وضعیت موجود تناسب برنامههای درسی آموزش عالی کشاورزی با نیازهای بازار کار استان اردبیل و ارائه راهکار
الموضوعات :عزیزه تراز 1 , مریم سامری 2 , جواد کیهان 3
1 - گروه علوم تربیتی دانشگاه ازاد اسلامی واحد ار
2 - گروه علوم تربیتی واحد ارومیه دانشگاه ازاد اسلامی ارومیه ایران
3 - گروه دانشگاه ازاد اسلامی واحد ارومیهعلوم تربیتی
الکلمات المفتاحية: آموزش عالی, برنامه درسی, نیازهای بازار کار کشاورزی, رشته کشاورزی,
ملخص المقالة :
هدف کلی بررسی وضعیت موجود تناسب برنامههای درسی آموزش عالی کشاورزی با نیازهای بازار کار اردبیل و ارائه راهکار است و با روش آمیخته انجام شد. جامعه آماری کلیه کارفرمایان، اساتید دانشگاه و دانشآموختگان کشاورزی استان اردبیل به تعداد 900 نفر میباشد که بر اساس جدول مورگان و نمونه گیری تصادفی طبقهای 270 نفر نمونه آماری شد. در بخش کیفی ابزار گردآوری دادهها مصاحبه است و با از نمونهگیری هدفمند 12 خبره مصاحبه شد. روایی مصاحبه، توسط مثلثسازی منابع دادهها و بازبینی توسط همکاران و پایایی آن با شاخص ثبات و تکرارپذیری بررسی شد. تجزیه و تحلیل دادهها با کدکذاری سه مرحلهای انجام شد. در بخش کمی ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. روایی آن محتوایی، صوری و سازه بررسی و پایایی آن با آلفای کرونباخ برآورد شد. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمونهای توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیل آمار استنباطی (T تک نمونهای) با نرم افزار SPSS 19وExcel 2007 انجام یافت. نتایج بخش کیفی در استخراج 25 دسته متغیر اندازهپذیر که در قالب پنج مؤلفه شناسایی شدهاند: 1. شرایط علی تناسب با نیازهای بازار کار 2. شرایط زمینهای 3. شرایط مداخلهگر 4. راهبردها 6 شاخص 5. پیامدها. در بخش کمی، بر مبنای این یافتهها پرسشنامه طراحی و دادهها تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای حاکی از عدم تناسب بین برنامههای درسی آموزشهای عالی رشته کشاورزی با نیازهای بازار کار میباشد. پیشنهاد میشود محققان برای برنامه ریزی دانشگاهها الگوی مناسبی بر مبنای یافتههای تحقیق حاضر ارائه دهند.
آتوسا بختياري، مجيد پيرحياتي (1401)."بررسی تجارب كشورها¬ي جهان در خصوص كشاورزي الكترونيك و ارائه توصیه سیاستی برای ایران". تهران: انتشارات موسسه پژوهشهاي برنامه¬ريزي، اقتصاد كشاورزي و توسعه روستايي
پارسا، ع؛ اکیدی، م؛ و الهام¬پور، ح (1399). نقش برنامه های درسی در رشد مهارتهای شغلی، انتظارهای شغلی و شانس اشتغال از دیدگاه دانشجویان و دانش¬آموختگان رشته¬های کشاورزی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 12 (53): 162-183.
جمشیدی، ا.؛ خنیفر، ح.؛ و یزدانی، ح. (1398). همترازی آموزش عالی و بازار کار. هفتمین همایش ملی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران: 78-65. تهران
حسینی لرگانی و مجتبی زاده (1400). طراحی و اعتباریابی الگوی کیفیت آموزشی برای دانشگاههای کشور. مدیریت و برنامه ریزی در نظامهای آموزشی: دوره 14، شماره 2 (پیایی 27) 258-221. تهران
خشکاب، ش. و ابیلی خ. (1402). شناسایی و ارزیابی مولفه های ارتباط دانشگاه، صنعت و دولت با تأکید بر نقش دولت. دو فصلنامه مطالعات برنامه ریزی آموزشی، 11 (22)، 75-58.
درکه، م؛ زرافشانی، ک؛ و شرفی، ل (1400). کارکردها و چالش¬های کشاورزی قراردادی در استان کرمانشاه. فصلنامه پژوهش¬های روستایی، 12 (2): 273-258.
دفتر پژوهش دانشکده کشاورزی دانشگاه محقق اردبیل (1402)
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی،1399).
سامیان، م.، موحدی، ر.،؛ سعدی، ح. و صالحی عمران، ا.(1399). مدل شایستگی حرفه ای دانشجویان کشاورزی از دیدگاه خبرگان. فصلنامه علمی پژوهش آموزش کشاورزی، 57 ، 137-157
سیف الهی، ن. و محمدخانی، ر. (1401). طراحی مدل موانع توسعه زنجیره¬های تولیدی محصولات کشاورزی (مطالعه موردی: باغات مشگین شهر). مجله مدیریت کشاورزی. 36 (4)،377 – 292.
شریف¬زاده، م. و عبداله¬زاده، غ. (1401). غنی¬سازی برنامه درسی نظام آموزش عالی کشاورزی ایران: مورد دانشگاه علوم کشاورزی و مناطبع طبیعی گرگان. فصلنامه علمی پژوهش مدیریت کشاورزی، 14(62)، 97 – 123.
شیرزاد، ز؛ رجایی¬پور، س؛ و مهرام، ب (1401). تبیین چالش¬های آموزش عالی ایران در مواجه¬ی با جهانی شدن (مطالعه¬ای مبنی بر پدیدار شناسی). فصلنامه علمی مدیریت و برنامه¬ریزی در نظام¬های آموزشی، 15 (1): 184-139.
عبدالکریم عبدالله، ئ. و عزیزی، ن. (1399). بررسی راههای تقویت ارتباط بین آموزش عالی با کسب و کار در استان حلبچه اقلیم کردستان. پایان نامه ارشد. دانشگاه کردستان
عطارنیا و همکاران (1400). ارزیابی نیازهای آموزشی بازار کار نسبت به فارغ التحصیلان رشته¬های دایر در آموزش فنی و حرفه¬ای استان قم. مجله توانمندسازی سرمایه انسانی، 4 (1): 53-43
فتاحی میلاسی،ع. و اسماعیلی، ر. (1399). بررسی بازدارنده¬های آموزشی توسعه پایدار کشاورزی شهرستان لردگان. پژوهش¬های مدیریت کشاورزی، 12 (53)
محمدشیخ، م؛ نیستانی، م؛ و میرشاه¬جعفری، س (1399). ارزیابی کیفیت برنامة درسی در آموزشهای مهارتی؛ مطالعة موردی: رشتة معماری دانشکدة فنیوحرفهای شریعتی تهران. فصلنامه علمی پژوهشی رویکردهای نوین آموزشی دانشگده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان، 15 (1): 102-79
نعمتی، عو مختاری حصاری، آ (1400). چالش¬ها و راهکارهای به کارگیری سیار در آموزش کشاورزان از دیدگاه کارشناسان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی. فصلنامه علمی پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 13 (59): 57-33.
Alva, H. H.; Uma, B.; Shruthi, D. V. and Saroja, C. (2018). Enhancing Learning Outcomes in Software Eengineering Course Through Problem Based Learning and Peer Sssisted Learning. Journal of Engineering Education Transformations, 31(3): 16-32.
Ahmadigol, J., Dehghanzadeh, H., Rezaei, E. (2021). Analyzing the Employability of Educational Technology Graduates and Detecting the Effecting Factors. Journal of Management and Planning in Educational System, 14(1). [Persian].
Anderson, A. (2018). A View on the Most Change in Vocational and Technical Education in England for a Generation. Higher Education, Skills and Work-Based Learning, 8 (2): 113-116.
Ashraf, S.; Yousaf Hassan, Z.; Ashraf, I.; Hassan, G. & Raza, H. (2019). Prospects of Agricultural Education in Pakistan-Options and Challenges: Agriculture Education in Pakistan. Handbook of Research on Rural Sociology and Community Mobilization for Sustainable Growth: 1-15.
Deutscher, Viola.; & Winther, Esther (2018). Instructional sensitivity in vocational education. Learning and instruction Mannheim, Germany, 53, 21-33.
Fobiols, Homs & Marcos, Sanchez (2018). Education outcomes and the labor market: Labour Economics Volume, 54: Pages 14-28
Forster, A. G. & Bol, T. (2018). Vocational Education and Employment Over the Life Course Using a New Measure of Occupational Specificity. Social Science Research, 70: 176-197.
Khosravi, A. A., Khosravi S, Mansouri Bidkani M, Mir S A.(2020). Elite migration and its relationship to development: Opportunities and challenges for policymakers. Education Strategy in Medical Sciences, 12 (6): 8-18. (In Persian).
M. Salarpou, M. Davarpanah, D. Zare (2022) .Investigating the Effective Factors on the Acceptance of New Irrigation Technologies Among Farmers in Sistan Region. .Journal of Water and Sustainable Development. 2022, Vol.8, No.4, Page 23 to 32.
Yao, Y (2019). Does Higher Education Expansion Enhance Productivity?. Journal of Macroeconomics