تبلیغات محیطی فرهنگی یکی از اثرگذارترین روشها برای اشاعه فرهنگ شهروندی، ایدهها و اقدامات مفید اجتماعی به شمارمیرود . پژوهش حاضر بدنبال ارائه مدلی برای ارزیابی اثربخشی تبلیغات محیطی فرهنگی برمبنای رویکرد آمیخته اکتشافی در شهر اصفهان است. بدین منظور نخست بخش کیفی با اس چکیده کامل
تبلیغات محیطی فرهنگی یکی از اثرگذارترین روشها برای اشاعه فرهنگ شهروندی، ایدهها و اقدامات مفید اجتماعی به شمارمیرود . پژوهش حاضر بدنبال ارائه مدلی برای ارزیابی اثربخشی تبلیغات محیطی فرهنگی برمبنای رویکرد آمیخته اکتشافی در شهر اصفهان است. بدین منظور نخست بخش کیفی با استفاده از روش فراترکیب بر مبنای روش هفت مرحلهای ساندوسکی و باروسو بیش از 200 مقاله طرح پژوهشی و کتاب ارزیابی و بر مبنای معیارهای این روش58 منبع مرتبط و معتبر مورد ملاک عمل قرار گرفت. یافتهها 15 مقوله اصلی در حوزه شرایط علی، 3 مقوله اصلی در حوزه استراتژیها، 4مقوله اصلی عوامل مداخلهگر، 2 مقوله اصلی عوامل زمینهای و در نهایت3 مقوله اصلی در حوزه پپامدها را نشان داد و نتایج در قالب مدل ساختاری بر مبنای کدگذاری محوری ارایه گردید. سپس بخش کمی با ارایه نمونه تبلیغات محیطی فرهنگی شهرداری اصفهان به 589 نفر بررسی و با استفاده از روش تحلیل عامل تاییدی و اکتشافی مولفههای ارزیابی اثربخشی تبلیغات فرهنگی مورد تایید قرارگرفتهاست. یافتهها نشان میدهد برای اثربخشی تبلیغات فرهنگی باید به جنبههای محتوایی و اطلاعرسانی تبلیغات توجه نمود. همچنین عواملی همچون خلاقانه و بدیع بودن، شفافیت و صراحت، درجه جلب توجه، جاذبههای تبلیغ، باورپذیری، اعتماد، اعتبار تبلیغ و مسئولیت اجتماعی و... منجر به اثربخشی تبلیغات محیطی فرهنگی میشوند
پرونده مقاله
هدف این از تحقیق تعیین میزان تأثیر تبلیغات محیطی با نقش میانجی ارزش ویژه برند بر تصویر برند از دیدگاه مشتریان فروشگاههای ورزشی شهر اصفهان (مورد مطالعه: برند پوشاک ورزشی درفش) بود جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه تمام مراجعان و مشتریان فروشگاههای ورزشی شهر اصفهان تشکیل د چکیده کامل
هدف این از تحقیق تعیین میزان تأثیر تبلیغات محیطی با نقش میانجی ارزش ویژه برند بر تصویر برند از دیدگاه مشتریان فروشگاههای ورزشی شهر اصفهان (مورد مطالعه: برند پوشاک ورزشی درفش) بود جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه تمام مراجعان و مشتریان فروشگاههای ورزشی شهر اصفهان تشکیل دادند با توجه به اینکه جامعه آماری پژوهش حاضر نامحدود است، حجم نمونه آماری پژوهش بر اساس جدول مورگان 384 نفر به دست آمد. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد تبلیغات محیطی (تیلور و همکاران، 2006)، پرسشنامه استاندارد ارزش ویژه برند (اولسون، 2008) و پرسشنامه استاندارد تصویر برند (احمد سالام، 2017) بود که که روایی پرسشنامهها بر اساس روایی محتوایی با استفاده از نظر صاحب نظران، صوری بر مبنای دیدگاه تعدادی از جامعه آماری و سازه با روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفتند و پس از اصطلاحات لازم روایی مورد تأیید قرار گرفت و از سوی دیگر پایایی پرسشنامهها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای تبلیغات محیطی 0/90، ارزش ویژه برند 0/95 و تصویر برند 0/91 برآورد شد و تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل بر ضریب همبستگی پیرسون و الگوسازی معادله ساختاری (SEM) انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که تبلیغات محیطی دارای ضریب تأثیر 0/77 بر تصویر برند و با توجه به مقدار معنیداری کمتر از 0/05 این تأثیر معنادار است. از سوی دیگر مقدار اثر تعدیلی ارزش ویژه برند 0/55 بوده و به مقدار معنیداری کمتر از 0/05 این تأثیر معنادار است، این اثر تعدیلی معنادار میباشد.
پرونده مقاله
هدف این تحقیق بررسی تأثیر ارزش رابطه مشتری با بانک بر رفتار شهروندی مشتری از طریق متغیرهای میانجی کیفیت رابطه و قدرت رابطه در مشتریان بانک صادرات اصفهان بود. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را چکیده کامل
هدف این تحقیق بررسی تأثیر ارزش رابطه مشتری با بانک بر رفتار شهروندی مشتری از طریق متغیرهای میانجی کیفیت رابطه و قدرت رابطه در مشتریان بانک صادرات اصفهان بود. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه مشتریان در شعب بانک صادرات به تعداد 4662118 تشکیل دادند که از طریق فرمول نمونهگیری کوکران تعداد 645 نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونهگیری هدفمند وابسته به معیار انتخاب شدند ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد ارزش رابطه و پرسشنامه استاندارد کیفیت رابطه و پرسشنامه استاندارد رفتار شهروندی مشتری و پرسشنامه استاندارد قدرت رابطه بودند که روایی پرسشنامهها بر اساس روایی محتوایی با استفاده از نظر صاحب نظران،صوری بر مبنای دیدگاه تعدادی از جامعه آماری و سازه با روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفتند و پس از اصطلاحات لازم روایی مورد تأیید قرار گرفت و از سوی دیگرپایایی پرسشنامهها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب پرسشنامه استاندارد ارزش رابطه (0/84) و پرسشنامه استاندارد کیفیت رابطه (0/81) و پرسشنامه استاندارد رفتار شهروندی مشتری (0/75) و پرسشنامه استاندارد قدرت رابطه (0/70) برآورد شد. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل بر مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که ارزش رابطه ی مشتری با بانک بر رفتار شهروندی مشتری از طریق متغیرهای کیفیت رابطه و قدرت رابطه تأثیر معناداری دارد که ضریب تأثیر آن با میانجیگری کیفیت رابطه برابر 0/17 و با میانجیگری قدرت رابطه برابر 0/13 میباشد.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: هدف این تحقیق بررسی رابطه بین تعارض کار خانواده با نظام ارزشی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد بود.
روش پژوهش: روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارکنان و مدی چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: هدف این تحقیق بررسی رابطه بین تعارض کار خانواده با نظام ارزشی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد بود.
روش پژوهش: روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارکنان و مدیران شاغل در دانشگاه آزاد اسلامیواحد شهرکرد به تعداد 300 نفر بودند که از طریق فرمول نمونهگیری کوکران تعداد 168 نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد تعارض کار - خانواده کارلسون (2002) و پرسشنامه استاندارد نظام ارزشی شوارتز (1992) بود که روایی پرسشنامهها براساس روایی محتوایی با استفاده از نظر صاحبنظران، صوری بر مبنای دیدگاه تعدادی از جامعه آماری و سازه با روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفتند و پس از اصطلاحات لازم روایی مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگر پایایی پرسشنامهها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای تعارض کار - خانواده کارلسون (2002)، 862/0 و نظام ارزشی شوارتز (1992)، 787/0 برآورد شد و تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل بر ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون با اثر تعدیل انجام گرفت.
یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد بین تعارض کار - خانواده با نظام ارزشی رابطه معنادار منفی وجود دارد (0/05>p).
نتیجهگیری: همچنین نتایج نشان داد که بین تعارض مبتنی بر زمان ، تعارض مبتنی بر فشار و تعارض مبتنی بر رفتار با مولفههای نظام ارزشی ارتباط معناداری منفی دارند (0/05>p) و همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که تعارض کار -خانواده میتوانند نظام ارزشی کارکنان رو پیشبینی کنند.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه اخلاق کار اسلامی با نگرش به تغییر سازمانی در بین کارکنان و مدیران استانداری اصفهان بود. روش پژوهش: روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه اخلاق کار اسلامی با نگرش به تغییر سازمانی در بین کارکنان و مدیران استانداری اصفهان بود. روش پژوهش: روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارکنان و مدیران شاغل در استانداری اصفهان به تعداد 416 در سال1395 تشکیل دادند که از طریق فرمول نمونهگیری کوکران تعداد 370 نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. یافتهها: ابزار پژوهش پرسشنامههای استاندارد اخلاق کار اسلامی علی (1998) و نگرش به تغییر سازمانی دانهام و همکاران (1989) بود که روایی پرسشنامهها بر اساس روایی محتوایی، صوری و سازه مورد بررسی قرار گرفتند و پس از اصطلاحات لازم روایی مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگر پایایی پرسشنامهها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای اخلاق کار اسلامی علی (1998) 873/0 و نگرش به تغییر سازمانی دانهام و همکاران (1989) 772/0 برآورد شد و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی) و آمار استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون) از طریق برنامه نرمافزاری 22 SPSS استفاده شد. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان داد که اخلاق کار اسلامی با نگرش به تغییر سازمانی در استانداری اصفهان رابطه معنیدار دارد (p<0/05).
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: هدف این تحقیق بررسی رابطه بین نظام ارزشی کار کنان سازمان های فرهنگی استان چهار محال و بختیاری با هوش فرهنگی آنها بود.
روش پژوهش: روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارک چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: هدف این تحقیق بررسی رابطه بین نظام ارزشی کار کنان سازمان های فرهنگی استان چهار محال و بختیاری با هوش فرهنگی آنها بود.
روش پژوهش: روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارکنان شاغل در سازمانهای فرهنگی استان چهار محال و بختیاری به تعداد نفر550 تشکیل دادند که از طریق فرمول نمونهگیری کوکران تعداد 242 نفر بهعنوان نمونه از طریق روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد نظام ارزشی شوارتز(1992) و هوش فرهنگی ارلی و آنگ (2003) بودند که روایی پرسشنامهها بر اساس روایی محتوایی با استفاده از نظر صاحب نظران،روایی صوری بر مبنای دیدگاه تعدادی از جامعه آماری و روایی سازه با روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفتند و روایی مورد تائید قرار گرفت و برای پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که مقادیر آن به ترتیب پرسشنامه استاندارد نظام ارزشی شوارتز (1992)، 98/0و هوش فرهنگی ارلی و آنگ (2003)، 93/ بود.تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از روش همبستگی پیرسون انجام گرفت
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که نظام ارزشی با هوش فرهنگی رابطه معنادار مثبت داشت (05/0P<) (496/0 R=). نتایج تحقیق نشان داد مولفههای نظام ارزشی (ارزش قدرت، ارزش پیشرفت، ارزش لذت، ارزش انگیختگی، ارزش خود رهبری، ارزش جهانی بودن، ارزش خیر خواهی، ارزش سنت، ارزش همرنگی و ارزش امنیت) با هوش فرهنگی رابطه معنادار مثبت داشت (05/0P<) و همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که نظام ارزشی میتوانند هوش فرهنگی رو پیشبینی کنند.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: هدف از این پژوهش شناسایی مؤلفههای متقاعدگرانه تبلیغات بیلبورد برای کالاها و خدمات فرهنگی به منظور ارائه الگو بود. در این پژوهش از بین روشهای مرسوم فرآیند فراترکیب به علت گستردگی استفاده و همچنین کامل بودن، از روش هفت مرحلهای بارسو و ساندلوسکی است چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: هدف از این پژوهش شناسایی مؤلفههای متقاعدگرانه تبلیغات بیلبورد برای کالاها و خدمات فرهنگی به منظور ارائه الگو بود. در این پژوهش از بین روشهای مرسوم فرآیند فراترکیب به علت گستردگی استفاده و همچنین کامل بودن، از روش هفت مرحلهای بارسو و ساندلوسکی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مقالات، پژوهشها و پایاننامههایی بود که در راستا و یا در حیطه موضوع پژوهش بین سالهای 1386 تا 1396 انجام شدهاند.
روش پژوهش: نمونهگیری به صورت هدفمند و تمام شماری انجام شد و معیارهایی (معیارهای ورود) همانند: چاپ شدن مقالات و متون و یا برخط بودن آنها، داشتن نتایج کیفی و قرار داشتن در بازه زمانی ذکر شده برای انتخاب منابع در نظر گرفته شد. البته به طور همزمان برخی منابع براساس معیارهایی (معیارهای خروج) همانند: ارائه ندادن اطلاعات کافی در خصوص اهداف تحقیق حاضر، همپوشانی برخی پایاننامه با مقالات مستخرج و چاپ شده از آنها و یا نداشتن الگوی روششناختی حذف گردیدهاند.
یافتهها: مطالعه مرتبط یافت شد که پس از بررسی، 1468 مطالعه به علت ناهماهنگی از نظر عنوان، 429 مقاله از نظر نامناسب بودن از نظر چکیده و 199 مقاله از حیث ناهماهنگی محتوایی با وضوع مورد مطالعه حذف شدند و در نهایت مقالات به 55 مطالعه کاهش پیدا کرد. پس از بررسی اسنادی این مطالعات و کدگذاری آنها با استفاده از روش فراترکیب، الگوی ارائه شده برای تبلیغات بیلبورد برای کالاها و خدمات فرهنگی شامل شاخصهای اصلی مرتبط با "شرایط علّی"؛ پنج شاخص برای مؤلفه "عوامل زمینهای"؛ سه شاخص برای مؤلفه "عوامل مداخلهگر"؛ هفت برای مؤلفه "استراتژیها" و چهار شاخص برای مؤلفه "پیامدها" به دست آمد. لازم است دولت و نهادهای دولتی ضمن اصلاح قوانین و مقررات مربوط به تبلیغات بیلبورد، زمینه حمایت مادی از تبلیغات بیلبورد را فراهم نماید.
نتیجهگیری: اتحادیهها، اصناف از حالت انفعال خارج شده و به طور جدی حمایت و تسهیلگری به عمل آورند و بخش خصوصی نیز تجربیات خود را در سایر حوزهها، به این بخش منتقل نموده و به عنوان یک فرصت سرمایهگذاری خوش آتیه بر آن تمرکز کند. همچنین آیندهپژوهی تبلیغات کالاها و خدمات فرهنگی امری ناگزیر خواهد بود.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: اکران تبلیغات محیطی فرهنگی با استفاده از اصول تبلیغات در سطح شهر منجر به تغییر رفتار و آشنایی بیشتر شهروندان با تکالیف و فرهنگ شهروندی میشود. هدف این مطالعه شناسایی مولفههای موثر در اثربخشی تبلیغات محیطی فرهنگی است .
روش پژوهش: با استفاده از روش تح چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: اکران تبلیغات محیطی فرهنگی با استفاده از اصول تبلیغات در سطح شهر منجر به تغییر رفتار و آشنایی بیشتر شهروندان با تکالیف و فرهنگ شهروندی میشود. هدف این مطالعه شناسایی مولفههای موثر در اثربخشی تبلیغات محیطی فرهنگی است .
روش پژوهش: با استفاده از روش تحقیق ترکیبی در دو فاز کیفی و کمی این مطالعه به ارائه الگوی اثربخشی تبلیغات محیطی فرهنگی میپردازد. در بخش کیفی با استفاده از رویکرد فراترکیب هفت مرحلهای ساندوسکی و باروسو و در بخش کمی چهارده نمونه تبلیغ کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان به منظور ارزیابی مولفههای اثربخشی تبلیغات فرهنگی به 589 نفر جهت تایید یافتههای کیفی ارایه گردید.
یافتهها: پانزده مولفه اصلی مرتبط با "شرایط علّی"؛ یک مولفه اصلی برای مؤلفه "عوامل زمینهای"؛ چهار مولفه اصلی برای مؤلفه "عوامل مداخلهگر"؛ سه مولفه اصلی برای مؤلفه "استراتژیها" و شش مولفه اصلی برای مؤلفه "پیامدها" به دست آمد. در بخش کیفی با ارزیابی بین متخصصان روایی و با استفاده از ضریب کاپای فلیس پایایی معادل با 72 صدم تایید شد و در بخش کمیروایی سوالات با نظر متخصصان تایید و پایایی با استفاده ازآلفای کرونباخ 87 صدم بدست آمد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد مولفههای استفاده از خلاقیت، انتخاب مناسب محتوا، تکرار، محل و موقعیت تبلیغ از جمله عوامل مهم برای ارایه یک تبلیغ فرهنگی اثربخش میباشد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد