زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی شاخص های مناسب برای ارزشیابی فرایند خط مشی گذاری توسعه صنعتی مبتنی بر ارزش آفرینی منابع انسانی می باشد. روشها: تحقیق حاضر از نظر ماهیت و هدف، تحقیق کاربردی محسوب میشود. جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه کارکنان اداره کل صنعت، مع چکیده کامل
زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی شاخص های مناسب برای ارزشیابی فرایند خط مشی گذاری توسعه صنعتی مبتنی بر ارزش آفرینی منابع انسانی می باشد. روشها: تحقیق حاضر از نظر ماهیت و هدف، تحقیق کاربردی محسوب میشود. جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه کارکنان اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان سیستان و بلوچستان و سازمانهای تابعه آن است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، برای شناسایی ابعاد و مولفههای پژوهش ابتدا با استفاده از مطالعات کتابخانهای گسترده و بررسی متون و ادبیات پژوهش، ابعاد اولیه پژوهش شناسایی شدند. به منظور فهم عوامل و مولفههای مناسب برای ارزشیابی فرایند خطمشیگذاری توسعه صنعتی، نظریهای داده بنیاد طرح و تدوین گردید سپس به منظور شناسایی ابعاد پژهش، به مصاحبه نیمهساختاریافته اقدام شد.یافتهها: نوزده شاخص که دارای حداکثر 25 درصد کمتر از شاخص ذینفعگرا بودن خطمشیهای توسعه صنعتی شناسایی شد.نتیجهگیری: سازمانها و نهادهای مختلف اجتماعی، با حجم بالایی از مسائل مختلف روبرو هستند که کارکرد آنها را تحت تأثیر قرار میدهد. مسائلی همچون، محیط زیست، توسعه صنعتی، رفاه اجتماعی، توسعه منابع انسانی و بسیاری دیگر که با اهداف متعارض و در یک محیط واحد خودنمایی میکنند. این موضوعات، خطمشیگذاران را با چالشهای بزرگی روبرو میکنند، بطوری که فرایند نظمدهی را با دشواری فراوانی روبرو میکنند.
پرونده مقاله
زمینه: مهمترین اصل در تدوین و اجرای موثر خط مشی نظام سلامت اداری توجه به پیش زمینه ها و زیر ساخت های شکل گیری خط مشی ها می باشد. تدوین مناسب خط مشی نظام سلامت اداری بر اساس پیش زمینه های متناسب با آن موجب افزایش ظرفیت خط مشی در ساماندهی اجرا می شود. به طور کلی سلامت نظا چکیده کامل
زمینه: مهمترین اصل در تدوین و اجرای موثر خط مشی نظام سلامت اداری توجه به پیش زمینه ها و زیر ساخت های شکل گیری خط مشی ها می باشد. تدوین مناسب خط مشی نظام سلامت اداری بر اساس پیش زمینه های متناسب با آن موجب افزایش ظرفیت خط مشی در ساماندهی اجرا می شود. به طور کلی سلامت نظام اداری نتیجه تکامل هنجارهای اجتماعی و فرهنگی و به طور کلی زیرساخت ها در درازمدت است که به علت افزایش آگاهی عمومی و رشد انتظارات مردم از بخش عمومی، نهادها را پاسخگو نگه می دارد و ارزش های فرهنگی و اجتماعی مثبت را در شهروندان پرورش می دهد. هدف: پژوهش حاضر با هدف تاثیر پیش زمینه های شکل گیری خط مشی های نظام سلامت اداری بر عملکرد بین سازمانی با میانجی شفاف سازی در استانداری کرمانشاه انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع تحقیق توصیفی - پیمایشی است که به صورت مقطعی اجراء شد. از نظر هدف کاربردی و دارای ماهیت آمیخته (کیفی -کمی) است. جامعه آماری بخش کیفی شامل خبرگان و متخصصین حوزه خط مشی نفر از اساتید دانشگاه و مدیران و کارشناسان استانداری کرمانشاه و نمونه آماری بخش کمی به 12 گذاری به تعداد با استفاده از 1400 نفر از کارکنان استانداری کرمانشاه در شش ماهه اول 196روش تصادفی در دسترس به تعداد جدول مورگان انتخاب گردید. نتایج حاصل از بخش کمی پژوهش با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری با نرم تحلیل گردید.PLSافزار یافته ها: پیش زمینه های شکل % بر عملکرد بین سازمانی تاثیر دارد. همچنین 26 گیری خط و مشی نظام سلامت به میزان پیش زمینه های شکل 73 % شفاف سازی را تبیین نمود و شفاف سازی به میزان 60 گیری خط و مشی نظام سلامت به میزان % بر عملکرد بین سازمانی تاثیرگذار است. درکل می توان نتیجه گرفت که پیش زمینه های شکل گیری خط مشی نظام سلامت % تاثیر دارد.44بر عملکرد بین سازمانی استانداری کرمانشاه با میانجیگری شفاف سازی به میزان نتیجه گیری: پیش زمینه های شکل گیری خط مشی نظام سلامت اداری از جمله تاکید سازمان بر انضباط و قانون مداری کارکنان، اقدام سازمان برای رشد زیرساخت های فرهنگی، ارتقای سیستم های اطلاعاتی سازمان در جهت شفاف سازی، ایجاد ثبات سیاسی در سازمان، بکارگیری مدیران با نفوذ ، تقویت رفتار حمایتی مدیران و.... بر شفاف سازی و عملکرد بین سازمانی تاثیر گذار است.
پرونده مقاله
هدف : هدف پژوهش حاضر تبیین رابطه بین مسئولیتپذیری اجتماعی و عدم تقارن اطلاعاتی با استفاده از سیستم معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Amos بود.روش تحقیق: پژوهش حاضر کاربردی و پس از انتخاب شرکتها، جمعآوری دادهها و اطلاعات به روش کتابخانهای و مبانی نظری و پیشینه چکیده کامل
هدف : هدف پژوهش حاضر تبیین رابطه بین مسئولیتپذیری اجتماعی و عدم تقارن اطلاعاتی با استفاده از سیستم معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Amos بود.روش تحقیق: پژوهش حاضر کاربردی و پس از انتخاب شرکتها، جمعآوری دادهها و اطلاعات به روش کتابخانهای و مبانی نظری و پیشینه پژوهش از کتب، مجلات تخصصی فارسی و لاتین، گردآوری و با استفاده از صورتهای مالی شرکتها، اطلاعات و دادههای موردنیاز استخراج و جامعه آماری پژوهش کلیه شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1387 تا 1396 بود.یافته ها: بر اساس نتایج تحقیق بین مسئولیتپذیری اجتماعی و عدم تقارن اطلاعاتی رابطه منفی و معناداری وجود دارد، عملکرد مسئولیت اجتماعی با توجه به خط مشی سازمانی، زمانی می تواند باعث کاهش عدم تقارن اطلاعاتی شود که اطلاعات مربوط به این عملکرد شرکت ها به نوعی (یا از طریق تهیه و انتشار گزارش عملکرد اجتماعی و محیطی یا از طریق اعلام و انتشار نمره یا رتبه ایفای مسئولیت اجتماعی شرکتها توسط نهادهای مالی و ...در اختیار بازار قرار گیرد.نتیجه گیری : هرچند هدف سازمانها، افزایش کارایی و کسب سود است، ولی در عصر اطلاعات و رقابت برای دستیابی به موفقیت باید به انتظارات اجتماعی پاسخ مناسب دهد.در سال های اخیر، قانونگذاران، مشتریان، نهادهای اجتماعی و دولتها توجه نسبتاً ویژهای نسبت به موضوع مسئولیت اجتماعی پیدا کرده اند. شرکتها با آن که بنگاه اقتصادی محسوب میشوند؛ اما، در اصل میتوان آنها را نیز نهادی اجتماعی در نظر گرفت. ازاینرو، آنها باید به پیامدهای اجتماعی فعالیتهای خود توجه کنند. به همین دلیل، در سالهای گذشته، مسئولیتپذیری اجتماعی بهعنوان عنصر مهارکننده برای قدرت، تأثیر و تخلفات شرکتها اهمیت و مقبولیت زیادی پیدا کرده است و ذینفعان به این موضوع و تأثیر آن بر سایر عوامل توجه ویژهای دارند؛ یکی از این عوامل که مسئولیت اجتماعی میتواند روی آن اثرگذار باشد بحث عدم تقارن اطلاعاتی است.
پرونده مقاله
زمینه: مشارکت ذینفعان سنگ بنای خطمشیگذاری معاصر محسوب شده و از ابزارهای ایجاد دموکراسی و زمینه ساز توسعه پایدار در سازمانها میباشد.هدف: هدف تحقیق تدوین و اعتباریابی مدل مشارکت ذینفعان در خطمشی گذاری عمومی در سازمان غذا و دارو می باشد.روشها: نخست با استفاده از رو چکیده کامل
زمینه: مشارکت ذینفعان سنگ بنای خطمشیگذاری معاصر محسوب شده و از ابزارهای ایجاد دموکراسی و زمینه ساز توسعه پایدار در سازمانها میباشد.هدف: هدف تحقیق تدوین و اعتباریابی مدل مشارکت ذینفعان در خطمشی گذاری عمومی در سازمان غذا و دارو می باشد.روشها: نخست با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی با 18 نفر از خبرگان مصاحبه سپس با استفاده از روش تحلیل مضمون، مدل مفهومی تدوین شد، برای اعتباریابی، از مدل معادلات ساختاری از طریق نرم افزار SmartPLS استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه ها توسط افراد خبره، روایی سازه توسط تحلیل عاملی و پایایی پرسشنامه با آزمون آلفای کرونباخ، 70/0محاسبه و همگی مورد تأیید قرار گرفتند.یافتهها: برای تدوین مدل 103 مضمون پایه، 20 مضمون سازماندهنده و 5 مضمون فراگیر استخراج شد. نتایج پژوهش نشان داد که تمامی شاخصهای شناسایی شده در مدل مشارکت ذینفعان در خط مشی گذاری عمومی در سازمان غذا و دارو ، تأیید و مقدار GOF مدل کلی به مقدار 625/0 میباشد لذا مدل از برازش مناسبی برخوردار است.نتیجه گیری: با اجرای مدل می توان مشارکت ذینفعان در خطمشی گذاری عمومی در سازمان غذا و دارو را افزایش داده و باعث تدوین خط مشی های کاربردی و اجرای کامل آنها گردید.
پرونده مقاله
زمینه: حفظ محیطزیست به مسائل زیادی ارتباط دارد که مهمترین آن مسئله خطمشی گذاری و اجرای صحیح این خطمشیها است. اجرای دقیق خطمشی متأثر از نحوه سازماندهی نیروها، منابع و امکانات و هدایت مدیران مؤسسه در تمهید تجهیزات لازم برای اجرای مطلوب خطمشی است.هدف: شناسایی عوامل چکیده کامل
زمینه: حفظ محیطزیست به مسائل زیادی ارتباط دارد که مهمترین آن مسئله خطمشی گذاری و اجرای صحیح این خطمشیها است. اجرای دقیق خطمشی متأثر از نحوه سازماندهی نیروها، منابع و امکانات و هدایت مدیران مؤسسه در تمهید تجهیزات لازم برای اجرای مطلوب خطمشی است.هدف: شناسایی عوامل مؤثر بر اجرای خطمشیهای محیطزیست در حوزه حفظ تالابها با تمرکز بر تالاب گاوخونی اصفهان.روش: رویکرد پژوهش حاضر کیفی است. در این پژوهش از روش تحلیل مضمون استفاده شد. بدین منظور 12 مصاحبه نیمه ساختاریافته تخصصی با خبرگان صورت پذیرفته است و سپس دادهها در نرمافزار maxqda 12 کدگذاری و درنهایت شبکه نهایی مضامین ترسیم گردیده است.یافتهها: تحلیل دادهها در فرآیند کدگذاری باز منجر به ظهور 383 کد در قالب 6 بخش اصلی گردید که شامل عوامل حقوقی؛ هدفگذاری و تعیین خطمشی؛ گروههای هدف و ذینفعان؛ ویژگیهای شخصیتی و رفتاری مجریان، منابع و مهارتهای مجریان؛ عوامل محیطی میباشد.نتیجهگیری: با در نظر گرفتن نظرات خبرگان و نتایج سایر پژوهشها عوامل مؤثر بر اجرای خطمشیهای محیطزیست را در چهار بخش بررسی میکنیم.1- عوامل حقوقی: یکی از مشکلات مهم در اجرای خطمشیها در حوزه محیطزیست وجود مراجع قانونگذاری و دستگاههای اجرایی متعدد میباشد. لذا ضروری است که خطمشی گذاری در حوزه محیطزیست در یکجا متمرکز شود و با توجه به پیچیدگی محیطزیست لازم است ساختار این بخش انعطافپذیر و چابکتر از ساختارهای موجود باشد.2- ذینفعان: برای پذیرفته شدن خطمشی از سوی ذینفعان باید با ایجاد فرهنگ پذیرش خطمشی بستر لازم برای پذیرش خطمشی را فراهم آورد.3- ویژگیهای شخصیتی، مهارتها و منابع موردنیاز مجریان: باید در انتخاب مجریان توجه بیشتری صورت گیرد؛ داشتن انگیزه درونی، حفظ استقلال و تعهد در کنار مهارتهای رهبری، ارتباطی، استفاده از تجارب، دانش بهروز و کارآمد از مواردی هستند که باید به آن توجه کرد.4- هدفگذاری، تعیین خطمشی و عوامل محیطی: متأسفانه امروزه به نظرات کارشناسی اهمیت داده نمیشود و بسیاری از برنامههای دولتها منجر به تخریب بیشتر اکوسیستم شده است.
پرونده مقاله
زمینه: رشد حرفه ای کارکنان، برنامه ای برای توسعه دانش، بینش و مهارت تخصصی منابع انسانی در سازمان ها است که به عنوان یکی از راهبردی ترین مسیرهای توسعه پایدار سازمانی مورد تاکید قرار می گیرد.هدف: هدف پژوهش حاضر تحلیل عوامل علی، مداخله ای و پیامدهای مهم در شکل گیری رشد حرف چکیده کامل
زمینه: رشد حرفه ای کارکنان، برنامه ای برای توسعه دانش، بینش و مهارت تخصصی منابع انسانی در سازمان ها است که به عنوان یکی از راهبردی ترین مسیرهای توسعه پایدار سازمانی مورد تاکید قرار می گیرد.هدف: هدف پژوهش حاضر تحلیل عوامل علی، مداخله ای و پیامدهای مهم در شکل گیری رشد حرفه ای کارکنان وزارت کشور می باشد.روش: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی توسعه ای و از نظر ماهیت توصیفی - پیمایشی می باشد. اجرای پژوهش به صورت کیفی انجام شده است که مبتنی بر مصاحبه با 16 نفر از خبرگان به جمع آوری داده ها پرداخته شد و بعد از انجام مصاحبه، تجزیه و تحلیل داده ها مبتنی بر روش تحلیل داده بنیاد انجام گرفت.یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد رشد حرفه ای کارکنان در سازمان های دولتی ایران دارای 5 مولفه علی، 4 مولفه مداخله گر و 4 مولفه پیامد می باشد.نتیجه گ یری: الگوی پارادایمی رشد حرفه ای کارکنان با درنظر گرفتن عوامل علی، مداخله ای و پیامدهای مهم در بین کارکنان وزارت کشور طراحی گردید.
پرونده مقاله
زمینه: پژوهش حاضر با شناخت و بررسی تعامل بین اعتماد به نفس بیش از حد مدیریت، تامین مالی داخلی و سرمایه گذاری کارایی ، مبانی کاربردی برای مدیریت، دولت و بازیگران بازار سرمایه شامل سرمایه گذاران بالقوه و بالفعل و..... در جهت بررسی و توجه بیشتر نسبت به تعامل بین اعتماد به چکیده کامل
زمینه: پژوهش حاضر با شناخت و بررسی تعامل بین اعتماد به نفس بیش از حد مدیریت، تامین مالی داخلی و سرمایه گذاری کارایی ، مبانی کاربردی برای مدیریت، دولت و بازیگران بازار سرمایه شامل سرمایه گذاران بالقوه و بالفعل و..... در جهت بررسی و توجه بیشتر نسبت به تعامل بین اعتماد به نفس بیش از حد مدیریت با دیگر متغیرها را فراهم خواهد نمود .هدف پژوهش: هدف این پژوهش بررسی تاثیر اعتماد به نفس بیش از حد مدیران بر تأمین مالی داخلی و سرمایه گذاری کارایی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد.روش پژوهش: جامعه آماری این پژوهش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. بازه زمانی سالهای 1390 تا 1400 برای این پژوهش در نظر گرفته شده است. دادههای مورد نیاز پژوهش نیز از اطلاعات مالی مندرج در صورتهای مالی حسابرسی شده شرکتهای نمونه آماری، نرمافزار تدبیر پرداز، نرم افزار رهآورد نوین، سایت مدیریت پژوهش توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین، شبکه کدال استخراج گردیده است. برای آمادهسازی متغیرهای لازم جهت استفاده در مدلهای مربوط به آزمون فرضیهها، از نرم افزار صفحه گسترده (اکسل) استفاده شده است. برای انجام تحلیلهای نهایی، از نرم افزار Eviews، نرم افزار stata و نرم افزار Spss استفاده شده است.
پرونده مقاله
زمینه: در هزاره سوم معماری سازمانی و بلوغ قابلیتهای منابع انسانی به منزلة مقوله ای نوین و بحث برانگیز پدیدار شد. هدف: هدف این پژوهش، واکاوی و ارائه مدل مناسب معماری سازمانی و تاثیرآن بر بلوغ قابلیتهای منابع انسانی شرکت گاز استان بوشهر است.
روش پژوهش: روش پژوهش آمیخته چکیده کامل
زمینه: در هزاره سوم معماری سازمانی و بلوغ قابلیتهای منابع انسانی به منزلة مقوله ای نوین و بحث برانگیز پدیدار شد. هدف: هدف این پژوهش، واکاوی و ارائه مدل مناسب معماری سازمانی و تاثیرآن بر بلوغ قابلیتهای منابع انسانی شرکت گاز استان بوشهر است.
روش پژوهش: روش پژوهش آمیخته اکتشافی بود. در بخش کیفی از روش تحلیل عاملی اکتشافی و بخش کمی از معادلات ساختاری استفاده گردید. جامعه آماری در بخش کیفی 12 نفر از خبرگان دانشگاهی بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی جامعه آماری شامل 300 نفر از کارکنان شرکت گاز استان بوشهر بود که با توجه به جدول مورگان 169 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها در بخش کیفی از روش تحلیل عاملی اکتشافی و در بخش کمی از روش معادلات ساختاری استخراج گردید. روایی و پایایی پرسشنامه از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت.
یافته ها: معماری سازمانی با 4 بُعد و 20 شاخص و بلوغ سازمانی با 4 بُعد و 60 شاخص شناسایی گردید.
نتایج: معماری سازمانی با چهار بُعد (کسب و کار، اطلاعات، برنامههای کاربردی و فناوری) با ضریب 0.52 بر بلوغ قابلیتهای منابع انسانی با چهار بُعد (مدیریت شده، تعریف شده، پیش بینی شده و بهینه سازی) تاثیر دارد.
پرونده مقاله
زمینه: به طور کلی مطالعات در حوزه کارآفرینی راهبردهای فعالیتهای کارآفرینانه را عمدتا با تمرکز بر مقوله فرصت و مزیت رقابتی نشان میدهد بههمین دلیل تفکر غالب در ادبیات کارآفرینی، فرصت کارافرینانه است و جوهره کارآفرینی راهبردی، فرصتهای کارآفرینانه است که توانمندیهای شرکت چکیده کامل
زمینه: به طور کلی مطالعات در حوزه کارآفرینی راهبردهای فعالیتهای کارآفرینانه را عمدتا با تمرکز بر مقوله فرصت و مزیت رقابتی نشان میدهد بههمین دلیل تفکر غالب در ادبیات کارآفرینی، فرصت کارافرینانه است و جوهره کارآفرینی راهبردی، فرصتهای کارآفرینانه است که توانمندیهای شرکتها را به منظور افزایش سودآوری نشان میدهد بنابراین ﻫﺪف ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ارائه راهکارهای توسعه فرصتهای کارآفرینی ورزشی در سطح کلان اﺳﺖ.روششناسی: تحقیق حاضر به روش آمیخته که با مصاحبههای نیمهساختاریافته تا رسیدن به اشباع نظری و اجماع در بخش کیفی: 40 نفر از خبرگان دانشگاهی کارآفرینی و مدیریت ورزشی با نمونهگیری هدفمند نظری مشارکت داشتند. در بخش کمّی: با نمونهگیری تصادفی 164 نفر از کارآفرینان ورزشی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی مدیریتورزشی، انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبههای نیمهساختاریافته و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪی محققساخته جهت تعیین اﻫﻤﯿﺖ مقولهها و برازش مدل بود. تجزیه و تحلیل دادهها به روش حداقل مربعات جزئی با نرمافزار آماری واریانسمحور Smart PLS(3) انجام ﺷﺪ.یافتهها: مدل مذکور در سطح کلان: با 5 مقوله به ترتیب (اقتصادی، اجتماعی، حقوقی، سیاسی و فرهنگی)، شناسایی و رتبهبندی شدند و رابطهی بین مقولهها با سازهی سطح کلان مثبت و معنیدار (58/2 ≤ T) و برازش مدل پژوهشی (727/0= GOF) قوی ارزیابی شد.نتیجهگیری: بر اساس مصاحبه انجام شده در بخش کیفی راهکارهای توسعه فرصتهای کارآفرینی با رویکرد سطح کلان در پنج مقوله اقتصادی، اجتماعی، حقوقی، سیاسی و فرهنگی گزارش شده است.
پرونده مقاله
هدف: در شرایط متحول و متغیر کنونی، سازمانهای آموزشی برای دستیابی به کارآیی و اثربخشی بیشتر و درنهایت دستیابی به عملکرد بهتر کارکنان ناگزیرند که توجه کافی را به منابع انسانی خود مبذول بدارند. از اینرو شناسایی ابعاد و سطحبندی عوامل مؤثر بر جو اخلاقی ضروریست.روش پژوهش: پ چکیده کامل
هدف: در شرایط متحول و متغیر کنونی، سازمانهای آموزشی برای دستیابی به کارآیی و اثربخشی بیشتر و درنهایت دستیابی به عملکرد بهتر کارکنان ناگزیرند که توجه کافی را به منابع انسانی خود مبذول بدارند. از اینرو شناسایی ابعاد و سطحبندی عوامل مؤثر بر جو اخلاقی ضروریست.روش پژوهش: پژوهش از لحاظ هدف کاربردی - توسعهای میباشد. با استفاده از ابزار پرسشنامه به گردآوری دادهها، آزمون مدل و برازش آن پرداخته شد.. دادههای گردآوری شده توسط نرمافزارهای Spss و Smart-PLS مورد ارزیابی قرار گرفت. برای غربالگری مؤلفهها از روش دلفی فازی، برای تأیید مدل اندازهگیری ابعاد و مؤلفهها از روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. در نهایت با مدل معادلات ساختاری برای اعتبارسنجی مدل ساختاری روابط و برازش آن پرداخته شد.یافتهها: تمامی ضرایب برازش در آستانه مورد قبول قرار دارند. نسبت مجذور کای دو بر درجه آزادی برابر 95/2 بود و همچنین ضرایب برازش همگی بالاتر از 9/0 بود و ریشه میانگین مجذورات تقریب نیز کمتر از 08/0 بود. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که ابعاد جو اخلاقی شامل مراقبت و توجه، قوانین و مقررات، ضوابط کاری، کارایی مدار و مستقل میباشد.. در بخش سطح بندی براساس مدل ساختاری تفسیری باید گفت در سطح اول سرمایه روانشناختی، در سطح دوم تعامل کاری، در سطح سوم عدالت سازمانی، در سطح چهارم تفویض اختیار، در سطح پنجم حساسیت اخلاقی و درگیری خانوادگی کار و در سطح ششم رفتار آوای کارکنان و عملکرد کارکنان قرار دارد.
پرونده مقاله
زمینه: سازمان ها برای نیل به اهداف و فعالیتها مورد نظر، علاوه بر کسب سرمایههای مادی، نیازمند نیروی انسانی واجد الشرایط هستند تا در جهت پیشبرد اهداف سازمان را یاری دهند.
هدف: هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی شناساسایی ابعاد مدل فرهنگ سازمانی بر عملکرد کارکنان در بانک توسعه و چکیده کامل
زمینه: سازمان ها برای نیل به اهداف و فعالیتها مورد نظر، علاوه بر کسب سرمایههای مادی، نیازمند نیروی انسانی واجد الشرایط هستند تا در جهت پیشبرد اهداف سازمان را یاری دهند.
هدف: هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی شناساسایی ابعاد مدل فرهنگ سازمانی بر عملکرد کارکنان در بانک توسعه و تعاون استان مازندران بود.
روش: روش تحقیق حاضر دراین مطالعه توصیفی پیمایشی و از لحاظ هدف بنیادی است. جامعۀ آماری تحقیق حاضر را کارکنان و مدیران بانک توسعه و تعاون استان مازندران تشکیل دادهاند. روش نمونه گیری در بخش کیفی مطالعه، نمونه گیری هدفمند است. در بخش کیفی برای گردآوری دادهها، از مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است.. برای تجزیه و تحلیل دادههای کیفی از روش گراندد تئوری و برای تجزیه و تحلیل داده های کمی از تحلیل عامل تأییدی آلفای کرونباخ و در نهایت معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار اسمارت پی-ال-اس استفاده شد.
یافته ها: یافتههای تحقیق حاکی از آن است که مولفههای فرهنگ سازمانی (عوامل زمینه ای، شرایط علی، پدیده محوری، راهبردها، پیامدها، شرایط مداخله گر) بر عملکرد کارکنان بانک توسعه و تعاون تاثیر مثبت و معناداری داشتند.
نتیجه گیری: همچنین نتیجه این تحقیق نشان داد که تاثیر پیامدهای سازمانی و فردی در مدل فرهنگ سازمانی از مابقی بیش تر بود.
پرونده مقاله