• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی عوامل مؤثر بر میزان پاسخگویی در مدیریت شهری بر اساس الگوی حکمرانی خوب (مورد مطالعه؛ شهرداری منطقه 6 تهران)
        وحید آرائی ابوالفضل قاسمی
        زمینه: هدف پاسخگویی به‌مثابه خروجی و جوهره حکمرانی خوب، این است که شهروندان از چرایی انتخاب گزینه‌ها و فرایندهای سیاستی مطلع شوند تا توانایی قضاوت و واکنش مناسب به اقدامات مدیریتی را بیابند. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت و سنجش عوامل مؤثر بر میزان پاسخگویی از منظر چکیده کامل
        زمینه: هدف پاسخگویی به‌مثابه خروجی و جوهره حکمرانی خوب، این است که شهروندان از چرایی انتخاب گزینه‌ها و فرایندهای سیاستی مطلع شوند تا توانایی قضاوت و واکنش مناسب به اقدامات مدیریتی را بیابند. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت و سنجش عوامل مؤثر بر میزان پاسخگویی از منظر شهروندان در شهرداری منطقه 6 تهران می‌باشد. روش: پژوهش حاضر از نظر نوع هدف کاربردی و از لحاظ نوع روش، پیمایشی می‌باشد. تعداد 28 گویه مورد شناسایی و سؤال قرار گرفته که مورد تأیید خبرگان و آلفای کرونباخ برابر 0/83 و سطح معناداری برابر 95 درصد بوده که بر اساس آزمون t و فریدمن مورد بررسی و رتبه‌بندی قرار گرفته است. روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه می‌باشد و برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار spss استفاده گردیده است. یافته‌ها: وضعیت مسئولیت‌پذیری مسئولان و مناصب، وظایف و عملکرد مدیران شهری و نظرخواهی از شهروندان در خصوص برنامه‌ها و طرح‌های شهری از نظر شهروندان تا حدی مناسب و وضعیت اطلاع‌رسانی به شهروندان، وضوح رویه‌ها و مسئولیت‌ها، نظرخواهی از شهروندان نسبت به مسائل مختلف حوزه شهری و وجود قوانین رفتاری در شهرداری‌ها نامناسب بوده است. نتیجه‌گیری: وضعیت میزان پاسخگویی در شهرداری منطقه 6 تهران از نظر پاسخ‌دهندگان بر اساس آزمون t و فریدمن ناکافی و نامناسب می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی و اولویت بندی عوامل موثر بر مدیریت رفتار خدمات بانکی بر اساس نظریه مم ها
        مهدی احسانی فرد فرشاد فائزی رازی علی اکبر امین بیدختی
        زمینه: در سالهای اخیر، صنعت بانکداری شاهد رقابت شدید توام با فرصتها و تهدیدهای زیادی بوده است. به طور مسلم هیچ بانکی نمیتواند ارائه دهنده تمامی خدمات ممکن باشد و در زمینه خدماتی که ارائه میدهد، بهترین باشد. هدف پژوهش: به همین منظور هدف اصلی این تحقیق ارائه مدل مناسبی ب چکیده کامل
        زمینه: در سالهای اخیر، صنعت بانکداری شاهد رقابت شدید توام با فرصتها و تهدیدهای زیادی بوده است. به طور مسلم هیچ بانکی نمیتواند ارائه دهنده تمامی خدمات ممکن باشد و در زمینه خدماتی که ارائه میدهد، بهترین باشد. هدف پژوهش: به همین منظور هدف اصلی این تحقیق ارائه مدل مناسبی برای بهبود خدمات بانکی بر اساس نظریه مم ها می باشد. روش پژوهش: تحقیق حاضر کاربردی بوده و روش آن توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری تحقیق کلیه مشتریان بانک‌ها می باشند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 209 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. روش نمونه‌گیری به صورت تصادفی ساده می باشد. به منظور بررسی عوامل موثر بر مدیریت رفتار خدمات بانکی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. داده‌های تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS و لیزرل تحلیل شده‌اند. نتایج پژوهش: نشان می دهد چهار عامل اخلاقی، خدمات رفاهی، مسئولیت پذیری و عوامل سازمانی بر مدیریت رفتار خدمات بانکی اثر معناداری می گذارند و به ترتیب دارای الویت‌های اول تا چهارم از دید مشتری می باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - الگوی ابزار های سه ‌پایه اجرای سیاست فرهنگی
        فرشاد مهدی پور
        سیاست‌گذاری دامنه‌ای از برون‌دادهاست که مشتمل بر تصمیمات بروکراتیک و سیاسی حاکمیتی و دیوان‌سالارانه است؛ در واقع برون‌دادها ماحصل مکانیزم‌ها و سازوکارهایی است که باید به‌کار گرفته شود تا سیاست محقق شود. هدف این تحقیق آن است که الگویی را برای اجرای سیاست‌های فرهنگی در ای چکیده کامل
        سیاست‌گذاری دامنه‌ای از برون‌دادهاست که مشتمل بر تصمیمات بروکراتیک و سیاسی حاکمیتی و دیوان‌سالارانه است؛ در واقع برون‌دادها ماحصل مکانیزم‌ها و سازوکارهایی است که باید به‌کار گرفته شود تا سیاست محقق شود. هدف این تحقیق آن است که الگویی را برای اجرای سیاست‌های فرهنگی در ایران ارائه دهد که طی آن ادبیات و ایده‌های عملیاتی را توسعه داده و با روی‌کردی فرهنگی (و نه الزاما بهره‌گیری از مکانیزم‌های مطرح در سیاست‌گذاری عمومی)، تحقق اهداف را نزدیک‌تر سازد. روش این تحقیق ترکیبی است از مطالعه اسنادی و دلالت‌پژوهی تا یافته‌ها در قالب چارچوب مفهومی، استخراج و دسته‌بندی و نهایتا ارزیابی شوند. یافته‌ها در سه سرفصل اجراپژوهی، سیاست فرهنگی و نقص‌ها و آسیب‌های مرحلۀ اجرایی‌شدن سیاست‌ فرهنگی دسته‌بندی شده‌اند و با توجه به این‌که اجرای سیاست فرهنگی امر پیچیده‌ای است، الگوی سه‌پایه ترویجی، فنی و حقوقی می‌تواند آسیب‌های ناشی از مجریان سیاست‌ها و زیرساخت‌های معیوب اجرای سیاست را برطرف کند چون اجرای کامل و درست خط‌مشی، تنها راه تحقق سیاست است و اجرای نامناسب، می‌تواند امیدها برای حل مشکل را بر باد دهد و ابزارهای پیشنهاد شده، متناظر با حوزه فرهنگ ارائه شده‌اند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - طراحی و آزمون الگوی بدبینی سازمانی با رویکرد قوم نگاری (مورد مطالعه شرکت های توزیع برق در سطح استان اصفهان)
        حسین صدری محمدرضا دلوی علیرضا شیروانی
        در عصر حاضر، یکی از چالشهای جدی پیش روی مدیران، بدبینی سازمانی است و این پدیده به عنوان پارادایم جدید روابط کارگر-کارفرما مورد توجه سازمان ها قرار گرفته است. هدف این پژوهش، شناسایی عوامل موثر ، پیآمدهای بدبینی سازمانی و طراحی الگوی بومی در شرکت های مورد مطالعه می باشد. چکیده کامل
        در عصر حاضر، یکی از چالشهای جدی پیش روی مدیران، بدبینی سازمانی است و این پدیده به عنوان پارادایم جدید روابط کارگر-کارفرما مورد توجه سازمان ها قرار گرفته است. هدف این پژوهش، شناسایی عوامل موثر ، پیآمدهای بدبینی سازمانی و طراحی الگوی بومی در شرکت های مورد مطالعه می باشد. این پژوهش از نظر هدف ، توسعه ای و از لحاظ ماهیت پیمایشی است. روش پژوهش در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است .در بخش کیفی با استفاده از روش قوم نگاری، عوامل ایجاد کننده و پیامدهای بدبینی سازمانی شناسایی و تحلیل داده ها از طریق تحلیل تماتیک انجام و نسبت به طراحی مدل مفهومی اقدام شد. در بخش کمی و با استفاده از نردبان انتزاع، پرسشنامه تنظیم و میزان تاثیر هر یک از متغیرهای بخش کیفی، آزمون گردید.جامعه آماری تحقیق، پرسنل شرکت های توزیع برق در سطح استان اصفهان می باشند که برای نمونه گیری بر اساس فرمول کوکران تعداد 360 نفر نمونه تعیین گردید. روایی و پایایی پرسشنامه به دو روش محتوایی و سازه با استفاده از الگوی معادلات ساختاری و روش آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که عوامل فردی،گروهی،سازمانی و محیطی بر بدبینی سازمانی تأثیر دارند و با شناخت عوامل موثر و راهکارها می توان بدبینی را کاهش داد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - ارزیابی عملکرد کارکنان ستاد وزارت نفت با استفاده از روش تحلیل پوششی داده های فازی
        امین علیشاهی فولاد فرشید نمامیان علیرضا مرادی فخرالدین معروفی
        هدف تحقیق حاضر ارزیابی عملکرد کارکنان ستاد وزارت نفت با استفاده از روش تحلیل پوششی داده های فازی می باشد. جامعه آماری تحقیق 75 نفر و نمونه 51 نفر شامل کلیه واحد های ستادی وزارت نفت بوده است. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه و بانکهای اطلاعاتی منابع انسانی ستاد وزارت نفت چکیده کامل
        هدف تحقیق حاضر ارزیابی عملکرد کارکنان ستاد وزارت نفت با استفاده از روش تحلیل پوششی داده های فازی می باشد. جامعه آماری تحقیق 75 نفر و نمونه 51 نفر شامل کلیه واحد های ستادی وزارت نفت بوده است. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه و بانکهای اطلاعاتی منابع انسانی ستاد وزارت نفت استفاده شد. روش تحقیق توصیفی و پیمایشی بوده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل پوششی داده های فازی و مدل ورودی محـور استفاده نمودیم. نتایج نشان داد از کل نمونه 51 تایی، 14 نفر از کارکنان مدیریت های وزارت نفت کارا (0.24)، 4 نفر در مرز کارا ( 0.08) و 33 نفر ناکارا (0.68) هستند که این امر نشان دهنده پائین بودن میزان بهره وری و کارایی در واحدهای تصمیم گیرنده این وزارتخانه بوده است که جهت ارتقای بهره وری و کارایی، این وزارتخانه نیازمند آموزش کارکنان و جذب نیروهای متخصص می باشد که باید برنامه ریزی دقیقتری انجام گیرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - ارائه مدل مناسب سیاست‌گذاری اخلاقی در سازمان‌های ورزشی ایران
        میثم عیوضی علیرضا امیرکبیری فریده حق شناس محمد رضا ربیعی مندجین
        ر زمینه: با توجه گسترش ورزش درجوامع و بروز چالش‌های اخلاقی، اهمیت اخلاق در ورزش را نمایان می‌سازد لذا نیازمند سیاست‌گذاری مناسبی هستیم تا جامعه ورزشی هرچه بیشتر در حرکت به سمت اخلاق ورزشی موفق باشد. هدف: هدف این پژوهش ارائه مدلی مناسب برای سیاست‌گذاری اخلاقی در سازمان چکیده کامل
        ر زمینه: با توجه گسترش ورزش درجوامع و بروز چالش‌های اخلاقی، اهمیت اخلاق در ورزش را نمایان می‌سازد لذا نیازمند سیاست‌گذاری مناسبی هستیم تا جامعه ورزشی هرچه بیشتر در حرکت به سمت اخلاق ورزشی موفق باشد. هدف: هدف این پژوهش ارائه مدلی مناسب برای سیاست‌گذاری اخلاقی در سازمان‌های ورزشی ایران است. روش تحقیق: در این پژوهش با استفاده از روش تحقیق کیفی و با جمع آوری داده 19نفر از مدیران و اساتید خبره ورزشی مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام پذیرفته. اطلاعات بدست آمده از طریق مصاحبه گردآوری شده وسپس با استفاده از نرم افزار Maxqda کد گذاری انجام گرفته و با روش تحلیل مضمون سعی به ارئه مدل شده ودر نهایت با استفاده از پرسشنامه با نمونه احتمالونده 385 نفری با استفاده ازدو نرم افزار spssو SmartPLS مدل مورد آزمون قرار گرفته. یافته‌‌ها: مدل ارئه شده متشکل از دو تم اصلی تحت عنوان تم محتوایی سیاست‌گذاری اخلاقی در ورزش با 4 دسته مقوله در 13 دسته مفهومی و تم شکل فعالیت‌های سیاست‌گذاری اخلاقی در ورزش با 5 دسته مقوله در11 دسته مفهومی شکل گرفته در بخش آزمون مدل مقادیر2R معناداربوده و ارتباط آنهامورد تاییدقرارگرفته شده است و نیز برازش مدل کلی821841090357/0 شده است که نشان ازبرازش کلی قوی مدل پژوهش دارد. نتیجه: نتایج این پژوهش بینشی را به سیاست‌گذاران و مدیران در عرصه ورزش می‌دهد تا با استفاده از الگوی ارئه شده، به اعتلای هرچه بیشتر اخلاق ورزشی سبب شوند زمینه: با توجه گسترش ورزش درجوامع و بروز چالش‌های اخلاقی، اهمیت اخلاق در ورزش را نمایان می‌سازد لذا نیازمند سیاست‌گذاری مناسبی هستیم تا جامعه ورزشی هرچه بیشتر در حرکت به سمت اخلاق ورزشی موفق باشد. هدف: هدف این پژوهش ارائه مدلی مناسب برای سیاست‌گذاری اخلاقی در سازمان‌های ورزشی ایران است. روش تحقیق: در این پژوهش با استفاده از روش تحقیق کیفی و با جمع آوری داده 19نفر از مدیران و اساتید خبره ورزشی مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام پذیرفته. اطلاعات بدست آمده از طریق مصاحبه گردآوری شده وسپس با استفاده از نرم افزار Maxqda کد گذاری انجام گرفته و با روش تحلیل مضمون سعی به ارئه مدل شده ودر نهایت با استفاده از پرسشنامه با نمونه احتمالونده 385 نفری با استفاده ازدو نرم افزار spssو SmartPLS مدل مورد آزمون قرار گرفته. یافته‌‌ها: مدل ارئه شده متشکل از دو تم اصلی تحت عنوان تم محتوایی سیاست‌گذاری اخلاقی در ورزش با 4 دسته مقوله در 13 دسته مفهومی و تم شکل فعالیت‌های سیاست‌گذاری اخلاقی در ورزش با 5 دسته مقوله در11 دسته مفهومی شکل گرفته در بخش آزمون مدل مقادیر2R معناداربوده و ارتباط آنهامورد تاییدقرارگرفته شده است و نیز برازش مدل کلی821841090357/0 شده است که نشان ازبرازش کلی قوی مدل پژوهش دارد. نتیجه: نتایج این پژوهش بینشی را به سیاست‌گذاران و مدیران در عرصه ورزش می‌دهد تا با استفاده از الگوی ارئه شده، به اعتلای هرچه بیشتر اخلاق ورزشی سبب شوند پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - شناسائی مؤلفه‌های رهبری اصیل مبتنی بر ابعاد اخلاقی از سوی پیروان در آموزش عالی
        اعظم رجبی مرام الهام کاویانی فرانک موسوی مریم اسلام پناه
        هدف : هدف از این پژوهش شناسایی مؤلفه های رهبری اصیل مبتنی بر ابعاد اخلاقی از سوی پیروان در آموزش عالی است. این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش نظریه داده بنیاد (گراندد تئوری) به عنوان روش تحقیق استفاده شده است. روش‌شناسی: روش گردآوری داده ها، مطالعه مبانی نظری و چکیده کامل
        هدف : هدف از این پژوهش شناسایی مؤلفه های رهبری اصیل مبتنی بر ابعاد اخلاقی از سوی پیروان در آموزش عالی است. این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش نظریه داده بنیاد (گراندد تئوری) به عنوان روش تحقیق استفاده شده است. روش‌شناسی: روش گردآوری داده ها، مطالعه مبانی نظری و مصاحبه های عمیق و باز (25 مصاحبه با 23 نفر ) با کارکنان نمونه دانشگاه های آزاد اسلامی، پیام نور و دولتی غرب کشور (همدان، کردستان، لرستان، ایلام) می باشد. روش نمونه گیری به صورت هدفمند و تا حد اشباع نظری ادامه یافت. روایی این پژوهش توسط مصاحبه شوندگان و سپس اساتید متخصص مورد بررسی قرار گرفت و تأیید شد. پایایی نیز با استفاه از روش توافق درون موضوعی، 6/73% به دست آمد. برای تحلیل داده ها از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. یافته‌ها: نهایتا 32 کد مفهومی و 7 مقوله اصلی استخراج شد. مقوله های اصلی شامل: اخلاق مبتنی بر آموزه های اسلامی، رشد اخلاقی، رفتارهای اخلاقی، شجاعت اخلاقی، تعصب اخلاقی، روابط اخلاقی و پیامدهای اخلاقی می باشد. با بهره گیری از مؤلفه های رهبری اصیل مبتنی بر اخلاق، می توان شاهد رشد فاکتورهای اخلاقی در بین کارکنان بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - مطالعه‌ی تجارب زیسته بازنشستگان با رویکرد سیاستگذاری در حوزه‌ی مدیریت بازنشستگی در بانک رفاه کارگران
        لیلا پارساضیابری اکبر اعتباریان مهربان هادی پیکانی افسانه زمانی مقدم
        زمینه و هدف: هدف اول این مقاله واکاوی پدیدارشناسانه پدیده‌ی بازنشستگی از دیدگاه بازنشستگان در بانک رفاه است. اولین گام مرتفع نمودن یک مشکل تدوین خط مشی جامع و کامل برای آن است و برای تدوین یک خط مشی اثربخش باید مشکل را به درستی و از طریق مراجعه به جامعه‌ای که تحت تاثیر چکیده کامل
        زمینه و هدف: هدف اول این مقاله واکاوی پدیدارشناسانه پدیده‌ی بازنشستگی از دیدگاه بازنشستگان در بانک رفاه است. اولین گام مرتفع نمودن یک مشکل تدوین خط مشی جامع و کامل برای آن است و برای تدوین یک خط مشی اثربخش باید مشکل را به درستی و از طریق مراجعه به جامعه‌ای که تحت تاثیر آن مشکل است، شناسایی و درک کرد. لذا هدف دوم عبارتست از شناسایی مشکلات حوزه بازنشستگی جهت تدوین خط مشی‌های کارآمد و موثر است. روش تحقیق: تحقیق حاضر به جهت هدف کاربردی و به لحاظ روش از نوع آمیخته است.. داده‌ها براساس مصاحبه نیم ساخت یافته از 16 نفر از بازنشستگان بانک رفاه کارگران و به روش گلوله برفی تا رسیدن به اشباع داده‌ها انجام شد همچنین تجزیه و تحلیل داده‌ها به روش هفت مرحله‌ای کلایزی صورت پذیرفت. جامعه آماری تحقیق در بخش کمّی شامل 1175 نفر از بازنشستگان بود که حجم نمونه براساس نمونه گیری تصادفی 285 نفر برآورد گردید. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد که بالای 0. 8 محاسبه گردید که حاکی از پایایی خوب پرسشنامه می‌باشد و در بخش کمی از آزمون‌های آماری تحلیل عاملی استفاده گردید. یافته ها: از یافته‌های حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها، اولین مفهوم چالش‌ها بود که از طریق مفاهیم فرعی فشارهای ناشی از ناتوانی مالی، از اسب افتادگی سازمانی، سازگاری با نقش‌های جدید و ضعف و ناتوانی جسمی استنباط شد. دومین مفهوم اصلی انتظارات بازنشستگان بود که از مفهوم فرعی ادامه حیات سازمانی و سومین مفهوم اصلی راهبردهای شخصی است که از مفاهیم فرعی چون فعالیت‌های فراغتی، معنویت گرایی، صرف وقت با خانواده، نواشتغالی استنباط گردیده است. نتیجه گیری: بازنشستگان در دوران بازنشستگی با چالش هایی روبرو بوده و دارای انتظارات می‌باشند که برای بهبود وضعیت در دوران بازنشستگی راهبردهایی را نیز انتخاب و اجرا می‌نمایند. این نتایج می‌تواند راهنمای مدیران باشد تا سیاستگذاری‌های لازم را در این حوزه داشته باشند و در جهت ارائه برنامه‌های هدفمند همت و به گذر مناسب بازنشستگان از این مسیر، کمک شایانی به آنان نمایند. پرونده مقاله