توسعه عملکرد تجاری سیستمهای اطلاعات جغرافیایی (GIS) (مفاهیم ـ کاربردها)
محورهای موضوعی : مطالعات برنامه ریزی شهری و منطقه ایپرویز رضائی 1 , محمّد طالقانی 2
1 - استادیار گروه جغرافیای طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
2 - استادیار گروه مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
کلید واژه: سرویسهای اطلاعات جغرافیایی, سرویسهای توزیع یافته, سیستمهای اطلاعات جغرافیایی, عملکرد تجاری,
چکیده مقاله :
بسیاری از توابع و آنالیزهایی که در یک نرمافزارسیستم اطلاعات جغرافیایی(Geographical Information System) وجود دارد با یک مدل تجاری سازگار میباشند. این مسئله منجر به پیدایش یک گرایش جدید تحت عنوان سرویسهای اطلاعات جغرافیایی(Geographical Information Services) در کنار الگوی رایج سیستمهای اطلاعات جغرافیایی شده است. با استفاده از این الگو هر فرد بدون نیاز به دانش خاصی در زمینه سیستمهای اطلاعات جغرافیایی قادر به استفاده از توانمندیهای آنالیزنرمافزار سیستمهای اطلاعات جغرافیایی خواهد بود. به منظور ایجاد یک سرویس اطلاعات جغرافیایی کامل و صحیح استفاده از الگوی محاسباتی توزیع یافته پیشنهاد شده است. همچنین با توجّه به گستردگی روزافزون استفاده از دستگاههای همراه، ویژهسازی تجاری این سرویسها برای استفاده در دستگاههای همراه بررسی شده است.
A lot of function and analyses in a Geographic Information System Software are adaptable to a trading model .It has led to the emergence of a new tendency as Geographic Information Service beside the current pattern of Geographic Information System .By this Pattern anyone without a Special knowledge in Geographic Information Systems can use analytical abilities of Software in Geographic Information Systems. The use of a distributed accounting pattern to create a correct and perfect Geographic Information Service is proposal .Also regarding the increasing Spread use of cell-phones the commercial use of these services to be used in cell-phones are particularly considered.