طراحی الگوی ارتباطات سازمانی با تاکید بر افزایش سلامت اداری امور مالیاتی کل کشور
الموضوعات :مریم رحمتی 1 , فرهاد نژادحاجی علی ایرانی 2 , یحیی داداش کریمی 3 , غلامرضا رحیمی 4
1 - گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
2 - گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.
3 - گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب،ایران
4 - گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.
الکلمات المفتاحية: ارتباطات, ارتباطات سازمانی, سلامت اداری.,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این پژوهش، طراحی الگوی ارتباطات سازمانی با تاکید بر افزایش سلامت اداری در سازمان امور مالیاتی کشور بوده است. این پژوهش از نظر فلسفه، تفسیری، رویکرد استقرایی و هدف از نوع توسعهای- کاربردی و به لحاظ ماهیت داده از نوع کیفی به روش داده بنیاد است. جامعه آماری افراد صاحب نظر در رابطه با سازمان امور مالیاتی کشور، شامل مدیران سازمان امور مالیاتی و اساتید حوزه مدیریت با دارا بودن شاخص های شایستگی بودند. که به روش هدفمند به تعداد 15 نفر انتخاب گردید و تا مرحله اشباع نظری دادهها ادامه یافت. گردآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته انجام گرفت. برای حصول اطمینان از روایی و پایایی دادههای پژوهش از دو روش بازبینی توسط مشارکتکنندگان و بازبینی توسط همکاران و پایایی درون کدگذار استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش استراوس و کوربین نظریه داده بنیاد و با استفاده از نرمافزارMAXQDA انجام شد. یافتهها نشان داد که الگوی ارتباطات سازمانی با تاکید بر افزایش سلامت اداری در سازمان امور مالیاتی کشور، متشکل از 6 مقوله اصلی و 20 مقوله فرعی میباشد. الگوی کیفی مؤلفههای ارتباطات سازمانی با تاکید بر افزایش سلامت اداری در سازمان امور مالیاتی کشور با در نظر گرفتن شرایط علّی، عوامل بسترساز، راهبردهای مناسب، شرایط مداخلهگر طراحی شد. نتایج نشان داد امور مالیاتی بایستی عملکرد سالمی داشته باشد، و برای عملکرد سالم لازم است که الگوی ارتباطات سازمانی مناسب با تاکید بر سلامت اداری را درون خود ایجاد نماید.
آئوخینور، ائول سافارونی. ( 1375). ویروس قدرت؛ پیام یونسکو، شماره 313.
آریا، نادر؛ و دلخواه، جلیل. ( 1397). عوامل کلیدی موفقیت در مدیریت سازمانهای امور مالیاتی (مطالعه موردی سازمان امور مالیاتی کشور. پژوهشنامه مالیات، 26 ( 39)، 193-220.
ابراهیمزاده دستجردی، رضا؛ قائدامینی هارونی، عباس و ترابیان، افشین. (1401). اثرات سبکهای ارتباطی رهبر بر گرایش به پذیرش تغییر: مطالعه ای درباره ارتباط اثربخش درون سازمانی و آمادگی برای تغییر. فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران، 17 (65)، 194-149.
اسلامی، حسین؛ و عطایی، محمد. (1400). ارائه الگوی ارتباطات سازمانی با رویکرد اخلاقی. فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 83 (1400)، 874-903.
بابایی، سامان؛ متانی، مهرداد؛ فلاح، علی و واردی، شایسته. (1401). طراحی و تدوین الگو تأثیر رسانههای جمعی بر سلامت سازمانی، مورد پژوهش: دانشگاههای ایلام. فصلنامه مدیریت سازمانهای دولتی، 10 (4)، 1-16.
بشیر، حسن. ( 1387). معناشناسي جديد ارتباطات: زمينه سازي براي شناخت عميق تر رابطة فرهنگ ورسانه. فصلنامه تحقيقات فرهنگی، 1 (۳ )، 131-155.
جمشیدیان، محمد امین؛ میرسپاسی، ناصر و دانشفرد، کرم اله. (1399). طراحی الگوی شفافیت سازمانی در جهت سلامت نظام اداری. فصلنامه مدیریت استاندارد و کیفیت، 10 (3)، 1-41.
حبیبی بنافتی، علیرضا؛ خطیرپاشا، کیومرث؛ قلیپور کنعانی، یوسف و باقرزاده، محمدرضا. (1401). ارائه مدل سلامت سازمانی در ادارات دولتی. فصلنامه نوآوریهای مدیریت آموزشی، 17 (2)، 30-43.
حسینی پزوه، محمد؛ علامه، سید محسن و شاهین، آرش. (1400). طراحی الگوی سلامت سازمانی. پژوهشنامه مدیریت تحول، 13 (1)، 166-135.
رجبی فرجاد، حاجیه و مالمیر، آمنه. (1400). طراحی مدل سلامت اداری کارکنان مبتنی بر سیره حضرت علی علیهالسلام با استفاده از تحلیل کیفی داده بنیاد. فصلنامه مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، 9 (4)، 79-106.
صفیان، مهدی؛ حسنپور، مریم؛ بهمنی، اکبر و موسوی داودی، سیدمهدی. (1400). ارتباط سلامت معنوی و سلامت سازمانی در کارکنان ستاد دانشگاه علوم پزشکی قم. فصلنامه پژوهش در دین و سلامت، 7 (4)، 7-18.
صمدزاده زارع، محمد؛ گنجینیا، حسین و آزادهدل، محمدرضا. (1401). طراحی مدل ارتباطات سازمانی مبتنی بر فرهنگ سازمانی اخلاق مدار. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 17 (5)، ۱۷۸-۱۷۲.
قلیجلی، بهروز و ایمانیپور، محسن. (1386). مدل ارتباطات مدیران و کارکنان (مطالعه موردی شرکت ایران خودرو). فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 55 (1386)، 119-126.
کریمی، سجاد و همکاران. ( 1401). ارائه الگویی بر تعیین امتیاز شفافیت مالیاتی شرکت ها به روش AHP، پژوهشنامه مالیات، 30 (55)، 106-79.
محمدی، فرشته؛ کریمی، جواد و عباسی، همایون. (1399). تبیین الگوی کاهش فساد اداری از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات، شفافیت و سلامت سازمانی. فصلنامه جامعهشناسی ورزش، 6 (16)، 147-166.
مزروعی، حسین و همکاران. ( 1389). ارایه الگوی ارتباطات سازمانی برای یک سازمان نظامی؛ فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسین، 1 ( 55)، 51-66.
ملک، محمد؛ نوری، نورالدین و بوجاری، محسن. (1401). مروری بر مفهوم سلامت سازمانی، ابعاد و نظریهها، پیشایندها و پیامدها. فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 6 (85)، 1521-1534.
موسوی، سید محسن؛ ابراهیمزاده دستجردی، رضا و رشیدپور، علی. (1401). طراحی الگوی ارتباطات انسانی اثربخش بر مبنای قرآن کریم مبتنی بر تحلیل مضمون. فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 12 (2)، 235-254.
نانوایی، ناهیده و نوروززاده، احد. (1400). تحلیل اثر ارتباطات اثربخش سازمانی بر تعادل کار و زندگی با نقش میانجی آسیبهای شغلی در بیمارستان سبلان تامین اجتماعی اردبیل. فصلنامه مدیریت بهداشت و درمان، 12 (1)، 69-78.
یزدیپور، محسن و صابونی،حامد. (1400). بررسی تحول و تغییرات سازمانی و رابطه آن با ارتباطات سازمانی و میزان تغییرپذیری بهینه کارکنان (مورد مطالعه: شرکت داروسازی کاسپین). فصلنامه پژوهشهای پیشرفت و تعالی، 4 (3)، 1-15.
Alhamad, A.Q., & et al. (2022). The effect of electronic human resources management on organizational health of telecommuni-cations companies in Jordan. International Journal of Data and Network Science, 6 (2022), 429-438.
Arklan, Ü. ( 2011). Intra-organizational communication and leadership: An interactive approach, African Journal of Business Management 5 (26) , 10294-10302.
Armugam, M., Ismail, R., & Sedhu, D.S. (2021). The Levels of Transformational Leadership (TL) Practice and its Impact on the Organizational Health (OH) of School Teachers in Selangor and Perak: A Systematic Review. Journal of Ultimate Research and Trends in Education, 3 (2), 115-124.
Elfrianto, E., Sultan, M.I., & Bahfiarti, T. (2022). Islamic Organizational Communications in Delivering Motivation to Youth in Pitumpanua, Wajo Regency. International Journal of Demos, 4 (3), 1061-1070.
Ivashova, V., Nadtochiy, Y.B., Anaev, M., Kazantseva, N.V., & Rozanova, E. (2021). Intra-organizational communications as a factor of staff satisfaction with sustainable development work. E3S Web of Conferences.
Khymytsia, N., & Mоrushko, O. (2023). Optimization of Business Organizational Communications Between the University and Governmental and Administration Bodies in the Context of the RBM Methodology. Visnyk of Kharkiv State Academy of Culture. 161-176. 10.31516/2410-5333.064.12.
Özgenel, M., & Aksu, T.İ. (2020). The power of school principals’ ethical leadership behavior to predict organizational health. International Journal of Evaluation and Research in Education, 9, 816-825.
Safitri, A., & Putra, H.R. (2021). Imprving Loyalty of school management personnel through organizational connunications approach. Journal tarbiyah, 28 (2), 17-32.
Sinaga, L. (2021). Dynamics of Organizational Communications in Sharing Fantasy Themes to Maintain the Solidarity and Existence of community organizations. Eduvest - Journal of Universal Studies, 1 (12), 1451-1465.
Zito, M., & et al. (2021). Does the end justify the means? The role of organizational communication among work-from-home employees during the COVID-19 pandemic. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18 (8), 3933.