت زمان رفته رفته تاثیر خود را گذاشته و عملکرد شرکت را تضعیف می نمایند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - موانع صادرات در کسب و کار مبتنی بر رویکرد اقتصادی در توسعه پایدار: مطالعه در حوزه خشکبار کشور
        مریم میرزایی جلال حقیقت منفرد جمشید عدالتیان شهریاری
        صادرات از مهم‌ترین راه‌های ورود به بازارهای بین المللی بوده که منتج به رشد اقتصادی می شود. در داخل کشور نیز افزایش صادرات در سال‌های اخیر تقریبا در دستورکار تمام اصناف و مشاغل کشور قرار گرفته است عدم تحلیل موضوع صادرات و موانع مرتبط با آن، موجب آسیب دیدن واحدهای تولیدی چکیده کامل
        صادرات از مهم‌ترین راه‌های ورود به بازارهای بین المللی بوده که منتج به رشد اقتصادی می شود. در داخل کشور نیز افزایش صادرات در سال‌های اخیر تقریبا در دستورکار تمام اصناف و مشاغل کشور قرار گرفته است عدم تحلیل موضوع صادرات و موانع مرتبط با آن، موجب آسیب دیدن واحدهای تولیدی و صنعتی و شکست در برابر رقبا می شود. هدف این پژوهش، تحلیل موانع صادراتی کسب و کارها از منظر اقتصادی در حوزه خشکبار باشد. در ابتدا با بررسی ادبیات تحقیق و پیشینه پژوهش، انجام مصاحبه هایی نیمه ساختار یافته با 10 فرد متخصص در حوزه صادرات، چارچوب نظری تحقیق تدوین گردید. بر اساس این چارچوب، مدل مفهومی پژوهش ارائه و فرضیات تحقیق نیز تدوین شدند. به منظور آزمون فرضیات تحقیق، جامعه آماری شامل مدیران ، کارشناسان و فعالان اقتصادی عضو اتاق بازرگانی ایران می باشند. به صورت نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس پرسشنامه هایی که روایی و پایایی آنها تایید شد بین 100 نفر از نمونه آماری توزیع شده و با توجه به عدم نرمال بودن توزیع داده ها، از روش حداقل مربعات جزیی و نرم افزار اسمارت پی ال اس 2 برای تحلیل های آماری استفاده شد. بر اساس مقادیر معنی داری مربوط به فرضیات، همگی تایید شدند.سه عامل بی ثباتی سیاست ها، قوانین و مقررات و رویه های اجرایی- غیر قابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات - عدم وجود ارتباطی مناسب بین تولید کننده و مشتری، مهمترین موانع صادرات بوده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        12 - ارایه الگوی امید آفرینی در مصرف کننده به برند
        محمدعلی تقی زاده داریوش جمشیدی علیرضا روستا
        پژوهش حاضر با هدف، ارایه الگوی امید آفرینی در مصرف کننده به برند (مورد مطالعه: خرده فروشی آنلاین) انجام شد. پژوهش حاضر در فاز کمی، با روش توصیفی پیمایشی، برای یک نمونه آماری انجام شد. داده‌های مورد نیاز پژوهش توسط پرسشنامه محقق ساخته توسط فاز کیفی جمع‌آوری شده و روایی ا چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف، ارایه الگوی امید آفرینی در مصرف کننده به برند (مورد مطالعه: خرده فروشی آنلاین) انجام شد. پژوهش حاضر در فاز کمی، با روش توصیفی پیمایشی، برای یک نمونه آماری انجام شد. داده‌های مورد نیاز پژوهش توسط پرسشنامه محقق ساخته توسط فاز کیفی جمع‌آوری شده و روایی این پرسشنامه به دلیل قابلیت استفاده آن در سازمان‌های مشابه مورد تأیید بوده و پایایی این پرسشنامه توسط ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی سنجیده شد. جامعه آماری مرحله کمی تحقیق شامل مشتریان خرده فروشی آنلاین می‌باشد که تعداد آنها نا محدود می‌باشد. جهت انتخاب نمونه مناسب تحقیق از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده/ خوشه ای استفاده شد. به منظور برآورد حجم نمونه مناسب از جدول مورگان، استفاده شد که براساس آن از آنجایی که تعداد جامعه آماری نا محدود می‌باشد لذا حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 384 نفر از مشتربان در نظر گرفته شد که این افراد با روش نمونه‌گیری تصادفی در دسترس/ خوشه ای انتخاب شد. پس جمع آوری داده ها، برای تجزیه و تحلیل داده ها در بخش آمار توصیفی از نرم‌افزار SPSS نسخه 21 و در بخش آمار استنباطی از طریق روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و از طریق نرم افزار PLS استفاده شد. نتایج نشان داد؛ مولفه رضایت از برند دارای بیشترین رتبه و مولفه تعهد برند دارای پایین ترین رتبه می باشد. همچنین مولفه ها به ترتیب اولویت شامل رضایت از برند، تجربه برند، اعتماد برند، ارزش درک شده، عشق به برند، تعهد برند می باشند. پرونده مقاله