-
Article
1 - بررسی اثربخشی آموزش تفکیک پسماند بر ارتقای نگرش محیط زیستی بانوان عضو فرهنگسراهای شهرداری اصفهانEnvironmental Management and Law , Issue 1 , Year , Autumn 2023رشد سریع جمعیت و شهرنشینی، توسعه اقتصادی مستمر، صنعتی شدن و افزایش رفاه زندگی مردم منجر به افزایش تولید پسماندهای جامد شهری شده است. یکی از راهکارهای موثر به منظور تحقق بازیافت، آموزش و نهادینه کردن تفکیک از مبدا پسماندهاست. در این مطالعه، اثربخشی آموزش تفکیک پسماند بر Moreرشد سریع جمعیت و شهرنشینی، توسعه اقتصادی مستمر، صنعتی شدن و افزایش رفاه زندگی مردم منجر به افزایش تولید پسماندهای جامد شهری شده است. یکی از راهکارهای موثر به منظور تحقق بازیافت، آموزش و نهادینه کردن تفکیک از مبدا پسماندهاست. در این مطالعه، اثربخشی آموزش تفکیک پسماند بر نگرش محیطزیستی زنان عضو فرهنگسراهای شهرداری اصفهان مورد بررسی قرار گرفته است. این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ فرایند یک پژوهش اکتشافی دومرحله¬ای یا روش آمیخته (کیفی و کمی) است. مرحله اول این مطالعه ترکیبی، پژوهشی کیفی بود که بستهی آموزشی تفکیک پسماند مبتنی بر تحلیل موضوعی (مضمون) استقرایی تدوین گردید و پس از آن، مرحله کمی تعیین اثربخشی آموزش تفکیک پسماند انجام شد. در بخش کمی، اثربخشی آموزش تفکیک پسماند در قالب یک مطالعه نیمه تجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با استفاده از 60 نفر از زنان عضو فرهنگسراهای شهر اصفهان که به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند، تعیین گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS23 انجام شد. نتایج نشان داد در متغیر نگرش محیطزیستی در هر دو مرحله پسآزمون و پیگیری بین گروه کنترل با گروه آزمایش تفاوت معنیداری مشاهده شد (001/0>p). میانگین نمرات نگرش محیطزیستی در هر دو مرحله پسآزمون و پیگیری در گروه آزمایش بالاتر از گروه کنترل قرار گرفته است. با توجه به نتایج این مطالعه و نیز اهمیت مدیریت پسماند، به دولت و مسئولین ردههای بالای دولتی پیشنهاد میگردد که پشتیبانی مالی جهت برگزاری آموزش¬های محیطزیستی در جامعه را فراهم نمایند. برنامه¬های آموزشی محیطزیستی و مخصوصاٌ آموزش تفکیک پسماند نه تنها باعث کمک به حفظ محیطزیست میگردد بلکه صرفه¬جویی¬های زیادی در مصرف انرژی را به دنبال دارد. Manuscript profile -
Article
2 - تحلیل مضامین مؤثر بر فرهنگ مصرف آب از دیدگاه اسلام (مطالعه کیفی)Journal of Cultural Management , Issue 41 , Year , Autumn 2019مقدمه و هدف پژوهش: یکی از مسائل مهم در اسلام، محافظت ازآب است. تحقیق حاضر نیز به بررسی مؤلفه های فرهنگ اسلامی مؤثر بر مصرف آب پرداخت. روش پژوهش: این پژوهش کیفی و از روش تحلیل مضمون، سبک آتراید- استرلینگ[i]، به منظور تحلیل مضامینی که از مقالات داخلی و متون اسلامی مرتبط ب Moreمقدمه و هدف پژوهش: یکی از مسائل مهم در اسلام، محافظت ازآب است. تحقیق حاضر نیز به بررسی مؤلفه های فرهنگ اسلامی مؤثر بر مصرف آب پرداخت. روش پژوهش: این پژوهش کیفی و از روش تحلیل مضمون، سبک آتراید- استرلینگ[i]، به منظور تحلیل مضامینی که از مقالات داخلی و متون اسلامی مرتبط با آب و الگوی مصرف بدست آمده می باشد. مضامین در سه دسته پایه، سازمان دهنده و فراگیر، جهت دستیابی محقق به شبکه مضامین فرهنگ اسلامی مصرف آب دسته بندی شد. یافتهها: تحلیل ها نشان داد، 4 مضمون فراگیر شامل: باور، هنجار، ارزش و دانش به عنوان مؤلفه های اصلی شبکه، 8 مضمون سازمان دهنده شامل: ایمان به خدا، هنجار اجتماعی، هنجار اخلاقی، هنجار قانونی، هنجار رویه ای، ارتقاء فرهنگ اسلامی جامعه، آب نعمت و امانت الهی، به عنوان اصول فرعی، و در نهایت 34 کد مضمون پایه به عنوان عوامل جز که باید در مصرف آب با تکیه بر فرهنگ اسلامی مد نظر قرار گیرد بدست آمد. نتیجه گیری: نتایج بیانگر آنند ترکیب این چهار مؤلفه، فرهنگ اسلامی مصرف آب جامعه مسلمانان را نشان می دهد. در کشور ما هنوز استفاده مطلوب از آب به شکل یک فرهنگ جایگاه خاص خود را پیدا نکرده، دراین بخش آموزش های ساده اما کاربردی (با محوریت اعتدال، قناعت، پرهیز از اسراف و صرفه جویی) که از طرف دین اسلام مطرح شده می تواند مسلمانان را به الگوی بهینه مصرف آب رهنمون سازد. Manuscript profile -
Article
3 - را بطه دلبستگی شغلی رضایت شغلی تعهد سازمانی وادراک از رفتار شهروندی سازمانی با تسهیم دانش در بین مدیران و معاونان دبیرستانهای دخترانه شهر اصفهانEducational Leadership & administration , Issue 4 , Year , Autumn 1393 -
Article
4 - رابطه بین ابعاد عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی و اعتماد سازمانی در کارکنان دانشگاههای دولتی شهر شیرازEducational Leadership & administration , Issue 5 , Year , Winter 2019پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی و اعتماد سازمانی در کارکنان دانشگاههای دولتی شیراز به مرحله اجرا در آمد. روش پژوهش توصیفی ازنوع همبستگی بود و جامعه آماری را 1300 نفر از کارکنان مرد و زن دانشگاههای دولتی شهر شیراز تشکیل دادند، ک Moreپژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی و اعتماد سازمانی در کارکنان دانشگاههای دولتی شیراز به مرحله اجرا در آمد. روش پژوهش توصیفی ازنوع همبستگی بود و جامعه آماری را 1300 نفر از کارکنان مرد و زن دانشگاههای دولتی شهر شیراز تشکیل دادند، که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای 280 نفر از بین آنها انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری اطلاعات در این پژوهش شامل سه پرسشنامه عدالت سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی و اعتماد سازمانی بود که روایی و پایایی آن در حد مطلوب گزارش شده است. از 280 پرسشنامه توزیع شده 250 عدد آن بازگشت داده شد. دادههای حاصل از پرسشنامهها با استفاده ازضریب همبستگی پیرسون، و مدل معادلات ساختاری در راستای بررسی فرضیهها و پاسخ به سئوال پژوهش بررسی گردید. یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد که بین عدالت رویه ای و مؤلفههای رفتار سازمانی رابطه معناداری وجود ندارد. بین عدالت سازمانی و مؤلفههای آن با اعتماد سازمانی رابطه معنادار وجود دارد. بین عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی (161/0r=) در سطح 05/0 ≤p رابطه معنیدار وجود دارد؛ و بین مؤلفههای رفتار شهروندی سازمانی رابطه معنادار وجود دارد. همچنین الگوی معادلات ساختاری نشان داد که اعتماد به مدیر، عدالت توزیعی و عدالت رویه ای بر اعتماد به سازمان بر حسب شاخصهای برازندگی تأثیر مستقیم دارد و بیشترین تأثیر مربوط به اعتماد به مدیر است و بقیه مسیرها غیرمعنادار بوده اند. Manuscript profile -
Article
5 - الگوی ساختاری تناسب فرد -سازمان و از خود بیگانگی شغلی با رفتارهای تلافی جویانه در بین معلمانEducational Leadership & administration , Issue 4 , Year , Autumn 1392 -
Article
6 - تدوین مدلی برای رابطه بین رضایت شغلی تعهد عاطفی تبعیض و ترک خدمت معلمانEducational Leadership & administration , Issue 4 , Year , Autumn 1390 -
Article
7 - مقایسۀ تحول شناختی دانشجویان در ادراک از معناداری در زندگیKnowledge & Research in Applied Psychology , Issue 1 , Year , Summer 2012هدف پژوهش حاضر، بررسی تحول شناختی در ادراک دانشجویان از معناداری در زندگی براساس ویژگیهای جمعیتشناختی بود. روش پژوهش علّی ـ مقایسهای و جامعۀ آماری تمامی دانشجویان دختر و پسر همۀ دورههای تحصیلی دانشگاههای آزاد اسلامی واحد خوراسگان، علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفها Moreهدف پژوهش حاضر، بررسی تحول شناختی در ادراک دانشجویان از معناداری در زندگی براساس ویژگیهای جمعیتشناختی بود. روش پژوهش علّی ـ مقایسهای و جامعۀ آماری تمامی دانشجویان دختر و پسر همۀ دورههای تحصیلی دانشگاههای آزاد اسلامی واحد خوراسگان، علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی90ـ1389 بود. از بین دانشجویان این سه دانشگاه و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و برحسب فرمول تعیین کوهن و همکاران (2000)، 400 نفر بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامۀ معناداری در زندگی مورگان و فارسیدز (2009) بود. پس از جمعآوری دادهها، با استفاده از آزمون t تکنمونهای، t نمونههای مستقل، تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی توکی، پرسشهای پژوهش بررسی شد. نتایج نشان داد که میانگین همۀ مؤلفههای معناداری در زندگی دانشجویان بجز مؤلفۀ زندگی معنادار، بالاتر از حد متوسط است (05/0 P < )، ولی جنسیت، تأهل، سال تحصیل و نوع دانشگاه بر معناداری دانشجویان تأثیری نداشته است. گروههای سنی و رشتۀ تحصیلی بر معناداری دانشجویان مؤثر بوده است. همچنین نتایج نشان داد که معناداری در زندگی یک سازۀ مستقل نیست و بالا رفتن سن باعث کاهش معناداری در زندگی دانشجویان میشود. Manuscript profile -
Article
8 - تأثیر پاداش و رفتار ارادی بر حمایت سازمانی ادراک شده، تبادل رهبرـ عضو، رفتار شهروندی سازمانی، تعهد عاطفی و عملکرد وظیفۀ کارکنان ستادی آموزش و پرورش شهر اصفهانKnowledge & Research in Applied Psychology , Issue 5 , Year , Winter 2017این پژوهش با هدف بررسی تأثیر پاداش و رفتارهای ارادی بر حمایت سازمانی ادراک شده، تبادل رهبرـ عضو، رفتار شهروندی سازمانی، تعهد عاطفی و عملکرد کارکنان ستادی آموزش و پرورش شهر اصفهان به اجرا درآمد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری آن کلیه کارکنان ستادی نواحی شش Moreاین پژوهش با هدف بررسی تأثیر پاداش و رفتارهای ارادی بر حمایت سازمانی ادراک شده، تبادل رهبرـ عضو، رفتار شهروندی سازمانی، تعهد عاطفی و عملکرد کارکنان ستادی آموزش و پرورش شهر اصفهان به اجرا درآمد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری آن کلیه کارکنان ستادی نواحی ششگانۀ آموزش و پرورش شهر اصفهان بودند که به کمک روش نمونهگیری تصادفی سهمی مبتنی بر حجم، 269 نفر از آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادههای پژوهش، از پرسشنامههای عدالت توزیعی، عدالت رویهای، مشارکت، قدردانی و توجه، پاداشهای احتمالی، تنبیه غیرمحتمل، رفتار شهروندی سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده، تبادل رهبرـ عضو، تعهد عاطفی و عملکرد استفاده شد. دادههای حاصل از پژوهش با روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافتهها نشان داد که عدالت توزیعی، عدالت رویهای، مشارکت، قدردانی و تبادل رهبرـ عضو بر حمایت سازمانی ادراک شده، عدالت توزیعی، پاداشهای محتمل و تنبیه غیرمحتمل و رفتار شهروندی بر تبادل رهبرـ عضو و تبادل رهبرـ عضو و رفتار شهروندی سازمانی نیز بر عملکرد وظیفه، حمایت سازمانی و تعهد عاطفی در سطح (01/0≥P ) تأثیر معنادار دارند. همچنین مدل مفهومی پژوهش برازش گردید. شاخصهای برازش مدل حاکی از تأیید براساس دادههای پژوهش است. Manuscript profile -
Article
9 - تحلیل رابطه بین تعارض بینفردی در کار و صلاحیتهای اجتماعی با تجربه رفتار غیرمدنی براساس الگوی معادلات ساختاریKnowledge & Research in Applied Psychology , Issue 5 , Year , Winter 2014هدف پژوهش حاضر تحلیل رابطه بین تعارض بینفردی در کار و صلاحیتهای اجتماعی (مهارت سیاسی، خودنظارتی و هوش هیجانی) با تجربه رفتار غیرمدنی یا بینزاکتی براساس الگوی معادلات ساختاری بود. روش پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری را همۀ دبیران زن دبیرستانهای دخترانۀ شهر اصفهان در Moreهدف پژوهش حاضر تحلیل رابطه بین تعارض بینفردی در کار و صلاحیتهای اجتماعی (مهارت سیاسی، خودنظارتی و هوش هیجانی) با تجربه رفتار غیرمدنی یا بینزاکتی براساس الگوی معادلات ساختاری بود. روش پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری را همۀ دبیران زن دبیرستانهای دخترانۀ شهر اصفهان در سال تحصیلی 91ـ1390 تشکیل میدادند. از میان آنان 358 نفر به روش نمونهگیری تصادفی مبتنی بر حجم انتخاب شدند. مشارکتکنندگان مقیاس تعارض بینفردی در کار (اسپکتور و جکس، 1998)، سیاهه مهارت سیاسی (فریس و همکاران، 2005)، مقیاس هوش هیجانی (براکت و همکاران، 2006)، مقیاس خودنظارتی (اشنایدر و گانگستد، 1986) و پرسشنامه رفتار غیرمدنی در محیط کار (اُتینت، 2008) را تکمیل کردند. یافتهها نشان داد که بین تعارض با تجربه رفتار غیرمدنی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (05/0 ≥ p )؛ امّا بین صلاحیتهای اجتماعی با تجربه رفتارغیرمدنی رابطه منفی و معنادار وجود دارد (05/0 ≥ P ). نتایج حاصل از الگوسازی معادلات ساختاری نشان داد هوش هیجانی و مهارت سیاسی واسطۀ رابطه بین خودنظارتی و تعارض با تجربه رفتارغیرمدنی است. بهطور کلی این الگو از برازندگی نسبتاً خوبی برخوردار بود. Manuscript profile -
Article
10 - ویژگیهای روانسنجی مقیاس سرمایه روانشناختی مثبت در بین کارکنان ستادی آموزشوپرورش شهر اصفهانKnowledge & Research in Applied Psychology , Issue 4 , Year , Autumn 2018این پژوهش با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس سرمایه روانشناختی مثبت اجرا شد. جامعة آماری این پژوهش را کلیة کارکنان ستادی نواحی ششگانه آموزشوپرورش در سال 1394 تشکیل میدادند که تعداد 325 نفر به روش تصادفی طبقهای مبتنی بر سهم و بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه کوهن، Moreاین پژوهش با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس سرمایه روانشناختی مثبت اجرا شد. جامعة آماری این پژوهش را کلیة کارکنان ستادی نواحی ششگانه آموزشوپرورش در سال 1394 تشکیل میدادند که تعداد 325 نفر به روش تصادفی طبقهای مبتنی بر سهم و بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه کوهن، مانیون و موریسون (2000) بهعنوان نمونه در نظر گرفته شدند و مقیاس سرمایه روانشناختی لوتانز، یوسف و آوولیو (2007) در مورد آنان اجرا گردید. پژوهش در پایایی از ضرایب آلفای کرونباخ و در روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری استفاده نمود. ضرایب آلفای کرونباخ برای مقیاس سرمایه روانشناختی مثبت برابر 89/0 و برای خرده مقیاسهای خوشبینی، امید، تابآوری و خودکارآمدی به ترتیب 70/0، 83/0، 73/0 و 87/0 به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی تک عاملی و چهار عاملی مبتنی بر مدل نظری لوتانز و همکاران نشان داد که مدل چهار عاملی از شاخصهای برازندگی مطلوبتری نسبت به مدل تک عاملی برخوردار است. شاخصهای برازش مطلوب میباشند. همبستگی بین کل مقیاس سرمایه روانشناختی مثبت با عاملهای خوشبینی، امید، تابآوری و خود-کارآمدی به ترتیب 76/0، 87/0، 78/0 و 84/0 است که روایی مطلوبی را نشان میدهد. همبستگی بین عاملها هم بین 41/0 تا 62/0 است که در سطح (01/0P<) معنیدار است. بهمنظور بررسی روایی افتراقی مقیاس سرمایه روانشناختی مثبت، از اجرای همزمان مقیاس رفتار ضد بهرهور استفاده شد؛ نتیجه نشان داد که مقیاس سرمایه روانشناختی مثبت و مقیاس رفتار ضد بهرهور همبستگی منفی (39/0-) دارد. بین سرمایه روانشناختی مثبت کارکنان شش ناحیه آموزشوپرورش، تفاوت معنادار در سطح (05/0>P) وجود ندارد؛ ولی بین سرمایه روانشناختی مثبت کارکنان زن و مرد آموزشوپرورش، تفاوت معنادار در سطح (05/0>P) وجود دارد. بنابر مقادیر بهدستآمده میتوان این مقیاس را دارای روایی و پایایی برای انجام مطالعات آتی در نظر گرفت. Manuscript profile -
Article
11 - بررسی روایی سازه حافظه فعال هیجانی از طریق آموزش بسته شناختی- هیجانی-اجتماعی حافظه فعال دانشآموزان دختر پایه پنجم دبستانهای تهرانKnowledge & Research in Applied Psychology , Issue 4 , Year , Winter 2018این پژوهش با هدف بررسی روایی سازه حافظه فعال هیجانی از طریق آموزش بسته شناختی- هیجانی- اجتماعی حافظه فعال دانشآموزان دختر پایه پنجم دبستانهای تهران اجرا شد. پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعة آماری شامل تمامی دانشآموزان د Moreاین پژوهش با هدف بررسی روایی سازه حافظه فعال هیجانی از طریق آموزش بسته شناختی- هیجانی- اجتماعی حافظه فعال دانشآموزان دختر پایه پنجم دبستانهای تهران اجرا شد. پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعة آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر پایه پنجم شهر تهران در سال تحصیلی 1394-1395 بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای دانشآموزان دارای عملکرد ضعیف حافظه فعال با استفاده از آزمون نرمافزاری حافظه فعال وکسلر (خدادادی، مشهدی و امانی،1388) شناسایی شدند و سپس از میان آنها 40 دانشآموز بهصورت تصادفی انتخاب شده و بهصورت کاملاً تصادفی در دو گروه 20 نفری جایگزین شدند (20 نفر آزمایش، 20 نفر کنترل). آموزش بسته شناختی- هیجانی- اجتماعی حافظه فعال طی 20 جلسه روی گروه آزمایش اجرا گردید. شرکتکنندگان پیش از مداخله و پس از مداخله و دو ماه بعد (پیگیری) به آزمون حافظه فعال هیجانی (لادوسر، سیلک، دال و استاپنکو، کرون هوس و فیلیپس، 2009) پاسخ دادند. دادههای پژوهش با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. طبق نتایج پژوهش آموزش بسته شناختی- هیجانی- اجتماعی حافظه فعال در سطح معناداری عملکرد توجه و حافظه فعال هیجانی را بهبود بخشید (01/0>P)؛ بنابراین حافظه فعال هیجانی از روایی سازه برخوردار است. Manuscript profile -
Article
12 - شناخت رابطه استرس شغلی با رضایت شغلی در بین اعضا هیأت علمی دانشگاههای آزاد و دولتیResearch in Curriculum Planning , Issue 4 , Year , Winter 2010هدف اصلی این پژوهش شناخت رابطۀ استرس شغلی و رضایت شغلی در بین اعضای هیأت علمی دانشگاههای آزاد و دولتی استان فارس بوده است. در این مطالعۀ همبستگی که جامعۀ آماری آن را همۀ اعضای هیأت علمی دانشگاههای آزاد و دولتی استان فارس تشکیل میدادند، براساس جدول تعیین حجم کرجسی و مور Moreهدف اصلی این پژوهش شناخت رابطۀ استرس شغلی و رضایت شغلی در بین اعضای هیأت علمی دانشگاههای آزاد و دولتی استان فارس بوده است. در این مطالعۀ همبستگی که جامعۀ آماری آن را همۀ اعضای هیأت علمی دانشگاههای آزاد و دولتی استان فارس تشکیل میدادند، براساس جدول تعیین حجم کرجسی و مورگان (1970) تعداد 379 نفر بهطور تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها در پژوهش حاضر پرسشنامۀ رضایت شغلی (کندال و هولین، 1969) و پرسشنامۀ محققساختۀ استرس شغلی اعضای هیأت علمی بوده است. بهمنظور تحلیل دادههای گردآوری شده از آمار در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون همبستگی، تحلیل واریانس و رگرسیون به روش همزمان) استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین رضایت شغلی و استرس شغلی همبستگی منفی معناداری (69/0- =R) وجود دارد. میزان استرس شغلی در بین اعضای هیأت علمی دانشگاههای آزاد بالاتر از اعضای دانشگاههای دولتی است. میزان رضایت شغلی در بین اعضای دانشگاههای آزاد پایینتر از اعضای دانشگاههای دولتی است. یافتههای پژوهش حاضر از لحاظ اهداف تشخیصی و مداخلهگرایانه راهگشای تحقیقات مشابه میباشد. Manuscript profile -
Article
13 - میزان کاربرد مؤلفههای مدیریت روابط انسانی توسط مدیران مدارس دوره راهنمایی شهر اصفهان از دیدگاه معلمانResearch in Curriculum Planning , Issue 4 , Year , Winter 2008هدف این پژوهش میزان کاربرد مؤلفههای مدیریت روابط انسانی توسط مدیران مدارس دوره راهنمایی شهر اصفهان از دیدگاه معلمان بود. روش پژوهش توصیفی ـ پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس شهر اصفهان است. حجم نمونه برآورد شده 82 نفر بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشها Moreهدف این پژوهش میزان کاربرد مؤلفههای مدیریت روابط انسانی توسط مدیران مدارس دوره راهنمایی شهر اصفهان از دیدگاه معلمان بود. روش پژوهش توصیفی ـ پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس شهر اصفهان است. حجم نمونه برآورد شده 82 نفر بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه مهارتهای روابط انسانی ریس و برندت بود که روایی و پایایی آن به ترتیب 82/0 و 84/0 بوده است و برای تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از آزمون t یکطرفه و تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد میانگین های بهدست آمده در خصوص هفت مهارت روابط انسانی مدیران ( مهارت ارتباطات، خودآگاهی، خودپذیری، انگیزش، اعتماد، خودآشکارسازی و مدیریت تعارض ) ب یشت ر از سطح متوسط بود و تحلیل آماری تفاوت معناداری را در خصوص میانگین نظرات پاسخگویان در مورد میزان استفاده مدیران از مؤلفههای روابط انسانی تنها در خصوص مؤلفه مدیریت تعارض برحسب جنسیت نشان داد. Manuscript profile -
Article
14 - پیشبینی وفاداری دانشآموزان دختر مدارس غیر دولتی براساس اعتماد، تعهد و رضایت از مدرسهResearch in Curriculum Planning , Issue 2 , Year , Autumn 2009این پژوهش به بررسی توان پیشبینی وفاداری دانشآموزان به مدارس غیردولتی براساس اعتماد به مدرسه، تعهد به مدرسه و رضایت از مدرسه میپردازد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر مدارس غیردولتی نواحی پنجگانه شهر اصفهان در سال تحصیلی 88 ـ1387 تشکیل میدادند که براسا Moreاین پژوهش به بررسی توان پیشبینی وفاداری دانشآموزان به مدارس غیردولتی براساس اعتماد به مدرسه، تعهد به مدرسه و رضایت از مدرسه میپردازد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر مدارس غیردولتی نواحی پنجگانه شهر اصفهان در سال تحصیلی 88 ـ1387 تشکیل میدادند که براساس روش نمونهگیری سهمی و با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کوهن و همکاران (2001)، تعداد 340 نفر از بین آنها انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از چهار پرسشنامه وفاداری هلگسن و نست (2007)، پرسشنامه اعتماد گاربارینو و جانسون (1999)، پرسشنامه تعهد باو و میتزیفریس (2007) و پرسشنامه رضایت گرملر و گوینر (2000) استفاده گردید. روایی صوری و محتوایی ابزارهای استفاده شده در این پژوهش را متخصصان تأیید کردند. یافتههای بهدست آمده نشان داد که بین وفاداری دانشآموزان به مدارس غیردولتی با اعتماد آنها به مدرسه (05/0P < ، 469/0r=)، بین وفاداری دانشآموزان به مدارس غیردولتی و تعهد آنها نسبت به مدرسه (05/0P < ، 276/0r=)، همچنین بین وفاداری دانشآموزان به مدارس غیردولتی با رضایت آنها از مدرسه رابطه وجود دارد (05/0P < ، 517/0=r). از بین متغیرهای اعتماد، تعهد و رضایت فقط متغیرهای اعتماد و رضایت توان پیشبینی وفاداری دانشآموزان به مدارس غیردولتی را دارند و متغیر تعهد توان پیشبینی وفاداری دانشآموزان را ندارد. Manuscript profile -
Article
15 - روشهای تدریس مبتنی بر توسعة آیندهپژوهی در آموزش عالی ایران: مطالعة کیفیResearch in Curriculum Planning , Issue 1 , Year , Summer 2018یکی از وظایف دانشگاهها، توانمندسازی دانشجویان در عرصههای مختلف از جمله شناخت آینده یا آیندهپژوهی است. رشد توانایی آیندهپژوهی دانشجویان میتواند از طریق آموزش در طی سالهای تحصیل بهبود یابد؛ بنابراین میتوان ادعا نمود که یکی از متغیرهای مهم که میتواند بر رشد توانایی Moreیکی از وظایف دانشگاهها، توانمندسازی دانشجویان در عرصههای مختلف از جمله شناخت آینده یا آیندهپژوهی است. رشد توانایی آیندهپژوهی دانشجویان میتواند از طریق آموزش در طی سالهای تحصیل بهبود یابد؛ بنابراین میتوان ادعا نمود که یکی از متغیرهای مهم که میتواند بر رشد توانایی آیندهپژوهی دانشجویان تأثیرگذار باشد، کیفیت روشهای تدریس و یادگیری آنان است. هدف این پژوهش طراحی روشهای تدریس مبتنی بر توسعه آیندهپژوهی در آموزش عالی بود که با شیوه پژوهشی کیفی و با استفاده از راهبرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. در این راستا با استفاده از رویکرد هدفمند و بهکارگیری معیار اشباع نظری، مصاحبههایی نیمهساختاریافته با 14 نفر از اساتید صاحبنظران حوزه برنامه درسی و آیندهپژوهی در دانشگاههای استان فارس انجام شد، برای به دست آوردن اعتبار و روایی دادهها از دو روش بازبینی مشارکتکنندگان و مرور خبرگان غیر شرکتکننده در پژوهش استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها در طی سه مرحله، کدگذاری باز، کدگذاری نظری و کدگذاری انتخابی با کمک نرمافزار MAXQDA12 به مفاهیم مجزا تفکیک شدند و 16 مقولة کلی به دست آمد. این مقاله یافتههای مطالعه را در چارچوب مدل پارادایمی شامل: شرایط علی (4 مقوله)، پدیده محوری (آیندهپژوهی بهعنوان یک رویکرد کلی در تدریس)، راهبردها (3 مقوله)، زمینه (4 مقوله)، شرایط مداخلهگر (2 مقوله) و پیامدها (2 مقوله) تحلیل کرده است. Manuscript profile -
Article
16 - چارچوب مفهومی تدوین بسته آموزشی بازیهای شناختی و عصب روانشناختی کودکان نارساخوانResearch in Curriculum Planning , Issue 1 , Year , Spring 2019هدف کلی پژوهش، بررسی چارچوب مفهومی ساخت بستة آموزشی بازیهای شناختی و عصب روانشناختی برای کودکان نارساخوان از طریق مؤلفههای شناختی و عصب روانشناختی نارساخوانی است. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس همة پژوهشهای انجام گرفته از سال 2001 تا سال 2017 در داخل و خارج Moreهدف کلی پژوهش، بررسی چارچوب مفهومی ساخت بستة آموزشی بازیهای شناختی و عصب روانشناختی برای کودکان نارساخوان از طریق مؤلفههای شناختی و عصب روانشناختی نارساخوانی است. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس همة پژوهشهای انجام گرفته از سال 2001 تا سال 2017 در داخل و خارج از کشور مورد بررسی قرار گرفت. دادهها به روش تحلیل مضمون و با استفاده از نرمافزار Nvivo بررسی شدند.تحلیل دادهها، 8 مضمون سازماندهنده شامل: نقایص شناختی- ادراکی، نقص در مهارتهای حافظه، نقص در توجه، نقص در پردازش واجشناختی، نقص در انسجام مرکزی، نقص در سرعت نامیدن و پردازش، نقص در مهارتهای حرکتی و نقص در کارکردهای اجرایی را آشکار ساخت، همچنین 38 مضمون پایه نیز برای ساخت بستة آموزشی بازیهای شناختی و عصب روانشناختی برای کودکان نارساخوان معرفی گردیده است. بهمنظور روایی و مناسب بودن مضامین مدل پیشنهادی، پرسشنامهای طراحی و بین خبرگانی که دانش و تبحر در حوزة اختلالات یادگیری داشتند توزیع گردید و پایایی کدگذاری با استفاده از روش هولستی مورد تأیید قرار گرفت. Manuscript profile -
Article
17 - رابطه بین اعتماد معلمان به مدیر و سازمان با ادراک آنها از عدالت توزیعی ، رویه ای و تعاملی در شهر اصفهانResearch in Curriculum Planning , Issue 5 , Year , Winter 2010 -
Article
18 - تأثیر آموزش تفکر انتقادی، حل مسأله و فراشناخت بر یادگیری خودراهبر در دانشجویانResearch in Curriculum Planning , Issue 1 , Year , Summer 2011هدف این پژوهش تأثیر آموزش مؤلفههای تفکر انتقادی، حل مسأله و فراشناخت بر یادگیری خودراهبر در دانشجویان بود. جامعۀ آماری پژوهش دانشجویان دانشکدۀ علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان بودند که از بین آنها 50 نفر از دانشجویان، بهطور تصادفی نظاممند بهعنوان نمونه انت Moreهدف این پژوهش تأثیر آموزش مؤلفههای تفکر انتقادی، حل مسأله و فراشناخت بر یادگیری خودراهبر در دانشجویان بود. جامعۀ آماری پژوهش دانشجویان دانشکدۀ علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان بودند که از بین آنها 50 نفر از دانشجویان، بهطور تصادفی نظاممند بهعنوان نمونه انتخاب شدند و سپس بهطور تصادفی به دو گروه گواه و آزمایش تقسیم شدند. گروه آزمایش در زمینۀ تفکر انتقادی، حل مسأله و فراشناخت در 6 جلسه مورد آموزش قرار گرفتند. با توجه به اینکه طرح تحقیق پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود، ابزار اندازهگیری یادگیری خودراهبر (مقیاس فیشر و همکاران، 2001) در دو نوبت قبل و بعد از آموزش تفکر انتقادی، حل مسأله و فراشناخت اجرا شد. دادههای حاصل از پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشاندهندۀ تأثیر معنادار آموزش تفکر انتقادی، حل مسأله و فراشناخت بر میزان یادگیری خودراهبر کل و مؤلفههای آن (خودمدیریتی، رغبت برای یادگیری، خودکنترلی) بود. با توجه به تحلیل دادهها، آموزش تفکر انتقادی، حل مسأله و فراشناخت میزان یادگیری خودراهبر کل و میزان مؤلفههای آن (خودمدیریتی، رغبت برای یادگیری و خودکنترلی) را افزایش میدهد. Manuscript profile -
Article
19 - طراحی نرم افزار آموزشی علوم پنجم ابتدایی مبتنی بر فراشناخت و بررسی تأثیر آن بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزانResearch in Curriculum Planning , Issue 5 , Year , Winter 2013هدف این پژوهش تأثیر نرمافزار طراحی شده با رویکرد فراشناخت بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی و روش انجام آن، شبه تجربی از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری، دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهر کرمانشاه را که در سال تحصیلی 90 ـ 89 در Moreهدف این پژوهش تأثیر نرمافزار طراحی شده با رویکرد فراشناخت بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی و روش انجام آن، شبه تجربی از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری، دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهر کرمانشاه را که در سال تحصیلی 90 ـ 89 در مدارس این شهر مشغول بودند در بر میگیرد که شامل 12192 نفر است. 105 نفر از دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه انگیزش تحصیلی (ISM) و آزمون پیشرفت تحصیلی است. یافتهها نشان داد که بین نمرات انگیزش تحصیلی دانشآموزان گروههای آزمایش و گواه، تفاوت معناداری وجود دارد. یافتههای پیرامون مؤلفههای فرعی انگیزش تحصیلی بیانگر این است که میان نمرات دانشآموزان گروههای آزمایش و گواه در مؤلفه «گرایش به پیشرفت»، «اتکا به نفس»، «قدرت طلبی»، «هدف مداری»، «پاداش مادی» تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین بین میزان یادگیری دانشآموزان گروههای آزمایش و گواه تفاوت معناداری وجود دارد. ولی بین میزان یادداری دانشآموزان دو گروه تفاوت معناداری یافت نشد. Manuscript profile -
Article
20 - تأثیر نرمافزار آموزشی طراحی شده بر مبنای فراشناخت بر خود ـ راهبری دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی شهر کرمانشاهResearch in Curriculum Planning , Issue 5 , Year , Winter 2011هدف این پژوهش بررسی تأثیر نرم افزار طراحی شده با رویکرد فراشناخت بر خود ـ راهبری دانشآموزان دوره ابتدایی و روش انجام آن، شبه تجربی از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل است. جامعهی آماری دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی شهر کرمانشاه را که در سال تحصیلی 90 ـ 89 در م Moreهدف این پژوهش بررسی تأثیر نرم افزار طراحی شده با رویکرد فراشناخت بر خود ـ راهبری دانشآموزان دوره ابتدایی و روش انجام آن، شبه تجربی از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل است. جامعهی آماری دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی شهر کرمانشاه را که در سال تحصیلی 90 ـ 89 در مدارس این شهر مشغول به تحصیل بودند در بر میگیرد که 12192 نفر است. 105 نفر از دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای به عنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامهی خود ـ راهبری فیشر است. یافتهها نشان میدهد که بین نمرات خود ـ راهبری دانشآموزان گروههای آزمایش و گواه، تفاوت معناداری وجود دارد. یافتههای پیرامون مؤلفههای فرعی خود ـ راهبری بیانگر این است که که میان نمرات دانشآموزان گروههای آزمایش و گواه در مؤلفهی خود ـ مدیریتی، رغبت در یادگیری و خود ـ کنترلی تفاوت معناداری وجود دارد. Manuscript profile -
Article
21 - مدل یابی معادلات ساختاری رابطه بین یادگیری خودراهبر، سبکهای یادگیری و راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی درس زبان انگلیسی دانشآموزان پیش دانشگاهی مدارس دولتی شهر اصفهانResearch in Curriculum Planning , Issue 2 , Year , Autumn 2016این پژوهش با هدف مدل یابی معادلات ساختاری رابطه بین یادگیری خودراهبر، سبکهای یادگیری و راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی درس زبان انگلیسی دانش آموزان پیش دانشگاهی مدارس دولتی شهر اصفهان به اجرا درآمد. روش آن توصیفی از نوع علّی ـ همبستگی بود. با روش نمونه گیری تصادفی ط Moreاین پژوهش با هدف مدل یابی معادلات ساختاری رابطه بین یادگیری خودراهبر، سبکهای یادگیری و راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی درس زبان انگلیسی دانش آموزان پیش دانشگاهی مدارس دولتی شهر اصفهان به اجرا درآمد. روش آن توصیفی از نوع علّی ـ همبستگی بود. با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، حجم نمونه370 نفر (168پسر و 202 دختر) انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامههای یادگیری خودراهبر، سبکهای یادگیری و راهبردهای یادگیری بودند. پس از جمعآوری دادهها برای تحلیل، درسطح آمار استنباطی از نرم افزارSPSS نسخه 18 ، ماتریس همبستگی و برای تعیین برازش مدل علّی، از نرم افزار ایموس استفاده شد. یافته ها نشان داد که سبک های یادگیری و راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی رابطه دارد. مدل طراحی شده در پژوهش براساس الگوی معادلات ساختاری برازش گردید و شاخص برازش تطبیقی (CFI) 937/.، شاخص برازندگی تطبیقی مقتصد (PCFI) 711/. و جذر واریانس خطای تقریب (RMSEA) 067/0 به دست آمد که نشان داد مدل دارای برازش خوبی بوده است. یافته های مدل معادلات ساختاری در پژوهش نشان داد که یادگیری خودراهبر و سبک های یادگیری به طور مستقیم و غیر مستقیم و راهبردهای یادگیری فقط به طور مستقیم بر پیشرفت تحصیلی تأثیر دارند. راهبردهای یادگیری بیشترین تأثیر را بر پیشرفت تحصیلی دارد Manuscript profile -
Article
22 - بررسی نقش مؤلفههای شایستگی مرتبط با فناوری در برنامه درسیResearch in Curriculum Planning , Issue 5 , Year , Winter 2019هدف این پژوهش بررسی نقش مؤلفههای شایستگی مرتبط با فناوری در برنامه درسی بود. این پژوهش در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون، مؤلفههای شایستگی مرتبط با فناوری از مقالات و اسناد شناسایی و با استفاده از نرمافزار Maxqda12 کدگذاری و با Moreهدف این پژوهش بررسی نقش مؤلفههای شایستگی مرتبط با فناوری در برنامه درسی بود. این پژوهش در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون، مؤلفههای شایستگی مرتبط با فناوری از مقالات و اسناد شناسایی و با استفاده از نرمافزار Maxqda12 کدگذاری و با روش آتراید استرلینگ قالب مضامین طراحی شد. انتخاب نمونه، از طریق نمونهگیری هدفمند انجام و تا سر حد اشباع (22 مقاله) ادامه یافت. بهمنظور تعیین روایی محتوایی از نظر خبرگان و برای سنجش پایایی، از ضریب هولستی (818/0) بهره گرفته شد. در روش کمی، از نوع توصیفی- پیمایشی، ابتدا پرسشنامة اولیه ساخته شد و روایی محتوایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید و آگاهان خبره مورد تأیید قرار گرفت. پایایی آن نیز با روش آلفای کرونباخ به مقدار 85/0 تأیید شد، پرسشنامه نهایی پس از اجرا در میان هنرآموزان هنرستانهای فنی و حرفهای با کمک نرمافزار SPSS19 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. حجم نمونه در بخش کمی طبق فرمول کوکران 384 نفر در نظر گرفته شد. از نتایج بخش کیفی دو مؤلفه دانش و مهارت استخراج شد و یافتههای بخش کمی نشان داد نقش مؤلفه دانش با (365/12= t و 01/0>p) و مؤلفه مهارت با (229/5= t و 01/0>p) شایستگیهای مرتبط با فناوری در برنامه درسی بیشازحد متوسط است. نتایج آزمون فریدمن نقش مؤلفه دانش از شایستگیهای مرتبط با فناوری در برنامه درسی را بالاتر از نقش مهارت نشان داد. Manuscript profile -
Article
23 - طراحی الگوی اجرایی برنامه درسی دانشگاه کلاس جهانی در آموزش عالی ایران بر مبنای نظریه داده بنیادResearch in Curriculum Planning , Issue 2 , Year , Autumn 2020پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی اجرایی برنامه درسی دانشگاه کلاس جهانی در آموزش عالی ایران بر مبنای نظریه داده بنیاد انجام شد. در این پژوهش از روش کیفی داده بنیاد و با رویکرد سیستماتیک منسوب به اشتراوس و کوربین و منطق پارادایمی استفاده شد. حوزۀ این پژوهش شامل همۀ متون و گز Moreپژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی اجرایی برنامه درسی دانشگاه کلاس جهانی در آموزش عالی ایران بر مبنای نظریه داده بنیاد انجام شد. در این پژوهش از روش کیفی داده بنیاد و با رویکرد سیستماتیک منسوب به اشتراوس و کوربین و منطق پارادایمی استفاده شد. حوزۀ این پژوهش شامل همۀ متون و گزارشهای موجود به سازمان ملل در مورد کشورهایی از قبیل مالزی، قطر، عربستان و چین برای درخواست بررسی و راهاندازی دانشگاه در سطح جهانی بوده است. نمونهگیری از روش نظری و با توجه به نوع کدگذاری صورت گرفت. تحلیل دادهها بر مبنای سه مرحلۀ کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شد. یافتهها با 137 مفهوم در 46 مقوله فرعی و 19 مقولۀ اصلی دستهبندی شد. درنهایت نظریۀ اولیه الگوی اجرایی برنامه درسی دانشگاه کلاس جهانی برای آموزش عالی ایران بهصورت الگوی مفهومی و خط سیر داستان تدوین شد. Manuscript profile -
Article
24 - تدوین و اعتباریابی بستۀ آموزش یادگیری خودراهبر و تعیین اثربخشی آن بر اشتیاق تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانشجویانResearch in Curriculum Planning , Issue 1 , Year , Summer 2021هدف این پژوهش، تدوین و اعتباریابی بستۀ آموزشی یادگیری خودراهبر و تعیین اثربخشی آن بر اشتیاق تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشجویان بود. مطالعه حاضر بصورت تلفیقی (ترکیبی) و در قالب یک طرح اکتشافی (ابتدا روش کیفی و سپس روش کمی است). بهمنظور شناسایی مؤلفههای خودراهبر در این پ Moreهدف این پژوهش، تدوین و اعتباریابی بستۀ آموزشی یادگیری خودراهبر و تعیین اثربخشی آن بر اشتیاق تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشجویان بود. مطالعه حاضر بصورت تلفیقی (ترکیبی) و در قالب یک طرح اکتشافی (ابتدا روش کیفی و سپس روش کمی است). بهمنظور شناسایی مؤلفههای خودراهبر در این پژوهش از روش کیفی تحلیل مضمون استفاده شده است. تحلیل مضمون روشی برای شناخت تحلیل و گزارش الگوهای موجود در دادههای کیفی است. روش کار در بخش کمی پژوهش بهصورت شبهآزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با پیگیری 3 ماهه با گروه کنترل است. جامعۀ آماری پژوهش را همۀ دانشجویان پسر جدیدالورود دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر اصفهان در سال تحصیلی 1396-1395 که تعداد آنان 275 نفر در رشتههای مختلف بود، تشکیل میدهند که از این تعداد بر اساس فراخوان اعلام شده، 36 نفر دانشجو، داوطلب شرکت در دوره آموزشی شدند و دانشجویان داوطلب، به روش تصادفی ساده در دو گروه 18 نفره آزمایش و کنترل گمارش گردیدند. ابزارهای پژوهش شامل بستۀ آموزشی مبتنی بر مؤلفههای یادگیری خودراهبر، پرسشنامۀ سرزندگی تحصیلی حسینچاری و دهقانیزاده (1391) و پرسشنامۀ اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران (2007) بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد و یافتهها نشان داد که تفاوت میانگین نمرات در همۀ متغیرهای پژوهش شامل اشتیاق تحصیلی و ابعاد آن و سرزندگی تحصیلی در دو گروه آزمایش و کنترل در مرحلۀ پسآزمون و پیگیری معنیدار شده است (001/0 p<) میزان تأثیر بستۀ آموزشی بر افزایش اشتیاق تحصیلی در مرحلۀ پسآزمون برابر با 5/54 درصد و در مرحلۀ پیگیری برابر با 4/44 درصد بود. همچنین میزان تأثیر این بسته بر افزایش سرزندگی تحصیلی در مرحلۀ پسآزمون برابر با 3/48 درصد و در مرحلۀ پیگیری برابر با 33 درصد بود. Manuscript profile -
Article
25 - شناسایی روشها و مؤلفههای تدریس و تدوین الگوی تفسیری آن بر مبنای تجارب زیستۀ معلمان در کشف استعداد علوم تجربی دانشآموزان ابتداییResearch in Curriculum Planning , Issue 1 , Year , Autumn 2022هدف پژوهش، شناسایی روشها و مؤلفههای تدریس و تدوین الگوی تفسیری آن بر مبنای تجارب زیستۀ معلمان در کشف استعداد علوم تجربی دانشآموزان ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 99-98 بود. روش تحقیق، کیفی از نوع پدیدارشناسی و جامعۀ آماری شامل کلیۀ معلمان پایۀ چهارم ابتدایی شهر اصفه Moreهدف پژوهش، شناسایی روشها و مؤلفههای تدریس و تدوین الگوی تفسیری آن بر مبنای تجارب زیستۀ معلمان در کشف استعداد علوم تجربی دانشآموزان ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 99-98 بود. روش تحقیق، کیفی از نوع پدیدارشناسی و جامعۀ آماری شامل کلیۀ معلمان پایۀ چهارم ابتدایی شهر اصفهان و نمونه شامل 68 نفر بودکه با روش نمونهگیری هدفمند و تا مرحلۀ اشباع از بین معلمان مجرب، خوشذوق و توانمند در زمینۀ شناسایی و استعدادیابی دانشآموزان و با معرفی ادارات نواحی ششگانۀ آموزش و پرورش انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبۀ نیمه ساختاریافته بود. در این روش تحلیل دادهها بر اساس هفت مرحلۀ کلایزی انجام شد. برای سنجش روایی یافتهها، از روایی محتوایی و برای سنجش پایایی، از روش پنل متخصصان استفاده شد؛ بدین روش که از تعداد5 نفر از استادان مجرب و متخصص در حوزۀ استعدادیابی تحصیلی، پس از بررسی کارشناسی، فرایند رفت و برگشتی، بازبینی و انجام اصلاحات ، تأیید نهایی اخذ گردید. اعتباربخشی این الگو با ارجاع به هر نمونه و پرسیدن دربارۀ یافتهها انجام شد. به طور کلی نتایجشان داد؛ الگوی تدریس پیشنهادی شامل 4 روش (روشهای فراشناخت، کارگاهی، کاوشگری و آزمایشگاهی) و16مؤلفه (دریافت، پردازش، نگهداری، انتقال اطلاعات، نمونهسازی، توصیف، استقرا، قیاس، پژوهش، ارائه، فعالیت و کار، مشارکت، طبیعت، تخیل، مشاهده و کنجکاوی) است. با شناسایی ابعاد و مؤلفههای الگوی تدریس ارائه شده، میتوان معلمان را در ارائۀ روشهای فعال تدریس متناسب با شیوههای شناسایی استعداد دانشآموزان، توانمند نمود. Manuscript profile -
Article
26 - یادگیری خود راهبر در کلاس های چند پایهResearch in Curriculum Planning , Issue 1 , Year , Summer 2005 -
Article
27 - مدل اخلاق حرفه ای معطوف به بهبود روابط کار در بین کارکنان شرکت فولاد مبارکه اصفهانJournal of Industrial Strategic Management , Issue 1 , Year , Summer 2015پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل اخلاق حرفهای معطوف به بهبود روابط کار کارکنان شرکت فولاد مبارکه اصفهان به اجرا در آمد. روش پژوهش از لحاظ جمع آوری اطلاعات پیمایشی واز نظربررسی اجزاء مدل همبستگی وجامعه آماری آن کلیه کارکنان زن و مرد به تعداد 5000 نفر بود که با روش نمونهگیری خ Moreپژوهش حاضر با هدف بررسی مدل اخلاق حرفهای معطوف به بهبود روابط کار کارکنان شرکت فولاد مبارکه اصفهان به اجرا در آمد. روش پژوهش از لحاظ جمع آوری اطلاعات پیمایشی واز نظربررسی اجزاء مدل همبستگی وجامعه آماری آن کلیه کارکنان زن و مرد به تعداد 5000 نفر بود که با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی و با کمک فرمول کوکران 357 نفر از آنان انتخاب و به منظور جمعآوری دادههای پژوهش در بین آنان پرسشنامه محقق ساخته بهبود روابط کارتوزیع شد. پایایی ابزار از طریق آلفای کرونباخ 96/0و ضرایب همبستگی اسپیرمن-براون و گاتمن بهترتیب97/0و96/0 بهدست آمد. روایی سازه پرسشنامه با کمک تحلیل عاملی محاسبه وتأیید شد. دادهها پس ازجمعآوری با استفاده از t تک نمونه ای، آزمون فریدمن و تحلیل واریانس چندراهه و با استفاده از نرمافزار SPSSنسخه19 وAmos تحلیل شد. یافتههای بهدست آمده با سطح معناداری 001/0=p نشان داد که رعایت اخلاق حرفهای (422/60=t) و ابعاد آن در بهبود روابط کار نقشی بالاتر از حد متوسط(میانگین فرضی3) داشته است. نمرات نقش اخلاق حرفهای در بهبود روابط کار بر حسب متغیرهای وضعیت تأهل و محل کار معنیدار بوده است. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی که با نرم افزار Amos انجام گرفت نشان داد بیشترین و کمترین ضریب تأثیر بتا به ترتیب مربوط به ارتباط آزاد اندیشی و کمک کردن به دیگران با اخلاق حرفهای در بهبود روابط کار میباشد. بهطورکلی ارتباط بین کلیه ابعاد با اخلاق حرفهای برحسب شاخص های برازش مدل معنیدار بوده است. بعد از تأیید مدل تحلیل عاملی به وسیله معادلات ساختاری، مدل پیشنهادی نیز مورد تأیید قرار گرفت. Manuscript profile -
Article
28 - بررسی و ارائه راهکارهای افزایش مشارکت کارکنان در توسعه همه جانبه شرکت ذوب آهن اصفهانJournal of Industrial Strategic Management , Issue 1 , Year , Spring 2013امروزه مشارکت کارکنان به عنوان یکی از اعجاز بر انگیزترین رویکردهای توسعه منابع انسانی در جهت توسعه و بالندگی سازمانی مورد توجه قرار گرفته است. این پژوهش با هدف بررسی و ارائه راهکارهای افزایش مشارکت کارکنان برای توسعه همه جانبه شرکت ذوب آهن اصفهان به مرحله اجرا در آمده ا Moreامروزه مشارکت کارکنان به عنوان یکی از اعجاز بر انگیزترین رویکردهای توسعه منابع انسانی در جهت توسعه و بالندگی سازمانی مورد توجه قرار گرفته است. این پژوهش با هدف بررسی و ارائه راهکارهای افزایش مشارکت کارکنان برای توسعه همه جانبه شرکت ذوب آهن اصفهان به مرحله اجرا در آمده است. و با کمک 8 عامل مؤثر در افزایش مشارکت کارکنان که شامل نظام پیشنهادات، حلقههای کیفیت، تیمهای خودگردان، کار تیمی، شورای کاری(شورای اسلامی کار)، مالکیت کارکنان، آزادی صنعتی و مذاکرات دسته جمعی بوده مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه سرپرستان و کارشناسان شرکت ذوبآهن اصفهان و حجم نمونه برابر با 327 نفر می باشد که به روش نمونه گیری تصادفی ساده برگزیده شدند. گردآوری داده ها و اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که حاوی 45 سؤال بسته پاسخ بوده، صورت گرفته است. پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ، اسپیرمن براون و گاتمن به ترتیب برابر 93/0، 76/0 و 76/0 محاسبه شد و برای روایی و اعتبار پرسشنامه، از روایی صوری، محتوایی و سازه بهره گرفته شد. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی(فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی( آزمون t تک نمونهای، آزمون فریدمن، ضریب همبستگی، تحلیل مسیر(مدل معادلات ساختاری) و آزمون Tسوبل) انجام گرفته است. نتایج این پژوهش نشان داده است که راهکارهای افزایش مشارکت کارکنان با استفاده از نظام پیشنهادات، حلقههای کیفیت، تیمهای خودگردان، کار تیمی، شورای کاری(شورای اسلامی کار)، مالکیت کارکنان، آزادی صنعتی و مذاکرات دسته جمعی بالاتر از سطح متوسط بوده است. از بین راهکارهای پیشنهاده شده بالاترین میانگین با 13/4 مربوط به مالکیت کارکنان و پایینترین میانگین با 73/3 مربوط به تیمهای خودگردان بوده است. بر اساس آزمون فریدمن، میانگین رتبه بندی راهکارهای افزایش مشارکت کارکنان برای توسعه همه جانبه شرکت ذوب آهن اصفهان، مالکیت کارکنان 68/5 بالاترین رتبه و حلقههای کیفیت با 68/3 پایینترین رتبه را به خود اختصاص داده است. نتایج حاصل بین مجموعه رتبههای راهکارهای افزایش مشارکت کارکنان در سطح 01/0>p معنیدار بوده و مقدار خیدو برابر با 706/118 به دست آمده است. Manuscript profile -
Article
29 - ساخت و بررسی ویژگی های روانسنجی فرم فارسی آزمون نرم افزاری حافظه فعال هیجانی حسنی در دانش آموزان دختر پایه پنجمJournal of Educational Psychology , Issue 2 , Year , Autumn 2018چکیده هدف پژوهش حاضر ساخت و بررسی ویژگی های روانسنجی آزمون نرم افزاری حافظه فعال هیجانی حسنی است که مجموعاً در نمونه ای متشکل از 80 دانش آموز دختر پایه پنجم دبستان های دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 1396-1395 با دو روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و هدفمند انجام شده Moreچکیده هدف پژوهش حاضر ساخت و بررسی ویژگی های روانسنجی آزمون نرم افزاری حافظه فعال هیجانی حسنی است که مجموعاً در نمونه ای متشکل از 80 دانش آموز دختر پایه پنجم دبستان های دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 1396-1395 با دو روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و هدفمند انجام شده است. این آزمون دارای 8 بلوک است که هر بلوک شامل 12 تمرین است، که برای هر آزمودنی 3 بلوک به تصادف اجرا می گردد و محرک ها دارای تعدادی چهره با بار هیجانی و علامت می باشند. جهت بررسی ویژگی های روانسنجی از ضریب پایایی باز آزمایی با فاصله زمانی 20 روز استفاده شد که ضرایب همبستگی در دامنه 68/0 تا 75/0 قرار دارد، همچنین روایی آزمون با شیوه روایی محتوایی و ملاکی از طریق مقایسه "گروه های متباین" انجام شد. گروه اول شامل 20 دانش آموز بهنجار و گروه دوم شامل20 دانش آموز دارای نقص حافظه فعال و تنظیم شناختی هیجانی پایین است که با استفاده از دو آزمون حافظه فعال وکسلر و تنظیم شناختی هیجان کودکان گارنفسکی شناسایی شدند. که نتایج مقایسه آماری میانگین دو گروه در قسمت های مختلف آزمون، تفاوت معناداری را بین عملکرد این دو گروه نشان داد(001/0=p). بنابراین آزمون نرم افزاری حافظه فعال هیجانی حسنی از پایایی و روایی مطلوبی برخوردار است و می توان آن را برای سنجش حافظه فعال هیجانی در مطالعات روانشناسی در همین محدوده سنی به کاربرد. Manuscript profile -
Article
30 - ساختار عاملی، روایی، پایایی و هنجاریابی مقیاس معلم مثبت ارییلماز در دانشآموزان دختر پایه دهم دوره دوم متوسطهJournal of Instruction and Evaluation , Issue 2 , Year , Autumn 2022در ادبیات، ویژگیهای معلمان مثبت در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته و بیشتر بر روابط مثبت معلم و دانشآموز متمرکز است. هدف پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی، روایی، پایایی و هنجاریابی مقیاس معلم مثبت است. از بین جامعه آماری با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله Moreدر ادبیات، ویژگیهای معلمان مثبت در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته و بیشتر بر روابط مثبت معلم و دانشآموز متمرکز است. هدف پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی، روایی، پایایی و هنجاریابی مقیاس معلم مثبت است. از بین جامعه آماری با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، 280 نفر از دانشآموزان دختر پایه دهم دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1398به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه معلم مثبت ارییلماز (2017) پاسخ دادند. پژوهش در پایایی از ضرایب آلفای کرونباخ، گاتمن و اسپیرمن- براون و در روایی از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. نتایج نشان داد که ضرایب آلفای کرونباخ برای مقیاس معلم مثبت برابر73/0 و برای خرده مقیاسهای جلب رضایتمندی نیازهای دانشآموزان برای شایستگی ، برقراری روابط مثبت با دانشآموزان، تفهیم کردن مطالب به دانشآموزان، برونگرا بودن، حمایت از تجارب فعال دانشآموزان و حمایت از مشارکت دانشآموزان در کلاس به ترتیب 95/0، 83/0، 82/0، 88/0، 94/0 و 91/0 بوده است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی گویههای مقیاس معلم مثبت نشان داد که این مقیاس دارای شش عامل با شاخصهای برازش مطلوب مقیاس میباشد. Manuscript profile -
Article
31 - ساختار عاملی، روایی، پایایی و هنجاریابی مقیاس خشونت معلم (دانشآموزان دبیرستانها و پیش دانشگاهیهای شهر گچساران)Journal of Instruction and Evaluation , Issue 2 , Year , Autumn 2017هدف پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی، روایی، پایایی و هنجاریابی مقیاس خشونت معلم در بین دانشآموزان دبیرستانها و پیشدانشگاهیهای شهر گچساران بود. این پژوهش از نوع مطالعات روانسنجی است. از بین جامعه آماری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 374 نفر از دانشآموزان Moreهدف پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی، روایی، پایایی و هنجاریابی مقیاس خشونت معلم در بین دانشآموزان دبیرستانها و پیشدانشگاهیهای شهر گچساران بود. این پژوهش از نوع مطالعات روانسنجی است. از بین جامعه آماری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 374 نفر از دانشآموزان دبیرستانی و پیش دانشگاهی گچساران، به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای خشونت معلم پیشکین و همکاران(2014) و رفتارهای تلافی جویانه معلم نادی و الصفی(1392) پاسخ دادند. پژوهش در پایایی از ضرایب آلفای کرونباخ، اسپیرمن براون و در روایی از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که ضرایب آلفای کرونباخ برای مقیاس خشونت معلم برابر90/0 و برای خرده مقیاسهای فیزیکی، تمسخر کردن، عیبجویی، ستم کردن و جنسی به ترتیب 87/0، 79/0، 85/0، 72/0، 77/0 بوده است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی گویههای مقیاس خشونت معلم نشان داد که این مقیاس دارای پنج عامل با شاخصهای برازش مطلوب مقیاس میباشد(05/0<p). همچنین این مقیاس یک ابزار تشخیصی است که میتواند میزان خشونت معلمان را در مدارس و نواحی آموزشی به کمک آن تعیین کرد. Manuscript profile -
Article
32 - اثر بخشی آموزش مداخله شناختی-هیجانی-اجتماعی حافظه فعال بر بهبود تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان دختر پایه پنجم دبستانهای تهرانJournal of Instruction and Evaluation , Issue 4 , Year , Autumn 2020این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مداخله شناختی-هیجانی-اجتماعی حافظه فعال بر بهبود تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان دختر دارای عملکرد ضعیف در حافظه فعال اجرا شد. پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموز Moreاین پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مداخله شناختی-هیجانی-اجتماعی حافظه فعال بر بهبود تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان دختر دارای عملکرد ضعیف در حافظه فعال اجرا شد. پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر پایه پنجم شهر تهران در سال تحصیلی 1396-1395بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای دانشآموزان دارای عملکرد ضعیف حافظه فعال با استفاده از آزمون نرم افزاری حافظه فعال وکسلر شناسایی شدند و سپس از میان آنها 40 دانشآموز به صورت تصادفی انتخاب شده و به صورت کاملاً تصادفی در دو گروه 20 نفری جایگزین شدند (20 نفر آزمایش، 20 نفر کنترل). آموزش مداخله شناختی-هیجانی-اجتماعی حافظه فعال طی 20 جلسه روی گروه آزمایش اجرا گردید. شرکت کنندگان پیش از مداخله و پس از مداخله و دو ماه بعد (پیگیری) به مقیاس تنظیم شناختی هیجان پاسخ دادند. دادههای پژوهش با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. طبق نتایج پژوهش آموزش بسته شناختی-هیجانی-اجتماعی حافظه فعال در سطح معناداری عملکرد تنظیم شناختی هیجان را بهبود بخشید(001/0=P). Manuscript profile -
Article
33 - ویژگیهای روانسنجی مقیاس تجارب عاطفی مثبت و منفی اسپین در دانشآموزان دختر پایه سوم دبیرستانهای تهرانJournal of Instruction and Evaluation , Issue 4 , Year , Winter 2016هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی (پایایی و روایی) و هنجاریابی مقیاس تجارب عاطفی مثبت و منفی اسپین در نمونهای متشکل از 401 دانشآموز دختر پایه سوم دبیرستانهای دولتی تهران در سال تحصیلی 1394-1393 با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای براساس فرمول تعیین حجم نمون Moreهدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی (پایایی و روایی) و هنجاریابی مقیاس تجارب عاطفی مثبت و منفی اسپین در نمونهای متشکل از 401 دانشآموز دختر پایه سوم دبیرستانهای دولتی تهران در سال تحصیلی 1394-1393 با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای براساس فرمول تعیین حجم نمونه کوهن و همکاران(2001) انجام شده است. جهت بررسی ویژگیهای روانسنجی از ضریب آلفای کرونباخ، روایی همزمان(مقیاس عواطف مثبت و منفی پاناس) و روایی سازه استفاده شد و پایایی مقیاس تجارب عاطفی مثبت و منفی اسپین با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ، گاتمن و اسپیرمن-براون به ترتیب برای عواطف مثبت 84/0، 7/0، 8/0 و عواطف منفی 78/0، 65/0، 74/0 بدست آمد. همچنین روایی همزمان آزمون(همبستگی با مقیاس عواطف مثبت و منفی پاناس) برای عواطف مثبت و منفی به ترتیب 87/0و 83/0 محاسبه شد و نتایج تحلیل عاملی نشان داد که این مقیاس دارای دو عامل با شاخصهای برازش مطلوب است. بنابراین مقیاس تجارب عاطفی مثبت و منفی اسپین از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است و میتوان آن را به عنوان یک ابزار تشخیصی مناسب به کار برد. Manuscript profile -
Article
34 - مدل ساختاری تاثیر پیشایندهای نگرش های سازمانی بر نیت ترک خدمت کارکنانJournal of Modern Management Engineering , Issue 4 , Year , Autumn 1401یکی از نگرانیهای سازمانی در عرصه منابع سازمانی ترک خدمت کارکنان کلیدی شهرداری با توجه به ظرفیت دانشی آنها است. پژوهش فعلی با هدف تعیین مدل ساختاری تاثیر پیشایندهای نگرش سازمانی بر نیت ترک خدمت کارکنان اجرا شد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه رضایت شغلی، انزوای شغلی، فر Moreیکی از نگرانیهای سازمانی در عرصه منابع سازمانی ترک خدمت کارکنان کلیدی شهرداری با توجه به ظرفیت دانشی آنها است. پژوهش فعلی با هدف تعیین مدل ساختاری تاثیر پیشایندهای نگرش سازمانی بر نیت ترک خدمت کارکنان اجرا شد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه رضایت شغلی، انزوای شغلی، فرسودگی شغلی، رضایت شغلی، خودکارآمدی و نیت ترک خدمت بود. جامعه آماری کارکنان شهرداری اصفهان بودند که از بین آن ها 376 نفر به شیوه در دسترس انتخاب شدند. دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری پس از بررسی پیشفرضهای نرمالیتی داده ها و خطی بودن رابطه متغیرها از طریق بسته نرمافزار آماری در علوم اجتماعی و تحلیل ساختارهای گشتاوری (ایموس) تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد بین انزوای شغلی با خودکارآمدی، بین رضایت شغلی و فرسودگی، خودکارآمدی با رضایت شغلی و فرسودگی شغلی، و رضایت شغلی با فرسودگی و نیت ترک خدمت ، و فرسودگی شغلی با نیت ترک خدمت در سطح اطمینان رابطه معنی دار وجود دارد (01/0p<). نقش میانجی متغیرهای خودکارآمدی، فرسودگی و رضایت شغلی در رابطه انزوای شغلی و نیت ترک خدمت و رابطه خودکارآمدی و نیت ترک خدمت مورد تایید قرار گرفتند(01/0p<). نتایج مدلسازی معادله ساختاری نشان داد که انزوای شغلی با نیت ترک خدمت توسط خودکارآمدی شغلی میانجیگری میشود و خودکارآمدی و رضایت شغلی به طور منفی بر ترک خدمت تاثیر دارند(01/0p<). شاخص کای اسکوئر نسبی برابر با 14/3، شاخص تطبیقی توکر لویس برابر با 907/0 و ریشه دوم میانگین مربعات برابر با 066/0 نشان دادند مدل پژوهش از برازش مناسب برخوردار است. Manuscript profile -
Article
35 - اثربخشی بسته آموزشی مهارتهای استدلال و تفکر یانگ بر بیثباتی خلق و خو و ادراک شایستگی اجتماعی در کودکان دارای اختلال نقص توجه- بیش فعالیJournal of Educational Psychology , Issue 57 , Year , Spring 2024پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بسته آموزشی مهارتهای استدلال و تفکر یانگ بر بیثباتی خلق و خو و ادراک شایستگی اجتماعی در کودکان دارای اختلال نقص توجه- بیش فعالی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کن More
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بسته آموزشی مهارتهای استدلال و تفکر یانگ بر بیثباتی خلق و خو و ادراک شایستگی اجتماعی در کودکان دارای اختلال نقص توجه- بیش فعالی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کودکان 8 تا 12 سال دارای علائم اختلال نقص توجه-بیش فعالی بودندکه در پاییز 1400 به مراکز تخصصی کاردرمانی شهر اصفهان مراجعه کرده بودند. از میان آنها 30 کودک به شیوه هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره (آزمایش و کنترل) قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل چک لیست تنظیم هیجان (شیلدز و کیکتی، 1998) و مقیاس شایستگی اجتماعی (پرندین، 1385) بود. گروه آزمایش طی 8 جلسه 60 دقیقهای تحت آموزش مهارتهای استدلال و تفکر یانگ قرار گرفتند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه های تکراری تحلیل شد. نتایج حاکی از تأثیر معنادار و باثبات بستهی مهارت های تفکر و استدلال یانگ بر بیثباتی خلق و خو و ادراک شایستگی اجتماعی بود (001/0>p). بنابراین میتوان برای کاهش بیثباتی خلق و خو و بهبود شایستگی اجتماعی کودکان دارای اختلال نقص توجه-بیش فعالی از بسته آموزشی مهارتهای تفکر و استدلال یانگ استفاده نمود.
Manuscript profile