مخاطب روایات متضمن تعیین سنّ بلوغ
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات میان رشته ای فقهسید محمد کیکاوسی 1 , مارال جعفری قاضی جهانی 2
1 - دکتری رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی و عضو باشگاه پژوهشگران جوان، واحد شهر ری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول): mohammadkeykavosi@yahoo.com
2 - کارشناس ارشد رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد شهر ری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. delara_arkam2010@yahoo.com
کلید واژه: مخاطب, روایات, نکاح, فقه, آیات, بلوغ, فقیهان,
چکیده مقاله :
بلوغ، پدیده ای است طبیعی که با تکامل استعداد جنسی و قوه تولید مثل به منصه ظهور می رسد، اما در تفسیر بلوغ با نگاه به روایات و مصادیق و نشانه های گوناگون بلوغ، آرای متفاوت و متمایزی صادر شده که موجب گردیده است برای تبیین این مرحله از توانایی جنسی، سنین متعددی برای تعیین بلوغ دختران و پسران معرفی شود؛ و نتیجهی آن این شده که فقهای امامیه در پیروی از احادیث امامان شیعه (ع) و فقهای اهل سنّت در برخورد با سنّت و خط مشی روسای مذاهب خود متفاوت عمل نمایند. پژوهش حاضر با هدف بازخوانی آرا و ادله فقهی مذاهب اسلامی در مساله بلوغ ضمن تاکید بر مخاطب شناسی روایات این حوزه، در صدد تبیین معیار و اتحاد مبنا در مساله است. دست آورد این پژوهش، نشانگر آن است که در حوزه فهم روایات بلوغ، آن چه چندان مورد توجه قرار نگرفته، مخاطب شناسی در زمان صدور روایات و سنّت است. چه این که پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم (ع) همواره بر اساس ویژگی های متنوع مخاطبان و وفق تاثیر اقتضاهای مختص ایشان و پرسش گران احکام، در مواردی حکم مختص به واقعه ای خاص را بیان نموده اند که در نتیجه، جنبه عمومی ندارد. به دیگر سخن، ایشان متناسب با گنجایش افراد، آگاهی های پیشین مخاطب و نیاز وی سخن فرموده اند. از این رو، توجه به مقوله مخاطب شناسی در روایات بلوغ نشان می دهد که تعیین سنّ مشخص برای بلوغ آحاد افراد در همه زمان ها و مکان ها ملازمه با حقیقت آن ندارد و تعیین سنین گوناگون طریقی برای حقیقت بلوغ داشته و خود از موضوعیت برخوردار نیست.
Puberty is a natural phenomenon that comes to the fore with the development of sexual talent and reproductive power, but in the interpretation of puberty by looking at various traditions and examples and signs of puberty, different and distinct opinions have been issued, which has led to the explanation of this stage of puberty. sexual ability, several ages to determine the maturity of girls and boys should be introduced; And the result is that the Imami jurists act differently in following the hadiths of the Shia imams (pbuh) and the Sunni jurists in dealing with the Sunnah and the policy of the heads of their religions. The current research aims to review the opinions and jurisprudential arguments of Islamic schools on the issue of puberty, while emphasizing the target audience of the traditions of this field, and aims to clarify the criteria and unity of the basis in the issue. The achievement of this research shows that in the field of understanding the traditions of maturity, what has not been paid much attention is audience analysis at the time of the issuance of traditions and traditions. What is more, the Holy Prophet (PBUH) and the infallible imams (PBUH) have always expressed rulings specific to a specific event based on the diverse characteristics of the audience and according to the influence of their specific requirements and the questioners of rulings, which, as a result, is not general. In other words, he spoke according to the capacity of the people, the previous knowledge of the audience and his needs. Therefore, paying attention to the category of audience analysis in puberty narratives shows that determining a certain age for the maturity of individuals in all times and places is not connected with its truth.
_||_