آموزش زبان انگلیسی به روش تکلیف-محور برمبنای تکنولوژی در دوره های انگلیسی برای اهداف ویژه: تمرکز بر استراتژی های فراشناختی خواندن و درک مطلب در دانشجویان ایرانی
Subject Areas : Journal of Language, Culture, and Translation
مهناز
شعله
1
(گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا، شهرضا، ایران)
محمد رضا
طالبی نژاد
2
(گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا، شهرضا، ایران)
محسن
شاهرخی
3
(گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا، شهرضا، ایران)
Keywords: جهانی شدن, انگلیسی برای اهداف ویژه, یادگیری زبان انگلیسی به کمک فن آوری, استراتژی های فراشناختی خواندن و درک مطلب, آموزش زبان انگلیسی به روش تکلیف-محور,
Abstract :
دستاوردهای روشهای آموزش زبان به کمک فن آوری یا آموزش زبان به روش تکلیف-محور در یادگیری و آموزش زبان، به ویژه در دورههای انگلیسی برای اهداف ویژه در دنیای جهانی شده، ایجاب می نماید که آموزش زبان انگلیسی تکلیف-محور مبتنی بر فن آوری و تکالیف آنلاین به گونهای طراحی شوند که به طور مناسب در برنامه های زبان تخصصی اعمال شوند. در مجموع، 87 فراگیر زبان تخصصی به یک گروه کنترل (دریافت کننده زبان تخصصی تکلیف-محور) و یک گروه آزمایش (دریافت کننده زبان تخصصی تکلیف-محور با استفاده از فن آوری) اختصاص داده شدند. یک پرسشنامه راهبردهای فراشناختی خواندن توسط پژوهشگران اصلاح و ترجمه شد. همچنین، یک پرسشنامه نگرش نسبت به رایانه برای اطمینان از اینکه آیا شرکت کنندگان گروه آزمایش علاقه مند به یادگیری از طریق فناوری هستند یا خیر استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS 24 انجام شد. راهبردهای فراشناختی مهارت خواندن و درک مطلب فراگیران از طریق مجموعه ای از تحلیل واریانس ترکیبی بین آزمودنی ها (SPANOVA) مقایسه و تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین روشهای استفاده شده در دو گروه و زمان اثر متقابل معنا داری وجود دارد، یعنی هر دو گروه کنترل و آزمایش تغییری در نمره راهبردهای فراشناختی خواندن و درک مطلب در دو دوره زمانی نشان دادند، اگرچه گروه کنترل عملکرد منفی داشتند، یعنی شرکت کنندگان گروه کنترل کاهش جزئی را در نمرات راهبردهای فراشناختی مهارت خواندن و درک مطلب نشان دادند. علاوه بر این، یافته ها نشان داد که در حالی که از نظر راهبردهای فراشناختی مهارت خواندن بین دو گروه کنترل و آزمایش تفاوت مشاهده شد، اما این تفاوت از نظر آماری معنی دار تلقی نشد. به عبارت دیگر، تفاوت معنا داری در راهبردهای فراشناختی مهارت خواندن برای هر دو گروه وجود نداشت، اما گروه آزمایش افزایش میانگین نمرات را نشان داد. فراگیران گروه آزمایش به هیچ سطح متفاوتی از راهبردهای فراشناختی مهارت خواندن در مقایسه با همتایان خود در گروه کنترل نرسیدند. با این وجود، از آنجایی که مطالب کتاب درسی از انتشارات "سمت" در طول یک ترم تحصیلی به فراگیران ارائه میشد، این مطالعه نشان داد که یک ترم تحصیلی زمان کافی برای کار و بهبود راهبردهای فراشناختی در مهارت خواندن و درک مطلب نیست.