ارزیابی پایداری گردشگری و تعیین استراتژی بهینه توسعه گردشگری در بندر انزلی
محورهای موضوعی : مطالعات برنامه ریزی شهری و منطقه ایحسن اسماعیل زاده 1 , یعقوب اسماعیل زاده 2
1 - استادیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد، شهرسازی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
کلید واژه: SWOT, گردشگری, بندر انزلی, گردشگری پایدار,
چکیده مقاله :
گردشگری همواره در طول تاریخ دارای اهمیت بوده است ولی آنچه که امروزه به این فعالیت بعدی خاص بخشیده، وجود پتانسیل این فعالیت در زمینه اشتغال و اقتصاد پایدار می باشد. گردشگری با این که دارای مزیت ها و پتانسیل های فراوانی است ولی دارای معایبی نیز هست که تزلزل اصول اخلاقی و نابودی زیستگاه های طبیعی از این جمله می باشد. بندر انزلی یکی از شهر های شمال کشور، دارای آثار جاذب گردشگری فراوانی است و همه ساله مقصد گردشگران زیادی می باشد، که سرانجام این امر وجود نتایج مثبت و منفی زیادی در این شهر می باشد. هدف اصلی از انجام این پژوهش تحلیل ویژگی ها و ظرفیت های گردشگری در بندرانزلی می باشد. روش تحقیق مبتنی بر روش توصیفی- تحلیلی و توسعهای است. گردآوری داده ها به روش کتابخانه ای و میدانی بوده است. تحلیل داده ها به کمک بارومتر پایداری انجام گردیده و در طراحی پرسش نامه از طیف لیکرت استفاده شده است. جامعه آماری شامل گردشگران بندر انزلی و براساس فرمول کوکران 384 نفر می باشد. نتایج تحقیق حاکی از ظرفیت متوسط گردشگری بندر انزلی و با امتیاز 54.75 می باشد که بیشترین مولفه های مؤثر بر گردشگری بندر انزلی، مولفه های محیطی-کالبدی و با امتیاز 65.04 می باشد. در نهایت برای توسعه گردشگری بندر انزلی با استفاده از مدل SWOTپیشنهادهایی مانند تبلیغاتپتانسیل هایبندرانزلیدرجهتجذبگردشگرانخارجی، تشریکمساعیباساکنیندرجهتحفظجاذبه هایطبیعیوانسان ساخت و غیره ارائه گردید.
Tourism has always been important throughout history, but what has given a certain dimension to this activity is the potential of this activity in the field of employment and sustainable economy. That tourism has advantages and great potentials, it has the disadvantages as well, such as precariousness of moral principles and destruction of natural habitats. Bandar-e-Anzali as one of the cities in north part of the country, has numerous tourist attractions, and is the destination of a great tourists every year. This results in many positive and negative aspects in this city. The main objective of this study was to analyze the characteristics and potentials of tourism in Bandar-e-Anzali. The method is developmental and descriptive-analytic. The data have been collected by library and field methods. Data analysis was performed by means of stability barometer, and in designing the questionnaire, the Likert scale has been used. The population consists of Bandar-e-Anzali tourists that comprise 384 participants according to Cochran formula. The results of the research show the average capacity of Bandar-e-Anzali's tourism with the score of 65.04, which the most effective components affecting tourism are environmental and structural components with the score of 65.04. Finally by using SWOT model, for tourism development of Bandar-e-Anzali, suggestions like potential advertising of Bandar-e-Anzali were presented in order to attract foreign tourists, collaboration with residents to preserve the natural and man-made attractions, etc.
1. ابراهیمزاده، عیسی؛ یاری، منیر و سبزی، برزو؛ 1391، تحلیلی بر برنامهریزی و توسعه گردشگری در استان لرستان با بهرهگیری از مدل استراتژیک SWOT، فصلنامه آمایش سرزمین، سال چهارم، شماره ششم، صص 124-101.
2. اسماعیلزاده، حسن؛ 1389، گذران اوقات فراغت و گردشگری طبیعتمحور در دامنههای جنوبی پهنه البرز مرکزی، رساله مقطع دکتری، دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
3. اسماعیلزاده، حسن؛ صرافی، مظفر و توکلینیا، جمیله؛ 1390، تحلیلی بر رویکرد گردشگری در اجتماعات محلی، فصلنامه علوم محیطی، سال نهم، شماره دوم، صص 142-119.
4. اکبریان رونیزی، سعیدرضا؛ 1392، بررسی رابطه توسعه گردشگری و سرمایه اجتماعی در نواحی روستایی (مطالعه موردی: دهستان سولقان)، فصلنامه برنامهریزی و توسعه گردشگری، سال دوم، شماره 6، صص 92-75.
5. الوانی، سید مهدی و پیروخت، معصومه؛ 1385، فرآیند مدیریت جهانگردی، چاپ اول، دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران.
6. ای.فنل، دیوید؛ 1385، مقدمهای بر طبیعتگردی، ترجمه جعفر اولادی قادیکلایی، انتشارات دانشگاه مازندران، بابلسر.
7. جعفریصمیمی، احمد و خبره، شیما؛ 1392، اثر گردشگری بر توسعه انسانی، مجله برنامهریزی و توسعه گردشگری، سال دوم، شماره 7، صص 24-11.
8. حاجینژاد، علی و احمدی، علی؛ 1389، تأثیرات اقتصادی گردشگری تجاری بر مناطق شهری (مطالعه موردی: شهر بانه) فصلنامه جغرافیا و برنامهریزی منطقهای، سال اول، شماره دوم، صص 25-5.
9. حسنیمهر، سیده صدیقه و تبری، الهه؛ 1390، پژوهشی در فضای گردشگری شهر انزلی با تأکید بر بازاریابی گردشگری، فصلنامه چشمانداز جغرافیایی (مطالعات انسانی)، سال ششم، شماره 17، صص 128-116.
10. رکنالدین افتخاری، عبدالرضا؛ مهدوی، داوود و پورطاهری، مهدی؛ 1390، ارزیابی پایداری گردشگری در روستاهای تاریخی-فرهنگی ایران با تأکید بر پارادایم توسعه پایدار گردشگری، فصلنامه مطالعات گردشگری، شماره 14، صص 39-1.
11. زالی، نادر و اسماعیلزاده، یعقوب؛ 1394، قابلیتسنجی توسعه گردشگری با رویکرد توسعه پایدار در شهر مرزی ارومیه، فصلنامه جغرافیا و آمایش شهری- منطقهای، سال پنجم، شماره 14، صص 104- 89.
12. سازمان گردشگری استان گیلان؛ 1392، بخش آمار و اطلاعات.
13. سرایی، محمدحسین و شمشیری، مسلم؛ 1392، بررسی وضعیت گردشگری در شهر شیراز در راستای توسعه پایدار با استفاده از تکنیک SWOT، فصلنامه جغرافیا و برنامهریزی محیطی، سال 24، پیاپی 49، شماره 1، صص 88-69.
14. سقایی، مهدی و علیزاده، سید دانا؛ 1392، امکانسنجی محصول گردشگری روستایی در شهرستان پاوه، فصلنامه فضای جغرافیایی، سال 13، شماره 41، صص 20-1.
15. صالحی، صادق و پازوکینژاد، زهرا؛ 1393، تحلیل جامعهشناختی سفرهای پایدار در صنعت گردشگری، مجله برنامهریزی و توسعه گردشگری، سال سوم، شماره 10، صص 181-162.
16. فاضلنیا، غریب و هدایتی و صلاح؛ 1389، راهبردهای مناسب برای توسعه گردشگری دریاچه زریوار، فصلنامه جغرافیا و توسعه، دوره 8، شماره 19، صص 170-145.
17. قادری، اسماعیل؛ 1382، نقش گردشگری روستایی در توسعه پایدار، تهران، رساله دکتری جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
18. قالیباف، محمدباقر و شعبانیفرد، محمد؛ 1390، ارزیابی و اولویتبندی جاذبههای گردشگری برای توسعه گردشگری شهری براساس مدلهای تصمیمگیری چند متغیره (مطالعه موردی: شهر سنندج)،فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، سال 26، شماره پیاپی 101، صص 172- 147.
19. قدیری معصوم، مجتبی؛ سلمانی، محمد و قصابی، محمدجواد؛ 1392، ارزیابی توان توسعه گردشگری بیابان و تأثیر آن بر ابعاد اجتماعی- اقتصادی و کالبدی در سکونتگاههای روستایی(مورد مطالعه: روستاهای شهرستان خور و بیابانک)، فصلنامه جغرافیا و برنامهریزی، سال 18، شماره 50، صص 304-281.
20. کاظمی، مهدی؛ 1385، مدیریت گردشگری، چاپ اول، انتشارات سمت، تهران.
21. لطیفی، حسن؛ 1384، توریسم و درآمدهای ارزی، چاپ اول، انتشارات بهراد، تهران.
22. لطفیخاچکی، بهنام؛ 1387، گردشگری به مثابه یک صنعت، مجله راهبرد، سال اول، شماره دوم، صص 206- 171.
23. مشیری، سید رحیم؛ آقاجانی، فرشید و نظریان، اصغر؛ 1385، امکانسنجیتوسعهصنعتتوریسمدرشهرستاناردبیل، فصلنامه چشماندازهای جغرافیایی، سال اول، شماره 3، صص 117-103.
24. وارثی، حمیدرضا؛ تقوایی، مسعود و پریزادی، طاهر؛ 1389، امکانسنجی پتانسیلهای گردشگری در شهر سقز با استفاده از مدلSWOT ، فصلنامه مطالعات مدیریت شهری، سال دوم، شماره 3، صص .154- 134.
25. هزارجریبی، جعفر و کرمی، مهرداد؛ 1390، برنامهریزی راهبردی گردشگری در نواحی البرز مرکزی (مطالعه موردی: روستای افجه استان تهران)، فصلنامه مسکن و محیط روستا، دوره 30، شماره 136، صص 112-95.
26. Choi, S. Hwan., 2003, Measurement of Sustainable Development progress for Managing community Tourism, Dissertation for phd Texas A&M Universit.
27. Del Mar Alonso-Almeida, M., 2013, Environmental management in tourism: students’ perceptions and managerial practice in restaurants from a gender perspective, Journal of Cleaner Production 60:201-207.
28. Hall, M. & McArthur, S., 2000, Integrated Heritage Management, Stationery Office. London.
29. Moreno, S. P., 2005, Ecotourism along the Meso-American Caribbean Reef: The Impacts of Foreign Investment. Human Ecology, Vol. 33, No. 2, April 2005.
30.Patterson,T, Niccolucci, V. & Marchettini, N., 2008, Adaptive environmental management of tourism in the Province of Siena, Italy using the ecological footprint, Journal of Environmental Management 86: 407- 418.
31. Sasidharan, V, Sirakaya, E, Kerstetter, D., 2002, Developing countries and tourism Eco labels, Tourism Management 23: 161–174.
32. UNEP/WTO., 2002, Concept Paper to International Year of Ecotourism, Quebec: WTO/ OMT.
33. Unwto., 2011, Tourism Highlights, Edition, (www.unwto.com).
_||_