فهرس المقالات شهناز نایب زاده


  • المقاله

    1 - تحلیل پارادایم فکری و ترسیم نگاشت علمی تحقیقات بین المللی برندسازی شخصی در حوزه حسابداری
    حسابداری مدیریت , العدد 2 , السنة 14 , تابستان 1400
    در دنیای متلاطم امروزی، شرکتها به دنبال حسابدارانی هستند که به عنوان برند شناخته شده تا بتوانند اطلاعات سودمندی جهت اخذ تصمیمات اقتصادی در اختیار آنها قرار دهند. هدف از این مقاله، تحلیل تولیدات علمی در زمینه برندسازی شخصی در حوزه حسابداری در بازه زمانی سال‌های 2005 تا 2 أکثر
    در دنیای متلاطم امروزی، شرکتها به دنبال حسابدارانی هستند که به عنوان برند شناخته شده تا بتوانند اطلاعات سودمندی جهت اخذ تصمیمات اقتصادی در اختیار آنها قرار دهند. هدف از این مقاله، تحلیل تولیدات علمی در زمینه برندسازی شخصی در حوزه حسابداری در بازه زمانی سال‌های 2005 تا 2020 می‌باشد. این مطالعه با پیروی از پارادایم تفسیری و روش مرور نظام مند مبتنی بر عبارات جستجوی تعریف شده، در پایگاه اطلاعاتی web of science بر روی 75 مقاله (با استفاده از نرم افزار VOS viewer که نرم افزاری در حوزه علم سنجی است) انجام شده است. استفاده از تکنیک علم سنجی در حوزه حسابداری و مدیریت اقدامی نوین بوده که پارادایم فکری حاکم بر برندسازی شخصی در تحقیقات بین المللی را برای مدیران صنعت حسابداری مورد تاکید قرار داده و فرصت‌ها و ضعف‌های تحقیقاتی در این زمینه را آشکار ساخته است. تحلیل عمیق مقالات نشان داد که بیشترین میزان تحقیقات در آمریکا انجام شده است. همچنین نتایج واکاوی پژوهش ها حکایت از آن دارد که حسابداران برای تبدیل شدن به برند شخصی باید برخی از ویژگی ها از جمله مسئولیت پذیری، تمایز، تواضع، ریسک پذیری، صداقت ودانش تخصصی را در خود تقویت نمایند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - شناسایی و اولویت بندی شاخص‌های پایداری زنجیره تأمین و ارائه الگو جامع پایداری مرتبط با صنایع کاشی و سرامیک یزد با رویکرد داده بنیاد و روش بهترین-بدترین فازی
    مدیریت صنعتی , العدد 4 , السنة 17 , پاییز 2022
    ضرورت رعایت عوامل توسعه پایدار (بخصوص مسائل زیست محیطی) در صنعت کاشی و سرامیک به علت سهم بالای کارخانجات این صنعت، همواره مورد تاکید بوده است. در این مقاله سعی شده است به بررسی عوامل موثر در توسعه پایدار زنجیره تامین صنعت کاشی و سرامیک استان یزد پرداخته شود. هدف از پژوه أکثر
    ضرورت رعایت عوامل توسعه پایدار (بخصوص مسائل زیست محیطی) در صنعت کاشی و سرامیک به علت سهم بالای کارخانجات این صنعت، همواره مورد تاکید بوده است. در این مقاله سعی شده است به بررسی عوامل موثر در توسعه پایدار زنجیره تامین صنعت کاشی و سرامیک استان یزد پرداخته شود. هدف از پژوهش حاضر شناسایی جامع شاخص‌ها و ارائه الگوی جامع پایداری زنجیره تامین در صنایع کاشی و سرامیک استان یزد و همچنین اولویت‌بندی شاخص‌ها می‌باشد. در ابتدا، ضمن مطالعه ادبیات تحقیق، تعداد 11 نفر از مدیران حوزه صنعت کاشی و خبرگان دانشگاهی انتخاب گردیدند. نمونه‌ها با روش نمونه-گیری غیراحتمالی نوع گلوله برفی انتخاب گردید و از طریق مصاحبه نیمه ساخت یافته مولفه‌ها مورد شناسایی قرار گرفت و نمونه گیری تا حصول اشباع نظری ادامه یافت. در بخش کیفی، از رویکرد داده بنیاد استفاده گردید که زیرشاخص‌های بدست آمده براساس تحلیل داده‌بنیاد در 91 کد، 19 مفهوم و 6 مقوله دسته بندی شدند و همچنین یافته های بخش کیفی منجر به ارائه‌ی الگوی جامع پایداری زنجیره تامین در صنایع کاشی و سرامیک استان یزد گردید؛ تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش کمی، با استفاده از روش بهترین- بدترین فازی از طریق نرم افزار Lingo17 اجرا گردید و نتایج بخش کمی منجر به محاسبه وزن و همچنین اولویت‌بندی ابعاد و شاخص‌ها گردید که مفهوم تجهیزات با وزن نهائی 0.2777 بعنوان مهمترین شاخص و مفهوم جهانی شدن با وزن نهائی 0.0027 بعنوان کم اهمیت‌ترین اولویت‌بندی شدند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - Anti-Inflammatory/Bacteria Potential of Gelatin/ZnO Nano Fiber Scaffold
    The Iranian Journal of Textile Nano-bio Modification , العدد 1 , السنة 2 , زمستان 2023
    Based on healthy properties of gelatin, strengthening it for using as multi functional material is essential. In this paper nano scaffold of gelatin was doped with nano zinc oxide (ZnO) (with different percent) and electrospun. The morphology of obtained nano scaffold w أکثر
    Based on healthy properties of gelatin, strengthening it for using as multi functional material is essential. In this paper nano scaffold of gelatin was doped with nano zinc oxide (ZnO) (with different percent) and electrospun. The morphology of obtained nano scaffold was study by Field Emission Scanning Electron Microscope (F E S E M) and elemental mapping proved the present and distribution of nano zinc oxide (ZnO) in scaffold. Also, X ray Fluorescence (XRF) test was done to confirm the amount of used nano material. The anti bacterial property of the obtained scaffold was investigated against both gram negative and gram positive bacteria (Shigella and Staphylococcus Aureus respectively) and the results show that the nano scaffold has more than 96% anti bacterial property. On the other hands, the anti inflammatory effect of nano scaffold was investigated on rats and the results illustrated that nano scaffold is effective for edema decrease. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - Weighing and Prioritizing Branding Components of Tourism Objectives by Combining Meta synthesis Approach and Logistic Fuzzy Programming Preferences
    پژوهشگر , العدد 4 , السنة 4 , بهار 2019
    The destination of tourism is a major element in tourism marketing. Branding tourism destination is a process by which a tourism destination develops its focal features, develops and delivers its main audience, can build a reputation, establish its reputation, strengthe أکثر
    The destination of tourism is a major element in tourism marketing. Branding tourism destination is a process by which a tourism destination develops its focal features, develops and delivers its main audience, can build a reputation, establish its reputation, strengthen slowly or even change, which is important for tourism purposes. Brand recognition is very important for communicating successfully between tourists and the destinations they are visiting. In this research, we tried to use a systematic review of internal and external databases for compilation of articles. Of the 366 papers found, 40 papers were finally included. Finally, after extracting the components related to branding objectives, these components were weighed and prioritized by the experts and with the logarithmic fuzzy preferences programming approach (LFPP). The output of the research is that brand personality and image, brand commitment and trust, market communication and audit, and destination components are more important and have been prioritized for branding tourism destinations. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - نگاشت علّی برند موفق در آموزش عالی ایران (مورد مطالعه دانشگاه فنی و حرفه‌ای
    مهندسی مدیریت نوین , العدد 1 , السنة 10 , بهار 1403
    هدف اصلی این مطالعه، شناسایی، دسته بندی و نگاشت علّی مولفه های برند موفق در آموزش عالی است. این پژوهش از نظر هدف؛ کاربردی، از نظر ماهیت؛ اکتشافی- تحلیلی؛ از نظر روش گردآوری داده ها، ترکیبی (کیفی- کمی) است. براین اساس، در فاز کیفی با مرور ادبیات و پیشینه پژوهش و تاییدیه أکثر
    هدف اصلی این مطالعه، شناسایی، دسته بندی و نگاشت علّی مولفه های برند موفق در آموزش عالی است. این پژوهش از نظر هدف؛ کاربردی، از نظر ماهیت؛ اکتشافی- تحلیلی؛ از نظر روش گردآوری داده ها، ترکیبی (کیفی- کمی) است. براین اساس، در فاز کیفی با مرور ادبیات و پیشینه پژوهش و تاییدیه خبرگان مولفه های برند موفق در آموزش عالی شناسایی شد. سپس با استفاده از نظر خبرگان این مولفه ها دسته بندی گردید. در نهایت با استفاده از پرسشنامه مقایسه زوجی داده های مورد نیاز از 11 خبره دانشگاه فنی و حرفه ای استخراج و با استفاده از رویکرد نگاشت علّی مدل برند موفق با نقشه ذهنی ادغامی خبرگان طراحی شد. یافته های فاز کیفی نشان داد برند موفق در آموزش عالی بطور کلی در مقوله های تصویر دانشگاه، هزینه ها و موارد مالی، خدمات و امکانات دانشگاهی، تبلیغات و ارتباطات برون سازمانی، برنامه ریزی و موفقیت آموزشی و موقعیت دانشگاه دسته بندی شد. بیشترین رابطه متغیرها مربوط به خدمات و امکانات دانشگاهی با هزینه ها و موارد مالی، سپس رابطه بین متغیرهای تصویر دانشگاه و خدمات و امکانات دانشگاهی است. ضعیف ترین رابطه نیز بین متغیر هزینه و موارد مالی با متغیر تصویر دانشگاه و برنامه ریزی و موفقیت آموزشی با هزینه ها و موارد مالی است. برند موفق در دانشگاه فنی و حرفه ای از مقوله های تصویر دانشگاه، هزینه ها و موارد مالی، خدمات و امکانات دانشگاهی، تبلیغات و ارتباطات برون سازمانی، برنامه ریزی و موفقیت آموزشی و موقعیت دانشگاه تشکیل شده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - تأملی بر شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب برند موفق در دانشگاه فنی و حرفه‌ای
    مطالعات مدیریت و توسعه پایدار , العدد 6 , السنة 2 , تابستان 1401
    این مقاله به تحلیل شکاف وضعیت موجود و مطلوب برند موفق در آموزش عالی پرداخته است. جامعه آماری این تحقیق را خبرگان دانشگاه فنی و حرفه‌ای در ایران تشکیل داده‌اند. تعداد 17 نفر از این افراد با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری داد أکثر
    این مقاله به تحلیل شکاف وضعیت موجود و مطلوب برند موفق در آموزش عالی پرداخته است. جامعه آماری این تحقیق را خبرگان دانشگاه فنی و حرفه‌ای در ایران تشکیل داده‌اند. تعداد 17 نفر از این افراد با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده‌ها از ابزار پرسشنامه استفاده گردید که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفته است. از آزمون t زوجی به منظور تحلیل شکاف وضعیت موجود و مطلوب مؤلفه‌های تحقیق در آموزش عالی استفاده گردید. براین اساس، از طریق مرور ادبیات نظری، 103 مؤلفه در خصوص برند موفق در آموزش عالی شناسایی شد. در نهایت، براساس نظر خبرگان از میان مؤلفه‌های شناسایی شده، 47 معیار به عنوان معیارهای برند موفق در آموزش عالی مشخص گردید که این معیارها در 7 شاخص کلی شامل تصویر دانشگاه، هزینه و موارد مالی، خدمات و امکانات دانشگاهی، تبلیغات و ارتباطات برون دانشگاهی، تکنولوژی و توسعه، برنامه‌ریزی و موفقیت آموزشی و موقعیت دانشگاه طبقه بندی گردید. یافته‌ها همچنین نشان داد که بین وضعیت موجود و مطلوب تمامی مؤلفه‌ها و مقوله‌های اصلی تحقیق در دانشگاه فنی و حرفه‌ای اختلاف معناداری وجود دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - ارزیابی برون‌دادهای پژوهشی متمرکز بر اثربخشی تبلیغات در حوزه سلامت
    مطالعات مدیریت و توسعه پایدار , العدد 10 , السنة 3 , تابستان 1402
    تجربه کشورهای مختلف در سراسر دنیا در دوران پاندمی ویروس کرونا بر اهمیت تبلیغات به عنوان ابزار اصلاح و تغییر نگرش و رفتار مردم صحه گذاشت. بر همین اساس و به لحاظ هزینه‌های گزاف تبلیغ، موضوع اثربخشی تبلیغات مخصوصاً در حوزه سلامت توجه مدیران و تصمیم گیرندگان کشورها و نیز مح أکثر
    تجربه کشورهای مختلف در سراسر دنیا در دوران پاندمی ویروس کرونا بر اهمیت تبلیغات به عنوان ابزار اصلاح و تغییر نگرش و رفتار مردم صحه گذاشت. بر همین اساس و به لحاظ هزینه‌های گزاف تبلیغ، موضوع اثربخشی تبلیغات مخصوصاً در حوزه سلامت توجه مدیران و تصمیم گیرندگان کشورها و نیز محققین را به خود جلب کرده است. لذا، هدف این پژوهش بررسی پژوهش‌های بین‌المللی منتشر شده در زمینه اثربخشی تبلیغات در حوزه سلامت در راستای کسب بینشی جامع و راهگشا است. پژوهش توصیفی- تحلیلی حاضر با رویکرد علم سنجی و با استفاده از روش تحلیل هم واژگانی و تحلیل شبکه‌ای به بررسی ۴۳۸ مقاله که در پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس در فاصله زمانی سال ۱۹۷۰ تا سال ۲۰۲۲ نمایه شده‌اند می‌پردازد. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار ووس وویور نشان می‌دهد سال ۲۰۲۱ بهار تحقیقات انجام شده در مورد اثربخشی تبلیغات در حوزه سلامت و آمریکا مهد این پژوهش‌ها می باشد. گستردگی کلمات کلیدی منتخب محققان در مقالات خود که به معنی جامعیت پژوهش در این حوزه می‌باشد و نیز همکاری علمی کشورهای مختلف سراسر دنیا و استقبال مجلات تراز اول رشته‌های علوم پزشکی در کنار مجلات برتر بازرگانی نشان دهنده دغدغه مشترک محققان در حوزه‌ای میان رشته‌ای و زایش خوشه‌های جدید علمی است. کسب بینش جامع در زمینه پژوهش‌های علمی به عنوان چراغ راه محققین آتی علی‌الخصوص در زمینه سلامت عمل کرده و صرف هزینه‌های تبلیغاتی که سهم قابل ملاحظه‌ای در بودجه سلامتی کشورها دارند را در کنار هزینه‌های تحقیقاتی به اثربخشی بیشتر نزدیک می‌کند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - واکاوی مؤلفه‌های هوش سازمانی در صنعت بیمه با استفاده از نظریه زمینه‌ای و آزمون مدل در بیمه البرز
    مطالعات رفتاری در مدیریت , العدد 1 , السنة 4 , بهار 1392
    زمینه: پیدایش نیازهای جدید، سازمان‌ها را با چالش‌های متعددی روبرو نموده است. امروزه مدیران جهت اداره نمودن سازمان‌ها نیازمند بکارگیری فرایندهای هوش سازمانی می‌باشند تا با استفاده ازاین ظرفیت بتوانند شرایط رقابتی خود را حفظ نمایند. هدف:. باتوجه به اهمیت و جایگاه هوش ساز أکثر
    زمینه: پیدایش نیازهای جدید، سازمان‌ها را با چالش‌های متعددی روبرو نموده است. امروزه مدیران جهت اداره نمودن سازمان‌ها نیازمند بکارگیری فرایندهای هوش سازمانی می‌باشند تا با استفاده ازاین ظرفیت بتوانند شرایط رقابتی خود را حفظ نمایند. هدف:. باتوجه به اهمیت و جایگاه هوش سازمانی، هدف از انجام تحقیق حاضر، شناسایی مؤلفه‌های مدل هوش سازمانی در صنعت بیمه و آزمون مدل بدست آمده در شرکت بیمه البرز می‎باشد. این پژوهش از نظر جهت گیری، بنیادی و از نظر هدف، توصیفی و راهبرد مورد استفاده آن نظریه پردازی داده بنیاد با رویکرد اشتراوس وکوربین می‌باشد. روش تحقیق: روش تحقیق در این پژوهش ترکیبی است. در گام اول، داده‌های کیفی با انجام مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته از خبرگان هوش سازمانی، متشکل از 9 نفر، شامل متخصصان صنعت بیمه و اساتید دانشگاه که به روش نمونه گیری هدفمند و بر اساس نمونه گیری نظری انتخاب گردیده‌اند؛ گردآوری شد. با استفاده از نرم افزار مکس کیودا، مصاحبه‌های انجام پذیرفته مورد بررسی قرار گرفت. دراین بخش مدل اولیه پژوهش بدست آمد و به منظور سنجش پایایی مدل طراحی شده از شاخص کاپا استفاده شد. مقدار شاخص کاپا برابر با 711/0 محاسبه شد که در سطح توافق معتبر قرار گرفته است. در گام دوم و بخش کمّی پژوهش، جهت گردآوری داده‌های عددی، نسبت به تهیه پرسشنامه محقق ساخته اقدام شد. نمونه گیری به روش تصادفی از بین کارشاسان بیمه البرز انجام پذیرفت. در این بخش برای برازش مدل بر اساس معیارهای استخراج شده از بخش کیفی، از نظر تعداد 225 نفر از کارشناسان شرکت بیمه البرز استفاده شد و روابط بین متغیرهای تحقیق به تفکیک با استفاده از تکنیک حداقل مربعات جزئی و با استفاده از نرم افزار SmartPLS مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: در بخش کیفی، نتایج نشان داد فناوری، منابع و نوآوری‌‌های سازمانی به‌عنوان شرایط علّی؛ فرهنگ و ساختار سازمانی به‌عنوان شرایط زمینه‌ای؛ عوامل کلان، عوامل مدیریتی به ‌عنوان شرایط مداخله‌گر؛ فرایند و استراتژی سازمان، ارتباطات برون‌سازمانی و دانش سازمانی به‌عنوان راهبردها و مشارکت سازمانی و عملکرد سازمان به‌عنوان پیامدهای هوش سازمانی درصنعت بیمه هستند. همچنین مقوله مرکزی پژوهش، مهارت‌ها و شایستگی انتخاب شد که از نظر جامعیت و انتزاعی بودن سایر مقولات را در خود جای می‌دهد. و در بخش کمّی، برازش مدل با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری، رویکرد حداقل مربعات جزئی در بخش مدل اندازه گیری و بخش ساختاری انجام پذیرفت. نتیجه گیری: مشخص گردید ارتباط ابعاد و مقوله‌ها مدل هوش سازمانی معنا دار بوده و مدل بدست آمده در بخش کیفی تحقیق مورد تأیید قرار گرفت. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - بررسی تعدیل کنندگی نگرش نسبت به تبلیغات در روابط تصویر برند اصلی و وفاداری به برند بر توسعه برند
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , العدد 2 , السنة 10 , تابستان 1397
    رسانه ها در دنیای امروز بخش زیادی از اوقات فراغت افراد را به خود اختصاص می دهند و فراتر از آن منبعی مهم برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز آنها به شمار می‌آیند. تبلیغات، یکی از متغیرهایی است که شرکت‌ها می‌تواند با افزایش آگاهی و دانش مصرف کننده، پاسخ آنان را نسبت به توسع أکثر
    رسانه ها در دنیای امروز بخش زیادی از اوقات فراغت افراد را به خود اختصاص می دهند و فراتر از آن منبعی مهم برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز آنها به شمار می‌آیند. تبلیغات، یکی از متغیرهایی است که شرکت‌ها می‌تواند با افزایش آگاهی و دانش مصرف کننده، پاسخ آنان را نسبت به توسعه های برند تغییر دهند. بطوری‌که، استفاده از تبلیغات شانس مقبولیت توسعه برند را افزایش می‌دهد. هدف از این تحقیق، بررسی تعدیل کنندگی نگرش نسبت به تبلیغات در روابط تصویر برند اصلی و وفاداری به برند بر توسعه برند است. روش تحقیق این مقاله؛ از نظر هدف، کاربردی بوده و برحسب روش، تحقیقی همبستگی است که با بکارگیری ابزار پرسشنامه و روش پیمایشی، داده‌های مورد نیاز به روش تصادفی ساده در بین 175 مصرف کننده پکیج شوفاژ دیواری ایساتیس در شهرستان یزد توزیع و جمع آوری شده است. داده ها با استفاده از نرم افزار spss18 تجزیه و تحلیل گردیده؛ تایید روابط بین متغیرها و عوامل از طریق تحلیل عاملی تاییدی و تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار LISREL8.72 انجام شده است. همچنین از رگرسیون سلسله مراتبی چند گانه برای بررسی فرض نقش تعدیلگری متغیر نگرش نسبت به تبلیغات و برای بررسی متغیرها با توجه به حد وسط مقیاس اندازه گیری از آزمون t یک نمونه استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می‌دهد که تصویر برند اصلی بر وفاداری به برند، تناسب تصویر و تصویر برند جدید تأثیر معناداری دارد. تأثیر آگاهی از برند، وفاداری به برند و تناسب تصویر بر توسعه برند مورد تایید بوده است. همچنین یافته‌ها نشان می دهد نگرش نسبت به تبلیغات تأثیر وفاداری به برند بر توسعه برند را تعدیل می‌کند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    10 - بررسی تأثیر خودکارآمدی و نگرش کارکنان بر رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی آنان
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , العدد 1 , السنة 9 , بهار 1396
    هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر خودکارآمدی و نگرش کارکنان بر رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی آنان است. با استفاده از متغیر خودکارآمدی به‌عنوان متغیر مستقل، متغیرهای رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی به‌عنوان متغیر وابسته و متغیرهای اعتماد، حمایت سازمانی دریافتی و تعهد أکثر
    هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر خودکارآمدی و نگرش کارکنان بر رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی آنان است. با استفاده از متغیر خودکارآمدی به‌عنوان متغیر مستقل، متغیرهای رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی به‌عنوان متغیر وابسته و متغیرهای اعتماد، حمایت سازمانی دریافتی و تعهد احساسی به سازمان به‌عنوان متغیر میانجی، مدل تحقیق شکل گرفته است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی بوده و بر حسب روش تحقیق همبستگی است که با به‌کارگیری ابزار پرسشنامه و روش پیمایشی داده‌های مورد‌نیاز جمع‌آوری شده است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد هستند و برای نمونه‌گیری از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران استفاده شده و تعداد 120 نمونه قابل‌قبول جمع‌آوری شد. بررسی و تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی، جداول فراوانی و نمودارهای دایره‌ای و میله‌ای و آزمون t یک‌نمونه‌ای انجام شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS18 بررسی و تحلیل شد و تأیید روابط بین متغیر‌ها و عوامل از طریق تحلیل عاملی تأییدی و تکنیک مدل‌سازی PLS با استفاده از نرم‌افزار PLS2 Smart صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد بین متغیر خودکارآمدی با متغیر‌های تعهد احساسی به سازمان، اعتماد، رضایت شغلی و حمایت سازمانی دریافتی و بین متغیر‌های حمایت سازمانی دریافتی و اعتماد با متغیر رضایت شغلی و بین متغیرهای تعهد احساسی به سازمان و رضایت شغلی با متغیر رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت معناداری وجود دارد؛ همچنین رابطه معناداری بین تعهد احساسی به سازمان با رضایت شغلی و بین اعتماد و حمایت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی مشاهده نشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    11 - شناسایی مقوله‌های راهبردی در رابطه هوش سازمانی با عملکرد کارکنان شرکت بیمه البرز
    نوآوری های مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 17 , بهار 1401
    پژوهش حاضر به شناسایی عوامل مؤثر راهبردی بر رابطه هوش سازمانی با عملکرد کارکنان در شرکت بیمه البرز می‌ پردازد و از نوع ترکیبی (کیفی _کمی) می‌ باشد. راهبرد های مورد نظر در بخش کیفی نظریه داده بنیاد مشخص شده و مشارکت‌ کنندگان در این بخش با روش نمونه‌ گیری هدفمند انتخاب ش أکثر
    پژوهش حاضر به شناسایی عوامل مؤثر راهبردی بر رابطه هوش سازمانی با عملکرد کارکنان در شرکت بیمه البرز می‌ پردازد و از نوع ترکیبی (کیفی _کمی) می‌ باشد. راهبرد های مورد نظر در بخش کیفی نظریه داده بنیاد مشخص شده و مشارکت‌ کنندگان در این بخش با روش نمونه‌ گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش نیز مصاحبه نیمه ساختار یافته انتخاب گردید. در بخش کمی جهت برازش مدل به‌ دست‌ آمده در بخش کیفی، نسبت به تهیه پرسشنامه محقق ساخته اقدام شد و به نمونه‌ گیری به روش تصادفی از بین کارشناسان بیمه البرز اقدام گردید. جامعه آماری شامل 670 نفر از کارشناسان شرکت در ادارات مرکزی و تعداد 53 شعبه سراسر کشور می‌باشد. برای تبیین روابط میان متغیر های از تکنیک معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی (pls) و نرم‌افزار smart PLS استفاده شد. بخش کیفی نتایج نشان داد که مقوله‌ های فرایند و استراتژی سازمان، ارتباطات برون‌ سازمانی و دانش سازمانی از راهبرد های تأثیرگذار بر رابطه هوش سازمانی با عملکرد کارکنان در شرکت بیمه البرز هستند. همچنین ارتباط ابعاد و مقوله‌ ها معنادار بوده و مدل به‌ دست‌ آمده در بخش کیفی پژوهش، مورد تائید قرار گرفت. با توجه به مدل پیشنهادی حاضر، نتایج نشان می‌ دهند که هوش سازمانی با تأثیر مقوله‌ های راهبردی (دانش سازمانی، فرایند و استراتژی سازمان و ارتباطات برون‌ سازمانی) با ضریب مسیر 184/0 تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد سازمانی دارد. تفاصيل المقالة