مطالعهی تجارب زیسته بازنشستگان با رویکرد سیاستگذاری در حوزهی مدیریت بازنشستگی در بانک رفاه کارگران
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتلیلا پارساضیابری 1 , اکبر اعتباریان 2 , مهربان هادی پیکانی 3 , افسانه زمانی مقدم 4
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان،اصفهان،ایران
2 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
3 - استادیار،دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان،ایران
4 - دانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات،تهران،ایران
کلید واژه: پدیدارشناسی, بازنشستگی, کلایزی,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: هدف اول این مقاله واکاوی پدیدارشناسانه پدیدهی بازنشستگی از دیدگاه بازنشستگان در بانک رفاه است. اولین گام مرتفع نمودن یک مشکل تدوین خط مشی جامع و کامل برای آن است و برای تدوین یک خط مشی اثربخش باید مشکل را به درستی و از طریق مراجعه به جامعهای که تحت تاثیر آن مشکل است، شناسایی و درک کرد. لذا هدف دوم عبارتست از شناسایی مشکلات حوزه بازنشستگی جهت تدوین خط مشیهای کارآمد و موثر است. روش تحقیق: تحقیق حاضر به جهت هدف کاربردی و به لحاظ روش از نوع آمیخته است.. دادهها براساس مصاحبه نیم ساخت یافته از 16 نفر از بازنشستگان بانک رفاه کارگران و به روش گلوله برفی تا رسیدن به اشباع دادهها انجام شد همچنین تجزیه و تحلیل دادهها به روش هفت مرحلهای کلایزی صورت پذیرفت. جامعه آماری تحقیق در بخش کمّی شامل 1175 نفر از بازنشستگان بود که حجم نمونه براساس نمونه گیری تصادفی 285 نفر برآورد گردید. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد که بالای 0. 8 محاسبه گردید که حاکی از پایایی خوب پرسشنامه میباشد و در بخش کمی از آزمونهای آماری تحلیل عاملی استفاده گردید. یافته ها: از یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها، اولین مفهوم چالشها بود که از طریق مفاهیم فرعی فشارهای ناشی از ناتوانی مالی، از اسب افتادگی سازمانی، سازگاری با نقشهای جدید و ضعف و ناتوانی جسمی استنباط شد. دومین مفهوم اصلی انتظارات بازنشستگان بود که از مفهوم فرعی ادامه حیات سازمانی و سومین مفهوم اصلی راهبردهای شخصی است که از مفاهیم فرعی چون فعالیتهای فراغتی، معنویت گرایی، صرف وقت با خانواده، نواشتغالی استنباط گردیده است. نتیجه گیری: بازنشستگان در دوران بازنشستگی با چالش هایی روبرو بوده و دارای انتظارات میباشند که برای بهبود وضعیت در دوران بازنشستگی راهبردهایی را نیز انتخاب و اجرا مینمایند. این نتایج میتواند راهنمای مدیران باشد تا سیاستگذاریهای لازم را در این حوزه داشته باشند و در جهت ارائه برنامههای هدفمند همت و به گذر مناسب بازنشستگان از این مسیر، کمک شایانی به آنان نمایند.
. The first step in solving a problem is to formulate a comprehensive and complete policy for it, and to identify an effective policy, it must identify and understand the problem correctly by referring to a community that is affected by it. Therefore, the second goal is to identify the problems of the retirement area in order to formulate efficient and effective policies. The research method of the present paper is of a qualitative & quantitative type and is a phenomenology of retirement phenomenon among retirees of the Refah Bank. The data were gathered based on half-structured interviews of 16 pensioners of Refah Bank by snowball method until data saturation was achieved. The data analysis was performed using a seven-step colaizzi method. the statistical society included a small section for retirement of 1,175. The sample size was calculated 285. The reliability of the questionnaires was calculated by Cronbach's alpha, (0/8). In order to analyze the data in the quantitative part, factor analysis was used. . These findings could be a guide for human resource managers to help them deliver targeted programs and make the right path for retirees.
_||_