تبیین عوامل علی، مداخلهای و پیامدهای مهم در شکلگیری رشد حرفهای کارکنان وزارت کشور (یک مطالعه کیفی)
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتحمید معتصمی 1 , کیومرث احمدی 2 , عادل صلواتی 3 , حجت طاهری گودرزی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی-منابع انسانی،گروه مدیریت منابع انسانی،واحدسنندج،دانشگاه آزاد اسلامی،سنندج،ایران
2 - استادیار،گروه مدیریت ،واحد سنندج ،دانشگاه آزاد اسلامی،سنندج،ایران(نویسنده مسئول )
3 - استادیار،گروه مدیریت ،واحد سنندج،دانشگاه آزاد اسلامی،سنندج،ایران
4 - استادیار،گروه مدیریت ،واحد بروجرد،دانشگاه آزاد اسلامی،بروجرد،ایران
کلید واژه: وزارت کشور, رشد حرفهای کارکنان, تحلیل کیفی, مصاحبه,
چکیده مقاله :
زمینه: رشد حرفه ای کارکنان، برنامه ای برای توسعه دانش، بینش و مهارت تخصصی منابع انسانی در سازمان ها است که به عنوان یکی از راهبردی ترین مسیرهای توسعه پایدار سازمانی مورد تاکید قرار می گیرد.هدف: هدف پژوهش حاضر تحلیل عوامل علی، مداخله ای و پیامدهای مهم در شکل گیری رشد حرفه ای کارکنان وزارت کشور می باشد.روش: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی توسعه ای و از نظر ماهیت توصیفی - پیمایشی می باشد. اجرای پژوهش به صورت کیفی انجام شده است که مبتنی بر مصاحبه با 16 نفر از خبرگان به جمع آوری داده ها پرداخته شد و بعد از انجام مصاحبه، تجزیه و تحلیل داده ها مبتنی بر روش تحلیل داده بنیاد انجام گرفت.یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد رشد حرفه ای کارکنان در سازمان های دولتی ایران دارای 5 مولفه علی، 4 مولفه مداخله گر و 4 مولفه پیامد می باشد.نتیجه گ یری: الگوی پارادایمی رشد حرفه ای کارکنان با درنظر گرفتن عوامل علی، مداخله ای و پیامدهای مهم در بین کارکنان وزارت کشور طراحی گردید.
Background: Professional growth of employees is a program to develop knowledge, insight and specialized skills of human resources in organizations, which is emphasized as one of the most strategic paths of sustainable organizational development.Objective: The purpose of this study is to analyze the causal, interventional factors and important consequences in the formation of professional growth of the staff of the Ministry of Interior.Method: The research method is applied-developmental in terms of purpose and descriptive-survey in terms of nature. The research was conducted qualitatively, based on interviews with 16 experts, data were collected and after the interview, analysis. Data were performed based on the data analysis method of the foundation.Results:The results of the present study showed that the professional growth of employees in Iranian government organizations has 5 causal components, 4 intervening components and 4 outcome components.Conclusion: The paradigm model of professional growth of employees was designed taking into account causal, interventional and important consequences among employees of the Ministry of Interior.
_||_
Bossu, Carina; Brown, Natalie and Warren, Vanessa (2018). Career Progression and Development of Professional Staff in Higher Education. Professional and Support Staff in Higher Education. University Development and Administration. Singapore: Springer, Singapore, 347–356.
Brawner, C., Richard, E., Felder, M., Rodney, A., & Rebecca, B. (2002). A Survey of Faculty Teaching Practices and Involovment in Faculty Development Activities, Journal of Engineering education, 91(4), PP: 393-396.
Collin, K., Heijden, B. V. D., & Lewis, P. (2012). Continuing professional development, International Journal of Training and Development, 16(3), PP: 155-164.
Davidescu, A. A., Apostu, S. A., Paul, A., & Casuneanu, I. (2020). Work Flexibility, Job Satisfaction, and Job Performance among Romanian Employees - Implications for Sustainable Human Resource Management, Sustainability, 12, PP: 2-53.
Inamorato, A., Gaušas, S., Mackevičiūtė, R., Jotautytė, A., & Martinaitis, Ž. (2019). Innovating professional development in higher education: Case Studies, EUR 29669 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg, 4, PP: 1-140.
Lentz, E., & Allen, T. D. (2009). The role of mentoring others in the career plateauing phenomenon, Group & Organization Management, 34 (3), PP: 358 - 384.
Nawaz, M., Shakoor, M. I., & Pirzada, S. S. (2013). The professional development of employees in banks of Pakistan: A comparative study of public and private banks in Punjab Pakistan, International Journal of Learning and Development, 3(5), PP: 89-110.
Otoo, Ch. I., Assumeng, J. B., & Alfred, K. (2018). Training and professional development practices for employees in the Ghana education service, International Journal of Science and Research, 8 (2), PP: 1904-1915.
Puteh, F., Kaliannan, M., & Alam, N. (2014). Learning for professional development via peers: A system theory approach, Global Conference on Business & Social Science, Retrieved from: sciencedirect.com.
Rebore, R. W. (2009). Human resources administration in education: A management approach, Boston: Pearson Education Inc.
Schmidt, R. (2016). Employee professional development plan, Journal of Occupational Behavior, 22, PP: 12-36.
Sheeba, M. J., & Christopher, P. B. (2020). Exploring the role of training and development in creating innovative work behaviors and accomplishing non-routine cognitive jobs for organizational effectives, Journal of Critical Reviews, 7 (4), PP: 263-269.