رتبه بندی پارکینگ های عمومی منطقه1 کلانشهر اهواز از منظرشهروندان
محورهای موضوعی : مطالعات برنامه ریزی شهری و منطقه ایعلی زبیدی 1 , عباس معروف نژاد 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد ماهشهر، دانشگاه آزاداسلامی، ماهشهر، ایران
2 - استادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد ماهشهر، دانشگاه آزاداسلامی، ماهشهر، ایران
کلید واژه: رتبه بندی, شهروندان, کلانشهر اهواز, پارکینگ های عمومی, تکنیکTopsis,
چکیده مقاله :
امروزه معضل کمبود محل توقف وسایل نقلیه به خصوص در مناطق مرکزی شهر، گریبانگیر اکثر شهرهای بزرگ می باشد. پارکینگ های عمومی به عنوان یکی از اجزای مهم یک سیستم حمل و نقل شهری مدرن، وظیفه فراهم آوردن سطوحی برای خارج کردن ترافیک ساکن از سیستم شهری و در نتیجه کاهش شلوغی و گره های ترافیکی مرکز شهر را بر عهده دارند. هدف این پژوهش رتبه بندی پارکینگ های عمومی منطقه یک کلانشهر اهواز از نگاه شهروندان می باشد. برای نیل به این هدف از روش کنترل الویت بندی توسط تکنیک TOPSIS استفاده شده است. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی،حیطه میدانی و ماهیت آن توصیفی، نوع روش به صورت پیمایشی است. حجم نمونه با توجه به فرمول کوکران380 نفر می باشند. در پژوهش حاضر محدوده بافت مرکزی کلانشهر اهواز انتخاب شده است. پس از شناسایی و انتخاب شش شاخص، زیبایی، هزینه، امنیت ، دسترسی، پراکندگی و مساحت با استفاده از تکنیک TOPSIS پارکینگ های عمومی این منطقه رتبه بندی شده اند. نتایج حاصل در این تحقیق نشان می دهد که پارکینگ طبقاتی کارون از نظر شاخص ها در سطح بالایی قرار دارد و پارکینگ های نخل، شاهد، باغ معین، شهید فهمیده در سطح متوسط و پارکینگ های خلیج فارس، رفاه، ساحل کارون، قائم، مهزیار در سطح پایینی قرار دارند.
Today, the problem of the lack of a place to stop vehicles, especially in the central regions of the city, is encountered in most large cities. Public parking as one of the most important components of a modern urban transport system is responsible for providing a level of urban traffic blocking, and thus reduced bustle and traffic jams downtown are responsible.the purpose of this research is to rank the public parking of region 1th of Ahvaz metropolis from the viewpoint of citizens. to achieve this goal, the prioritization control method has been used by TOPSIS technique. the research method is applied in terms of its purpose, its field of study and the nature of the descriptive method. the sample size is 380 according to the Cochran formula. In this research, the central tissue of the metropolitan of Ahvaz has been selected. after identifying and selecting six indicators, beauty, cost, security, accessibility, dispersion and area are ranked by the TOPSIS public parking technique in this region. the results of this research show that Karoon class parking is in the high level in terms of indicators and Nakhl parking, Shahed, Baghmoein, Shahid Fahmidah are in the middle level and Khaligfars Parking, Refah, SahelKaroon, Ghaem, Mahzyar are on the lower level.
Abdullahi, M., & Purmohamadi, M.R., & Ghorbani, R. (2017). Modeling the Perspectives of Changing the Behavioral Habits of Personal Vehicles Users in the Using Public Transportation (Case Study: Tabriz Metropolis). Journal of studies of Human Settlements Planning, 12(3), 481-500. (in Persian).
Ahmadi Baseri, M., (2014). The Application of new technologies in Spatial Analysis and locating parking .Geographical Researches Quarterly Journal, 29(3), 215-236. (in Persian).
Azani, M.(2002). Urban sustainable development. (1th Ed.). Isfehan: University Publication. (in Persian).
Eskandari,M.,& Shahande,A.(2013,April).Provide a quantitative model to locate non-fringe parking on urban transportation network, 5th urban planning and management Conference, Mashhad.(in Persian).
Parhizkar, A., & Shokooei, H. (1997). The proper location the switching pattern of urban service centers, Journal of Modares, 3(4), 1-18. (in Persian).
Saraei, M., & Ghanei bafghi, R.(2011).Evaluation and Site Selection of Public Parking's in Yazd City Central Tissue. Journal of studies of Human Settlements Planning,6(15), 70-88.(in Persian).
Sanaeinezhad, H. & Farajisabokbar, H. (2002). The application of Gis using the are ARC/INFO in regional and urban planning. (1th Ed.). Mashhad: Academic of jahad Publications. (in Persian).
Javan., F. & Ghanipoor, M.(2016). Evaluate and optimize the site selection of public parking’s(case study Rasht city). Journal of studies of Human Settlements Planning, 11(35), 117-130. (in Persian).
Javanshir., H. & GHadimi, F. (2009,April). Employing the method of AHP in locating parkin in the surface of the urban medium (case study: Ardebil). 9th Transportation and Traffic Engineering Conference.(300-314),Tehran.Iran.(in Persian).
The municipality of Ahvaz metropolis. (2011). The report is a comprehensive urban transportation studies Ahvaz, 4, Parking studies. Ahvaz. (in Persian).
Ghanbari, H. & Ahadnezhad, M., (2009,Septamber). Safety in urban passages with emphasis on the role of the optimal switching parking places in the reduction of traffic accidents (case study: Tabriz 3th Disyrict), 2th Conference in Tehran Safe Community.(101-114), Tehran.Iran.(in Persian).
Ghanbari, A., & Salekimaleki, M.(2013).Selection Optimum Location of Temporary Housing bases for Affected People of Earthquake with Fuzzy Approach, Journal of rescue and relief, 5(2), 52-69. (in Persian).
Kamyabi., S. & Taheri, M. (2015). Check and locate the centers parking using the method TOSIS and AHP(case study:Semnan city), Journal Urban Structure and Function Studies, 3(9), 27-41. (in Persian).
Motakan, A. & Shakiba., A.& Poorali., H. & Ebadi., E. (2009). Definitive and fuzzy decision making in locating public multi-storey parking, Journal Enviornmental Sciences, 6(3), 207-222. (in Persian).
Agents shahr andish amayesh. (2015). The First of Report Stage of Recognizing The Current Situation, Proposed Parking Lots in The Central Core. Ahvaz: The Organization of the design services of municipality of Khuzestan province. (in Persian).
Maleki, S. & Zarei., R. (2012). Evalation and Location Site of Parking by using AHP Model (case study: Ahvaz city), Journal of Geography and Environmental Studies, 1(3).60-71.(in Persian).
I,bin,chang. & Parvathin.A. & Breeden. J,. (2008).Combining gis with fuzzy multicriterial decision making for landfill siting in a urban region, Jornal of Environmental Management, 5(3). 139-135.
Kim.,itzhak.,& Karel.M.,& Salva.B,.(2008).Parkagent:an agent- based model of parking in the city. Journal Environment and urban systems, 32. 431-439.
Rodier, C.J & Shaheen., S.A. (2010).Transit-based smart parking: An evaluation of the SanFrancisco bay area ield test [Pamphlet], Transportation Research Part C 18. 225–233.
Caicedo, F. (2010).Real-time parking information management to reduce search time, vehicle displacement and emissions [Pamphlet], Transportation Research Part D 15. 228–234.
Wang San.& Ehrgott.,M.& Fadel G.& Figueira.,J.(2010).Multiple criteria decision making for engineering OMEGA ,The International Journal of Management Science, 36(3) .337-339.
Semih Onut, & Togba, E., & Selin, S.K. (2010). A combined fuzzy MCDM approach for selecting shopping center site: An example from Istanbul, Turkey. Expert Systems with Applications: An International Journal, 37(3). 1973-1980.
_||_