راهبردهای ایجاد پیادهراه در شهر سرعین
محورهای موضوعی : مطالعات برنامه ریزی شهری و منطقه ایاصغر پاشازاده 1 , محمدحسن یزدانی 2 , فاطمه زادولی 3
1 - دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2 - دانشیار گروه جغرافیا، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
3 - دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
کلید واژه: شهر سرعین, استراتژی, ایجاد پیادهراه, مدل SWOT, مدل .QSPM,
چکیده مقاله :
امروزه برنامهریزی و طراحی مسیرهای پیاده، از جمله اقـدامات ضـروری و با اهمیتی است که میتواند در احیای مراکز شهری در راستای توسعه پایدار موثر واقع شود. از همینرو، برای ایجاد پیاده راه در سطح شهر سرعین که یکی از اهداف اصلی در راستای نزدیک شدن به زندگی انسان مداری و کاهش مشکلات شهری است، لازم است تا ابتدا قابلیتها و تنگناهای ایجاد پیادهراه در سرعین شناسایی شده و استراتژیهایی در این رابطه ارائه گردد. در همین خصوص، تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و روش بررسی آن (ماهیت) توصیفی - تحلیلی است. برای جمعآوری دادهها از دو روش اسنادی و میدانی بهره گرفتهشده است. جامعه آماری این تحقیق کارشناسان شهر سرعین و مغازه داران می باشند، که به شیوه تمام شماری و بصورت هدفمند در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفتند. در این راستا، ابتدا در بازدیدهای میدانی، تعداد 8 نقطه قوت، 8 نقطه ضعف، 14 فرصت و 5 تهدید شناسایی شد و تعداد 4 راهبرد تهاجمی، 4 راهبرد محافظه کارانه، 2 راهبرد رقابتی و 2 راهبرد تدافعی با توجه به عوامل داخلی (نقاط قوت و ضعف) و عوامل خارجی (فرصتها و تهدیدها) در قالب مدل SWOT تدوین گردید. سپس با توجه به نظرات کسبه و کارشناسان و امتیاز عوامل داخلی و بیرونی، راهبردهای محافظهکارانه انتخاب شد و در نهایت با استفاده از مدل QSPM راهبرد "سامان دادن به وضعیت خیابانها و پارکینگهای مسیر" با نمره جذابیت 11/5 از دل راهبرد اولیه انتخاب گشت.
Today planning and designing pedestrians could increase sustainable development and social interactions. So to do this, it is required to recognize challenges and potentials of making pedestrians and to recommend some solutions to deal with them. What is needed is to recognize strengths, weakness, opportunities and threats of making pedestrian in this city. The research is applied in terms object and in terms of nature is descriptive- analytical. In order to collect data, documentary and field studies were utilized. Statistic population of the research is involved the down town’ experts and guilds which were chosen intentional. So, in the field studies strengths, weakness, opportunities and threats of Sareyn were recognized in terms of indicators. Given to the factors, some strategies were proposed by SWOT. Then by experts and guilds remarks one of the primary strategies were chosen and by QPSM, final strategy were chosen through the primary one. By the field studies, as internal factors, 8 weaknesses, 8 strengths, and as external factors 14 opportunities and 5 threats were recognized. Given to them, 4 offensive strategies, 4 conservative strategies, 2 competitive and 2 defensive strategies were proposed by SWOT. Finally conservative strategies were chosen and the results of QPSM showed that strategy of “organizing streets and parkings” with 5.11 and strategy of “organizing green space and open space of the passage” with 2.5 are highest and lowest strategies.
Abedinzadeh. N., & Abedinzadeh. F. (2011). Waste management of Rasht by SWOT. Environmental studies, 57. (In Persian)
Abbaszadeh, N. (2011). To improve spatial quality of pedestrian case study: Tarbiyat and Valiasr. Urban Research of Kurdistan, 1-10. (In Persian)
Asadollahi, S. (2004). Necessity of considering pedestrian movement in downtowns. Municipalities monthly, 66. (In Persian)
Ashuri, A. (2010). Analysis of the role of pedestrians in urban life. Landscape Jounal, 8. (In Persian)
Gharib, F. (2004). Feasibility of making pedestrian in old Tehran area. Honahraheye Ziba, 19. (In Persian)
Ghorbani, R., & Jamkasra, M. (2010). Pedestrian oriented movement: new approach in revitalize urban centers. Urban and Regional Studies, 2 (6), 43-54. (In Persian)
Gordon, K. (2009). Urban landscape. translated by Manouchehr Tabibiyan, Vaziri.
Hassklau, C. (1990). The pedestrian and city Traffic. London: Belhaven press. Danish Road Data.
Pakzad, J. (2007). Guide in designing urban spaces. Shahidi Publication. (In Persian)
Padash, A. (2009) Recreational plannin ng of environment. Environment Research, 1. (In Persian)
Karbasi, A. & Monavari, M. M. (2007). Strategic management in environment. Kavosh Ghalam. (In Persian)
Moharamnezahd, N. (2006). Planning and management of environment. Moaleff Publication. (In Persian)
Mousavi, S. (2013). Study of interaction among citizens in Fahadan community of Yazd. urban planning studies, 1 (2), 157-177. (In Persian)
Mateo-Babiano, I. (2003). Pedestrian Space Management as a Strategy in Achieving Sustainable Mobility, Fromwebsite: http://www.oikos-international.org.
Newman, L., Waldron, L., Dale, A., & Carriere, K. (2008). Sustainable urban community development from the grassroots: Challenges and opportunities in a pedestrian street initiative. Local Environment, 13 (2), 129-139.
Sadeghi, N., & Ardakani, S. (2013). Feasibility of making pedestrian as catalyzers to promote quality of life (case study: Bu Ali Hamedan). Urban Researchs, 5 (2), 13-22. (In Persian)
Sadigh, A. (2015). Feasibility of making pedestrians. unpublished master thesis, Islamic Azad university of Ardabil. (In Persian)
Sapawi, R., & Said, I. (2012). Constructing Indices Representing Physical Attribute for Walking in Urban Neighborhood Area. Procedia -Social and Behavioral Sciences, 50, 179- 191.
Stangl, P. (2011). The US Pedestrian Plan: Linking Practice and Research. Planning Practice & Research, 26 (3), 289-305.
Tarh o Kavosh consulting engineers. (2007). special master plan for Sareyn tourism. housing and urbanism organization of Ardabil. (In Persian)
_||_