• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - طراحی و ساخت بازی جدی موسیقیایی رایانه‌ای برای بهبود مولفه‌های توجه در دو وجه شنیداری و دیداری کودکان دارای اختلال نقص توجه- بیش فعالی: طرح آزمایشی موردی
        ریحانه پناهی فر زهره رافضی حسین اسکندری
        هدف این پژوهش طراحی و ساخت بازی جدی موسیقیایی رایانه ای برای بهبود مولفه های توجه در دو وجه شنیداری و دیداری کودکان دارای اختلال نقص توجه-بیش فعالی بود. ابتدا براساس پیشینه پژوهشی و نظر متخصصان، محتوای بازی طراحی، تدوین و اعتباریابی شد، سپس به منظور بررسی اثربخشی بازی، چکیده کامل
        هدف این پژوهش طراحی و ساخت بازی جدی موسیقیایی رایانه ای برای بهبود مولفه های توجه در دو وجه شنیداری و دیداری کودکان دارای اختلال نقص توجه-بیش فعالی بود. ابتدا براساس پیشینه پژوهشی و نظر متخصصان، محتوای بازی طراحی، تدوین و اعتباریابی شد، سپس به منظور بررسی اثربخشی بازی، از روش اکتشافی تک موردی استفاده شد. بدین منظور یک کودک واجد اختلال نقص توجه - بیش فعالی جهت انجام مداخله انتخاب شد و میزان توجه وی در 5 مولفه توجه انتخابی، توجه متمرکز، توجه مداوم، توجه متناوب و توجه تقسیم شده در دو وجه شنیداری و دیداری با استفاده از آزمون رایانه ای توجه (IVA-2)، قبل از مداخله و پس از مداخله (انجام بازی جدی طراحی شده به مدت 2 هفته یک ساعت در هرروز) مورد سنجش قرار گرفت. نتایج حاصل از بررسی اثربخشی بازی جدی ساخته شده نشان دهنده ی بهبود دو مؤلفه ی توجه انتخابی و توجه متمرکز در وجوه شنیداری و دیداری کودک دارای اختلال نقص توجه- بیش فعالی بود، اما بهبود مؤلفه های دیگر توجه از جمله توجه مداوم، توجه متناوب و توجه تقسیم شده فقط در وجه شنیداری نمایان شد. علاوه براین، یافته های این پژوهش نشان داد که بازی جدی ساخته شده بر مولفه های توجه شنیداری، نسبت به مؤلفه های توجه دیداری اثر معنادار و مثبت تری داشته است (05/0>P ). پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی مبتنی بر شکوفایی ویژه دانش‌آموزان سه سال اول دبستان
        مرتضی پردل حسین کارشکی مجید پاکدامن
        شکوفایی مفهوم جدیدی است که رسالت آن، ایجاد رفتار سازنده و ارتقاء بهزیستی همچون افزایش هیجان مثبت، تعهد و مجذوبیت، روابط مثبت با دیگران، احساس معنای زندگی، موفقیت و پیشرفت در کنار آموزش دروس دانش آموزان در کلاس و مدرسه به‌عنوان مکانی مناسب جهت فراگیری ارزش‌ها و هنجارها ا چکیده کامل
        شکوفایی مفهوم جدیدی است که رسالت آن، ایجاد رفتار سازنده و ارتقاء بهزیستی همچون افزایش هیجان مثبت، تعهد و مجذوبیت، روابط مثبت با دیگران، احساس معنای زندگی، موفقیت و پیشرفت در کنار آموزش دروس دانش آموزان در کلاس و مدرسه به‌عنوان مکانی مناسب جهت فراگیری ارزش‌ها و هنجارها است. این پژوهش با هدف، ساخت و اعتباریابی بسته آموزشی مبتنی بر شکوفایی ویژه دانش آموزان سه سال اول دبستان انجام گردید. روش این پژوهش برای مرحله طراحی و ساخت بسته آموزشی، روش طراحی ابزار با رویکرد ترکیبی اکتشافی متوالی بود. برای بررسی روایی بسته آموزشی، از روش روایی محتوایی به شیوه کیفی و کمّی با حضور 20 متخصص حوزه مثبت‌گرایی و از دو ضریب نسبی روایی محتوا و شاخص روایی محتوا استفاده شد. حداقل و حداکثر میزان 85/0 و 1 محاسبه شد. شاخص روایی محتوا برای کل بسته 84/0 به دست آمد. نتایج نشان داد بسته آموزشی مبتنی بر شکوفایی برای دانش آموزان سه سال اول دبستان از روایی محتوایی مناسبی بهره مند است و روایی و پایایی لازم را برای کاربردهای آموزشی و پژوهشی دارد. به عبارتی بسته آموزشی تدوین شده توان ارتقاء شکوفایی یادگیرندگان را در سیستم‌های آموزشی دارا می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - اثربخشی درمان شناختی-رفتاری خانواده محور بر سازش خانواده کودکان دارای اختلال وسواسی-جبری
        زیور آریاصدر ایران داوودی عبدالکاظم نیسی مهناز مهرابی زاده
        اختلال وسواس-جبری یک بیماری روانی شدید و طولانی مدت که با رنج قابل ملاحظه و افت عملکرد همراه است. هدف پژوهش اثربخشی درمان شناختی-رفتاری خانواده محور بر سازش خانواده کودکان دارای اختلال وسواسی-جبری بود. طرح پژوهش از نوع روش نیمه آزمایشی طرح تک موردی (تک آزمودنی) بود. جام چکیده کامل
        اختلال وسواس-جبری یک بیماری روانی شدید و طولانی مدت که با رنج قابل ملاحظه و افت عملکرد همراه است. هدف پژوهش اثربخشی درمان شناختی-رفتاری خانواده محور بر سازش خانواده کودکان دارای اختلال وسواسی-جبری بود. طرح پژوهش از نوع روش نیمه آزمایشی طرح تک موردی (تک آزمودنی) بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کودکان دارای اختلال در محدوده سنی 7 تا 12سال مراجعه کننده به مراکز مشاوره و کلینیک های روانپزشکی شهر اهواز در زمستان 1398 (مراحل پیگیری فروردین1399) بودند. نمونه ها به روش نمونه گیری در دسترس چهارکودک (و مادران شان) انتخاب و تحت مداخله درمانی شناختی- رفتاری خانواده -محور در 12 جلسه قرارگرفتند. در این پژوهش از مقیاس های وسواس-اجباری ییل براون کودک (Cahil & et al, 1997) و مقیاس سازش وتاثیر خانواده کودک (Calvocoressi & et al, 1999) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های ترسیم دیداری یا تحلیل نمودار گرافیکی، شاخص تغییر پایا و درصد بهبودی استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد شاخص پایا در مرحله درمان و پیگیری برای سازش خانواده معنی دار می باشد (05/0p<). درصد بهبودی کلی نیز نشان داد اثربخشی درمان شناختی-رفتاری خانواده - محور بر سازش خانواده درکودکان دارای اختلال بر اساس طبقه بندی بلانچارد برای چهار کودک در مرحله درمان و پیگیری، در طبقه درمان موفق قرارگرفت. پس این درمان می تواند بر سازش خانواده کودکان دارای اختلال وسواسی- جبری سودمند و کارآمد باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - ارائه مدلی برای بررسی تأثیر مؤلفه‌های بزرگسالی در حال ظهور بر بهزیستی روان‌شناختی جوانان با میانجی‌گری خودپنداره
        پردیس بناءبهبهانی رضا قربان جهرمی بیتا نصرالهی فرهاد جمهری
        بزرگسالی در حال ظهور، دوره جدید رشدی است که مؤلفه‌های آن بر عوامل مختلف روان‌شناختی افراد تأثیر می‌گذارد. هدف این پژوهش، ارائه مدلی برای بررسی تأثیر مؤلفه‌های بزرگسالی در حال ظهور بر بهزیستی روان‌شناختی جوانان با میانجی‌گری خودپنداره بود. این پژوهش یک مطالعه توصیفی با ط چکیده کامل
        بزرگسالی در حال ظهور، دوره جدید رشدی است که مؤلفه‌های آن بر عوامل مختلف روان‌شناختی افراد تأثیر می‌گذارد. هدف این پژوهش، ارائه مدلی برای بررسی تأثیر مؤلفه‌های بزرگسالی در حال ظهور بر بهزیستی روان‌شناختی جوانان با میانجی‌گری خودپنداره بود. این پژوهش یک مطالعه توصیفی با طرح همبستگی در چارچوب مدل‌های علی بود. 395 نفر (51 درصد مرد) در محدوده سنی 18 الی 25 سال از میان مراکز آموزشی شهر اهواز (در سال تحصیلی 98-99) که به‌صورت در دسترس انتخاب شدند، به سیاهه ابعاد بزرگسالی در حال ظهور آرنت (Reifman, Arnett, & Colwell, 2007)، مقیاس بهزیستی روان‌شناختی ریف (Ryff, 1989) و آزمون خودپنداره بک (Beck, Steer, Epstein, & Brown, 1990) به‌صورت آنلاین پاسخ دادند. از روش تحلیل مسیر برای تحلیل نتایج استفاده شد. نتایج، خودپنداره متوسط و بهزیستی روان‌شناختی بالاتر از متوسط را نشان داد. نتایج، تأثیر مستقیم مثبت معنادار قوی مؤلفه‌های بزرگسالی در حال ظهور بر خودپنداره (اکتشاف هویت: 272/0؛ فرصت‌ها/ خوش‌بینی: 210/0؛ بی‌ثباتی/ منفی بودن: 318/0؛ تمرکز بر دیگران 245/0؛ تمرکز بر خود 230/0؛ احساس بینابینی: 213/0) و خودپنداره بر بهزیستی روان‌شناختی 799/0 (01/0>p) را تأیید کرد. همچنین، بی‌ثباتی/منفی بودن 247/0 (01/0>p)، اکتشاف هویت 217/0 (05/0>p) و فرصت‌ها/ خوش‌بینی 205/0 (05/0>p) با میانجی‌گری خودپنداره بر بهزیستی روان‌شناختی تأثیر داشتند. نتایج نشان داد افراد با تجربه بزرگسالی در حال ظهور، صاحب خودپنداره بهتری شده‌اند و به همین دلیل بهزیستی روان‌شناختی در آن‌ها بهبودیافته است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تأثیر روان‌درمانی مثبت (PPT) بر نشانه‌های افسردگی و عزت‌ نفس زنان چاق
        فاطمه سعادت بین جواهری منصور حکیم جوادی رضا سلطانی شال
        چاقی به عنوان یک بیماری همه گیر یکی از علل اصلی بروز اختلالات روانشناختی در افراد چاق است. بنابراین هدف این پژوهش بررسی اثربخشی روان درمانی مثبت بر کاهش نشانه های افسردگی و افزایش عزت نفس زنان چاق بود. بدین منظور از طرح چند خط پایه چندگانه با دوره پیگیری استفاده شد. برا چکیده کامل
        چاقی به عنوان یک بیماری همه گیر یکی از علل اصلی بروز اختلالات روانشناختی در افراد چاق است. بنابراین هدف این پژوهش بررسی اثربخشی روان درمانی مثبت بر کاهش نشانه های افسردگی و افزایش عزت نفس زنان چاق بود. بدین منظور از طرح چند خط پایه چندگانه با دوره پیگیری استفاده شد. برای انجام پژوهش ابتدا از بین افراد متقاضی که در پی اطلاعیه ای در فضای مجازی مبنی بر برگزاری جلسات رواندرمانی مثبت جهت کاهش آسیب های روانشناختی ناشی از چاقی تماس گرفته بودند 4 نفر که دارای نشانه های افسردگی و عزت نفس پایین بودند انتخاب شدند، که درنهایت 3 شرکت کننده تا انتها همکاری نموند. ابتدا برای هرکدام از شرکت کنندگان به صورت تصادفی بین 2 تا 4 جلسه خط پایه برگزار شد. ارزیابی ها با استفاده از پرسشنامه های افسردگی ) (Goldberg,1972 و عزت نفس ( (Cooper Smith, 1967، جلسات مداخله و مرحله پیگیری انجام گرفت. داده ها به کمک تحلیل دیداری، رسم نمودار، شاخص آمار توصیفی ومحاسبه درصد بهبودی ارایه گردید. نتایج نشان داد روان درمانی مثبت در کاهش نشانه های افسردگی و افزایش عزت نفس زنان چاق مؤثر بوده. مداخلات روان درمانی مثبت می تواند افکار مثبت را جایگزین افکار منفی در افراد چاق نماید که این امر موجب بهبود افسردگی و افزایش عزت نفس در آنها می شود. همچنین نتایج پیگیری یک دوره پیگیری سه ماهه نشان داد رواندرمانی مثبت بر افسردگی همچنان برقرار است درحالی که نمرات عزت نفس شرکت کنندگان کاهش یافته بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - مدل معادلات ساختاری تأثیر سرزندگی تحصیلی بر خلاقیت با نقش واسطه‌ گری سواد‌ رایانه‌ای دانشجویان
        مهتاب یکانی ارسلان خان محمدی علی اصغر عباسی اسفجیر
        هدف پژوهش مدل‌یابی روابط ساختاری سرزندگی تحصیلی بر خلاقیت با نقش واسطه‌ای و سواد رایانه‌ای دانشجویان می‌باشد. طرح پژوهش توصیفی و به شیوه مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران در رشته‌های علوم انسانی بود. با استفاده ا چکیده کامل
        هدف پژوهش مدل‌یابی روابط ساختاری سرزندگی تحصیلی بر خلاقیت با نقش واسطه‌ای و سواد رایانه‌ای دانشجویان می‌باشد. طرح پژوهش توصیفی و به شیوه مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران در رشته‌های علوم انسانی بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تعداد ۳۸۴ نفر به عنوان نمونه جهت شرکت در این پژوهش انتخاب شدند و پرسشنامه های سرزندگی تحصیلی Dehghanizadeh & Hosseinchari (2012) خلاقیت شناختی Abedi (1993) و سواد رایانه ای Bagherpour, Abolmaali & Saif (2016) را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از مدل‌یابی معادلات ساختاری به کمک نرم‌افزارهای SPSSV19 و LISRELV8.80 استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که سرزندگی تحصیلی اثرمستقیم و معنی داری بر سواد رایانه ای (51/0) و خلاقیت شناختی (48/0) داشت همچنین سرزندگی تحصیلی به واسطه سواد رایانه ای اثر غیرمستقیم و معنی داری بر خلاقیت شناختی (63/0) داشت. نتایج نشان داد که مدل یابی روابط ساختاری سرزندگی تحصیلی بر خلاقیت شناختی با نقش واسطه گری سواد رایانه ای دانشجویان برازش دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - رابطه حمایت سرپرست از نیازهای اساسی روان‌شناختی و ارضای نیازهای روان‌شناختی با انگیزش شغلی در کارکنان ستادی و عملیاتی شرکت بهره‌بردای نفت و گاز مارون
        نوری کعب عمیر نسرین ارشدی علی حریزاوی
        هدف از این پژوهش بررسی رابطه حمایت سرپرست از نیازهای اساسی روان شناختی و ارضای نیازهای روان شناختی با انگیزش شغلی در کارکنان ستادی و عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون بود. شرکت کنندگان در این پژوهش شامل 246 نفر بودند که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدن چکیده کامل
        هدف از این پژوهش بررسی رابطه حمایت سرپرست از نیازهای اساسی روان شناختی و ارضای نیازهای روان شناختی با انگیزش شغلی در کارکنان ستادی و عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون بود. شرکت کنندگان در این پژوهش شامل 246 نفر بودند که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از؛ مقیاس حمایت از نیازها در محیط کار (تافولین و استنلینگ، 2018)، مقیاس ارضای نیازها در محیط کار (تافولین و استنلینگ، 2018)، و مقیاس انگیزش شغلی چندبُعدی (گاگنه و همکاران، 2015). ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق مدل‌یابی معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرم‌افزار AMOS-24 انجام گرفت. همچنین، به منظور مقایسه مدل پیشنهادی در بین کارکنان ستادی و عملیاتی، از روش تحلیل الگویابی معادلات ساختاری چندگروهی در نرم افزار AMOS-24 استفاده شد. یافته‌ها نشان‌دهنده برازش مطلوب الگوی پیشنهادی با داده‌ها بود. نتایج نشان داد که حمایت سرپرست از نیازهای اساسی روان شناختی کارکنان بر ارضای نیازهای روان شناختی، انگیزش خودمختار، انگیزش کنترل شده و بی انگیزگی آنان اثر مستقیم و معنی داری دارد (01/0p<). نتایج همچنین از تأثیر غیرمستقیم حمایت سرپرست از نیازهای اساسی روان‌شناختی بر انگیزش خودمختار، انگیزش کنترل شده و بی انگیزگی از طریق ارضای نیازهای روان شناختی حمایت کرد (001/0p<). علاوه بر این، یافته‌ها نشان‌دهنده تفاوت معنی‌دار الگو در کارکنان ستادی و عملیاتی بود (01/0p<). پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - پیش‌بینی نشانگان جسمانی از طریق فشارزاهای شغلی و سازمانی، خودتنظیمی و اختیار
        ریحانه قاسم پورفارسانی علی مهداد
        این مطالعه با هدف پیش‌بینی نشانگان جسمانی از طریق فشارزاهای شغلی و سازمانی، خودتنظیمی و اختیار در کارکنان بانک کشاورزی استان اصفهان به اجرا در آمد. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان سازمان مذکور بود که از میان آنان تعداد 320 نفر به عنوان نمونه به صورت در چکیده کامل
        این مطالعه با هدف پیش‌بینی نشانگان جسمانی از طریق فشارزاهای شغلی و سازمانی، خودتنظیمی و اختیار در کارکنان بانک کشاورزی استان اصفهان به اجرا در آمد. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان سازمان مذکور بود که از میان آنان تعداد 320 نفر به عنوان نمونه به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه اصلاح شده فشارزاهای شغلی و سازمانی (Razmjo & Naami, 2006)، پرسشنامه نشانگان جسمانی (Jex & Spector, 1999)، پرسشنامه اختیار ( Hackman & Oldham, 1975) و پرسشنامه خود‌تنظیمی (Bandy & Moore, 2010) بود، و نتایج حاصله با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین فشارزاهای شغلی و سازمانی با نشانگان جسمانی همبستگی مثبت معنادار و بین خود‌تنظیمی و اختیار با نشانگان جسمانی همبستگی منفی معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون گام به‌گام نشان داد که متغیر فشارزاهای شغلی به میزان 08/0 واحد متغیر نشانگان جسمانی را پیش‌بینی و در گام دوم با اضافه شدن متغیر فشارزاهای سازمانی، این دو متغیر فشارزاهای شغلی و سازمانی به میزان 10/0 واحد متغیر نشانگان جسمانی را پیش‌بینی می‌کند که به معنی پیش‌بینی 10 درصد از تغییرات متغیر ملاک توسط دو متغیر پیش بین می‌باشد. براساس یافته ها می‌توان چنین نتیجه‌گیری نمود که افزایش فشارزاهای شغلی و سازمانی سبب تشدید نشانگان جسمانی و افزایش خود‌تنظیمی و اختیار سبب کاهش بروز نشانگان جسمانی می‌گردد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - اعتباریابی رزومه ویدئویی به منظور سنجش شایستگی‌های دانشجویان براساس نظریه تعمیم‌پذیری
        علیرضا زارعی ابراهیم علیزاده اباصلت خراسانی
        هدف این پژوهش اعتباریابی رزومه ویدئویی براساس برآورد پایایی نمره ارزیابان هنگام سنجش شایستگی‌های دانشجویان در رزومه ویدئویی بود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی در سال 1398 بوده‌اند که از میان این افراد 30 چکیده کامل
        هدف این پژوهش اعتباریابی رزومه ویدئویی براساس برآورد پایایی نمره ارزیابان هنگام سنجش شایستگی‌های دانشجویان در رزومه ویدئویی بود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی در سال 1398 بوده‌اند که از میان این افراد 30 نفر به صورت تصادفی هدفمند به منظور تهیه رزومه ویدئویی انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری استفاده در این تحقیق پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته سه سوالی با طیف درجه‌بندی نگاره‌ای در هفت سطح بود که اعتبار محتوای آن 82/0 برآورد شده است. داده‌ها براساس نظریه تعمیم‌پذیری بر مبنای طرح دووجهی متقاطع تحلیل شدند. نتایج نشان داد که به ترتیب هدف اندازه‌گیری و تعامل مؤلفه ارزیابان با هدف اندازه‌گیری بیشترین سهم واریانس نمره مشاهده شده را به خود اختصاص داده‌اند و 67 درصد از واریانس نمره مشاهده شده مربوط به واریانس واقعی است و علاوه بر این نمره‌های مشاهده شده ضرایب تعمیم‌پذیری و اتکاپذیری بالای 0.7 است که قابل‌قبول‌اند. کاربرد یافته‌های این پژوهش در کانون‌های ارزیابی و گزینش کارجویان و دانشجویان در مراحل استخدامی و گزینش برای شغل و تحصیل است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - اثربخشی آموزش مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر افزایش علائم خودکنترلی در کودکان 8-6 ساله مبتلا به اختلال نارسایی توجه ـ بیش فعالی: پژوهش مورد منفرد
        فرناز اکوان مهرداد کلانتری
        این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر افزایش علائم خودکنترلی در کودکان 8-6 ساله مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی انجام شد. روش این پژوهش مطالعه مورد منفرد از نوع طرح A-B بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان 8-6 ساله دارای اختلال نارسایی ت چکیده کامل
        این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر افزایش علائم خودکنترلی در کودکان 8-6 ساله مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی انجام شد. روش این پژوهش مطالعه مورد منفرد از نوع طرح A-B بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان 8-6 ساله دارای اختلال نارسایی توجه-بیش‌فعالی در سال تحصیلی 96-1395 بودند. نمونه‌گیری با روش هدفمند انجام شد و 4 کودک دارای اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی، به تشخیص روانپزشک و با استفاده از DSM-V و پرسشنامه تشخیص علائم بیش فعالی (Conners, 1969) انتخاب گردیدند و پس از ثبت داده‌های خط پایه، طی 8 جلسه 45 دقیقه‌ای مورد مداخله قرار گرفتند. در نهایت پس از یک‌ماه از پایان مداخله، داده‌های مرحله پیگیری جمع‌آوری شدند. ابزار سنجش شامل پرسشنامه معلم و والد (Conners, 1990) و پرسشنامه خودکنترلی کودکان (Kendall and Wilcox, 1979) بودند. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل درون موقعیتی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بررسی و تحلیل دیداری یافته‌ها نشان داد که مداخله بر روی سه آزمودنی از چهار آزمودنی پژوهش موثر بوده است و آموزش کارکردهای اجرایی بر افزایش علائم خودکنترلی در کودکان 8-6 ساله مبتلا به اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی تاثیر داشته است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - شناسایی و اولویت‌بندی مؤلفه‌های سازمانی کیفیت زندگی کاری پرستاران شاغل در بخش مراقبت از بیماران مبتلا به کووید-19 در اصفهان
        مهناز احمدی زهره موسوی پروانه خراسانی
        هدف این پژوهش شناسایی و اولویت‌بندی مؤلفه‌های سازمانی کیفیت زندگی کاری پرستاران بخش مراقبت از بیماران مبتلا به کووید-19 در اصفهان بود. روش پژوهش از نوع آمیخته بود که در بخش کیفی، از روش تحلیل محتوا و در بخش کمی از روش توصیفی- پیمایشی استفاده گردید. جامعه آماری شامل پرست چکیده کامل
        هدف این پژوهش شناسایی و اولویت‌بندی مؤلفه‌های سازمانی کیفیت زندگی کاری پرستاران بخش مراقبت از بیماران مبتلا به کووید-19 در اصفهان بود. روش پژوهش از نوع آمیخته بود که در بخش کیفی، از روش تحلیل محتوا و در بخش کمی از روش توصیفی- پیمایشی استفاده گردید. جامعه آماری شامل پرستاران بخش مراقبت از بیماران مبتلا به کووید-19 در بیمارستان‌های شهر اصفهان بود. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا به شیوه هدفمند با 12 نفر از پرستاران مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد و در بخش کمی 300 نفر از پرستاران به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، به اولویت‌بندی مؤلفه‌های شناسایی شده با استفاده از آزمون فریدمن پرداخته شد. داده‌ها از طریق آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم‌افزار spss-24 توصیف و تحلیل شدند. مؤلفه‌های سازمانی مؤثر بر کیفیت زندگی کاری پرستاران به این ترتیب شناسایی و اولویت‌بندی شدند: احساس بی‌عدالتی در بخش و بیمارستان، جو همکاری و صمیمت شغلی در بخش و بیمارستان، کیفیت ارتباطات شغلی با مدیران و همکاران بالادست، آگاهی از خطر و احساس خطر در محیط کار، ایمنی محیط کار، تقسیم متناسب وظایف شغلی پرستاران بخش، آموزش و نظارت بر رعایت اصول ایمنی، آموزش اثربخش و مرتبط با ویروس کووید-19. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        12 - تاثیر خودمهارگری بر بهزیستی هیجانی با میانجی‌گری شفقت خود و تنظیم هیجان در بیماران سرطانی
        مریم عابدینی بهمن اکبری عباس صادقی سامره اسدی مجره
        بیماری سرطان بر جنبه های مختلف کیفیت زندگی بیمار از جمله وضعیت روحی، روانی، اجتماعی و اقتصادی تاثیر دارد. هدف این پژوهش ارزیابی مدل تاثیر خودمهارگری بر بهزیستی هیجانی با میانجی گری شفقت خود و تنظیم هیجان در بیماران سرطانی بود. روش اجرای این پژوهش توصیفی و طرح پژوهش همبس چکیده کامل
        بیماری سرطان بر جنبه های مختلف کیفیت زندگی بیمار از جمله وضعیت روحی، روانی، اجتماعی و اقتصادی تاثیر دارد. هدف این پژوهش ارزیابی مدل تاثیر خودمهارگری بر بهزیستی هیجانی با میانجی گری شفقت خود و تنظیم هیجان در بیماران سرطانی بود. روش اجرای این پژوهش توصیفی و طرح پژوهش همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه پژوهش شامل تمامی بیماران سرطانی در سال 1399می باشد. نمونه پژوهش شامل 200 نفر(زن و مرد) از بیماران سرطانی در بیمارستان امام حسین(ع) شهر تهران بود که به شکل نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع آوری داده از مقیاس خودمهارگریet al, 2004) (Tangney,، فرم کوتاه مقیاس شفقت خود (Raes et al, 2011)، پرسشنامه تنظیم هیجان Gross & John, 2003)) و مقیاس بهزیستی ذهنی (Keyes, & Magyar-Moe, 2003)استفاده گردید. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS26 و AMOS24 صورت گرفت. جهت تحلیل روابط واسطه ای نیز از روش بوت استرپ در برنامه MACRO پریچر و هایز (2008) استفاده شد. نتایج نشان داد خودمهارگری بر بهزیستی هیجانی اثر مستقیم و معنی دار دارد(p<0/008). همچنین، اثر مستقیم خودمهارگری بر شفقت خود معنادار بود(p<0/001)، اما اثر مستقیم خودمهارگری بر تنظیم هیجان معنادار نبود(p>0/05). اثرغیرمستقیم خودمهارگری بر بهزیستی هیجانی به واسطه شفقت خود معنی دار بود(p<0/001)، اما اثرغیرمستقیم خودمهارگری بر بهزیستی هیجانی به واسطه تنظیم هیجان معنی دار نبود(p>0/05). نتایج پژوهش برای متخصصان و روانشناسان حوزه سلامت تلویحات کاربردی داشته و می توان نتیجه گرفت که خودمهارگری به واسطه شفقت خود بر بهزیستی هیجانی بیماران سرطانی اثر دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        13 - تاثیر ادراک از خود بر آسیب پذیری روانی با میانجی گری تحمل پریشانی هیجانی در افراد مبتلا به اختلال افسردگی
        فائزه نوروزی محبوبه زارع مرزونی
        این پژوهش با هدف بررسی تاثیر ادراک از خود بر آسیب پذیری روانی با میانجی گری تحمل پریشانی هیجانی در افراد مبتلا به اختلال افسردگی انجام شد. پژوهش توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر روش تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی زنان مبتلا به اختلال افسردگی دارای پرونده چکیده کامل
        این پژوهش با هدف بررسی تاثیر ادراک از خود بر آسیب پذیری روانی با میانجی گری تحمل پریشانی هیجانی در افراد مبتلا به اختلال افسردگی انجام شد. پژوهش توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر روش تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی زنان مبتلا به اختلال افسردگی دارای پرونده در 27 مرکز مشاوره و درمان اختلالات روانشناختی تحت نظارت سازمان بهزیستی در شهر گرگان در سال 1399 تشکیل دادند. در این پژوهش 260 زن مبتلا به اختلال افسردگی به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسش‌نامه آسیب پذیری روانی (Najarian & Davodi, 2001)، پرسشنامه ادراک از خود (Pourhossein, 2009) و پرسشنامه تحمل پریشانی هیجانی (Simons & Gaher, 2005) بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش تحلیل مسیر و نرم افزار 18SPSS، 23 Amos انجام شد. یافته‌ها نشان داد ادراک از خود 32/0- و تحمل پریشانی هیجانی 23/0- بر آسیب پذیری روانی تاثیر مستقیم داشتند (P<0/01). مسیر تاثیر غیر مستقیم ادراک از خود با میانجیگری تحمل پریشانی هیجانی بر آسیب پذیری روانی تایید گردیده شد (P<0/01). به طور کلی 38/0 از متغیر آسیب روانی توسط ادراک از خود با میانجی تحمل پریشانی هیجان قابل تبیین است. از نتایج این پژوهش تلویحات کاربردی جهت کاهش آسیب روانی با توجه به مولفه های تحمل پریشانی هیجانی و ادراک از خود در افراد افسرده ارایه می دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        14 - مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان فراتشخیصی بر عملکرد جنسی و مولفه‌های تیپ شخصیتی Dدر افراد دارای بیماری قلبی عروقی
        مجید امیری حسن خوش اخلاق پریناز سادات سجادیان حسن رضایی جمالویی
        هدف پژوهش مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان فراتشخیصی بر عملکرد جنسی و مولفه های تیپ شخصیتی D در بیماران قلبی عروقی بود. روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری 2 ماهه با گروه آزمایش و گواه بود. تعداد 51 نفر بیمار قلبی عروقی شهر اصفهان چکیده کامل
        هدف پژوهش مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان فراتشخیصی بر عملکرد جنسی و مولفه های تیپ شخصیتی D در بیماران قلبی عروقی بود. روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری 2 ماهه با گروه آزمایش و گواه بود. تعداد 51 نفر بیمار قلبی عروقی شهر اصفهان در سال 1401 با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دوگروه آزمایش و یک گروه گواه (سه گروه 16 نفری) گمارده شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه عملکرد جنسی مردان Rosen (2002) و پرسشنامه تیپ شخصیتیD Denolt (2005) بود. گروه‌های آزمایشی درمان را در 9 جلسه 90 دقیقه ای و به‌صورت یک‌بار در هفته دریافت کردند و گروه کنترل در انتظار درمان قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه گیری تکراری تحلیل شدند. نتایج نشان داد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان فراتشخیصی بر عملکرد جنسی و مولفه های تیپ شخصیتی D در بیماران قلبی عروقی اثربخش بود(001/0>P) و بین میزان اثربخشی هر دو روش تفاوت معنی داری وجود ندارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        15 - بررسی تأثیر تحمل پریشانی بر سلامت روانی و عملکرد تحصیلی: با توجه به نقش میانجی‌گری تنظیم هیجان در دانشجویان دختر
        شکیلا نایب زاده منیجه شهنی ییلاق سیدمحمدجواد موسوی نیا
        هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر تحمل پریشانی بر سلامت روانی و عملکرد تحصیلی با میانجی‌گری تنظیم هیجان در دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز بود که در سال تحصیلی99-98 مشغول به تحصیل بودند و به رو چکیده کامل
        هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر تحمل پریشانی بر سلامت روانی و عملکرد تحصیلی با میانجی‌گری تنظیم هیجان در دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز بود که در سال تحصیلی99-98 مشغول به تحصیل بودند و به روش تصادفی چند مرحله ای 176 نفر به عنوان نمونه از میان آن ها انتخاب شدند. به منظور بررسی متغیرهای پژوهش هریک از شرکت کنندگان، مقیاس تحمل پریشانی(Simons & Gaher, 2005)، پرسشنامه تنظیم هیجانی (Gross & John, 2003) و سلامت عمومی (Goldberg & Hillier, 1979) را تکمیل کردند. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود و برای تحلیل داده ها از مدل یابی معادلات ساختاری به کمک نرم افزار spss و amous استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مدل با داده های پژوهش برازش مناسبی دارد و همچنین نشان داد که تحمل پریشانی هم به صورت مستقیم و هم غیر مستقیم از طریق تنظیم هیجان با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنی دار دارد (0.001P<). پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        16 - تاثیر الگوهای ارتباطی خانواده بر کیفیت زندگی با میانجی‌گری استرس ادراک شده
        حسن رضایی جمالویی شیما منصوری فر
        پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر الگوهای ارتباطی خانواده بر کیفیت زندگی با میانجی گری استرس ادراک شده در بیماران التهابی روده انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه افراد مبتلا به بیماری التهابی روده شهر چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر الگوهای ارتباطی خانواده بر کیفیت زندگی با میانجی گری استرس ادراک شده در بیماران التهابی روده انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه افراد مبتلا به بیماری التهابی روده شهر اصفهان در سال 1399-1398 تشکیل دادند که از میان آن‌ها، تعداد 331 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزارهای الگوی ارتباطی خانواده (Alcalaa et al, 2004)، کیفیت زندگی بیمار التهابی روده (Fitzpatrick & Koener, 2004) و استرس ادراک شده (Cohen & Williamson, 1988) استفاده شد. به منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار Lisrel-V8.8 استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد که مولفه گفت و شنود اثر مثبت بر کیفیت زندگی و اثر منفی بر استرس ادراک شده و مولفه همنوایی اثر منفی بر کیفیت زندگی و اثر مثبت بر استرس ادراک شده دارد (05/0p<). همچنین یافته ها نشان داد الگوهای ارتباطی خانواده از طریق استرس ادراک شده اثر غیرمستقیم و معنادار بر کیفیت زندگی بیماران التهابی روده دارند (05/0p<). بر اساس یافته های پژوهش حاضر می توان گفت که استرس های زندگی نقش مهمی در کیفیت زندگی بیماران التهابی روده دارد و در نظر گرفتن متغیرهای روان‌شناختی در آموزش، پیشگیری و درمان بیماران روان تنی می‌تواند سودمند باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        17 - تاثیر باورهای فراشناختی،‌ طرحواره‌های ‌‌هیجانی و پیوند والدینی بر آسیب‌پذیری به حساسیت‌‌پردازش‌‌ حسی
        بهناز کمالی علی رضا آقا یوسفی حسن میرزاحسینی
        هدف این پژوهش، تعیین تاثیر باورهای فراشناختی،‌ طرحواره‌های ‌‌هیجانی و پیوند والدینی بر آسیب‌پذیری به حساسیت پردازش‌‌ حسی در جمعیت غیربالینی شهر تهران بود. روش تحقیق این پژوهش، همبستگی از نوع مطالعات تحلیل مسیر و جامعه آماری کلیه شهروندان بالای16 سال طی طی زمستان و بهار9 چکیده کامل
        هدف این پژوهش، تعیین تاثیر باورهای فراشناختی،‌ طرحواره‌های ‌‌هیجانی و پیوند والدینی بر آسیب‌پذیری به حساسیت پردازش‌‌ حسی در جمعیت غیربالینی شهر تهران بود. روش تحقیق این پژوهش، همبستگی از نوع مطالعات تحلیل مسیر و جامعه آماری کلیه شهروندان بالای16 سال طی طی زمستان و بهار97- 98 بود که 401 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. پس از تبیین هدف پژوهش، شرکت ‌کنندگان پرسشنامه‌های باورهای فراشناختی (Wells & Cartwright-Hatton, 2004)، طرحواره‌های ‌ ‌هیجانی (2002Leahy, )، پیوند والدینی (Parker, Tupling & Brown, 1979) و حساسیت‌ پردازش‌ حسی(Aron & Aron, 1997) را تکمیل کردند. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS-20 و نرم‌افزاز لیزرل تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد مدل پیشنهادی با داده‌ها برازش داشت. بزرگترین ضریب مسیر مربوط به طرحواره‌های هیجانی (40/0) و بعد پیوند والدینی (29/0) و باورهای فراشناختی (25/0) بر حساسیت‌ پردازش‌ حسی بودند. همچنین اثر غیرمستقیم طرحواره‌های هیجانی از طریق پیوند والدینی (20/0) و باورهای‌ فراشناختی از طریق پیوند والدینی (13/0-) معنادار بود. طبق نتایج پژوهش باورهای فراشناختی و طرحواره‌های هیجانی مستقیم و غیرمستقیم با میانجیگری پیوند والدینی بر حساسیت پردازش حسی تاثیر دارند؛ لذا می توان از درمان‌های فراشناختی و هیجان محور برای طراحی برنامه های پیشگیری و مداخلات مناسب جهت ارتقاء سلامت این گروه استفاده کرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        18 - تأثیر ترومای دوران کودکی بر علائم روان‌شناختی با میانجی‌گری انعطاف‌پذیری روان‌شناختی در دانشجویان دختر 20-29 سال
        پرستو میری علی حسینایی
        این مطالعه با هدف بررسی تأثیر ترومای دوران کودکی بر علائم روان شناختی با نقش میانجی گری انعطاف پذیری روان شناختی انجام گرفت. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی از نوع تحلیل مسیر است. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشجویان دختر دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد (د چکیده کامل
        این مطالعه با هدف بررسی تأثیر ترومای دوران کودکی بر علائم روان شناختی با نقش میانجی گری انعطاف پذیری روان شناختی انجام گرفت. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی از نوع تحلیل مسیر است. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشجویان دختر دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد (در بازه سنی 20 تا 29 سال) مؤسسه آموزش عالی شمس گنبد در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 752 نفر است که بر اساس جدول کرجسی و مورگان، تعداد 254 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند.گردآوری داده های پژوهش به شیوه آنلاین و با استفاده از پرسشنامه های ترومای دوران کودکی Bernstein et al (2003)، انعطاف پذیری روان شناختی Dennis and Vander (2010) و نسخه تجدید نظر شده پرسشنامه نشانگان روانی Derogatis (1994) صورت گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات بااستفاده از نرم افزار spss25 و liserel8.8 صورت گرفت. نتایج نشان داد تجربه تروما در دوران کودکی با علائم روان شناختی بیشتر (01/0>p) و انعطاف پذیری روان شناختی پایین تر (01/0>p) مرتبط است؛ علاوه بر این نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد، انعطاف پذیری روان شناختی در رابطه میان ترومای دوران کودکی و علائم روان شناختی نقش میانجی گری دارد. نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که انعطاف پذیری روان شناختی می تواند به عنوان یک مداخله درمانی در افرادی که تروما را تجربه کرده اند در مطالعات آینده مورد توجه قرار گیرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        19 - رابطه عشق و اعتقاد به ولایت فقیه با بهزیستی روان‌شناختی، پریشانی روان‌شناختی، اضطراب و افسردگی در دوران همه‌گیری کرونا در میان جمعیت عمومی ایران
        سیده اسماء حسینی
        هدف این پژوهش بررسی رابطه عشق و اعتقاد به ولایت فقیه با بهزیستی روان‌شناختی، پریشانی روان‌شناختی، اضطراب و افسردگی در دوران همه‌گیری کرونا بود. جامعه آماری شامل کلیه مردم ایران در دامنه سنی ۱۸ تا ۶۵ سال بود که در نهایت تعداد ۸۴۷ نفر از افراد داوطلب از جمعیت عمومی کشور ک چکیده کامل
        هدف این پژوهش بررسی رابطه عشق و اعتقاد به ولایت فقیه با بهزیستی روان‌شناختی، پریشانی روان‌شناختی، اضطراب و افسردگی در دوران همه‌گیری کرونا بود. جامعه آماری شامل کلیه مردم ایران در دامنه سنی ۱۸ تا ۶۵ سال بود که در نهایت تعداد ۸۴۷ نفر از افراد داوطلب از جمعیت عمومی کشور که به طور تصادفی انتخاب شده بودند، وارد مطالعه شدند و پرسشنامه‌های عشق و اعتقاد به رهبر (Hosseini, 2022)، سلامت روانی (Besharat, 2009)، سلامت بیمار (Kroenke & et al., 2001) و اضطراب عمومی (Spitzer & et al., 2006) را تکمیل کردند. برای تحلیل داده‌ها ضریب همبستگی اسپیرمن با کمک نرم افزار SPSS نسخه ۲۶ اجرا شد. نتایج پژوهش نشان داد که عشق و اعتقاد به ولایت فقیه ارتباط منفی و معنی‌داری با اضطراب، افسردگی و پریشانی روان‌شناختی داشت. همچنین ارتباط بین عشق و اعتقاد به ولایت فقیه با بهزیستی روان‌شناختی مثبت و معنی‌دار بود. با توجه به آثار فراوان و عمیق ولایت پذیری بر حیات روان‌شناختی افراد و آثار مفیدی که می‌تواند در افزایش بهزیستی روان‌شناختی داشته باشد، لازم است این متغیر در پژوهش‌های روان‌شناختی بیشتر مورد توجه قرار گیرد و در برنامه‌های آموزشی و مداخلاتی از آثار و برکات آن به عنوان یک مؤلفه ارتقاء دهنده سلامت روانی و پیشگیری کننده از مشکلات روانی بهره گرفته شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        20 - مقایسه ادراک از عدم تعادل تلاش- پاداش، تعارض کار- خانواده و بهزیستی ذهنی بین کارکنان رسمی و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
        سید سعید نوابی منصوره پورمیری
        این پژوهش با هدف مقایسه ادراک از عدم تعادل تلاش- پاداش، تعارض کار- خانواده و بهزیستی ذهنی انجام گرفت. پژوهش از جهت هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت، توصیفی و بصورت علی-مقایسه ای بررسی شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان رسمی و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد اصف چکیده کامل
        این پژوهش با هدف مقایسه ادراک از عدم تعادل تلاش- پاداش، تعارض کار- خانواده و بهزیستی ذهنی انجام گرفت. پژوهش از جهت هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت، توصیفی و بصورت علی-مقایسه ای بررسی شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان رسمی و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در سال 1397 بود که از طریق جدول کرجسی و مورگان از این جامعه، نمونه ای به تعداد ۲۴۸ نفر انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه عدم تعادل- تلاش پاداش(Siegrist, 2013)، پرسشنامه تعارض کار- خانواده (Carlson, Kacmar & Williams, 2000)و پرسشنامه بهزیستی ذهنی (Keyes, Magyar-Mae, 2003) بود. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزازSpss25 و داده‌ها با آزمون هایt بررسی و برای مقایسه میانگین دو جامعه از آزمون مقایسه میانگین دو جامعه استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که میزان عدم عادل تلاش- پاداش در هیات علمی(381/2p=) و در کارکنان(385/2p=) و همچنین میزان بهزیستی ذهنی در هیات علمی (866/2p=) و در کارکنان(860/2p=) محاسبه شد که در هر دو مورد در سطحی پایین تر از میانگین قرار داشت. میزان تعارض کار- خانواده در هیات علمی(288/3p=) و در کارکنان(348/3p=) برآورد شد که بیشتر از سطح میانگین قرار داشت. همچنین در متغیرهای عدم تعادل تلاش- پاداش، تعارض کار- خانواده و بهزیستی ذهنی بین دو گروه کارکنان رسمی و اعضای هیات علمی، تفاوت معناداری مشاهده نشد. پرونده مقاله