فهرس المقالات mojde Rabbani


  • المقاله

    1 - طراحی شاخص‌های ارزیابی عملکرد بانک‌ها به وسیله مدل تحلیل‌پوششی‌داده‌های‌شبکه‌ای و غیرمحدبFDH و غیرشعاعیSBM
    پژوهش های نوین در ریاضی , العدد 37 , السنة 8 , تابستان 1401
    ارزیابی عملکرد از ضروریات هر بانکی به منظور برنامه‌ریزی و کنترل است و با توجه به نقش بانک‌ها در اقتصاد کشور، اندازه‌گیری کارایی آن بسیار حائز اهمیت است، لذا نیاز است تا از مدل‌های مناسبی برای ارزیابی کارایی بانک‌ها استفاده نمود. یکی از این مدل‌ها تحلیل‌پوششی‌داده‌ها می‌ أکثر
    ارزیابی عملکرد از ضروریات هر بانکی به منظور برنامه‌ریزی و کنترل است و با توجه به نقش بانک‌ها در اقتصاد کشور، اندازه‌گیری کارایی آن بسیار حائز اهمیت است، لذا نیاز است تا از مدل‌های مناسبی برای ارزیابی کارایی بانک‌ها استفاده نمود. یکی از این مدل‌ها تحلیل‌پوششی‌داده‌ها می‌باشد و با توجه به ساختار چندمرحله‌ای بانک‌ها نمی‌توان از مدل‌های مرسوم تحلیل‌پوششی‌داده‌ها استفاده‌نمود، زیرا مدل‌های مرسوم به ساختار داخلی، محصولات میانجی یا فعالیت‌های ارتباطی توجه نمی‌کنند و تخمین ظاهری از کیفیت کارایی را ارائه می‌دهند. همچنین مدل‌های مرسوم به ماهیت ورودی و خروجی‌ها کمتر توجه می‌کنند و ماهیت شعاعی دارند، به همین دلیل هدف این پژوهش ارائه یک مدل جدید تحلیل‌پوششی‌داده‌های‌شبکه‌ای غیرمحدبFDH و غیرشعاعیSBM است تا علاوه بر رفع ضعف مدل‌های مرسومDEA از قدرت تفکیک بالاتری برخوردار باشند. مدلهای پیشنهادی، غیر شعاعی و بر اساس ماکزیمم کردن متغیرهای کمکی بر اساس FDHمی باشند که فرم برنامه ریزی خطی را ندارند اما برای حل مدلهای پیشنهادی از نسبتهای پارامترهای استفاده شده است. همچنین به منظور مطالعه تجربی به ارزیابی عملکرد 20شعبه یک بانک تجاری با در نظر گرفتن شاخص‌های تعداد پرسنل و میزان ساعت کاری پرسنل به عنوان ورودی و سپرده‌های بدون‌هزینه و سپرده‌های هزینه‌زا و تسهیلات به عنوان شاخص‌های میانی(واسطه‌ای) و شاخص‌های مطالبات معوق و کارمزد دریافتی به عنوان خروجی پرداخته شده‌است و به رتبه‌بندی شعبه‌های آن پرداخته شده‌است و نهایتا شعبه‌های کارا و ناکارا مشخص شدند و استراتژی‌های لازم برای بهبود عملکرد شعب ناکارا داده‌شدند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - اولویت‌بندی ترجیحات مشتریان پروازهای داخلی به کمک تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 5 , السنة 11 , زمستان 1398
    تحقیق حاضر با هدف اولویت‌بندی ترجیحات مشتریان پروازهای داخلی به کمک تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است و با توجه به ماهیت آن، روش به کار گرفته شده از نوع توصیفی- پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری آن مشتریان پروازهای داخلی هواپیمایی أکثر
    تحقیق حاضر با هدف اولویت‌بندی ترجیحات مشتریان پروازهای داخلی به کمک تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است و با توجه به ماهیت آن، روش به کار گرفته شده از نوع توصیفی- پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری آن مشتریان پروازهای داخلی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. نمونه پژوهش شامل 145 نفر است که به روش تصادفی ساده انتخاب شده‌اند. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد که به صورت طیف ۵ گزینه‌ای لیکرت طراحی گردیده، استفاده شده است. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ که مقدار آن 910/0 می باشد، تأیید شده است. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی توسط نرم افزار SPSS تعداد 29 متغیر قابل مشاهده که در ترجیحات مشتریان پروازهای داخلی تأثیرگذار است در 7 عامل گروه-بندی شده و سپس توسط تحلیل عاملی تأییدی در نرم افزار لیزرل، این عوامل اولویت‌بندی گردیدند. نتایج تحقیق نشان داد که عامل ایمنی بیشترین تأثیر و بعد تفننی پرواز کمترین تأثیر را بر ترجیحات مشتریان دارا می‌باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - ارائه مدل مفهومی زنجیره تأمین سبز جهت توسعه پایدار محیط زیست با رویکرد کیفی مبتنی بر نظریه داده‌بنیاد
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 4 , السنة 14 , پاییز 1401
    مدل مدیریتی زنجیره تأمین سبز، جهت حفاظت از محیط زیست می‌باشد و شرکت‌ها با استفاده از آن ‌می‌توانند با توجه به آینده‌نگری تأثیرات منفی زیست محیطی را کاهش داده و به استفاده مطلوب از منابع و انرژی دست یابند. هدف: هدف از پژوهش حاضر این است که با استفاده از روش کیفی نظریه‌پر أکثر
    مدل مدیریتی زنجیره تأمین سبز، جهت حفاظت از محیط زیست می‌باشد و شرکت‌ها با استفاده از آن ‌می‌توانند با توجه به آینده‌نگری تأثیرات منفی زیست محیطی را کاهش داده و به استفاده مطلوب از منابع و انرژی دست یابند. هدف: هدف از پژوهش حاضر این است که با استفاده از روش کیفی نظریه‌پردازی تئوری داده‌بنیاد به شناسایی و تدوین الگوی مفهومی مدیریت زنجیره تأمین سبز در صنعت پتروشیمی استان فارس بپردازد. روش: روش گردآوری داده‌ها، مطالعه اسناد و مصاحبه با 20 نفر از خبرگان آگاه از موضوع مورد بحث، با بکارگیری روش نمونه‌گیری گلوله برفی است. روایی این پژوهش توسط مصاحبه‌شوندگان و سپس اساتید متخصص مورد بررسی قرار گرفت و تأیید گردید. برای تحلیل داده‌ها از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری، انتخابی استفاده شده است که براساس آن مدل کیفی پژوهش طراحی گردید. یافته‌ها و نتایج: نتایج پژوهش حاضر، نشان‌دهنده استخراج 120 کد یا مفهوم اولیه از مصاحبه‌ها و 21 معیار است که در قالب مدل پارادایمی با نرم افزار MAXQDA شامل شرایط علّی (طراحی فرآیندهای سبز، مشتریان و سایر نهادهای بیرونی، نوآوری سبز)، شرایط زمینه‌ای (محرک‌های تهیه مواد سبز، پیاده‌سازی نظام مدیریت پسماند، افکار مالی و هزینه‌ای سازمان)، شرایط مداخله‌گر (رویکردهای مدیریت محیط زیستی، ریسک‌های زنجیره تأمین سبز، قابلیت‌های تأمین کنندگان سبز، مدیریت منابع انسانی)، پدیده محوری (بهبود عملکرد محیط زیستی، عوامل اقتصادی، عملکرد عملیاتی)، راهبردها (حوزه مدیریت، تکنولوژی، اقتصاد، سیاستگذاری)، پیامدها (توانمندسازهای زنجیره تأمین سبز، بهبود اعتبار، نهادینه شدن تجهیزات تکنولوژی و دانش فنی، مدیریت و بهینه‌سازی مصرف انرژی) قرار گرفت. تفاصيل المقالة