study the current state of suitability of agricultural higher education curricula and the needs of the Ardabil labor market and provide solutions.
Subject Areas : Human Capital Empowermentazize taraz 1 , maryam sameri 2 , javad keyhan 3
1 - department of anch, islamic azad university, ueeducaton, urmia br
2 - department of education, urmia branch, islamic azad university, urmia, iran
3 - department of education, urmia branch, islamic azad university
Keywords: Curriculum, Agricultural field, Higher Education, agricultural labor market needs,
Abstract :
The general goal is to examine the current situation of the suitability of agricultural higher education curricula with the needs of the Ardabil labor market and to provide a solution, and it was done with a mixed method. The statistical population of all employers, university professors and agricultural graduates of Ardabil is 900 people, based on Morgan's table and stratified random sampling 270 people were.In qualitative part, the data collection tool is interview and 12 experts were interviewed with a targeted sampling. The validity of interview was checked by triangulation of data sources and review by colleagues, and its reliability was checked with stability and repeatability index. Data analysis was done with three-step coding. In the quantitative part, data collection tool is a questionnaire.Its content, form and structure validity were investigated and its reliability was estimated with Cronbach's alpha. Data analysis was done with descriptive tests and inferential statistics analysis (one-sample T) with SPSS 19 and Excel 2007 software. The results of qualitative part in extraction of 25 categories of measurable variables that are identified in form of five components: 1. Causal conditions fit with needs of the labor market 2. Contextual conditions 3. Intervening conditions 4. Strategies 6. Indicators 5. consequences.In quantitative section, based on these findings, a questionnaire was designed and the data were analyzed.There is a mismatch between the curricula of higher education in the field of agriculture and the needs of the labor market. It is suggested that researchers provide a suitable model for university planning
آتوسا بختياري، مجيد پيرحياتي (1401)."بررسی تجارب كشورها¬ي جهان در خصوص كشاورزي الكترونيك و ارائه توصیه سیاستی برای ایران". تهران: انتشارات موسسه پژوهشهاي برنامه¬ريزي، اقتصاد كشاورزي و توسعه روستايي
پارسا، ع؛ اکیدی، م؛ و الهام¬پور، ح (1399). نقش برنامه های درسی در رشد مهارتهای شغلی، انتظارهای شغلی و شانس اشتغال از دیدگاه دانشجویان و دانش¬آموختگان رشته¬های کشاورزی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 12 (53): 162-183.
جمشیدی، ا.؛ خنیفر، ح.؛ و یزدانی، ح. (1398). همترازی آموزش عالی و بازار کار. هفتمین همایش ملی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران: 78-65. تهران
حسینی لرگانی و مجتبی زاده (1400). طراحی و اعتباریابی الگوی کیفیت آموزشی برای دانشگاههای کشور. مدیریت و برنامه ریزی در نظامهای آموزشی: دوره 14، شماره 2 (پیایی 27) 258-221. تهران
خشکاب، ش. و ابیلی خ. (1402). شناسایی و ارزیابی مولفه های ارتباط دانشگاه، صنعت و دولت با تأکید بر نقش دولت. دو فصلنامه مطالعات برنامه ریزی آموزشی، 11 (22)، 75-58.
درکه، م؛ زرافشانی، ک؛ و شرفی، ل (1400). کارکردها و چالش¬های کشاورزی قراردادی در استان کرمانشاه. فصلنامه پژوهش¬های روستایی، 12 (2): 273-258.
دفتر پژوهش دانشکده کشاورزی دانشگاه محقق اردبیل (1402)
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی،1399).
سامیان، م.، موحدی، ر.،؛ سعدی، ح. و صالحی عمران، ا.(1399). مدل شایستگی حرفه ای دانشجویان کشاورزی از دیدگاه خبرگان. فصلنامه علمی پژوهش آموزش کشاورزی، 57 ، 137-157
سیف الهی، ن. و محمدخانی، ر. (1401). طراحی مدل موانع توسعه زنجیره¬های تولیدی محصولات کشاورزی (مطالعه موردی: باغات مشگین شهر). مجله مدیریت کشاورزی. 36 (4)،377 – 292.
شریف¬زاده، م. و عبداله¬زاده، غ. (1401). غنی¬سازی برنامه درسی نظام آموزش عالی کشاورزی ایران: مورد دانشگاه علوم کشاورزی و مناطبع طبیعی گرگان. فصلنامه علمی پژوهش مدیریت کشاورزی، 14(62)، 97 – 123.
شیرزاد، ز؛ رجایی¬پور، س؛ و مهرام، ب (1401). تبیین چالش¬های آموزش عالی ایران در مواجه¬ی با جهانی شدن (مطالعه¬ای مبنی بر پدیدار شناسی). فصلنامه علمی مدیریت و برنامه¬ریزی در نظام¬های آموزشی، 15 (1): 184-139.
عبدالکریم عبدالله، ئ. و عزیزی، ن. (1399). بررسی راههای تقویت ارتباط بین آموزش عالی با کسب و کار در استان حلبچه اقلیم کردستان. پایان نامه ارشد. دانشگاه کردستان
عطارنیا و همکاران (1400). ارزیابی نیازهای آموزشی بازار کار نسبت به فارغ التحصیلان رشته¬های دایر در آموزش فنی و حرفه¬ای استان قم. مجله توانمندسازی سرمایه انسانی، 4 (1): 53-43
فتاحی میلاسی،ع. و اسماعیلی، ر. (1399). بررسی بازدارنده¬های آموزشی توسعه پایدار کشاورزی شهرستان لردگان. پژوهش¬های مدیریت کشاورزی، 12 (53)
محمدشیخ، م؛ نیستانی، م؛ و میرشاه¬جعفری، س (1399). ارزیابی کیفیت برنامة درسی در آموزشهای مهارتی؛ مطالعة موردی: رشتة معماری دانشکدة فنیوحرفهای شریعتی تهران. فصلنامه علمی پژوهشی رویکردهای نوین آموزشی دانشگده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان، 15 (1): 102-79
نعمتی، عو مختاری حصاری، آ (1400). چالش¬ها و راهکارهای به کارگیری سیار در آموزش کشاورزان از دیدگاه کارشناسان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی. فصلنامه علمی پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 13 (59): 57-33.
Alva, H. H.; Uma, B.; Shruthi, D. V. and Saroja, C. (2018). Enhancing Learning Outcomes in Software Eengineering Course Through Problem Based Learning and Peer Sssisted Learning. Journal of Engineering Education Transformations, 31(3): 16-32.
Ahmadigol, J., Dehghanzadeh, H., Rezaei, E. (2021). Analyzing the Employability of Educational Technology Graduates and Detecting the Effecting Factors. Journal of Management and Planning in Educational System, 14(1). [Persian].
Anderson, A. (2018). A View on the Most Change in Vocational and Technical Education in England for a Generation. Higher Education, Skills and Work-Based Learning, 8 (2): 113-116.
Ashraf, S.; Yousaf Hassan, Z.; Ashraf, I.; Hassan, G. & Raza, H. (2019). Prospects of Agricultural Education in Pakistan-Options and Challenges: Agriculture Education in Pakistan. Handbook of Research on Rural Sociology and Community Mobilization for Sustainable Growth: 1-15.
Deutscher, Viola.; & Winther, Esther (2018). Instructional sensitivity in vocational education. Learning and instruction Mannheim, Germany, 53, 21-33.
Fobiols, Homs & Marcos, Sanchez (2018). Education outcomes and the labor market: Labour Economics Volume, 54: Pages 14-28
Forster, A. G. & Bol, T. (2018). Vocational Education and Employment Over the Life Course Using a New Measure of Occupational Specificity. Social Science Research, 70: 176-197.
Khosravi, A. A., Khosravi S, Mansouri Bidkani M, Mir S A.(2020). Elite migration and its relationship to development: Opportunities and challenges for policymakers. Education Strategy in Medical Sciences, 12 (6): 8-18. (In Persian).
M. Salarpou, M. Davarpanah, D. Zare (2022) .Investigating the Effective Factors on the Acceptance of New Irrigation Technologies Among Farmers in Sistan Region. .Journal of Water and Sustainable Development. 2022, Vol.8, No.4, Page 23 to 32.
Yao, Y (2019). Does Higher Education Expansion Enhance Productivity?. Journal of Macroeconomics