مقدمة في المجلة
علمی
نشریه تخصصی توانمندسازی سرمایه انسانی، مجله دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت است که به صورت فصلنامه منتشر میگردد. همه مقالات منتشر شده در سراسر جهان تحت مجوز دسترسی آزاد در دسترس قرار می گیرند. برای استفاده مجدد از تمام یا بخشی از مقاله منتشر شده توسط (JHCE)، از جمله شکل ها و جداول، مجوز خاصی لازم نیست. برای مقالاتی که تحت مجوز دسترسی آزاد Creative Common CC BY منتشر میشوند، هر بخشی از مقاله را میتوان بدون اجازه مجدداً استفاده کرد، مشروط بر اینکه مقاله اصلی به وضوح ذکر شده باشد. یا مقاله اصلی بطور شفاف بعنوان مرجع ذکر شده باشد
مقالاتی که برای چاپ در این نشریه پذیرش میشوند، نباید قبلاً در نشریه دیگری چاپ و یا به طور همزمان به دیگر نشریات ارسال شده باشند. در این نشریه، نظریهها، پژوهشها و دستاوردهای علمی-پژوهشی در زمینه های ذیل قابل چاپ خواهد بود :
1- توانمندسازی منابع و سرمایه انسانی
2- مدیریت استعداد و شایستگی
3- آموزش و توسعه سرمایه انسانی
4- معماری منابع و سرمایه انسانی
5- مدیریت راهبردی سرمایه انسانی
6- آینده نگری و آینده نگاری سرمایه انسانی
7- آسیب شناسی سرمایه های انسانی در سازمانهای دولتی و خصوصی
8- مدل بلوغ توسعه منابع انسانی
9- اقدامات مدیریت منابع انسانی
10- مطالعه تطبیقی و بهینه گزینی (Benchmarkingتوسعه منابع انسانی)
11- مطالعه کلان شاخص های توسعه انسانی
قابل توجه دانشجویان دکتری تخصصی کلیه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی
به اطلاع می رساند براساس بخشنامه شماره ١٠/٧٩٥٣٤ مورخ ١٣٩٨/١٢/٠٧ به منظور انجام دفاع، مجله توانمندسازی سرمایه انسانی با رتبه B دانشگاه آزاد اسلامی دارای 1/5 امتیاز می باشد.دانشجویان کلیه واحدهای دانشگاهی می توانند به منظور تکمیل امتیازات خود جهت انجام دفاع از رساله دکتری تخصصی نسبت به ارسال مقاله به مجله فوق اقدام نمایند.
-
حرية الوصول المقاله
1 - وضعیت موجود تناسب برنامههای درسی آموزش عالی کشاورزی با نیازهای بازار کار استان اردبیل و ارائه راهکار
عزیزه تراز مریم سامری جواد کیهانالعدد 2 , المجلد 7 , تابستان 1403هدف کلی بررسی وضعیت موجود تناسب برنامههای درسی آموزش عالی کشاورزی با نیازهای بازار کار اردبیل و ارائه راهکار است و با روش آمیخته انجام شد. جامعه آماری کلیه کارفرمایان، اساتید دانشگاه و دانشآموختگان کشاورزی استان اردبیل به تعداد 900 نفر میباشد که بر اساس جدول مورگان و أکثرهدف کلی بررسی وضعیت موجود تناسب برنامههای درسی آموزش عالی کشاورزی با نیازهای بازار کار اردبیل و ارائه راهکار است و با روش آمیخته انجام شد. جامعه آماری کلیه کارفرمایان، اساتید دانشگاه و دانشآموختگان کشاورزی استان اردبیل به تعداد 900 نفر میباشد که بر اساس جدول مورگان و نمونه گیری تصادفی طبقهای 270 نفر نمونه آماری شد. در بخش کیفی ابزار گردآوری دادهها مصاحبه است و با از نمونهگیری هدفمند 12 خبره مصاحبه شد. روایی مصاحبه، توسط مثلثسازی منابع دادهها و بازبینی توسط همکاران و پایایی آن با شاخص ثبات و تکرارپذیری بررسی شد. تجزیه و تحلیل دادهها با کدکذاری سه مرحلهای انجام شد. در بخش کمی ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. روایی آن محتوایی، صوری و سازه بررسی و پایایی آن با آلفای کرونباخ برآورد شد. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمونهای توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیل آمار استنباطی (T تک نمونهای) با نرم افزار SPSS 19وExcel 2007 انجام یافت. نتایج بخش کیفی در استخراج 25 دسته متغیر اندازهپذیر که در قالب پنج مؤلفه شناسایی شدهاند: 1. شرایط علی تناسب با نیازهای بازار کار 2. شرایط زمینهای 3. شرایط مداخلهگر 4. راهبردها 6 شاخص 5. پیامدها. در بخش کمی، بر مبنای این یافتهها پرسشنامه طراحی و دادهها تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای حاکی از عدم تناسب بین برنامههای درسی آموزشهای عالی رشته کشاورزی با نیازهای بازار کار میباشد. پیشنهاد میشود محققان برای برنامه ریزی دانشگاهها الگوی مناسبی بر مبنای یافتههای تحقیق حاضر ارائه دهند. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
2 - طراحی مدل تعالی سازمانی با رویکرد مهارتآموزی (مورد مطالعه: بیمارستانهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران)
محمدعلی آدیش حدیثه رمضانی فرالعدد 2 , المجلد 7 , تابستان 1403مقدمه: پژوهش حاضر به طراحی مدل تعالی سازمانی با محوریت عامل انسانی با استفاده از رویکرد مهارتآموزی جهت ارتقا سطح کیفیت خدمات و بهبود عملکرد بیمارستان پرداخته است. روش: پژوهش کیفی حاضر به روش مصاحبههای نیمه ساختار یافته با 20 نفر از مدیران بیمارستانها به روش نمونهگ أکثرمقدمه: پژوهش حاضر به طراحی مدل تعالی سازمانی با محوریت عامل انسانی با استفاده از رویکرد مهارتآموزی جهت ارتقا سطح کیفیت خدمات و بهبود عملکرد بیمارستان پرداخته است. روش: پژوهش کیفی حاضر به روش مصاحبههای نیمه ساختار یافته با 20 نفر از مدیران بیمارستانها به روش نمونهگیری هدفمند در دسترس و تکنیک گلوله برفی در سال ۱۴۰1 انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش گراندد تئوری در بستر نرم افزارهای MAXQDA 2020 و EXCEL 2019 در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گردید. روایی پژوهش با تائید اعضاء و مشارکتکنندگان و شیوه تلفیق و همسوسازی دادهها و پایایی از روش ضریب توافق یا همخوانی میان دو متخصص مورد آزمون قرار گرفت. یافتهها: ابعاد مختلف تعالی سازمانی در بیمارستانها در قالب پارامترهای مدل پارادایمی (عوامل علّی، زمینهای، مداخلهگر و پیامدها) دستهبندی شد. در شرایط علّی میتوان به مولفههای رهبری، منابع انسانی و در شرایط زمینهایی مولفههایی چون منابع و امکانات، تعهد و در شرایط مداخلهگر مولفههایی چون فرایندها، استراتژیها و در راهبردها به رویکرد مهارتآموزی (مهارت فنی و تخصصی، مهارت انسانی ارتباطی، مهارت ادراکی) و در پیامدها، به مولفههایی چون رضایت بیماران، رضایت خانواده بیماران، رضایت کارکنان و رضایت از نظام سلامت اشاره نمود. نتیجهگیری: رضایت از کیفیت خدمات نظام سلامت بیش از هر موردی نیازمند تامین رهبری و منابع انسانی مناسب میباشد و رویکرد مهارتآموزی (مهارت فنی و تخصصی، مهارت انسانی ارتباطی، مهارت ادراکی) برای نیل به تعالی سازمانی مطلوب در بیمارستانها، باید مورد توجه بیشتری واقع شود. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
3 - طراحی الگوی ارتباطات سازمانی با تاکید بر افزایش سلامت اداری امور مالیاتی کل کشور
مریم رحمتی فرهاد نژادحاجی علی ایرانی یحیی داداش کریمی غلامرضا رحیمیالعدد 2 , المجلد 7 , تابستان 1403هدف از انجام این پژوهش، طراحی الگوی ارتباطات سازمانی با تاکید بر افزایش سلامت اداری در سازمان امور مالیاتی کشور بوده است. این پژوهش از نظر فلسفه، تفسیری، رویکرد استقرایی و هدف از نوع توسعهای- کاربردی و به لحاظ ماهیت داده از نوع کیفی به روش داده بنیاد است. جامعه آماری أکثرهدف از انجام این پژوهش، طراحی الگوی ارتباطات سازمانی با تاکید بر افزایش سلامت اداری در سازمان امور مالیاتی کشور بوده است. این پژوهش از نظر فلسفه، تفسیری، رویکرد استقرایی و هدف از نوع توسعهای- کاربردی و به لحاظ ماهیت داده از نوع کیفی به روش داده بنیاد است. جامعه آماری افراد صاحب نظر در رابطه با سازمان امور مالیاتی کشور، شامل مدیران سازمان امور مالیاتی و اساتید حوزه مدیریت با دارا بودن شاخص های شایستگی بودند. که به روش هدفمند به تعداد 15 نفر انتخاب گردید و تا مرحله اشباع نظری دادهها ادامه یافت. گردآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته انجام گرفت. برای حصول اطمینان از روایی و پایایی دادههای پژوهش از دو روش بازبینی توسط مشارکتکنندگان و بازبینی توسط همکاران و پایایی درون کدگذار استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش استراوس و کوربین نظریه داده بنیاد و با استفاده از نرمافزارMAXQDA انجام شد. یافتهها نشان داد که الگوی ارتباطات سازمانی با تاکید بر افزایش سلامت اداری در سازمان امور مالیاتی کشور، متشکل از 6 مقوله اصلی و 20 مقوله فرعی میباشد. الگوی کیفی مؤلفههای ارتباطات سازمانی با تاکید بر افزایش سلامت اداری در سازمان امور مالیاتی کشور با در نظر گرفتن شرایط علّی، عوامل بسترساز، راهبردهای مناسب، شرایط مداخلهگر طراحی شد. نتایج نشان داد امور مالیاتی بایستی عملکرد سالمی داشته باشد، و برای عملکرد سالم لازم است که الگوی ارتباطات سازمانی مناسب با تاکید بر سلامت اداری را درون خود ایجاد نماید. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
4 - تبیین پایداری روابط تعاملی ابعاد سرمایه اجتماعی با شیوه های مدیریت منابع انسانی دانشی در صنعت بیمه ایران
داود کیا کجوری پگاه مداح رودسری مهران مختاری بایع کلائیالعدد 2 , المجلد 7 , تابستان 1403زمینه و هدف: شیوههای مدیریت منابع انسانی به طور غیر مستقیم از طریق سرمایه اجتماعی به عملکرد سازمانی کمک میکند. هدف از این پژوهش ارائه مدل سرمایه ساختاری، انسانی و رابطهای مناسب با شیوه های مدیریت منابع انسانی دانشی در صنعت بیمه ایران بوده است. روش: روش تحقیق توصیفی أکثرزمینه و هدف: شیوههای مدیریت منابع انسانی به طور غیر مستقیم از طریق سرمایه اجتماعی به عملکرد سازمانی کمک میکند. هدف از این پژوهش ارائه مدل سرمایه ساختاری، انسانی و رابطهای مناسب با شیوه های مدیریت منابع انسانی دانشی در صنعت بیمه ایران بوده است. روش: روش تحقیق توصیفی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری تحقیق تعداد 25 نفر از خبرگان صنعت بیمه ایران میباشد. جمع آوری دادهها از طریق پرسشنامه دلفی با اجزای استاندارد صورت پذیرفت، 3 متغیر اصلی و 9 متغیر فرعی مدل سازی ساختاری مورد آزمون قرار گرفت و روایی و پایایی متغیرها تأمین شد. در این تحقیق از تکنیک (SLR)، مدل سازی معادلات ساختاری برای تعیین ارتباطات بین متغیرها و جامعیت مدل با استفاده از نرم افزار pls استفاده شد. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داده است که مدل نهایی این پژوهش دارای 3 بعد، 9مؤلفه است که بعد رابطهای شامل مولفههای اعتماد و صداقت، مشارکت غیررسمی، مشارکت اجتماعی، مشارکت اقتصادی، تعهدات اجتماعی) سرمایه ساختاری شامل(توانایی شبکه، سرمایه های شبکه ) و سرمایه انسانی (اشتراکات شناختی، اشتراکات جمعی) میباشد نتیجهگیری: و در پایان پیشنهاد شده است با اجرا و پیاده سازی مدیریت منابع انسانی دانشی در جهت بهبود سرمایه اجتماعی و تحقق اهداف در صنعت بیمه ایران گام موثر برداشت تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
5 - طراحی و اعتبارسنجی مدل بهسازی منابع انسانی در سازمان تامین اجتماعی با رویکرد یادگیری سهحلقهای
الناز پاکرو کرم اله دانش فرد غلامرضا معمارزاده طهرانالعدد 2 , المجلد 7 , تابستان 1403این مقاله با هدف طراحی و اعتبارسنجی مدل بهسازی منابع انسانی در سازمان تامین اجتماعی با رویکرد یادگیری سهحلقهای انجام گرفت. مطالعه حاضر از نظر هدف، کاربردی-توسعهای و از منظر روش گردآوری دادهها، پیمایشی-مقطعی است. همچنین از طرح پژوهش آمیخته اکتشافی استفاده شد. جامعه م أکثراین مقاله با هدف طراحی و اعتبارسنجی مدل بهسازی منابع انسانی در سازمان تامین اجتماعی با رویکرد یادگیری سهحلقهای انجام گرفت. مطالعه حاضر از نظر هدف، کاربردی-توسعهای و از منظر روش گردآوری دادهها، پیمایشی-مقطعی است. همچنین از طرح پژوهش آمیخته اکتشافی استفاده شد. جامعه مشارکتکنندگان بخش کیفی شامل اساتید مدیریت منابع انسانی و مدیران سازمان تامین اجتماعی است. نمونهگیری به روش هدفمند انجام شد و با 11 نفر به اشباع نظری دست پیدا شد. جامعه آماری بخش کمی نیز شامل 200 نفر از مدیران و کارشناسان سازمان تامین اجتماعی است که با روش اندازه اثر کوهن برآورد گردید. نمونهگیری با روش طبقهای-تصادفی صورت گرفت. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمساختاریافته و پرسشنامه محققساخته استفاده شد. مصاحبههای کیفی با روش تحلیل مضمون در نرمافزار Maxqda تحلیل شد. دادههای بخش کمی نیز با روش مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزار LISREL تحلیل شد. یافتههای پژوهشی نشان داد سیاستهای حمایتی سازمان، فرهنگ تعهدآفرینی و رهبری اخلاقی تحولگرا بر استانداردسازی آموزش و توانمندسازی فردی تاثیر میگذارند. استانداردسازی آموزش و توانمندسازی فردی بر مدیریت یادگیری گروهی-سازمانی اثرگذاشته و یادگیری شناختی، اقدامی و رفتاری منجر میشوند. از طریق بهبود یادگیری شناختی، اقدامی و رفتاری در نهایت بهسازی منابع انسانی میسر میشود. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
6 - طراحی مدل مبتنی بر اقدامات مؤثر در راستای کنترل رفتارهای انحرافی مخرب نیروی انسانی
مجتبی فروز شهرستانی هما درودی فیروزه حاج علی اکبریالعدد 2 , المجلد 7 , تابستان 1403برندها همواره تحت تأثیر عوامل درونی و بیرونی هستند که در ارتقاء ارزش آنها در بخش تولید و خدمات نقش اساسی ایفا می کنند. از بین عوامل درونسازمانی، عوامل رفتاری مربوط به نیروی انسانی مهم است؛ زیرا اگر این رفتارها مثبت باشند، منجر به ارتقای ارزش برند اما اگر منفی و انحرافی أکثربرندها همواره تحت تأثیر عوامل درونی و بیرونی هستند که در ارتقاء ارزش آنها در بخش تولید و خدمات نقش اساسی ایفا می کنند. از بین عوامل درونسازمانی، عوامل رفتاری مربوط به نیروی انسانی مهم است؛ زیرا اگر این رفتارها مثبت باشند، منجر به ارتقای ارزش برند اما اگر منفی و انحرافی باشند، برای سازمانها تهدید محسوب میشوند؛ در چنین شرایطی مدیریت رفتار و پیاده سازی اقداماتی در راستای کنترل و کاهش رفتارهای انحرافی ضروری بنظر میرسید. لذا هدف پژوهش، ارائه مدلی به منظور ارتقاء ارزش برند بیمه ایران بعنوان یکی از بنگاههای اقتصادیِ دولتی از طریق کنترل و کاهش رفتارهای انحرافی در نظر گرفته شد. برای این منظور، ابتدا مطالعات کتابخانه ای انجام گرفته و با بهره گیری از روش کیفی فراترکیب، عوامل بروز رفتارهای انحرافی و اقدامات مؤثر برای کنترل و کاهش احصاء و با روش تحلیل مضمون 48 عامل در 6 دسته و 45 اقدام در 4 دسته کدگذاری شد؛ سپس با تکنیک دلفی فازی و توزیع فرمهای نظرسنجی دلفی بین 30 نفر از خبرگان بیمه ایران در 3 استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان، 30 عامل در 5 دسته و 39 اقدام در 4 دسته نهایی و وارد مدل سلسلهمراتبی شدند. در گام بعد، برای تحلیل فرایند سلسله مراتبی پرسشنامه حاوی ماتریس مقایسات زوجی بین 12 نفر از خبرگان 3 استان توزیع ونتایج نشان داد که از بین عوامل بروز رفتارهای انحرافی مخرب کارکنان، عوامل سازمانی و ساختاری با وزنی حدود 262/0 بالاترین اهمیت و عوامل شغلی با وزنی حدود 0.147 پایینترین اهمیت را کسب کردند. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
7 - تأثیر مدیریت منابع انسانی سبز بر رفتارهای فرانقشی از طریق تعهد سازمانی سبز و سرمایه انسانی سبز (مورد مطالعه: سازمان امور اقتصادی و دارایی استان آذربایجان غربی)
سلیمان احمدزاده علی آتش سوز حسن کیانی رادالعدد 2 , المجلد 7 , تابستان 1403چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مدیریت منابع انسانی سبز از طریق تعهد سازمانی سبز و سرمایه انسانی سبز بر رفتارهای فرانقشی در کارکنان امور اقتصادی و دارایی استان آذربایجان غربی است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. جام أکثرچکیده هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مدیریت منابع انسانی سبز از طریق تعهد سازمانی سبز و سرمایه انسانی سبز بر رفتارهای فرانقشی در کارکنان امور اقتصادی و دارایی استان آذربایجان غربی است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری کارکنان سازمان امور اقتصادی و دارایی در جنوب استان آذربایجان غربی 642 نفر بوده که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و بر اساس فرمول کوکران تعداد 240 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش متغیر تعهد سازمانی از پرسشنامه سبز لیو و همکاران (2021)، رفتارهای فرانقشی سبز از پرسشنامه هو و همکاران (2021)، مدیریت منابع انسانی سبز از پرسشنامه مالک و همکاران (2021) و برای سنجش سرمایه انسانی سبز از پرسشنامه ما و همکاران (2021) استفاده شده است که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار PLS انجام شد. نتایج نشان داد مدیریت منابع انسانی سبز بر رفتار فرانقشی، تعهد سازمانی و سرمایه انسانی سبز تاثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین نتایج بیانگر این بود که تعهد سازمانی سبز بر رفتارهای فرانقشی تاثیر معنادار داشته و سرمایه انسانی سبز بر رفتارهای فرانقشی تاثیر معنادار دارد و همچنین تعهدسازمانی و رفتارهای فرانقشی در تأثیر مدیریت منابع انسانی بر رفتارهای فرانقشی نقش میانجی دارند. تفاصيل المقالة
-
حرية الوصول المقاله
1 - ارائه نقشه استراتژیک توانمندسازی منابع انسانی در صنعت آب و فاضلاب بر اساس رویکرد فراترکیب و روش مدل سازی ساختاری - تفسیری
اکبر شیدائی حبشی سلیمان ایرانزاده هوشنگ تقی زادهالعدد 1 , المجلد 7 , بهار 1403هدف از انجام این پژوهش، ارائه نقشه استراتژیک توانمندسازی منابع انسانی با توجه به مولفههای (رهبری تحولگرا و دلبستگی شغلی و ابعاد توانمندسازی) بر اساس رویکرد فراترکیب و روش مدلسازی ساختاری - تفسیری، در شرکتهای آب و فاضلاب استانهای آذربایجان غربی و شرقی است. روش پژوه أکثرهدف از انجام این پژوهش، ارائه نقشه استراتژیک توانمندسازی منابع انسانی با توجه به مولفههای (رهبری تحولگرا و دلبستگی شغلی و ابعاد توانمندسازی) بر اساس رویکرد فراترکیب و روش مدلسازی ساختاری - تفسیری، در شرکتهای آب و فاضلاب استانهای آذربایجان غربی و شرقی است. روش پژوهش از نوع کیفی و همچنین ازلحاظ نتیجه جزو تحقیقات کاربردی محسوب میشود. از روش فراترکیب در بخش کیفی و از روش مدلسازی ساختاری - تفسیری برای ترسیم مدل ساختاری استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش مدلسازی ساختاری- تفسیری و تحلیل میک مک صورت گرفت. پس از تحلیل دادهها، سطوح مؤلفهها به دست آمدند که بر اساس آن گراف مدلسازی ساختاری- تفسیری طراحی شد. در ادامه بر اساس سه منظر رهبری تحولگرا، توانمندسازی و دلبستگی شغلی نقشه استراتژیک توانمندسازی منابع انسانی در صنعت آب و فاضلاب ترسیم شد. این پژوهش از اولین مطالعاتی است که ارتباط ابعاد توانمندسازی را با رهبری تحولگرا و دلبستگی شغلی در صنعت آب و فاضلاب به صورت همسو و هماهنگ مورد تحلیل و بررسی قرار داده است و ممکن است بهعنوان مرجعی برای اشاعه نقشه استراتژیک توانمندسازی منابع انسانی در سازمانها باشد. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
2 - ارائه مدل ارتقای بهرهوری سرمایه انسانی در سازمانهای دولتی با رویکرد بیانیهی گام دوم انقلاب اسلامی
سیدامیرعلی دیده گاهالعدد 4 , المجلد 4 , زمستان 1400هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل ارتقای بهرهوری سرمایه انسانی در سازمانهای دولتی با رویکرد بیانیهی گام دوم انقلاب اسلامی(کارکنان نمونه بخشهای دولتی در صنعت نفت) میباشد. روش تحقیق توصیفی – اکتشافی است که با رویکرد ترکیبی (کیفی و کمی) انجام شده است. جامعه آماری أکثرهدف از انجام این پژوهش ارائه مدل ارتقای بهرهوری سرمایه انسانی در سازمانهای دولتی با رویکرد بیانیهی گام دوم انقلاب اسلامی(کارکنان نمونه بخشهای دولتی در صنعت نفت) میباشد. روش تحقیق توصیفی – اکتشافی است که با رویکرد ترکیبی (کیفی و کمی) انجام شده است. جامعه آماری تحقیق را کارکنان نمونه بخش دولتی منتخب در صنعت نفت طی سالهای 1394تا 1399، تشکیل داده اند. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه های نیمه ساختار یافته و عمیق بوده است. با توجه به نتایج گرفته شده مشاهده میشود که شرایط علی به صورت مستقیم بر پدیده محوری و به صورت غیر مستقیم بر راهبردها و پیامدها تاثیر مثبت و معنی داری داشته است. عوامل زمینه ای، عوامل مداخله گر و شرایط پدیده محوری نیز به صورت مستقیم بر راهبردها و به صورت غیر مستقیم بر پیامدها تاثیر مثبت و معنیداری داشتهاند. هرکدام از نهادهای فرهنگی و دستگاههای اجرایی باید به اندازه ظرفیت ها، امکانات، دغدغه ها و همت خودشان، برای برداشتن گام های مثبت و موثر در جهت تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، به تربیت نیروی انسانی بپردازند. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
3 - تبیین مبانی نظریه سرمایه انسانی مؤثر بر اقتصاد آموزش و پرورش
سعیده سادات بنی جمالی احمد سرلک محمدرضا سرمدیالعدد 2 , المجلد 5 , تابستان 1401این تحقیق با هدف تبیین مبانی نظریه سرمایه انسانی مؤثر بر اقتصاد آموزش و پرورش انجام شده است. در این تحقیق کیفی تلاش شده تا مؤلفه های سرمایه انسانی و اقتصاد آموزش و پرورش شناسایی، به لحاظ نظری تأثیر آنها بر یکدیگر بررسی شوند. جامعه آماری عبارتند از منابع انتشاریافته در أکثراین تحقیق با هدف تبیین مبانی نظریه سرمایه انسانی مؤثر بر اقتصاد آموزش و پرورش انجام شده است. در این تحقیق کیفی تلاش شده تا مؤلفه های سرمایه انسانی و اقتصاد آموزش و پرورش شناسایی، به لحاظ نظری تأثیر آنها بر یکدیگر بررسی شوند. جامعه آماری عبارتند از منابع انتشاریافته در حوزه نظریه سرمایه انسانی و اقتصاد آموزش و پرورش. ابزار جمع آوری داده ها فیش برداری بوده است. روش تجزیه و تحلیل دادهها توصیفی– تحلیلی بوده و از مدل کریپندورف پیروی شده است. در این روش مراحل کدگذاری واحد داده، طبقه بندی، استخراج، تقلیل داده، تفسیر، تحلیل و استنباط یکی پس از دیگری اجرا شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که سرمایه انسانی متشکل از مؤلفه های دانش، مهارت، تخصص، سلامت جسمانی و روانی است که به آنها دارایی گفته می شود. این سرمایه در مواجهه با کار و اشتغال به عنوان یک نیروی مولد به تولید یا ارایه خدمت پرداخته ، به خلق ثروت می انجامد. اقتصاد آموزش و پرورش متشکل از مؤلفه های کارامدی، تأمین مالی، اثربخشی هزینه، عدالت در تأمین بودجه و ارزش اقتصادی آموزش و پرورش است. سرمایه انسانی محصول آموزش و پرورش به شمار می آید که در خلق ثروت و توسعه فردی و اجتماعی اثرگذار است تا آن جا که به ایجاد ارزش افزوده منجر می شود. سرمایه انسانی یک عامل توسعه پایدار نیز به شمار میآید. با این نگاه به آموزش و پرورش هر گونه سرمایه گذاری در آن مفید و کارآمد خواهد بود. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
4 - ارایه الگوی توانمندسازی مالی شرکتهای کوچک و متوسط با رویکرد داده بنیاد
غلامرضا الهی پرویز سعیدی جمادوردی گرگانلی دوجی مریم بخارائیان خراسانیالعدد 1 , المجلد 7 , بهار 1403هدف این پژوهش ارایه الگوی توانمندسازی مالی شرکتهای کوچک و متوسط با رویکرد داده بنیاد میباشد. مشارکت کنندگان این پژوهش را میتوان به دو گروه کلی شامل گروه اول در برگیرنده اساتید صاحب نظر دانشگاهی در رشته-های مدیریت، حسابداری و مالی (خبرگان آکادمیک)، گروه دوم در برگ أکثرهدف این پژوهش ارایه الگوی توانمندسازی مالی شرکتهای کوچک و متوسط با رویکرد داده بنیاد میباشد. مشارکت کنندگان این پژوهش را میتوان به دو گروه کلی شامل گروه اول در برگیرنده اساتید صاحب نظر دانشگاهی در رشته-های مدیریت، حسابداری و مالی (خبرگان آکادمیک)، گروه دوم در برگیرنده خبرگان دارای سابقه فعالیت در شرکت-های کوچک و متوسط (خبرگان تجربی)، دستهبندی نمود. این پژوهش با روش کیفی داده بنیاد استراوس و کوربین اجرا شده است. برای نیل به این هدف، پس از مطالعه ادبیات و پیشینه پژوهش، پروتکل مصاحبه طراحی شد و با روشهای نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند و گلوله برفی با تعداد 17 نفر از افراد خبره مصاحبه انجام شد. در مرحله کدگذاری باز در محیط نرمافزار مکس کیودا، تعداد 458 کد باز (کد توصیفی) حاصل شد و در مرحله کدگذاری محوری به تعیین مقولهها پرداخته شده و با توجه به غربالگری، حذف کدهای تکراری و یکپارچه نمودن کدهای هممعنی، تعداد 63 مقوله فرعی و 8 مقوله اصلی به عنوان الگوی توانمندسازی مالی با رویکرد داده بنیاد ارائه گردیده است. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
5 - طراحی مدل توسعه شایستگی کارکنان با استفاده از کانون ارزیابی و توسعه
مصطفی عابدی اردکانی محمدعلی سرلک حسن درویش حسن فراتیالعدد 1 , المجلد 5 , بهار 1401پژوهش حاضر با هدف "طراحی مدل توسعه شایستگی کارکنان با استفاده از کانون ارزیابی و توسعه" انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات اکتشافی، با هدف کاربردی و به صورت آمیخته انجام شد. در ابتدا با بررسی ادبیات موضوع پژوهش و سپس با روش دلفی، ابعاد و شاخصهای توسعه شایستگی کارکنان، أکثرپژوهش حاضر با هدف "طراحی مدل توسعه شایستگی کارکنان با استفاده از کانون ارزیابی و توسعه" انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات اکتشافی، با هدف کاربردی و به صورت آمیخته انجام شد. در ابتدا با بررسی ادبیات موضوع پژوهش و سپس با روش دلفی، ابعاد و شاخصهای توسعه شایستگی کارکنان، شناسایی و در گام بعد، اجرای معادلات ساختاری انجام گرفت. جامعه آماری در حوزه کیفی شامل 14 نفر از خبرگان حوزه منابع انسانی و در بخش کمی شامل کلیه کلیه کارکنان دستگاههای وابسته به قوه قضاییه استان یزد به تعداد 650 نفر و با استفاده از معادله کوکران، 241 نفر به عنوان نمونه آماری به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تحلیل داده ها از نرم افزار 22SPSS و نرمافزار PLS Smart نسخه 2 و لیزرل استفاده شد. بر اساس یافته های پژوهش برای مدل پیشنهادی 6 بعد و 32 شاخص شناسایی و ابعاد اصلی مدل شامل عوامل ساختاری، زمینهای، رفتاری، عوامل مربوط به ویژگیهای ارزیابان، ویژگیهای ارزیابی شوندگان و ابزارهای سنجش شایستگی شناسایی شد که بیشترین میانگین مربوط به ابعاد "عوامل زمینهای" و " رفتاری" و کمترین بعد مربوط به "ویژگی ارزیابان" میباشد. همچنین ضمن شناسایی شاخصهای هرکدام از ابعاد براساس ضرایب بارعاملی تحلیل عاملی تائیدی شاخص های مربوطه شناسایی و رتبه بندی گردید. پیشنهاد میگردد به منظور توسعه منابع انسانی و سنجش شایستگیهای کارکنان دستگاههای مورد مطالعه، پیاده سازی کانون ارزیابی در دستور کار قرار گرفته و به منظور توسعه شایستگی کارکنان، توجه به عوامل ساختاری، زمینهای و رفتاری برای زمینهسازی استقرار مدل پیشنهادی بسیار راهگشا میباشد. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
6 - پیشایندها، مؤلفه ها و پیامدهای شایسته هراسی در سازمان های دولتی ایران
نسرین ترک زبان حجت طاهری گودرزیالعدد 3 , المجلد 6 , پاییز 1402شایستههراسی نوعی ترس و نگرانی غیرعادی و هدفمند درباره تحقق شایستهسالاری است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف تعیین پیشایندها، مؤلفهها و پیامدهای شایستههراسی در سازمانهای دولتی ایران انجام شد. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی- توسعهای؛ و از لحاظ نوع دادهها آمیخته (کیفی- أکثرشایستههراسی نوعی ترس و نگرانی غیرعادی و هدفمند درباره تحقق شایستهسالاری است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف تعیین پیشایندها، مؤلفهها و پیامدهای شایستههراسی در سازمانهای دولتی ایران انجام شد. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی- توسعهای؛ و از لحاظ نوع دادهها آمیخته (کیفی-کمی) بود.گردآوری دادهها در بخش کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 17 نفر از خبرگان علمی و اجرایی مبتنی بر نمونهگیری هدفمند؛ و در بخش کمی از ابزار پرسشنامه استفاده شد.جامعه آماری شامل 852 نفر از کارکنان وزارت آموزش و پرورش در تهران بود که نمونه آماری از بین آنها مبتنی بر روش تعیین حجم نمونه منطقی و با رویکرد نمونهگیری تصادفی طبقهای به تعداد 380 نفر انتخاب گردید. تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی مبتنی بر روش تحلیل مضمون، و در بخش کمی مبتنی بر تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری و به روش حداقل مربعات جزئی انجام شد. پس از پیاده سازی متون مصاحبه، 126 عبارت کلیدی و 48 شاخص استخراج گردید که شامل سه بُعد به عنوان پیشایندهای شایستههراسی، دو بُعد به عنوان مؤلفههای شایستههراسی و چهار بُعد به عنوان پیامدهای شایستههراسی در سازمانهای دولتی ایران بدست آمد. نتایج پژوهش در بخش کمی نشان داد وضعیت متغیرها از نظر میانگین بزرگتر از حد متوسط ارزیابی میشود و قابل تعمیم از نمونه به جامعه است. همچنین با احتمال 95/0 روابط بین متغیرهای پژوهش در الگوی ساختاری مورد تایید قرار گرفت. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
7 - محاسبه و بررسی شاخص توسعه انسانی استانهای ایران در سالهای 90،1385 و 95
حسین عسکری پور لاهیجی رضا عطوفت شمسیالعدد 4 , المجلد 2 , زمستان 1398بهبود شاخص توسعه انسانی بهترین سازوکار توانمندسازی انسانها برای دستیابی به هدف ارتقای سطح زندگی آنها است که از طریق بهرهگیری از توانمندهای انسانی حاصل میشود. ارتقای سطح کیفیت زندگی افراد یک جامعه درگرو تحول اساسی در متغیرهای اقتصادی، آموزشی و بهداشتی است. پژوهش حاضر أکثربهبود شاخص توسعه انسانی بهترین سازوکار توانمندسازی انسانها برای دستیابی به هدف ارتقای سطح زندگی آنها است که از طریق بهرهگیری از توانمندهای انسانی حاصل میشود. ارتقای سطح کیفیت زندگی افراد یک جامعه درگرو تحول اساسی در متغیرهای اقتصادی، آموزشی و بهداشتی است. پژوهش حاضر بر آن است تا وضعیت استانهای کشور را ازنظر شاخص توسعه انسانی برای سالهای 1385، 90 و 95 بررسی کند. روش پژوهش در این مقاله توصیفی- تحلیلی و از حیث نوع پژوهش کاربردی است. میانگین شاخص توسعه انسانی استانها برای سالهای 1385، 90 و 95 به ترتیب برابر با 660/0، 650/0 و 627/0 است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که استانهای دارای شاخص توسعه انسانی پایین منطبق بر استانهای مرزی کشور است. همچنین استانهایی که دارای وضعیت مطلوبی در شاخص توسعه انسانی هستند اغلب در مرکز کشور واقعشدهاند. بهطورکلی بافاصله گرفتن از مرکز کشور به سمت مناطق مرزی، شاخص توسعه انسانی کاهش میابد. ملاحظه میگردد که شاخص آموزش استانها، نقطه قوت شاخص توسعه انسانی استانها است. درمجموع نابرابری شدیدی بین استانهای کشور مشاهده میشود و این نابرابری در شاخص رفاه اقتصادی بیش از دو شاخص آموزش و بهداشت است. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
8 - ارائه الگوی کیفیت گزارشگری مالی با تاکید بر ابعاد تیپ شخصیتی و ابعاد جو سازمانی و نقش میانجی سلامت مالی
نیما اصانلو محمد رضا پورعلی لاکلایه محمود صمدی لرگانی محمد علی نسیمیالعدد 1 , المجلد 7 , بهار 1403جوهره اصلی گزارشگری مالی، کیفیت آن محسوب می شود که شیفتگی وصف ناپذیری برای استفاده کنندگان در پی دارد. تحقیقات زیادی مدعی آن هستند که عوامل رفتاری از جمله ویژگی های شخصیتی، جو سازمانی و مصادیق مشابه دیگر، توان تاثیر گذاری بر کیفیت گزارشگری مالی را دارند. بنابراین کیفی س أکثرجوهره اصلی گزارشگری مالی، کیفیت آن محسوب می شود که شیفتگی وصف ناپذیری برای استفاده کنندگان در پی دارد. تحقیقات زیادی مدعی آن هستند که عوامل رفتاری از جمله ویژگی های شخصیتی، جو سازمانی و مصادیق مشابه دیگر، توان تاثیر گذاری بر کیفیت گزارشگری مالی را دارند. بنابراین کیفی سازی گزارشگری مالی یک ارزش محسوب شده و به همین منظور ارائه الگویی جامع برای کیفیت گزارشگری مالی یک نیاز جهانی به شمار می رود. هدف پژوهش ارائه الگوی کیفیت گزارشگری مالی با تاکید بر ابعاد شخصیتی مدیران و ابعاد جو سازمانی و نقش میانجی سلامت مالی می باشد. جامعه آماری پژوهش، مدیران مالی و معاونین اداری مالی شرکت های بورس است که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و فرمول کوکران 202 نفر می باشند. در این پژوهش با استفاده از نرم افزار Spss از تحلیل عاملی اکتشافی بهره گرفته شده و در ادامه به کمک نرم افزار Smart-Pls به بررسی سوالات پژوهش پرداخته شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که ابعاد شخصیتی برونگرایی، پایداری عاطفی، توافق پذیری، اشتیاق به تجارت تازه و مسئولیت پذیری بر کیفیت گزارشگری مالی تاثیر گذار است. اما ارتباط برونگرایی با کیفیت گزارشگری مالی منفی است. همچنین رابطه ابعاد وضوح و روشنی اهداف، وضوح و روشنی نقش، توافق بر رویه ها و اثربخشی ارتباطات با کیفیت گزارشگری مالی مثبت و معنادار است. اما بعد رضایت از پاداش با کیفیت گزارشگری مالی رابطه معناداری ندارد. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
9 - تاثیر خود رهبری بر قابلیت استخدامپذیری
رضا سپهوند زهرا محمدیانی انیس مؤیدالعدد 4 , المجلد 2 , زمستان 1398افزایش قابلیت استخدامی مهمترین عاملی است که افراد حرفهای بهدنبال آن بوده تا بتوانند به موقعیتهای شغلی مطلوب دست یافته و در مسیر پیشرفت و توسعه شغلی حرکت کنند. اخیرا در ادبیات مدیریت موضوعات جدیدی همچون خودرهبری طرح شدهاند که، افراد را در افزایش قابلیت استخدام یاری م أکثرافزایش قابلیت استخدامی مهمترین عاملی است که افراد حرفهای بهدنبال آن بوده تا بتوانند به موقعیتهای شغلی مطلوب دست یافته و در مسیر پیشرفت و توسعه شغلی حرکت کنند. اخیرا در ادبیات مدیریت موضوعات جدیدی همچون خودرهبری طرح شدهاند که، افراد را در افزایش قابلیت استخدام یاری میکنند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر خودرهبری بر قابلیت استخدامپذیری است. روش پژوهش از نوع توصیفی_پیمایشی و از نظر هدف توسعهای و کاربردی است. جامعه آماری دانشجویان رشته مدیریت دانشگاه لرستان میباشند. روش نمونهگیری استفادهشده نمونهگیری دردسترس است. از آنجایی که حجم کلی 350 نفر است، حجم نمونه 183 نفر براساس فرمول کوکران بدست آمده است. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری با کمک نرمافزار smart-pls بهرهگرفته شده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد خودرهبری با ضریب مسیر 456/0 بر قابلیت استخدام تاثیر مثبت و معناداری دارد. با توجه به این یافتهها میتوان نتیجه گرفت خود رهبری بر قابلیت استخدام تاثیر مثبت و معناداری دارد. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
10 - وضعیت موجود تناسب برنامههای درسی آموزش عالی کشاورزی با نیازهای بازار کار استان اردبیل و ارائه راهکار
عزیزه تراز مریم سامری جواد کیهانالعدد 2 , المجلد 7 , تابستان 1403هدف کلی بررسی وضعیت موجود تناسب برنامههای درسی آموزش عالی کشاورزی با نیازهای بازار کار اردبیل و ارائه راهکار است و با روش آمیخته انجام شد. جامعه آماری کلیه کارفرمایان، اساتید دانشگاه و دانشآموختگان کشاورزی استان اردبیل به تعداد 900 نفر میباشد که بر اساس جدول مورگان و أکثرهدف کلی بررسی وضعیت موجود تناسب برنامههای درسی آموزش عالی کشاورزی با نیازهای بازار کار اردبیل و ارائه راهکار است و با روش آمیخته انجام شد. جامعه آماری کلیه کارفرمایان، اساتید دانشگاه و دانشآموختگان کشاورزی استان اردبیل به تعداد 900 نفر میباشد که بر اساس جدول مورگان و نمونه گیری تصادفی طبقهای 270 نفر نمونه آماری شد. در بخش کیفی ابزار گردآوری دادهها مصاحبه است و با از نمونهگیری هدفمند 12 خبره مصاحبه شد. روایی مصاحبه، توسط مثلثسازی منابع دادهها و بازبینی توسط همکاران و پایایی آن با شاخص ثبات و تکرارپذیری بررسی شد. تجزیه و تحلیل دادهها با کدکذاری سه مرحلهای انجام شد. در بخش کمی ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. روایی آن محتوایی، صوری و سازه بررسی و پایایی آن با آلفای کرونباخ برآورد شد. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمونهای توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیل آمار استنباطی (T تک نمونهای) با نرم افزار SPSS 19وExcel 2007 انجام یافت. نتایج بخش کیفی در استخراج 25 دسته متغیر اندازهپذیر که در قالب پنج مؤلفه شناسایی شدهاند: 1. شرایط علی تناسب با نیازهای بازار کار 2. شرایط زمینهای 3. شرایط مداخلهگر 4. راهبردها 6 شاخص 5. پیامدها. در بخش کمی، بر مبنای این یافتهها پرسشنامه طراحی و دادهها تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای حاکی از عدم تناسب بین برنامههای درسی آموزشهای عالی رشته کشاورزی با نیازهای بازار کار میباشد. پیشنهاد میشود محققان برای برنامه ریزی دانشگاهها الگوی مناسبی بر مبنای یافتههای تحقیق حاضر ارائه دهند. تفاصيل المقالة